Ontwikkeling van de filedruk

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Palance » di 10 apr 2018, 19:16

Rene schreef: di 10 apr 2018, 19:07
Nahoj schreef: di 10 apr 2018, 13:49en dat de zin 'meer wegen leidt tot meer verkeer' klopt
Nee, dat is je reinste onzin.
Er is ondertussen al meerdere malen op dit forum besproken dat het wél klopt. Alleen is het effect zeer klein.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Nahoj » di 10 apr 2018, 19:21

Rene schreef: di 10 apr 2018, 19:07
Nahoj schreef: di 10 apr 2018, 13:49en dat de zin 'meer wegen leidt tot meer verkeer' klopt
Nee, dat is je reinste onzin. Verkeer is de resultante van de spreiding (en groei) van ruimtelijk-economische functies.

Als waar is wat je stelt, dan zou een verbreding van de Afsluitdijk tot 2x25 rijstroken een gigantisch verkeersaantrekkend effect hebben. En dat is dus niet zo. Waarom niet ? Omdat er geen significante verandering is in de ruimtelijk-economische situatie.

Dat de verbrede wegen zo snel vollopen is dus vooral het gevolg van het feit dat die verbredingen een al eerder gemanifesteerde vraag faciliteren (die toen tot gigantische congestie leidde), ien n zaken die hierboven dus al genoemd zijn (zoals het ophokken van personeel in steeds minder flexkantoren op steeds grotere afstand van de woonlocaties, de bevolkingstoename, etcetera).
Joh, quote ff het hele stuk wat ik er over zeg, misschien is het dan waard om op je stelling te reageren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » di 10 apr 2018, 19:25

Het Kennisinstituut Mobiliteit heeft de "latente vraag" door meer capaciteit becijferd op 4% verkeersgroei op het hoofdwegennet in de periode 2000-2014 (bron).

Dus ja, het effect bestaat, maar is niet zo groot als vaak beweerd wordt. Vaak wordt beweerd dat ALLE verkeersgroei / filegroei het gevolg zou zijn van extra capaciteit en dat alle andere factoren zoals economie, demografie, ruimtelijke ontwikkelingen, sociale veranderingen, etc. geen rol zouden spelen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Vinny » di 10 apr 2018, 20:07

waldo79 schreef: di 10 apr 2018, 17:31 Ik werk noodgedwongen ook op 100 kilometer afstand bij de derde gemeente van Nederland. Omdat er geen verregaande zekerheid is van baanbehoud ben ik terughoudend in het zoeken van huisvesting, al ben ik mijn huidige woning zat. Daarnaast zitten er grote veranderingen aan te komen waardoor het investeren in een woning een vrij kostbare aangelegenheid wordt, zeker zonder partner.
Volgens mij ben je niet de enige hierin en met de toenemende flexiblisering van de arbeidsmarkt en de overspannen toestand op de woningmarkt zie ik het voor de korte tot middellange termijn somber in. Mensen gaan steeds verder van hun werk wonen met steeds minder baangarantie. Ik vind dat wel zorgelijk, zeker in de "balansgebieden", zeg maar het gebied net buiten de eigenlijke Randstad - waar openbaar vervoersoplossingen nauwelijks meer rendabel zijn en de weginfrastructuur is achtergebleven, dreigt op deze manier wel een verkeersinfarct.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door jelger » di 10 apr 2018, 23:21

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op ma 08 mar 2021, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door nederland24 » di 10 apr 2018, 23:35

Als je als overheid niet al teveel wilt investeren in de aanbodkant van de mobiliteit (wegverbredingen etc.), zou je de vraagkant van de mobiliteit moeten aanpakken. Mobiliteit ontstaat doordat mensen of goederen zich willen of moeten verplaatsen. Er zijn maar weinig mensen die dagelijks voor hun plezier uren gaan reizen.

-Investeren in de woningmarkt. Veel meer woningen in de grote steden in plaats van die groeikernen, waar weinig werkgelegenheid is.
-Stimuleren om werkgevers en werknemers regionaler en lokaler te laten werken in plaats van twee of drie plekken in heel Nederland
-Vaker thuiswerken
-Hierdoor kan de fiets ook aantrekkelijker worden gemaakt.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door mvalkenburg » wo 11 apr 2018, 9:59

nederland24 schreef: di 10 apr 2018, 23:35 Er zijn maar weinig mensen die dagelijks voor hun plezier uren gaan reizen.
Dat dus. Ik hoef echt niet zo nodig 5 dagen in de week tijdens kantooruren op mijn werk te zijn. De enige reden dat ik dit doe, is omdat mijn baas een ouderwetse instelling heeft dat ik naar kantoor moet komen, zodat ik hier van een telefoon en internetverbinding gebruik kan maken. Alsof ik dat thuis niet heb.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door waldo79 » wo 11 apr 2018, 17:29

Ik heb de vrijheid om één dag thuis te werken al hangt dat van de grillen van het management af. Soms werk ik ook thuis als me dat qua werkdruk beter uitkomt. En voor minder dan 6 werkuren kom ik niet opdagen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » do 12 apr 2018, 16:29

Ik probeer wat meer informatie te vinden over de geclaimde groei van de files met 25% (!) in het eerste kwartaal, volgens de ANWB.

Het probleem is dat er geen cijfers over te vinden zijn. Maandcijfers worden nergens vermeld, behalve dat in februari maar een lichte groei was en in maart "een enorme piek" door ongevallen. Concrete cijfers ontbreken echter. Voorheen werd nog wel eens per maand gepubliceerd wat de filedruk was, maar dat doen ze nu nog maar incidenteel. De ANWB claimt 25% groei, maar dat wordt nergens onderbouwd met cijfers of grafieken. Zelfs de filezwaarte zelf (kilometerminuten) wordt nergens genoemd.

Ik denk dat we moeten wachten op de publieksrapportage rijkswegennet van Rijkswaterstaat. Dat zal pas in mei of juni zijn denk ik (ze publiceren 3 x per jaar).

De meest recente data t/m eind 2017:
Afbeelding

Volgens de ANWB zou de filezwaarte met 25% gegroeid zijn t.o.v. het eerste kwartaal 2017. Dus op 14,4 miljoen kilometerminuten uitkomen (dat is buiten deze grafiek!). Dat is toch wel een absurde uitschieter als je de ontwikkeling in 2017 ziet. De ANWB en Rijkswaterstaat hanteren dezelfde definitie van filedruk/filezwaarte, maar de ANWB rekent ook N-wegen mee.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door RikB » do 12 apr 2018, 16:51

Misschien bedoelen ze 25% meer groei dan verwacht?
het staat er niet, maar 25% groei lijkt mij ook onmogelijk.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Vinny » vr 13 apr 2018, 19:37

Ik vind de trend in de geposte grafiek zo merkwaardig. In 2016 stijgt de filedruk en in 2017 blijft deze eerst lang gelijk, daalt in het najaar en in de aanloop naar de kerstvakantie ineens een plotselinge toename. Ik kan zo geen redelijke verklaring bedenken hiervoor. Zijn er aan het eind van de zomer een paar belangrijke projecten na elkaar opgeleverd?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » vr 13 apr 2018, 19:42

De A1/A6 bij Muiderberg en de wisselbaan is toen opgeleverd. Dat zorgde ter plaatse voor een vermindering van de filedruk van 80%, aangezien dit één van de grootste knelpunten in Nederland was, weegt het in het totaal vrij zwaar mee. De ANWB meldt ook dat in Q1 2018 de stijging van de filedruk in de regio Amsterdam veel minder was dan elders.

In de publieksrapportage rijkswegennet wordt dit duidelijker aangegeven, maar daar moeten we nog even op wachten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Vinny » vr 13 apr 2018, 19:45

Aha, dat is natuurlijk in verschillende fases gebeurt. Grappig om te zien dat het project zoveel landelijke uitstraling heeft. Afname van zo'n 5%.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » ma 30 apr 2018, 20:09

Het klinkt alsof ze bij het ministerie ook twijfels hebben over de cijfers van de ANWB:
  • De verkeercijfers van Rijkswaterstaat over het eerste kwartaal zijn nog niet bekend. De grote groei van de files die de ANWB aangeeft voor het eerste kwartaal van 2018 kan dan ook nu niet worden geverifieerd. Mijn organisatie is in gesprek met de ANWB over de achtergrond van deze verkeerscijfers en de door Rijkswaterstaat gehanteerde cijfers.
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... ilezwaarte

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door mavas » ma 30 apr 2018, 20:24

De ANWB is niet meer wat het vroeger was. Misschien gooi ik het te makkelijk daarop, maar ze hebben volgens mij geen verkeerskundigen meer in dienst.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Wesso » ma 30 apr 2018, 22:57

^^ Ton Hendriks is een verkeerskundige bij de ANWB, maar die lijkt zich vooral met verkeersveiligheid bezig te houden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Alfa » do 17 mei 2018, 3:39

Rene schreef: di 10 apr 2018, 19:07
Nahoj schreef: di 10 apr 2018, 13:49en dat de zin 'meer wegen leidt tot meer verkeer' klopt
N
Dat de verbrede wegen zo snel vollopen is dus vooral het gevolg van het feit dat die verbredingen een al eerder gemanifesteerde vraag faciliteren (die toen tot gigantische congestie leidde), ien n zaken die hierboven dus al genoemd zijn (zoals het ophokken van personeel in steeds minder flexkantoren op steeds grotere afstand van de woonlocaties, de bevolkingstoename, etcetera).
Daarmee bevestig je zelf de 'meer wegen leidt tot meer verkeer'-stelling. Los van het gegeven dat ik niet geloof dat er geen enkel verband bestaat tussen bredere wegen en toegenomen vraag. De maatschappelijke evoluties die je noemt zijn enkel mogelijk door het faciliteren van de mobiliteit. Er is een duidelijk wisselwerking.

Maar het is een feit dat verbredingen dus geen onverdeeld succes zijn. De toon in dit topic is ook al anders dan enkele jaren geleden. Toen hadden jullie de cijfers mee en was het 'kijk, het werkt'. Nu worden vergezochte theorieën opgeworpen om toch maar de stijging te rechtvaardigen. Daarmee tonen jullie zelf aan dat alsmaar verbreden dus geen 'alzalig' is. Het riedeltje 'anders was het nog veel erger' gaat ook niet op. Zonder verbrede wegen hadden mensen zich aangepast aan de mobiliteitssituatie en was er dus wellicht minder nood aan mobiliteit. Denk aan mensen die minder snel werk zouden aannemen ver van huis. Ik begin daarom meer en meer te geloven in tolstroken als oplossing voor mobiliteitstekort. Zo krijgt mobiliteit pas echt een prijs en vermijd je het negatieve 'groeieffect' zonder de negatieve economische gevolgen van voortdurende files. Verkeer dat wil betalen heeft zo een uitweg. Een andere mogelijkheid is rekeningrijden waarbij het toltarief gebaseerd is op de intensiteiten en waarbij de toltarieven net hoog genoeg liggen om files te vermijden.

De bevolkingstoename mag wel van het lijstje van verklaringen. Een groei van een half miljoen mensen op 17 miljoen (dan nog vooral in de steden) op 10 jaar is echt niet significant. De filedruk stijgt veel sneller dan de bevolkingsgroei.
Chris schreef: di 10 apr 2018, 19:25 Het Kennisinstituut Mobiliteit heeft de "latente vraag" door meer capaciteit becijferd op 4% verkeersgroei op het hoofdwegennet in de periode 2000-2014 (bron).

Dus ja, het effect bestaat, maar is niet zo groot als vaak beweerd wordt. Vaak wordt beweerd dat ALLE verkeersgroei / filegroei het gevolg zou zijn van extra capaciteit en dat alle andere factoren zoals economie, demografie, ruimtelijke ontwikkelingen, sociale veranderingen, etc. geen rol zouden spelen.
Dat effect kan je onmogelijk als opzichzelfstaand zien, laat staan becijferen. De zaken die je opnoemt (Economie, ruimtelijke ontwikkelingen en sociale veranderingen) veranderen net grotendeels ten gevolge van de het faciliteren van de mobiliteit. Het is onzin te beweren dat er geen wisselwerking zou zijn. Extreem voorbeeld: zonder auto's en met enkel treinen zou veel meer werk- en woongelegenheid gesitueerd zijn op plekken rondom stations (dat zijn dan de best bereikbare plekken). Niemand zal ontkennen dat de komst van de automobiel gigantische verschuivingen teweeggebracht heeft qua ruimtelijke ordening, economie en sociale verandering. In een situatie met structurele files wordt dat weer een beetje teruggeschroefd, bij verbreden van wegen wordt het weer gefaciliteerd. Maar met blijkbaar tot gevolg dat de extra capaciteit binnen de kortste keren terug vol zit waardoor dat mobiliteitsmodel dus niet duurzaam is en een 'rupsje nooitgenoeg' is. Nederland wordt steeds meer aangehaald als bewijs voor die stelling.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » do 17 mei 2018, 14:19

Alfa schreef: do 17 mei 2018, 3:39 In een situatie met structurele files wordt dat weer een beetje teruggeschroefd, bij verbreden van wegen wordt het weer gefaciliteerd. Maar met blijkbaar tot gevolg dat de extra capaciteit binnen de kortste keren terug vol zit waardoor dat mobiliteitsmodel dus niet duurzaam is en een 'rupsje nooitgenoeg' is. Nederland wordt steeds meer aangehaald als bewijs voor die stelling.
Het is maar wat je zelf wilt geloven. Het Nederlandse wegennet functioneert tegenwoordig aanzienlijk beter dan voor 2010. Ook met het extra verkeer. Het verschil met België is tekenend, een Kennedytunnel waar gemiddeld 11 uur per dag een file staat en een waslijst aan wegvakken die 13 tot 17 uur per dag maximaal verzadigd zijn. Dat zie je in Nederland gewoon niet.

Temlin
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 23:09

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Temlin » do 17 mei 2018, 20:44

Je kunt ook stellen dat het zeer veel investeren in infrastructuur van de afgelopen jaren er mede voor gezorgd heeft dat we van de economische voorspoed die we nu ervaren ook ten optimale kunnen profiteren. De Nederlandse bevolking groeit ook nog steeds maar door.

Vergeet niet dat in 1960 Nederland 11 miljoen en Belgie 9 miljoen inwoners had. Nederland heeft sindsdien gewoon 50% meer inwoners gekregen, belgie heeft er 2 miljoen bijgekregen in diezelfde periode. 17 miljoen (nl) om 11 miljoen (be) nu.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Groningen » do 17 mei 2018, 21:34

Alfa schreef: do 17 mei 2018, 3:39 In een situatie met structurele files wordt dat weer een beetje teruggeschroefd, bij verbreden van wegen wordt het weer gefaciliteerd. Maar met blijkbaar tot gevolg dat de extra capaciteit binnen de kortste keren terug vol zit waardoor dat mobiliteitsmodel dus niet duurzaam is en een 'rupsje nooitgenoeg' is. Nederland wordt steeds meer aangehaald als bewijs voor die stelling.
Even een tweetal situaties op een rij:
-A28 KP Lankhorst - KP Hattemerbroek (incl plusstrook / spitsstrook / whatever door Zwolle): voor de verbreding stond er elke dag 20 km file voor Zwolle vanuit het noorden, en 's middags de andere kant op. Na de verbreding naar 2x3 ten noorden van Zwolle: geen files meer, behoudens incidenten. Ik meen een daling van 90-95%;
- A1/A6 Amsterdam: na reconstructie is de hoeveelheid file met 80% gedaald.

Ik kan me een sinjeur herinneren (vervoerseconoom geloof ik) die tegen de verbreding van de A28 was omdat zo alle pendelaars weer verleid werden de auto te nemen ipv de trein, en dat alles in 2015 of 2016 weer muurvast zou staan. Nu is een dergelijk effect over het algemeen nihil omdat treinreizigers voor de overdonderende meerderheid captives zijn. En betreffende muurvast: niets van dat alles.
Eerlijk is eerlijk: 's middags stroopt het voor de invoeger vanaf de rangeerbaan Zwolle-Zuid / Zwolle-Centrum richting noorden geregeld enorm op, maar dat komt door een Vmax = 80 bij open spitsstroken, een korte invoeger vanwege de brug aldaar en een zware toerit. Verder, behoudens incidenten: alles paletti.

Dit zijn maar 2 voorbeelden. En nu zal het in het algemeen echt wel zo zijn dat na een verbreding / verbetering de hoeveelheid verkeer toeneemt. Want er zijn mensen die eerst omreden, eerder/later reden of anderszins de verstopping omzeilden, een baan gevonden hebben waar zij eerst thuis zaten / etc. Maar simpelweg e.e.a. toeschuiven op 'meer wegen trekken meer verkeer aan' en vervolgens de conclusie trekken dat we maar niet moeten verbreden of verbeteren is te kort door de bocht. Nog los van het feit dat afremmend verkeer, als ware het verkeer wat achteropkomt bij een inhalende vrachtwagen, gevaarsituaties oplevert.

Nee, het zit anders: meer / bredere wegen zullen vast meer verkeer aantrekken, maar daaraan zit een grens. En de verbreding / verbetering levert meer op dan de toename van voormalig omrijdend verkeer + autonome groei.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Basjuh1981 » vr 18 mei 2018, 8:32

Groningen schreef: do 17 mei 2018, 21:34 Nog los van het feit dat afremmend verkeer, als ware het verkeer wat achteropkomt bij een inhalende vrachtwagen, gevaarsituaties oplevert.
Daarbij is verkeer wat lekker door kan rijden beter voor het milieu dan verkeer wat moet afremmen, optrekken of stil staan.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door RikB » vr 18 mei 2018, 13:01

In het weekend is het ook steeds drukker. Dat zijn echt geen mensen die gaan rijden omdat er voor de spitstrajecten een extra rijstrook is aangelegd.
Of zijn er werkelijk forenzen die in het weekend gaan uitproberen hoe hard je op dat file-traject kan buiten de spits? om extra te balen als het weer stil staat op weg naar kantoor?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Peter » vr 18 mei 2018, 14:03

Mensen die vroeger in de stad woonden, maar nu in een slaapdorp, gaan in het weekend vaak op pad naar vrienden en familie. Met de auto meestal…
Maar goed: het levert zelden files op, behalve bij mooi weer naar het strand en bij vies weer naar de IKEA...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Alfa » za 19 mei 2018, 14:50

Chris schreef: do 17 mei 2018, 14:19
Alfa schreef: do 17 mei 2018, 3:39 In een situatie met structurele files wordt dat weer een beetje teruggeschroefd, bij verbreden van wegen wordt het weer gefaciliteerd. Maar met blijkbaar tot gevolg dat de extra capaciteit binnen de kortste keren terug vol zit waardoor dat mobiliteitsmodel dus niet duurzaam is en een 'rupsje nooitgenoeg' is. Nederland wordt steeds meer aangehaald als bewijs voor die stelling.
Het is maar wat je zelf wilt geloven. Het Nederlandse wegennet functioneert tegenwoordig aanzienlijk beter dan voor 2010. Ook met het extra verkeer. Het verschil met België is tekenend, een Kennedytunnel waar gemiddeld 11 uur per dag een file staat en een waslijst aan wegvakken die 13 tot 17 uur per dag maximaal verzadigd zijn. Dat zie je in Nederland gewoon niet.
Maar hoe lang voor je weer in die situatie zit? Met de huidige groei van de filedruk zal dat maar een paar jaar meer duren voor het wegennet alweer geplaagd wordt door structurele knelpunten. Zeker als het gepaard gaat met een groei aan ruimtelijke activiteiten rondom snelweglocaties.

Het gaat er natuurlijk ook om welke wereld je wil. Op dit forum zien veel mensen geen graten in een ruimtevretende autopolitiek, maar dat wil daarom niet zeggen dat het geen nadelen heeft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » za 19 mei 2018, 15:08

Alfa schreef: za 19 mei 2018, 14:50Maar hoe lang voor je weer in die situatie zit? Met de huidige groei van de filedruk zal dat maar een paar jaar meer duren voor het wegennet alweer geplaagd wordt door structurele knelpunten. Zeker als het gepaard gaat met een groei aan ruimtelijke activiteiten rondom snelweglocaties.
Er zijn sowieso nog de nodige structurele knelpunten die nog niet aangepakt zijn. Op Google Maps Traffic is dit vaak ook duidelijk te herkennen in de donkerrode trajecten. Op de verbrede trajecten staat aanzienlijk minder file, en als er file staat zijn de vertragingen klein (5-10 minuten, behalve bij ongevallen uiteraard). Alleen de A4 bij Leiden is een groot knelpunt gebleven, maar dat heeft andere redenen (de mislukte parallelstructuur), evenals tunneldosering op de A2 en A4.
een ruimtevretende autopolitiek
Dat is een kwalificatie die niet terecht is. Het wegennet van Nederland liep al 25 jaar erg achter, met tussen de grote steden nog heel wat stukken met maar 2x2 rijstroken, waar in België of Duitsland al decennia 2x3 rijstroken lagen. Die inhaalslag is gedeeltelijk gemaakt in de periode 2009-2014, maar nog niet alle knelpunten zijn aangepakt. Sowieso kan je Nederland moeilijk betitelen als een "ruimtevretende autopolitiek", zoveel ruimte wordt er aan de auto echt niet gegeven in vergelijking met veel andere landen. Nederland is juist gebalanceerd met een uitgebreid spoornetwerk, het beste fietsnetwerk ter wereld en een autosnelwegennet waarin een flinke inhaalslag gemaakt is, maar dat maakt het niet tot een tweede Amerika.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Alfa » za 19 mei 2018, 16:43

Chris schreef: za 19 mei 2018, 15:08
een ruimtevretende autopolitiek
Dat is een kwalificatie die niet terecht is. Het wegennet van Nederland liep al 25 jaar erg achter, met tussen de grote steden nog heel wat stukken met maar 2x2 rijstroken, waar in België of Duitsland al decennia 2x3 rijstroken lagen. Die inhaalslag is gedeeltelijk gemaakt in de periode 2009-2014, maar nog niet alle knelpunten zijn aangepakt.
Goed, dat klopt zeker. Maar die achterstand heeft Nederland de afgelopen tien jaar zeker omgebogen. Wegen met 2x5-rijstroken zoals tussen Utrecht en Amsterdam zijn in Europese context zeldzaam voor die afstand en getuigen al van een doorgedreven automobiliteit.

Chris schreef: za 19 mei 2018, 15:08Sowieso kan je Nederland moeilijk betitelen als een "ruimtevretende autopolitiek", zoveel ruimte wordt er aan de auto echt niet gegeven in vergelijking met veel andere landen. Nederland is juist gebalanceerd met een uitgebreid spoornetwerk, het beste fietsnetwerk ter wereld en een autosnelwegennet waarin een flinke inhaalslag gemaakt is, maar dat maakt het niet tot een tweede Amerika.
Het gaat niet om de rechtstreekse inname van wegen en wegeninfrasctructuur, maar om de onrechtstreekse inname van ruimtelijke activiteiten die veel groter is in een situatie met doorgedreven automobiliteit, maar goed dat is een andere discussie.

Niemand heeft trouwens gezegd dat de voorbije wegverbredingen van Nederland een tweede Amerika hebben gemaakt. Het gaat eerder om de richting die je uitwil. Nederland moet haar ruimtelijke beperkingen erkennen, dat heeft het altijd goed gedaan, maar de laatste jaren iets minder.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Chris » za 19 mei 2018, 16:56

Zou het nou echt een wezenlijk verschil maken of een snelweg 5 in plaats van 4 rijstroken heeft? Is 2x5 te excessief maar 2x4 wel prima? Je praat over 7 meter verschil.

Een kenmerk van Nederland sinds de jaren '90 is dat bijna het hele land, of in elk geval het westen, midden en zuiden, in toenemende mate één grote arbeidsmarkt is geworden, in plaats van steden die op zichzelf staan zoals vroeger. Daardoor zie je overvolle treinen en snelwegen, zowel staduitwaarts als stadinwaarts. Er is op snelwegen als de A2, A4 en A12 geen dominante spitsrichting / tidal flow meer. De zakelijke markt neemt opdrachten in het hele land aan.

Daardoor is het gebruik van het snelwegennet ook veranderd, in plaats van verbindingen tussen grote steden is het een metropolitaans netwerk geworden. Iemand in Woerden kan in Utrecht, Rotterdam of Den Haag werken, maar iemand in een vinexwijk bij die grote stad kan ook net zo goed in een andere stad werken. De economische crisis heeft dit bovendien versterkt. Beter een baan op grotere afstand dan geen of een slechtere baan.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Willem » za 19 mei 2018, 21:24

Dat klopt, maar hoe los je het op?
Niemand wordt er vrolijk van om 80.000 km. per jaar te rijden omdat een werkgever bedacht heeft dat het handig is om het kantoor te verplaatsen. En verhuizen is geen optie omdat werk wispelturig is en mensen vaak hun sociale leven in hun woonplaats hebben opgebouwd.

Tegelijk denk ik onderweg wel eens, staand in een file terwijl ik (eventueel iets verderop) ook de file in de andere richting zie, of er in de file aan de overzijde nu niet iemand met een vergelijkbare baan onderweg is waarmee je zou kunnen ruilen. Zodat we beiden dichterbij huis kunnen werken en iedereen blij is, ook het milieu etc.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Rogier » zo 20 mei 2018, 9:43

Wegverbredingen zul je altijd nodig hebben. Wel ben ik van mening dat je wegverbredingen in 2 soorten moet verdelen. Echter verbreden (zoals de A1, A12 en A27), waarvan de impact redelijk beperkt is en grootschalige verbouwingen, zoals de A1 \ A6. Bij deze laatste verbredingen, vind ik dat men bij het ontwerpen en bouwen rekening moeten houden met (grote) toekomstige verbredingen. Bij de A1 \ A6 vind ik dat men hier te weinig rekening hebben gehouden (geen ruimtereservering en geen vervanging van de oudere viaducten en bruggen).

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Ontwikkeling van de filedruk

Bericht door Durashift » zo 27 mei 2018, 1:23

Willem schreef: za 19 mei 2018, 21:24 Dat klopt, maar hoe los je het op?
Niemand wordt er vrolijk van om 80.000 km. per jaar te rijden omdat een werkgever bedacht heeft dat het handig is om het kantoor te verplaatsen. En verhuizen is geen optie omdat werk wispelturig is en mensen vaak hun sociale leven in hun woonplaats hebben opgebouwd.
(..)
Ja, precies. Veel bedrijven hebben het tegenwoordig over begrippen als 'maatschappelijk verantwoord' en 'duurzaamheid'... alleen, als het dan op eigen handelen en organisatie aankomt.. dan soms toch ff niet.. want dat knelt dan een beetje ofzo.. :roll: :down:

Wat betreft de A2 tussen A'dam en Utrecht.. duidelijk is wel dat de capaciteit van het OWN (de kruisingen) niet opgewassen zijn tegen de verkeersintensiteit in de huidige spitsen..

Ook vraag ik mij af of de parallel structuur goed bedacht is.. het invoegen van rijstrook 1 bij Maarssen (ri Utrecht) werkt toch file vorming in de hand.. plus verkeer dat van rijstrook 5 naar 4 moet voor de hoofdrijbaan..

Plaats reactie