Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Redhead
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 20 jun 2018, 22:12

Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Redhead » wo 20 jun 2018, 22:16

Gemeentelijke zitmaaier laat mij in auto vol in de remmen gaan aangezien hij de zebra wil gebruiken.
Ik krijg een woedende blik toegeworpen maar kon nog net ontwijken.
Hoe is de praktijk?

Martin

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Wouter N14 » wo 20 jun 2018, 22:25

Een zitmaaier is geen invalidenvoertuig en is dus een voertuig met bestuurder en dus heeft het niks te zoeken op een voetgangersoversteekplaats. Zou ik zeggen...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Schelpenpaadje » wo 20 jun 2018, 22:32

Lijkt mij ook dat die zitmaaier geen voorrang heeft.
Op de fiets heb je dat ook niet.

Wat voor maaier was het precies? Zonder kentekenplaat mogen ze in veel gevallen officieel de openbare weg niet eens op.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Attietattie » wo 20 jun 2018, 23:09

Natuurlijk heeft ie geen voorrang.

Fietsers geven je ook een boze blik als je ze niet voor laat gaan op het zebrapad. Lekker laten gaan en gewoon doorrijden.

Nog mooier, fietsers die een halve meter vóór de VOP bedenken dat een voetganger meer rechten heeft. Opdonderen. NB: ik zag een middelvinger in mijn binnenspiegel. :doeidoei:
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Peter » do 21 jun 2018, 8:39

Ik denk dat een zitmaaier onder de gemotoriseerde voertuigen valt, een beetje zoals invalidenvoertuigen of vorkheftruckes. Formeel mag een zitmaaier (net als een vorkheftruck) niet als voertuig op de openbare weg komen, maar beperkt gebruik is vaak onvermijdbaar, om van gazon naar gazon te komen (of een vrachtwagen op straat te lossen). Het wordt best complex om alles nog in een hokje te stoppen (vnml plaats op de weg).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Schelpenpaadje » do 21 jun 2018, 13:07

SPOILER: TOON

Het enige goede antwoord is natuurlijk dat een zebra nooit voorrang heeft. Ook niet op een zitmaaier. Tenzij de zebra geleid of bereden wordt, want dan is er juridisch sprake van een bestuurder. Het berijden van zebra's gebeurt echter zelden omdat deze diersoort niet te domesticeren blijkt.

:mrgreen:

Edit: Met 'op een zitmaaier' bedoelde ik 'ten opzichte van een zitmaaier'. Als je ooit een zebra tegenkomt die een zitmaaier bestuurt, maak dan gauw een foto en bel de krant :rofl2:

Redhead
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 20 jun 2018, 22:12

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Redhead » do 21 jun 2018, 18:45

Tot nu zeggen de reacties niets anders dan,
Ik denk dat en ik weet niet beter.
Maar hoe zit hetnu echt wettelijk?
Martin

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Attietattie » do 21 jun 2018, 19:11

Nou, dat heb ik niet gezegd hoor. Maargoed, doen we het voor jou even zo:
motorvoertuigen: alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen, fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan langs rails te worden voortbewogen;
§ 1. Plaats op de weg
Artikel 3
1 Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
2 Fietsers mogen met zijn tweeën naast elkaar rijden. Dit geldt niet voor snorfietsers.
Artikel 4
1 Voetgangers gebruiken het trottoir of het voetpad.
2 Zij gebruiken het fietspad of het fiets/bromfietspad indien trottoir en voetpad ontbreken.
3 Zij gebruiken de berm of de uiterste zijde van de rijbaan, indien ook een fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.
4 In afwijking van het eerste en het tweede lid gebruiken personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen, het fietspad, het fiets/bromfietspad, het trottoir of het voetpad. Zij gebruiken de rijbaan indien een fietspad, een fiets/bromfietspad, een trottoir of een voetpad ontbreekt.
Artikel 5
1 Fietsers gebruiken het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad.
2 Zij gebruiken de rijbaan indien een verplicht fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.
3 Zij mogen het onverplichte fietspad gebruiken. Bestuurders van snorfietsen uitgerust met een verbrandingsmotor mogen het onverplichte fietspad slechts gebruiken met uitgeschakelde motor.
4 Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter en van fietsen met aanhangwagen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter mogen de rijbaan gebruiken.
5 Bestuurders vanaf 16 jaar van snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet mogen het trottoir en het voetpad gebruiken indien zij beschikken over een gehandicaptenparkeerkaart of een bij ministeriële regeling aangewezen kaart ten behoeve van het vervoer van gehandicapten.
6 Bestuurders jonger dan 16 jaar van snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet gebruiken het trottoir of het voetpad indien zij beschikken over een gehandicaptenparkeerkaart of een bij ministeriële regeling aangewezen kaart ten behoeve van het vervoer van gehandicapten.
7 Het eerste lid, het tweede lid en het vierde lid gelden niet voor bestuurders als bedoeld in het zesde lid.
Artikel 6
1 Bromfietsers gebruiken het fiets/bromfietspad.
2 Zij gebruiken de rijbaan indien een fiets/bromfietspad ontbreekt.
3 Bestuurders van bromfietsen op meer dan twee wielen en bromfietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, gebruiken de rijbaan.
Artikel 7
Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig gebruiken het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of de rijbaan.

Artikel 8
1 Ruiters gebruiken het ruiterpad.
2 Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.
Artikel 9
Voetgangers mogen de rijbaan gebruiken, indien zij een kolonne, een optocht of een uitvaartstoet vormen.

Artikel 10
1 Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Peter » vr 22 jun 2018, 8:19

Wat niet genoemd wordt zijn de voertuigen die semi-illegaal de weg gebruiken. Dat zijn voertuigen die geen toelating hebben om als vervoermiddel te dienen, maar in de regel mobiele werktuigen, zoals grasmaaimachines (de tractorversies niet meegeteld), hoogwerkers, vorkheftrucks, kleine graafmachines, asfaltmachines, etc. In de regel worden ze toch onder motorvoertuigen gerekend, tenzij ze (illegaal) buiten hun werkgebied rijden. Het is niet de bedoeling dat de zitmaaier 10 km via de openbare weg naar de opslagloods rijdt, maar via een aanhanger vervoerd wordt. Een grijs gebied. Ik weet ook niet of er een scherp onderscheid is tussen tractoren en andere werkvoertuigen (behalve als ze een kenteken hebben die ze toelaat op de openbare weg)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Tachi » vr 22 jun 2018, 13:25

Attietattie schreef: wo 20 jun 2018, 23:09 Nog mooier, fietsers die een halve meter vóór de VOP bedenken dat een voetganger meer rechten heeft. Opdonderen. NB: ik zag een middelvinger in mijn binnenspiegel. :doeidoei:
Link
Terecht dat je die middelvinger hebt gekregen! Jammer dat er geen ome agent in de buurt was om je fikse boete te geven ook. Jij zit gewoon fout met je opdonderen.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Steyn_E » vr 22 jun 2018, 15:52

^^
Meen je dat nou? Als die fietsster daar netjes voor het fietspad (bij het begin van de zebra) was afgestapt oké, maar deze komt hard aanfietsen en stapt dan letterlijk met het voorwiel al op de weg pas af. Tot dat moment was ze niet eens voetganger en had ze dus geen voorrang. Vind ik in ieder geval niet erg netjes.

Puntje voor de wegbeheerder: Verplaats dat (lelijke) joekel van een lichtmast naar de andere zijde van het fietspad, achter dat ding kan nog onverwacht een goederentrein vandaan komen zeg...

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Victor » vr 22 jun 2018, 19:23

Dames hebben ook vaak een hele... typische manier van afstappen, deze ook. Tijdens de afstapbeweging staat ze nog lang niet stil.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Bert65 » vr 22 jun 2018, 19:41

^^Dames remmen vaak door, al tijdens het rijden, af te stappen. Dat staat niet alleen raar maar is nog gevaarlijk ook. Zo heb ik laatst een wat oudere dame de zelfde stap zien maken met een E-bike. Ze had alleen haar snelheid verkeerd ingeschat en maakte een behoorlijke flik-flak.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Schelpenpaadje » vr 22 jun 2018, 19:43

Steyn_E schreef: vr 22 jun 2018, 15:52 ^^
Meen je dat nou? Als die fietsster daar netjes voor het fietspad (bij het begin van de zebra) was afgestapt oké, maar deze komt hard aanfietsen en stapt dan letterlijk met het voorwiel al op de weg pas af. Tot dat moment was ze niet eens voetganger en had ze dus geen voorrang. Vind ik in ieder geval niet erg netjes.
Eens. Als Attie op tijd had moeten stoppen en er had iemand direct achter hem gereden dan had ie die achterop gehad. Benieuwd wiens partij oom agent dan had gekozen...

De fietster had kunnen bedenken dat je op deze manier niet per se voorrang krijgt en in het slechtste geval op de motorkap eindigt. Zelfs als je vindt dat je in je recht staat zou ik die gok niet wagen.

Zo lang je het als fietser wél netjes uitvoert is afstappen gewoon slim en heb je als automobilist gewoon te stoppen.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Tachi » ma 25 jun 2018, 14:13

Steyn_E schreef: vr 22 jun 2018, 15:52 ^^
Meen je dat nou? ...
Volmondig, ja. En dan haal ik ook maar z'n citaat bij:
Attietattie schreef: wo 20 jun 2018, 23:09 Nog mooier, fietsers die een halve meter vóór de VOP bedenken dat een voetganger meer rechten heeft.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Egbert » ma 25 jun 2018, 15:18

Er komt een fietser aanfietsen. Die heeft geen voorrang dus je verwacht dat die netjes stopt. Opeens springt de fietser van de fiets en gaat te voet een VOP over waar je op dat moment een meter van af bent. Dan heb je geen enkele kans om er op te anticiperen.
Ja, of je moet vinden dat je er maar op moet anticiperen dat fietsers van hun fiets springen om voorrang op te eisen. Maar zo werkt het verkeer in de grotemensenwereld niet.
Automobilisten hebben zich netjes te gedragen maar fietsers ook. En dit valt niet onder je netjes gedragen.

Wilfredjeuh
woonerf
Berichten: 65
Lid geworden op: do 22 dec 2016, 12:11
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Wilfredjeuh » ma 25 jun 2018, 15:23

^^ Ik denk dat je blij mag zijn dat het niet tot een aanrijding is gekomen. In zulke gevallen - zeker zonder dashcam - zou je als automobilist altijd in het nadeel zijn, omdat voetgangers en fietsers een beschermde status hebben. Van de dame op de fiets is het niet netjes en zou beter moeten weten dat een auto koppen meestal niet zonder ambulance blijft. Aan de andere kant... ze komt ook nog eens uit een voetgangersgebied gefietst, waar dat waarschijnlijk ook niet mag, dus dat zou het verhaal weer wat sterker maken.

Ik denk dat je je gelukkig mag prijzen dat er niets gebeurd is, maar ik zou hier toch met wat zweethandjes voorbij gereden zijn

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Jeroen » ma 25 jun 2018, 16:30

Schelpenpaadje schreef: vr 22 jun 2018, 19:43 Eens. Als Attie op tijd had moeten stoppen en er had iemand direct achter hem gereden dan had ie die achterop gehad. Benieuwd wiens partij oom agent dan had gekozen...
Onzin, je dient altijd rekening te houden met plots vertraagd verkeer, zéker in de stad. Wie op zo'n weg daar nog verrast door raakt heeft simpelweg onvoldoende afstand gehouden, ongeacht de oorzaak van de remactie.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Jeroen » ma 25 jun 2018, 16:35

Egbert schreef: ma 25 jun 2018, 15:18 Er komt een fietser aanfietsen. Die heeft geen voorrang dus je verwacht dat die netjes stopt. Opeens springt de fietser van de fiets en gaat te voet een VOP over waar je op dat moment een meter van af bent. Dan heb je geen enkele kans om er op te anticiperen.
Ja, of je moet vinden dat je er maar op moet anticiperen dat fietsers van hun fiets springen om voorrang op te eisen. Maar zo werkt het verkeer in de grotemensenwereld niet.
Automobilisten hebben zich netjes te gedragen maar fietsers ook. En dit valt niet onder je netjes gedragen.
Als automobilist heb je juist als sterkere partij en als rijbewijshouder een voorbeeldfunctie in het verkeer. En nee, je kunt helaas niet met iedere dwaze actie van een voetganger of fietser rekening houden, maar zo'n conflict als dit zie je gewoon duidelijk aankomen en daar hoor je op te anticiperen. Elkaar een klein beetje ruimte gunnen in het verkeer kan echt geen kwaad...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Schelpenpaadje » ma 25 jun 2018, 21:13

Jeroen schreef: ma 25 jun 2018, 16:30
Schelpenpaadje schreef: vr 22 jun 2018, 19:43 Eens. Als Attie op tijd had moeten stoppen en er had iemand direct achter hem gereden dan had ie die achterop gehad. Benieuwd wiens partij oom agent dan had gekozen...
Onzin, je dient altijd rekening te houden met plots vertraagd verkeer, zéker in de stad. Wie op zo'n weg daar nog verrast door raakt heeft simpelweg onvoldoende afstand gehouden, ongeacht de oorzaak van de remactie.
Jij hebt tijdens rijles niet geleerd om vóór je gaat remmen eerst in je binnenspiegel te kijken? Als iemand zijn auto achterop de jouwe vouwt omdat jij voorrang geeft aan iemand die dat niet verdient heb je niks aan dat 'je dient rekening te houden met', dan ben je gewoon aansprakelijk.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Peter » di 26 jun 2018, 8:22

Schelpenpaadje schreef: ma 25 jun 2018, 21:13 Jij hebt tijdens rijles niet geleerd om vóór je gaat remmen eerst in je binnenspiegel te kijken? Als iemand zijn auto achterop de jouwe vouwt omdat jij voorrang geeft aan iemand die dat niet verdient heb je niks aan dat 'je dient rekening te houden met', dan ben je gewoon aansprakelijk.
Als je achterop iemand knalt, ben je bijna altijd aansprakelijk. Ongeacht de reden waarom iemand stopt. Een uitzondering van een paar jaar geleden was een mevrouw die op de snelweg vol in de ankers ging omdat ze niet over jonge eendjes wilde rijden. Hadden die eendjes een hert gewezen, dan had de uitspraak anders geweest. Maar als je in de stad stopt voor een persoon (kind of volwassene) zal degene die bij je achterop knalt in de regel de schade moeten betalen. Dat je nog steeds je spiegels raadpleegt (zeker op een Vmax 50-80 weg) is nog steeds raadzaam, zelfs als iemand voornemens is het zeebrapad te gebruiken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Jeroen » di 26 jun 2018, 10:06

Schelpenpaadje schreef: ma 25 jun 2018, 21:13Jij hebt tijdens rijles niet geleerd om vóór je gaat remmen eerst in je binnenspiegel te kijken? Als iemand zijn auto achterop de jouwe vouwt omdat jij voorrang geeft aan iemand die dat niet verdient heb je niks aan dat 'je dient rekening te houden met', dan ben je gewoon aansprakelijk.
De betreffende fietser had WEL voorrang, omdat ze al was afgestapt. En zelfs als ze geen voorrang had, dan nog geeft dat een achterligger geen recht om een ongeluk te veroorzaken. Iedereen dient voldoende afstand te houden om te kunnen anticiperen op een plots wijzigende verkeerssituatie.

Met jouw redenatie zou je ook door rood licht mogen rijden als er een bumperklever achter je zit. Of bij een opdoemende file over de vluchtstrook rijden, omdat je bang bent dat een achterligger zich in jouw kofferbak boort.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Bert65 » di 26 jun 2018, 10:20

^^De fietser is, op het moment dat ze van haar stalen ros springt, voetganger geworden. Ze heeft geen voorrang maar je moet haar voor laten gaan. Sec volgens de regels had er gestopt moeten worden maar niet alles is wat het lijkt.
Sprong ze van haar fiets omdat de auto niet stopte? Dan is ze gewoon bestuurder en heeft ze niets te zoeken op een VOP.
Leve de dashcam: als ze was aangereden was ze nog steeds beschermd maar wel aansprakelijk voor de schade.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Schelpenpaadje » di 26 jun 2018, 10:45

De cruciale vraag is of de tijd tussen het van de fiets afstappen en het uiterste moment waarop de automobilist had kunnen en moeten besluiten te stoppen (inclusief reactietijd) voldoende was om de fietser voorrang te geven. In het filmpje volgt dit allemaal wel erg kort op elkaar. Waarmee er in mijn ogen geen sprake is van normaal voorspelbaar gedrag.

Ik men geen jurist of anderszins deskundig, maar plaats wel mijn vraagtekens bij aan de ene kant de kennis van geest om snel af te stappen en daarmee als voetganger voorrang te verdienen, en aan de andere kant het gemak waarmee door de fietser voorbij wordt gegaan aan de onvoorspelbaarheid voor de automobilist en daarmee het gevaar voor de eigen veiligheid. Als eigen norm zou ik in haar situatie sowieso tenminste één tel stil willen staan vóór de zebra alvorens aanspraak te durven maken op voorrang.

Als de situatie anders was geweest - fietsster was op haar fiets doorgereden over de zebra - had ik de automobilist zéker aangeraden om toch te stoppen. In dit geval was er kort contact en split second beslissingen, waarbij de fietsster zelf kennelijk ook wel in de gaten had dat wat ze deed eigenlijk niet handig was, anders had ze niet zo snel kunnen stoppen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Coen Tunnel » di 26 jun 2018, 16:31

Jeroen schreef: di 26 jun 2018, 10:06
Schelpenpaadje schreef: ma 25 jun 2018, 21:13Jij hebt tijdens rijles niet geleerd om vóór je gaat remmen eerst in je binnenspiegel te kijken? Als iemand zijn auto achterop de jouwe vouwt omdat jij voorrang geeft aan iemand die dat niet verdient heb je niks aan dat 'je dient rekening te houden met', dan ben je gewoon aansprakelijk.
De betreffende fietser had WEL voorrang, omdat ze al was afgestapt. En zelfs als ze geen voorrang had, dan nog geeft dat een achterligger geen recht om een ongeluk te veroorzaken. Iedereen dient voldoende afstand te houden om te kunnen anticiperen op een plots wijzigende verkeerssituatie.

Met jouw redenatie zou je ook door rood licht mogen rijden als er een bumperklever achter je zit. Of bij een opdoemende file over de vluchtstrook rijden, omdat je bang bent dat een achterligger zich in jouw kofferbak boort.
Helemaal mee eens, als iemand dan achterop klapt heeft diegene wel erg weinig afstand gehouden. Zeker in stadsverkeer moet je bedacht zijn op plotseling remmen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Attietattie » di 26 jun 2018, 19:21

Jeroen schreef: di 26 jun 2018, 10:06Met jouw redenatie zou je ook door rood licht mogen rijden als er een bumperklever achter je zit. Of bij een opdoemende file over de vluchtstrook rijden, omdat je bang bent dat een achterligger zich in jouw kofferbak boort.
Precies. En dat is ook het geval.

Althans, het is nog steeds verboden. Maar het sanctiebedrag wordt dan op 0 gezet. Dat is al enkele malen voorgevallen. En dat is vrij makkelijk als er bijvoorbeeld ook een vrachtwagen op de foto vlak nou jou staat.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door waldo79 » wo 27 jun 2018, 21:34

De vraag over de zitmaaier lijkt me zo langzamerhand beantwoord.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Peter » do 28 jun 2018, 7:59

Wellicht kunnen we het nog even hebben over of er verschillen zijn tussen het oversteken op een zebra met een handmaaier of een (geduwde) motormaaier. :hap:
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door Boerenkool » do 28 jun 2018, 13:38

Maar afstappen van een fiets maakt helemaal niet uit. Dan ben je nog geen voetganger. Als je een fiets aan je hand meevoert blijf je bestuurder. En heb je geen voorrang bij een zebra. Maar wel als je uit een weg van rechts komt lopen.

Die maaiers zijn vaak juridisch gezien brommers of snorfietsen.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Heeft zitmaaier voorrang op zebra

Bericht door JB81 » do 28 jun 2018, 13:59

^^
RVV artikel 2 lid 2:
De regels van dit besluit betreffende voetgangers zijn voorts mede van toepassing op personen die te voet een motorfiets, bromfiets of fiets aan de hand meevoeren, alsmede op personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen.

Plaats reactie