Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » do 05 apr 2018, 18:09

Pino schreef: wo 04 apr 2018, 22:42als het niet ken zoals het mot, dan mot het maar zoals het ken
En vervolgens zijn er weer mensen die klagen dat er geen systeem in NBA zit. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » do 05 apr 2018, 20:25

Volgens mij wordt er vooral geklaagd over de weinig consistente toepassing van het systeem: op sommige momenten wordt er (te) rigide vastgehouden aan het beleidsuitgangspunt, ook al levert het overvolle borden op, moeilijk te interpreteren wegwijzers of zelfs discontinuïteiten in doelen- of elementweergaven terwijl op andere momenten om schijnbaar nonchalant van de regels kan worden afgeweken om de weggebruiker meer ten dienste te staan. Althans, dat hoop je dan: terwijl er vaak juist een financieel belang bij de wegbeheerder meespeelt. "Ja voor dat doel moeten we te veel wegwijzers vervangen, dat kunnen we niet doen, dus vermelden we maar een ander doel". In sommige gevallen lijkt ook een vorm van willekeur een rol te spelen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » do 05 apr 2018, 21:44

^^ Mooi omschreven. Een volledig consistent toegepast systeem moet je ergens niet willen: het enige systeem dat je volledig consistent zou kunnen toepassen zal zo minimalistisch zijn dat je je bij een gewone afrit op een gewone snelweg ergens tussen de steden in volkomen in de steek gelaten zou voelen. Waar je wel naar moet streven is een systeem dat 'prettig voelt' in die laatste situatie zonder al te snel te dwingen tot al te veel afwijkingen zodra het complexer wordt. En dan nog een redelijke mate van voorspelbaarheid in de afwijkingen.

Zeggen dat er geen systeem in NBA zit, zul je mij niet zien doen - ook niet met een paar extra afwijkingen als genoemd, om een boodschap beter bij de weggebruiker te kunnen krijgen dan bij strikte toepassing van de principes het geval zou zijn. Wel meen ik dat NBA-principes niet heel erg 'stressbestendig' zijn zodat relatief vaak afwijkingen nodig zijn om een situatie überhaupt te kunnen bewegwijzeren. En dit dan nog naast het opportunisme dat Vinny mooi omschrijft: de Hengelo's, de Bergen op Zooms enz.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door IQ[] » do 05 apr 2018, 23:07

nickdh schreef: wo 04 apr 2018, 21:19De onoplettende automobilist neemt zeer waarschijnlijk gewoon afrit 22. Daarom konden we het beter gewoon zo doen als hieronder. Afrit 22 integreren op het rechterbord en het servicebord gewoon weglaten tot aan de volgende afrit (23). Had in materiaalkosten en arbeidskosten gescheeld.
Ik vind het zelf vervelender dat het niet duidelijk is dat je afrit 22 niet kan bereiken via de linkerbuis, dus de onoplettende automobilist moet hier gokken. Eerst was het geïntegreerd en was het met een kantelwals opgelost en omgeklapt als de rechterbuis dicht was - waar men waarschijnlijk vanaf wilde qua onderhoud.

Wellicht was een permanente oplossing zonder kantelwals wel beter geweest als het onder Rotterdam had gestaan als: links "Zwijndrecht afrit 23" en rechts "Zwijndrecht afrit 22 + 23". Maar dat paste waarschijnlijk niet in de systematiek.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » vr 06 apr 2018, 20:20

Als je oud en nieuw vergelijkt in Dordrecht, zie je hoe handig ze het bord groter hebben kunnen maken, omdat er geen signalering boven de vluchtstrook nodig is.

2004 (foto Frits):
Afbeelding
2018:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » vr 06 apr 2018, 20:39

Nette oplossing :top:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » za 07 apr 2018, 15:02

Een paar NBA afstandsborden die volgens mij relatief nieuw zijn.

1. Op de A6 bij Oosterzee.
Afbeelding
NBA A6 Oosterzee by European Roads, on Flickr

2. Verderop op de A6 bij Sint Nicolaasga.
Afbeelding
NBA A6 Sint Nicolaasga by European Roads, on Flickr

3. Op de A7 direct na knooppunt Joure.
Afbeelding
NBA A7 Joure by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Jackbauer1350 » za 07 apr 2018, 16:04

Die langs de A6 staan er al een aardige tijd.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » za 07 apr 2018, 20:23

Chris schreef: za 07 apr 2018, 15:02 3. Op de A7 direct na knooppunt Joure.
Hoort Amsterdam hier niet onder de streep te staan omdat dit via de A6 wordt geleid?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » za 07 apr 2018, 20:28

Op dit punt ben je de A6 net voorbij, het staat direct na het knooppunt Joure op de A7 richting westen. Dit is trouwens zo ongeveer de enige definitieve wegwijzer rond het knooppunt, de rest is nog allemaal geel.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » za 07 apr 2018, 20:35

Oh, ik had er overheen gelezen dat het er na kwam. Mijn fout. Alhoewel het wel dubbel is om Amsterdam (weer) te vermelden.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Willem » za 07 apr 2018, 21:06

Bij de afstanden naar Amsterdam op de A7 voor KP Joure is het wel de vraag of het de afstand via Almere of die via de Afsluitdijk is.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Jackbauer1350 » za 07 apr 2018, 21:46

Deze lijken ook definitief, zeker in vergelijking met de gele huisvlijt die er verder rond het knooppunt en de aansluiting staat. Wel opvallend zo'n servicevolgbord in geel.

Afbeelding

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » zo 08 apr 2018, 0:18

Willem schreef: za 07 apr 2018, 21:06 Bij de afstanden naar Amsterdam op de A7 voor KP Joure is het wel de vraag of het de afstand via Almere of die via de Afsluitdijk is.
Via Almere. Amsterdam wordt ook bewegwijzerd over de A6.

Den Helder is hier wel een bijzondere. Komt pas terug op het afstandsbord na Bolsward. Prima toevoeging, iedereen weet waar Den Helder ligt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » zo 08 apr 2018, 4:21

nickdh schreef: za 07 apr 2018, 20:35 Oh, ik had er overheen gelezen dat het er na kwam. Mijn fout. Alhoewel het wel dubbel is om Amsterdam (weer) te vermelden.
Het is helemaal geen gekke route naar het noorden van Amsterdam en omgeving. Het is wat mij betreft wel een relevant doel, ook al is veel verkeer naar Amsterdam net richting A6 gegaan. En Amsterdam is het eerstvolgende netwerkdoel dat je tegenkomt als je de A7 blijft volgen.

Bovendien, had je dan alleen Sneek en Den Helder willen vermelden? Dat is wat karig.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » zo 08 apr 2018, 8:24

Vroeger stond er alleen Sneek. Den Helder en Amsterdam zijn recente toevoegingen.
https://goo.gl/maps/UwJy9pvuaxo

Het merkwaardige is dat als je Sneek vervolgens binnenrijdt je dit bord aantreft:
https://goo.gl/maps/7Xrk4X4z7Ar

Omdat de snelweg hier ophoudt wordt in mijn ogen niet erg duidelijk gemaakt dat het doorgaand verkeer rechtdoor moet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » zo 15 apr 2018, 17:55

Chris schreef: za 07 apr 2018, 15:023. Op de A7 direct na knooppunt Joure.
Afbeelding
NBA A7 Joure by European Roads, on Flickr
De afstanden op het bord bij Joure kloppen niet. Bij Bolsward staat dit bord:
Afbeelding
40 kilometer verschil tussen Amsterdam en Den Helder en bij Joure is dat slechts 24 kilometer. Het bord bij Bolsward lijkt qua afstanden beter aan te sluiten bij de realiteit. Het bord bij Joure staat 26 kilometer eerder en dan kom je op Amsterdam 130 km en Den Helder 90 km.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » zo 15 apr 2018, 20:03

^^ Misschien is Amsterdam 121 km als je alsnog omkeert en via de A6 rijdt. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Hajo » zo 15 apr 2018, 20:08

^^ 104 km tot de rand van de bebouwde kom of 121 tot De Dam? ;)

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mhkamp » zo 15 apr 2018, 20:10

^^ Sowieso o dat raar. Hoe wordt een afstand gemeten? Tot de afrit of tot de plek?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » zo 15 apr 2018, 20:36

Was het in de ANWB-tijd niet de afstand tot de eerste ANWB-wegwijzer in de bebouwde kom?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » ma 16 apr 2018, 8:58

Vroeger tot het centrum, inclusief de afstand Bibeko. Dat was eenduidig (hoewel een formele toerit naar het centrum kon verplaatsen), maar bij grote steden als Amsterdam raar, als je 100 meter na een afstand van 10 km op de borden reeds in de kom bent. Daarna (vanaf 1995 of zo) tot de bebouwde komgrens (of gemeentezonegrens, die vaak op de snelweg aangegeven stond) via de meest logische route, maar dat is dynamisch en wat logisch is, is discutabel.

Aannemende dat het nieuwe bord correct is naar de maatstaven van nu, zouden de opvolgende(n) moeten worden overgeplakt als de afwijking meer dan zeg 2 km is, maar wellicht staan ze op de lijst op de komende 3 jaar vervangen te worden en vind men het de moeite niet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » ma 16 apr 2018, 20:11

Peter schreef: ma 16 apr 2018, 8:58Daarna (vanaf 1995 of zo) tot de bebouwde komgrens (of gemeentezonegrens, die vaak op de snelweg aangegeven stond)
Volgens mij was er wel degelijk een tijd dat er gemeten werd tot aan het eerste bewegwijzerde kruispunt binnen de bebouwde kom.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » ma 16 apr 2018, 20:46

Het bord bij Bolsward lijkt qua afstanden beter aan te sluiten bij de realiteit.
Ik vrees dat dat bord nog de "oude" route via de N 247 telt. Het is evenveel als op de fietswegwijzers die ook Amsterdam vermelden in Bolsward.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » ma 16 apr 2018, 20:51

^^ Via de huidige bewegwijzerde routes zou het verschil ongeveer 44 km moeten zijn.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Ds79m » ma 16 apr 2018, 21:21

Vinny schreef: ma 16 apr 2018, 20:46
Het bord bij Bolsward lijkt qua afstanden beter aan te sluiten bij de realiteit.
Ik vrees dat dat bord nog de "oude" route via de N 247 telt. Het is evenveel als op de fietswegwijzers die ook Amsterdam vermelden in Bolsward.
Licht off-topic, maar waarom gebruiken ze daar Amsterdam op de fietswegwijzers? Dat is nog 6 uur fietsen...
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 16 apr 2018, 23:40

^^ Daar heb je er een paar van in die regio. Rond de Afsluitdijk en elders langs de oude E10-route vind je er meer van, als ik het goed begrijp, en een vermelding van 108 kilometer in Sneek als maximum. Maar ook 100+-vermeldingen naar Groningen rond Breezanddijk en naar Leeuwarden vanuit de omgeving van Alkmaar (zie verder deze draad). Waarom die lange vermeldingen? Mogelijk een zoektocht naar herkenbare doelen, om daarmee ook voor langzaam verkeer duidelijker hoofdrichtingen aan te kunnen geven dan je met het volgende dorp zou kunnen doen. Net zoals voor gemotoriseerd verkeer geldt ook voor fietsers: je hoeft er niet helemaal naartoe te hoeven om voordeel te hebben bij een herkenbaar bewegwijzerd doel op grotere afstand.

Aansluiting bij de op hoofdwegen bewegwijzerde hoofddoelen heeft denk ik ook wel een ander voordeel gehad. De rood-witte vermeldingen met fietssymbool zijn niet alleen bedoeld voor fietsers, maar technisch bezien voor alle verkeer dat niet over de autosnelweg mag. Met name wanneer deze rood-witte vermeldingen op reguliere wegwijzers staan, wordt deze betekenis belangrijk geacht. Nu stel ik mij zo voor dat, in de tijd dat het autosnelwegennet in de noordelijke provincies nog verre van compleet was, het een voordeel had om de "langzame verwijzing" uit te voeren met hetzelfde hoofddoel als de hoofdroute. Vroeg of laat hield de toegangsrestrictie op de hoofdroute immers op, en dan kon verkeer weer meteen terug-schakelen naar de reguliere blauw-witte vermelding.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » ma 16 apr 2018, 23:47

Pino schreef: ma 16 apr 2018, 23:40De rood-witte vermeldingen met fietssymbool zijn niet alleen bedoeld voor fietsers, maar technisch bezien voor alle verkeer dat niet over de autosnelweg mag.
Volgens mij is dat nooit zo geweest. Rood was voor fietsers en bromfietsers. Als het ook voor ander langzaam verkeer is, wordt dat er expliciet (met een tractorsymbool) bijgezet. Maar dat is niet standaard.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 17 apr 2018, 0:08

^^ Niet geheel hoe ik het heb begrepen, maar kan op dit punt niet naar enige bron/richtlijn wijzen. Weet wel dat ik in de loop der tijd genoeg 'fiets'-verwijzingen (zonder tractor) heb gezien op blauwe wegwijzers die verwezen naar routes die open waren voor alle verkeer.

Een andere leuke is een wit-rode vermelding zonder fiets of tractor-symbool. Inmiddels staat hier geen wit-rode vermelding Amsterdam meer, maar voor zover ik het kan zien kent deze route geen enkele restrictie voor niet-fietsers. Op het eerstvolgende bord dat je tegenkomt wanneer je dit bord volgde, kwam je ook weer Amsterdam tegen in wit-op-blauw. Alleen op dat punt is de meest logische route naar de Afsluitdijk gelijk voor langzaam verkeer en mensen die wel de snelweg op kunnen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » di 17 apr 2018, 3:34

Pino schreef: ma 16 apr 2018, 23:40 ^^ Daar heb je er een paar van in die regio. Rond de Afsluitdijk en elders langs de oude E10-route vind je er meer van, als ik het goed begrijp, en een vermelding van 108 kilometer in Sneek als maximum. Maar ook 100+-vermeldingen naar Groningen rond Breezanddijk en naar Leeuwarden vanuit de omgeving van Alkmaar (zie verder deze draad). Waarom die lange vermeldingen? Mogelijk een zoektocht naar herkenbare doelen, om daarmee ook voor langzaam verkeer duidelijker hoofdrichtingen aan te kunnen geven dan je met het volgende dorp zou kunnen doen. Net zoals voor gemotoriseerd verkeer geldt ook voor fietsers: je hoeft er niet helemaal naartoe te hoeven om voordeel te hebben bij een herkenbaar bewegwijzerd doel op grotere afstand.
Fietsverkeer over de Afsluitdijk zal voor een groot deel bestaan uit fietsers die sowieso al een langere afstand fietsen, en niet zozeer uit fietsverkeer dat enkel van Zurich naar Den Oever gaat.

Plaats reactie