Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 464
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door omNOMNOMNOM » wo 28 feb 2018, 14:58

duikgek89 schreef: wo 28 feb 2018, 14:05
Peter schreef: wo 28 feb 2018, 12:36 Dat zou mooi zijn, maar zolang Europa het voortouw niet neemt, wil geen enkele overheid zich in eigen land committeren aan een besluit van een ander land (de eisen; niet zozeer de locatie natuurlijk).
Het zijn nota bene dezelfde EURO normen die met die stickers gemarkeerd worden!!
Goed, dat de Fransen een categorie meer verbieden dan de Duitsers en de Oostenrijkers een categorie slechter ook nog toelaten, dat is een lokale beslissing. Maar de euronorm van de auto verandert daar niet door...


Dergelijke kleinzerigheid en bekrompenheid stoort mij mateloos in Europa. Wel druk maken over het dik drukken van stoffen waarvoor mensen allergisch kunnen zijn op voedselverpakkingen (de mensen die ECHT allergisch zijn die kijken daar ook zonder die feature wel na) maar het internationale verkeer makkelijker te maken door een einde te maken aan alle nationale tol-onzin en milieusticker rommel...
Ik ben pro-EU maar ben wel van mening dat een aantal dingen een grondige revisie behoeven.
Uiteindelijk heeft de EU enkel de competenties die haar door de lidstaten wordt toebedeeld door middel van de verdragen. De EU heeft simpelweg niet de macht om dit door te voeren omdat het voor het overgrote deel nationale competenties zijn. Met andere woorden: de EU kan veel willen, maar als het over een onderwerp gaat waar de lidstaten voor verantwoordelijk zijn (zoals dit) heeft ze niks te zeggen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Chris » wo 28 feb 2018, 15:13

Nordrhein-Westfalen wil rijverboden in elk geval vermijden. De gehele Landtag is tegen een rijverbod voor dieselauto's. In plaats daarvan moeten de auto's op kosten van de fabrikanten worden geüpdate, hoe dat precies moet gaan gebeuren is onduidelijk. Misschien moeten aftermarket adblue systemen worden ingebouwd of zo.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Rogier » wo 28 feb 2018, 16:36

^^

Als de auto een ad-blue systeem heeft, is een software aanpassing (vaker \ meer adblue inspuiten) in veel gevallen volgens mij voldoende.
Het achteraf inbouwen van een ad-blue systeem is zeer complex en kostbaar. In dat geval kan het goedkoper zijn om zelfs de auto vroegtijdig te vervangen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door duikgek89 » wo 28 feb 2018, 18:49

omNOMNOMNOM schreef: wo 28 feb 2018, 14:58 Uiteindelijk heeft de EU enkel de competenties die haar door de lidstaten wordt toebedeeld door middel van de verdragen. De EU heeft simpelweg niet de macht om dit door te voeren omdat het voor het overgrote deel nationale competenties zijn. Met andere woorden: de EU kan veel willen, maar als het over een onderwerp gaat waar de lidstaten voor verantwoordelijk zijn (zoals dit) heeft ze niks te zeggen.
Dat is dus het eerste probleem wat men op moet lossen zodat men daarna echt iets zinnigs kan gaan doen.

En los daarvan, binnen de spirit van de samenwerking binnen de EU hadden anderen landen zich bij Duitsland aan kunnen sluiten en hun methode kunnen kopiëren en/of in overleg uitbreiden om zo één systeem op te zetten. Zo moeilijk is dat niet maar blijkbaar toch teveel gevraagd van politici die zich belangrijk willen voelen... Jammer dat er geen kleuterjuf voor politici bestaat.

Chris schreef: wo 28 feb 2018, 15:13 Nordrhein-Westfalen wil rijverboden in elk geval vermijden. De gehele Landtag is tegen een rijverbod voor dieselauto's. In plaats daarvan moeten de auto's op kosten van de fabrikanten worden geüpdate, hoe dat precies moet gaan gebeuren is onduidelijk. Misschien moeten aftermarket adblue systemen worden ingebouwd of zo.
Vraag me toch af hoe ze dat door willen duwen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Peter » do 01 mar 2018, 8:49

Best mogelijk dat een deelstaat (via bestemmingsplan-instemming of zo) gemeentes kan proberen te dwingen rijverboden achterwege te laten, danwel handhaving kan opschorten. Daarmee krijg je meestal op zijn minst een paar jaar respijt, waarmee het probleem vanzelf een stuk kleiner wordt.
Het is mij niet helemaal duidelijk of de Duitsers aansturen op auto's die voldoen aan de Euro-6 norm (maar dan moet je met stickers of kentekenregistratie werken) of een datum, waarop alle diesels hieraan moesten voldoen.
Een beetje suf dat mensen die een milieu-schonere auto kopen voor de verplichting uit, dan alsnog gestraft worden (want we kunnen geen onderscheid maken bij handhaving), zoals in Nederland.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door duikgek89 » do 01 mar 2018, 12:15

Het systeem in Nederland klopt dan ook van geen kant en is nog verknipter dan het Duitse systeem. In Duitsland kun je zelfs een oude auto op euro-6 krijgen als je maar genoeg omsleutelt. In Nederland kun je dat per definitie vergeten.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » vr 02 mar 2018, 13:57

Inmiddels is er ook al een speciale "Diesel"-song in het kader van het dieseloordeel gemaakt, wat actueel in Duitsland een virale hit aan het worden is. Persoonlijk vond ik het een leuke parodie op de song "Tage wie diese" en het delen hier waard. ;)

Link
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Tachi » vr 02 mar 2018, 14:24

^^ Je mag altijd een nummer van Die Toten Hosen posten :D

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door duikgek89 » vr 02 mar 2018, 15:32

"Diesel ist Unendlichkeit" ziet er bij mij toch iets anders uit... Op de een of andere manier heb ik de verkeerde diesel, die doet daar niet aan mee, is telkens op. :dyn_hyp:

Ik rij mijn dieseltje nog even door, kijken hoe lang het ding er nog zin in heeft, daarna zie ik wel weer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Chris » do 31 mei 2018, 14:52

Vanaf vandaag geldt er een dieselverbod voor ouder dan Euro 5 op twee straten in Hamburg. De "kwaliteits"media presenteert dit natuurlijk alsof er een dieselverbod in de hele stad of stadskern geldt, maar dat is onzin. Het dieselverbod voor personenauto's geldt op één wegvak van 500 meter.

Die Beschränkungen betreffen rund 2,2 von ca. 4.000 Kilometern des Hamburger Straßennetzes und betreffen Diesel-Fahrzeuge, die nicht die Euronorm 6 (PKW) bzw. VI (für LKW) erfüllen.

http://www.hamburg.de/pressearchiv-fhh/ ... aenkungen/

Ik vraag me overigens af hoe ze dit gaan handhaven.

Afbeelding

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Peter » do 31 mei 2018, 16:45

Alleen te handhaven voor Duitse auto's vermoedelijk. Of heel complexe staandehouding en controle van de motor of bouwjaar.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Groningen » do 31 mei 2018, 21:37

^^ Bij staandehouding en inzage kentekenbewijs weet men wel genoeg: 'Brandstof: D.' En in Duitsland het het ook diesel. Ik zou ook de haas zijn bij controle, maar ze moeten echt heel erg veel moeite doen willen ze je van de weg af vissen. Dan moet er wel iets anders zijn waardoor je aandacht hebt getrokken...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door duikgek89 » do 31 mei 2018, 22:54

Staat in de Nederlandse autopapieren eigenlijk wel een euronorm?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » do 31 mei 2018, 23:01

^^ Op de kentekencard? Nee - in ieder geval niet op de card gedrukt. Wellicht staat het op de chip, maar daar zal men buiten Nederland weinig aan hebben.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Jeroen » vr 01 jun 2018, 2:56

Chris schreef: do 31 mei 2018, 14:52 Ik vraag me overigens af hoe ze dit gaan handhaven.
Ik neem aan gewoon met camera's met kentekenherkenning. Zo wordt het bijvoorbeeld in Nederland ook gehandhaafd bij de N15 op de Maasvlakte.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door duikgek89 » vr 01 jun 2018, 6:57

Volgens de NDR moeten auto's aangehouden en de papieren gecontroleerd worden. Camera bewaking in de openbare ruimte is in Duitsland niet zo makkelijk als in Nederland, als je ook onschuldigen vastlegd tbv controle.
De NDR schreef: Für die Überwachung der Einhaltung müssen die Polizeibeamten in die Fahrzeugpapiere schauen, weil den Autos in der Regel nicht anzusehen ist, welche Abgasnorm sie erfüllen.
Bron: https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/ ... ml#anchor1

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 jun 2018, 9:42

^^ Dat gaat dan leuk worden voor Nederlandse auto's, waar het niet op de kentekencard staat. En ik denk niet dat de Duitse politie direct bij de RDW-gegevens van Nederlandse auto's kan komen om de milieuregels te handhaven.

Ze kunnen buiten Nederland ook nog vragen om het keuringsrapport, maar daar staat het ook niet op.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Willem » zo 03 jun 2018, 13:50

Grote kans dat ze het dan maar laten zitten.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Rein » vr 08 jun 2018, 20:59

Coen Tunnel schreef: do 31 mei 2018, 23:01 ^^ Op de kentekencard? Nee - in ieder geval niet op de card gedrukt. Wellicht staat het op de chip, maar daar zal men buiten Nederland weinig aan hebben.
Coen Tunnel schreef: zo 03 jun 2018, 9:42 ^^ Dat gaat dan leuk worden voor Nederlandse auto's, waar het niet op de kentekencard staat. En ik denk niet dat de Duitse politie direct bij de RDW-gegevens van Nederlandse auto's kan komen om de milieuregels te handhaven.

Ze kunnen buiten Nederland ook nog vragen om het keuringsrapport, maar daar staat het ook niet op.
Wat je stelt is niet (helemaal) correct. Op het kentekenbewijs van mijn auto staat wel degelijk tot welke milieuklasse hij behoort. Dit staat onder code V9 met de naam 'Milieuklasse EG-goedkeuring'. In mijn geval staat er (onder meer) 'Euro 6'.

Wellicht dat het op oudere kentekenkaarten nog niet staat, maar op de kaarten van de laatste jaren dus wel degelijk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Chris » vr 08 jun 2018, 21:02

Op mijn kentekencard van 2016 staat onder V.9 een lange code, geen euronorm. Auto is euro 5.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Peter » ma 11 jun 2018, 8:29

Dan zal de RDW dit vermoedelijk pas vanaf euro6 dit registreren, en krijg je dus bij oudere versies geen codering bij een nieuwe kentekenkaart. Of de Hamburgse politie dit allemaal weet is zeer vraag (geen codering is dus <= euro5). Vermoedelijk controleren ze buitenlandse auto's dus niet. Hamburg is geen grensstad als Aachen, dus het aantal niet-Duitse kentekens in de binnenstad zal beperkt zijn (en dan voornamelijk Pools en Bulgaars)


Ik wil mijn kenteken overigens ook nog wel eens vergeten, omdat je hem in NL niet meer bij je hoeft te hebben. Nu heb ik geen diesel, en dat is eenvoudig te zien (of te ruiken).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Egbert » ma 11 jun 2018, 14:05

Euro 5/Euro6 wordt al langer geregistreerd, maar niet in de milieuklasse V9. Het is ook niet zo dat alle euro6 auto's dat in V9 hebben staan.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » zo 26 aug 2018, 16:18

Uit de Oostenrijk draad:
SnarfFlevoland schreef: za 25 aug 2018, 13:15
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 10:04 Om CentrO te bereiken heb je al een tijdje een Umweltplakette nodig. Ik heb niet de indruk dat er sindsdien minder Nederlanders naar toe gaan. Zou een tolvignet nou echt zoveel meer invloed hebben dan die milieusticker?
Absoluut! Een Umweltplakette is een eenmalige actie die je in Duitsland maar €5 kost en er wordt bovendien door aardig wat steden nauwelijks op gehandhaaft. Dat kan je m.i. slecht met een tolvignet vergelijken.
Ik vraag me weleens af, wordt er überhaupt wel op gehandhaafd (vast wel), maar hoe dan? M.b.t. iets anders wordt hier al genoemd bijv. camera's met kentekenherkenning. Ook in parkeergarage's? En is het echt zo dat het nog verschilt waar je bent in hoeverre gehandhaafd wordt?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Chris » di 02 okt 2018, 14:29

De Duitse regering heeft maatregelen aangekondigd die de uitstoot van dieselvoertuigen moet verminderen, en zo rijverboden te voorkomen.

Men stelt voor;
* 28.000 gemeentelijke voertuigen te voorzien van SCR (AdBlue inspuiting). Deze vaak verouderde en vervuilende voertuigen rijden de hele dag rond in het stadgebied.
* middelzware voertuigen (bussen, lichte trucks) te voorzien van SCR indien ze geregistreerd zijn in een stad met luchtkwaliteitsproblemen of omliggende Landkreise.

Men schat in dat dit voldoende is om de jaargemiddelde waarde van 50 µg/m³ niet te overschrijden.

Men wil verder;
* een inruilpremie voor euro 4/5 diesels, op kosten van autofabrikanten.
* fabrikanten moeten de kosten van SCR inbouw (adblue) op zich nemen als een autobezitter dat wil en de auto er voor geschikt is.

SCR = selective catalytic reduction. Dit is een middel op NOx uitstoot te verminderen door de inspuiting van AdBlue / Diesel Exhaust Fluid. Voor vrachtauto's is dit al jaren gebruikelijk en sommige dieselauto's hebben het ook. AdBlue wordt genoemd als reden waarom het dieselschandaal niet aan de orde is bij vrachtauto's, zij voldoen wel min of meer aan de toelatingseisen met betrekking tot uitstoot.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Chris » di 09 okt 2018, 21:39

In Berlijn komt op enkele straten ook een rijverbod voor dieselauto's die niet aan euro 6 voldoen.

Wat mij in Duitsland vaak ook opvalt is dat overheidsdiensten vaak nog in stokoude vrachtauto's rondrijden. Ik zie vaak foto's van ongevallen waarbij je een brandweerauto uit de jaren '80-90 ziet staan. Die voldoen vaak aan geen enkele euronorm. De eerste hit op Google spreekt dat het normaal is dat brandweerauto's maar eens per 30 jaar vervangen worden.

Ik vraag me ook af of het niet rendabel is om het gemeentelijk wagenpark in verhoogd tempo te elektrificeren om de NOx emissies omlaag te krijgen. Die voertuigen rijden de hele dag rond, vaak stop-and-go, in de stadsstraten. Die stoten bij elkaar disproportioneel veel uit in verhouding tot particulieren in een dieselauto. Eén zo'n "kommunalfahrzeug" stoot misschien wel per dag evenveel uit als een honderden dieselauto's. De NOx emissie per kilometer van 1 vrachtauto van de euro 1 norm is evenveel als 100 dieselauto's van de euro 6 norm. En doe dat maal het aantal kilometers / gebruikstijd per dag. En de normen van gram/km is wellicht niet representatief voor voertuigen die de hele dag stop-and-go worden ingezet, zoals bij gemeentevoertuigen vaak het geval is.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Lekkere Kwal » di 09 okt 2018, 22:53

Het punt hierbij is wel dat de strenge regels alleen bij drukke stadscentra gelden en juist daar rijden geen stokoude dorpsbrandweerwagens rond. Dat er in het dorp nog even wordt doorgeblazen is van minder belang omdat daar de luchtkwaliteit al beter is. Al moet je nog wel je best doen om die wagens de komende jaren nog tegen te komen want de Abgasuntersuchung bij hun APK wordt daar ook jaarlijks aangescherpt. Het contrast is er wellicht nog eventjes maar ze gaan die wagens echt niet koste wat het kost draaiende houden.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Egbert » wo 10 okt 2018, 7:10

Chris schreef: di 09 okt 2018, 21:39
Ik vraag me ook af of het niet rendabel is om het gemeentelijk wagenpark in verhoogd tempo te elektrificeren om de NOx emissies omlaag te krijgen. Die voertuigen rijden de hele dag rond, vaak stop-and-go, in de stadsstraten. Die stoten bij elkaar disproportioneel veel uit in verhouding tot particulieren in een dieselauto.
En tijdens de schaft lekker in het busje zitten, motor aan want het is zo koud en de bammetjes eten.
Probleem is dat er niet of nauwelijks geschikte elektrische voertuigen beschikbaar zijn. Elektrische bussen is nu een ding geworden, elektrische vrachtwagens of busjes met laadbak zijn er gewoon niet. En die laatsten moeten dan ook nog eens iets kunnen trekken.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Lekkere Kwal » wo 10 okt 2018, 9:02

^^ de uitstoot van die schadelijke stoffen is juist gering bij stationair draaien omdat de motor niet belast wordt.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Peter » wo 10 okt 2018, 9:45

Per gereden km is de vervuiling het grootst bij stationair draaien. ;)
Voor stop- en go voertuigen als vuilniswagens is elektrisch rijden (of LPG, etc) natuurlijk wel een uitkomst. Voor brandweerwagens en ambulances met relatief weinig dienstritten (kms per dag) zal het weinig zoden aan de dijk zetten. In Duitsland zal in de regel de vuilnisdienst nog steeds gemeentelijk zijn in de grote steden (dus niet uitbesteed aan een private partij zoals meestal in NL)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Egbert » wo 10 okt 2018, 10:59

Lekkere Kwal schreef: wo 10 okt 2018, 9:02 ^^ de uitstoot van die schadelijke stoffen is juist gering bij stationair draaien omdat de motor niet belast wordt.
Ik ben geen expert (maar Peter heeft wel gelijk ;) ) maar is de uitstoot niet hoog omdat dit met een relatief koude motor gebeurt? Een motor die stationair draait zal nooit lekker op temperatuur komen.

Plaats reactie