Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 jun 2018, 0:12

^^ Je hebt toch sowieso geen recht op korting voor de tol met een gehandicaptenvoertuig?

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door R-R-L » wo 13 jun 2018, 0:25

Chris schreef: di 12 jun 2018, 22:37 Je betaalt overigens per land die maandelijkse kosten apart. Dus als je naar Spanje rijdt betaal je € 1,70 voor Frankrijk én € 2,40 in Spanje, plus de toltarieven. De ANWB rekent nog wat hogere tarieven dan AREA.

Bij AREA kost de badge € 11 (F, E, P) of € 15 (F, E, P, I), de ANWB rekent er het dubbele voor.
Met terugsturen van de oude badge zijn de kosten nog respectievelijk €6 en €10. Voor Italië en Portugal is een kenteken nodig. Ben nu nog even autoloos, over 3 weken wanneer ik een auto heb meteen maar even de nieuwe badge aanvragen en de oude terugsturen.

Ontdekte de nieuwe formule toen ik de prijzen voor de Oostenrijkse vignetten vergeleek, bij ANWB duurder. Dubbelcheck voor de tolbadge: ook duurder dan rechtstreeks bij AREA.

Mundial
stadsweg
Berichten: 338
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Mundial » wo 13 jun 2018, 16:31

Chris schreef: di 12 jun 2018, 22:37 Je betaalt overigens per land die maandelijkse kosten apart. Dus als je naar Spanje rijdt betaal je € 1,70 voor Frankrijk én € 2,40 in Spanje, plus de toltarieven. De ANWB rekent nog wat hogere tarieven dan AREA.
Hoe zit het eigenlijk als je alleen in Spanje rijdt, bv. als je met het vliegtuig naar daar gaat? Ik vind het niet meteen terug op de websites.

Heeft dat kastje trouwens echt nut in Italië, telepass werkt toch met nummerplaatherkenning?
Wordt jouw nummerplaat misschien opgenomen in de databank van telepass en wordt de facturering dan afgehandeld door AREA?

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Naturist » do 14 jun 2018, 0:42

Coen Tunnel schreef: wo 13 jun 2018, 0:12 ^^ Je hebt toch sowieso geen recht op korting voor de tol met een gehandicaptenvoertuig?
Jazeker wel, zolang ons voertuig binnen de grenswaarden van gewicht blijft, dan geldt voor een voertuig tot 3 meter hoog zolang dit voertuig een Europese gehandicaptenparkeerkaart onder de voorruit heeft de tolklasse 1.
Normaliter betaal je voor een voertuig tot 3 meter hoog tolklasse 3
Kom ik met mijn gewicht te hoog uit dan geldt nog steeds tolklasse 2

Het is bij iedere betaalpoort een hel, maar ik laat me geen eurocent door mijn neus boren.
Dus als ik het geluk heb dat ik een persoon aantreft, dan constateer ik dat er -altijd- classe 3 op display staat, ik vervolgens de invalideparkeerkaart onder zijn of haar neus houdt en daarbij in mijn beste Frans zeg: "C'EST CLASSE 1, C'EST UN GRAND UTILITAIR AVEC UN CARTE HANDICAPÉ!" (Je moet luid spreken anders verstaan ze er helemaal geen moer van)
Heb ik het geluk niet, en dat gebeurt onder de bezuinigingen steeds vaker, dan kom ik aan, druk mijn kaart in de gleuf en staat er wederom "classe 3".
Vervolgens moet je vanuit onze bus helemaal onderaan naar een knopje reiken om dan verbinding te krijgen met een van de medewerkers.
Waar je dan vervolgens weer dezelfde discussie mag gaan voeren over jouw "Grande Utilitair".
Meestal is de persoon achter de geluids- én beeldverbinding dan nog steeds niet overtuigd en komt er -ook bij nacht- en ontij- een medewerker persoonlijk checken of het echt waar is dat er een Nederlander op de hoogte is van de rechten van de Europese gehandicapte burger (mijn echtgenote).
Die medewerker roept dan steevast dat het in orde is en "classe 1" op z'n plaats is.
Heerlijk als er dan vaak al een rij van zo'n 30 auto's achter je staat maar dat terzijde.
Ook heb ik al meegemaakt dat de medewerker van de tolweg mij vroeg van "quelle société" mijn echtgenote dan lid zou zijn, waarop ik nogal venijnig antwoordde dat zij lid was van de "société Européen" en dat zij zich aan de wet moesten houden en dat wij als Nederlanders net zoveel recht op de classe 1 hadden als iedere Fransoos.

Leuke discussies, en echt ieder jaar weer.
Onze kinderen kunnen mijn Franse riedeltje zonder moeite op elk moment oplepelen.
Nogmaals, wij hebben er recht op en als ik die moeite moet doen dan zij dat zo.
Maar dat ze naast de verschrikkelijke bureaucratie en de moeite die je moet doen ook nog de invalide mensen alsnog eens het gemak afpakken door de tolbadge niet geschikt te maken voor mensen die al met 1-0 achter staan is een gotspe.
Notabene in het land waar de film Les Intouchables vandaan komt.

Schaam je Frankrijk, schaam je.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door exroosje » do 14 jun 2018, 12:11

Mundial schreef: wo 13 jun 2018, 16:31
Chris schreef: di 12 jun 2018, 22:37 Je betaalt overigens per land die maandelijkse kosten apart. Dus als je naar Spanje rijdt betaal je € 1,70 voor Frankrijk én € 2,40 in Spanje, plus de toltarieven. De ANWB rekent nog wat hogere tarieven dan AREA.
Hoe zit het eigenlijk als je alleen in Spanje rijdt, bv. als je met het vliegtuig naar daar gaat? Ik vind het niet meteen terug op de websites.

Heeft dat kastje trouwens echt nut in Italië, telepass werkt toch met nummerplaatherkenning?
Wordt jouw nummerplaat misschien opgenomen in de databank van telepass en wordt de facturering dan afgehandeld door AREA?
Volgens het voorbeeld bij APRR betaal je per land, maar Portugal en Spanje tellen als 1. Dus als je niet door Frankrijk gaat betaal je alleen voor Spanje. BV met een huurauto. Maar je moet in landen buiten Frankrijk wel in de auto rijden die het kenteken heeft zoals vastgelegd bij je abonnement. Ook al werkt het in alle landen met een radiosignaal (ook Italie), er zijn daar (uitzonderings)situaties waar er op kenteken gewerkt wordt (bv tolstations zonder telepeage poortjes - dan controleert de beambte je kenteken).
In Italie is op een paar nieuwe snelwegen ook kenteken herkenning (zoals bij Varese). Al bliepte ook daar de telepass badge toen ik daar vorig jaar langskwam met een exemplaar van tolltickets.
Het overgrote deel werkt echter net als in Frankrijk met poortjes tot 30 km/u. Die hoeven dus niets met je kenteken te doen.

Ik ben benieuwd of het in de praktijk ook met een huurauto gaat werken, kun je snel het kenteken aanpassen voor een beperkte tijd... En kan het per direct . Blokkeert de boel als je het toch doet met een verkeerd kenteken of gaat het goed zolang je alleen langs klassieke poortjes komt....

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door exroosje » ma 18 jun 2018, 10:41

De badge afgelopen weekend (al) ontvangen van APRR. Met een envelop om de oude terug te sturen. Doe je dat niet binnen 1 maand dan 30 euro kosten.

Lijst met tarieven erbij, inderdaad telt het per land waar je hem gebruikt (ca 2 euro in die maand). Dus gebruik hem niet in Frankrijk en je betaalt ook niet voor Frankrijk.

Nieuwe gebruikers betalen 11 of 15 euro (afhankelijk wel /geen italie) en de verzendkosten naar NL waren 10 euro. Bestaande klanten(zoals ik) betalen 5 euro minder.

Op de badge is te zien dat er een apart gedeelte voor Italie op zit met een apart nummer (rechts op de foto). De badge heeft nu een geldigheidsduur: 2025
De badge zonder Italie is kleiner, al is ie anders als degene die ik had (links op de foto) (zag ik in de handleiding).

Kenteken registreren is vooral voor Italie, voor systeem free flow en als je badge onverhoopt niet herkend wordt. Dan kan je met kenteken alsnog betalen via telepeage krijgen bij een tolpoortje. Ook in Portugal bestaat free flow trouwens. Dus ook daarvoor is kenteken relevant als de badge onverhoopt dienst weigert.

Vraag hier aan de keukentafel waarom de franse tolmaatschappijen dit eigenlijk aanbieden,. Waar verdienen zij aan als er geen commissie op de toltarieven zit. Van die 2 euro kan je niet leven lijkt me.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door exroosje op wo 20 jun 2018, 14:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Km357 » ma 18 jun 2018, 10:57

De besparing op personeelskosten levert hen vast meer dan genoeg op als meer en meer mensen télépéage gebruiken. Die badge gaat jaren mee, en aan de télépéage zijn er behalve installeering niet zo gek veel kosten verbonden. Lijkt me toch de meest logische verklaring nee?

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door exroosje » ma 18 jun 2018, 12:16

Dat argument geldt alleen voor badges binnen Frankrijk.

Wat levert het APRR op dat er personeelsbesparing is in Italie?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » ma 18 jun 2018, 13:53

^^ Die kosten zullen vast wel ergens onderling verrekend worden. Belangrijk verder element is dat mensen met Telepéage volgens mij grotendeels betalen met automatische afschrijvingen van je bankrekening. Dan ontvangt de tolmaatschappij sneller zijn geld dan het geval zou zijn bij betaling met creditcard, en dan praat je nog niet eens over de courtage die de creditcard-maatschappij hen in rekening brengt.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door mvalkenburg » ma 18 jun 2018, 14:06

Plus dat mensen omwille van het gemak misschien eerder voor de tolweg kiezen?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » ma 18 jun 2018, 14:29

^^ Het levert op zijn minst goodwill op voor de organisatie: "leuker kunnen we het niet maken, wel gemakkelijker" zeg maar.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Km357 » ma 18 jun 2018, 17:13

Met télépéage krijg je zelfs korting op het Viaduct van Millau. Nu kan je stellen dat de basisprijs sowieso in de zomer al te hoog is - en daar ga ik in mee - maar het is toch wel handig met zo'n bakje. Je bent dan niet alleen sneller maar ook nog eens goedkoper af.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 jun 2018, 17:25

^^ Ook bij de A86 Duplex is het goedkoper als je van/naar de A13 rijdt en Télépéage gebruikt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 18 jun 2018, 17:27

Naja, men is maar in enkele gevallen met een télépéage iets goedkoper af. Normaliter betaal je feitelijk iets extra. Persoonlijk vind ik het altijd nog vreemd dat Franse tolmaatschappijen geld willen zien voor een transponder. In Scandinavië heeft men de zaak veel beter bekeken. Daar krijg je een transponder tegen een borgsom gratis en bovendien in Denemarken en Noorwegen overal iets korting.

Kennelijk ziet men in Frankrijk de télépéage nog als een soort premium-service en zolang mensen daar iets extra voor willen betalen, zal dat ook nog wel zo blijven. Maar eigenlijk zouden de rollen omgedraaid moeten worden: Télépéage gratis maken en voor het gebruik van een bemand tolpoortje administratiekosten of opslag vragen. Ook al is het maar 0,50€ per transactie bij een bemand tolpoortje... onder de streep zal je daarmee effectiever mensen naar de télépéage krijgen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » ma 18 jun 2018, 18:36

^^ Cash-betalers extra laten betalen klinkt logisch, maar je kunt ook wel zien aankomen dat consumenten-organisaties en de politiek dan zwaar de gordijnen in vliegen. Scandinavië is op dit punt bepaald geavanceerder dan landen verder in het zuiden, maar zelfs daar hoor je nu geluiden dat de cashless maatschappij misschien wel een beetje te ver gaat. Ik denk eerder dat men degenen die geen kastje hebben in toenemende mate zal straffen door geen mogelijkheid meer aan te bieden om cash te betalen, maar dat je dan binnen een bepaalde termijn moet afrekenen via een website om te voorkomen dat je de rekening op je kenteken thuis krijgt gestuurd met verhoging. Zie Dartford Crossing en de Pedemontana bij Milaan. Zal politiek minder gevoelig liggen en toch mensen met zachte hand richting telepeage duwen.

Toch is er veel voor te zeggen om de transponder inderdaad aan te bieden voor niet meer dan de verzendkosten, wanneer je ziet wat telepeage de tolmaatschappij aan voordelen biedt. Ze zijn feitelijk bezig hun beste klanten een premie te laten betalen onder het motto "kijk eens wat voor gemak we je aanbieden". Misschien komt het nog eens zover.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » ma 18 jun 2018, 18:47

In Noorwegen betaal je eigenlijk ook een toeslag t.o.v. de transponder, maar dat wordt zo niet gepresenteerd. Iedereen met een transponder krijgt korting, maar zonder transponder betaal je vol tarief. Je kan dat ook zien als: iedereen met transponder betaalt normaal tarief en zonder transponder een hoger tarief.

In Noorwegen werkt het ook zo dat je een voorschot kan betalen. Hoe hoger het voorschot, hoe hoger de korting. Bijvoorbeeld als je bij de Bømlatunnel 4800 NOK vooruit betaalt, krijg je 50% korting op de toltarieven. Daarnaast geldt dat je met een Autopass transponder bij tolcordons maar 1 x per uur betaalt, zonder contract betaal je overal waar je binnen dat uur langs komt. Overigens heb je daar als toerist meestal geen last van (je rijdt normaal niet 2 keer in een uur heen en weer in Oslo of zo).

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Km357 » ma 18 jun 2018, 19:50

Ik betaal amper nog iets cash (misschien 50 euro per kwartaal of zo) maar toch vind ik niet dat een volledig legale vorm van betalen duurder zou moeten zijn.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door R-R-L » ma 18 jun 2018, 23:05

exroosje schreef: ma 18 jun 2018, 10:41
De badge zonder Italie is kleiner, al is ie anders als degene die ik had (links op de foto) (zag ik in de handleiding).


Afbeelding
De afbeelding doet het niet. Kan je nog wel de houdertjes gebruiken die bij de oude badge horen? Heb nu deze liggen:
Afbeelding

Ruil die om voor de versie met Italië zodra ik het kenteken van mijn tijdelijke auto weet, die auto zal ik ook mee door Frankrijk en Italië rijden deze zomer.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door exroosje » di 19 jun 2018, 11:36

Ik zie de afbeelding wel?
Hier is een plaatje van de top europ badge zonder italie
Afbeelding
Deze heeft een andere houder . Als je mijn afbeelding kunt zien, dan zie je dat die met Italie weer heel anders is en weer een andere houder heeft...
Hier is een afbeelding erva van de anwb site (zonder houder, die is geel)

Afbeelding


Ik ga er vanuit dat je je kenteken zo om kan zetten, Ik ben tenminste van plan om met een huurauto in italie deze ook tijdelijk om te zetten.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door R-R-L » di 19 jun 2018, 12:42

Helder! Zelfde lompe blok dat de Italianen achter de ruit hebben. Zonde, die andere zijn een stuk beter vormgeven.

Kenteken kan je inderdaad via het klantportaal wijzigen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » di 19 jun 2018, 12:46

exroosje schreef: di 19 jun 2018, 11:36 Ik zie de afbeelding wel?
Dat komt omdat je afbeeldingen op een extern forum staan waar je schijnbaar ingelogd moet zijn om de afbeeldingen te zien. Wij zien echter niks, omdat we de rechten er niet voor hebben. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door exroosje » wo 20 jun 2018, 14:34

R-R-L schreef: di 19 jun 2018, 12:42 Helder! Zelfde lompe blok dat de Italianen achter de ruit hebben. Zonde, die andere zijn een stuk beter vormgeven.

Kenteken kan je inderdaad via het klantportaal wijzigen.
Iets minder lomp. Het is het nieuwe formaat badge. Ik heb ook al plaatjes gezien met deze nieuwe badge in de grijs gele kleurstelling van italie.
Afbeelding
De oude was nog iets groter, alsof er 2 aa batterijen in zaten :-)
Afbeelding

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door exroosje » wo 20 jun 2018, 14:41

SnarfFlevoland schreef: di 19 jun 2018, 12:46
exroosje schreef: di 19 jun 2018, 11:36 Ik zie de afbeelding wel?
Dat komt omdat je afbeeldingen op een extern forum staan waar je schijnbaar ingelogd moet zijn om de afbeeldingen te zien. Wij zien echter niks, omdat we de rechten er niet voor hebben. ;)
Zo beter ?

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » wo 20 jun 2018, 18:33

^^
Prima! :) Het ziet er inderdaad wel lomp uit in vergelijk met de oude versie, laat staan vergeleken de moderne/slanke Kapsch-transponders.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door R-R-L » wo 20 jun 2018, 19:09

Ziet er inderdaad een stuk minder uit dan die Kapsch transponders. In totale grootte lijkt het wel mee te vallen. Met de bevestiging van de linker transponder er op komen ze volgens mij even ver van de ruit af.

Alleen nog even denken hoe hem dan te bevestigen. Sowieso rechts van de spiegel. Bolle kant dan maar aan de bovenkant van de ruit? Met de bolle kant aan de spiegelvoet staat de tekst op de kop, dat gaat natuurlijk alleen maar als de sticker dan vanaf de bestuurderszijde wegvalt achter de spiegel. Details details :mrgreen:

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door exroosje » do 21 jun 2018, 17:46

Zo hangt ie bij mij. Rechts van de spiegel, dan komt het dikke deel juist onder (anders kun je hem er niet afschuiven). Gezien de oriëntatie van het aprr logo (dat nu niet op zijn kop staat) was het kennelijk zo bedoeld. Inderdaad wel wat lomp, die oude liet ik gewoon zitten, maar deze valt wel wat erg op... Hoe zouden ze daar in Frankrijk zelf mee omgaan- is het aantrekkelijk jatspul?



Afbeelding

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door R-R-L » do 21 jun 2018, 22:38

Dat valt inderdaad goed op. Ook van een afstandje zo duidelijk te zien? De vorige zag je pas zodra je met de neus zowat tegen de ruit aan zat.
Of ze gevoelig zijn om te jatten vraag ik me ook af. Als ik de auto voor een paar dagen parkeerde haalde ik hem meestal wel van de ruit af.

Ik wilde de houder in principe helemaal niet tegen de ruit aanplakken. Even tegen de ruit houden bij tolpoorten en daarna weer wegleggen. Kwam er bij de eerste de beste poort achter dat het met een handgeschakelde auto niet werkt. Of je zou hem al ver vooraf in 2 moeten zetten en de koppeling inhouden, ben ik geen fan van.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Km357 » vr 22 jun 2018, 7:44

Ik haal hem er toch af als ik parkeer ja. Zou het toch maar zot vinden dat ik een nieuwe ruit en nieuwe badge moet kopen gewoon omdat er 1 of andere op m'n kosten op de autoroute wil rijden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » vr 22 jun 2018, 14:03

Wel apart dat het Italiaanse systeem niet met de transponders van Kapsch kan omgaan, maar andersom wel. Dat spreekt natuurlijk voor het systeem van Kapsch, maar als je een Europa-badge wil, dan zit je dus aan zo'n knots vast, omdat de Italianen een ander en/of verouderd systeem hebben... Lekker is dat dan. :geenlach:

Natuurlijk zijn dit luxeproblemen, maar het oog wil ook wat. En inderdaad lijkt me zo'n knots van een transponder diefstalgevoeliger dan die nieuwe slanke transponders van Kapsch.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » vr 22 jun 2018, 16:55

^^ Het is al heel wat dat we nu één transponder hebben die in vier landen gebruikt kan worden. Het zou nog mooier zijn als er nu meer landen zijn die zich bij dit systeem gaan aansluiten.

Plaats reactie