[HSL] Oplevering en exploitatie

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Palance » di 23 mei 2017, 7:58

Als er faciliteiten komen, dan zal dat ook op Schiphol en Antwerpen moeten (of die stations worden overgeslagen). En je hoeft dan hopelijk niet meer over te stappen op Brussel-Zuid.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Lekkere Kwal » di 23 mei 2017, 8:08

Beide zaken zijn al lang door OV-magazine beschreven: Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen krijgen douanecheck op de stations zelf. Reizgers kunnen enkel in het achterste treinstel instappen. Rotterdam krijgt het kantoor op spoor 3/4, niet op 1. Reizigers vanaf Schiphol worden niet aldaar gecheckt en stappen in het voorste treinstel in. In Brussel-Zuid moet dat treinstel leeg en moeten de Schiphol-instappers alsnog door de check op Brussel-Zuid.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Mark » di 23 mei 2017, 8:09

^^ het bericht dat de faciliteiten op spoor 3/4 komen te Rotterdam wordt dus door sommigen weer tegengesproken. Vandaar de slag om de arm wat dat betreft ;).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Palance » di 23 mei 2017, 8:18

Lekkere Kwal schreef:Reizigers vanaf Schiphol worden niet aldaar gecheckt en stappen in het voorste treinstel in. In Brussel-Zuid moet dat treinstel leeg en moeten de Schiphol-instappers alsnog door de check op Brussel-Zuid.
Dan moet je dus feitelijk in een trein een treinstel helemaal afschermen van de rest tijdens de reis. Dat lijkt me nogal wat. Personeel moet toch immers ook door de trein kunnen lopen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Mark » di 23 mei 2017, 8:23

Praktisch is inderdaad anders. De Eurostar E320 is in totaal 16 bakken lang, waarbij er in het midden een afscheiding gaat komen. Vermoedelijk zal er voor beide helften wel personeel zijn, wat gezien de lengte sowieso niet onlogisch lijkt.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Rogier » di 23 mei 2017, 8:46

Maar waarom niet alle passagiers in Brussel door de paspoortcontrole laten gaan?
Nu gaat het tijdsvoordeel alsnog verloren, omdat de passagiers van Schiphol alsnog door de paspoortcontrole mogen.
Verder vind ik het nogal ver gaan om 1 - 2 perronsporen volledig aan het treinverkeer te onttrekken om op dagbasis 2 treinen te laten rijden.
Vooral in Amsterdam kan dat voor problemen zorgen, omdat hier over enkele jaren de gehele sporenlay-out aangepast gaat worden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Coen Tunnel » di 23 mei 2017, 9:08

Rogier schreef:Maar waarom niet alle passagiers in Brussel door de paspoortcontrole laten gaan?
Nu gaat het tijdsvoordeel alsnog verloren, omdat de passagiers van Schiphol alsnog door de paspoortcontrole mogen.
Deels. In dit geval duurt het in Brussel maar 20 minuten, in andere gevallen (bv. de Eurostar vanaf Avignon) duurt de controle in Lille zo'n 30 minuten. Ik verwacht geen enorme hoeveelheden aan reizigers vanaf Schiphol.
Verder vind ik het nogal ver gaan om 1 - 2 perronsporen volledig aan het treinverkeer te onttrekken om op dagbasis 2 treinen te laten rijden.
Vooral in Amsterdam kan dat voor problemen zorgen, omdat hier over enkele jaren de gehele sporenlay-out aangepast gaat worden.
Alleen rond de tijden dat de Eurostar rijdt is het perron exclusief voor de Eurostar-treinen en wordt alles afgesloten en 'schoongeveegd'.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Peter » di 23 mei 2017, 9:25

Ik denk dat men geen handmatige paspoortscans meer wil hebben in de trein zelf. Denkbaar zijn er tegenwoordig wel draagbare scanners.
Ik vermoed dat het meer om bagagecontrole gaat overigens en bodyscans. Dat kan je voor alle passagiers doen, ook die naar Brussel willen, Sowieso wil men international treinverkeer beter controleren, dus dikke kans dat ook de Thalys van dit spoor gaat vertrekken en wellicht ook de normale treinen naar Brussel.

Ik neem aan dat er dan op Rotterdam een vergelijkbare situatie komt en de trein niet op Schiphol gaat stoppen. Met 40 vluchten per dag naar London toch niet handig om vanuit een vliegtuig de trein te nemen naar London. Of men opent op Schipholslechts de deuren voor het deel dat alleen naar Brussel gaat.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Coen Tunnel » di 23 mei 2017, 9:31

Peter schreef:Ik denk dat men geen handmatige paspoortscans meer wil hebben in de trein zelf. Denkbaar zijn er tegenwoordig wel draagbare scanners.
Ik vermoed dat het meer om bagagecontrole gaat overigens en bodyscans. Dat kan je voor alle passagiers doen, ook die naar Brussel willen,
Nee, die moeten instappen in het andere deel waar ook de reizigers die vanaf Schiphol instappen in gaan zitten.

De bagage- en paspoortcontrole is een Britse eis en niet van toepassing op reizen naar België (en eventueel Lille of Calais, mocht de Eurostar vanuit Amsterdam daar ooit gaan stoppen).
Of men opent op Schipholslechts de deuren voor het deel dat alleen naar Brussel gaat.
Het is maar één treinstel, dat in zijn geheel naar Londen gaat, maar wel halverwege afgesloten is. Maar ik verwacht inderdaad weinig treinreizigers van Schiphol naar London St. Pancras.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Mark » di 23 mei 2017, 9:36

Peter schreef:Dat kan je voor alle passagiers doen, ook die naar Brussel willen, Sowieso wil men international treinverkeer beter controleren, dus dikke kans dat ook de Thalys van dit spoor gaat vertrekken en wellicht ook de normale treinen naar Brussel.
Niet geheel toevallig komen de faciliteiten plaats op de sporen die al gebruikt worden voor de Thalys en Benelux inderdaad. Heeft ook te maken met de indeling van de sporen i.c.m. de HSL trouwens (op Rotterdam dan).
Peter schreef:Ik neem aan dat er dan op Rotterdam een vergelijkbare situatie komt en de trein niet op Schiphol gaat stoppen. Met 40 vluchten per dag naar London toch niet handig om vanuit een vliegtuig de trein te nemen naar London. Of men opent op Schipholslechts de deuren voor het deel dat alleen naar Brussel gaat.
De Eurostar stopt te Schiphol, waarbij alleen toegang wordt verleend tot de eerste acht bakken. De achterste acht blijven dan gesloten. Een stop op Schiphol valt op zich te verdedigen, doordat Schiphol een steeds belangrijker OV-knooppunt wordt. Amsterdam-Zuid ligt om de hoek (waar wellicht een belangrijk deel van de klandizie zit) en in tegenstelling tot Amsterdam Centraal, stoppen op Schiphol de belangrijke noordoost IC's (Den Haag - Leeuwarden/Groningen).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Rene » di 23 mei 2017, 11:35

Mark schreef:Een stop op Schiphol valt op zich te verdedigen, doordat Schiphol een steeds belangrijker OV-knooppunt wordt. Amsterdam-Zuid ligt om de hoek (waar wellicht een belangrijk deel van de klandizie zit) en in tegenstelling tot Amsterdam Centraal, stoppen op Schiphol de belangrijke noordoost IC's (Den Haag - Leeuwarden/Groningen).
1. Vanaf de Zuidas gaan ze maar eerst met de metro naar CS
2. Vanaf noordoost-Nederland kan men ook naar Rotterdam reizen.

Geen reden voor een stop op Schiphol.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Rein » di 23 mei 2017, 11:59

Rene schreef: 1. Vanaf de Zuidas gaan ze maar eerst met de metro naar CS
Dat kost bij elkaar zeker een half uur extra en weinig nut toevoegen. Zo'n trein als de Eurostar hoort wat mij betreft gewoon op een multimodaal knooppunt als Schiphol te stoppen.

Overigens lijkt me Station Zuid een beter startpunt voor de Eurostar dan Amsterdam Centraal. Er is alleen wat weinig ruimte voor afgeschermde perrons etc. Wellicht is die ruimte er wel als de A10 eenmaal onder de grond ligt ;)

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Davy » di 23 mei 2017, 12:38

Ik ben het met Rene eens: niet stoppen op Schiphol. De vervoersvraag vanuit Schiphol zelf lijkt me erg overroepen en voor quasi alle reizigers uit de rest van Nederland is ofwel Amsterdam ofwel Rotterdam rechtstreeks per IC te bereiken. De eventuele extra reistijd in de gewone IC compenseert dan met de tijdswinst in Brussel en je bent verlost van de extra controle.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Rene » di 23 mei 2017, 12:40

Rein schreef:Dat kost bij elkaar zeker een half uur extra en weinig nut toevoegen.
Waarvoor hebben ze dan die NZ-lijn aangelegd ? Reisje duurt straks nog 10 minuten. Niet langer dan een zakenreiziger in Rotterdam onderweg is van station Wilhelminaplein naar CS.
Rein schreef:Zo'n trein als de Eurostar hoort wat mij betreft gewoon op een multimodaal knooppunt als Schiphol te stoppen.
Die stop voegt niks toe, want overstappende vliegtuigpassagiers voor Londen zullen er vrijwel niet zijn. Die paar regionale bussen en landelijke IC's die op het ondergrondse station van Hoofddorp-Noord stoppen, rechtvaardigen geen stop zo vlakbij de hoofdstedelijke terminal van de hogesnelheidstrein; het CS.
Rein schreef:Overigens lijkt me Station Zuid een beter startpunt voor de Eurostar dan Amsterdam Centraal.
Dat vraag ik me ten sterkste af. De internationale zakenreizigers komen en gaan vooral van Schiphol, en daar zijn gewone treinen genoeg voor beschikbaar.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Rein » di 23 mei 2017, 13:14

Rene schreef:
Rein schreef:Dat kost bij elkaar zeker een half uur extra en weinig nut toevoegen.
Waarvoor hebben ze dan die NZ-lijn aangelegd ? Reisje duurt straks nog 10 minuten. Niet langer dan een zakenreiziger in Rotterdam onderweg is van station Wilhelminaplein naar CS.
Je vergeet erbij te schrijven dat je vervolgens vanaf Amsterdam Centraal met de Eurostar een enorme bocht om een groot deel van Amsterdam moet maken wat ook nog eens behoorlijk wat tijd kost. Vanaf Zuid heb je dat (bijna) niet.
Rene schreef:
Rein schreef:Zo'n trein als de Eurostar hoort wat mij betreft gewoon op een multimodaal knooppunt als Schiphol te stoppen.
Die stop voegt niks toe, want overstappende vliegtuigpassagiers voor Londen zullen er vrijwel niet zijn.
Dat vraag ik me ten zeerste af (al is de reistijd vanaf Schiphol naar Londen relatief wat aan de lange kant vergeleken bij iemand die toch al bij Schiphol landt en overstapt op een ander vliegtuig).
Rene schreef:
Rein schreef:Overigens lijkt me Station Zuid een beter startpunt voor de Eurostar dan Amsterdam Centraal.
Dat vraag ik me ten sterkste af. De internationale zakenreizigers komen en gaan vooral van Schiphol, en daar zijn gewone treinen genoeg voor beschikbaar.
Ook hiervoor geldt weer dat dit de reistijd van de Eurostar met een minuut of 10 á 15 vermindert ten opzichte van Centraal, omdat Zuid aan de 'goede kant' van de stad ligt. En met de door jou al gememoreerde noord-zuidlijn zit je vervolgens in no-time elders in de stad. Bovendien is de Zuidas natuurlijk een locatie waar enorm veel internationale zakenreizigers komen. Nu zullen die veelal met het vliegtuig gaan, maar bij een goede/snelle en rechtstreekse verbinding liggen Brussel, Parijs en Londen natuurlijk om de hoek. NB: een overstap op Schiphol kan natuurlijk ook, maar het gaat mij met name even om het verschil tussen Centraal en Zuid waarbij ik het voordeel van Centraal eigenlijk niet zo zie (behalve dat daar wat meer perrons zijn om dit soort treinen te faciliteiten en dat Centraal wat meer 'status' heeft).

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Rogier » di 23 mei 2017, 14:24

Vanaf Rotterdam-Zuid kan men ook met een (zeer) korte overstap over Schiphol naar Rotterdam reizen. De Fyra treinen rijden volgens mij om het kwartier. Mogelijkheden genoeg lijkt mij.

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Jurjen » di 23 mei 2017, 14:42

Je kan de Eurostar ook gebruiken als je in Antwerpen of Brussel moet zijn, dan hoef je niet door al die controle en dat zijn wel interessante verbindingen vanaf Schiphol zelf.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Davy » di 23 mei 2017, 14:45

^^ Daar heb je de Thalys en eventueel de Benelux voor. Daar dient in mijn ogen de Eurostar niet voor.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Coen Tunnel » di 23 mei 2017, 15:26

^^ Dat is natuurlijk niet de belangrijkste doelgroep van de Eurostar, maar het kan wel. Dat kan prima in het afgesloten deel waar de reizigers vanaf Schiphol ook zitten. Zolang dat maar afgescheiden is van de rest van de trein. De Thalys en Beneluxtrein zitten nu al vaak vol. Waarom zou je de extra capaciteit die er is dan niet gebruiken? Je zou het ook in het andere deel van de trein kunnen doen, maar dan zal iedereen door de controle moeten.

Je kunt de Eurostar ook tussen bv. Brussel en Lille gebruiken (al moet je naar Lille dan wel door de controle).
Davy schreef:Ik ben het met Rene eens: niet stoppen op Schiphol. De vervoersvraag vanuit Schiphol zelf lijkt me erg overroepen en voor quasi alle reizigers uit de rest van Nederland is ofwel Amsterdam ofwel Rotterdam rechtstreeks per IC te bereiken. De eventuele extra reistijd in de gewone IC compenseert dan met de tijdswinst in Brussel en je bent verlost van de extra controle.
Als de stop op Brussel dan gereduceerd kan worden van 20 naar 5 minuten is dat inderdaad het overwegen waard. Reizigers vanuit het noordoosten kunnen dan per IC naar Rotterdam reizen en daar opstappen, reizigers vanaf Schiphol nemen de IC direct en stappen ook in Rotterdam op.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Mark » di 23 mei 2017, 19:48

Treinreiziger.nl schreef:De Eurostar gaat in Nederland bij de introductie alleen stoppen in Amsterdam en Rotterdam. Het plan was om de trein ook in Schiphol te laten stoppen, maar dat is nu van de baan. Dat zegt Eurostar directeur Nicolas Petrovic dinsdag.
http://www.treinreiziger.nl/eurostar-sc ... um=twitter

Hoe dan ook, probleem lijkt daarmee de wereld uit. Ook de bevestiging dat de faciliteiten op spoor 2 komen te Rotterdam. Spoor 1 wordt dan overkluist, zodat er een perron aan spoor 2 komt (dit is nu een doorgaand spoor).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Palance » di 23 mei 2017, 20:02

Is dat zoiets als Spoor 10 dat enkele jaren terug bestond als beginpunt voor de HSL? Volgens mij was een deel van spoor 11 aan de oostzijde toen overkluist en dus niet beschikbaar.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Mark » di 23 mei 2017, 20:37

Inderdaad, al zal het even afwachten worden of het tijdelijk of permanent zal worden. Spoor 2 (het doorgaande niet-perronspoor) wordt nu af en toe gebruikt voor goederentreinen, die enkele Eurostars kunnen er dus ook vooralsnog wel bij. Spoor 1 zou wel 'netter' zijn, maar het 1a gedeelte is niet te bereiken* vanaf de HSL tenzij er een extra wissel wordt aangelegd. Dus het kan zo zijn dat ze permanent spoor 1 opheffen, of dat ze een tijdelijke overkluizing bouwen totdat er zo'n wissel is aangelegd.

* De Eurostar E320 telt 16 bakken en is bijna 400 meter lang. Het volledige perron is dus nodig.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door mavas » wo 04 apr 2018, 13:05

Vanochtend is de eerste trein uit Amsterdam vertrokken, met bestemming Londen.
Ik weet niet of de dienst nu echt van start is gegaan, of dat dit proefritten zijn?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door captain007 » wo 04 apr 2018, 13:07

^^ Zijn echte ritten. Een collega van me die had vanochtend de eerste trein van Londen naar Amsterdam.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Lekkere Kwal » wo 04 apr 2018, 14:37

^^ Londen - Amsterdam ja, maar niet andersom. Daarvoor mist de douanecontrole. In de reisplanner wordt geen directe trein van Amsterdam naar Londen getoond.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Palance » wo 04 apr 2018, 14:57

Het is me alleen niet duidelijk of je wel meemag met de Eurostar en in Brussel eruit moet, of dat je alleen met Thalys of Beneluxtrein naar Brussel moet. Ofwel, de Eurostar, rijdt die leeg van Amsterdam naar Brussel?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Lekkere Kwal » wo 04 apr 2018, 15:28

^^ hij rijdt niet leeg terug:Afbeelding
Maar als je daar niet je reisschema op wilt baseren is het praktischer om een Thalys te nemen als het je uitkomt, of de Beneluxtrein als je geen gereserveerde zitplaats hoeft (scheelt zo'n 40 euro).
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op za 21 apr 2018, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 apr 2018, 18:12

Palance schreef: wo 04 apr 2018, 14:57 Het is me alleen niet duidelijk of je wel meemag met de Eurostar en in Brussel eruit moet, of dat je alleen met Thalys of Beneluxtrein naar Brussel moet. Ofwel, de Eurostar, rijdt die leeg van Amsterdam naar Brussel?
Nee. Je kunt gerust een kaartje vanuit Amsterdam of Rotterdam naar Brussel voor de Eurostar kopen. Alleen is de wachttijd in Brussel te kort voor de grenscontrole naar Londen toe. Vandaar dat hij niet als rechtstreekse trein wordt aangegeven. Hij rijdt dus wel rechtstreeks, maar door het gebrek aan grenscontroles in Nederland kun je er richting Londen nog geen gebruik van maken.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door jelger » wo 04 apr 2018, 19:26

Goede zaak deze verbinding. Hopelijk gaat men nog wat doen aan de douane in Nederland. Ik begreep dat die afspraken er nog niet zijn. (er zullen ook nog aanvullende investeringen nodig zijn). Maar voor nu is het compromis prima. Eerst maar eens zien of de extra kosten uit kunnen met voldoende aanbod.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Rene » wo 04 apr 2018, 21:38

Het zit in internationale procedures. Het perron van Rotterdam CS is al helemaal ingericht op douanefaciliteiten.

Plaats reactie