Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » di 05 jun 2018, 14:29

^
Er zijn meerdere voorbeelden waar twee netwerkdoelen in dezelfde richting staan aangegeven. Er lijkt willekeur in te zijn.
Bergen op Zoom staat als plaatsvervangend netwerkdoel zelfs in Den Haag aangegeven naast supernetwerkdoel Rotterdam. :nuts:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 05 jun 2018, 16:07

Je staat altijd voor de vraag wanneer het eerstvolgende netwerkdoel niet langer richtinggevend is. Op zo'n moment is het vrij logisch om ook het tweede netwerkdoel te bewegwijzeren. Alleen wanneer je die richtinggevendheids-lijn passeert, dat lijkt sterk gedreven door het individuele geval (of, cynischer gezegd, RWS-inconsistentie en willekeur). Op de A2 kan ik de combi Utrecht/Eindhoven heel goed plaatsen, maar op de A28 en A50 krijg je tot vlak voor het eerste netwerkdoel niets voorgeschoteld over de wereld daarachter. Niet alleen zwaar inconsistent, maar in mijn optiek ook een slechte beslissing.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Ds79m » di 05 jun 2018, 16:37

^^ De omvang en het wegennet van het eerste (netwerk)doel spelen daar natuurlijk wel in mee. Bij Amsterdam is het met de ring om de stad niet zo dringend om al ruim van te voren met andere bestemmingen aan te komen. Bij Zwolle waar eigenlijk maar 1 doorgaande snelweg langs de stad ligt, is dat heel anders.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » di 05 jun 2018, 17:26

Steptimer schreef: di 05 jun 2018, 14:29 ^
Er zijn meerdere voorbeelden waar twee netwerkdoelen in dezelfde richting staan aangegeven. Er lijkt willekeur in te zijn.
Bergen op Zoom staat als plaatsvervangend netwerkdoel zelfs in Den Haag aangegeven naast supernetwerkdoel Rotterdam. :nuts:
In Den Haag is Rotterdam niet meer richtinggevend omdat er meerdere snelwegen naar Rotterdam gaan. Als straks de N8 af is zullen Rotterdam en Hengelo ook wel vanaf Heemskerk op de borden staan, net als dat bij de A27 Almere al vanaf Everdingen staat aangegeven (wat van mij door Zwolle mag worden vervangen).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » di 05 jun 2018, 18:51

Pino schreef: di 05 jun 2018, 16:07 Je staat altijd voor de vraag wanneer het eerstvolgende netwerkdoel niet langer richtinggevend is. Op zo'n moment is het vrij logisch om ook het tweede netwerkdoel te bewegwijzeren.
Jij noemt beide doelen 'netwerkdoel' en volgens mij is dat precies de denkfout die Rijkswaterstaat ook maakt. Het eerstvolgende doel is gewoon het hoofddoel. Het daarachter liggende richtinggevende doel is het netwerkdoel. Een netwerkdoel (bijvoorbeeld Zwolle) wordt op gegeven moment een hoofddoel (als je Amersfoort of Apeldoorn bent gepasseerd) omdat het het eerste doel is wat je tegenkomt. Er is dan ruimte voor een nieuw netwerkdoel. Rijkswaterstaat lijkt krampachtig vast te houden aan de term netwerkdoel, waarmee je, zoals bij Zwolle, juist niet laat zien dat het onderdeel is van een netwerk.
Ds79m schreef: di 05 jun 2018, 16:37 ^^ De omvang en het wegennet van het eerste (netwerk)doel spelen daar natuurlijk wel in mee.
Mwa, twee doelen benoemen kan vrijwel altijd, zelfs bij Amsterdam.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » di 05 jun 2018, 20:42

@Verfmeer; Almere komt al bij :KP: Gorinchem voor, maar dat is op de oldschool borden. Op de NBA borden (van een oudere generatie denk ik) staat hier alleen Utrecht aangegeven.

2 netwerkdoelen kan ik best mee leven, mits het 2 doelen in lijn zijn, of 1/2 doel(en) in lijn gecombineerd met een kruisend relevant doel. Zo kun je bijvoorbeeld van :KP: Deil t/m :KP: Empel het volgende aangeven.

[A2][E25]
Eindhoven (n.w.d.)
's-Hertogenbosch (h.d.)
-------------------------------------
[A59] Breda (n.w.d.)

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » di 05 jun 2018, 22:21

verfmeer95 schreef: di 05 jun 2018, 17:26
Steptimer schreef: di 05 jun 2018, 14:29
In Den Haag is Rotterdam niet meer richtinggevend omdat er meerdere snelwegen naar Rotterdam gaan. Als straks de N8 af is zullen Rotterdam en Hengelo ook wel vanaf Heemskerk op de borden staan, net als dat bij de A27 Almere al vanaf Everdingen staat aangegeven (wat van mij door Zwolle mag worden vervangen).
Er rijden vanaf Den Haag richting Rotterdam niet zoveel weggebruikers verder dan de regio Rotterdam. Er valt iets voor te zeggen om Bergen op Zoom weg te laten tot Rotterdam.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 05 jun 2018, 22:39

^^ Vraag is wellicht bovenal wat dan een goed bruikbaar doel zou zijn om naar de A4-zuid te verwijzen vanuit de stad en op Knooppunt Ypenburg.
boe! schreef: di 05 jun 2018, 18:51Jij noemt beide doelen 'netwerkdoel' en volgens mij is dat precies de denkfout die Rijkswaterstaat ook maakt. Het eerstvolgende doel is gewoon het hoofddoel. Het daarachter liggende richtinggevende doel is het netwerkdoel. Een netwerkdoel (bijvoorbeeld Zwolle) wordt op gegeven moment een hoofddoel (als je Amersfoort of Apeldoorn bent gepasseerd) omdat het het eerste doel is wat je tegenkomt. Er is dan ruimte voor een nieuw netwerkdoel. Rijkswaterstaat lijkt krampachtig vast te houden aan de term netwerkdoel, waarmee je, zoals bij Zwolle, juist niet laat zien dat het onderdeel is van een netwerk.
De termen hoofddoel en netwerkdoel sluiten elkaar niet uit; een netwerkdoel (als in: een van de tien plaatsen die die status heeft gekregen) kan prima het eerste hoofddoel van een weg zijn. Ik kan zeker iets met je gedachte dat, zodra een netwerkdoel het hoofddoel van een weg is geworden, je zou kunnen beginnen met het bewegwijzeren van het opvolgend netwerkdoel, als dat er is. Maar waar ik vind dat RWS nu te vaak te laat komt met opvolgende netwerkdoelen (zie de gevallen A28 en A50 uit deze discussie), zijn er ook gevallen waar hoofddoel-voor-netwerkdoel vroeg zou zijn. Op een A50 zijn Eindhoven en Nijmegen opvolgende hoofddoelen bijvoorbeeld.

De richtinggevendheid van het netwerkdoel moet voorop staan. Die is zelf ook weer een beetje afhankelijk van het netwerkdoel zelf. Steden als Utrecht, Zwolle, Eindhoven en Breda zijn echte draaischijven in het netwerk, waar veel verkeer afslaat. Zelfs Rotterdam heeft dat in de noord-zuidrichting nog best wel. Het vooruitlopen op zo'n afslag met opvolgende netwerkdoelen heeft dan zin. Amsterdam is veel meer een eindbestemming, veel minder een punt waar je tussen totaal andere landsdelen nu eenmaal langs moet. Ook al is er ruimte voor kruisende doelen op de borden, die kruisende richtingen zijn redelijk irrelevant. Zeker vanuit het zuiden en oosten gaan ze óf naar een richting waarvoor interregionaal verkeer allang een andere snelweg had gepakt (bijv wie gaat er op een langere route van A1 naar A2 of omgekeerd als er ook een A27 is?) óf naar het Noorderkwartier, oftewel een verzameling Amsterdamse slaapsteden en leegte.

Plaatsen waar (al dan niet via een ring) zoveel uitvalswegen beschikbaar én relevant zijn dat je niet meer weet welke te bewegwijzeren en dan uit arren moede maar uitsluitend de stad zelf bewegwijzert, zijn best denkbaar. Maar dan praat je eerder over Parijs dan over onze hoofdstad met uiterst beperkte netwerkrelevantie.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » di 05 jun 2018, 22:56

Steyn_E schreef: ma 04 jun 2018, 18:46
Coen Tunnel schreef: ma 04 jun 2018, 9:24 ^^ Op oudere borden staat het inderdaad, maar op de nieuwste borden in Brabant ontbreekt Zwolle. Na :AS: Ravenstein staat bijvoorbeeld een afstandenbord met uitsluitend Arnhem en Nijmegen vermeld.
Dat bord is echt de misser van de eeuw; alsof de wereld na 25km ophoudt. Dat zelfs Apeldoorn (in plaats van Zwolle of liever zelfs Arnhem) hier niet staat aangegeven is onbegrijpelijk.
Het is inderdaad een vreemd bord. Arnhem en Nijmegen worden immers samen als één netwerkdoel gezien en je bent hier op luttele kilometers van de afslag naar Nijmegen. Kort gezegd: je bent al bijna in de regio Arnhem-Nijmegen. Hoe richtinggevend is het doel Arnhem dan nog?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » wo 06 jun 2018, 7:36

^^ Een minstens even grote blunder vind ik het ontbreken van 's-Hertogenbosch op :KP: Valburg. Qua richting kan je het associëren met zowel Rotterdam als Eindhoven en elke keer als ik er rijd verbaas ik mij er weer over dat ik er echt even over moet nadenken. Ik zou toch zeggen dat 's-Hertogenbosch een zinvoller doel is dan Venlo.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » wo 06 jun 2018, 8:19

Pino schreef: di 05 jun 2018, 22:39 ^^ Vraag is wellicht bovenal wat dan een goed bruikbaar doel zou zijn om naar de A4-zuid te verwijzen vanuit de stad en op Knooppunt Ypenburg.
Doorgaande reizigers moeten veelal in Zeeland of west Vlaanderen zijn (Gent en zo). Voor Gent is de A4 altijd de beste route, dus dat zou een goede bestemming zijn, maar dat geeft het dilemma of je Gent bij Markiezaat via de Kennedytunnel of Zeelandtunnel stuurt. Nu wordt Gent nog niet genoemd tot de N62. Vlissingen is een alternatief, zeker zolang de N57 substandaard blijft (en zeker altijd langzamer voor wie harder dan 80-90 km/h mag, tellende vanaf de Beneluxtunnel)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » wo 06 jun 2018, 12:36

Wouter N14 schreef: wo 06 jun 2018, 7:36 's-Hertogenbosch op Valburg. Qua richting kan je het associëren met zowel Rotterdam als Eindhoven
Ik associeer Den Bosch niet met Rotterdam, ongeacht uit welke richting ik kom... Den Bosch is Brabant, Eindhoven ook. Dus volg ik Eindhoven als ik naar Den Bosch moet.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » wo 06 jun 2018, 12:38

^
Pino en Peter

Rotterdam en Delft volstaan vanaf Den Haag omdat er weinig verkeer verder gaat dan de regio Rotterdam.
Kunst van het weglaten!

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3352
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » wo 06 jun 2018, 13:34

^^ Fout. Breda is een netwerkdoel en hoort vanaf Den Haag en Delft bewegwijzerd te worden. Bij Ridderkerk moet er op de splitsing richting Nijmegen: Nijmegen en Gorinchem staan en richting Breda: Antwerpen, Breda en Dordrecht. Dat is al voldoende en dat werkt ook goed zo.
Svenlo

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » wo 06 jun 2018, 14:54

harry schreef: wo 06 jun 2018, 12:36
Wouter N14 schreef: wo 06 jun 2018, 7:36 's-Hertogenbosch op Valburg. Qua richting kan je het associëren met zowel Rotterdam als Eindhoven
Ik associeer Den Bosch niet met Rotterdam, ongeacht uit welke richting ik kom... Den Bosch is Brabant, Eindhoven ook. Dus volg ik Eindhoven als ik naar Den Bosch moet.
In mijn denken is Eindhoven "oost" en weet ik dat ik naar het westen moet, en daar kan ik 's-Hertogenbosch dus niet mee rijmen. En in dit geval ligt Eindhoven ook oostelijk en kan het in deze regio simpelweg niet heel Brabant afdekken.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » wo 06 jun 2018, 17:33

Steptimer schreef: wo 06 jun 2018, 12:38 ^
Pino en Peter

Rotterdam en Delft volstaan vanaf Den Haag omdat er weinig verkeer verder gaat dan de regio Rotterdam.
Kunst van het weglaten!
Er rijdt ook weinig verkeer over de Afsluitdijk. Zullen we alle bewegwijzering daar ook maar weglaten?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » wo 06 jun 2018, 17:50

harry schreef: wo 06 jun 2018, 12:36 Dus volg ik Eindhoven als ik naar Den Bosch moet.
Dan vraag ik me af hoe je dat oplost als jij bv bij Best of Boxtel de A2 op wil op weg naar Den Bosch.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 06 jun 2018, 21:06

verfmeer95 schreef: wo 06 jun 2018, 17:33
Steptimer schreef: wo 06 jun 2018, 12:38Rotterdam en Delft volstaan vanaf Den Haag omdat er weinig verkeer verder gaat dan de regio Rotterdam.
Kunst van het weglaten!
Er rijdt ook weinig verkeer over de Afsluitdijk. Zullen we alle bewegwijzering daar ook maar weglaten?
De bewegwijzering langs de A7 en A8 zou niet verder gaan dan Purmerend, Hoorn als je geluk hebt. Kortom, voor het argument "maar weinigen gaan buiten de regio" koop je weinig. Zeker niet in Nederland waar de grote meerderheid van het verkeer op de autosnelwegen regionaal is. De principes dat bewegwijzering (i) gericht moet zijn op ter plaatse onbekenden, die vaker interregionaal zijn; en (ii) dat de doelen een plaatje moeten geven van de weg voor je, dwingen je echter om plaatsen op wat grotere afstand te bewegwijzeren langs interregionale routes. Maar goed, ook dat is een kwestie van grenzen trekken. Je wilt ook geen te ver doel, dat nutteloos is omdat echt vrijwel niemand er iets mee heeft.

Tegen die achtergrond zijn de verwijzingen Bergen op Zoom en Breda vanuit Den Haag een 50-50 gevalletje voor mij. Ik denk dat Breda er op Ypenburg alleen bij is gekomen, omdat ze Bergen op Zoom hebben neergezet als A4-doel. Had de A4 er niet gelegen, dan was Breda denk ik pas kort na Ypenburg op de borden gekomen, op een punt waar Rotterdam niet langer richtinggevend is (alhoewel: ik had RWS ertoe in staat geacht je tot Overschie niets anders dan Rotterdam te geven en dat netwerkbenadering te noemen). Maar als je voor de A4 Bergen op Zoom als doel kiest, moet je daar op Ypenburg wel tegengewicht aan geven met Breda als A13-doel. Ikzelf vind het interregionale belang van de combinatie A4 Ypenburg-Benelux / A15 / A29 / A4 Dinteloord-grens nogal aan de krappe kant. Ja, het kan op vele verbindingen naar doelen voorbij Rotterdam gebruikt worden, maar heel prominent zijn die verbindingen niet en hun intensiteiten voorbij de Rijnmond zijn wel behoorlijk laag. Had men niet ooit het wegnummer 4 toegekend aan iets wat voorlopig eerder een verlengde A29 is, dan had Bergen op Zoom hier vermoedelijk nooit gestaan. Nu is het een keuze die ik kan billijken, maar ik had het ook prima gevonden als men op Ypenburg had volstaan met Rotterdam-Havens. En dan vanaf het Haagse OWN per geval/toegang tot de snelweg bekijken in hoeverre je alleen Rotterdam verwijst of zo hier en daar een splitsing Rotterdam/Rotterdam-Havens gepast is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » wo 06 jun 2018, 22:56

Ik denk dat de principes achter de doelenkeuze binnen NBA redelijk onderschreven worden hier. Het zijn vooral de vreemde keuzes binnen het systeem en de raadselachtige uitzonderingen die er voor zorgen dat de gemoederen oplopen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » do 07 jun 2018, 0:21

Palance schreef: wo 06 jun 2018, 17:50
harry schreef: wo 06 jun 2018, 12:36 Dus volg ik Eindhoven als ik naar Den Bosch moet.
Dan vraag ik me af hoe je dat oplost als jij bv bij Best of Boxtel de A2 op wil op weg naar Den Bosch.
Je bent erg goed in het uit de context quoten.
Het ging dus wel om Valburg hè.
Wouter N14 schreef: wo 06 jun 2018, 14:54 In mijn denken is Eindhoven "oost" en weet ik dat ik naar het westen moet, en daar kan ik 's-Hertogenbosch dus niet mee rijmen. En in dit geval ligt Eindhoven ook oostelijk en kan het in deze regio simpelweg niet heel Brabant afdekken.
Huh??? Heb jij het ook nog steeds over Valburg? Dat knooppunt waar je naar het zuidwesten moet voor zowel 's-Hertogenbosch als Eindhoven?
Ik kan je niet volgen. :dontknow:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » do 07 jun 2018, 7:35

Valburg ja, op de A50 die toch echt naar het zuiden loopt en waar alleen maar zuid- en oostdoelen worden genoemd. Met als uitzondering Rotterdam.

Op de A58 is overigens nu het 600m-bord vervangen van afrit 35, dat nu als Kapelle door het leven gaat in plaats van 's-Gravenpolder. Dat is nu het tweede doel, gevolgd door Kloetinge.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » do 07 jun 2018, 11:33

^
Ik zag gisteren dat ze het bord aan het plaatsen waren.
Best grappig, de afslag Kapelle-Zuid en de afslag Kapelle.
Net alsof dat dorpje zo groot is... :rofl2:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » do 07 jun 2018, 12:33

^^ Het is dan ook niet gedaan vanwege Kapelle, maar vanwege de nieuwe aansluiting Goes-Zuid waardoor 35 niet meer 's-Gravenpolder kan heten. En dan is een splitsing in Kapelle en Kapelle-Zuid een prima alternatief.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Boerenkool » do 07 jun 2018, 16:26

Ik vind ook dat historie moet meewegen en niet alleen systeem.
Borden te veel aanpassen en " logische doelen" weghalen is altijd een risico door gewenning.
Zo had ik laatst een verdwaalde vriendin. Telefoon leeg, dus google maps deed t niet. Met laatste batterij belt ze mij. Ik uitleggen N201 en dan naar Amsterdam, afslaan A9 naar Haarlem, dan A4 naar Den Haag en dan A44 naat Den Haag Centrum.

Wat denk je, ze verdwaalt. Er staat op A9 ineens geen Den Haag meer op de afrit naar A4 maar Rotterdam... Paar weken er voor stond er nog Den Haag

In dat licht vind ik t ook helemaal niet handig om Groningen via A27 A6 te sturen. Geheid dat er dan mensen die denA28 hadden willen hebben fout rijden omdat ze een associatie A28 Groningen hebben of omdat iemand zegt " volg maar en ga er af bii".

Over de A28 sprekend ook zoiets. Je eindigt bij Rijnsweerd en je moet kiezen of je naar noord of zuid gaat. Wat krijg je ?
Breda Rotterdam Den Haag Jaarbeurs of Amsterdam Hilversum .
Diverse malen gehoord dat mensen verward raken, welke kant is de A2 Everdingen-'s-Hertogenbosch-Eindhoven ? Hilversum is dat de kant van Almere op dat weet men nog vaak wel.
" Hoezo breda goed? Rijd ik dan straks niet op de A16 na Rotterdam? " Gaat de A27 naar Breda? Oh? Je rijdt daar toch Breda voorbij en dan naar Belgie?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » do 07 jun 2018, 16:38

Veel mensen kunnen veel winnen met een goede voorbereiding op hun reis en het bijschaven van hun topografische kennis. De één vindt plaats A logisch, de ander plaats B. Je kunt simpelweg niet alle plaatsnamen die we allemaal logisch vinden op de borden zetten.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » do 07 jun 2018, 20:40

^^ Eens, maar dat geldt met name voor doelen die op één lijn liggen. Als een voor de hand liggend doel dat staat voor een grote regio of landsdeel ontbreekt wordt het anders.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » do 07 jun 2018, 20:51

Rotterdam is die logische stad. Rotterdam staat voor Zuid-Holland.
Als je niet beseft dat Den Haag vanuit Amsterdam dezelfde richting op is, tja.
Je kunt inderdaad niet alles op de borden zetten. Leiden staat er ook niet op.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » do 07 jun 2018, 21:54

Wouter N14 schreef: do 07 jun 2018, 12:33 ^^ Het is dan ook niet gedaan vanwege Kapelle, maar vanwege de nieuwe aansluiting Goes-Zuid waardoor 35 niet meer 's-Gravenpolder kan heten. En dan is een splitsing in Kapelle en Kapelle-Zuid een prima alternatief.
Goes-Oost vind ik logischer, omdat veel weggebruikers de nieuwe afslag Kapelle nemen voor delen van Goes.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » do 07 jun 2018, 21:56

Jaren geleden, toen er nog alleen Den Haag op de A4 stond vanuit Amsterdam, was er radioreclame voor Meubelplein Leiderdorp:
"Snelweg Amsterdam-Rotterdam, afrit Hoogmade".
Men heeft destijds vast wel de A4 weten te vinden.

En wat te denken van de fileberichten? Daar zegt men "file op de A20 richting Gouda" - maar op de wegwijzers van de A20 is Gouda lang niet overal te vinden.

Enige geografische basis(school)kennis mag inderdaad van de bestuurder verwacht worden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » do 07 jun 2018, 22:01

^^ Zonder al te veel te zeuren over het Nederlandse schoolsysteem, maar ik heb op school nooit meer Nederlandse geografie geleerd dan de provinciehoofdsteden. Dus bij sommigen is die kennis er ook niet (bij mij overigens wel)
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Plaats reactie