[B][A601] Afgesloten

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door nickdh » wo 10 jan 2018, 14:37

Hajo schreef:Hoe zou die weg er nu bij liggen? Terug veroverd door de natuur denk ik. Foto's iemand? ;)
U vraagt; wij draaien.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Basjuh1981 » do 11 jan 2018, 10:19

Een dinosaurusvoetafdruk gespot? :hahaHAHA:

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door vynkce » di 13 feb 2018, 8:22

Voor 2020 wordt er al zeker geen budget meer voorzien voor de A601...

http://bassenge.blogs.sudinfo.be/archiv ... 46621.html

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Willem » di 13 feb 2018, 11:33

De weg zal niet zo snel terug komen: de kosten wegen niet op tegen de geringe omweg via Vottem.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Jeff » zo 13 mei 2018, 13:02

Waarom is niemand op het idee gekomen om van de A601 een tolweg te maken met een consessiehouder, zoals in Frankrijk gedaan wordt?

Deze weg dient als een bypass, als het toltarief niet al te gek is, valt hier wat mee te doen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Palance » zo 13 mei 2018, 13:15

Als het een tolweg is dan komt er echt niemand meer, zo extra lang is de omrijdroute nu ook weer niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Alfa » zo 13 mei 2018, 16:34

Jeff schreef: zo 13 mei 2018, 13:02 Waarom is niemand op het idee gekomen om van de A601 een tolweg te maken met een consessiehouder, zoals in Frankrijk gedaan wordt?

Deze weg dient als een bypass, als het toltarief niet al te gek is, valt hier wat mee te doen.
Dat zal dan eerder een Spaanse tolweg worden: een weg waarvan de concessiehouder binnen de kortste keren failliet is wegens geen verkeer. Je snijdt hoop en al 3 km af.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Km357 » zo 13 mei 2018, 17:07

Jeff schreef: zo 13 mei 2018, 13:02 Waarom is niemand op het idee gekomen om van de A601 een tolweg te maken met een consessiehouder, zoals in Frankrijk gedaan wordt?

Deze weg dient als een bypass, als het toltarief niet al te gek is, valt hier wat mee te doen.
Als je hier de link legt met de A466 ten noorden van Lyon die van ver op de A601 trekt moet je wel weten dat er daar geen tolvrije bypass is, terwijl die er in België wel is en zoals al vermeld is écht wel niet zo ver om is.

De A601 is een reliek uit de tijd dat er niet naar een miljoentje werd gekeken en gewoon een extra weg werd gelegd zonder stil te staan bij het nut er van.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Chris » zo 13 mei 2018, 17:31

De A601 is eigenlijk een soort lange verbindingsweg in een knooppunt tussen de E40 en E313.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Alfa » zo 13 mei 2018, 18:24

Km357 schreef: zo 13 mei 2018, 17:07 De A601 is een reliek uit de tijd dat er niet naar een miljoentje werd gekeken en gewoon een extra weg werd gelegd zonder stil te staan bij het nut er van.
Volgens mij is de A601 een reliek uit de tijd van de Koning Boudewijnsnelweg die van Antwerpen naar Duitsland liep. Dus de E313, A601 en E40 (vanaf Hauts-Sarts tot Duitsland) was vroeger 1 snelweg die op hetzelfde moment opende.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Pino » zo 13 mei 2018, 20:53

^^ Dat is inderdaad als één geheel aangelegd, zelfs nog vóór de E40 komend vanuit Brussel. Maar het verandert niets aan het feit dat de combinatie van de bretel langs Haut-Sarts en de route stad-in via Vottem wat luxe voorkomt. Men was op de achterlandverbinding van en naar Antwerpen niet noemenswaardig veel slechter afgeweest met het omweggetje via Vottem, dus de vraag waarom men die miljoenen franken extra heeft neergelegd voor de A601 is op zich wel legitiem.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 mei 2018, 21:21

^^ Goed, hij ligt er nu eenmaal... En dat soort wegen worden wel vaker aangelegd. Denk aan de A99a (Eschenrieder Spange) bij München, of de A59/A559 ten zuiden van Köln, waarbij de A59 later is aangelegd om een directe verbinding met de A3 te bewerkstelligen. Maar uiteraard praten we daar wel over hogere intensiteiten.

Ik denk dat België in de jaren '60 gewoon een gestroomlijnde Koning Boudewijnsnelweg wilde hebben. Een TOTSO door een klaverlus in :KP: Vottem deed natuurlijk afbreuk aan het idee van één snelweg, ook al is een omweg via Vottem maar een paar kilometer. In het oog van de Koning Boudewijnsnelweg van de jaren '60, die alle taalgebieden met elkaar verbond en de Antwerpse haven met Duitsland verbond, kan ik me er wel wat bij voorstellen. Heden ten dage zou zo'n A601 nooit aangelegd worden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Pino » zo 13 mei 2018, 21:51

Zeker niet oneens met die gedachten. Met wijsheid achteraf: een fly-over Antwerpen -> Aachen in :KP: Vottem had misschien al een hoop "pijn" weggenomen van die TOTSO; de inprikker naar Luik had zelfs een afrit kunnen worden gemaakt. Maar goed, gedane zaken ...

Als ik er nog eens over nadenk, zou dit ook best een wafelijzerpolitiek-item kunnen zijn geweest: Vlaanderen wilde de directe achterlandverbinding via Haut Sarts, Franstaligen wilden een goede uitvalsweg voor Luik, een beslissing kon uiteindelijk alleen maar geforceerd door dan maar beide aan te leggen.

En als je praat over lage intensiteiten op de A601, praat je natuurlijk ook over een situatie die sterk veranderde door aanleg van de E39-route over Lummen-Maasmechelen, waardoor Antwerps achterlandverkeer niet meer over de A601 reed. Op de intensiteiten bij opening was de bretel misschien nog best gerechtvaardigd. Op de vraag of men niet beter vooruit had moeten kijken naar de verandering die zou komen met opening van de ook toen al gewenste route over Maasmechelen na.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 14 mei 2018, 8:58, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door RSK » ma 14 mei 2018, 8:13

Volgens Google Maps is er helemaal niets aan de hand met de weg. Dat maakt het makkelijk de afstand te vergelijken: de omrij-afstand is 3,6km richting Antwerpen en 4,7km richting Aachen. Volgens de cijfers die ik kan vinden, zouden er op het eind ongeveer 13.500 voertuigen per etmaal hebben gereden. Toch zo’n 56.025 omrij-kilometers per dag. Zou er wel eens nagedacht zijn over een enkelbaans herstel? Een 1x2-weg kost hooguit iets meer dan de helft dan een volledig herstel, en is qua kosten/baten alweer wat makkelijker te verantwoorden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Km357 » ma 14 mei 2018, 10:24

Als je een brug moet herstellen voor 1 baanvak of 2 maakt niks uit. Het is me dunkt omwille van 2 in slechte staat bestaande bruggetjes dat de weg is afgesloten. Als je die herstelt en dan openstelt voor 1 of 2 vakken maakt qua kost niks uit.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Vinny » ma 14 mei 2018, 21:20

Je kunt je wellicht beter afvragen waarom Vottem een volwaardig klaverblad heeft. De A 601 is wellicht nog verklaarbaar uit het feit dat er een grote Luikse buitenring was gepland, die er nooit gekomen is. Wellicht dat Rien zijn licht hier nog over kan schijnen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Chris » ma 14 mei 2018, 21:28

Vottem heeft wel als nadeel dat er geen rangeerbanen zijn. Voor de E313 is dat niet zo erg, maar de E40 verwerkt daar meer dan 100.000 voertuigen per dag, ik vraag me af hoeveel klaverbladen er in Europa zijn waar je rechtstreeks weeft op een hoofdrijbaan met een dergelijke verkeersintensiteit. Vast niet veel.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 mei 2018, 21:40

^^ De GRA rond Rome heeft aan de zuidkant een aantal klaverbladen zonder rangeerbanen met OWN, maar ik vermoed dat de GRA mogelijk lagere intensiteiten heeft op die plekken.

SE-30 rond Sevilla zit ook op intensiteiten rond de 100.000 mvt/dag en heeft een klaverblad zonder rangeerbanen met de A-376.

Maar in alle gevallen praten we over minder belangrijke aansluitende wegen. Al is de Belgische E313 natuurlijk ook niet bepaald druk bij Luik.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Pino » ma 14 mei 2018, 21:44

Hier in ieder geval een link naar wat Rien op zijn website heeft staan over het wegennet bij Luik. De A601 maakt daar geen deel uit van de plannen van een ring. Maar gezien de bedoeling om verkeer Antwerpen - Bastogne via de oostelijke tak van de Ring te geleiden, was noord-zuidverkeer dus vanzelf op de A601 terechtgekomen. Waar dat verkeer nu via Vottem naar Loncin zal rijden.

Misschien verklaart dit ook het ontbreken van rangeerbanen op Vottem: zoveel verkeer zou daar in deze gedachtengang niet tussen E40 en E313 wisselen. Voor de stad Luik was het een inprikker van en naar het noorden; verkeer noord <-> zuid en oost pakte de A601, en verkeer west <-> noord is geen heel voor de hand liggende verbinding. Het niet realiseren van de oostelijke tak van de Ring verhoogde de druk op de E40 aan de westkant van het knooppunt; het afsluiten van de A601 doet nu hetzelfde aan de oostkant.

Resteert nog dat gedachten over verkeer Antwerpen - Luxembourg de A601 moeilijk zouden kunnen dragen, omdat dat verkeer doorgaans over Brussel zou rijden. Zelfs naar een doel als Bastogne zou E411-N4 ruim korter en sneller zijn. Maar het zou zo nut kunnen hebben gehad op verbindingen van en naar gebieden tussen Antwerpen, Luik en Bastogne.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Alfa » di 15 mei 2018, 3:18

Pino schreef: zo 13 mei 2018, 20:53 ^^ Dat is inderdaad als één geheel aangelegd, zelfs nog vóór de E40 komend vanuit Brussel. Maar het verandert niets aan het feit dat de combinatie van de bretel langs Haut-Sarts en de route stad-in via Vottem wat luxe voorkomt. Men was op de achterlandverbinding van en naar Antwerpen niet noemenswaardig veel slechter afgeweest met het omweggetje via Vottem, dus de vraag waarom men die miljoenen franken extra heeft neergelegd voor de A601 is op zich wel legitiem.
Dat was net het punt, ik denk dat de A601 het oorspronkelijke tracé van de snelweg was en dat net Vottem de bypass is om verkeer dat richting Loncin of richting Luik gaat mogelijk te maken. Als je een snelweg Antwerpen-Duitsland ontwerp is het logischer dat in een zo kort mogelijke lijn te ontwerpen, dus zonder extra omweg via Vottem. Ik vind het dus heel logisch dat het tracé loopt zoals het loopt. Weliswaar is de A601 in het licht van vandaag een overbodige snelweg, maar in het licht van toen net heel logisch.
Vinny schreef: ma 14 mei 2018, 21:20 Je kunt je wellicht beter afvragen waarom Vottem een volwaardig klaverblad heeft.
Om verkeer van afrit Liers op de E313 richting Duitsland te kunnen laten rijden (en vice versa).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Pino » di 15 mei 2018, 9:54

Alfa schreef: di 15 mei 2018, 3:18Dat was net het punt, ik denk dat de A601 het oorspronkelijke tracé van de snelweg was en dat net Vottem de bypass is om verkeer dat richting Loncin of richting Luik gaat mogelijk te maken. Als je een snelweg Antwerpen-Duitsland ontwerpt is het logischer dat in een zo kort mogelijke lijn te ontwerpen, dus zonder extra omweg via Vottem. Ik vind het dus heel logisch dat het tracé loopt zoals het loopt. Weliswaar is de A601 in het licht van vandaag een overbodige snelweg, maar in het licht van toen net heel logisch.
Had het iets beter moeten formuleren. Wilde zeggen dat een snelweg met twee 'vorkjes' aan het einde een wat luxe oplossing was. Of het daarbij meer voor de hand had gelegen om de 'tak A601' dan maar achterwege te laten of de 'tak Vottem' laat ik maar even in het midden.

Je opmerking "je kiest een zo direct mogelijk tracé naar Duitsland" voelt daarbij wat kort door de bocht, wanneer je ziet dat de E313 door de Kempen ook niet de meest rechte lijn tussen Antwerpen en Luik vormt. De weg slingert toch een beetje langs de plaatsen die je in dit gebied tegenkomt, terwijl indertijd ook de militaire basis bij Leopoldsburg van een snelle ontsluiting voorzien moest worden. Als je dat in de Kempen als uitgangspunt accepteert, hadden die paar kilometer rond Vottem er op zich ook nog wel bij gekund. Het hele Europese snelwegennet hangt wel zo'n beetje aan elkaar van snelwegen die lange-afstandsverkeer bedienen, maar waar het tracé niet optimaal is voor dat lange-afstandsverkeer doordat net even een bocht wordt gemaakt omwille van het bedienen van verkeersstromen op de kortere afstand.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Vinny » di 15 mei 2018, 21:09

Het punt is dat de A 601 een veel duidelijker relatie bedient dan de E 313, want alles ten westen van de lijn Hasselt-St. Truiden-Hannuit-Namen lijkt me via de N 80 te gaan of via Brussel. Je houdt Luxemburg (Zuid-Europa) eigenlijk over, wat in principe bedoeld is via de A 605 te gaan. Vanuit Hasselt levert dat ook een route via de A 601 op.

Ik zie op langere termijn het meest in de rehabilitatie van de A 601, het centrum van Luik bereikbaar maken via de N 671/Pont du Wandre en een vereenvoudigd knooppunt Cheratte, het doorgaand verkeer via de A 605 (Cerexhe-Hauseux-Beaufays, Oostelijke Ringweg) sturen (Hasselt - Luxemburg) en het terugbouwen van knooppunt Vottem tot gewone afrit waardoor er minder weefproblemen zijn op de doorgaande E 40, dus in feite het laatste gedeelte van de E 313 terugbouwen tot gewone weg. De meeste verkeersstromen gaan er dan op vooruit, behalve verkeer dat naar de luchthaven van Luik wil. Dat krijgt te maken met één extra verkeerslicht of rotonde. Ik denk dat dat wel te overzien is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Pino » di 15 mei 2018, 22:20

Daar zit iets in, MITS de A605 er ook komt. En ik verwacht toch dat er nog heel wat water door Ourthe en Maas zal stromen vooraleer dat zover is.
Laatst gewijzigd door Pino op do 17 mei 2018, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Vinny » wo 16 mei 2018, 18:58

Klopt, maar in Luik moet toch wat gedaan worden aan de verouderde infrastructuur en de bijzonder slechte verbindingen tussen de snelwegen en het stedelijk wegennet op kritieke punten (knp. Cheratte en het verlengde van de E 313).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 mei 2018, 19:27

^^ De N655 (de inprikker van de E313) is een weinig belangrijke weg. Vrij rustig ook, net als het laatste stuk van de E313. Zoveel verkeer rijdt daar niet, want je zit maar een klein stukje ten zuiden van de taalgrens. Vanaf die N655 kom je al snel op de N20 die met een flinke afdaling naar de N3 gaat, maar het is geen drukke weg. Vrij smal ook, en er is eigenlijk geen ruimte voor een betere inprikker diep de stad in. Dus waarom zou je er verder in willen investeren? Het werkt nu best goed voor de beperkte hoeveelheden verkeer.

De A25 vanaf :KP: Cheratte naar Luik is ook goed te doen. Als het gaat om :KP: Cheratte zelf: ja, dat knooppunt is niet ideaal, maar al een stuk beter sinds die nieuwe laag asfalt een paar jaar terug is aangelegd, en ik zie ook niet hoe je het knooppunt op die plek makkelijk zou kunnen verbeteren. De E25/A25 is ook niet belangrijk genoeg om heel grote investeringen te rechtvaardigen.

Ik zie het bereiken van de stad zelf niet als een echt probleem - tenminste, ik heb dat al die keren dat ik in Luik was nooit zo ervaren.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Pino » wo 16 mei 2018, 21:58

^^ De crux is dat de hele E25 zo rustig is dat geen nieuwe investeringen gerechtvaardigd zijn. Kijk hoe snel ten zuiden van Luik je alweer op AADTs van 30000 zit. En de verbinding van en naar Antwerpen evenmin. Maar aangezien wij Nederlanders Luik vooral in die noord-zuid-context zien (en dan bij voorkeur op dagen dat half Holland zich langs Luik wurmt), blijven we kijken naar verbeteringen aan die kant, terwijl oost-west (en met name E40 en E42-west) voor de stad strategisch veel belangrijker zijn.

In de Belgische planvorming hield tot in de jaren '70 het snelwegennet op bij Maas en Sambre. De substandaard expreswegen N4 en N63 hadden op zich ook nu nog wel volstaan (met wat verdere uitbouw hier en daar), ware het niet dat in het kader van regionale ontwikkeling, uitruil en andere factoren uiteindelijk toch voor een uitbouw van de E25 werd gekozen. Een tijd voor een grote oplossing bij Luik was dat echter allang niet meer - en Wallonië heeft nog steeds geen infra-budgetten die meer toelaten dan hap-snap en organisch een beetje aanklooien. Waarbij de geografie natuurlijk ook niet meevalt. En dat zie je nergens beter dan bij de infra die we hier bespreken: van Vottem via Cheratte naar de missende bypasses oostelijk en westelijk van de stad.

Ik snap de Walen wel dat ze dit met minimale investeringen doen. Het enige dat ik minder goed snap is dat ze indertijd zo zwaar inzetten op de E25 langs Bastogne. Ik loop nog steeds met het idee rond dat uitbouw van de N63 sneller en goedkoper had gekund én het veel makkelijker had gemaakt om verkeer langs Luik op die weg te krijgen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door duikgek89 » do 17 mei 2018, 0:30

Pino schreef: wo 16 mei 2018, 21:58 Het enige dat ik minder goed snap is dat ze indertijd zo zwaar inzetten op de E25 langs Bastogne. Ik loop nog steeds met het idee rond dat uitbouw van de N63 sneller en goedkoper had gekund én het veel makkelijker had gemaakt om verkeer langs Luik op die weg te krijgen.
Je had dan ook nog wat uit kunnen geven om de N30, wat in principe een prima weg is, hier en daar wat te stroomlijnen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Vinny » do 17 mei 2018, 8:39

De N655 is een weg met haarspeldbochten, en slecht wegdek (niet eens asfalt) en kan best druk zijn. Het is de bewegwijzerde route naar het centrum van Luik. Knooppunt Cheratte is ook niet zo'n fijn aangelegd verkeersknooppunt. Door de route via de 'Pont du Wandre' te optimaliseren, deels door gebruik te maken van bestaande wegen kan je volgens mij tamelijk goedkoop de stad vanuit noordelijke richting beter bereikbaar makan. Vanuit het zuiden en westen zijn de verbindingen al goed.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Coen Tunnel » do 17 mei 2018, 8:53

Vinny schreef: do 17 mei 2018, 8:39 De N655 is een weg met haarspeldbochten, en slecht wegdek (niet eens asfalt) en kan best druk zijn.
Er is inderdaad een klein stukje met kasseien, die er overigens best goed inliggen. Echte haarspeldbochten zijn er niet, maar wel een aantal redelijk ruime bochten vanwege het grote hoogteverschil. Ik heb zelf die weg een aantal keren gebruikt om Luik binnen te rijden, en ik heb niet de negatieve ervaringen die jij wel hebt.
Het is de bewegwijzerde route naar het centrum van Luik.
Alleen vanaf de E313. Dan praten we niet echt over veel verkeer dat een bestemming in het centrum van Luik heeft; de E313 ten noorden van Luik telt slechts 17.000 mvt/dag.
Knooppunt Cheratte is ook niet zo'n fijn aangelegd verkeersknooppunt. Door de route via de 'Pont du Wandre' te optimaliseren, deels door gebruik te maken van bestaande wegen kan je volgens mij tamelijk goedkoop de stad vanuit noordelijke richting beter bereikbaar makan. Vanuit het zuiden en westen zijn de verbindingen al goed.
Maar is de bereikbaarheid vanuit het noorden echt zo slecht? We weten allemaal dat er weinig taalgrensoverschrijdend verkeer is. Hoeveel mensen zouden er nou effectief op weg zijn vanaf de E25 vanuit Maastricht en de E313 vanuit Hasselt naar het centrum van Luik? Voor verkeer vanaf de E25 en dat beetje vanaf de E40 vanuit Verviers/Aken is de A25 afdoende, zelfs met :KP: Cheratte. Voor dat handjevol voertuigen op de E313 voldoet de huidige route ook wel, en anders is E40-E25 via :KP: Loncin ook een alternatief naar het centrum.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Pino » do 17 mei 2018, 11:43

duikgek89 schreef: do 17 mei 2018, 0:30
Pino schreef: wo 16 mei 2018, 21:58 Het enige dat ik minder goed snap is dat ze indertijd zo zwaar inzetten op de E25 langs Bastogne. Ik loop nog steeds met het idee rond dat uitbouw van de N63 sneller en goedkoper had gekund én het veel makkelijker had gemaakt om verkeer langs Luik op die weg te krijgen.
Je had dan ook nog wat uit kunnen geven om de N30, wat in principe een prima weg is, hier en daar wat te stroomlijnen.
De N30 is een prima weg, maar uiteindelijk ga je aan die kant van de Ardennen door wat teveel rivierdalen of anderszins geaccidenteerd terrein om die over de hele route tot hoogwaardige route te kunnen stroomlijnen. Om daar een echte snelle weg aan te leggen, was het verlaten van het N30-tracé ten gunste van een totaal nieuw tracé met grotere kunstwerken onvermijdelijk. Daarom dus de A26 zoals hij is geworden.

Uiteindelijk snap ik wel waarom de N30-corridor de voorkeur kreeg om snelweg te worden: directere route en bedient provinciehoofdstad Bastogne beter. Alleen snap ik minder waarom dan in de jaren '60 al veel geld werd uitgegeven voor een westelijker corridor. Voordeel van de N63 is wel dat hij wat meer over een hoogvlakte gaat en daardoor niet veel kunstwerken nodig had.

Plaats reactie