Uitrit of weg van rechts?

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door Nahoj » do 24 mei 2018, 15:55

Demassel schreef: wo 23 mei 2018, 21:05 Dat laatste is zeker, want niemand snapt er iets van hoe het nu echt zit.

Het antwoord van de wijkagente was: "Er staat een straatnaambord dus een weg van rechts"
De ene automobilist rijdt steevast door, de ander twijfelt en rijdt door en een derde geeft voorrang.

Vandaar de hoop dat iemand hier een duidelijk, feitelijk antwoord op kan geven met liefst 'bewijzen' uit bijv. de babw ofzo.

Vooral omdat het wachten is op een ongeluk wat meer is dan blikschade.
Vanuit de BABW niet, echter, het kennisinstituut op dit gebied is het CROW, deze heeft een publicatie waarin verwezen wordt naar de jurisprudentie. Hierin valt te lezen:
een uitrit wordt gekenmerkd door:
1. een zichtbare beperkte bestemming of
2.Een duidelijke uitritconstructie die gekenmerkd wordt door:
a Een verhoogd doorlopend trottoir langs de doorgaande weg; en/of
b. Inritblokken aan beide zijden van de uirit; en/of
c. De afwezigheid van bochtbanden


Op basis hiervan kan je mijns inziens wel stellen dat het geen uitrit betreft. 1. is niet van toepassing, je ziet alleen dat er verderop een P is, niet dat dit het enige is waar de weg heenleidt.
Bij punt twee kunnen we stellen dat aan geen van de drie punten voldaan wordt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door duikgek89 » do 24 mei 2018, 16:07

Jeroen schreef: wo 23 mei 2018, 21:07 Soms krijg je bijna het idee dat wegbeheerders maar bewust een onveilige kruising willen creëren vanuit een shared-space gedachte. Het wordt er nog erger op als er verschillende soorten bestrating worden gebruikt die alleen nog maar meer verwarring zaaien zoals bijvoorbeeld hier.
Of omdat ze het niet snappen.

Hoe dan ook, elke kruising die hier door kenners uitgebreid besproken en bediscussieerd wordt om te begrijpen wat de wegbeheerder nu eigenlijk wil is wat mij betreft een grove MISDAAD.
De gewone gebruiker is er in die tijd al 10 keer overheen en snapt op een gegeven moment niet meer wie wel, en wie geen voorrang zou moeten krijgen, dat is gewoon wachten op ongelukken. En dan kun je van een Nederlander nog verwachten dat hij/zij alle details kent, maar een buitenlander gaat op zo'n plek erg makkelijk de mist in.

Wat mij betreft mogen de verantwoordelijke personen een proces wegens gevaarlijke ingreep in het stratenverkeer of iets dergelijks aan hun broek krijgen, vooral ook omdat die onduidelijkheid met de juiste inrichting gewoon helemaal niet nodig is.

Jutter
dorpsstraat
Berichten: 173
Lid geworden op: wo 08 feb 2017, 0:48
Locatie: Den Helder

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door Jutter » do 31 mei 2018, 19:45

Wat vinden jullie van dit kruispunt? Ik stond er laatst even te kijken, je ziet toch behoorlijk wat chauffeurs even nadenken of rechtdoor nou voor gaat. De bestrating met de bocht mee is er puur om de verkeersstroom die kant op de leiden.

En dit opstakel zit aan de verkeerde kant want de meeste auto's rijden er met een boogje omheen :rofl2:
Afbeelding

En fietsers steken schuin de straat over want wie wil er nou wachten voor verkeerslichten.
Afbeelding

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door Boerenkool » zo 03 jun 2018, 23:44

Jeeminee wat.n gedrocht.
Ik zou t houden op n gewone weg.met voorran van rechts en de weg rechtdoor en niet afbuigend als hoofdrichting
Immers geen bord en geen echte uitritconstructies. Maar ik kan me de verwarring goed voorstellen.
Die drempel is net te ver om n uitritconstructie te maken.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door Basjuh1981 » ma 04 jun 2018, 8:16

Het ziet er mooi uit hoor, maar hou het voor het verkeer simpel. Dat voorkomt meer ongevallen dat dit soort achterlijke constructies.

IIVQ
verkeersader
Berichten: 898
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door IIVQ » di 05 jun 2018, 23:01

Demassel schreef: wo 23 mei 2018, 21:05 Het antwoord van de wijkagente was: "Er staat een straatnaambord dus een weg van rechts"
Dus de Bandholm is geen uitrit, maar een zijweg want er staat een straatnaambord? :D

Maar volgens mij is het verschil tussen uitrit en zijweg dat voor het verkeer dat er uit komt, voetgangers voorrang hebben bij een uitrit.
(Voor afslaand verkeer de uitrit in hebben de voetgangers al voorrang ivm rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang)

Mij is altijd geleerd dat een ander wegdek alleen niet een uitrit maakt en dat een onverharde weg dus geen uitrit maar zijweg met impliciete haaientanden is (verschil is of je - er uit komend - kruisende voetgangers wel of niet voorrang moet geven).
maar over een jaartje ligt mijn theorieexamen alweer dichter bij mijn geboorte dan bij de huidige datum, dus het kan zijn dat ik het verkeerd onthouden heb.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door Attietattie » di 05 jun 2018, 23:46

IIVQ schreef: di 05 jun 2018, 23:01Dus de Bandholm is geen uitrit, maar een zijweg want er staat een straatnaambord?
Een zijweg kan nog steeds voorzien zijn van een uitritconstructie.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door duikgek89 » wo 06 jun 2018, 6:44

IIVQ schreef: di 05 jun 2018, 23:01 Mij is altijd geleerd dat een ander wegdek alleen niet een uitrit maakt en dat een onverharde weg dus geen uitrit maar zijweg met impliciete haaientanden is
Er is een regel: Verhard gaat voor onverhard.
Die regel gaat bij verschillende verhardingstypes niet op.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door Rein » wo 06 jun 2018, 9:39

^^ die regel is iets te kort door de bocht. Hard gaat voor onverhard geldt namelijk alleen ten aanzien van de voorrangssituatie aangaande onverharde wegen van rechts. Zie art 15 RVV 1990.

Verkeer dat van een onverharde weg rechtdoor een verharde weg oprijdt heeft namelijk wel voorrang op tegemoetkomend verkeer dat linksaf slaat. In dat geval geldt gewoon de regel recht doorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor.

Kortom: verhard gaat voor onverhard gaat niet altijd op.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door Peter » wo 06 jun 2018, 10:15

Jutter schreef: do 31 mei 2018, 19:45 En fietsers steken schuin de straat over want wie wil er nou wachten voor verkeerslichten.
Afbeelding
Dat lijkt ook expliciet te mogen en bedoeld te zijn, gezien het (brom)fietspadbord aan de linkerzijde. De voorzichtige fietser kan ook de verkeerslichten gebruiken. Er ligt aan de doorgaande straat een éénrichtings (brom)fietspad aan de linkerzijde. Dat is heel apart. Geen fietspad of strook de andere kant op (en ook geen fietsverbod)
https://www.google.nl/maps/@52.9575369, ... 312!8i6656
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door Lekkere Kwal » wo 06 jun 2018, 11:06

^^ dat is ook apart: er staat een :G12a: aan beide kanten (voor de stoplichten). Is dat uberhaupt mogelijk? edit: oh alleen :G11: is verplicht, die had ik even gemist.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door duikgek89 » wo 06 jun 2018, 13:28

Rein schreef: wo 06 jun 2018, 9:39 ^^ die regel is iets te kort door de bocht. Hard gaat voor onverhard geldt namelijk alleen ten aanzien van de voorrangssituatie aangaande onverharde wegen van rechts. Zie art 15 RVV 1990.

Verkeer dat van een onverharde weg rechtdoor een verharde weg oprijdt heeft namelijk wel voorrang op tegemoetkomend verkeer dat linksaf slaat. In dat geval geldt gewoon de regel recht doorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor.

Kortom: verhard gaat voor onverhard gaat niet altijd op.
Ik wilde dat dan ook niet uitdiepen maar slechts aangeven dat de relatie tussen verhard en onverhard niet hezelfde is als de relatie tussen twee verschillende verhardingen zoals bijvoorbeeld beton en asfalt.

Maar dat punt was niet nodig geweest als ik de post die ik aanhaalde niet verkeerd gelezen had... :wall:

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door Bert65 » do 07 jun 2018, 18:58

Rein schreef:^^ die regel is iets te kort door de bocht. Hard gaat voor onverhard geldt namelijk alleen ten aanzien van de voorrangssituatie aangaande onverharde wegen van rechts. Zie art 15 RVV 1990.

Verkeer dat van een onverharde weg rechtdoor een verharde weg oprijdt heeft namelijk wel voorrang op tegemoetkomend verkeer dat linksaf slaat. In dat geval geldt gewoon de regel recht doorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor.

Kortom: verhard gaat voor onverhard gaat niet altijd op.
In artikel 15 RVV wordt helemaal niet gesproken over onverharde wegen van rechts. In het artikel wordt onderscheid gemaakt in hard en onverhard. Waar je ook vandaan zou komen maakt niet uit; bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een onverharde weg. Waar je, na het verlenen van voorrang, dan ook naar toe zou willen maakt niet. Rechtdoor, links- of rechtsaf, het maakt niet uit; eerst voorrang verlenen aan bestuurders op een verharde weg. Artikel 18 heeft hier niets mee van doen want de onverharde is niet dezelfde weg als de verharde weg.

Jutter
dorpsstraat
Berichten: 173
Lid geworden op: wo 08 feb 2017, 0:48
Locatie: Den Helder

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door Jutter » do 07 jun 2018, 19:13

Peter schreef: wo 06 jun 2018, 10:15
Jutter schreef: do 31 mei 2018, 19:45 En fietsers steken schuin de straat over want wie wil er nou wachten voor verkeerslichten.
Afbeelding
Er ligt aan de doorgaande straat een éénrichtings (brom)fietspad aan de linkerzijde. Dat is heel apart. Geen fietspad of strook de andere kant op (en ook geen fietsverbod)
https://www.google.nl/maps/@52.9575369, ... 312!8i6656
Klopt, ik heb in januari een mail gestuurd naar de gemeente met de vraag waarom dat was. Kreeg dit terug:
Vanwege de aldaar aanwezig bomen kon destijds niet een fietspad worden gerealiseerd dat voldoende breed is om verkeer in twee richtingen te faciliteren. De huidige breedte staat slechts verkeer in één richting toe. fietsverkeer in de tegenovergestelde richting zal gebruik moeten maken van de Keizersgracht.
Ik ken echter maar weinig mensen die via de gracht fietsen, bij tegenliggers op het fietspad pak je gewoon een stukje stoep (zelfde hoogte) :top:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door Vinny » za 09 jun 2018, 9:58

Die situatie in Den Helder is erg pragmatisch ontworpen, vanuit een visie dat het er vooral mooi moet uitzien in plaats dat de verkeersstromen het best worden gefaciliteerd. Het is moeilijk om het echt beter te doen vrees ik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door Demassel » za 09 jun 2018, 16:12

Nahoj schreef: do 24 mei 2018, 15:55
Demassel schreef: wo 23 mei 2018, 21:05 Dat laatste is zeker, want niemand snapt er iets van hoe het nu echt zit.

Het antwoord van de wijkagente was: "Er staat een straatnaambord dus een weg van rechts"
De ene automobilist rijdt steevast door, de ander twijfelt en rijdt door en een derde geeft voorrang.

Vandaar de hoop dat iemand hier een duidelijk, feitelijk antwoord op kan geven met liefst 'bewijzen' uit bijv. de babw ofzo.

Vooral omdat het wachten is op een ongeluk wat meer is dan blikschade.
Vanuit de BABW niet, echter, het kennisinstituut op dit gebied is het CROW, deze heeft een publicatie waarin verwezen wordt naar de jurisprudentie. Hierin valt te lezen:
een uitrit wordt gekenmerkd door:
1. een zichtbare beperkte bestemming of
2.Een duidelijke uitritconstructie die gekenmerkd wordt door:
a Een verhoogd doorlopend trottoir langs de doorgaande weg; en/of
b. Inritblokken aan beide zijden van de uirit; en/of
c. De afwezigheid van bochtbanden


Op basis hiervan kan je mijns inziens wel stellen dat het geen uitrit betreft. 1. is niet van toepassing, je ziet alleen dat er verderop een P is, niet dat dit het enige is waar de weg heenleidt.
Bij punt twee kunnen we stellen dat aan geen van de drie punten voldaan wordt.
dus als ik het goed snap is dit een weg van rechts (zoals vanaf begin werd geopperd)
Afbeelding

en dit dus wel een uitrit (zichtbare beperkte bestemming)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door Victor » za 09 jun 2018, 20:24

^^ Ik zie de foto's niet.
Overigens, als ik op "citeer" klik zie ik twee absurd lange url's zonder .jpg tussen [ img] en [/img].
Volgens mij moet er tussen [ img] en [/img] altijd een url staan die eindigt op .jpg .
Ofwel: de url van het plaatje zelf, op een foto-host website.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door Gaiajohan » do 14 jun 2018, 0:37

Ik vind deze
https://goo.gl/maps/UDY8iJGGnCw

Eigenlijk gewoon heel krom.
Van rechts, maar ze komen wel van een verhoging/drempel, en voetpad loopt niet door..

Dus rechts heeft voorrang. Maar vond het vooral een allegaartje om onduidelijkheid te creëren..

Zelfde:
https://goo.gl/maps/hiYRghcrqXH2

En wat te denken van deze:
125 Hoofdstraat

https://goo.gl/maps/WC3nE9gPrrJ2

Soort doorlopende trottoirband, maar shared space. Volgens de gemeente heeft rechts hier voorrang.. ik twijfel daar nogal aan..
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door Rein » do 14 jun 2018, 8:39

Die eerste twee zijn op zich wel vrij duidelijk, gewoon weg van rechts. Het had mooier/beter gekund, maar er kan geen twijfel over de voorrang zijn.

Die laatste zou ik inderdaad als uitrit beschouwen. Leuk dat de gemeente er anders over denkt, maar iets vinden omdat men iets als zodanig bedoeld heeft is wat anders dan wat de feitelijke situatie laat zien.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door Emil » do 14 jun 2018, 11:06

Voor weggebruikers wordt het vaak nog verwarrender als het twijfelgeval een fietspad betreft. Zoals hier: https://goo.gl/maps/42baNmm9iKm

Of wat te denken van deze: https://goo.gl/maps/6o4PrKxdxun Het fietspad ligt hoger, maar geeft dat een speciale status aan het fietspad? Voorrang van rechts lijkt mij duidelijk. Maar heeft de fietser ook voorrang van links omdat de weg een uitrit is? :dontknow:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door Rein » do 14 jun 2018, 12:40

Ik denk dat bij zo'n fietspad als van die eerste link nog nooit een automobilist de fietser van rechts voorrang heeft gegeven, terwijl de fietser dat formeel wel heeft. In de praktijk is het in zulke straten zo rustig qua verkeer dat het maar sporadisch zal voorkomen dat er daadwerkelijk voorrang verleend moet worden. En dan zal in de praktijk de fietser wel even inhouden denk ik.

Dat tweede geval lijkt mij formeel een gelijkwaardige kruising, maar in de praktijk zullen (alle) fietsers verwachten voorrang te hebben en zullen de meeste automobilisten dat ook verlenen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door Coen Tunnel » do 14 jun 2018, 13:12

Wat als hier een fietser van rechts komt?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door Rein » do 14 jun 2018, 13:36

Als het een afslaande fietser is, moet hij rechtdoorgaand (auto)verkeer voor laten gaan. Komt de fietser vanaf het bruggetje of de paden daaromheen, dan rijdt hij feitelijk op een voetpad. Dit voetpad zou ik in het kader van voorrang niet als een weg van rechts beschouwen. :D

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door Peter » do 14 jun 2018, 15:05

Rein schreef: do 14 jun 2018, 13:36 Als het een afslaande fietser is, moet hij rechtdoorgaand (auto)verkeer voor laten gaan. Komt de fietser vanaf het bruggetje of de paden daaromheen, dan rijdt hij feitelijk op een voetpad. Dit voetpad zou ik in het kader van voorrang niet als een weg van rechts beschouwen. :D
Het is een voetpad waar fietsen is toegestaan. Het is dus feitelijk een fiets/voetpad en ik denk dat je dus als fietser voorrang hebt. Als je daar met de brommer uitkomt wordt het een ander verhaal.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door Emil » do 14 jun 2018, 15:09

Uiteraard heb je als fietser in alle gevallen wel voorrang op het verkeer dat uit de zijstraat komt. In de praktijk zijn er veel automobilisten en fietsers die deze regels onjuist toepassen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door Coen Tunnel » do 14 jun 2018, 15:51

Peter schreef: do 14 jun 2018, 15:05
Rein schreef: do 14 jun 2018, 13:36 Als het een afslaande fietser is, moet hij rechtdoorgaand (auto)verkeer voor laten gaan. Komt de fietser vanaf het bruggetje of de paden daaromheen, dan rijdt hij feitelijk op een voetpad. Dit voetpad zou ik in het kader van voorrang niet als een weg van rechts beschouwen. :D
Het is een voetpad waar fietsen is toegestaan. Het is dus feitelijk een fiets/voetpad en ik denk dat je dus als fietser voorrang hebt.
Precies zo'n situatie bedoel ik. In dat geval is de fietser geen afslaand verkeer.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door Boerenkool » vr 15 jun 2018, 22:58

Emil schreef: do 14 jun 2018, 11:06 Voor weggebruikers wordt het vaak nog verwarrender als het twijfelgeval een fietspad betreft. Zoals hier: https://goo.gl/maps/42baNmm9iKm

Of wat te denken van deze: https://goo.gl/maps/6o4PrKxdxun Het fietspad ligt hoger, maar geeft dat een speciale status aan het fietspad? Voorrang van rechts lijkt mij duidelijk. Maar heeft de fietser ook voorrang van links omdat de weg een uitrit is? :dontknow:
Ik zou de eerste geen voorramg geven aan de fietser. Doorlopende stoeprand dus uitrit.

In tweede geval zou ik fietsers uitbbeide rictingen voorrang verlenen. Door het hoogteverschil icm de kleurstelling neig ik er naar toe.t als uitritconstructie voor autos te zien
Jammer dat er in zulke gevallen niet gewoon wat witte driehoekverf af kan.

Dit is ook n fraaie https://earth.app.goo.gl/?apn=com.googl ... d0x6MFEQAg. Er stond vroeger een paaltje in. De CBR examinatoren hebbben bergen mensen hier laten zakken omdat ze niet ver naar rechts keken op t voorrang hebbende fietspad. Bergen mensen vinden zo' n paaltje een soort uitritaanduiding.

Floris
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 08 feb 2016, 16:43

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door Floris » di 04 sep 2018, 10:25

Nahoj schreef: do 24 mei 2018, 15:55 Vanuit de BABW niet, echter, het kennisinstituut op dit gebied is het CROW, deze heeft een publicatie waarin verwezen wordt naar de jurisprudentie. Hierin valt te lezen:
een uitrit wordt gekenmerkd door:
1. een zichtbare beperkte bestemming of
2.Een duidelijke uitritconstructie die gekenmerkd wordt door:
a Een verhoogd doorlopend trottoir langs de doorgaande weg; en/of
b. Inritblokken aan beide zijden van de uirit; en/of
c. De afwezigheid van bochtbanden
Zijn de zijwegen bij deze fietsstraat uitritten of niet? (vanaf 2:20 tot ongevereer 2:50 in deze video: https://www.youtube.com/watch?time_cont ... WLMXdkmioo ) Uitgaande van bovenstaande zou ik zeggen van niet. Er is geen verhoogd doorlopend trottoir (alleen een verhoging), er zijn geen inritblokken en er zijn mi wel bochtbanden.

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door Nahoj » di 04 sep 2018, 14:43

Floris schreef: di 04 sep 2018, 10:25
Nahoj schreef: do 24 mei 2018, 15:55 Vanuit de BABW niet, echter, het kennisinstituut op dit gebied is het CROW, deze heeft een publicatie waarin verwezen wordt naar de jurisprudentie. Hierin valt te lezen:
een uitrit wordt gekenmerkd door:
1. een zichtbare beperkte bestemming of
2.Een duidelijke uitritconstructie die gekenmerkd wordt door:
a Een verhoogd doorlopend trottoir langs de doorgaande weg; en/of
b. Inritblokken aan beide zijden van de uirit; en/of
c. De afwezigheid van bochtbanden
Zijn de zijwegen bij deze fietsstraat uitritten of niet? (vanaf 2:20 tot ongevereer 2:50 in deze video: https://www.youtube.com/watch?time_cont ... WLMXdkmioo ) Uitgaande van bovenstaande zou ik zeggen van niet. Er is geen verhoogd doorlopend trottoir (alleen een verhoging), er zijn geen inritblokken en er zijn mi wel bochtbanden.
Pfoe, door de wijze van filmen zie ik niet of het een zichtbare beperkte bestemming is. Qua uitvoering is het geen uitrit.
Als hier een aanrijding gebeurt en het komt voor de rechter dan ben ik benieuwd hoe hij/zij dit gaat zien.

Waar is het in Boxtel?

Floris
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 08 feb 2016, 16:43

Re: Uitrit of weg van rechts?

Bericht door Floris » di 04 sep 2018, 16:10

Als ik het goed zie, gaat het om Zonnegolven (tussen Schijndelseweg en Munselse Hoeve). Op Google SV staat alleen nog de oude situatie. De zijstraten (met huizen) lijken doodlopend, maar of dat voldoende is voor een zichtbare beperkte bestemming.

Plaats reactie