Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Ds79m » za 16 jun 2018, 23:28

Even resumerend moet er dus 80 miljoen en waarschijnlijk meer aan belastinggeld worden aangewend vanwege:

1. Het is een investering om in de toekomst reizigers te trekken. Wie dat zijn is onduidelijk, want doorgaand verkeer kan veel beter de Flixbus van Groningen naar Bremen pakken.

2. Het is een politiek complot dat de kosten zo hoog zijn. Trap er niet in.

3. Het klassieke “Hullie-in-de-Randstad”-argument.

Als die spoorlijn nooit gebouwd was, zou niemand ooit voor aanleg pleiten. Met de aanvaring zijn we onbedoeld in die situatie gekomen dat er inderdaad geen spoorweg meer ligt. Net als dat een oorlog of een natuurramp weleens de infrastructuur afbreekt. Dat is dan soms ook een moment om te besluiten die niet meer te herbouwen, denk aan de spoorbrug in Rhenen. Hier zijn we in een situatie gekomen dat de kosten en baten zo ver uit elkaar dat er geen zinnige reden te bedenken is om de uitgave te doen om de spoorbrug voor een handjevol plaatselijke reizigers weer op te bouwen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Groningen » zo 17 jun 2018, 12:35

^^ Inderdaad. Afkoppelen van de lijn en laten wegkwijnen kost niets. Maak Weener gewoon het eindpunt vanuit NL, en doe er verder helemaal niets meer aan. Oostelijk van de Eems stopte de trein toch nergens meer voor Leer.

Dan kan de rest van die oude roestbak over de Eems er ook uitgesloopt worden. Heeft de scheepvaart ook weer meer ruimte.

En er zijn ruimschoots alternatieven voorhanden. Voor (in ieder geval) langzaam verkeer is / wordt een veerpont in gebruik genomen (dat duurt uiteraard ook weer langer dan de bedoeling was, maar... tja het is Duitsland. (Bron)).

Scheelt een hoop geld, een hoop geneuzel en hoop tijd.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » zo 17 jun 2018, 13:30

Wel zijn er plannen om twee Bahnhofen te heropenen: Bunde en Ihrhove. Plannen zijn nog altijd dat het wel doorgaat, maar voor hoe lang nog...

Ik zie nog altijd wel potentie op deze spoorlijn, maar de kosten van 80 miljoen is veel te veel. Waarom moet er dan ook een geheel nieuwe brug in komen? Dat is toch helemaal niet nodig? Reparatie is voldoende, dan kan het spul weer rijden en kan de spoorlijn zich in haar eigen tempo verder ontwikkelen. Als de brug nog intact was, dan waren er nu nog geen plannen geweest om de brug te vervangen en was het een stabiel spoorlijntje met lichte ontwikkelingen geweest.

Of denk ik nou te makkelijk?
Laatst gewijzigd door Robbert297 op zo 17 jun 2018, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Naturist » zo 17 jun 2018, 21:52

^^ Nee hoor.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Eemspoort » ma 18 jun 2018, 10:12

Reparatie van de huidige brug moet je ook niet willen, zeker niet in Duitsland waar een relatief kleine reparatie langer duurt dan nieuwbouw in Nederland. Het beweegbare deel is sowieso schroot, dus moet toch nieuw. Dan blijf je met dat geneuzel zitten dat het vaste deel er uit gehesen moet worden voor die vleescontainers van Meijer.
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » ma 18 jun 2018, 11:05

^^ Waren er eigenlijk voordat de brug werd aangevaren veel klachten over die manier waarop de brug steeds werd geopend?
Слава Україні

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door PeterSchoeber » ma 18 jun 2018, 11:15

Voor zover mijn geheugen mij niet in de steek laat waren er nauwelijks of geen klachten als de brug er weer eens uit moest om een groot schip door te laten. Men accepteerde gelaten het feit dat er enkele dagen geen treinen reden.

Gelet op het "tempo" waarmee Duitsland meewerkt aan het doortrekken van de Betuweroute vrees ik met vreze dat deze brug een drama in 5 bedrijven gaat worden. Het belang van de werf zou voor Duitsland wel eens groter kunnen zijn dan het belang voor de treinreizigers.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Peter » ma 18 jun 2018, 12:49

Dat was 1-2 keer per jaar 1-2 dagen op een niet zeer drukke lijk. Dat valt in het niet bij andere stremmingen, zoals straks 16 dagen bij Zwolle (en reeds vele dagen daarvoor en nog meer te komen).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Vinny » ma 18 jun 2018, 20:29

Ds79m schreef:Even resumerend moet er dus 80 miljoen en waarschijnlijk meer aan belastinggeld worden aangewend vanwege:
Als iemand jouw tuinhek sloopt zou je het ook een raar idee vinden als je buurman tegen je gaat zeggen: Ja de herbouw van je hek kost 80 euro, teken maar met stoepkrijt een lijn op de plek waar het hek eerst stond en dat wordt dan je nieuwe erfafscheiding.

De reden dat de brug herbouwd moet worden is omdat die is aangevaren: het lijkt me dat de rekening naar de veroorzaker of zijn verzekering moet worden gestuurd. De reden dat de brug hoger en breder teruggebouwd moet worden is omdat er blijkbaar een bedrijf is dat "vleescontainers" wil gaan laten varen op dat stuk Eems. Het lijkt me dat die kosten daarvan dus ook niet voor rekening van de belastingbetaler, maar voor rekening van de scheepswerf moeten komen.

Vervolgens duurt de herbouw heel lang en kost onnodig veel geld. Dat is het gevolg van incompetentie bij de Duitse spoorwegen en overheid. Ook dan kun je de Nederlandse belanghebbenden (provincie Groningen en Friesland) niet verwijten dat ze zeuren. Het is een goede gewoonte om als overheid goed voor je infrastructuur te zorgen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Chris » ma 18 jun 2018, 20:32

Voor Meyer Werft in Papenburg zal het echter niet uitmaken wat voor brug er voor terug komt, of ze nou zoals vroeger de spoorbrug half demonteren of een nieuwe basculebrug bouwen. De wens voor een ander type brug is vanuit de overheid, niet de scheepswerf, dus ik denk niet dat zij daar voor mee gaan betalen.

De scheepswerf verplaatsen is vermoedelijk nog kostbaarder dan een nieuwe brug bouwen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Vinny » ma 18 jun 2018, 20:37

Het lijkt me in ieder geval goedkoper dan de doortrekking van het Dortmund-Emskanaal.
https://de.wikipedia.org/wiki/Seitenkan ... -Papenburg
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

VWCaddy
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 7:58
Locatie: Gelderland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door VWCaddy » di 19 jun 2018, 20:04

Ik denk dat de tijd nu wel rijp is om na te gaan denken aan een omlegging van het spoor, met een nieuwe brug verder naar het zuiden bij Papenburg. Net zuidelijk van de werf. Als kan parallel aan de Rheiderlandstrasse. Dan heb je het technisch makkelijker omdat cruiseschepen de brug niet hoeven te passeren. Terwijl het maar een paar kilometer om is. Bijkomend voordeel is dat Papenburg net een iets voornamere stad is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Coen Tunnel » di 19 jun 2018, 20:17

^^ Op weg naar Leer, Oldenburg en Bremen is dat wel om. Als je vanaf Winschoten tot Papenburg nieuw spoor aan zou leggen valt de omweg mee, maar dan nog... Dit is een investering die niet te rechtvaardigen is, en Papenburg en Leer zijn bijna even groot.

VWCaddy
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 7:58
Locatie: Gelderland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door VWCaddy » di 19 jun 2018, 20:28

Ik bedoel met een S-bocht vanaf Weener. Ongeveer 7km nieuw spoor.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Coen Tunnel » di 19 jun 2018, 20:37

^^ Vanaf Weener zorgt het al helemaal voor een vreemde omweg naar Leer en verder. En dat allemaal om Papenburg vanuit Nederland zonder overstap te kunnen bedienen? Het aantal reizigers is nu al erg laag en de vervoersvraag tussen Nederland en Papenburg is zeer gering. Je kunt per OV met een overstap in Leer reizen, dat lijkt me prima. En als die vervoersvraag zo groot zou zijn is een directe bus tussen Winschoten en Papenburg misschien zinvoller, maar het feit dat in dit gebied vrijwel geen grensoverschrijdende busdiensten zijn (alleen Bad Nieuweschans-Leer twee keer per dag; Ter Apel-Haren is al een jaar of 10 opgeheven) zegt misschien ook wat.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Chris » wo 20 jun 2018, 9:50

Deutsche Bahn heeft de plannen voor de nieuwe Friesenbrücke gepresenteerd. Het moet de grootste draaibrug van Europa worden, het draaibrug-deel moet 142 meter lang worden en is dan geschikt voor schepen van 56 meter breed zoals in het Panamakanaal. De kosten van de bouw worden door DB geschat op € 66 miljoen. In 2024 zou het "idealiter" klaar kunnen zijn, maar:
  • Im Idealfall soll die Brücke bis 2024 fertig sein. Dieser Plan ist allerdings nur vorläufig, denn die Bahn erwartet ein umfangreiches Planfestellungsverfahren, das im Herbst kommenden Jahres beginnen soll. Ob der Emsboden den Brückenneubau überhaupt trägt, ist noch nicht ganz klar.
https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... ke302.html

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Groningen » wo 20 jun 2018, 18:23

^^ Tjongejonge, kunnen ze hem dan niet beter bouwen voor post-Panamax formaat? :shutup:

Dit klinkt heel erg als: 'we moeten eigenlijk een nieuwe brug bouwen, maar dat willen we liever niet. Daarom maken we de eisen, en daarmee de kosten, zo hoog en de bouwtijd zo lang dat niemand ermee akkoord gaat en we niets hoeven aan te leggen.'

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Kaaiman » za 14 jul 2018, 22:10

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Groningen » zo 15 jul 2018, 10:03

Toe maar. De planning is 2024 dat het allemaal klaar is. Het zal me benieuwen...

Het wordt weer een enkelsporige brug. Er staan nu 2 commentaren onder het artikel van 'enkelsporig? niet op de toekomst gebouwd dus.' Ehm... wees blij dat er een nieuwe brug komt... Dubbelspoor hoeft daar echt niet.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » zo 15 jul 2018, 17:49

Dubbelspoor is inderdaad helemaal niet nodig. De spoorbrug bij Zuidhorn is ook enkelsporig, waar er veel meer treinverkeer is: vier stoptreinen en twee sneltreinen passeren de brug per uur. Er komt zelfs nog een extra sneltrein bij. Dat de spoorbrug enkelsporig is, vormt hierbij geen hinder. Ditzelfde zal dus ook gelden voor de Friesenbrücke, waar minder treinverkeer is.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Chris » zo 15 jul 2018, 18:01

Dubbelspoor schijnt sowieso zinloos te zijn vanwege de brugopeningen, die afhankelijk zijn van eb en vloed, en de brug een openingsduur van een half uur heeft op een steeds variabel moment door de getijde. Daardoor is er te weinig ruimte om een hoogfrequente dienst aan te bieden. Nog los van de vraag of dat überhaupt wel noodzakelijk is.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door PeterSchoeber » zo 15 jul 2018, 20:40

Robbert297 schreef: zo 15 jul 2018, 17:49 Dubbelspoor is inderdaad helemaal niet nodig. De spoorbrug bij Zuidhorn is ook enkelsporig, waar er veel meer treinverkeer is: vier stoptreinen en twee sneltreinen passeren de brug per uur. Er komt zelfs nog een extra sneltrein bij. Dat de spoorbrug enkelsporig is, vormt hierbij geen hinder. Ditzelfde zal dus ook gelden voor de Friesenbrücke, waar minder treinverkeer is.
Helaas ga je niet door voor de hoofdprijs want de brug bij Zuidbroek, en niet Zuidhorn want die ligt in een andere lijn, is dubbelsporig uitgevoerd. https://www.flickr.com/photos/25717227@N03/5756991713 voor een plaatje en praatje over de brug.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door PeterSchoeber » zo 15 jul 2018, 20:48

En hier nog wat meer informatie over de langste spoorwegdraaibrug van Europa. https://www.deingenieur.nl/artikel/groo ... uitse-leer
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 jul 2018, 21:37

PeterSchoeber schreef: zo 15 jul 2018, 20:40
Robbert297 schreef: zo 15 jul 2018, 17:49 Dubbelspoor is inderdaad helemaal niet nodig. De spoorbrug bij Zuidhorn is ook enkelsporig, waar er veel meer treinverkeer is: vier stoptreinen en twee sneltreinen passeren de brug per uur. Er komt zelfs nog een extra sneltrein bij. Dat de spoorbrug enkelsporig is, vormt hierbij geen hinder. Ditzelfde zal dus ook gelden voor de Friesenbrücke, waar minder treinverkeer is.
Helaas ga je niet door voor de hoofdprijs want de brug bij Zuidbroek, en niet Zuidhorn want die ligt in een andere lijn, is dubbelsporig uitgevoerd. https://www.flickr.com/photos/25717227@N03/5756991713 voor een plaatje en praatje over de brug.
Volgens mij had Robbert297 het wel degelijk over de brug bij Zuidhorn. Hij maakte een vergelijking met een brug in een andere spoorlijn. Waaruit zou je moeten afleiden dat hij de brug bij Zuidbroek bedoelde? Gezien de treinfrequenties en enkelsporigheid zal het toch echt wel de brug bij Zuidhorn zijn die Robbert297 benoemt.

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Eemspoort » ma 16 jul 2018, 10:08

^^ Idd, ik zie ook niet in, waarom Robert279 zich vergist zou hebben. Klopt allemaal wat hij zei.

En idd, als men werkelijk meer spoorverkeer over de Eems wil hebben, dan kunnen ze beter voor een tunnel kiezen.
De brug bij Weener moest al vaak open, bij opkomend water komt de binnenvaart op, vaak met meerdere, maar niet tegelijk omdat de sluis in Delfzijl maar 1 schip per keer kan schutten (uitzonderingen daar gelaten met kleinere schepen).
En de brug van Weener is dusdanig laag dat je er alleen bij laag water onderdoor kan, zodra het water serieus gaat stijgen (en dat gaat rap op de Eems) moet ie al open.
Als ze daar nu een beetje slim zouden zijn, zouden ze de nieuwe brug gelijk een meter of 2 hoger bouwen. Moet wel mogelijk zijn, natuurlijk, dat weet ik. Maar dan hoeft ie al een stuk minder vaak open voor binnenvaart.

Even off-topic: Zo snap ik de keuzes die in Groningen gemaakt zijn ook niet. De nieuwe bruggen van Dorkwerd en Zuidhorn zijn gesloten lager dan 5 meter. Ik meen rond de 4,50. De nieuwe brug bij Aduard zal ook wel zoiets worden. Ze zijn wel hoger dan de oude bruggen (die hadden een onderdoorvaart-hoogte van 3,85 m). Echter, vele schepen die daar varen kunnen zonder problemen onder 5 meter door, wat de hoogte van het Küstenkanaal in Duitsland is. Hadden ze de nieuwe bruggen op 5 meter gelegd, hadden ze minder vaak open gemoeten.

Omdat plaatjes het meestal wel goed doen, hier nader ik brug Aduard na sluitingstijd. Deze brug is nog 3,85 m hoog, waar ik nog onderdoor kan als ik de stuurhut laat zakken.

Afbeelding

Afbeelding


Kijken we even naar de rivier de Hunte, waar bij Huntebruck een nieuwe brug gebouwd is, daar hebben ze het wel goed gedaan, daar kan bij hoog water 5 meter onderdoor. Probleem daar is dan weer, dat de oude brug er nog licht en deze gesloten word als de brugwachter naar huis gaat.
Openingstijden voor de Huntebridge en Elsfleth-bridge: Van 2 uur voor zonsopkomst tot 2 uur na zonsondergang.... :wall:

Tot zover een berichtje vanaf het water.
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » ma 16 jul 2018, 10:17

Coen Tunnel schreef: zo 15 jul 2018, 21:37
PeterSchoeber schreef: zo 15 jul 2018, 20:40 Helaas ga je niet door voor de hoofdprijs want de brug bij Zuidbroek, en niet Zuidhorn want die ligt in een andere lijn, is dubbelsporig uitgevoerd. https://www.flickr.com/photos/25717227@N03/5756991713 voor een plaatje en praatje over de brug.
Volgens mij had Robbert297 het wel degelijk over de brug bij Zuidhorn. Hij maakte een vergelijking met een brug in een andere spoorlijn. Waaruit zou je moeten afleiden dat hij de brug bij Zuidbroek bedoelde? Gezien de treinfrequenties en enkelsporigheid zal het toch echt wel de brug bij Zuidhorn zijn die Robbert297 benoemt.
Ik had het inderdaad over de nieuwe spoorbrug bij Zuidhorn. ;)
Daar was namelijk ook nog de discussie of deze enkel- of dubbelsporig moest worden. Uiteindelijk is het dus enkelsporig geworden, wat tot veel verontwaardigde reacties leidde.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Coen Tunnel » ma 16 jul 2018, 11:35

^^ Zelfs als de rest van een spoorlijn later dubbelsporig zou worden is een enkelsporige spoorbrug niet per definitie een probleem. De Edithbrug bij Ravenstein is ook enkelsporig en daar rijden per richting twee Intercity's en twee stoptreinen per uur overheen.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Robbert297 » ma 16 jul 2018, 19:14

^^ Klopt! Ik zie het probleem er ook niet van in.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Vinny » ma 16 jul 2018, 19:31

Een spoorlijn is geen autoweg. Het hangt van de mogelijke kruisingen af of er (gedeeltelijk) verdubbeld moet worden. Als de brug een half uur open moet bij hoogwater, zal een spoorverdubbeling op een kilometer voor en na de brug meer zin hebben, als de brug weer dicht is kan daar gekruist worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanvaring Friesenbrücke spoorlijn Groningen - Leer

Bericht door Chris » wo 08 mei 2019, 11:36

De plannen voor de nieuwbouw van de Friesenbrücke zijn bijna klaar, zo meldt NDR: https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... g2378.html

Er zijn twee varianten opgesteld, een draaibrug van 80 miljoen, of een herbouw van de oude basculebrug. De bouw moet in 2022 starten en 2 jaar duren.

Plaats reactie