[N357] Leeuwarden - Holwerd

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door GuteFahrt » di 28 feb 2017, 13:18

^^ Zou kunnen. Bij Sneek is dat een ander verhaal. 't Dwaalt alleen wat af van de N357 dus als we doorgaan over ovondes e.d. maar even naar die draad toe. :idea:

:sorry: ik deed er zelf ook aan mee.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door Snelwegfreak » di 28 feb 2017, 13:45

Zullen we het hier weer over de N357 hebben? Discussiëren over (types) rotondes kan hier: viewtopic.php?f=31&t=2568&p=910803

Dank u! :top:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door GuteFahrt » di 28 feb 2017, 15:14

KadAstra-EF schreef:Met een paar weken gaan "ze" de stoplichten thv Stiens-Zuid verwijderen en leggen ze een Ovonde aan.
Dit wordt haast dezelfde als die bij de afrit even verderop.

(...)

Ook wordt het traject Stiens-Leeuwarden aangepakt.
Groot onderhoud zegt de provincie, ik vind het meevallen hoe de weg er daar bij ligt.
Klopt wel wat je schrijft (althans in mijn optiek), op een enkele hobbel na is het best te doen. Ware het niet dat de provincie Friesland het RONA wegdek liever vandaag dan morgen ziet verdwijnen.

Vandaar dus.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door GuteFahrt » zo 05 mar 2017, 9:19

Ik zag mij nog even af te vragen als het zo is als ik vermoed (de markering is het "probleem" tussen Leeuwarden & Stiens (afgezien van de ombouw VRI ->frisovonde)): dan kan men toch ook 'gewoon' dit doen?

https://goo.gl/maps/2DYMmciPcKo
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door GuteFahrt » di 18 apr 2017, 21:13

https://www.leeuwarderadeel.nl/actueel/ ... 14426.html

^Tussen Leeuwarden en Stiens zijn de werkzaamheden aan de N357 inmiddels van start gegaan. Nu begint men ook met de aanleg van de ovonde ter hoogte van Stiens-Zuid.

Daar is nu nog een VRI. De enige op het traject buiten Leeuwarden. Naar verwachting gaat het e.e.a. tot eind juni duren.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door Schelpenpaadje » zo 08 apr 2018, 21:44

Tussen Jelsum en de vliegbasis zijn langs de kant van de weg strepen aangebracht die, als je er met de juiste snelheid overheen rijdt, het Fries volkslied laten horen:

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/8028 ... bij-jelsum

Als je het mij vraagt wel een leuk project, mede omdat Leeuwarden dit jaar Culturele Hoofdstad van Europa is.

Omwonenden schijnen het minder te kunnen waarderen en helaas heeft het ook als bijwerkingen dat mensen meer naar het midden rijden om de strepen te vermijden en dat anderen er langzamer gaan rijden om het effect juist goed te kunnen horen.

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door martien » ma 09 apr 2018, 17:57

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben: had dit überhaupt aangelegd mogen worden? Kan dit überhaupt qua geluidsnormen, was er niemand die kon verzinnen dat dit juist gevaarlijk is?

Oh ja: ik weet de oplossing al waar de gedeputeerde in het filmpje van NOS/omroep Fryslân nog over na moet denken: verwijderen :) :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door Chris » ma 09 apr 2018, 18:03

Het is wel opvallend dat een akoestisch onderzoek normaal op 2 decimalen wordt berekend terwijl dit blijkbaar zo kan. Ik kan me voorstellen dat omwonenden het vervelend vinden en dat weggebruikers meer naar het midden gaan rijden. Zo'n markering staat natuurlijk niet in het reken- en meetvoorschrift. Is de maximumsnelheid daar 60 zoals in het bericht van Omrop Fryslân staat? Want de weg is ingericht als gebiedsontsluitingsweg.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door Gaiajohan » ma 09 apr 2018, 19:28

Ik vind het eerder raar dat hier gemeenschapsgeld naartoe gaat. Die 80.000€ had je ook aan scholen kunnen schenken.

Verder vreemde bebording met een Duits autootje
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door boe! » ma 09 apr 2018, 19:34

Chris schreef: ma 09 apr 2018, 18:03Is de maximumsnelheid daar 60 zoals in het bericht van Omrop Fryslân staat? Want de weg is ingericht als gebiedsontsluitingsweg.
Vroeger was het 80 km/u, maar ik weet niet of de reconstructie daarin verandering heeft gebracht. De video geeft geen uitsluitsel.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door Schelpenpaadje » ma 09 apr 2018, 19:35

Eind deze week moeten de ribbels verwijderd zijn. Gelukkig hebben we dan de filmpjes en foto's nog, zoals dit juweeltje:
Afbeelding
Bron: Omrop Fryslân

In een interview zegt de gedeputeerde dat het om een experiment ging met vragen als: is dit mogelijk en wat is de attentiewaarde. Volgens haar is het een geslaagde proef, al betreurt ze de overlast die omwonenden ervaren (lees: als ze dit hadden voorzien was de provincie er vast niet aan begonnen).

Beetje naïef project wel, maar er waren ook een hoop positieve reacties. Wie weet duikt het concept ooit nog ergens op waar mensen er geen last van hebben.

Het is denk ik vooral bedoeld als pr-stunt en dan is 80.000 euro maar relatief. Beetje jammer dat die pr niet overwegend positief was.
boe! schreef: ma 09 apr 2018, 19:34
Chris schreef: ma 09 apr 2018, 18:03Is de maximumsnelheid daar 60 zoals in het bericht van Omrop Fryslân staat? Want de weg is ingericht als gebiedsontsluitingsweg.
Vroeger was het 80 km/u, maar ik weet niet of de reconstructie daarin verandering heeft gebracht. De video geeft geen uitsluitsel.
In één van de reportages wordt beweerd dat automobilisten wordt verteld dat ze door langzamer te rijden het effect goed kunnen horen. Ik ben er zelf (nog) niet geweest en er is volgens mij ook geen beeld van een dergelijk bord, dus dat blijft een vraagteken op dit moment.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door Schelpenpaadje » ma 09 apr 2018, 20:24

Dit artikel van de Leeuwarder Courant gaat dieper in op dit project.

Een fragment: "De zingende weg moet automobilisten een ‘positieve impuls’ geven om hun snelheid te matigen. Als ze er met hoge snelheid overheen gaan, is het effect lang niet zo sterk. Eerder werden ook ribbels ingezet bij de voormalige rotonde in de A7 bij Joure met de bedoeling om automobilisten te waarschuwen. Ook op de Sintrale As is gebruik gemaakt van het effect, daar klinkt een geluid bij het wisselen van rijstrook."

De oorspronkelijke bedoeling was om de ribbels een maand te laten liggen. De weg is o.a. gekozen vanwege het type asfalt en omdat de huizen vlakbij de vliegbasis extra geïsoleerd zijn. Volgens rekenmodellen zou het geluid binnen de normen blijven. De provincie zegt zich er op te hebben verkeken dat het geluid vrijwel continu te horen is.

Het is een mooi project maar ook met deze uitleg erbij lijkt het alsof er niet goed over nagedacht is. Ondanks dat er verschillende adviesbureaus bij betrokken waren.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door Wesso » ma 09 apr 2018, 20:32

Er was net een item over in het NOS Journaal. Naïef is inderdaad een goede kwalificatie voor dit projectje. :nuts:

Het schijnt dat taxichauffeurs 's nachts hebben geprobeerd om het volkslied op dubbele snelheid af te spelen (120 km/h dus). De komende nachten kan dat niet meer, want dan wordt de rijbaan afgesloten volgens de NOS.
Laatst gewijzigd door Wesso op ma 09 apr 2018, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door Palance » ma 09 apr 2018, 20:34

Net was er ook een item op het RTL-nieuws. Ik kan niet anders dan stellen dat ik niet snap dat er iemand bedenkt om een weg als speelgoed te gebruiken. Dit is meer iets voor Top Gear.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door Schelpenpaadje » ma 09 apr 2018, 20:39

Wesso schreef: ma 09 apr 2018, 20:32 Er was net een item over in het NOS Journaal. Naïef is inderdaad een goede kwalificatie voor dit projectje. :nuts:

Het schijnt dat taxichauffeurs 's nachts hebben geprobeerd om het volkslied op dubbele snelheid af te spelen (120 km/h dus). De komende nachten kan dat niet meer, want dan wordt de rijbaan afgesloten volgens de NOS.
Anderen zouden hebben geprobeerd het nummer in tegengestelde richting te laten klinken :?

Het idee is afgekeken in het buitenland: http://www.natgeotraveler.nl/artikel/la ... end-asfalt

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door Rogier » ma 09 apr 2018, 21:48

De provincie heeft zeker geld teveel. Idioot project, want als je een beetje nadenkt, had je kunnen weten dat dit niet gaat werken.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door GuteFahrt » ma 09 apr 2018, 23:47

^^ En zo is het. Met nadruk op idioot.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door Kaaiman » di 10 apr 2018, 7:49

Toch ben ik wel benieuwd hoe het geklonken heeft. Weet iemand waar een geluidsopname te horen is?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door Schelpenpaadje » di 10 apr 2018, 8:14

^^ Filmpje bij dit nieuwsbericht:

https://omrop.fr/3vW6

Klinkt nog best goed, voor een weg :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door Jackbauer1350 » di 10 apr 2018, 17:18

Duidelijk geval van belastinggeld door het putje.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door Chris » di 10 apr 2018, 17:26

Als je berekent hoeveel automobilisten hiervoor een jaar wegenbelasting moeten betalen, zie je pas hoeveel geld er verspild wordt aan dit soort "kleinigheden". Stel dat een gemiddelde automobilist € 600 per jaar aan MRB betaalt. Dan praat je al over 133 automobilisten die voor niks belasting hebben afgedragen. In werkelijkheid zit dat nog wat complexer in verband met de opcenten, die berekening laat ik graag aan anderen over.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door Schelpenpaadje » di 10 apr 2018, 19:13

^^ "Gelukkig" is de motorrijtuigenbelasting geen doelbelasting meer, dus die som gaat niet op. Een groot deel van de opbrengsten wordt al voor andere, vaak ook overbodige, doeleinden gebruikt ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door Chris » di 10 apr 2018, 19:28

De genoemde € 80.000 moet door belastingen worden opgebracht. Een belasting, ter omvang van 133 automobilisten aan MRB. Dat MRB geen doelbelasting is doet daar op zich niks aan af.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door Vinny » di 10 apr 2018, 20:00

Dit is aflevering zoveel in de soap die Culturele Hoofdstad LF-2018 heet. Het probleem is dat er heel veel subsidiegeld te verdelen is onder mensen die overal te weinig verstand van hebben en dat dus in de verkeerde projecten stoppen, met de verkeerde uitstraling en de verkeerde gevolgen. Ik ga het maar niet hebben over andere dingen zoals de fonteinen die in elke Friese stad geplaatst hadden moeten worden... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door Schelpenpaadje » di 10 apr 2018, 20:17

Had men gelijk voor een locatie als de Afsluitdijk gekozen dan was er nu geen commentaar geweest.

Ondanks het beperkte verstand en de overlast voor omwonenden lijkt het doel van de actie toch redelijk behaald:

http://www.lc.nl/friesland/Buitenlandse ... 76932.html

Het zijn speldenprikjes, maar dit soort publiciteit zorgt nu al voor merkbaar meer buitenlandse bezoekers in Leeuwarden. En door dit project hebben heel wat mensen hierdoor voor het eerst een stukje gehoord van het Fries volkslied, één van de symbolen van de Friese cultuur.

(Van de fonteinen waar je het over hebt zal er één niet klaar zijn voor de officiële opening van het 11 Fountains project. Als je een voorbeeld zoekt van een programma waar veel misgaat, onder meer met vergunningen, dan zou je beter Sense of Place kunnen nemen. Gelukkig gaat het merendeel tot nu toe vrij goed, beetje optimisme, naast de klachten over geld en hoe dit besteed wordt, mag best in een jaar waarin niet alleen Leeuwarden en Friesland maar in feite heel Nederland in de spotlights staat).

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door marcel » wo 11 apr 2018, 19:04

Ook in Zwitserland heb ik hierover in de krant gelezen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door Palance » zo 15 apr 2018, 21:51

En pas vandaag ook in de Kroatische media, waar overigens gesproken wordt over een snelweg.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door Chris » zo 15 apr 2018, 21:56

Dat is waarschijnlijk via het Engels vertaald met het woord "highway". Wanneer dat naar een andere Europese taal wordt vertaald, krijg je heel vaak de vertaling highway = autosnelweg.

Dit is een hardnekkige vertaalfout, omdat de term highway ook veel gebruikt wordt voor wegen die geen autosnelweg zijn. De vertaling van provinciale weg naar highway is dus niet verkeerd, maar de vertaling terug van highway naar autosnelweg kan wel verkeerd zijn. Je ziet het ook nog wel eens bij ondertiteling van TV series of films.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door Wesso » ma 16 apr 2018, 21:19

^^ Gisteravond nog Diederik Jekel in De gevaarlijkste wegen van de wereld, die de Pamir Highway in Tadzjikistan en Kirgizië bestempelde als hoog gelegen snelweg.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door harry » ma 16 apr 2018, 23:01

Snelweg = spreektaal voor weg die is aangelegd voor autoverkeer
Autosnelweg = officiële term o.a. gebruikt in verkeerswetten
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie