Chris schreef: ↑ma 21 mei 2018, 17:00
In hoeverre valt het publiceren van dashcambeelden nu onder de AVG / GDPR? En dan vooral de toevallige vastlegging van kentekens?
(..)
Is een kenteken überhaupt een persoonsgegeven? Aan de hand van alleen het kenteken kan je nog niet vaststellen welke persoon er rijdt.
Er worden ook beelden gepubliceerd waarop zowel kentekens als personen te zien zijn, soms te linken aan beiden.
Eigenlijk zijn alle dashcam- / telefoonbeelden uiteindelijk toch heimelijk gemaakt?
Als er dus een kenteken / persoon herkenbaar op beeld is.. en dat beeld wordt gepubliceerd zonder medeweten van die persoon.. volgens mij maak je met deze nieuwe AVG best wel kans met het argument dat er geen toestemming voor publicatie is gevraagd / schending van privacy.
Zoals afgelopen week.. bestuurder van een voertuig die zich misdraagt naar een andere bestuurder tijdens het wachten voor een verkeerslicht.
Bedrijfsauto duidelijk in beeld. E.e.a. gefilmd vanuit een andere auto. In hoeverre is dat nog openbaar filmen, vanuit de eigen -veilige- cocoon van de auto??
Het gedrag van de betreffende persoon is niet goed te praten.. maar dat het zo publiekelijk te zien is.. (ja, ik kijk er ook naar..

) kan best wel gevolgen hebben waar tijdens het filmen/publiceren niet bij stil gestaan wordt, denk ik.
Overigens, het valt mij wel op dat steeds meer (professionele) media kentekens van voertuigen bij nieuwsberichten onherkenbaar maken.
Bij de regionale omroepen zie ik dat steeds meer. Ik denk toch dat dat wel met wetgeving te maken heeft, of op z'n minst de wens om zich beter aan de wet te houden.
Compliance