Bochten afsnijden

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Bochten afsnijden

Bericht door Victor » vr 08 jun 2018, 18:55

Ik zet het maar hier in dit forum, want het betreft gewoon een verkeersregel. Waar maar weinig bestuurders zich aan willen houden.
Lokale ergernis in de woonwijk: tegenliggers die niet rechts houden. Te vaak moet ik op de rem.

Ik rij bijna dagelijks van mijn werk terug naar huis via deze route: Hoefakker - Aletta Jacobspad - Albert Schweizerlaan en dan vervolgens rechts de Streijenstraat zodat ik in de goede richting aan kom rijden voor de ingang (met eigen uitvoegstrook!) naar de parkeerkelder onder mijn appartement.
Dus dan krijg ik eerst deze twee knikken, dan deze haakse bocht en tenslotte deze.
Het is smal, hoekig en door begroeiing zijn bochten onoverzichtelijk (de camera van de streetview wagen heeft een veel beter overzicht) maar als iedereen voldoende rechts houdt kunnen twee personenwagens elkaar gewoon passeren.
Maar het aantal keren dat ik in de 2½ jaar dat ik hier woon al op de rem moest voor een tegenligger, zijn al niet meer te tellen.
Daarnet nog zo een, een jonge bestuurder die de laatstgenoemde haakse bocht volledig afsneed. Ik moest vol op de rem om een aanrijding te voorkomen. Ik zag hem wel aankomen van rechts, maar dat ie mijn weghelft helemaal nodig had zag ik pas op het laatste moment.

Wat is er toch zo stoer aan bochten afsnijden? Maar het is niet alleen de jeugd, driekwart van de tegenliggers die ik in deze bochtenserie tegenkom rijdt midden op de weg en gaat pas aan de kant als ik er aankom.
Volgens mij bestond er een regel: als bestuurder rij je aan de rechterkant van de weg!
:evil:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Bochten afsnijden

Bericht door Km357 » vr 08 jun 2018, 19:11

Voor mij lijkt het eerder een kwestie van luiheid, soms gecombineerd met haantjesgedrag van "de ander zal wel uitwijken/remmen voor mij".

Niks zo leuk van bochtige parcours te nemen en de auto van kant tot kant te laten slingeren, de banden hun werk te laten doen en wat plezier te hebben in het rijden zonder constant te moeten gaan "flooren".

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Bochten afsnijden

Bericht door Bart217 » vr 08 jun 2018, 19:18

En de ergste categorie: degenen die uit automatisme zo rijden en niet eens doorhebben dat het helemaal niet kan en gevaarlijk is. Tot het moment dat het fout gaat dan, maar dan is het te laat.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Bochten afsnijden

Bericht door duikgek89 » vr 08 jun 2018, 19:45

Km357 schreef: vr 08 jun 2018, 19:11 Niks zo leuk van bochtige parcours te nemen en de auto van kant tot kant te laten slingeren, de banden hun werk te laten doen en wat plezier te hebben in het rijden zonder constant te moeten gaan "flooren".
Als je dat bewust doet en alleen als je kan overzien dat het vrij is, dan zit ik daar dus helemaal niet mee.

Maar met dwazen die zonder kijken een onoverzichtelijke bocht afsnijden heb ik wel moeite.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Bochten afsnijden

Bericht door Km357 » vr 08 jun 2018, 20:49

^^ Ik zie nu net dat m'n post niet zo duidelijk was, ik ben fan van de ideal lijn binnen m'n eigen helft van de weg. Je zal me dus niet snel over de lijn of stippellijn zien gaan, tenzij ik echt van ver kan zien dat er niemand van de andere kant komt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bochten afsnijden

Bericht door Chris » vr 08 jun 2018, 21:56

In bergachtig gebied is het logischer dan in Nederland. In Frankrijk snij ik op de departementale wegen altijd bochten af als dat veilig en overzichtelijk is. Je houdt dan snelheid met betere rijcomfort. In NL doe ik het eigenlijk nooit.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Bochten afsnijden

Bericht door Willem » vr 08 jun 2018, 21:59

In Nederland is het meestal te druk voor dat soort dingen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Bochten afsnijden

Bericht door duikgek89 » za 09 jun 2018, 5:42

Km357 schreef: vr 08 jun 2018, 20:49 ^^ Ik zie nu net dat m'n post niet zo duidelijk was, ik ben fan van de ideal lijn binnen m'n eigen helft van de weg. Je zal me dus niet snel over de lijn of stippellijn zien gaan, tenzij ik echt van ver kan zien dat er niemand van de andere kant komt.

Ik wilde jou ook geen "dwaas" noemen of klagen over jouw rijstijl. Mijn post had een algemenere bedoeling.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Bochten afsnijden

Bericht door RSK » za 09 jun 2018, 23:44

Chris schreef: vr 08 jun 2018, 21:56In bergachtig gebied is het logischer dan in Nederland. In Frankrijk snij ik op de departementale wegen altijd bochten af als dat veilig en overzichtelijk is. Je houdt dan snelheid met betere rijcomfort.
Precies dit. Ik ken routes waar je zonder verkeer 90 kunt rijden door de hele rijbaanbreedte aan te wenden, terwijl je bij een tegenligger terug moet naar 50. Niks mis mee als je het mij vraagt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Bochten afsnijden

Bericht door Victor » zo 10 jun 2018, 12:35

^^ Ik heb het over woonwijken. 30-50 km/h. Waar twee personen auto's, als ze voldoende rechts houden, elkaar kunnen passeren.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Bochten afsnijden

Bericht door verfmeer95 » zo 10 jun 2018, 13:04

^^ Daar is precies hetzelfde aan de hand. Die bochten zijn zo ontworpen dat je er niet harder dan 20 km/u door heen kan, als je op je eigen weghelft wilt blijven. Mensen houden liever de 30 tot 40km/u vast die ze rijden, en snijden daarvoor de bocht iets af.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Bochten afsnijden

Bericht door Egbert » ma 11 jun 2018, 7:24

verfmeer95 schreef: zo 10 jun 2018, 13:04 ^^ Daar is precies hetzelfde aan de hand. Die bochten zijn zo ontworpen dat je er niet harder dan 20 km/u door heen kan, als je op je eigen weghelft wilt blijven. Mensen houden liever de 30 tot 40km/u vast die ze rijden, en snijden daarvoor de bocht iets af.
Niet slechts in die situatie. hier kun je zonder problemen met 50 km/h op je eigen weghelft blijven maar ik maak het regelmatig mee dat tegemoetkomend verkeer zelfs als ze tegenliggers hebben lekker de bocht afsnijden en op de verkeerde weghelft komen.
Het is pure luiheid en lamzakkerigheid. Nog te bescheten om even aan je stuur te draaien, die ander wijkt wel uit. Echt, 80% van de weggebruikers kun je dagelijks 10 bekeuringen aansmeren als je er achteraan zou rijden.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Bochten afsnijden

Bericht door Boerenkool » do 28 jun 2018, 13:51

Heel veel.mensen, met name in kleine autos, hebben niet echt een idee hoe rechts ze rijden. Ik krijg geregeld een toeter als ik met mijn busje 1 cm langs de rand van de weg rijdt en terugzak met snelheid en er over andere weghelft een auto 70 cm van de kant afrijdt 30 km sneller dan ik. Dan schrikken ze ineens dat de spiegels dicht langs elkaar gingen.
Dat zijn nooit busjes en zelden vrachtwagens. Die hebben hun breedte vanzelf geleerd, maar vaak van die kleine autotjes.

Je hebt natuurlijk ook een dode hoek naast je die je niet ziet maar waarvan je zou horen te weten hoe ver je grofweg naast de rand zit.
Sowieso rijden heel veel mensen alleen op hun linkerspiegel ondat dat zo is aangeleerd vroeger. Zou je ook je plek op de weg moeten kunnen zien maar ja .

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Bochten afsnijden

Bericht door Bert65 » do 28 jun 2018, 16:13

Tijdens mijn werkzaamheden snij ik ook regelmatig bochten af. Dit doe ik nooit als ik de weg niet kan overzien.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Bochten afsnijden

Bericht door Attietattie » do 28 jun 2018, 21:58

Boerenkool schreef: do 28 jun 2018, 13:51Heel veel.mensen, met name in kleine autos, hebben niet echt een idee hoe rechts ze rijden.
Weet je het zeker?
Boerenkool schreef: do 28 jun 2018, 13:51Dat zijn nooit busjes en zelden vrachtwagens. Die hebben hun breedte vanzelf geleerd, maar vaak van die kleine autotjes.
Weet je het zeker?
Bert65 schreef: do 28 jun 2018, 16:13Tijdens mijn werkzaamheden snij ik ook regelmatig bochten af.
Ik weet het!
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Bochten afsnijden

Bericht door Bert65 » do 28 jun 2018, 22:02

^^
Hahaha!
Lang moeten zoeken voor zo’n actie mét en door een blauwe plaat?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Bochten afsnijden

Bericht door Attietattie » do 28 jun 2018, 22:06

Nee joh. Ik kan er twee per dag uploaden! :redangry:

:lol:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Bochten afsnijden

Bericht door Bert65 » do 28 jun 2018, 22:09

[emoji106]

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Bochten afsnijden

Bericht door Egbert » vr 29 jun 2018, 7:37

Attietattie schreef: do 28 jun 2018, 21:58
Boerenkool schreef: do 28 jun 2018, 13:51Heel veel.mensen, met name in kleine autos, hebben niet echt een idee hoe rechts ze rijden.
Weet je het zeker?
Boerenkool schreef: do 28 jun 2018, 13:51Dat zijn nooit busjes en zelden vrachtwagens. Die hebben hun breedte vanzelf geleerd, maar vaak van die kleine autotjes.
Weet je het zeker?
Busjes en vrachtwagens zijn veel overzichtelijker dan personenwagens. Ik stond eens achter een tutje in een Audi die niet tussen twee geparkeerde auto's door durfde. Links en rechts van de weg. Ik paste er met mijn 2,2 m brede bus nog doorheen.

Weet je wel, die Volkswagen reclame "Hij voelt groter dan hij is". :facepalm: Hoe toepasselijk op de doelgroep.
Bert65 schreef: do 28 jun 2018, 16:13Tijdens mijn werkzaamheden snij ik ook regelmatig bochten af.
Ik weet het!
Link
Tja, taxichauffeur. In mijn beleving zijn er maar twee soorten: de oude zakken die veel te sloom rijden (veel contractwerk) en de jonge gastjes die asociaal rijden.
Beide categorieën kunnen niet rijden.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Bochten afsnijden

Bericht door Boerenkool » vr 29 jun 2018, 20:08

Er is ook een derde categorie in opkomst: dames van een jaar of 50 die door UWV flink opgejaagd zijn en nu twee keer per dag anderhalf uur leerlingenvervoer doen enzo en af en toe wat Schipholvervoer., dat is met kinderen honden zieke mannen thuis eigen slechte gezondheid enzo nog best te doen en dat bevalt ze vaak nog best behoorlijk. Niet te veel uur, weinig functieeisen, je kan t heel sociaal maken je voelt je nuttig enzo.
Werkgever ook blij, want zulke gebroken diensten zijn moeilijk invulbaar en die mensen geven er vaak ook beetje sjeu aan.

Niu generaliseer ik flink hoor

Plaats reactie