Verkeerssignalering (de matrixborden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Naturist » wo 18 okt 2017, 23:02

MTM zou toch uitgefaseerd worden? Juist om te beginnen met het stuk tussen Weert en Eindhoven?
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Mark » do 19 okt 2017, 0:08

Er is enkel een stukje signalering verwijderd tussen Grathem en Wessem, eigenlijk niet veel meer dan een paar kilometer. Het stuk langs Weert heeft nooit signalering gehad, men heeft daar een FMS aangelegd.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Naturist » do 19 okt 2017, 13:06

^^ Ok, duidelijk
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Jackbauer1350 » za 04 nov 2017, 10:48

Afkruisen van de stroken richting de A9. Eerst gaat rijstrook 5 eruit ter hoogte van de uitvoeger aansluiting Muiden. Later pas de strook links ervan en de even verderop erbij komende rijstrook 6. Apart dat 6 niet gelijk mee afgekruist werd met rijstrook 5 in eerste instantie. Verdrijfpijlen ben ik op dit punt al gepasseerd. Vanaf de aansluiting Muiden kan men nog wel de A9 op via de invoeger, daar was op dat moment nog niets afgekruist. Rond 15 sec is kennelijk de signaalgever boven rijstrook 5 kapot.
Link

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Mark » vr 24 nov 2017, 22:00

Mark schreef: wo 18 okt 2017, 12:20 Het was inderdaad de bedoeling dat de signalering op en rond de Haringvlietbrug vervangen en uitgebreid zou worden (dat is mij zelfs telefonisch beloofd in 2016). Vermoedelijk horen die signaalgevers daar bij. Ik weet niet of het een volledig 'MTM' systeem is met alles erop en eraan.
Naar aanleiding van het dodelijk ongeval tussen de Volkeraksluizen en de Haringvlietbrug enkele dagen terug, zijn er vragen gerezen over signaalgevers die nog niet werken. Rijkswaterstaat laat weten aan RTV Rijnmond dat alle signaalgevers zijn vervangen en in december het systeem weer ingeschakeld moet worden. Het klinkt alsof er een volledig MTM systeem is aangelegd.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/161751/Z ... borden-A29

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Wouter N14 » ma 04 dec 2017, 19:58

Zaterdagmiddag ook een interessante op de A4, waar de :J32: brandden bij het naderen van de Schipholtunnel. Behoorlijk verwarrend zo'n vals alarm.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door mavas » do 28 dec 2017, 13:15

Tot en met oktober zijn er in 2017 932 boetes uitgedeeld door weginspecteurs van RWS oa voor het negeren van rode kruisen:
http://www.verkeerskunde.nl//system/xma ... 1738.lynkx

Of dat onbewust of bewust negeren is valt niet te herleiden uit het artikel.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door feitelijk » di 02 jan 2018, 10:15

Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » di 02 jan 2018, 13:04

:worship: :feestjeja:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door JB81 » wo 03 jan 2018, 7:37

^^
Testje gedaan met de windwaarschuwing op de Moerdijkbrug, maar die is schijnbaar niet gelogd.

Nou heb ik dat altijd al een vreemde gevonden, :DVM70: zonder voorafgaande :DVM90: en niet afgesloten met een :DVMEAV:

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door feitelijk » wo 03 jan 2018, 10:35

Windwaarschuwing! Die zie ik in de ruwe opendata ook niet staan...
Maar ze zittten dan ook tussen matrices in:
Afbeelding
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door JB81 » wo 03 jan 2018, 10:54

^^
Klopt! Maar de twee die ik vanochtend heb gezien (Moerdijkbrug en de hoge fly-over bij Ridderkerk in de A15Li) triggeren voor zover ik weet automatisch ook een snelheidsbeperking op de "gewone" borden.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door feitelijk » wo 03 jan 2018, 10:57

JB81 schreef: wo 03 jan 2018, 10:54 de hoge fly-over bij Ridderkerk in de A15Li)
Dat is de foto! ;)
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Mark » wo 03 jan 2018, 15:01

Mooi werk!

Bijzondere signaalgevers zitten geloof ik niet in de ruwe data. De :J32: van tunnels zie ik ook nergens terug komen.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door fonsoy » wo 03 jan 2018, 18:33

Ik mis de matrix op de A9 bij 49,3 Li. Mis ik iets? Of staat hij niet in het "actuele" matrixoverzicht als er geen data wordt teruggekoppeld?
https://www.google.nl/maps/@52.4352799, ... 312!8i6656

Van het eerste portaal is de meest rechter signaalgever defect. Hier heb ik RWS voor gebeld en die heeft er een tekstkar geplaatst die meldt of de spitsstrook wel of niet open is, gezien het het eerste portaal is die de geopende spitsstrook aangeeft.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door fleppenstein » do 04 jan 2018, 0:31

Mark schreef: wo 03 jan 2018, 15:01
Mooi werk!

Bijzondere signaalgevers zitten geloof ik niet in de ruwe data. De :J32: van tunnels zie ik ook nergens terug komen.
Bijzondere signaalgevers worden in 95% van de gevallen niet aangestuurd door MTM, maar door aparte systemen. Bv bij een brugkoppeling worden de bijzondere borden :J15: aangestuurd door de brugbediening, bij bv een tunnel de :J32: door o.a. de hoogtedetectie. Bij de windwaarschuwing worden de bijzondere borden :J31: aangestuurd door een weerstation ter plaatse.
Hierdoor is het beeld op de bijzondere borden niet bekend in MTM, en daardoor denk ik ook niet bekend in de ruwe data.

Het aparte systeem kan bij bv een brugopening, gesloten tunnel of windwaarschuwing ook een beeld op de gewone MTM signaalgevers toveren, bv een :DVM70F: of een :DVM50F: .Dit gebeurt dmv een zg LIB (Lokale Ingreep Bron) die lokaal ingrijpt op MTM en een beeld plaatst. Dit beeld is dan NIET door de centrale neergezet, mogelijk daarom ook niet bekend in de RAW data. De MTM centrale kan echter wel zien dat er een beeld is geplaatst, en dat dit van een lokale bron komt, dus technisch zou het wel in de RAW data kunnen zitten denk ik zo.
fonsoy schreef: wo 03 jan 2018, 18:33
Ik mis de matrix op de A9 bij 49,3 Li. Mis ik iets? Of staat hij niet in het "actuele" matrixoverzicht als er geen data wordt teruggekoppeld?
https://www.google.nl/maps/@52.4352799, ... 312!8i6656

Van het eerste portaal is de meest rechter signaalgever defect. Hier heb ik RWS voor gebeld en die heeft er een tekstkar geplaatst die meldt of de spitsstrook wel of niet open is, gezien het het eerste portaal is die de geopende spitsstrook aangeeft.
Ik kan het mis hebben, maar ik dacht dat de bedien-kast van dit portaal, welke op rechts staat, onlangs is aangereden. De kast kan dan geen beelden meer plaatsen en is afgekoppeld van het systeem. Daarom is deze locatie niet zichtbaar in de Raw data, totdat de kast is hersteld.
Maar ik kan het qua locatie mis hebben, mea culpa.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door feitelijk » do 04 jan 2018, 6:59

fonsoy schreef: wo 03 jan 2018, 18:33 Ik mis de matrix op de A9 bij 49,3 Li. Mis ik iets? Of staat hij niet in het "actuele" matrixoverzicht als er geen data wordt teruggekoppeld?
Correct. het actuele overzicht op http://matrix.petergeelhoed.nl wordt gefilterd, als er rijbaanbreed geen matrix ("blank") wordt weergegeven of "unknown" is toon ik hem niet. (en komt hij ook niet in het archief)
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door feitelijk » vr 19 jan 2018, 9:30

Afbeelding

Afbeelding
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Kaaiman » vr 19 jan 2018, 10:01

Is dat een nieuwe manier om een plusstrook aan te geven, met zo'n rood plusteken? :hap:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door JB81 » zo 21 jan 2018, 9:25

^^
Of een afvallende rijstrook :lol:

NSDaniel
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 20 dec 2014, 21:50
Locatie: Utrecht

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door NSDaniel » do 22 feb 2018, 11:44

feitelijk schreef: do 04 jan 2018, 6:59
fonsoy schreef: wo 03 jan 2018, 18:33 Ik mis de matrix op de A9 bij 49,3 Li. Mis ik iets? Of staat hij niet in het "actuele" matrixoverzicht als er geen data wordt teruggekoppeld?
Correct. het actuele overzicht op http://matrix.petergeelhoed.nl wordt gefilterd, als er rijbaanbreed geen matrix ("blank") wordt weergegeven of "unknown" is toon ik hem niet. (en komt hij ook niet in het archief)
Kennen jullie deze al? https://www.mxbord.nl
Site die ook alle matrixborden en drips in één overzicht weergeeft. Refresht automatisch elke minuut. Erg handig, maar vooral leuk..;)

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Stefanuzz » ma 18 jun 2018, 21:45

Kleine update m.b.t. dit verhaal:
viewtopic.php?f=30&t=1261&start=2760#p984782

November vorig jaar heb ik een reactie gekregen van Rijkswaterstaat dat men het (mogelijk) gaat onderzoeken. Inmiddels zijn we bijna 8 maanden verder maar helaas nog geen updates voorbij zien komen, terwijl men beloofd had te informeren bij nieuwe ontwikkelingen. Hoe dan ook, we zijn weer een aantal ongelukken verder in deze boog en vandaag was er een uitgelezen kans voor mij om wat beeldmateriaal te schieten bij een afsluiting in de verbindingsboog. Er was eens geen ongeval maar een defecte vrachtwagen, dus kon ik mooi even een 3tal keer op en neer rijden.

Gelijk de eerste keer al bingo met een vrachtwagen die bijna op de botsabsorber klapte. Daarna nog twee keer gereden en wat interessante dingen gezien, zoals auto's die de afrit pakken (logisch) maar ook bestuurders die op de afgesloten rechterrijstrook rijden. Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat zo'n rood kruis vervalt na een toe- of afrit (iets met herhalen anders niet meer geldig?) maar ik las op het forum van de buren van Flitsservice dat dat niet zo is(?).

Hoe dan ook, voor jullie denk ik ook weer een mooie video.
Link
Vorige week was er dus ook een ongeval, naar aanleiding daarvan heb ik Rijkswaterstaat vrijdag opnieuw gemaild. Tot op heden nog geen reactie, maar we wachten het deze week eens rustig af.

Dit is het resultaat van een afsluiting van de linkerrijstrook met op het laatste portaaltje een :DVMX: op rijstrook 1 (eigenlijk '3' voor de splitsing) op 1,5km voor het incident. Hier waren de WIS + Bots nog aanrijdend.
Link
P.s. mocht je een 500 Internal Server Error krijgen, YouTube is even stuk

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Chris » ma 18 jun 2018, 22:05

Hoe snel staat zo'n rode kruis er eigenlijk op? Mijn ervaring is dat in die boog vaak best wel hard wordt gereden. De adviessnelheid is 80 maar velen rijden 100 of nog iets sneller. Als er dan ineens een rijstrook is afgesloten kan dat wel tot een vervolgongeval leiden. Het doorzicht is eigenlijk onvoldoende.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door boe! » ma 18 jun 2018, 22:18

Stefanuzz schreef: ma 18 jun 2018, 21:45 Hoe dan ook, voor jullie denk ik ook weer een mooie video.
Een :DVMX: wordt in principe altijd opgeheven door een :DVMEAV: . Nu doet zich hier de bijzondere situatie voor dat er geen portaal met matrixborden meer volgt. Het portaal met de :DVMX: is het laatste portaal. Ik zou links blijven rijden, want zo'n kruis staat er niet voor de lol.

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Stefanuzz » ma 18 jun 2018, 22:29

Chris schreef: ma 18 jun 2018, 22:05Hoe snel staat zo'n rode kruis er eigenlijk op?
Bij het ongeval vorige week donderdag:

19.10u was de melding voor brandweer Zwolle.
19.26u :DVM90: :DVM90: :DVM70: :DVM70: op het laatste portaal

Afbeelding

19.28u :DVMX: :DVM70: :DVM90: :DVM90: (kruis fout geplaatst, moest op rijstrook 3 ipv 4)

Afbeelding

19.32u: :DVM70: :DVMX: :DVM70: :DVM70:

Afbeelding
Chris schreef: ma 18 jun 2018, 22:05Mijn ervaring is dat in die boog vaak best wel hard wordt gereden. De adviessnelheid is 80 maar velen rijden 100 of nog iets sneller. Als er dan ineens een rijstrook is afgesloten kan dat wel tot een vervolgongeval leiden. Het doorzicht is eigenlijk onvoldoende.
Dat is inderdaad ook mijn grootste bezwaar. De meeste ongevallen in die boog vinden plaats bij regenachtig weer en ook nog eens op plekken waar je nauwelijks 200 meter vooruit kunt kijken (zeker als er op beide rijstroken aardig wat verkeer rijdt wordt voor verkeer op rijstrook 2 het zicht op de bocht goed ontnomen).

Chris, heb jij voor knp. Hattemerbroek ook specifieke cijfers per verbindingsboog? Of is zoiets enkel beschikbaar voor hoofdrijbanen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Chris » ma 18 jun 2018, 22:33

Ja de verkeersintensiteiten van alle rijbanen, verbindingswegen en afritten zijn te raadplegen via het INWEVA model: http://onlineverkeersdata.nl/

Deze verbindingsboog wordt door 25.000 voertuigen per dag gebruikt, of 4.409 voertuigen per 2 uur in de avondspits.

Komende vanaf Zwolle is de verdeling van het verkeer bijna 50/50 doorgaand A28 en naar de A50/N50. Daar gaat dan nog het verkeer naar Kampen vanaf.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Wouter N14 » ma 18 jun 2018, 22:53

Een afgekruiste rijstrook mag je wel oversteken naar een uitvoeger. En ik dacht dat een signaalgever alleen wordt opgeheven door een :F9: óf een uitgeschakeld paneel, en niet als een regulier verkeersteken door een "zijweg".
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Rene » ma 18 jun 2018, 23:11

Een kruis op een laatste signaalgever is simpelweg niet handhaafbaar als er ook nog een flink stuk tussen kruis en locatie zit, plus een uitvoeger.

In plaats van signalering in de boog zou ik liever een onderzoek zien waarom er daar zoveel auto's de bocht uit vliegen. Is de linker redresseerstrook te smal ? Is er ZOAB toegepast dat al aardig op leeftijd is en zou DAB niet beter zijn geweest voor de stroefheid, etcetera. Als het probleem 'uit de bocht vliegen' kan worden aangepakt, is afzetten van een rijstrook immers ook niet meer nodig.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » ma 18 jun 2018, 23:15

Rene schreef: ma 18 jun 2018, 23:11In plaats van signalering in de boog zou ik liever een onderzoek zien waarom er daar zoveel auto's de bocht uit vliegen. Als het probleem 'uit de bocht vliegen' kan worden aangepakt, is afzetten van een rijstrook immers ook niet meer nodig.
Dit betrof een pechgeval. En er zijn zat andere redenen te bedenken waarom die strook eruit moet.

Hier kunnen gewoon aanvullende verkeersmaatregelen naar toe. Je ziet dat men op dat karretje reageert, dus dan werkt dat prima.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door mavas » di 19 jun 2018, 8:31

Stefanuzz schreef: ma 18 jun 2018, 21:45
SPOILER: TOON

Link
Mijn aanname is dat de vrachtwagen denkt dat de afkruising eindigt vanwege die afzetting die je tegenkomt bij de uitvoeger. Overigens zou ik dat hebben kunnen denken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie