Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » do 07 jun 2018, 22:17

Het doet me allemaal wel denken aan een uitleg die ik ooit las uit een tijd dat wegnummers zo langzaam maar zeker werden uitgerold naar de bewegwijzering in de verschillende Europese landen: wat voor doelen er voor een bepaalde weg precies bewegwijzerd zullen staan, is een kwestie van giswerk. Van het wegnummer kun je daarentegen altijd zeker zijn. Maar om dat echt rond te maken, zou je eigenlijk met wegnummer + windrichting moeten werken, zodat je bij het naderen van een bepaald bewegwijzerd nummer ook zekerheid kunt hebben over de twee kanten die je uit kunt.

Ik zeg dit trouwens niet uit sympathie met iemand die bij een keuze tussen A4 Rotterdam en A4 Amsterdam niet kan inschatten welke kant uit Den Haag is. Zelfs niet als je erop was voorbereid dat Den Haag bewegwijzerd zou staan en je dus even zult moeten omschakelen. Maar op veel andere plaatsen staan veel minder bekende doelen bewegwijzerd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » vr 08 jun 2018, 6:20

BHJ schreef: do 07 jun 2018, 22:01 Zonder al te veel te zeuren over het Nederlandse schoolsysteem, maar ik heb op school nooit meer Nederlandse geografie geleerd dan de provinciehoofdsteden.
Dat ligt dan eerder aan die specifieke school dan aan het systeem, want ik heb wel degelijk goede topografielessen gehad die verder gingen dan de (toen) 11 provinciehoofdsteden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 jun 2018, 7:50

Ik heb ook voor elke provincie meerdere plaatsen moeten leren.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » vr 08 jun 2018, 8:30

Windrichtingen zijn ook niet altijd duidelijk. Wegen die in een (halve) cirkel lopen hebben geen duidelijke windrichting en dat geeft verwarring.

Wat topografie betreft, volgens mij is het handig om de lijst van te bewegwijzeren doelen af te stemmen met de lijst steden en dorpen die in groep 8 geleerd moeten worden. Meestal gaat dat wel redelijk trouwens. In het buitenland kiest men soms vaker voor een onbeduidend gehucht in plaats van de stad die je zou verwachten. En soms wordt je toch verrast, Zutphen wordt al bij afrit Voorst van de A1 af gestuurd. Ik had beter via Deventer kunnen rijden...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Willem » vr 08 jun 2018, 11:38

In de spits wil je echt niet via Deventer......

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » vr 08 jun 2018, 20:13

Palance schreef: vr 08 jun 2018, 6:20
BHJ schreef: do 07 jun 2018, 22:01 Zonder al te veel te zeuren over het Nederlandse schoolsysteem, maar ik heb op school nooit meer Nederlandse geografie geleerd dan de provinciehoofdsteden.
Dat ligt dan eerder aan die specifieke school dan aan het systeem, want ik heb wel degelijk goede topografielessen gehad die verder gingen dan de (toen) 11 provinciehoofdsteden.
Ach ja, de jaren '80. Ook ik heb uitgebreide topografielessen gehad. Die de nogal ouderwetse vorm hadden van het opdreunen van rijtjes waarvan ik er sommige nog steeds in mijn hoofd heb zitten: "Rijssen, Wijhe, Olst, Deventer". Doet het goed als nutteloze feitenkennis en was misschien toen ook al overdreven. In het huidige tijdperk waar iedereen vrijwel permanent informatie onder de knop heeft zitten is die mate van parate kennis erin rammen al helemaal overdreven. Maar wie met topografielessen (of op een andere manier) een goed beeld van de landkaart in zijn hoofd opbouwt, doet het met navigatie en begrijpen van borden onmiskenbaar beter.
Vinny schreef: vr 08 jun 2018, 8:30 Windrichtingen zijn ook niet altijd duidelijk. Wegen die in een (halve) cirkel lopen hebben geen duidelijke windrichting en dat geeft verwarring.
Er zijn best wel wat wegen te verzinnen waarvan het lastig is om een primaire windrichting te vinden om te bewegwijzeren. Wegen die in een halve cirkel lopen zijn daar een voorbeeld van. Maar onder de streep kent ons land er daar niet veel van.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » vr 08 jun 2018, 21:36

Pino schreef: vr 08 jun 2018, 20:13 Maar onder de streep kent ons land er daar niet veel van.
In het kader van mijn nieuwe NBA-website gebruik ik windrichtingen voor de snelweg-richtingen.
Ik heb alleen dubbele richtingen nodig bij:
- A7 (n/o - w/z)
- A9 (w/n - z/o)
- A10 (tegen de klok in - met de klok mee)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » vr 08 jun 2018, 22:09

^^ Dat is met de A-nummers ook wel waarop ik uit zou komen. A18 vind ik ook geen makkelijke, zeker niet met de pas uitgebouwde N18. Maar daar kun je een keuze maken en dat zal altijd redelijk verdedigbaar zijn. Zelfde geldt voor sommige N-wegen die echt min of meer onder hoeken van 45 graden lopen, de N302 bijvoorbeeld.

Waarom ze dan in Friesland enkele halfrond lopende N-nummers hebben (N361 Groningen-Leeuwarden via Lauwersoog; N359 Lemmer-Leeuwarden via Hindeloopen) waardoor je op het N-netwerk nóg meer wissels zou moeten maken, roept ergens ook de vraag op waar die rare halve cirkels in Friesland wel zulke logische nummers zijn...

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » za 09 jun 2018, 11:35

Gisteren bij de afrit Kapelle op de A58 BoZ-Vlissingen een nieuw vorkbord gezien, evenals bij de afrit Goes-Zuid, en een nieuw afstandenbord na de afrit Kapelle.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » za 09 jun 2018, 11:36

Code: Selecteer alles

[A58]
Vlissingen
Terneuzen (TOL)
---
[A256] Goes
[A256] Zierikzee
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » za 09 jun 2018, 12:32

Afstandenbord na de afslag Kapelle-Zuid.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Steptimer op vr 15 jun 2018, 21:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vahalis » za 09 jun 2018, 13:12

Pino schreef: vr 08 jun 2018, 20:13
Er zijn best wel wat wegen te verzinnen waarvan het lastig is om een primaire windrichting te vinden om te bewegwijzeren.
Zelfs in de VS hebben ze daar soms moeite mee.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Jackbauer1350 » za 09 jun 2018, 15:46

Lekker leesbaar deze tijdelijke dingen.
Nu volgen er nog portalen verderop, dat scheelt.
De markering van de rechter rijstrook is overigens ook iets verschoven zo te zien.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op za 09 jun 2018, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » za 09 jun 2018, 16:11

Vahalis schreef: za 09 jun 2018, 13:12 Zelfs in de VS hebben ze daar soms moeite mee.
Haha. Treffend voorbeeld van een (onmiskenbare) noord-zuidroute die in een specifieke regio ineens lang oost-west verloopt. Is op de schaal van Nederland niet echt een probleem, zeker niet als je een weg als de A9 laat wisselen wanneer die van oost-west buitenring van Amsterdam wisselt naar noord-zuid verbinding naar Alkmaar. Waar je het hier wel mooi ziet, is met E-nummers: denk aan een E31 en een E35 die noord-zuidroutes zijn, maar in Nederland absoluut niet zo bestempeld mogen worden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 jun 2018, 11:46

^^ En denk ook aan het gekunstel met de E25 en E35 die elkaar volgens de regels niet mogen kruisen, waardoor zeker de E25 in Nederland nu een vreemd verloop kent. Ook het verloop van de E30 met de omweg via Den Haag is opmerkelijk en de E31 kent nog de omweg via Köln in plaats van een meer directe route via Venlo.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » ma 11 jun 2018, 12:29

Had er geen A12 moeten staan naast de N14 ? Ipv A4 net als voor rechtdoor ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » ma 11 jun 2018, 16:40

^^ Yep. Die rechter A4 had A12 moeten zijn.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » di 12 jun 2018, 16:18

Ik ben bezig met een nieuwe NBA-fotowebsite en heb daarvoor een groot aantal nieuwe foto's gemaakt van NBA-borden, vooral in de omgeving van Rotterdam.

Nieuwe foto's zijn te vinden op:
A1 richting oost, Diemen-Eemnes: http://notab.outducks.org/nba/nba001o.html
A9 richting zuid/oost, Raasdorp-Diemen: http://notab.outducks.org/nba/nba009.html#nba_009z
A10 met de klok mee, Watergraafsmeer-De Nieuwe Meer: http://notab.outducks.org/nba/nba010m.html
A13, beide richtingen: http://notab.outducks.org/nba/nba010m.html
A15 in beide richtingen, Oostvoorne-Ridderkerk: http://notab.outducks.org/nba/nba015o.html en http://notab.outducks.org/nba/nba015w.html
A20 in beide richtingen, Vlaardingen-Gouda: http://notab.outducks.org/nba/nba020o.html en http://notab.outducks.org/nba/nba020w.html
en nog een paar andere.

Ongeveer 50% van de foto's die ik vanuit een rijdende auto maak, levert een geslaagde foto op. Vandaar de soms slechte foto's of foto's van eerdere datum (waarbij ik gecontroleerd heb of er sindsdien iets veranderd is).

Het enige voordeel van files in de randstad: je kunt scherpere foto's maken. :)
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » wo 13 jun 2018, 0:15

Zag op de A16 net voor de drechttunnel een ontzettend rommeltje.

De kantelwalsen voor het vrachwagenverbod zijn verdwenen waardoor het er nu vast op staat. No problem. Linker portaal heeft Dordrecht vol in Ee. Rechter portaal Dordrecht in Dd door die vrachtwagenschildjes. Dat is al ontzettend rommelig omdat Dordrecht dan niet dezelfde breedte heeft. Dd lijkt me net als een L-Paneel een noodgreep. Dit bord had gewoon zo'n 20cm breder gekund.

Volgende portaal: Linkerbord is NBA, rechter is oldschool. Niet tegelijk vervangen dus. En dan nog dat Eindhoven waar ik nog steeds niet over te spreken ben maar goed...
Svenlo

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » wo 13 jun 2018, 1:14

^^ Als je deze bedoelt, die zijn toch net anders dan wat je omschrijft.
Afbeelding
Afbeelding

(Zie verder http://notab.outducks.org/nba/nba016z.html#nba_016z_079)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » wo 13 jun 2018, 14:47

Oeps ja. Maar het is ongeveer hetzelfde zoals ik ze beschreef :facepalm:
Svenlo

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » vr 15 jun 2018, 21:06

Afbeelding
Nieuw vorkbord afslag Kapelle-Zuid.
Afbeelding
Nieuw afstandenbord na de afslag Kapelle(Oude afslag s-Gravenpolder).
Waarom staat het hoofddoel Middelburg er niet meer op?
Op een vrij nieuw NBA bord(vorig jaar geplaatst) na de afslag Rilland staat Middelburg wel aangegeven.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » vr 15 jun 2018, 21:46

Jackbauer1350 schreef: za 09 jun 2018, 15:46 Lekker leesbaar deze tijdelijke dingen.
Nu volgen er nog portalen verderop, dat scheelt.
De markering van de rechter rijstrook is overigens ook iets verschoven zo te zien.
Afbeelding
Dit bord is trouwens enkele dagen geleden aangepast: rechtsaf staat er nu A12 in plaats van A4.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Via » vr 15 jun 2018, 22:03

Die borden in Zeeland zijn volgens de nieuwste template? Vind de wegnummers er een stuk beter en ruimer uitzien. :)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » vr 15 jun 2018, 22:11

Nee, nog niet helemaal.

NBd is wel eerder gemaakte, maar nog niet gerealiseerde ontwerpen aan het herzien, zodat ze uiterlijk veel gelijkenis met de nieuwe sjablonen hebben. Maar dat nog niet altijd zijn. Hier ook niet. Kun je bijvoorbeeld zien aan het feit dat BPS-code en tekst "Rijkswaterstaat" nog los op het bord staan, in plaats van geïntegreerd in de bies.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » vr 15 jun 2018, 22:20

Klopt. Voor de rest lijken ze wel conform de nieuwe templates, qua interlinies en formaten routenummervelden. Ziet er strak uit :)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 jun 2018, 23:02

Op de A50 van Arnhem richting Zwolle staan bij :KP: Beekbergen en :AS: Apeldoorn ook een hoop nieuwe borden.

Gelijk na :KP: Beekbergen is de vooraankondiging van :AS: Apeldoorn. Hier hangen portaalborden boven de weg. Op de twee portalen is het rechtdoorbord beide keren een twee rijstroken breed bord met Apeldoorn-Noord als enige doel. Zo direct na :KP: Beekbergen zou je toch Zwolle ook wel op dat bord verwachten, als routebevestiging. Het gaat om dit portaal en het volgende, rechtdoor staat nu enkel Apeldoorn-Noord aangegeven en geen Zwolle meer.

Nog erger wordt het op de parallelbaan van :AS: Apeldoorn. Deze aansluiting is wat anders vormgegeven dan gebruikelijk en er is hier een weefvak. Bovenaan de toerit staat enkel Zwolle aangegeven. Maar wat denk je dat er staat aangegeven voor het verkeer richting de A50, dus het verkeer dat de toerit heeft genomen? Juist, Apeldoorn-Noord... :facepalm:

Voor de duidelijkheid, het gaat om dit portaal waar het linkerbord vervangen is door een bord met Apeldoorn-Noord in plaats van Zwolle. Op deze plek volkomen misplaatst. Verkeer dat hier vanaf de toerit komt heeft hiervoor alleen maar het doel Zwolle gezien en helemaal geen Apeldoorn-Noord...

Apeldoorn-Noord, het nieuwe netwerkdoel.
:denk:

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » vr 15 jun 2018, 23:30

Wordt het sowieso niet tijd dat die aansluiting aangepast gaat worden naar een volledig haarlemmermeer in plaats van zo'n onding met onnodige parallelbaan en ruimtebeslag?
Svenlo

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » za 16 jun 2018, 0:28

Snelwegfreak schreef: vr 15 jun 2018, 22:20 Klopt. Voor de rest lijken ze wel conform de nieuwe templates, qua interlinies en formaten routenummervelden. Ziet er strak uit :)
Het zijn inderdaad mooi ontworpen borden. :top:
Morgenavond is een deel van de A58 in Zeeland gesloten. Vermoedelijk omdat er nog meer nieuwe borden geplaatst worden.
Ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » za 16 jun 2018, 8:15

sven_engelen schreef: vr 15 jun 2018, 23:30 Wordt het sowieso niet tijd dat die aansluiting aangepast gaat worden naar een volledig haarlemmermeer in plaats van zo'n onding met onnodige parallelbaan en ruimtebeslag?
Dan zit de uitvoeger te dicht achter :KP: Beekbergen. Kwartklaverblad zou wel kunnen, maar het is wel geld uitgeven voor een aangapssing die niet noodzakelijk is.

Plaats reactie