Infrastructuur in Utrecht

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door sven_engelen » ma 28 mei 2018, 9:22

Utrecht heeft miljarden gevraagd voor een 2e Intercitystation. Daarvoor wil het station Lunetten (wat op nog geen 5km van centraal ligt) ombouwen want het wil 250.000 nieuwe woningen bouwen. Daarnaast wil het een nieuwe tramlijn of busbaan.

Als ik het zo allemaal zie blijft Utrecht voorkeur geven aan OV en blijven ze hoofdaders versmallen. Het rijk mag toch eisen stellen aan het wegennet voor ze zoveel geld geven? Bijvoorbeeld het STOPPEN met het automobilstje pesten...
Svenlo

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Schelpenpaadje » ma 28 mei 2018, 10:16

Een ruime straal rondom station Lunetten is al gevuld met bestaande bebouwing en de Amelisweerd. Ik neem niet aan dat ze die laatste gaan opofferen voor uitbreiding. Of moet de golfclub wellicht het veld ruimen? Richting de Galgenwaard is er nog wel wat ruimte voor ontwikkeling, al lijkt dat me niet van een dergelijke omvang dat het een intercitystation rechtvaardigt. En dan ligt de spoorlijn naar Arnhem/Rhenen ligt er nog tussenin en zul je de aanwezige sportaccommodaties moeten verplaatsen.

Die 5km is zeker kort. Al is de bijvoorbeeld de afstand tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Alexander hemelsbreed ook maar 6,5km (over spoor 10km). Daarentegen blijf je in het geval van Lunetten voor de meeste bestemmingen sowieso via Centraal reizen (al dan niet met overstap), wat de meerwaarde beperkt.

Als je als Utrecht een nieuwe intercitystop wilt, dan verwacht je in de directe omgeving toch wel een uitbreiding van een behoorlijke omvang, vergelijkbaar met Leidschenrijn. Als het puur gaat om het vergroten van de bediening van Lunetten dan kan dat ook op andere manieren dan er Intercity's te laten stoppen toch?

Als het gaat om ontwikkeling van het gebied tussen Lunetten en de Galgenwaard dan zou ik kiezen voor een nieuw station aan de spoorlijn Utrecht-Arnhem/Rhenen, tegen de A27 aan. Eventueel als onderdeel van station Lunetten. Dit levert dichter bij deze nieuwe wijk een directe verbinding met Utrecht Centraal en de rest van het land op. Om nog wat meer te doen voor de ov-ambities van Utrecht zou je de N421 en N411 op elkaar kunnen aansluiten, met een volledige aansluiting op de A12, zodat je van dit nieuwe station een volwaardig transferium/P+R/ov-hub kunt maken.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Rein » ma 28 mei 2018, 10:52

Ik hoorde vanmorgen een interview op BNR met iemand bij de gemeente (of provincie) en ik kreeg de indruk dat de wens voor een nieuw IC station met name was ingegeven door (1) de behoefte om (nog) meer OV gelden te claimen en (2) een calimerocomplex. Wat dit laatste betreft werd onder meer aangegeven dat Rotterdam en Den Haag wel meerdere IC stations hebben en Utrecht niet. :hm:

Hier trouwens een uitgebreider verhaal over dit onderwerp in de Volkskrant.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door jelger » ma 28 mei 2018, 11:00

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Vahalis » ma 28 mei 2018, 11:28

Het plan waar naar wordt verwezen staat inmiddels online.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Hajo » ma 28 mei 2018, 12:09

^^ Staat daar ook iets in over weg infrastructuur? Kan die documenten hier (op werk) niet lezen. Ik vermoed van niet.

Als er echt 140.000 woningen / 250.000 bewoners bij komen, is allereerst de vraag waar ze die woningen willen neerzetten. Dat het OV dan uitgebreid moet worden is evident, maar bij zo'n toename zul je ook iets aan de weg infrastructuur moeten doen in de vorm van uitbreiding en nieuwbouw. Het zou mij verbazen als GL wethouder Lot van Hooijdonk ook daar geld voor vraagt.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door jelger » ma 28 mei 2018, 12:20

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Rein » ma 28 mei 2018, 12:29

Veel meer dan een paar zinnen staan er niet in het rapport.
De Metropoolregio Utrecht heeft ook een belangrijke knooppuntfunctie. Zo maken op dit moment ongeveer 88 miljoen reizigers en passanten per jaar gebruik van het centraal station, dit zal naar verwachting toenemen tot ongeveer 100 miljoen in 2030. Ook op de weg in en rondom Utrecht is het druk en staat het verkeer regelmatig vast. Zo is de Ring Utrecht een nationaal knooppunt in het nationale snelwegennet waar ook veel regionaal en doorgaand verkeer samenkomt. De NMCA stelt dat bij een hoog groeiscenario door knelpunten op de Ring Utrecht de economische verlieskosten kunnen oplopen tot 190 miljoen euro per jaar. Een robuuster netwerk van spoor en weg en een betere spreiding van de vraag versterken de (economische) functie die de Metropoolregio Utrecht in de (inter)nationale netwerken heeft.
Bij aanhoudend hoge groei kunnen extra capaciteitsuitbreidingen op het snelwegennet op termijn nodig blijven om systeemknelpunten op te lossen en/of de robuustheid van het netwerk te versterken.
Bij verdere voortgaande groei agenderen van een duurzame en integrale ontwikkeling van de A12-zone in goede samenhang en fasering met het benutten van verdere ontwikkelingen in de A2-zone (waaronder Papendorp, Leidsche Rijn en op termijn Lage Weide). En dit in combinatie met een goede borging van de nationale knooppuntfunctie van Utrecht via het spoor (bijvoorbeeld met een extra intercity-station ter ontlasting van Utrecht Centraal) en over de weg (via een robuust netwerk van Ring, aansluitende snelwegen en aansluitingen tussen hoofdwegen- en onderliggend wegennet).
Een belangrijke bijdrage die de Metropoolregio Utrecht daaraan kan leveren is het versterken van haar nationale knooppuntfunctie, zowel over de weg (de ring van snelwegen rondom Utrecht) als over het spoor (de functie van Utrecht Centraal in het landelijke spoorwegnet). Uit de NMCA-analyse blijkt dat diverse knelpunten op de weg en het spoor deze nationale knooppuntfunctie van Utrecht - en daarmee de internationale concurrentiepositie van de Randstad - kunnen gaan beperken. Een andere belangrijke bijdrage die de Metropoolregio Utrecht kan leveren, is een voortvarende (door)ontwikkeling van een aantal toplocaties voor wonen en werken die ook op (inter)nationaal niveau van betekenis zijn. In het Uitvoeringsprogramma REOS zijn Utrecht Science Park, Utrecht Stationsgebied en Merwedekanaalzone als toplocaties aangewezen. In deze programmalijn van het Programma U Ned zal dan ook de focus liggen op een samenhangende aanpak van het oplossen van systeemknelpunten over de weg en het spoor (inclusief ‘first en last mile’ oplossingen) en de doorontwikkeling van deze toplocaties.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Vahalis » ma 28 mei 2018, 12:58

Hajo schreef: ma 28 mei 2018, 12:09 Als er echt 140.000 woningen / 250.000 bewoners bij komen, is allereerst de vraag waar ze die woningen willen neerzetten.
De stad stelt zich tot doel 44.000 woningen tot 2040 te bouwen. Daarbij wordt ingezet op inbreiding en gaat het met name om de Merwedekanaalzone, Beurskwartier en Leidsche Rijn. Wethouder Paulus Jansen heeft zich de afgelopen tijd regelmatig uitgesproken tegen bebouwing van de polder Rijnenburg. Waar woningen in de rest regio worden gebouwd heb ik geen zicht op.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Mark » ma 28 mei 2018, 13:24

Schelpenpaadje schreef: ma 28 mei 2018, 10:16Die 5km is zeker kort. Al is de bijvoorbeeld de afstand tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Alexander hemelsbreed ook maar 6,5km (over spoor 10km). Daarentegen blijf je in het geval van Lunetten voor de meeste bestemmingen sowieso via Centraal reizen (al dan niet met overstap), wat de meerwaarde beperkt.
Inderdaad. In Rotterdam heb je bijvoorbeeld naast het Centraal Station ook Rotterdam Alexander in het noordoosten waar alle treinen stoppen. Ten westen en zuiden vervullen Schiedam-Centrum en Rotterdam Blaak die rol waar diverse intercities (niet allen) stoppen. Wat kenmerkend is voor deze stations is dat het op zichzelf belangrijke OV-knopen zijn. Alle drie zijn ze verbonden met de Rotterdamse metro, en hierbij is weer belangrijk dat de drie "satellietstations" andere metrolijnen bedienen dan Rotterdam Centraal. Twee van de drie bieden ook nog overstap op tram en bus. Dat zijn allemaal zaken die bij Utrecht Lunetten vooralsnog ontbreken en die ik voorlopig ook nog niet zie komen. Ik denk dat je dat station echt fors als OV-knoop zal moeten ontwikkelen, wil een plan als IC-station Lunetten levensvatbaar zijn. En dan vraag ik mij toch af of het niet teveel concurreert met Utrecht CS...

NB: het voorbeeld van Rotterdam kun je evengoed projecteren op Amsterdam en Den Haag.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door sven_engelen » ma 28 mei 2018, 13:25

Rein schreef: ma 28 mei 2018, 12:29 Veel meer dan een paar zinnen staan er niet in het rapport.
Bij verdere voortgaande groei agenderen van een duurzame en integrale ontwikkeling van de A12-zone in goede samenhang en fasering met het benutten van verdere ontwikkelingen in de A2-zone (waaronder Papendorp, Leidsche Rijn en op termijn Lage Weide). En dit in combinatie met een goede borging van de nationale knooppuntfunctie van Utrecht via het spoor (bijvoorbeeld met een extra intercity-station ter ontlasting van Utrecht Centraal) en over de weg (via een robuust netwerk van Ring, aansluitende snelwegen en aansluitingen tussen hoofdwegen- en onderliggend wegennet).
Oftewel ze willen meer verkeer de ring op duwen maar vergeten dat het eigen wegennet ook capaciteitsuitbreidingen nodig heeft. De downgrade van de 't Goylaan is een voorbeeld van hoe het niet moet. Ik hoop dat Utrecht dat ook in gaat zien en ook haar eigen wegennet naast het OV verbetert. Dat zou wat mij betreft best kunnen beginnen met een tramlijn naar Leidsche Rijn en tegelijk kijken naar hoe het wegennet in Leidsche Rijn toekomstvoorbereidend gebouwd kan worden.
Svenlo

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Schelpenpaadje » ma 28 mei 2018, 13:38

44.000 is al heel wat minder dan de 140.000 waar de ov-ambitie op leunt.
Verder is de redenering "hoeveel kost het als we maximaal blijven groeien" om te pleiten voor hoge investeringen creatief gevonden.

Merwedekanaalzone, Beurskwartier en Leidsche Rijn hebben in directe zin niets aan een upgrade van Lunetten. Wel indirect als hierdoor voor deze locaties meer capaciteit vrijkomt op Utrecht Centraal. Hoe men dit dan precies wil bereiken wordt op basis van deze informatie uit het rapport niet echt duidelijk.

Utrecht Centraal is vooral druk door de knooppuntfunctie. Intercity's richting Den Bosch ook bij Lunetten laten stoppen heeft voor overstappers binnen de modaliteit trein niet echt meerwaarde. Als je het station uitbreidt naar de lijnen Utrecht-Arnhem / Utrecht-Rhenen dan begrijp ik het al beter. Voor uitwisseling tussen die lijnen hoef je dan niet langer door te reizen naar Centraal. De capaciteit die op de tussenliggende deel vrijkomt kun je gebruiken voor reizigers die nu nog per auto, bus enz. naar Centraal of naar het centrum reizen.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door verfmeer95 » ma 28 mei 2018, 14:00

^^ Den Bosch en Geldermalsen hebben natuurlijk hun eigen trein naar Arnhem al. Dus voor die reizigers hoef je niet te stoppen. Reizigers die van sprinter naar sprinter overstappen hebben niets aan een stoppende IC, dus dan is die overstap alleen voor Driebergen-Zeist/Veenendaal-De Klomp - Den Bosch en Ede-Wageningen/Veenendaal/Driebergen-Zeist - Houten/Culemborg/Zaltbommel interessant. Doe je daarvoor deze investeringen?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door jelger » ma 28 mei 2018, 14:17

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Chris » ma 28 mei 2018, 17:00

Bert van Wee spreekt (weinig verrassend) over prijsbeleid in plaats van miljarden uitgeven: https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1034 ... astructuur

Hij noemt dat er bij het openbaar vervoer sprake is van een hyperspits, de verhouding dal/spits is bij het openbaar vervoer veel groter dan op de autosnelweg. Kortom, een relatief kleine verplaatsing in tijd zou al veel drukte kunnen schelen. Alhoewel het de vraag is of prijsbeleid het juiste instrument is, aangezien een heel groot deel van de spitsreizigers niet prijsgevoelig is (gratis reizen, of (grotendeels) betaald door de werkgever). Er wordt ook genoemd dat de onderwijsinstellingen wellicht een rol kunnen spelen hierin.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Schelpenpaadje » ma 28 mei 2018, 17:50

jelger schreef: ma 28 mei 2018, 14:17
Mark schreef: ma 28 mei 2018, 13:24Dat zijn allemaal zaken die bij Utrecht Lunetten vooralsnog ontbreken en die ik voorlopig ook nog niet zie komen. Ik denk dat je dat station echt fors als OV-knoop zal moeten ontwikkelen, wil een plan als IC-station Lunetten levensvatbaar zijn.
In het hierboven door Valhalis gelinkte rapport bekijkt men dus juist een aantal opties om sub-centrale OV radialen en dus "knopen" te maken. Of Lunetten de geschikte keuze hier voor is, hangt af van een aantal zaken. (pagina 15 rapport)
Decentralisatie werkt misschien voor stedelijk en regionaal verkeer, maar juist het intercitynetwerk wordt gebruikt om interprovinciaal te reizen. Het lijkt me niet handig om die relaties te verlengen met een extra stop (nog los van de vraag of dit mogelijk is met de hoge frequentie) of zelfs aansluitingen bij Centraal weg te halen zodat reizigers met een extra overstap te maken krijgen, alleen omwille van het beter bedienen van Lunetten.

Ik denk dat Utrecht zeker naar zou kunnen hebben bij een extra intercitystop aan de zuidkant, als een soort verdeler om Centraal te ontlasten. Maar dan zou ik die nog tenminste één andere lijn direct laten bedienen, of zuidelijker realiseren. Misschien wel zo ver als Houten, of zelfs van Culemborg of Geldermalsen een extra uitwisselingsmogelijkheid maken tussen sprinters en intercity's. In dat laatste scenario zou je je van de sprinterdiensten een soort metro's kunnen maken, die niet per se allemaal naar Utrecht Centraal gaan.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Piles » ma 28 mei 2018, 18:43


Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Hajo » ma 28 mei 2018, 18:57

^^ "Is dat bericht satirisch bedoeld, of meent ze dat echt?", was mijn eerste gedachte. Totdat ik dit las:

https://www.duic.nl/algemeen/utrecht-vr ... r-vervoer/

en dan vooral dit stukje, onderaan:

(...) aldus Van Hooijdonk. De wethouder sluit het artikel af met: “We willen niet zo’n metropool worden als je elders in de wereld ziet, waar al het verkeer vaststaat.
Jullie zijn daar in Utrecht toch wel hard mee bezig. :roll:

en ook:

Misschien heeft Utrecht in de toekomst wel een metro nodig.”
Welja... Over megalomanie gesproken. :nuts: :facepalm:

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door sven_engelen » ma 28 mei 2018, 19:00

Zelfs Den Haag met nog meer inwoners dan Utrecht heeft geen eigen metro. Metro E is lightrail. Geen metro.
Svenlo

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door MaartenE » ma 28 mei 2018, 20:06

Man man man, metro in Utrecht? Ben benieuwd hoe ze die aan willen leggen, gaat nog meer zakken dan in Amsterdam ten tijde van de Noord-Zuid lijn.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Palance » ma 28 mei 2018, 20:31

De grachten dempen en het spoor daar verdiept aanleggen. De huidige terassen kunnen dan als perron dienst doen :duck:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Hajo » ma 28 mei 2018, 20:37

^^ :lol:
Nieuwsuur besteedt om 22.00 uur aandacht aan het verkeer in Utrecht. Waarom heb ik een hmm gevoel? :s

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Piles » ma 28 mei 2018, 20:45

MaartenE schreef: ma 28 mei 2018, 20:06 Man man man, metro in Utrecht? Ben benieuwd hoe ze die aan willen leggen, gaat nog meer zakken dan in Amsterdam ten tijde van de Noord-Zuid lijn.
Er is juist een actiegroep opgericht voor een ondergrondse tram. Utrecht schijnt op zand gebouwd te zijn, ipv het moeras wat Amsterdam heet.
Dus ik snap je stelling niet. Of roep je maar wat?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door jelger » ma 28 mei 2018, 21:42

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door sven_engelen » ma 28 mei 2018, 21:46

Een metro is zonder een gelijkvloerse kruising met een weg. Lijn C en lijn D zijn dus eigenlijk de enige echte metrolijnen van Rotterdam. Lijn A, B en E hebben alle drie gelijkvloerse kruisingen.
Svenlo

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Palance » ma 28 mei 2018, 22:00

VanDale schreef: me·tro (de; m; meervoud: metro's)
1
(grotendeels) ondergrondse spoorweg voor verkeer binnen een stad
Waar zie jij iets staan over gelijkvloerse kruisingen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Pino » ma 28 mei 2018, 22:00

^^ Als een "echte" spoorlijn gelijkvloerse kruisingen kan hebben, waarom zou een metro dan meteen moeten worden afgewaardeerd bij een overweg?

In Rotterdam was de omschrijving altijd dat de oost-west-lijn metro was tot aan Capelsebrug, en vanaf daar sneltram werd op het stuk richting Ommoord/Nesselande. Dat lijkt me een omschrijving die wat meer recht doet aan Randstadrail lijnen A en B dan deze hele lijnen dan maar als niet-metro bestempelen. De gelijkvloerse overwegen van Randstadrail E liggen nota bene op het deel dat ooit van NS was...

Zoekend naar een onderscheidend criterium op het gebied van overwegen snap ik op zich wel waarom men hier iets zoekt. De Rotterdamse sneltram had van oudsher maar zeer beperkt beveiligde overwegen en dit was ook meteen een reden waarom de treinen na Capelsebrug langzamer gingen rijden. Het waren er ook veel meer dan op regulier spoor. Daarbij liep het spoor ook met een maar zeer beperkte afscheiding door wijken heen, sterk in afwijking van de manier waarop metro's en treinen door de steden lopen en mooi samenhangend met de manier waarop dit deel van de Rotterdamse oost-west-lijn tegen de wil van de deelgemeentes en als vorm van kostenbesparing de mindere uitbouwstandaard van sneltram kreeg. Beveiliging van overwegen en afscheiding zijn enigszins veranderd door aanrijdingen met personen, maar ik denk wel dat je het onderscheidend criterium veel meer in deze hoek moet zoeken dan in het feit dat er ergens een gelijkvloerse kruising is.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Hajo » ma 28 mei 2018, 22:57

Dat was weer een prima stukje journalistiek van Nieuwsuur... Not. :nahzeg: :nothanks:

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Vahalis » ma 28 mei 2018, 23:20

Vahalis schreef: ma 28 mei 2018, 11:28 Het plan waar naar wordt verwezen staat inmiddels online.
Ik heb het rapport snel doorgenomen. Zoals de titelpagina al aangeeft is het vooral een programmaplan op hoofdlijnen. De beschreven doelen zijn breed en abstract:
  • spreiding van de vraag naar mobiliteit naar tijd en ruimte
  • verdichting rond OV-knooppunten
  • een keuze maken voor nieuwe locaties en nieuw netwerk
  • borgen nationale netwerkwerkfunctie door verschuiving naar OV dus en pas in tweede instantie investeren in wegen
Dit zal de komende jaren nog verder moeten worden uitgewerkt. Opvallend is wel dat op pagina 18 staat dat men wil "voorsorteren op het ‘ringmodel’ van poorten, multimodale overstappunten én ontwikkellocaties, te beginnen in zuidoostelijke richting. " In dat licht kan een IC-station Lunetten gezien worden en het zou mij niet verbazen als de ontwikkeling van een Bunnik-Zuid of Houten-Noord op afzienbare termijn op de bestuurlijke agenda staat.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Basjuh1981 » di 29 mei 2018, 8:41

jelger schreef: ma 28 mei 2018, 21:42
sven_engelen schreef: ma 28 mei 2018, 19:00 Zelfs Den Haag met nog meer inwoners dan Utrecht heeft geen eigen metro. Metro E is lightrail. Geen metro.
Er heerst in Den Haag ook een zeker Calimero complex. Een aantal zijn verbolgen over het missen van de HSL, dat er geen universiteit is (dat die *dus* moet komen) etc. etc.
Er is een dependance van de Universiteit van Leiden in de stad (Wijnhaven).

Plaats reactie