Milieuzones in steden

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Peter » vr 23 feb 2018, 10:00

Het lijkt een bureaustudie, (gebaseerd om theoretische reductie van de uitstoot door auto's). Zou leuk zijn als ze ook metingen zouden tonen (uiteraard gemiddeld over een kwartaal of zo), waar ook effecten van ander vervoer en industrie inzitten natuurlijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Chris » di 06 mar 2018, 13:48

De milieuzone in Arnhem wordt in 2019 ingevoerd. Het enige punt met overschrijdingen is ter hoogte van een fietsersoversteek dat met verkeerslichten is geregeld:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door sven_engelen » di 06 mar 2018, 13:57

^^ Het wordt ook nog eens de strengste van Nederland en hoopt een voorbeeld te zijn voor andere steden. Nou.. We hebben nu 3 steden met een milieuzone en geen enkele is een succes.. En nee. Een theoretisch berekend succes is geen praktisch succes.
Svenlo

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Km357 » di 06 mar 2018, 14:27

Een voorbeeld van hoe het niet moet is ook een voorbeeld. Dat hebben zij vast niet op het oog, maar dat kan wel het resultaat zijn.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door sven_engelen » di 06 mar 2018, 14:58

Anders verzamelen we wel handtekeningen voor een raadgevend referendum. O wacht...
Svenlo

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Basjuh1981 » vr 09 mar 2018, 18:08

sven_engelen schreef: di 06 mar 2018, 13:57 ^^ Het wordt ook nog eens de strengste van Nederland en hoopt een voorbeeld te zijn voor andere steden. Nou.. We hebben nu 3 steden met een milieuzone en geen enkele is een succes.. En nee. Een theoretisch berekend succes is geen praktisch succes.
Sterker nog: andere steden hebben nog iets van een sloopregeling. Arnhem zegt gewoon doodleuk dat het Rijk maar met een oplossing moet komen :shutup: :shutup:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Milieuzones in steden

Bericht door jelger » vr 09 mar 2018, 18:37

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Chris » vr 09 mar 2018, 18:45

jelger schreef: vr 09 mar 2018, 18:37Dit milieuzone beleid is toch volstrekt niet vol te houden??
Als de milieuzone niet werkt gaan ze hem eerder strenger maken dan afschaffen ben ik bang...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Milieuzones in steden

Bericht door jelger » vr 09 mar 2018, 18:58

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Km357 » vr 09 mar 2018, 19:18

Chris schreef: vr 09 mar 2018, 18:45
jelger schreef: vr 09 mar 2018, 18:37Dit milieuzone beleid is toch volstrekt niet vol te houden??
Als de milieuzone niet werkt gaan ze hem eerder strenger maken dan afschaffen ben ik bang...
Geldt voor zowat iedere aan de oorsprong repressieve maatregel uitgevoerd door gelijk welke overheid. Het laatste wat die instantie kan verdragen is gezichtsverlies lijden want dat zou een gebrek aan omnipotentie aangeven, en dat kan uiteraard niet.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Peter » di 13 mar 2018, 13:08

Ik kan de logica voor Maastricht wel zien dat ze de toeristen uit (met name) Duitsland het leven makkelijk willen maken. De andere NL-se milieuzones worden denk ik geheel niet gehandhaafd voor buitenlandse auto's (doordat bouwjaar niet automatisch is na te gaan). Ik denk dat 40-50% van de auto's uit de provincies die grenzen aan Duitsland reeds een groene sticker hebben. En 30% van de auto's in Maastricht heeft denk ik een niet-Nederlands kenteken (vnml Belgisch en Duits natuurlijk) en die vang je er ook mee (in theorie althans; handhaven zal net als in Duitsland lasting/bewerkelijk zijn voor buitenlandse kentekens als je het met camera's wil doen: beboeten via de computer-incasso).

Maar goed: de volgende hetze is alweer in aantocht: de jacht op de houtkachel !
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Chris » di 13 mar 2018, 13:45

Peter schreef: di 13 mar 2018, 13:08Maar goed: de volgende hetze is alweer in aantocht: de jacht op de houtkachel !
Houtkachels veroorzaken aanzienlijk meer fijnstof dan auto's. In Nederland is het wat minder relevant, maar in behoorlijk wat gebieden in Europa wordt wintersmog grotendeels door houtkachels veroorzaakt. In sommige landen heb je piekwaarden tot wel 500 µg/m³, dat is in Nederland echt ongekend. In bijvoorbeeld in de Balkan of Polen heb je gebieden zonder noemenswaardige hoeveelheden verkeer waar zoveel fijnstof van kachels komt dat het Chinese waarden benadert.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5067
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Rogier » di 13 mar 2018, 13:48

Peter schreef: di 13 mar 2018, 13:08
Maar goed: de volgende hetze is alweer in aantocht: de jacht op de houtkachel !
En terecht. Houtkachels veroorzaken giganische vervuiling, omdat de verbranding in veel gevallen niet optimaal is.
Dit is ook 1 van de redenen waarom Nederland in de jaren zestig en zeventig massaal is overgestapt op aardgas.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Seat Ibiza » di 13 mar 2018, 14:41

Peter schreef: di 13 mar 2018, 13:08 Ik kan de logica voor Maastricht wel zien dat ...
... handhaven zal net als in Duitsland lasting/bewerkelijk zijn voor buitenlandse kentekens als je het met camera's wil doen.
In Maastricht was de discussie: miljoenen investeren in een camerasysteem of iets anders verzinnen. Dat werd dus de Duitse sticker. Handhaving zal met name door parkeerwachten gedaan worden bij geparkeerde auto's en dus niet door camerasystemen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Milieuzones in steden

Bericht door jelger » di 13 mar 2018, 19:50

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Chris » di 13 mar 2018, 20:08

Het probleem met houtkachels speelt in Nederland vooral lokaal: iemand heeft zo'n kachel en de straat kan dat ruiken. In sommige landen stookt echter bijna iedereen bij koud weer, als je dan stedelijke regio's van 4-5 miljoen inwoners hebt (zoals Stuttgart), dan praat je over veel grotere luchtkwaliteitsproblemen tijdens inversie. Maar zelfs in rurale gebieden waar bijna iedereen zit te stoken kan de luchtkwaliteit dramatisch zijn, wat in Oost-Europa veel voorkomt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Palance » di 13 mar 2018, 20:18

jelger schreef: di 13 mar 2018, 19:50 Maar zullen we ook de jacht openen op de BBQ verslaafden? Gezellig land zijn we met z'n allen aan het maken!
Ik vind het nuttiger als men zich richt op rokers. Die lucht is veel ongezonder en smeriger dan een houtkacheltje.

Als elke roker nu lekker alleen in zijn eigen huis rookt met ramen en deuren potdicht, dan is er natuurlijk niks aan de hand.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Ds79m » di 13 mar 2018, 20:42

Rogier schreef: di 13 mar 2018, 13:48
Peter schreef: di 13 mar 2018, 13:08
Maar goed: de volgende hetze is alweer in aantocht: de jacht op de houtkachel !
En terecht. Houtkachels veroorzaken giganische vervuiling, omdat de verbranding in veel gevallen niet optimaal is.
Dit is ook 1 van de redenen waarom Nederland in de jaren zestig en zeventig massaal is overgestapt op aardgas.
Houtkachels zijn in Nederland ook wel redelijk laaghangend fruit onder de milieumaatregelen. Dat het 'zo gezellig' is, vind ik nou niet echt een argument om een hele winter lang de hele straat in de stank te zetten, dus beperk het gebruik maar tot dezelfde periode als wanneer er vuurwerk mag worden gebruikt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Milieuzones in steden

Bericht door duikgek89 » di 13 mar 2018, 20:55

^^ Die hetze is net zo onzinnig als milieuzones... Gewoon een spelletje voor politici die zeteltjes willen scoren. Die paar mensen die nog op hout stoken... Dat gaat in Nederland echt geen significant verschil maken.

jelger schreef: di 13 mar 2018, 19:50 Maar zullen we ook de jacht openen op de BBQ verslaafden? Gezellig land zijn we met z'n allen aan het maken!
Als plezier verboden wordt hoeven die extra paar dagen ook niet wat mij betreft.

Palance schreef: di 13 mar 2018, 20:18
jelger schreef: di 13 mar 2018, 19:50 Maar zullen we ook de jacht openen op de BBQ verslaafden? Gezellig land zijn we met z'n allen aan het maken!
Ik vind het nuttiger als men zich richt op rokers. Die lucht is veel ongezonder en smeriger dan een houtkacheltje.

Als elke roker nu lekker alleen in zijn eigen huis rookt met ramen en deuren potdicht, dan is er natuurlijk niks aan de hand.
En sigaretten duurder maken. €50 per stuk lijkt me wel wat.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Milieuzones in steden

Bericht door boe! » di 13 mar 2018, 22:35

jelger schreef: di 13 mar 2018, 19:50Maar zullen we ook de jacht openen op de BBQ verslaafden? Gezellig land zijn we met z'n allen aan het maken!
Het gaat er om dat je rekening houdt met de mensen in je omgeving. Een BBQ op houtskool, roken en houtrook zijn prima zolang niemand met die gore rook in aanraking komt. Maar het is voor omstanders enorm vervelend als dat wel gebeurt en voor luchtwegpatiënten zelfs ziekmakend en in een enkel geval zelfs dodelijk (nee, ik overdrijf niet: van meeroken kan je doodgaan). Helaas zijn er te veel egoïsten in Nederland die alleen aan hun eigen gezelligheid of verslaving denken en vooral geen rekening houden met de mensen om hen heen. Het zou prettig zijn als bovenstaande forumleden die niet verder komen dan het woordje 'stank', 'laaghangend fruit', 'hetze' en nog meer van dit soort kwalificaties samen met die miljoenen anderen die ook niet verder kijken dan zichzelf, eens een keer verder gaan kijken dan hun neus lang is.

Om dit bericht in perspectief te zetten: ik heb COPD. Niet omdat ik zelf een vuurkorf heb gehad of een sigaret heb opgestoken, maar omdat ik ziek ben geworden van andermans sigaretten: meeroken dus. Ziek geworden door het gedrag van anderen. Bedankt hè!

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Milieuzones in steden

Bericht door jelger » di 13 mar 2018, 23:20

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Peter » wo 14 mar 2018, 10:18

Houtkachels bevinden zich met name in de plattelandsdorpen. Gesleep met houtblokken 3 hoog achter is niet echt handig, los van de mogelijkheid de kachel op een schoorsteen aangesloten te krijgen in een flat. Je ruikt ze met name op mistige winterdagen als de rook in de mist blijft hangen of als mensen rommel stoken natuurlijk. Ik heb een open haard en ben er blij mee. Ik stook voor 80% op hout uit eigen tuin. Dat is vervuilender dan een houtkachel (meer rook, minder warmte-efficientie per kg hout), maar houtkachels worden vaak dagelijks gebruikt (deel standaard huisverwarming) en de open haard vaak 1-2 keer in de avond voor een paar uur (als de meeste mensen binnen zitten met de ramen dicht).

In de jaren 30-60 stookten de meeste mensen op kolen of stookolie (voor het gas de norm werd) en niet hout, met veel meer rook. Wellicht was dat in de bosrijke dunbevolkte gebieden (Veluwe; Drenthe; Limburg) anders en was hout daar de norm.

Natuurlijk kan rook vervelend zijn voor mensen met luchtwegproblemen, maar om daar meteen dan maar weer met landelijke verboden te zwaaien is dan vermoedelijk ook weer overtrokken. Een vuurkorf kan vervelender zijn omdat in de zomer mensen de ramen open hebben of zelf in de tuin zitten. In India (Bangalore) was het fijnstofgehalte gemiddeld 50 keer boven de grenswaarde, daar merkte zelf ik hinder (niezen, hoesten)

@ Boe!. Vervelend COPD. Krijg je dat echt van meeroken of omgevingsfijnstof (redelijk verband) of is het net als longkanker dat de kans iets groter is (bij lage blootstelling vergeleken met rokers zelf) om te krijgn dan bij (dagelijks) schone lucht (voor mensen die er kennelijk aanleg voor hebben) ?. Dit los van de vraag of je meer last van rook/stof hebt dan de gemiddelde mens als je COPD of bijvoorbeeld astma hebt, wat ik direct aanneem.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Palance » wo 14 mar 2018, 16:44

Om het maar weer ontopic te sturen: Ik vraag me serieus af hoeveel mensen die voorstander zijn van milieuzones, snelwegen die je niet mag ruiken, zelf ook houtkachels hebben, roken of vuurwerk afsteken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Milieuzones in steden

Bericht door duikgek89 » do 15 mar 2018, 7:23

^^
Daar heb je absoluut een punt.


Al zouden sommigen gezien mijn mening over roken, misschien niet denken dat ik geen moeite heb met houtkachels of open haarden (bij beperkt gebruik met goede schoorsteen zodat de omgeving daar geen last van hoeft te hebben).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Peter » do 15 mar 2018, 9:49

Palance schreef: wo 14 mar 2018, 16:44 Om het maar weer ontopic te sturen: Ik vraag me serieus af hoeveel mensen die voorstander zijn van milieuzones, snelwegen die je niet mag ruiken, zelf ook houtkachels hebben, roken of vuurwerk afsteken.
Wat je (logisch tot op zekere hoogte) vaak ziet is dat de felle tegenstanders van iets, er vaak weinig baat bij hebben (ook op dit forum....) en iets te gemakkelijk anderen dan ook maar te willen beperken (ik wil niet de lasten als ik er geen lusten van heb). Of het nu om roken gaat op straat door niet-rokers, alcohol en verkeer door niet-drinkers, een auto-luwe stad of lage Vmax door OV&fiets gebruikers, houtkachels door mensen zonder houtkachel, absurde dierenrechten door niet-vleeseters, extreem belasten van hoge lonen door mensen met een uitkering, weren van buitenlanders door mensen zonder goede opleiding, etc, etc. Ikzelf zal er mij ongetwijfeld ook aan bezondigen.

PS De enquetes van Milieudefensie zijn heel eenvoudig te manipuleren door de enquete te houden onder mensen die in de binnenstad wonen (en vaak geen auto hebben) of onder mensen op OV-knooppunten. Dan krijg je snel de score die je wil krijgen. Maar wat vindt de gemiddelde Maastrichtenaar ? Of de gemiddelde Arnhemmer ? Had je mooi kunnen peilen door een enquete bij de verkiezingen....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Chris » za 31 mar 2018, 22:04

De milieuzone van Arnhem wordt ingesteld, eigenlijk omdat er maar 1 kruispunt is waar overschrijdingen zijn.

Maar de meetmethode is misschien ook van invloed. Normaal wordt er op een bepaalde afstand van de weg gemeten. Maar bij street canyons kan dat niet altijd omdat daar bebouwing is, dus wordt het meetpunt blijkbaar dichter op de weg geplaatst. Rond een kruispunt als deze resulteert dat dus in verhoogde waarden ten opzichte van een meetpunt dat wat verder van de weg af ligt. Een kleine afstand maakt daarbij al een groot verschil:

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Milieuzones in steden

Bericht door waldo79 » zo 01 apr 2018, 9:08

Wachtstand rood afschaffen kan ook schelen. Die zijstraat is totaal niet druk...
:denk:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Milieuzones in steden

Bericht door duikgek89 » zo 01 apr 2018, 12:33

De infrastructuur minder verkl*ten kan ook schelen... Als je vanaf de rechtbank naar Parkeergarage Rozet wilt, om maar eens een voorbeeld te nemen, dan moet je de hele stad rond rijden. Uiteraard nadat je geprobeerd hebt een weg te vinden... Al die tijd stoot je uit en als je uiteindelijk geïrriteerd rond rijdt zal dat ook niet de schoonste manier van rijden zijn... Bovendien kom je dan over die kruising met de normoverschrijding...

Ook een leuke: Als je de kade op rijdt, kun je er niet meer legaal af tenzij je hem volgt tot onder de Nijmeegseweg door. Echt super.


In vergelijking met Arnhem is zelfs Nijmegen een verademing...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Milieuzones in steden

Bericht door boe! » zo 01 apr 2018, 12:48

duikgek89 schreef: zo 01 apr 2018, 12:33 Als je vanaf de rechtbank naar Parkeergarage Rozet wilt, om maar eens een voorbeeld te nemen, dan moet je de hele stad rond rijden.
Een beetje flauwe vergelijking, want niemand rijdt natuurlijk die volledige ronde. Voor die tijd heb je de parkeerplaats aan de Trans en de afslag naar parkeergarage Broerenstraat al gehad. Beide zitten op loopafstand van de rechtbank.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Milieuzones in steden

Bericht door duikgek89 » zo 01 apr 2018, 12:55

^^ Beetje flauwe reactie om te gaan zitten zeuren over de locaties in een voorbeeld, die zo gekozen zijn omdat ze voor velen makkelijk te vinden zijn...

Als je weleens meerdere dingen in Arnhem hebt moeten doen dan weet je zelf ook dat er veel meer van dergelijke situaties zijn waar je een heel eind moet rijden om een paar meter verderop te komen.

Plaats reactie