[WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3537
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door verfmeer95 » ma 12 feb 2018, 17:40

Uit het artikel:
"Er zijn namelijk weinig plekken waar de chauffeur veilig kan overnachten met zicht op zijn lading."
Dit snap ik niet. Een transportbedrijf wil chauffeurs laten overnachten op hun eigen terrein zodat ze zicht hebben op de lading. Zijn trucks dan niet veilig op het eigen terrein van het transportbedrijf? Je kan toch ook gewoon wat extra camera's ophangen en security inhuren en de chauffeurs gewoon in een hotel of zo onderbrengen?

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door Jeroen » ma 12 feb 2018, 17:47

De salarissen zijn verre van meegegroeid met de inflatie. Nu is dat helaas in veel andere sectoren ook wel het geval geweest, maar toch. Een belangrijkere factor is echter het enthousiast wegstrepen van gemaakte overuren en onkostenvergoedingen wat nog steeds vrij massaal gebeurd. Beginnend chauffeurs klagen vaak zelden over hun salaris, omdat ze enkel naar het totaalplaatje kijken, waar de vele overuren en onkostenvergoedingen al bij in zitten.

Salaris is echter maar één ding. De manier waarop je regelmatig door planners, medeweggebruikers en vooral klanten wordt behandeld is voor mij een grotere reden om het vak eigenlijk niet meer te willen aanraden.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door mhkamp » ma 12 feb 2018, 17:59

Jeroen schreef: ma 12 feb 2018, 17:47Salaris is echter maar één ding. De manier waarop je regelmatig door planners, medeweggebruikers en vooral klanten wordt behandeld is voor mij een grotere reden om het vak eigenlijk niet meer te willen aanraden.
+1

Na twee weken ochtenddienst (Eerste week om 3 uur weg en de tweede week om 5 uur weg, en rond 20.30h in bed) mocht ik na een vrije vrijdag, in de vrijdagavond naar Helsingsborg. Achteraf was de trailer om 22h op Jemgum (parking voor de Emstunnel) om dan de nacht door te gaan. De eerste 'fatsoenlijke' rust zou pas op zijn vroegst op de ferry Malmö - Travemünde (9uur), om dan nog door te rijden richting Winschoten.

Ik heb hier flink op geweigerd.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door Jeroen » ma 12 feb 2018, 18:41

Ja, dat soort geintjes maak ik dus ook regelmatig mee. En durf je het te weigeren dan ben je voor sommige planners een kl**tzak, omdat een collega daar wel gewoon ja en amen op zegt.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door mhkamp » ma 12 feb 2018, 19:07

^^ En wat mijn collega doet heb ik geen f*ck mee te maken. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ik, wanneer ik mijn ogen sluit tijdens het rijden, en gezin naar de Hemel rijdt. Maar sommigen hebben dat in mijn opinie niet helemaal door.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door Vinny » di 13 feb 2018, 19:49

Salaris is echter maar één ding. De manier waarop je regelmatig door planners, medeweggebruikers en vooral klanten wordt behandeld is voor mij een grotere reden om het vak eigenlijk niet meer te willen aanraden.
Ik vind dat in de hele logistieke sector in toenemende mate een probleem. Mensen worden als nummers gezien, en iedereen projecteert zijn eigen frustratie en onvrede op elkaar. Ja, als je totaal onrealistische planningen maakt en mensen komen vast te zitten in de file en je kaffert vervolgens je hele omgeving uit voor alles wat vies en lelijk is gaat het werkgenot er niet erg door omhoog... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76154
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door Chris » di 13 feb 2018, 20:00

Ik vraag me overigens af hoe planners omgaan met congestie. Als je bijvoorbeeld de vele files ziet door werkzaamheden en ongevallen in Duitsland. Dat is dramatisch toegenomen de afgelopen 5 jaar, waardoor ritten niet meer planbaar worden. Als toerist kun je nog een keer van de snelweg af of een andere route kiezen, maar vrachtwagenchauffeurs zitten toch meer aan de autosnelwegen en bepaalde routes vast. De vrachtprijs wordt ook per kilometer gerekend toch? Dus even 50 kilometer omrijden om congestie te vermijden kost dan misschien ook meer geld dan het oplevert.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door mhkamp » di 13 feb 2018, 20:27

^^ Ik heb planners gehad die het woord file en vertragingen niet kennen. Ook problemen op de terminal / verlading schijnen bij sommige planners niet in het woordenboek te staan.

Mijn werkgever houdt er juist van om ons de file in te sturen want het liefste wil hij geen overnachtingen betalen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door Jeroen » di 13 feb 2018, 21:02

Chris schreef: di 13 feb 2018, 20:00 Ik vraag me overigens af hoe planners omgaan met congestie. Als je bijvoorbeeld de vele files ziet door werkzaamheden en ongevallen in Duitsland. Dat is dramatisch toegenomen de afgelopen 5 jaar, waardoor ritten niet meer planbaar worden. Als toerist kun je nog een keer van de snelweg af of een andere route kiezen, maar vrachtwagenchauffeurs zitten toch meer aan de autosnelwegen en bepaalde routes vast. De vrachtprijs wordt ook per kilometer gerekend toch? Dus even 50 kilometer omrijden om congestie te vermijden kost dan misschien ook meer geld dan het oplevert.
Dat is vooral een kwestie van voldoende marge in de planning inbouwen.

Maar voor veel klanten zul je het nóóit goed kunnen doen. Ik ken zo al een aantal vaste klanten waar je doodleuk de poort niet eens binnen komt als je meer dan een paar minuten te vroeg bent. En dat er in de directe omgeving een parkeerverbod geldt of überhaupt geen ruimte is om kort te parkeren interesseert ze niets. En dan zwijg ik nog maar even over idiote bedrijfsregels zoals het inleveren van contactsleutels, kopiëren van je paspoort, geen toiletten voor chauffeurs, uren moeten wachten en als je voorzichtig om wat info probeert te vragen compleet afgesnauwd worden, etc.

Ik zal niet zeggen dat het echt overal zo'n drama is, maar ik maak dat soort taferelen net iets te vaak mee.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door Coen Tunnel » di 13 feb 2018, 22:08

Dat zijn belachelijke regels. Goed, een chauffeur moet zich bij ons op het terrein kunnen identificeren en de naam wordt geregistreerd, maar een kopie van het paspoort wordt niet gemaakt. En we hebben gratis toiletten, douches en ook een automaat met koffie, thee en soep waar gratis gebruik van kan worden gemaakt, plus een kleine wachtruimte met een tafel en wat stoelen.

Daarnaast proberen we indien mogelijk altijd snel te lossen/laden, want een bezet dock houdt ook andere trucks op. Gezien de grote hoeveelheid vrachtwagens die er per dag bij ons komt moet het wel op afspraak, maar een chauffeur wordt niet weggestuurd als-ie een paar minuten te vroeg is. Maar als een chauffeur rond 16:00 komt aanzetten, het moment dat we meerdere dagelijkse pick-ups van verschillende vervoerders hebben, en de chauffeur heeft pas om 20:00 uur een afspraak, ja, dan zal hij wel even moeten wachten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76154
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door Chris » vr 15 jun 2018, 9:19

Ik volg op Twitter het account van de Noorse wegbeheerder Statens Vegvesen. In Noorwegen zijn op strategische punten, zowel bij grensovergangen als landinwaarts, controlepunten voor het vrachtverkeer. Noorwegen is voor zover mij bekend het enige land wat op een dergelijke systematische manier het vrachtverkeer controleert.

Ze halen er heel wat uit, de afgelopen 3 dagen;

* Roemeense chauffeur werd in Kongsvinger aangehouden omdat hij geen rijbewijs had en vervalste documenten. Vrachtwagen aan de ketting gelegd. Vervangende chauffeur van dat bedrijf had ook niet de juiste papieren, aangemeld bij de politie.
* In Jessheim is een Poolse chauffeur met vervalst rijbewijs aangehouden. Bovendien had hij te lang gereden en ongeldige transportpapieren. Chauffeur en bedrijf aangemeld.
* In Svinesund is een vrachtwagen gestopt die overbeladen was met 16,1 ton op de aandrijfas. Kreeg boete van 29.000 NOK (€ 3000).
* In Frederikstad is een voertuig met grote technische gebreken gestopt en zijn Oekraïense rijbewijs was vals.
* In Jessheim werd een vrachtwagenchauffeur aangehouden die al 20 uur had gereden.
* In Kongsvinger en Hamar werden in totaal 14 rijverboden opgelegd vanwege overtreden rusttijden.
* In Hadeland werd een vrachtwagenchauffeur gestopt vanwege onveilige ladingzekering

Er is dus nog heel veel mis in het transport. In de rest van Europa is hier m.i. niet goed zicht op omdat het onmogelijk is om grote volumes vrachtverkeer te controleren. In Noorwegen zijn de hoeveelheden vrachtverkeer beter te managen. Ik zag bij Svinesund een controle waarbij al het vrachtverkeer op de E6 richting Noorwegen er af moest. Er stonden 6 vrachtwagens in de rij, dat is beter dan 600.

Egbert
expressweg
Berichten: 2720
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door Egbert » vr 15 jun 2018, 13:21

Chris schreef: vr 15 jun 2018, 9:19
omdat het onmogelijk is om grote volumes vrachtverkeer te controleren.
Om 17:00 (of wanneer beginnen vrachtauto's te stoppen voor de nacht) bij een flinke parkeerplaats beginnen? Alle vrachtwagens die binnenrijden controleren.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3537
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door verfmeer95 » vr 15 jun 2018, 15:41

^^ Dan zullen alle vrachtwagens spontaan die parkeerplaats gaan mijden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door duikgek89 » vr 15 jun 2018, 17:05

Coen Tunnel schreef: di 13 feb 2018, 22:08 Maar als een chauffeur rond 16:00 komt aanzetten, het moment dat we meerdere dagelijkse pick-ups van verschillende vervoerders hebben, en de chauffeur heeft pas om 20:00 uur een afspraak, ja, dan zal hij wel even moeten wachten.
Als je een plek hebt waar de chauffeur uit de weg kan staan en hij ondertussen een bakkie koffie kan drinken dan moet men daar ook mee om kunnen gaan, vind ik.

Goed, er zullen dan nog chauffeurs geïrriteerd zijn omdat ze nog veel moeten of willen, maar in zo'n geval moet je ook begrip hebben voor elkaar en de situatie denk ik.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door Bert65 » vr 15 jun 2018, 19:01

Egbert schreef:
Chris schreef: vr 15 jun 2018, 9:19
omdat het onmogelijk is om grote volumes vrachtverkeer te controleren.
Om 17:00 (of wanneer beginnen vrachtauto's te stoppen voor de nacht)
Wanneer ze gaan slapen is afhankelijk van wanneer ze zijn begonnen. Verschillende soorten transport hebben net zo’n diversiteit in rusttijden. Neem bloemen; deze moeten voor 4:00 uur bij de veiling zijn. Voordat de boel geveild is en het transportbedrijf de papierboel heeft verwerkt, heeft de chauffeur zijn verplichte slaap gehad en start tussen 16:00 en 17:00 uur.


Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 jun 2018, 22:38

duikgek89 schreef: vr 15 jun 2018, 17:05Als je een plek hebt waar de chauffeur uit de weg kan staan en hij ondertussen een bakkie koffie kan drinken dan moet men daar ook mee om kunnen gaan, vind ik.
Hebben we. Koffie, thee en soep kunnen ze gratis uit de automaat krijgen en ze mogen bij ons ook gratis gebruik maken van de douches. Toen ik nog op de transportafdeling zat heb ik menig chauffeur blij gemaakt met de mededeling dat ze bij ons konden douchen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door Jeroen » di 26 jun 2018, 14:15

Egbert schreef: vr 15 jun 2018, 13:21
Chris schreef: vr 15 jun 2018, 9:19
omdat het onmogelijk is om grote volumes vrachtverkeer te controleren.
Om 17:00 (of wanneer beginnen vrachtauto's te stoppen voor de nacht) bij een flinke parkeerplaats beginnen? Alle vrachtwagens die binnenrijden controleren.
Transport gaat 24 uur per dag door, dus iedere chauffeur heeft een andere begin- en eindtijd en de meesten moeten na 9 uur rust ook gewoon weer door. Controle op chauffeurs die al op een parking staan is niet alleen ondoenlijk, maar ook wettelijk verboden. De controlende instanties kunnen tegenwoordig wel tachogegevens al rijdende uitlezen, bij de nieuwste generatie tachograven.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door Jeroen » di 26 jun 2018, 14:28

Coen Tunnel schreef: vr 15 jun 2018, 22:38
duikgek89 schreef: vr 15 jun 2018, 17:05Als je een plek hebt waar de chauffeur uit de weg kan staan en hij ondertussen een bakkie koffie kan drinken dan moet men daar ook mee om kunnen gaan, vind ik.
Hebben we. Koffie, thee en soep kunnen ze gratis uit de automaat krijgen en ze mogen bij ons ook gratis gebruik maken van de douches. Toen ik nog op de transportafdeling zat heb ik menig chauffeur blij gemaakt met de mededeling dat ze bij ons konden douchen.
Dat is inderdaad al redelijk zeldzaam en àls je al naar het toilet of douche kan, is met maar de vraag in wat voor staat je die aantreft... Maar goed, helemaal kwalijk kan ik dat klanten ook niet nemen, als je ziet dat sommige chauffeurs ook gewoon als varkens leven en de meest vreemde zaken weten te ontvreemden.

Het is eigenlijk ook één van de redenen dat ik nu het 'grote' werk gedag zeg en terug de distributie in ga.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76154
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door Chris » di 26 jun 2018, 14:38

Jeroen schreef: di 26 jun 2018, 14:28Het is eigenlijk ook één van de redenen dat ik nu het 'grote' werk gedag zeg en terug de distributie in ga.
Lijkt toch een trend te zijn onder Nederlandse chauffeurs. Ik sprak op vakantie in Noorwegen iemand die ook trucker is en die is om dezelfde reden alleen nog binnenlandse distributie gaan doen een aantal jaar geleden. Ook minder gestress met rusttijden en overvolle parkeerplaatsen. Mijn jongere broer rijdt sinds een tijdje ook op de vrachtauto en die heeft ook geen oren naar internationaal rijden. En met binnenlands rijden kan je ook wel je uren maken, helemaal als je bereid bent 's nachts en in het weekend te rijden. De voorkeur van mijn broer was om 3 uur 's nachts beginnen en weekendritten te doen. Dan verdien je in 4 dagen net zoveel als iemand anders in 6 dagen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door Jeroen » di 26 jun 2018, 15:00

Dat is dus ook mijn plan. Ik werk voortaan standaard dinsdag t/m vrijdag met incidenteel een zaterdagochtend. Het bedrijf zit bij mij om de hoek en omdat ik niet meer zo veel spullen hoef mee te nemen kan ik er op de fiets heen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door Coen Tunnel » di 26 jun 2018, 16:01

Jeroen schreef: di 26 jun 2018, 14:28Dat is inderdaad al redelijk zeldzaam en àls je al naar het toilet of douche kan, is met maar de vraag in wat voor staat je die aantreft... Maar goed, helemaal kwalijk kan ik dat klanten ook niet nemen, als je ziet dat sommige chauffeurs ook gewoon als varkens leven en de meest vreemde zaken weten te ontvreemden.

Het is eigenlijk ook één van de redenen dat ik nu het 'grote' werk gedag zeg en terug de distributie in ga.
Bij ons is het basic maar schoon, alles wordt minstens eenmaal per dag schoongemaakt. De douche is een douche; voor douchegel/shampoo en handdoeken moet de chauffeur zelf zorgen, dat regelen wij niet. Dus ontvreemden van zaken zal ook niet gauw gebeuren. :mrgreen:

Egbert
expressweg
Berichten: 2720
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door Egbert » wo 27 jun 2018, 7:27

verfmeer95 schreef: vr 15 jun 2018, 15:41 ^^ Dan zullen alle vrachtwagens spontaan die parkeerplaats gaan mijden.
Me dunkt dat je voor een controle toch wel vrachtwagens mag opdragen een parkeerplaats op te rijden.
Jeroen schreef: di 26 jun 2018, 14:15
Egbert schreef: vr 15 jun 2018, 13:21
Chris schreef: vr 15 jun 2018, 9:19
omdat het onmogelijk is om grote volumes vrachtverkeer te controleren.
Om 17:00 (of wanneer beginnen vrachtauto's te stoppen voor de nacht) bij een flinke parkeerplaats beginnen? Alle vrachtwagens die binnenrijden controleren.
Transport gaat 24 uur per dag door, dus iedere chauffeur heeft een andere begin- en eindtijd en de meesten moeten na 9 uur rust ook gewoon weer door.
De parkeerplaatsen zijn 's nachts toch aanzienlijk voller dan overdag, dus enige correlatie met een normaal dag-nachtritme kun je niet ontkennen.
Controle op chauffeurs die al op een parking staan is niet alleen ondoenlijk, maar ook wettelijk verboden.
Dat wist ik niet. Geldt dat alleen voor chauffeurs die al geparkeerd zijn (en waarom) of ook voor chauffeurs die een parkeerplaats oprijden? Want dat is wat ik zeg.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door Jeroen » wo 27 jun 2018, 14:49

Omdat dat formeel een onderbreking is van je rust. Stel dat je om 17.00 stil staat, betekent dat meestal dat je om 02.00 weer mag rijden. Als er dan bijvoorbeeld om 20.00 nog iemand je wakker probeert te kloppen ben je voorzichtig gezegd not amused...

Als men wil controleren zal men ofwel met borden àl het vrachtverkeer van de snelweg af moeten halen, ofwel individueel met een volgauto. En dat gebeurt dus ook, zij het op heel beperkte schaal. Mijn laatste grote controle dateert alweer van begin 2014, zo'n half miljoen kilometer geleden, en dat was nota bene in Zwitserland...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76154
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door Chris » zo 08 jul 2018, 20:38

https://www.ft.com/content/cf42db68-755 ... 23e4384287

Een artikel van de Financial Times over het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in de Verenigde Staten. Het tekort is zo nijpend dat het de economische groei remt.

In de VS krijgen chauffeurs doorgaans per mijl betaald. Momenteel ligt dat op bijna $ 0.40 per mijl (€ 0,21 per kilometer). Het gemiddeld salaris ligt op $ 53.000 per jaar, wat best hoog is voor een beroep waar je geen hogere opleiding voor nodig hebt. In Canada liggen de salarissen nog wat hoger (C$ 75.000).

Een probleem is ook dat je 21 jaar moet zijn om Interstate te mogen rijden. Dus als je van high school komt of uit college valt ben je te jong om te mogen rijden, waardoor mensen ander werk vinden en niet snel meer switchen naar chauffeur. En het "over the road" transport zijn nog grotere afstanden dan hier in Europa, het is niet ongebruikelijk om bijna een week van het ene naar het andere adres te rijden, zeker in Canada. Dus voor je het weet ben je zo 3 weken van huis, dat is niet voor iedereen een fijne gedachte.

Het tekort zou op termijn omgevormd worden tot een overschot als autonome vrachtauto's het over gaan nemen van chauffeurs. Dit zou vanaf 2030 het geval kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76154
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door Chris » do 25 okt 2018, 20:17

Kapsch en brandstofketen OMV komen met een transponder voor vrachtauto's die werkt met veel tolsystemen in Europa: http://www.itsinternational.com/categor ... or-trucks/
  • Kapsch says the OMV Smart Toll Europe will be deployed in Germany, France, Spain, Portugal, Italy and Belgium in the near future.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door Jeroen » do 25 okt 2018, 20:31

Chris schreef:Het gemiddeld salaris ligt op $ 53.000 per jaar, wat best hoog is voor een beroep waar je geen hogere opleiding voor nodig hebt.
Ik denk dat je voor een goede vergelijking eerst moet weten of dat bruto/netto is en vooral ook hoeveel uur per week voor een dergelijk salaris gemiddeld gedraaid worden. Voor 70 - 80 uur per week bijvoorbeeld (in Europa niet ongebruikelijk) zou ik dat allerminst een hoog salaris willen noemen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76154
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door Chris » do 25 okt 2018, 20:45

$ 53.000 is ongeveer wat een gemiddeld huishouden in de VS verdient per jaar. Bruto neem ik aan. Een gemiddeld full-time salaris in de VS is $ 31.000, dus dan is die $ 53.000 significant bovenmodaal. Daar zul je ongetwijfeld meer uren dan een gemiddelde fulltime kantoorbaan voor moeten draaien, maar het is ook een beroep waar dat makkelijker kan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76154
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door Chris » di 13 nov 2018, 10:14

De Noorse omroep NRK komt met een verhaal over illegale cabotage in Noorwegen. Ze gaan op bezoek bij een Poolse vrachtwagenchauffeur die het weekend in Ski geparkeerd staat. Volgens de regels mag de 45 uur weekendrust niet in de vrachtwagen doorgebracht worden, maar dat gebeurt toch. En een buitenlandse chauffeur mag volgens de cabotageregels 3 ritten binnen 7 dagen in één land uitvoeren, meer is illegaal en dan moet je volgens het Noorse minimumloon betaald krijgen (167 NOK / uur = € 17,50 per uur). De Poolse chauffeur verdient € 1800 per maand. Hij is 7 weken aan het rijden en dan 2 weken vrij. De Noorse transportsector zegt dat ze hier niet legaal mee kunnen concurreren.

Het cabotageprobleem /oneerlijke concurrentie is iets wat de politiek al jarenlang niet adequaat weet aan te pakken.

>> https://www.nrk.no/norge/sv-vil-ha-regi ... 1.14290604

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76154
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door Chris » di 04 dec 2018, 11:25

De Europese Raad heeft ingestemd met een aantal veranderingen in het wegtransport;

* vanaf eind 2024 wordt een nieuwe versie van de tachograaf verplicht, die onder andere grenspassages registreert, evenals de momenten van laden en lossen.
* cabotage blijft hetzelfde (3 ritten in 7 dagen), maar nieuw is een afkoelperiode van 5 dagen tussen zo'n serie cabotageritten. Dit moet systematische cabotage tegengaan.
* transportbedrijven moeten een schema maken waarbij een chauffeur minstens 1 keer per 4 weken thuis is.
* de wekelijkse reset moet buiten de cabine doorgebracht worden (was al zo)

>> https://www.consilium.europa.eu/en/pres ... -position/

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76154
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [WEGTRANSPORT] perikelen in het vrachtvervoer

Bericht door Chris » do 07 feb 2019, 15:12

Tachograaffraude blijkt steeds geraffineerder en moeilijker te detecteren te zijn.

Uit een rapportage van ILT:
  • In 2017 en 2018 voert de ILT een strafrechtelijk onderzoek uit naar tachograaffraude in vrachtwagens. Uit dit onderzoek blijkt dat fraudeurs nu printplaten en software aan passen om handhaving te bemoeilijken. De fraude met tachografen neemt steeds geavanceerdere vormen aan. De ILT vraagt zich af of de tachograaf nog wel een betrouwbaar handhavingsinstrument is.

    Conclusies onderzoek
    Uit de onderzoeken van 2017 en 2018 en voorgaande jaren concludeert de ILT:
    1. Eenvoudige fraude was eerder makkelijk te vinden door de handhaver. Dit zijn fraudes met bijvoorbeeld magneten of het rijden met andermans bestuurderskaart. Nieuwe vormen van tachograaffraude zijn nu bij weginspecties niet of nauwelijks zichtbaar, maar soms pas na een uitgebreid onderzoek.
    2. Daar komt bij dat de ILT de installateurs die een gemanipuleerde tachograaf inbouwen en de leveranciers van de tachograaf moeilijk aan kan pakken: er staat geen straf op het bezit van een gemanipuleerde tachograaf.
    3. Daarnaast staan de straffen voor fraude met tachografen niet in verhouding tot de winst die criminelen met de manipulaties behalen.

    Bij de beantwoording van Kamervragen in 2017 geeft de ILT aan dat zij, bij gerichte inspecties, 1 op de 6 vrachtwagens aantreft met enige vorm van manipulatie van de rij- en rusttijden. Uit eenvoudig te manipuleren tachografen, niet of nauwelijks te traceren geavanceerde manipulaties in combinatie met een geringe pakkans en te lage sanctionering concludeert de ILT dat zij een goede handhaving van de rij- en rusttijden niet meer kan garanderen.

Plaats reactie