Duitse spoorlijnen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Rogier » zo 10 dec 2017, 13:06

De vraag is eerder of het wenselijk om door moeilijk, een hogesnelheidslijn voor 300 - 350 km\uur aan te leggen. Misschien zijn de kosten voor een lijn van 200 km\uur een stuk lager, terwijl het effect op de reistijden beperkt. Off-topic: Om die reden vind ik het ook compleet begrijpelijk waarom de HSL tussen Rotterdam en Hoofddorp voor een snelheid van 300 km\uur ontworpen is. Je had er ook een soort Hanzelijn (200 km\uur) van kunnen maken. Dan had men veel minder tunnels hoeven aan te leggen.

Overigens denk ik dat de verhoudingsgewijs lange reistijd ook veroorzaakt wordt door diverse tussenstops.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Palance » zo 10 dec 2017, 13:08

Ds79m schreef: zo 10 dec 2017, 12:47 München - Berlin:
Vliegtuig: 1.15 uur
Voortransport, natransport, van te voren aanwezig zijn op een vliegveld, wachten op bagage...
:denk:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Chris » zo 10 dec 2017, 13:09

Als je praat over reistijden van 3, 4 of 5 uur dan zijn dat toch vooral incidentele ritten waar - in tegenstelling tot dagelijkse verplaatsingen - een half uur of een uur reistijdsverschil niet meer doorslaggevend zal zijn. Je bent in zo'n geval toch een deel van de dag kwijt.

Ik las dat de ticketprijzen rond de € 130 liggen. Dat is toch wel erg kostbaar, met de auto kost het ongeveer 50 euro aan benzine of diesel.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Ds79m » zo 10 dec 2017, 13:14

^^ Daarmee is de trein dus duidelijk duurder dan de alternatieven en ook nog niet de snelste reisvorm (al schijn je hier volgens sommigen bij de treinreis geen voor- en natransport te hoeven optellen).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Palance » zo 10 dec 2017, 13:34

Wie zijn die sommigen en waar hebben die dat geschreven?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Ds79m » zo 10 dec 2017, 13:49

^^ Dat haalde ik hieruit:
Lekkere Kwal schreef: zo 10 dec 2017, 12:58 ^^ vliegtuig zonder de tijd van/naar vliegveld + van/naar gate + extra tijd als je ruimbagage mee wilt nemen. Auto is zoals aangegeven snelste scenario als er geen files/baustelles zijn, terwijl de trein een dienstregeling rijdt met die 4 uur reistijd.
Maar als jij ook van mening bent dat je voor- en natransport moet meenemen, wat in de praktijk toch ook al gauw een uur is, dan denk ik dat we allemaal wel kunnen concluderen dat deze spoorinvestering zijn geld niet waard is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Lekkere Kwal » zo 10 dec 2017, 13:55

^^ auto en trein hebben een voor en natransport die volledig afhangt van je bestemming. Dat is het aloude verschil of je in een stadskern moet zijn (waar je bij de auto met parkeerkosten en lage doorstroomsnelheid zit) of in een buitengebied (wat vanaf een station variabel bereikbaar is maar altijd een of meer overstaps kost).

Echter bij vliegen zit je gemiddeld ver van je bestemming of je nou in een buitengebied of stadskern moet zijn, dat is de extra tijd waar ik op doel. Ik heb nergens gesteld dat je bij auto en trein geen voor/natransport hebt, stroman argument dus.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Palance » zo 10 dec 2017, 14:06

Ds79m schreef: zo 10 dec 2017, 13:49 Maar als jij ook van mening bent dat je voor- en natransport moet meenemen, wat in de praktijk toch ook al gauw een uur is, dan denk ik dat we allemaal wel kunnen concluderen dat deze spoorinvestering zijn geld niet waard is.
Uiteraard moet je voor- en natransport altijd meetellen, ik heb nooit anders beweerd. Maar je kan pas wat zinnigs zeggen als je weet van waar naar waar de reizigers reizen, dus welke stad, welke straat, e.d. Pas dan kun je iets zeggen of iets sneller is of dat een investering zinvol is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 dec 2017, 14:43

Palance schreef: zo 10 dec 2017, 12:19Als ik bij de Duitse spoorwegen zoek op een verbinding tussen die steden zonder ICE, kom ik uit op bijna 10 uur reistijd. Hoezo 'iets' sneller?
Gewone Intercity's die de gehele route van München naar Berlijn rechtstreeks over de normale spoorlijnen rijden zijn al een tijdlang allemaal opgeheven.
Chris schreef: zo 10 dec 2017, 13:09Ik las dat de ticketprijzen rond de € 130 liggen. Dat is toch wel erg kostbaar, met de auto kost het ongeveer 50 euro aan benzine of diesel.
Vol tarief zal dat ongetwijfeld kloppen, maar veel mensen reizen niet tegen vol tarief. Voor ICE's zijn Sparpreis-tickets beschikbaar, afhankelijk van wanneer je boekt en welke trein je neemt. Wat dat betreft wordt er net zo dynamisch geprijsd als in de luchtvaart, en genoeg mensen zullen maar € 39 of € 49 voor een enkeltje betalen. Of ze hebben een kortingsabonnement. Lang niet iedereen betaalt de volle mep.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Palance » zo 10 dec 2017, 14:52

Coen Tunnel schreef: zo 10 dec 2017, 14:43
Chris schreef: zo 10 dec 2017, 13:09Ik las dat de ticketprijzen rond de € 130 liggen. Dat is toch wel erg kostbaar, met de auto kost het ongeveer 50 euro aan benzine of diesel.
Vol tarief zal dat ongetwijfeld kloppen, maar veel mensen reizen niet tegen vol tarief. Voor ICE's zijn Sparpreis-tickets beschikbaar, afhankelijk van wanneer je boekt en welke trein je neemt. Wat dat betreft wordt er net zo dynamisch geprijsd als in de luchtvaart, en genoeg mensen zullen maar € 39 of € 49 voor een enkeltje betalen. Of ze hebben een kortingsabonnement. Lang niet iedereen betaalt de volle mep.
De Lidl verkoopt vandaag kaartjes voor 50 Euro (2 enkeltjes) voor Duitse treinen, waaronder de ICE.

Ook in Nederland zijn er meer dan genoeg kortingskaarten voor als je niet de volle mep wilt betalen voor een langere afstand.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Peter » ma 11 dec 2017, 9:40

Ds79m schreef: zo 10 dec 2017, 13:49 ^^ Dat haalde ik hieruit:
Lekkere Kwal schreef: zo 10 dec 2017, 12:58 ^^ vliegtuig zonder de tijd van/naar vliegveld + van/naar gate + extra tijd als je ruimbagage mee wilt nemen. Auto is zoals aangegeven snelste scenario als er geen files/baustelles zijn, terwijl de trein een dienstregeling rijdt met die 4 uur reistijd.
Maar als jij ook van mening bent dat je voor- en natransport moet meenemen, wat in de praktijk toch ook al gauw een uur is, dan denk ik dat we allemaal wel kunnen concluderen dat deze spoorinvestering zijn geld niet waard is.
Reistijd naar en van het vliegveld of station zal gemiddeld hetzelfde zijn, maar sterk afhankelijk van waar je vandaan komt of naartoe moet (binnenstad, buitenwijk of stad in de buurt). Voor vliegen vanaf middelgrote vliegvelden (ook nationaal/Schengen) moet je inderdaad wel een uur rekenen tussen aankomen bij de terminal en take-off (tenzij je met een dure (boarding / frequent traveler) pas kan voordringen bij de controle). Als je geen ruimbagage hebt kan je wel in een kwartiertje weg zijn na landing, maar met bagage ben je ook vaak in binnen 30 minuten weg (klein vliegtuig; korte afstanden). Alleen op de kleintjes (Bremen of zo) kan het nog sneller.

De trein zal vermoedelijk maar voor 30-40% teren op directe verbindingen. De rest stapt halverwege in of uit.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Vinny » di 12 dec 2017, 20:05

Voor Berlijn - München betwijfel ik dat, ik denk dat een grote meerderheid wel tussen die twee steden reist, maar zoals aangegeven waarschijnlijk niet dagelijks, daar is de afstand te groot voor.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Egbert » di 12 dec 2017, 23:05

Dat Lufthansa tot 20x per dag MUC-TXL vliegt zegt al genoeg voor het potentieel. En MUC ligt ook nog eens een 45 minuten met de trein buiten de stad.
Ik denk dat het centrum-centrum met de trein niet sneller zal zijn, maar wel prettiger (langer aaneengesloten zitten, langer kunnen werken).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Peter » wo 13 dec 2017, 10:05

Munchen is dacht ik (ver) na Frankfurt de 2e luchthaven van Duitsland en zal ook veel overstappers hebben vanuit met name zuid-Europa en noord-Afrika (incl charters). Berlijn bedient iets meer Oost-Europa en Scandinavie. Wie vliegt vanuit Munchen zal niet snel de trein vanuit Berlijn nemen natuurlijk. Van die 20 dagelijkse vluchten zullen er dus vermoedelijk wel 17 blijven bestaan als de HSL (BSL eigenlijk: behoorlijke snelheidstrein) rijdt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door mavas » wo 13 dec 2017, 13:55

In de laatste Op de Rails, het maandblad van de NVBS, staat overigens een uitgebreid artikel over de nieuwe hogesnelheidslijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Chris » vr 26 jan 2018, 14:55

Goh... dit soort berichten lezen we maar al te vaak over grote spoorprojecten.

Das umstrittene Bahnprojekt Stuttgart 21 wird nochmals deutlich teurer. Der Aufsichtsrat der Deutschen Bahn erhöhte den Finanzierungsrahmen von 6,5 auf 8,2 Milliarden Euro. Die Eröffnung verschiebt sich demnach auf 2025.

Sinds bouwbegin zijn de kosten meer dan verdubbeld. In 2010, toen het project startte, lag de kostenraming op € 4 miljard. Nu is dat dus € 8,2 miljard. Dit loopt gierend uit de hand.

2010: bouwbegin, € 4 miljard, oplevering in 2019
2018: € 8,2 miljard, oplevering 2025

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door duikgek89 » vr 26 jan 2018, 15:12

Waarom verbaast mij dit niet meer... Men is gewoon totaal incapabel.

Ook die planning. In 2010 rekende men met 9 jaar. Nu in 2018, het had dus een heel eind op weg moeten zijn gezien de orginele planning, meent men nog 7 jaar nodig te hebben... :wall:

Escapos
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 jun 2010, 17:56

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Escapos » za 27 jan 2018, 1:11

Ik ben geen expert, maar dit geldt toch voor OV projecten over de hele wereld? Is er vergeleken met de bouw van snelwegen niet gewoon veel te weinig ervaring met de bouw van spoorwegen dat het daarom altijd mis gaat?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Coen Tunnel » za 27 jan 2018, 1:23

Spoorwegen worden al meer dan 180 jaar gebouwd. Aan een gebrek aan ervaring kan het toch moeilijk liggen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Chris » za 27 jan 2018, 10:03

Er zijn wel studies uitgevoerd waaruit bleek dat rail-OV in de hele wereld te maken heeft met met grote kostenoverschrijdingen en vaak tegenvallend gebruik. Daardoor is het gevoelig aan twee kanten (hogere kosten, lagere inkomsten). Dit probleem is structureel en aanzienlijk groter dan bij wegenprojecten.

Eén van de bekendste studies op dit gebied is Megaprojects and Risk van Bent Flyvbjerg.

Stuttgart 21 gaat over bedragen waarbij wegenprojecten in de regio in het niet vallen. Het Bundesrechnungshof rekent zelfs met € 10 miljard. Voor veel minder geld had de mobiliteit in Stuttgart verbeterd kunnen worden met een noordoostelijke ringweg. Stuttgart is de meest filegevoelige agglomeratie in Duitsland maar er wordt maar weinig geld uitgegeven aan het wegennet.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door duikgek89 » za 27 jan 2018, 10:14

^^ Met dat geld had men de overheid kunnen reviseren om vervolgens een heleboel achterstallig onderhoud en capaciteitsgebrek op te lossen.

Escapos schreef: za 27 jan 2018, 1:11 Ik ben geen expert, maar dit geldt toch voor OV projecten over de hele wereld? Is er vergeleken met de bouw van snelwegen niet gewoon veel te weinig ervaring met de bouw van spoorwegen dat het daarom altijd mis gaat?
Zou dat te maken kunnen hebben met de wens OV projecten door te willen duwen?

Edit: Maar dan nog, zowat twee keer zoveel tijd en twee keer zoveel geld nodig... Dat kan ik geen inschattingsfoutje of pech met omstandigheden meer noemen...

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Widejo » za 27 jan 2018, 22:07

Stuttgart21 is wel een next-level project moet ik zeggen waar een geheel spoornetwerk met alle facetten een stevige opwaardering en uitbreiding krijgt. Inclusief nieuwe stations en alles. Dat daar budgetten overschreden worden kan ik nog enigzins inzien. Bij de waanzin van Berlijn-Brandenburg Airport daarentegen kan dat argument niet op. En hou je vast want het volgende megaproject komt er al weer aan. De start van de nieuwe Oost-West metro U5 in Hamburg.
Hamburg, meine Perle

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door waldo79 » zo 28 jan 2018, 0:13

Dat Stuttgart 21 loopt ook al vele jaren. Had met meer voortvarendheid gebouwd moeten worden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door duikgek89 » zo 28 jan 2018, 10:49

Widejo schreef: za 27 jan 2018, 22:07 Stuttgart21 is wel een next-level project moet ik zeggen waar een geheel spoornetwerk met alle facetten een stevige opwaardering en uitbreiding krijgt. Inclusief nieuwe stations en alles. Dat daar budgetten overschreden worden kan ik nog enigzins inzien. Bij de waanzin van Berlijn-Brandenburg Airport daarentegen kan dat argument niet op. En hou je vast want het volgende megaproject komt er al weer aan. De start van de nieuwe Oost-West metro U5 in Hamburg.
Ook voor een next-level project maak je toch een min of meer sluitende planning zou je denken. Goed, dat het iets langer duurt en iets meer kost kan gebeuren, maar de overschrijdingen in Duitsland zijn gewoon schokkend.

Bovendien lijkt het er wel op of men het gewoon niet klaar krijgt...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door waldo79 » zo 28 jan 2018, 11:06

De eerste plannen dateren uit 1994 en er wordt inmiddels 8 jaar gebouwd...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door GuteFahrt » vr 23 mar 2018, 15:24

Een aantal jaren na het introduceren van het langeafstandsbussen netwerk waarna de term Flixbus een begrip is geworden rijdt er nu ook een Flixtrain. Vandaag was de eerste rit van Hamburg naar Köln. Tot voor kort verzorgde de Hamburg-Köln-Express GmbH (HKX) de spoordienst op dit traject maar deze onderneming is daar na een paar jaar in 2017 mee gestopt, net zoals andere concurrenten dat al eerder deden. De bedrijfsleider ziet het product als een opvulling tussen ICE sneltrein en de Flixbus en verwacht dat het project een succes kan worden. De prijzen op dit traject beginnen bij 10 euro.

http://www.ardmediathek.de/tv/NDR-Aktue ... d=51073886

De trein is wat ouder t.o.v de meeste DB treinen maar even snel. Het comfort en toegang tot internet is vergelijkbaar. Een plaats reserveren zal spoedig mogelijk zijn. Net als de uitbreiding van de dienst tussen andere steden in Duitsland, als het aan Flixtrain ligt. Of dat ook (grootschalig) mogelijk is hangt samen met het al dan niet verder openstellen van het spoornet voor andere vervoersondernemingen dan DB. Dat dient wel te gebeuren, zo vinden reizigersorganisaties. Net als het verlagen van de ticketprijzen. Het verschil met de tarieven van de bussen is te groot.

Midden april hoopt Flixtrain ook al tussen Berlijn en Stuttgart te rijden.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door waldo79 » za 24 mar 2018, 8:43

Ik moet het maar zien. Flixbus heeft een behoorlijk marktaandeel...maar DB zit met zijn IC en ICE in een hoger segment en dat loopt dan weer niet zo geweldig.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Chris » za 24 mar 2018, 9:33

Volgens Deutsche Bahn liggen de reguliere prijzen vanaf € 70. Okay, er is een ticket van 30 euro, maar dan moet je midden in de nacht 4 uur wachten op het station van Bremen.

Ik ben vooral benieuwd of ze echt op prijs kunnen concurreren. Railvervoer is toch anders dan een touringcar inzetten. Zal het een succes worden of een mislukt experiment?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Coen Tunnel » za 24 mar 2018, 13:28

waldo79 schreef: za 24 mar 2018, 8:43Ik moet het maar zien. Flixbus heeft een behoorlijk marktaandeel...maar DB zit met zijn IC en ICE in een hoger segment en dat loopt dan weer niet zo geweldig.
Dat is vooral een bewuste keuze geweest door het afschaffen van bijvoorbeeld de InterRegio-treincategorie. En op veel verbindingen heeeft men zelfs de InterCity afgeschaft, of rijden er veel minder IC's dan ICE's.
Chris schreef: za 24 mar 2018, 9:33 Volgens Deutsche Bahn liggen de reguliere prijzen vanaf € 70. Okay, er is een ticket van 30 euro, maar dan moet je midden in de nacht 4 uur wachten
op het station van Bremen.
Als je vroeg boekt kun je voor veel minder geld dan de reguliere prijs reizen (Sparpreis), ook op normale tijden. Maar dan praten we over 2-3 maanden vooraf boeken.

Mensen die in groepen reizen en bereid zijn wat meer tijd te nemen kunnen voor een schijntje met een Quer-durchs-Land-Ticket of Schönes-Wochenende-Ticket met regionale treinen reizen. Een Duitse Regional Express is qua snelheid en comfort eerder vergelijkbaar met Nederlandse Intercity's. De Duitse Intercity's zijn beduidend luxer.
Ik ben vooral benieuwd of ze echt op prijs kunnen concurreren. Railvervoer is toch anders dan een touringcar inzetten. Zal het een succes worden of een mislukt experiment?
Bij alle voorgangers was het een mislukking. Maar ja, wat wil je met een paar treinen per dag op slechts één of enkele routes? DB heeft de kracht van het netwerk en kaartjes waarmee je bij een langere reis ook van/naar de voorstadstations kan reizen met de S-Bahn of regionale trein, als deel van een lange-afstandsreis. Wie met Flixtrain van een klein station in de regio Hamburg naar een klein station in de regio Köln wil reizen zal ook twee losse kaartjes moeten kopen om naar Hamburg Hbf en vanaf Köln Hbf te reizen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Vinny » zo 25 mar 2018, 21:29

Het zou kunnen: De Virgin-group exploiteert wat treinen in de UK en doet dat niet onverdienstelijk - https://nl.wikipedia.org/wiki/Virgin_Trains.
Het blijft lastig om als private onderneming een spoorwegmaatschappij te beginnen. Er zijn maar weinig bedrijven die dat echt goed kunnen volhouden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie