[FOTO] Tijdelijke (omleidings)borden

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door harry » di 20 mar 2018, 22:44

Iedere letter is een symbool. :idea:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door Vinny » wo 21 mar 2018, 7:02

Coen Tunnel schreef: di 20 mar 2018, 21:40 Symbolen worden op zeer veel verkeersborden en bewegwijzering gebruikt. Dan zouden er mensen continu met hoofdpijn moeten rondrijden vanwege de verkeersborden en bewegwijzering. Daar geloof ik niet zo in.
omdat het dan in de context gebruikt wordt. Ik herken symbolen niet zo goed, zeker omdat het volstrekt slecht getekend is en dus moet ik extra moeite doen om te onthouden wat het is. Het is geen ding uit de RVV en het wordt niet ondersteund met tekst. Degene die dit bedacht heeft zou ontslagen moeten worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door Snelwegfreak » wo 21 mar 2018, 7:53

^^ Ja joh, tuurlijk......... :nuts:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 mar 2018, 13:47

Vinny schreef: wo 21 mar 2018, 7:02omdat het dan in de context gebruikt wordt. Ik herken symbolen niet zo goed, zeker omdat het volstrekt slecht getekend is en dus moet ik extra moeite doen om te onthouden wat het is. Het is geen ding uit de RVV en het wordt niet ondersteund met tekst.
Hoezo niet ondersteund met tekst? Hoezo geen context? :dontknow: Er staat nota bene een bord om het uit te leggen en het is in Nederland toch algemeen bekend dat er molens staan bij Kinderdijk.

Afbeelding
Vinny schreef: wo 21 mar 2018, 7:02Degene die dit bedacht heeft zou ontslagen moeten worden.
Dus een molensymbooltje plaatsen op een omleidingsbord richting Kinderdijk (ik kan me ergere dingen bedenken) is voor jou reden om iemand de laan uit te sturen? :roll: Ik hoop voor jou dat jouw baas niet zo reageert om zulke pietluttigheden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door Vinny » wo 21 mar 2018, 19:30

Het is niet pietluttig. Het is een volkomen oninterpreteerbaar symbool om met 130 km/h langs te rijden en te onthouden voor de opéénvolgende borden. Het is gewoon mensen met een kluitje het riet in sturen. Alblasserdam is een "A", die letter kun je gewoon gebruiken en Kinderdijk is een "K", ook die letter kan gebruikt worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 mar 2018, 19:46

^^ Ik ben het nog niet met je eens, ik herken er gelijk een molen in, zeker aangezien het in de context van Kinderdijk wordt geplaatst. Maar goed, zelfs al zou wat jij zegt zo zijn, is dan zo'n symbool op een tijdelijk bord plaatsen volgens jou dan echt zo'n grove fout dat het een gegronde reden is voor ontslag van de verantwoordelijke persoon? :?

En die borden staan niet langs de hoofdrijbaan, maar langs de afrit. Ik denk dat de hoeveelheid verkeer dat er aan 130 km/u (dat is al boven de daar geldende Vmax) aan voorbij scheurt vrij klein is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door Vinny » wo 21 mar 2018, 20:05

In Utrecht worden vergelijkbare symbolen ook gebruikt op buslijnfilms. Ondingen zijn het. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door Chrysa » wo 21 mar 2018, 20:45

Die zijn al een tijd weg hoor. :dyn_hyp:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door Attietattie » wo 21 mar 2018, 21:55

Ik vind het leuk dat er iets verder wordt nagedacht dan hun neus lang is. Anders dan anders en het werkt net zo goed, zoniet beter. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door harry » do 22 mar 2018, 17:58

Vinny schreef: wo 21 mar 2018, 20:05Ondingen zijn het.
Chrysa schreef: wo 21 mar 2018, 20:45Die zijn al een tijd weg hoor.
En de plaatser is waarschijnlijk ontslagen. :duck:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door Vinny » zo 25 mar 2018, 21:04

Attietattie schreef: wo 21 mar 2018, 21:55 Ik vind het leuk dat er iets verder wordt nagedacht dan hun neus lang is. Anders dan anders en het werkt net zo goed, zoniet beter. :top:
Zoals ik al zei: het werkt een stuk slechter want:
Het symbooltje bestaat niet op de bewegwijzering
Het symbooltje is onduidelijk en verwarrend
Voor het interpreteren is een extra denkstap vereist terwijl je eigenlijk op de weg moet concentreren.

Slecht plan. Afschaffen. Weg ermee. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door Attietattie » zo 25 mar 2018, 21:56

Vinny schreef: zo 25 mar 2018, 21:04Zoals ik al zei: het werkt een stuk slechter want:
Het symbooltje bestaat niet op de bewegwijzering
Er wordt vaak een cijfer gebruikt. Die staat ook niet op de bewegwijzering en toch komen mensen op hun bestemming.
Vinny schreef: zo 25 mar 2018, 21:04Het symbooltje is onduidelijk en verwarrend
Nee, dat IS ie niet, dat VIND jij. En zoals je hier leest, sta je daarin tot nu toe helemaal alleen.
Vinny schreef: zo 25 mar 2018, 21:04Voor het interpreteren is een extra denkstap vereist terwijl je eigenlijk op de weg moet concentreren.
En je elimineert ook meteen een denkstap: als er drie routeborden naast elkaar staan, zullen mensen al snel denken "Welke moest ik ook alweer volgen?" Bij het gebruiken van dit symbool, zal dat absoluut niet meer optreden.
Vinny schreef: zo 25 mar 2018, 21:04Slecht plan. Afschaffen. Weg ermee. :yes:
Nietes. Nee. Nee. :doei:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door Vinny » zo 25 mar 2018, 21:59

Nee, dat IS ie niet, dat VIND jij. En zoals je hier leest, sta je daarin tot nu toe helemaal alleen.
Prima, jij je zin. Koekje?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door Schelpenpaadje » zo 25 mar 2018, 22:06

Letters en cijfers zijn veel makkelijker te onthouden en herkennen dan een gek symbooltje. Om het simpele feit dat we ze dagelijks gebruiken en ze al van een afstand goed kunnen herkennen. Het is niet toevallig de meest voorkomende vorm van het bewegwijzeren van omleidingen, waar iedereen vertrouwd mee is.

Het gebruik van een molensymbool lijkt me geen reden voor ontslag. Al kan een kritisch functioneringsgesprek geen kwaad.

If it ain't broken, don't try to fix it.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 mar 2018, 3:00

Attietattie schreef: zo 25 mar 2018, 21:56
Vinny schreef: zo 25 mar 2018, 21:04Het symbooltje is onduidelijk en verwarrend
Nee, dat IS ie niet, dat VIND jij. En zoals je hier leest, sta je daarin tot nu toe helemaal alleen.
Als de symbolen willekeurig gebruikt zouden worden kan ik me nog wat bij Vinny's opmerking voorstellen. Maar er wordt hier toch duidelijk context gegeven. Het is de omleiding naar Kinderdijk. Die plaats is juist bekend vanwege de vele molens. Kinderdijk, molens... Ik maak die associatie in ieder geval wel.
Vinny schreef: zo 25 mar 2018, 21:04Zoals ik al zei: het werkt een stuk slechter want:
Het symbooltje bestaat niet op de bewegwijzering
Waar baseer je dat op? Hij staat gewoon in deze lijst met bewegwijzeringssymbolen die een forummer ooit heeft gemaakt: http://members.home.nl/mjvanesch/Symbolen%20Wegwijzers/

Volgens mij zijn dat allemaal symbolen die in meer of mindere mate op de borden worden gebruikt. Het symbool is dus niet verzonnen voor dit omleidingsbord en sommige bordenmakers zullen het allicht in hun systemen hebben staan.

Al wordt het molensymbool vooral op bruine toeristische bewegwijzering gebruikt:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door Snelwegfreak » ma 26 mar 2018, 6:41

Schelpenpaadje schreef: zo 25 mar 2018, 22:06Het gebruik van een molensymbool lijkt me geen reden voor ontslag. Al kan een kritisch functioneringsgesprek geen kwaad.
Welnee joh. Noord-Koreaans strafkamp. Nooit meer vrijlaten, zo'n gek.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door Schelpenpaadje » ma 26 mar 2018, 10:56

Coen Tunnel schreef: ma 26 mar 2018, 3:00
Attietattie schreef: zo 25 mar 2018, 21:56
Vinny schreef: zo 25 mar 2018, 21:04Het symbooltje is onduidelijk en verwarrend
Nee, dat IS ie niet, dat VIND jij. En zoals je hier leest, sta je daarin tot nu toe helemaal alleen.
Als de symbolen willekeurig gebruikt zouden worden kan ik me nog wat bij Vinny's opmerking voorstellen. Maar er wordt hier toch duidelijk context gegeven. Het is de omleiding naar Kinderdijk. Die plaats is juist bekend vanwege de vele molens. Kinderdijk, molens... Ik maak die associatie in ieder geval wel.
Wordt een omleiding naar Edam aangegeven met het symbool van een kaas?
Wordt een omleiding naar Volendam aangegeven met een paling?
Wordt een omleiding naar Lisse aangegeven met een tulp?
Wordt een omleiding naar Harderwijk aangegeven met een dolfijn?

Je kunt associëren wat je wilt, maar niets is zo herkenbaar, van grote afstand goed te spotten en makkelijk te onthouden als een letter of een cijfer.

Met het molensymbool is niets mis op toeristische borden, daar is het prima een vervanger/uitdrukking voor het woord "molen". Voor cruciale bebording, zoals een omleiding, is het een perfect voorbeeld waarom symbolen daarop niet thuishoren. Van de afstand/grootte waarop dit molensymbool alleen nog maar een ondefinieerbare zwarte vlek lijkt, zou je de letter K al goed kunnen herkennen.

Behalve de constatering dat molens worden geassocieerd met Kinderdijk heb ik geen argumenten gelezen waarom een symbool hier beter zou zijn dan een letter.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door RikB » ma 26 mar 2018, 11:49

^^
Er zijn ook mensen die naar Harderwijk gaan met een ander doel dan dolfijntjes kijken.

Kinderdijk = Molens! (en nog een paar huizen).
Ofwel, deze omleiding is voor toeristen die naar molens gaan kijken. Hebben ze het eerste bord gemist? dan kunnen ze halverwege de omleidingsroute alsnog aanhaken.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door Snelwegfreak » ma 26 mar 2018, 11:50

Volgens mij is de herkenbaarheid van het symbool zelf eerder een probleem dan het gebruik van symbolen als omleidingsroute. Het symbool van de model vind ik bijvoorbeeld niet erg sterk. Bij het auto- of vrachtautosymbool vind ik dat juist wel goed.
Enne gojje mins blieft altied leave.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door boe! » ma 26 mar 2018, 12:27

Schelpenpaadje schreef: ma 26 mar 2018, 10:56Wordt een omleiding naar Volendam aangegeven met een paling?
Nee.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door Chrysa » ma 26 mar 2018, 16:30

Voor al die Chinese toeristen is een symbool duidelijker dan een letter. :duck:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 mar 2018, 17:17

Schelpenpaadje schreef: ma 26 mar 2018, 10:56Wordt een omleiding naar Edam aangegeven met het symbool van een kaas?
Wordt een omleiding naar Volendam aangegeven met een paling?
Wordt een omleiding naar Lisse aangegeven met een tulp?
Wordt een omleiding naar Harderwijk aangegeven met een dolfijn?

Je kunt associëren wat je wilt, maar niets is zo herkenbaar, van grote afstand goed te spotten en makkelijk te onthouden als een letter of een cijfer.

Met het molensymbool is niets mis op toeristische borden, daar is het prima een vervanger/uitdrukking voor het woord "molen".
Met symbooltjes voor fietsers, auto's, vrachtwagens, industrieterreinen, stations, etc. hebben we op de bewegwijzering anders geen problemen. Ook niet op reguliere (niet-toeristische) wegwijzers. Ergens is er dus een soort grens. Ik vind het molensymbool zelf vrij duidelijk, maar blijkbaar zijn er hier de nodige mensen die het symbool niet erg duidelijk vinden.

Ik denk dat er op zich niks mis is met symbolen op omleidingsroutes. Waarom zou je de omleiding naar het industrieterrein bijvoorbeeld niet uitvoeren met het symbool voor een industrieterrein? Waarom zou je geen fiets- en autosymbooltjes gebruiken als er verschillende omleidingen zijn voor fietsers en auto's? Volgens mij gebeuren dat soort dingen ook al (al ontbreekt het mij nu aan foto's van concrete voorbeelden).

Zoals Snelwegfreak al aangeeft ligt het probleem dan meer bij de herkenbaarheid van dit specifieke symbool en zozeer niet bij het gebruik van symbolen in het algemeen.
Behalve de constatering dat molens worden geassocieerd met Kinderdijk heb ik geen argumenten gelezen waarom een symbool hier beter zou zijn dan een letter.
Ik heb ook nergens gelezen dat iemand het beter vond. Maar persoonlijk vind ik dat het in deze specifieke situatie ook niet per se slechter is. Maar goed, de herkenbaarheid van het molensymbool is wel een punt van discussie en dan denk ik dat we kunnen concluderen dat dit experiment dan niet zo goed geslaagd is. Maar dat is uiteraard geen reden voor ontslag zoals iemand hier suggereerde. :)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door Attietattie » ma 26 mar 2018, 20:56

Schelpenpaadje schreef: ma 26 mar 2018, 10:56Behalve de constatering dat molens worden geassocieerd met Kinderdijk heb ik geen argumenten gelezen waarom een symbool hier beter zou zijn dan een letter.
Ik heb toch echt wel een argument gegeven.
Attietattie schreef: zo 25 mar 2018, 21:56En je elimineert ook meteen een denkstap: als er drie routeborden naast elkaar staan, zullen mensen al snel denken "Welke moest ik ook alweer volgen?" Bij het gebruiken van dit symbool, zal dat absoluut niet meer optreden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door harry » ma 26 mar 2018, 21:52

^^ Dit vind ik ook een doorslaggevend argument:
RikB schreef: ma 26 mar 2018, 11:49 Hebben ze het eerste bord gemist? Dan kunnen ze halverwege de omleidingsroute alsnog aanhaken.
Een ander argument is dat Kinderdijk en de molens 2 verschillende bestemmingen zijn. Vanaf de snelweg moet je eerst heel Kinderdijk door voordat je bij de molens bent.
Als je toeristen eerst een "K" laat volgen, moeten ze in Kinderdijk alsnog de bordjes met het molen-symbool volgen.
Dan kan je ze net zo goed vanaf het begin een molensymbool geven.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door Demassel » di 27 mar 2018, 19:22

RikB schreef:. Hebben ze het eerste bord gemist? dan kunnen ze halverwege de omleidingsroute alsnog aanhaken.
Ben jij er zo'n een???
Hey een routebordje, laat ik die eens gaan volgen?!

Routeborden worden standaard opgedraaid geplaatst, ze hoeven dan niet actief te zijn.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door nickdh » di 27 mar 2018, 22:35

boe! schreef:
Schelpenpaadje schreef: ma 26 mar 2018, 10:56Wordt een omleiding naar Volendam aangegeven met een paling?
Nee.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Ik zou bij het zien van zo'n bord per direct omdraaien.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door Chrysa » di 27 mar 2018, 22:38

Als je niet van dat soort muziek houdt, wat heb je dan te zoeken in Volendam? ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door harry » wo 28 mar 2018, 0:35

Demassel schreef: di 27 mar 2018, 19:22 Ben jij er zo'n een???
Hey een routebordje, laat ik die eens gaan volgen?!
Nee. Hee, een bordje naar de molens. Daar wou ik net naartoe. Laat ik dat bordje dus maar volgen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door Peter » wo 28 mar 2018, 9:01

Kinderdijk krijgt misschien opens last van massatoerisme en overlast, nu men er achter komt dat er molens staan. Of althans: minstens 1. :kwaad:

Maar flauwekul natuurlijk. Duidelijke symbooltjes zijn even goed als een willekeurig cijfer of letter. Alleen worden cijfers en letters vaak hergebruikt (al kost een sticker niet veel natuurlijk) Alleen kan men bij letters soms een onderscheidende eerste letter nemen van een logische omleidingsbestemming. Dus niet zoals nu bij de N855, waar men de B gebruikt richting Dwingeloo, en de A voor richting Beilen...... Zelfs als je als aannemer alleen maar A en B op voorraad hebt, had je A en B kunnen omdraaien.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] Gele omleidingsborden

Bericht door Chris » vr 30 mar 2018, 19:08


Plaats reactie