Doorfietsroutes, Snelfietsroutes & Hoogwaardige Fietsroutes

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Rein » wo 29 nov 2017, 9:31

Ik denk dat het vooral wordt gebruikt als vulling van lijstjes op het gebied van duurzaamheid en flankerende maatregelen bij wegverbredingen etc. Zo van, 'we doen niet alleen iets voor de automobilist, maar benaderen het probleem veel breder'. Dat (uiteindelijk) relatief geen hond er van gebruik maakt, maakt verder niet veel uit.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Kaaiman » wo 29 nov 2017, 9:44

Wat betreft de verhouding (e-)fiets en OV: reken maar dat de modal split bij slecht weer flink uitslaat richting OV. Met name bij scholieren en forensen die een e-fiets hebben gekocht en daarbij de tweede auto de deur uit hebben gedaan.

Op zich wel interessant om te onderzoeken in hoeverre de aanschaf van een e-fiets voor dagelijks woon-werkverkeer verband houdt met het autobezit.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Vinny » wo 29 nov 2017, 21:07

Drukke fietspaden worden veel gebruikt. Ik vind dat je vooral moet kijken naar de de volgende zaken:
- kwaliteit verharding
- breedte van het fietspad (genoeg ruimte voor inhalende (e)-fietsen)
- kruisingen (nagedacht over: afstelling van VRI's, ongelijkvloerse kruisingen, voorrangsregeling)
- zichtbare en leesbare bewegwijzering
- navigatiehulpmiddelen als fietsknooppunten/routenummering is minder urgent.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Floris
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 08 feb 2016, 16:43

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Floris » vr 01 dec 2017, 12:01

Egbert schreef: wo 29 nov 2017, 7:04 Ik denk dat het vooral een plaats heeft in combinatie met de toenemende populariteit van elektrische fietsen en vooral speedpedelecs.
in de kaart staat "* 30km = 1 uur fietsen bij snelheidskwaliteit (gemiddeld)". Zelfs op een elektrische fiets is dat nog een behoorlijk hoge gemiddelde snelheid.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Chris » vr 01 dec 2017, 18:12

Elektrische fietsen gaan vrijwel nooit 30 km/h. Alleen speed-pedelecs en wielrenners fietsen zo'n snelheid gemiddeld. De meeste e-bikes worden bereden tot zo'n 25 km/h en halen gemiddeld nog geen 15 km/h, al zal dat op lange routes buiten de bebouwde kom wel hoger liggen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Wesso » za 31 mar 2018, 15:05

Ik fietste gisteren over de snelfietsroute van Veenendaal naar Ede. Bij de kruising Pakhuisweg/Kade staat deze wegwijzer:

Afbeelding

Je zou verwachten dat een routenummer (in dit geval F112) aan één route van A naar B wordt toegekend, maar er zijn meerdere aftakkingen van de F112. De aftakking naar De Klomp en bedrijventerrein de Batterijen is er één van. Of er op alle aftakkingen ook F112 staat aangegeven is mij (nog) niet bekend...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Palance » za 31 mar 2018, 18:57

Ik woon vlakbij de F15-fietsroute, zonder dat daarvan in mijn omgeving ook maar een bordje van te vinden is. Maar ook die route schijnt vol vertakkingen te zitten. Volgens de website van de provincie is dat bewust: Het gaat om 2 corridors, met verbindingswegen. Best kans dat we ook hier diverse vertakkingen op de fietswegwijzers gaan zien in de toekomst.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Via » za 31 mar 2018, 19:08

Opvallend nieuws. Tussen Den Bosch en Oss is het aantal fietsers afgenomen sinds de aanleg van een snelfietsroute: https://www.bd.nl/oss/minder-fietsers-t ... ~ab178fac/

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Schelpenpaadje » zo 01 apr 2018, 8:04

Er is één ochtend geteld. Lekker representatief.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door harry » zo 01 apr 2018, 20:15

^^ Er is zeker vandaag geteld?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Chris » zo 01 apr 2018, 20:18

2% verschil op een meting van 1 dagdeel. Daar kan je echt geen conclusies aan verbinden. Het liefst zou je minstens 1 week willen tellen, voor en na, in een representatieve periode qua weer en schooltijden.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door kees » zo 01 apr 2018, 21:15

Nog zo’n leuke n het artikel: misschien is het aantrekken van zou misschien de oorzaak zijn van een afname van het aantal fietsers.
Huh?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Schelpenpaadje » zo 01 apr 2018, 23:40

^^ Je post klopt niet helemaal maar ik neem aan dat je het aantrekken van de economie bedoelt? Eer wordt geredeneerd dat hierdoor meer mensen zich een auto kunnen veroorloven.

Het probleem met dit soort vergelijkingen is dat je inderdaad nooit weet hoe hoog het aantal zou zijn als je niks had gedaan.

Hetzelfde zie je in politiek en bestuur wanneer zij schermen met banenplannen. Ze beloven dat er 1.000 extra banen gecreëerd zullen worden, maar zodra er geteld moet worden blijkt dat het onvermijdelijk is dat er ook banen verdwijnen en dat die vooral niet van de nieuwe banen afgetrokken mogen worden. Waardoor het resultaat niet meetbaar is.


Ga je dan toch met cijfers aan de slag, zorg dan op zijn minst voor een representatieve meting. Ik kan me niet voorstellen dat niemand op dat idee is gekomen toen een ochtend tellen niet het gewenste resultaat opleverde. En het stelt me teleur dat media dit commentaarloos overnemen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door harry » ma 02 apr 2018, 22:07

Schelpenpaadje schreef: zo 01 apr 2018, 23:40 ik neem aan dat je het aantrekken van de economie bedoelt?
O, ik dacht dat hij het aantrekken van een regenjas bedoelde.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door harry » zo 15 apr 2018, 23:11

Ik ben maar eens op wegnummerfotojacht gegaan. Behalve de F35 en F59 die ik al eerder op de foto had, heb ik er nu een aantal nieuwe.
Ze staan op deze pagina: http://notab.outducks.org/nl/xfx.html
Mocht ik nog wat missen, dan hoor ik het graag!

F35 Hengelo - Enschede:
Afbeelding

F59 's-Hertogenbosch - Oss:
Afbeelding

F112 Veenendaal - Ede:
Afbeelding

F112 Arnhem - Zevenaar:
Afbeelding

F173a en F173b Nijmegen - Beuningen:
Afbeelding
Afbeelding

F325 Arnhem - Nijmegen:
Afbeelding

F325w zijtak F325 in Nijmegen:
Afbeelding

Ik heb ook zitten zoeken naar bordjes in Tilburg, maar niks kunnen vinden. Op internet bijvoorbeeld dit:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door EtienneM » ma 16 apr 2018, 15:20

harry schreef: zo 15 apr 2018, 23:11 (...)
Ik heb ook zitten zoeken naar bordjes in Tilburg, maar niks kunnen vinden. Op internet bijvoorbeeld dit:
(...)

De verschillende soorten snelfietsroutebewegwijzering worden in Tilburg getest op de Alleenhouderstraat. Er staan daar onder andere varianten ontwikkeld door Mijksenaar en een variant zoals bovenstaande. Of ze er nog steeds staan, weet ik niet.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door harry » ma 16 apr 2018, 20:07

EtienneM schreef: ma 16 apr 2018, 15:20Alleenhouderstraat.
Daar ben ik letterlijk omheen gereden (Brokxlaan, Heijnsstraat, Hart van Brabantlaan, Ringbaan West, Kwaadeindstraat). :)
Ik zou verwachten dat de routes zelf ook al overal bewegwijzerd zouden zijn, maar dat is kennelijk niet zo.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Palance » ma 16 apr 2018, 20:22

De fietsroutes verwijzen naar wegnummers in de buurt, maar die F173(a/b) kan ik daarom niet plaatsen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Wesso » ma 16 apr 2018, 20:28

^^ F173a/b verwijst dan waarschijnlijk naar de A73, en F112 naar de A12.

Waarom er niet gekozen is voor F73 en F12 zal wel een raadsel blijven. :dontknow:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door harry » ma 16 apr 2018, 20:31

^^
Over de F112:
http://www.onlinevallei.nl/nieuwe-fietsbewegwijzering-veenendaal/ schreef:Snelfietsroutes krijgen in totaal drie cijfers naast de letter F. Vanwege de parallelle ligging aan de A12 heeft gemeente Veenendaal met gemeente Ede gekozen voor dat nummer.
Waar ze dat vandaan halen: geen idee. Misschien een nieuwe regel van de NBd? (Ik heb ernaar gezocht maar niets gevonden.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door boe! » ma 16 apr 2018, 20:39

Ik heb ernaar gezocht en iets gevonden.
CROW adviezen logo’s
Voor de herkenbaarheid van snelfietsroutes wordt in CROW (2016) vastgesteld dat deze met een routenummer inclusief F als prefix op wegwijzers opgenomen moet worden. Volgens CROW (2016) is het de bedoeling dat snelfietsroutes altijd een driecijferig nummer zal voeren. Met als argumentatie, dat de tweecijferige nummers reeds zijn voorbehouden voor autosnelwegen. Volgens de logica uit CROW (2014) wordt met F128 een snelfietsroute aangegeven, dat gerelateerd is aan de A28. Het is de vraag in hoeverre (vooralsnog) weggebruikers de nummering begrijpen en, belangrijker nog, dat men begrijpt dat het voor een snelfietsroute staat. Conform CROW zal het routenummer in spoeltje worden opgenomen op de route zelf en tussen haakjes (achter de bestemming) als het naar de route verwijst, maar men er nog niet op rijdt. Het gebruiken van een eigen logo voor een snelfietsroute is toegestaan volgens CROW (2016).

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Wesso » ma 16 apr 2018, 20:43

Oké, dat verklaart het driecijferige nummer. Maar voor de rest vind ik dit snelfietsroutesysteem in Gelderland - en dan met name die F112 - niet erg geslaagd. Allerlei vertakkingen, soms met suffix zoals bij Nijmegen maar bij de F112 niet, en het nummer F112 dat bij twee op zichzelf staande routes wordt gebruikt (bij Veenendaal-Ede en bij Arnhem-Zevenaar)...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Ds79m » ma 16 apr 2018, 21:29

Is het al tijd voor een WOB-verzoekje voor deze geldverslindende ambtenarij?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door harry » ma 16 apr 2018, 23:44

CROW adviezen logo’s
Met als argumentatie, dat de tweecijferige nummers reeds zijn voorbehouden voor autosnelwegen.
Zou men bij CROW weten wat het nut van een prefix is en dat een "F" een andere letter is dan een "A"? :roll:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door Coen Tunnel » di 17 apr 2018, 3:31

boe! schreef: ma 16 apr 2018, 20:39 Ik heb ernaar gezocht en iets gevonden.
CROW adviezen logo’s
Voor de herkenbaarheid van snelfietsroutes wordt in CROW (2016) vastgesteld dat deze met een routenummer inclusief F als prefix op wegwijzers opgenomen moet worden. Volgens CROW (2016) is het de bedoeling dat snelfietsroutes altijd een driecijferig nummer zal voeren. Met als argumentatie, dat de tweecijferige nummers reeds zijn voorbehouden voor autosnelwegen. Volgens de logica uit CROW (2014) wordt met F128 een snelfietsroute aangegeven, dat gerelateerd is aan de A28. Het is de vraag in hoeverre (vooralsnog) weggebruikers de nummering begrijpen en, belangrijker nog, dat men begrijpt dat het voor een snelfietsroute staat. Conform CROW zal het routenummer in spoeltje worden opgenomen op de route zelf en tussen haakjes (achter de bestemming) als het naar de route verwijst, maar men er nog niet op rijdt. Het gebruiken van een eigen logo voor een snelfietsroute is toegestaan volgens CROW (2016).
Dus iemand bij het CROW heeft hier serieus over nagedacht over routenummering voor snelfietsroutes, besloten dat F28 niet kan en dat het dan F128 moet worden, en waarom? Omdat er anders verwarring kan ontstaan met de snelwegnummering? Hoe verzin je het... :facepalm:

Laten we het CROW maar niet vertellen dat er al jaren LF-routes zijn die één- en tweecijferige nummers hebben. :duck:

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door BHJ » di 17 apr 2018, 8:30

^^ Niet alleen LF-routes, ook gewoon niet-autosnelwegen kunnen tweecijferig zijn. Of autosnelwegen driecijferig… :nuts:
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door duikgek89 » di 17 apr 2018, 8:42

Als je er echt iets anders wilt dan kun je beter een Cyrillische/Griekse Prexis gebruiken in combinatie met letters in plaats van nummers...

Dan volg je bijvoorbeeld de ФIIV.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door RikB » di 17 apr 2018, 9:55

Als ik het goed begrijp is BHJ hierboven niet aan het discussieren? :duck:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door harry » di 17 apr 2018, 16:58

^^ ??? :dontknow:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Doorfietsroutes en snelfietsroutes

Bericht door RikB » wo 18 apr 2018, 9:04

Ah, de dubbelpost van BHJ is verdwenen. Dat maakt mijn opmerking wel vaag.
Maar als discussieren de kunst van het weglaten is, is een dubbelpost een teken van niet discussieren.

Plaats reactie