Algemene Dashcamdraad (aanschaf en ervaringen)

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Chris » vr 02 jun 2017, 22:41

De filmt laagvliegers waarschijnlijk.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Robbert297 » wo 05 jul 2017, 20:22

Heeft iemand hier ervaring met een actioncam te gebruiken als dashcam? Ik kwam op Coolblue de Activeon CX tegen en dat leek me wel een leuke instapper om hem zowel voor outdoor als voor in de auto te gebruiken.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Wesso » wo 05 jul 2017, 21:25

^^ Ik heb een Mobius, die wordt als actioncam verkocht maar is misschien wel net zo populair als dashcam. Ben erg tevreden over de prijs-kwaliteitverhouding.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Robbert297 » wo 05 jul 2017, 21:33

^^ Dankje! Ik heb inderdaad wel eerder gelezen dat jij een actioncam gebruikt als dashcam en dat je er goede ervaringen mee hebt. Ik zal me eens verdiepen in de Mobius! :top:
Слава Україні

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Robonus » vr 28 jul 2017, 14:16

Ééntje om in de gaten te houden, een 360 graden dashcam voor binnen:

https://www.want.nl/360secure-dashcam/

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Jackbauer1350 » vr 28 jul 2017, 16:26

^^Zo'n ding is meer bedoeld als beveiligingscamera.
Die filmt dan ook alles wat in je auto gebeurt. Handig voor als een onverlaat je auto of spullen die erin liggen wil jatten.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door RSK » vr 28 jul 2017, 17:52

Ongeveer sinds zijn tweede verjaardag begint de accu van mijn Mini 0801 (van sept '14) de geest te geven. Weinig dramatisch, maar hij geeft bij het inschakelen een melding of je wilt proberen de laatste video te restoren, en neemt dan dus niet automatisch op. Ook vallen tijd/datum en andere instellingen terug naar de fabrieksinstellingen. Om dat probleem op te lossen, heb ik voor €1,60 een vervangende accu besteld. Als je een precisieschroevendraaier hebt en met een soldeerbout overweg kunt, schijnt het een fluitje van een cent te zijn! We gaan het proberen. Verder heb ik alweer een tijdje geleden een klein polarisatiefilter en een verloopringetje gekocht, dus daar ga ik dan ook mee experimenteren. Als ik het niet vergeet, hou ik jullie op de hoogte.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Piles » wo 02 aug 2017, 13:24

Mijn Aldi-dashcam heeft inmiddels ook teveel kuren, dus ik ben opzoek naar een vervanger.
Iemand tips voor een redelijke voor- en achtercamera? Ik heb niet zoveel eisen en vooral geen zin en tijd om uren reviews te lezen... Dus als iemand een gouden tip heeft voor 2 camera's van zo'n 100 per stuk dan hoor ik het graag. :top:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Wesso » do 03 aug 2017, 10:51

Hier alvast een voorzetje.
De 10 beste dashcams van 2017 volgens Allcam

De goedkoopste is € 109, maar er is misschien ook wel een aanbieding te vinden. Zelf ben ik erg gehecht aan een 3M bevestiging in plaats van een zuignap. Daar zul je iets meer naar moeten zoeken. Of je kunt gewoon de Mini 0806 nemen (nummer 1 in de lijst). Dat is ook wat ik anderen eerder aanraadde.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Piles » do 03 aug 2017, 16:06

^^ Kijk, das een goeie tip :top:
Binnenkort de 0806s maar eens bestellen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Chris » do 03 aug 2017, 16:30

Wesso schreef:Zelf ben ik erg gehecht aan een 3M bevestiging in plaats van een zuignap.
Dat is inderdaad beter. Een zuignap zal er na een bepaalde tijd een keer af gaan vallen (is me vaak genoeg overkomen). Daarnaast heb ik de indruk dat een 3M plakstrip een stabieler beeld oplevert. Met een zuignap zit er te veel ruimte tussen de camera en de voorruit wat alle schokken verergert.

De Mini 0806 (zonder 's') geeft heel stabiel beeld en ook geen overlap of buffer tussen de beelden. Het duurzaamheidsprobleem van de 0806 ben ik nog niet tegengekomen maar het aantal uren dat ik gefilmd heb is niet zo groot als sommige anderen die elke dag een uur in de auto zitten.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Piles » zo 13 aug 2017, 12:30

Iemand tips waar en hoe een dashcam achter te plaatsen? Achterruit is rond, en wil 'm niet in het zicht van m'n spiegel hebben (in het midden). Op het plastic rond het raam was een mooie plek, maar daar plakt niks op :?

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Robonus » di 15 aug 2017, 8:39

Hoi,

Ik heb een hatchback en wou 'm sowieso binnen het gebied van de wisser hebben dus dan zit ie ook wel (een beetje) in het zicht van de achteruitkijkspiegel. Ik heb alleen zelf wat moeten rommelen met een zuignap van de action om 'm goed te monteren aan de ruit want die van mij was met een clipje geleverd waar ik op de ruit niks mee kon.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Gaiajohan » do 31 aug 2017, 23:32

Ik heb de viofo a118c2.
Prima ding, voor €68 te koop op amazon.de

Licht
Link
Donker:
Link
Review:
https://youtu.be/a5HbWkn12w0
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Wesso » vr 01 sep 2017, 0:11

^^ Zat er bij jou een betere 12V adapter bij?

Met mijn namaak-Viofo is het af en toe behelpen omdat de adapter alleen stroom aanvoert als de motor gestart is. En zonder stroom geen opname. Het gaat zover, dat als ik na een korte pauze (motor uit) weer wegrijd er niet meer wordt opgenomen. Alleen als ik de adapter eruit trek en er weer in stop, dan begint ie weer. :|
TOEVOEGING
Hmm, de adapter van de dashcam zit in een Tomtom verdeeladapter. Misschien heeft dat ermee te maken.
Laatst gewijzigd door Wesso op vr 01 sep 2017, 0:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Gaiajohan » vr 01 sep 2017, 0:31

^^ geen enkel probleem met de adapter, behalve het formaat. Dat ding is gewoon gigantisch.. ;)
Bij aanzetten contact gaat de camera aan. Bij afzetten auto gaat hij uit. :P
Maar die van mij lijkt een echte viofo te zijn.

Specifieke link op Amazon::
Viofo A118C-2 (2017 Version) 1080P Full HD Auto Schlagkamera, Novatek 96650 + Aptina AR0330, G-Sensor Bewegungserkennung - Aufgerüstet A118C - Mit GPS https://www.amazon.de/dp/B06W9HD78W/ref ... Qzb0P0EKGH


Redelijk weggewerkte kabels:
Link
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Piles » vr 01 sep 2017, 11:32

Robonus schreef:Hoi,

Ik heb een hatchback en wou 'm sowieso binnen het gebied van de wisser hebben dus dan zit ie ook wel (een beetje) in het zicht van de achteruitkijkspiegel. Ik heb alleen zelf wat moeten rommelen met een zuignap van de action om 'm goed te monteren aan de ruit want die van mij was met een clipje geleverd waar ik op de ruit niks mee kon.
Thanks voor de tip en foto's :top:
Heb inmiddels ook een zuignap voor de achtercamera. Jammer dat ie er steeds afvalt, maar dat los ik hopelijk nog wel op.
Net als de voorcamera trouwens, de sticker plakt prima op het raam, maar niet op de houder :roll:

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Robbert297 » za 23 dec 2017, 19:19

Heeft iemand hier ervaring met de SmartWares DVRCAR25? Deze krijg je gratis bij een abonnement op AutoWeek.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Wesso » za 23 dec 2017, 20:00

^^ Lijkt op het eerste gezicht een prima cadeautje.

Link

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Robbert297 » za 23 dec 2017, 21:42

^^ Heb dat filmpje inderdaad ook al gezien. Ziet er prima uit!
Слава Україні

Archiebald
dorpsstraat
Berichten: 210
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 8:35

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Archiebald » di 30 jan 2018, 23:37

Ondanks dat ik hier niet zo vaak online ben vind ik het wel handig dit soort info een beetje te delen :mrgreen: Ik heb een 2e dashcam gekocht voor in onze 2e auto. Waar ik zelf niets over heb kunnen vinden online op 1 kort YT filmpje na. Dus hier even mijn ervaring:

De camera:
Salora cdc3350fd

Eerste indruk was dikke prima, voelt stevig en goed aan. Een beetje zoals de DOD LS460W in de andere auto. Grootte is ook gelijk, knoppen ook vrijwel. Alleen die van de Salora voelen beter, steviger ofzo. Het menu is overigens identiek.

De Salora wordt geleverd met een zuignap en een 3M plakker, die laatste heb ik gebruikt. Op 1 van die 2 schuif je dan de Mini-USB aansluiting/GPS module waar op zijn beurt de cam weer opgeklikt wordt. Het is dus best een ding op je ruit. Over GPS gesproken. Ik heb van alles geprobeerd en ingesteld, maar dat geeft hij nog niet weer in m'n video's of op de screensaver. Maar daar heb ik Salora al over gemaild.

Beelden dan. Het eerste clipje bevat geen geluid, ik had de microfoon uitgeschakeld :oops:

Link

&
Link


Het apparaat is o.a te koop bij Bol en Coolblue voor €75 & €79. Ik heb hem voor €25 weten te bemachtigen (nieuw!) en ben voor dat geld zeer gelukkig met het ding. Als de GPS uiteindelijk gaat werken zou ik die +/-€80 er ook wel voor over hebben gehad denk ik zo.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Wesso » di 30 jan 2018, 23:59

Prima kwaliteit.
Misschien een gekke vraag, maar wat is dat geluidje bij het gas loslaten/remmen? Ik heb dat ooit gehoord in een andere auto... jaaaaren geleden. :emo:

Archiebald
dorpsstraat
Berichten: 210
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 8:35

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Archiebald » wo 31 jan 2018, 1:21

Dat zoemen bedoel je? Ik heb echt geen flauw idee :lol:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Chris » ma 21 mei 2018, 17:00

In hoeverre valt het publiceren van dashcambeelden nu onder de AVG / GDPR? En dan vooral de toevallige vastlegging van kentekens?

De wettekst: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 32016R0679

Artikel 1:
  • Deze verordening is van toepassing op de geheel of gedeeltelijk geautomatiseerde verwerking, alsmede op de verwerking van persoonsgegevens die in een bestand zijn opgenomen of die bestemd zijn om daarin te worden opgenomen.
Ik ben geen jurist, maar is bij het publiceren van een dashcamvideo überhaupt sprake van "geautomatiseerde verwerking" of "de verwerking van persoonsgegevens in een bestand"?

Artikel 2:
  • 2. Deze verordening is niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens: (c) door een natuurlijke persoon bij de uitoefening van een zuiver persoonlijke of huishoudelijke activiteit;
Het mogelijke probleem gaat natuurlijk verder dan alleen dashcams. Elke (vakantie)foto / video op straat kan een kenteken omvatten op de achtergrond.

Is een kenteken überhaupt een persoonsgegeven? Aan de hand van alleen het kenteken kan je nog niet vaststellen welke persoon er rijdt.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Attietattie » ma 21 mei 2018, 17:02

^^ Dat laatste. Er is niet te herleiden wie of wat er achter het stuur zit.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door boe! » ma 21 mei 2018, 17:25

Chris schreef: ma 21 mei 2018, 17:00Ik ben geen jurist, maar is bij het publiceren van een dashcamvideo überhaupt sprake van "geautomatiseerde verwerking" of "de verwerking van persoonsgegevens in een bestand"?
Nee, het gaat over gegevens, niet over beelden. Echter, op het moment dat jij alle kentekens die te zien zijn op de dashcambeelden gaat vastleggen in een Excel-bestand en je voegt daar tijdstip, locatie en datum aan toe dat je die kentekens gezien hebt, dan kom je wel op een hellend vlak.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Snelwegfreak » ma 21 mei 2018, 17:27

^^ Hè, jammer. Dat vond ik nou juist het leukste om te doen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Chris » do 24 mei 2018, 17:13

Dit artikel werd gelinkt op Tweakers: https://blog.iusmentis.com/2018/05/15/j ... na-de-avg/
  • De belangrijkste uitzondering is wanneer je handelen valt onder de journalistieke exceptie. (...) Wanneer handel je nu journalistiek? Ik formuleer het met opzet zo, om aan te geven dat het hier gaat om een activiteit en niet een beroepsgroep. Journalist of fotograaf zijn is immers geen beschermd beroep, en niet iedere vorm van foto’s (of teksten) maken valt onder een activiteit uit dat beroep. Je moet dus kijken naar wat je aan het doen bent. Volgens de hoogste Europese rechtbank is iedereen journalist:

    bij de bekendmaking aan het publiek van informatie, meningen of ideeën , ongeacht het overdrachtsmedium. Deze activiteiten zijn niet voorbehouden aan mediaondernemingen en kunnen een winstoogmerk hebben.

    Die tweede zin is belangrijk: ook gewone mensen met een blog of andere plek voor die informatie, meningen of ideeën vallen gewoon onder deze definitie. Je hoeft dus geen journalist te zijn om journalistiek bezig te zijn. Waar het om gaat, is of je iets wilt publiceren (informatie, meningen of ideeën) en daarbij die foto nodig hebt. (Naast journalistiek geldt deze uitzondering ook voor academische, artistieke en literaire uitingsvormen. Hiervoor gelden vergelijkbare definities.)

    Deze definitie is volgens mij zo breed dat je haast moeite moet doen er buiten te vallen. Ik kom niet veel verder dan beveiligingsbeelden, pasfoto’s, smoelenboeken en klassenfoto’s als voorbeelden van niet-journalistieke fotografie.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door waldo79 » do 24 mei 2018, 22:36

Jurisprudentie zal moeten uitwijzen wat nog toelaatbaar is qua inbreuk. Veiligheidshalve zou je kentekens kunnen blurren die echt duidelijk in beeld komen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Attietattie » do 24 mei 2018, 23:03

waldo79 schreef: do 24 mei 2018, 22:36Veiligheidshalve zou je kentekens kunnen blurren die echt duidelijk in beeld komen.
Nope, dat kan ik niet. Ik zou niet weten hoe. :dontknow:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie