[F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Moderator: Moderatoren

HollandandJasper
dorpsstraat
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 20:52
Locatie: Sassenheim

[F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper » di 05 jun 2018, 10:36

Wat zijn een aantal sporen van nooit uitgevoerde plannen (infrastructuur, wegen, spoorlijnen, projecten etc.) in Frankrijk die we terug kunnen zien in het landschap?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » di 05 jun 2018, 21:22


Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Willem » wo 06 jun 2018, 0:52

De A3 is voor zo'n laag nummer een opvallend regionale weg in IIe-de-France, net buiten Parijs intra muros. Waren voor die weg geen andere plannen?

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Chrysa » wo 06 jun 2018, 1:40

Het einde van de D914 in Port-Vendres is ook een mooie. Ik vraag me af hoe het trace verder zou moeten lopen in de bergen daar.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » wo 06 jun 2018, 12:27

Willem schreef: wo 06 jun 2018, 0:52 De A3 is voor zo'n laag nummer een opvallend regionale weg in IIe-de-France, net buiten Parijs intra muros. Waren voor die weg geen andere plannen?
Het nummer volgt het systeem: een A-weg parallel aan een N-weg krijgt hetzelfde nummer. De N3 loopt (of liep) daar ergens. Dat wil dus niet zeggen dat er meer gepland was voor de A3.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Basjuh1981 » wo 06 jun 2018, 13:00

^^ Volgens de wegenwiki liep de N3 van Parijs naar Metz. Vergelijkbaar met de A4.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » wo 06 jun 2018, 13:57

Vergeet niet hun eerste testbaan bij Gometz-le-Châtel.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door MaartenE » wo 06 jun 2018, 14:11

Coen Tunnel schreef: di 05 jun 2018, 21:22
Het knooppunt tussen de N19 en N406: https://www.google.nl/maps/@48.762774,2 ... a=!3m1!1e3
Wat ik helemaal prachtig vind, is dat het kleine weggetje dat dood lijkt te lopen vlak daarboven keurig is uitgerust met een zebrapad.

Ga dit topic met interesse volgen, alleen de Aérotrain was bij mij bekend in Frankrijk.
Voor wie het nog niet doorhad, SNUP/GTI's zijn een grote fascinatie van mij. :)
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » wo 06 jun 2018, 14:34

^^ ik denk dat dat wel voor meer van ons geldt ;)

Dit is er ook zoeen van de N104:
Afbeelding

Tenminste, van het rode deel is het duidelijk (en als ik me goed herinner ooit in de ijskast gezet, niet afgeschoten), maar is dat blauwe deel ook als zodanig gepland geweest? Nu lopen er een hoop hoogspanningsleidingen doorheen.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door MaartenE » wo 06 jun 2018, 15:00

^^

Ik denk dat de blauwe zo hoort, in verband met veiligheid. Stel dat er bij een storm een boom omvalt, dan wil je niet dat door takken e.d. de hoogspanningskabels worden beschadigd.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » wo 06 jun 2018, 15:04

^^ dat snap ik, maar ik bedoel dat hoogspanningsleidingen ook niet altijd willekeurig ergens worden neergezet, die maken vaak gebruik van een bestaande ruimte (of mogelijke reservering). Zeker gezien dit in het verlengde van de A104 loopt vraag ik me af of dit niet ook een SNUP is.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Egbert » do 07 jun 2018, 7:32

Chrysa schreef: wo 06 jun 2018, 1:40 Het einde van de D914 in Port-Vendres is ook een mooie. Ik vraag me af hoe het trace verder zou moeten lopen in de bergen daar.
Ik gok in een tunnel naar het zuiden als afkorting van de D914. Misschien naar deze rotonde.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Pino » do 07 jun 2018, 12:06

harry schreef: wo 06 jun 2018, 12:27
Willem schreef: wo 06 jun 2018, 0:52 De A3 is voor zo'n laag nummer een opvallend regionale weg in IIe-de-France, net buiten Parijs intra muros. Waren voor die weg geen andere plannen?
Het nummer volgt het systeem: een A-weg parallel aan een N-weg krijgt hetzelfde nummer. De N3 loopt (of liep) daar ergens. Dat wil dus niet zeggen dat er meer gepland was voor de A3.
Er waren hoe dan ook geen plannen voor een substantieel langere A3. Heb (omdat ook ik me afvroeg waarom zo’n laag nummer zo kort was) wel eens op Wikisara gezocht naar verdere plannen, maar uiteindelijk is de A3 er gekomen als onderdeel van de Autoroute du Nord, die aan de rand van Parijs dus splitst in een westelijke tak (de ‘gewone’ A1) en een oostelijke tak (de A3). Die oostelijke tak had wel deels het nummer B3, terwijl de A3 de stad Marne la Vallée zou moeten gaan ontsluiten om daar op de A4 te eindigen (zie Wikisara, verlengde van de huidige A103), maar dan praat je nog steeds niet over iets heel substantieels.

Het lage nummer kan wel eens heel goed samenhangen met het feit dat dit een van de oudste snelwegen van Frankrijk is en nummers in eerste instantie min of meer opvolgend werden toegekend. Een heel specifiek systeem van koppelen aan een parallel lopende RN bestond toen volgens mij niet. De A1 en de A2 lopen enigszins in dezelfde richting als N1 (Calais) en N2 (Maubeuge), maar daar is dan alles mee gezegd. De A4 volgt eerder de N3 (zeker als je bedenkt dat Metz-Strasbourg pas later aan de A4 werd toegevoegd), de A8 loopt eerder parallel aan de N7 en A9 gaat N9 pas in een later stadium volgen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Km357 » do 07 jun 2018, 13:52

De eerste autoroute was op zich de A13 die enkel Autoroute de l'Ouest werd genoemd (maar die op zich het traject van de N13 volgt) en daarna de Autoroute du Nord, zo genoemd omdat ze het noorden van Marseille bediende. Pas veel later werd dat de A7.

In die tijd waren nummers nog niet zo voorhanden maar werd er nog met A, B, C en zelfs H gewerkt. Die zijn later vereenvoudigd tot enkel A. Als me niet vergis was de A3 dan ook van oorsprong geen A maar een A3 en een B3 (die dan later de A86 zou worden).

Pas in 1982 werd er werk gemaakt van alle B, C en H naar A-nummers te brengen, alsook werd er toen pas een begin gemaakt met nochtans logische zaken zoals afritnummers - ook al heeft het dan nog zeker 10 jaar geduurd eer ook daar wat logica in kwam.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Pino » do 07 jun 2018, 14:40

Km357 schreef: do 07 jun 2018, 13:52 Als me niet vergis was de A3 dan ook van oorsprong geen A maar een A3 en een B3 (die dan later de A86 zou worden).
Ja klopt, behalve dat ik die latere omnummering naar A86 niet echt zie.

De uiteindelijke A3 heeft feitelijk twee delen: het noord-zuid gedeelte tussen de A1 en Rosny-sous-Bois, en het oost-west gedeelte vanaf daar naar de Périférique. Het laatste was oorspronkelijk A3, samen met het inprikkertje A103 vanaf het knooppunt A3-A86zuid. Dat inprikkertje was dus uiteindelijk gepland om te verlengen tot aan Marne la Vallée. Het noord-zuid stuk was B3.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Vinny » vr 08 jun 2018, 21:13

De "logica" achter de Franse nummering lijkt het spinnenweb te zijn: de A 1 t/m A 3 zijn takken van de "autoroute du nord", de A 4 "autoroute de l'est", de A 5 t/m A 9 "autoroute du soleil" de A 10, A 11 en A 12 "l'Aquitaine", de A 13 t/m A 15 de "autoroute de Normandie", en uiteindelijk de A 16 richting het noordwesten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Willem » vr 08 jun 2018, 21:57

Waarbij, op de A4 en A13 na, wel opvalt dat veel wegen net voor Parijs zich in twee takjes verdelen. De A5 en A6 zijn het beste voorbeeld (A6a, A6b, A5a en A5b).
Op iets grotere schaal kun je de A3 als aftakking van de A1 zien die dus het nummer A1b verdiend. Waarbij de A1a de tak van de A1 naar Porte de la Chapelle is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Pino » vr 08 jun 2018, 21:58

Het meest opvallende aan de lage Franse A-nummers is wat mij betreft niet het met de klok mee uitlopen vanuit Parijs, maar de sprong naar de province voor A7-9. Internationaal bezien vrij zeldzaam, maar dat heeft er dan op de een of andere manier wel weer aan bijgedragen dat grote radiaal A10 dezelfde kant uitgast als de N10, evenals A13/N13. Maar om dat te bereiken zijn dus, behalve de 'sprong' met A7-9 en mismatches als A16/N1 en A4/N3, ook lage nummers toegekend aan nummers met niet meer dan regionaal belang in het Ile de France. Dit maakt van die eerste 16 nummers een wel heel rare combinatie, en dubbel wanneer je ook de A20 nog een plekje wilt geven in dit systeem.

Qua nummeringssysteem had ikzelf de laagste tien nummers toegekend aan de grote radialen van Parijs (inclusief aftakkingen ruim buiten de stad als huidige A2, A11 en A20), om vervolgens de kleinere Parijse radiale nummers en de A7-9 binnen gewone regionale clusters te brengen. Dan maar geen A/N-paartjes.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Vinny » za 09 jun 2018, 10:27

De nummers zijn in de jaren '70 ingevoerd en tot ver in de jaren '90 ontbraken A nummers vaak op de wegwijzers. Toen in 2006 het wegbeheer werd veranderd, had men kunnen kiezen om van A en N wegen een geïntegreerd stelsel te maken. Die kans heeft men laten liggen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Pino » za 09 jun 2018, 16:23

^^ 1982 meen ik, wat ook het moment was dat men begon met het bewegwijzeren van A-nummers op de blauwe borden (waarbij ik begin jaren '90 hanteer als kantelpunt dat een ruime meerderheid van de blauwe borden wel in die stijl was uitgevoerd; de A4 midden jaren '90 was een laatkomer).

Maar goed, bij die hernummering van toen heeft men hoofdzakelijk de prefixen B-H het A-systeem ingeveegd. Antennetjes als de A103 daargelaten heeft men toen bestaande A-nummers intact gelaten. De enige echt grote uitzondering die ik daarop ken is het verlengen van de A4 tot aan Strasbourg, ten koste van de toenmalige A32 en A34. Daardoor bleef een mini-nummer als A12 bestaan, naast nummers als A86 en A104 die nog waren toegekend volgens een principe "gebruik zo hier en daar vooral het nummer van de RN die de weg vervangt, ook al past dat totaal niet in de regionale clustering."
Laatst gewijzigd door Pino op za 09 jun 2018, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Km357 » za 09 jun 2018, 16:48

Het Duits zonesysteem is dan ook maar deels ingevoerd in Frankrijk, naast het al bestaande 1-9 systeem van radialen en A/N burensysteem. Frankrijk en logica, het zal vast nooit echt goed komen, maar het levert wel gespreksvoer op voor de wegennerds.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Willem » za 09 jun 2018, 18:06

Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat men in zo'n groot land geen zin had om wegen van Parijs tot Perpignan te hernummeren.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Pino » za 09 jun 2018, 21:27

^^ Nou ja, dat waren ze in 1982 toch aan het doen, en dat kon toen ook uit doordat de A-nummers niet stonden bewegwijzerd en nauwelijks bekendheid hadden. Tot in de vroege jaren '90 noemde men op verkeersinformatie de wegen bij hun naam - waar de files stonden op de Autoroute du Soleil etc.

Een wat verdergaande hernummering van de A-wegen had toen gekund, ook met de toenmalige grote assen als een A6 (terwijl grote assen als de A20, A71/A75 toen nog niet eens klaar waren, en de A10 net in 1981 was opgeleverd). Een integraal systeem van A- en N-nummers was toen denk ik een brug te ver, doordat N-nummers wel sterk ingeburgerd waren, bewegwijzerd stonden en N-status behielden als de parallel lopende Autoroute werd geopend. Toen dat in 2006 definitief voorbij was, waren wellicht de voorwaarden geschapen voor invoering van integrale wegnummering. Maar dat zal veel te laat en te kostbaar zijn geweest om toen alsnog in te voeren.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Ds79m » zo 10 jun 2018, 9:40

Tot aan die onzinnige decentralisatie in 2006 waren er weinig dingen in Frankrijk zo prettig als dat doorgaande niet-snelwegen normale nummers hadden als N4 of N7. Ondertussen rijdt iedereen op de navigatie, dus het maakt niet zo veel meer uit. Maar vroeger was het toch wel heel aangenaam dat je over lange stukken één laag N-nummer kon volgen, in plaats van de Nederlandse meuk met driecijferige nummers die bij elke wat grotere bebouwde kom verdwijnen of wijzigen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » zo 10 jun 2018, 10:01

^^ maar ook die vlieger ging vooral op voor de Parijs-centrische reiziger. Ik heb lang geleden ook wat familievakanties dienst gedaan als navigator met de Michelin-atlas om oost-west tochten door Frankrijk te maken. Dat kwam toch vaak neer op steeds wisselende D-nummers en soms wat hoge N-nummers blijven volgen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Pino » zo 10 jun 2018, 10:06

Ik ben de eerste om te zeggen dat het Nederlandse systeem met (vrijwel) alles driecijferig als het geen rijksweg is verre van ideaal is, maar uiteindelijk is ook een flink deel van de Franse niet-autosnelwegen die ertoe doen driecijferig. En lagen tot 2006 een flink deel van de F99 een beetje onbelangrijk te wezen naast een snelweg. In Duitsland zie je dat nog steeds zo, al heeft Frankrijk met de N2, de N4, delen N7 en N12 wel méér laaggenummerde N-wegen op corridors waar om allerlei redenen nooit een snelweg is gekomen.

Met sporen van nooit uitgevoerde plannen heeft dat niet te maken; meer met dunbevolkte en economisch achtergebleven streken waarin tolvrije expreswegen beter pasten. Waar je denk ik de meeste snelweg-SNUPs zult vinden, is in het Ile de France. Voor wegen als de al genoemde A3 naar Marne la Vallée en andere was al grond gekocht toen ze werden afgeblazen. Deze projecten staan op Wikisara beschreven onder het nummer dat ze ooit hadden ("ancien numéro ou projet"), waarna onder het kopje "ce qu'il en reste" de SNUPs zijn te vinden. De echte pareltjes als een overgedimensioneerd viaduct in het niets zul je daar echter niet heel snel vinden.

Wat ik zelf altijd wel een aardige vind is de nooit tot stand gekomen verbinding tussen A10 en Périférique, die mooi in het landschap zichtbaar is.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door RSK » zo 10 jun 2018, 12:35

Km357 schreef: za 09 jun 2018, 16:48 Het Duits zonesysteem is dan ook maar deels ingevoerd in Frankrijk, naast het al bestaande 1-9 systeem van radialen en A/N burensysteem. Frankrijk en logica, het zal vast nooit echt goed komen, maar het levert wel gespreksvoer op voor de wegennerds.
Voor mijn gevoel viel het wel mee met de onlogica, dus ik heb het even in kaart gebracht.

Afbeelding

De meest onlogische wegen binnen de zones zijn de A4, A20, A26 en A89.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Pino » zo 10 jun 2018, 14:31

Omdat regionale clustering van wegnummers eerder afhankelijk is van het begin van een wegnummer dan van de hele corridor, valt het met de onlogica van A4 en A26 wel mee. Dat zijn gewoon lange wegnummers die beginnen in de 'juiste' zone en eindigen in een heel andere. Daarbij wordt in de Franse clustering meestal gesproken over één cluster 1-20 (min 7-9) als wegen die rond Parijs beginnen. A4 past daar mooi bij, terwijl A26 gewoon begint in cluster 2 oftewel het noordwesten.

A20 en A89 zijn de echte afwijkers: beide gevallen waar men het A-nummer heeft afgeleid van de parallel lopende RN met gelijk nummer, ook al ligt het buiten zone (althans: met een A20 die 200 km buiten Parijs begint, kun je dat nog maar moeilijk een Parijs wegnummer noemen). En vergeet de A86 niet, om dezelfde reden. De A2, die een 160 km buiten Parijs begint, heeft natuurlijk ook best iets twijfelachtigs om te nummeren in het 'Parijse' cluster.

Voor wat het waard is: ik zou tegen deze achtergrond het kaartje iets anders hebben ingedeeld. Meer op basis van beginpunt van de wegen in een bepaald cluster dan de hele corridor van een weg (die best een eind een zone uit kan gaan) intekenen. Op zo'n basis zou zone 7 ook flink groeien. Hij zou stukken opslokken die je nu hebt ingedeeld in een ander cluster omdat de A19, A29 en A6 daar lopen.

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Teetje » di 26 jun 2018, 11:52

Het zijn weliswaar geen echte SNUPS, want eigenlijk sporen van ooit uitgevoerde plannen die later weer gewijzigd zijn, maar misschien toch wel interessant.

Langs de A13 vind je bijvoorbeeld een aantal restanten oud wegdek.

1. Knooppunt A13-A139 (Rouen)
https://www.google.nl/maps/@49.3439133, ... !1e3?hl=nl
Je ziet restanten van de oude zuidelijke rijbaan (richting Parijs) en resten van de afsplitsende rijbaan vanuit Parijs, richting Rouen. Dit knooppunt is blijkbaar bij de verbreding van de A13 heraangelegd en ruimer opgezet.

2. Knooppunt A13-A154
https://www.google.nl/maps/@49.246897,1 ... !1e3?hl=nl
Tussen de noordelijke rijbaan van de A13 en het tolstation van de A154 ligt een strook oud asfalt.

3. Voormalig eindpunt A13
https://www.google.nl/maps/@49.2222762, ... !1e3?hl=nl
Deze vind ik ook interessant. Volgens oude Michelinkaarten uit mijn collectie zie je hier restanten van het provisorische eindpunt van de A13 die hier samenkwam met de ik meen N13bis, tegenwoordig D6015. Die vale, kale strook die vanuit de A13 samenvloeit met de D6015 was het oude einde van de autoroute. De kromming in de Rue Principale (links van de A13) en het viaduct over de snelweg heen terug naar de D6015 maakte deel uit van de layout van dit tijdelijke snelwegeinde: volgens de kaarten reed je vanuit Rouen komende richting Parijs óf de snelweg op, óf over die afbuigende baan, over het viaduct om de RN te blijven volgen.

Overigens zit Frankrijk vol met dit soort vergeten resten.

4. A25-N225-D916
https://www.google.nl/maps/@50.9492443, ... !1e3?hl=nl
De zuidelijke rijbaan laat zien dat de afrit daar ooit veel korter en krapper was dan nu.

5. A6-A77-D377
https://www.google.nl/maps/@48.1754025, ... !1e3?hl=nl
In de jaren '70 had je op de A6 net te oosten van Nemours en afsplitsing naar het zuiden, volgens de Michelinkaart G6 genummerd. Dit is het begin van de huidige A77. Die G6 was in feite niet meer dan een soort lange uitrit en ten noorden van Dordives kwam deze uit op de toenmalige N7. Als ik het me goed herinner was dit in de jaren '70 (ik was nog klein) bewegwijzerd als "Dordives | Nevers". Ten oosten van het tolstation zie je nog restanten van de oude rijbanen. De huidige D377 hoort er ook bij en is dus oude snelweg. Waar de D377 samenkomt met de D607, hield de G6 op.

Deze kwam ik toevallig tegen en meende dat het misschien leuk was het hier te plaatsen. Ben nieuw hier, heb nog niet alle historie uitgeplozen op dit forum en weet dus niet of e.e.a. al eens besproken en gedeeld is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » di 26 jun 2018, 12:03

^^ Er zijn meer van dat soort sporen van oude verbindingswegen en vroegere snelwegeindes waar het oude wegdek nog (deels) is blijven liggen.

Bijvoorbeeld A7-N7 ten noorden van Orange en
A10-N10 bij Poitiers-Sud.

En deze past hier niet helemaal, maar de N1083 is de oude A35.

Plaats reactie