Waze

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Waze

Bericht door Chris » di 12 jun 2018, 17:31

De meest gebruikte apps voor navigatie op Android zijn volgens mij Waze en Google Maps.

Ik heb de voorkeur voor Waze, want deze waarschuwt voor flitsers en geeft je GPS snelheid weer, Google Maps heeft dat niet. Daarnaast lijkt Waze met nieuwe situaties meer up-to-date te zijn dan Google Maps.

Het voornaamste minpunt van Waze vind ik de interface. Het doet een beetje "Comic Sans-achtig" aan. De kleurstelling vind ik minder geslaagd. Google Maps heeft een meer clean design.

De afgelopen vakantie heb ik Waze intensief gebruikt, vooral voor verkeersinformatie en reistijd, op de hoofdwegen heb ik eigenlijk geen navigatie nodig. Een paar minpunten die mij verder opvielen;

* Waze crasht vaker dan me lief is
* scherm wordt soms onleesbaar met blokken. Een herstart lost dit op
* om de één of andere reden wil hij sommige stemmen niet pakken. Mijn voorkeur is Jane met straat/plaatsnamen maar hij schakelt regelmatig over naar Amy die alleen links/rechts aangeeft. Andere stem selecteren geeft geen resultaat, ook niet na herstart.
* vanochtend wilde hij geen routeberekening meer maken. Bleef maar op route berekenen staan met een melding dat ik geen routes langer dan 1600 km kon plannen. Dit was een soort loop waar hij niet uit kwam, zelfs niet na de telefoon rebooten. Daarna maar overgestapt op Google Maps voor file-info.

Kortom: mooi product maar met nog wat bugs.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Waze

Bericht door duikgek89 » di 12 jun 2018, 17:47

Chris schreef: di 12 jun 2018, 17:31* Waze crasht vaker dan me lief is
Heb ik absoluut geen last van.
Chris schreef: di 12 jun 2018, 17:31 * scherm wordt soms onleesbaar met blokken. Een herstart lost dit op
Dit herken ik ook niet.
Chris schreef: di 12 jun 2018, 17:31* vanochtend wilde hij geen routeberekening meer maken. Bleef maar op route berekenen staan met een melding dat ik geen routes langer dan 1600 km kon plannen. Dit was een soort loop waar hij niet uit kwam, zelfs niet na de telefoon rebooten. Daarna maar overgestapt op Google Maps voor file-info.
Ik heb die melding weleens gehad toen ik daadwerkelijk een te lange route wilde plannen, maar ik kan me niet herinneren dat hij daarop vastliep. Volgens mij kon ik toen gewoon iets anders intikken.



Wat mij aan Waze wel stoort:
*Als je een tussenstop inplanned en deze net niet helemaal raakt kun je niet snel en handig kiezen om die maar te skippen. Als je dus onderweg naar het werk iemand op een station wil afzetten en je niet helemaal het stationsplein op gaat dan blijft hij daarheen willen. Het zou fijn zijn als je makkelijk kon kiezen voor "skip stop" of iets in die geest.
*Als je eigenwijs doet en hij de route opnieuw wilt gaan berekenen, of als hij er ergens niet uitkomt, dan blokkeert de pop-up het zicht op de hele kaart.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Waze

Bericht door Rein » di 12 jun 2018, 17:58

Chris schreef: di 12 jun 2018, 17:31 * om de één of andere reden wil hij sommige stemmen niet pakken. Mijn voorkeur is Jane met straat/plaatsnamen maar hij schakelt regelmatig over naar Amy die alleen links/rechts aangeeft. Andere stem selecteren geeft geen resultaat, ook niet na herstart.
Heeft Waze stemmen dan? Nooit geweten. :D

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Pino » di 12 jun 2018, 21:47

Ik heb het een tijdje gehad dat ik bepaalde meldingen alleen maar in het Frans kreeg. Trajectcontrole werd "vous vous trouvez dans une zone de controle". Wat dubbel raar was, omdat ik die melding in Frankrijk krijg wanneer je een bord voorbij rijdt dat je de hint geeft dat er ergens in de komende kilometers een flitspaal staat.

Verder werkt Waze bij mij niet fantastisch samen met de Bluetooth van mijn telefoon, wanneer ik ook muziek wil spelen op de autoradio vanaf mijn telefoon. Soms speelt mijn autoradio alleen nog maar de Waze-meldingen en komt de muziek uit de speaker van mijn telefoon. Dat laat zich met een paar kunstgreepjes dan ook wel weer oplossen, maar dat doe je liever niet al rijdend.

Ik herken me wel in je opmerking over de interface. Ik kan hem nog net aan, maar mijn vrouw kiest om die reden eigenlijk liever voor Flitsmeister. Die kan nog best redelijk navigeren, al vind ik die app dan weer beduidend minder in verdere functionaliteit, maar op een simpel ritje kan Flitsmeister op zich best uit. Wat ik nog het irritantste vind, is dat Waze meteen in een navigatie-stand gaat wanneer je je bestemming hebt gekozen, waarna je nog je best moet doen om even te kunnen checken hoe het systeem je eigenlijk wil sturen en of er wellicht interessante alternatieven zijn. Google Maps, de navigatie van mijn auto en andere geven me eerst het totaalplaatje en pas dan start ik de navigatie. Misschien is dat een wegennerd-frustratie, maar de Waze-benadering op dit punt vermindert bewustzijn bij de gebruiker wat staat te gebeuren en verhoogt in die zin de kans op gevaarlijke situaties door blindelings volgen van navigatie.

Hoe dan ook, ik denk wel dat als navigatie-app Waze meer toekomst heeft dan Google Maps, omdat het zich heel actief richt op vernieuwingen zoals het direct naar de app gepusht krijgen van waarschuwingen bij tijdelijke wegwerkzaamheden, wegsleepdiensten enz (zie dit recente bericht). Ook de functie van 'diensten nabij een afrit' of 'nabije parkeergelegenheid' zie ik niet zo snel in Google Maps verschijnen, en daar komt de flitsservice uiteraard nog bij. Dedicated gratis navigatie-apps of zelfs een Flitsmeister zullen hier meer op willen bewegen, maar liggen voorlopig nog een straatlengte achter op de marktleider.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waze

Bericht door Attietattie » di 12 jun 2018, 22:40

Chris schreef: di 12 jun 2018, 17:31Ik heb de voorkeur voor Waze, want deze waarschuwt voor flitsers en geeft je GPS snelheid weer, Google Maps heeft dat niet. Daarnaast lijkt Waze met nieuwe situaties meer up-to-date te zijn dan Google Maps.
Ben ik helemaal met je eens. Ik rijd veel, ben op de hoogte van werkzaamheden, ben vaak op de hoogte van vertraging onderweg, ben ook op de hoogte van alternatieven. En toch gebruik ik Waze zelfs voor mijn woon-werk. Hij staat gewoon permanent aan in de auto.
Chris schreef: di 12 jun 2018, 17:31Het voornaamste minpunt van Waze vind ik de interface. Het doet een beetje "Comic Sans-achtig" aan. De kleurstelling vind ik minder geslaagd. Google Maps heeft een meer clean design.
Het is inderdaad wat druk, maar ik vind het niet vervelend.
Chris schreef: di 12 jun 2018, 17:31* Waze crasht vaker dan me lief is
Ik heb net aangegeven hoe vaak ik het gebruik. Ik denk dat ie 1 of 2x per maand crasht. Dus ik herken me niet in jouw klacht.
Chris schreef: di 12 jun 2018, 17:31* scherm wordt soms onleesbaar met blokken.
Heb ik nog niet meegemaakt. En ik gebruik het al jaren.
Chris schreef: di 12 jun 2018, 17:31* om de één of andere reden wil hij sommige stemmen niet pakken.
Ik gebruik geen stemmen. Het geluid van Flitsmeister staat aan. Het beeld van Waze staat aan.
duikgek89 schreef: di 12 jun 2018, 17:47Wat mij aan Waze wel stoort:
*Als je een tussenstop inplanned en deze net niet helemaal raakt kun je niet snel en handig kiezen om die maar te skippen. Als je dus onderweg naar het werk iemand op een station wil afzetten en je niet helemaal het stationsplein op gaat dan blijft hij daarheen willen. Het zou fijn zijn als je makkelijk kon kiezen voor "skip stop" of iets in die geest.
Mee eens.
duikgek89 schreef: di 12 jun 2018, 17:47*Als je eigenwijs doet en hij de route opnieuw wilt gaan berekenen, of als hij er ergens niet uitkomt, dan blokkeert de pop-up het zicht op de hele kaart.
Kan me niet heugen dat dat storend is. Ik gebruik mijn scherm gekanteld (horizontaal dus).

Ik vind het een prettige app. Alleen zou de gemiddelde snelheid bij trajectcontroles toegevoegd mogen worden (op tienden km/h aub). Nu schakel ik in de TC over naar Flitsnav. En dat wil ik helemaal niet.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Waze

Bericht door EtienneM » di 12 jun 2018, 23:00

Ik ben al een tijdje editor bij Waze. Wat vooral sterk aan de app is, is dat de kaarten door de community zelf worden gemaakt. Ook wegafsluitingen worden er handmatig ingezet door vrijwilligers. Verwerkingstijd van edits in de Map Editor is 1 à 2 dagen, erg snel dus. Zeker in vergelijking met Google Maps waar het soms maanden kan duren voordat een nieuwe weg staat ingetekend.

Er zijn inderdaad wat bugs bekend met als je de grens over gaat soms ook de stem naar een ander land springt. Met het aankondigen van trajectcontroles gaat dit nogal vaak mis, volgens mij werd hier wel aan gewerkt. Terecht punt wat je zegt over het design, maar na intensief gebruik (ik heb het iedere autorit aan staan), wen je er uiteindelijk toch wel aan. Het crashen van de app herken ik niet, maar ik heb de app dan ook op iPhone.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Waze

Bericht door Wouter N14 » di 12 jun 2018, 23:07

Ik gebruik ook standaard Waze voor elke rit, vooral vanwege de meldingen (niet alleen controles, maar ook bijzonderheden en mogelijke gevaren) en vanwege de gps-snelheid. Een enkele keer een vastloper gehad, maar dat is echt zeldzaam. Wel vind ik dat Waze "blijf de weg volgen" wel heel ruim interpreteert. Als je bijvoorbeeld Bergen op Zoom verlaat via de Rooseveltlaan richting Roosendaal, dan vindt die dat allemaal rechtdoor, de eerste richtingaanwijzing is pas "neem de afslag", terwijl je toch echt eerst haaks linksaf moet om de A58 op te rijden en vervolgens rechts moet houden om de A58 te vervolgen. Zeer strikt genomen klopt het dat het geen koerswijzigingen zijn, maar wat mij betreft zou je die wel als zodanig moeten zien.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Waze

Bericht door EtienneM » di 12 jun 2018, 23:14

^^ Als je vindt dat het veranderd moet worden, is de knop "Kaartfout" en dan "Algemene Kaartfout" dichtbij. Als je daar gewoon motivatie invult krijg je binnen enkele dagen reactie van een map editor.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Rene » di 12 jun 2018, 23:26

Waze en Flitsmeister vind ik beiden vreselijke apps. Enkeltje digitale prullebak gaf ik ze.
Bij mij staat Flitsnav standaard aan. Zeker in TC's erg prettig.
Navigatie -zeker op dagelijkse ritten- gebruik ik hoogst zelden. Ik rij primair op de borden.

Voor files zet ik het totale kaartbeeld van Google Maps geregeld voor in de Traffic mode.
Geeft een beeld waar je echt wat aan hebt, jammer alleen dat als je alleen GMaps draait de telefoon snel zwart wordt. Maar als je Flitsnav ook hebt draaien blijft het beeld wel beschikbaar. Alleen is soms een tikje nodig om de Trafficlaag opnieuw te tonen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Waze

Bericht door duikgek89 » wo 13 jun 2018, 0:02

Pino schreef: di 12 jun 2018, 21:47 Wat ik nog het irritantste vind, is dat Waze meteen in een navigatie-stand gaat wanneer je je bestemming hebt gekozen, waarna je nog je best moet doen om even te kunnen checken hoe het systeem je eigenlijk wil sturen en of er wellicht interessante alternatieven zijn. Google Maps, de navigatie van mijn auto en andere geven me eerst het totaalplaatje en pas dan start ik de navigatie. Misschien is dat een wegennerd-frustratie,
Ik bereid mijn route altijd voor (als ik deze nog niet ken, na één keer rijden meestal wel) en rij dan wat ik wil op basis van de bebording. Waze vind ik vooral handig als geheugensteuntje hier en daar, voor het laatste stukje in de stad, de GPS snelheid en voor meldingen betreffende al dan niet flitsende gevaren. Mocht ik de route willen nakijken dan kan ik dat zo oproepen, persoonlijk stoort mij dat niet.

Pino schreef: di 12 jun 2018, 21:47maar de Waze-benadering op dit punt vermindert bewustzijn bij de gebruiker wat staat te gebeuren en verhoogt in die zin de kans op gevaarlijke situaties door blindelings volgen van navigatie.
Dit lijkt mij een klein beetje ver gezocht. Onbewuste bestuurders kijken vermoedelijk toch niet heel nauwkeurig naar het totaalplaatje. Meer nog snap ik niet zo goed hoe het niet zien van dat totaalplaatje gevaarlijke situaties kan veroorzaken. Als bestuurder moet je je ogen open houden en uitkijken, het al dan niet overzicht hebben van wat je navigatie wilt doen veranderd daar niks aan. Ik kan me hooguit voorstellen dat je in de bergen graag wilt zien of je om gaat rijden via de snelweg of je via een smalle steile pas gaat en dat je je op zo'n pas in de nesten kan werken met bijvoorbeeld een sleurhut. Maar ook dan, als je oplet zou je op tijd moeten kunnen stoppen om niet meer op te lopen dan een chagrijnige bui omdat je een eind terug moet en/of een deuk in het ego.

Pino schreef: di 12 jun 2018, 21:47 maar mijn vrouw kiest om die reden eigenlijk liever voor Flitsmeister. Die kan nog best redelijk navigeren, al vind ik die app dan weer beduidend minder in verdere functionaliteit, maar op een simpel ritje kan Flitsmeister op zich best uit.
Flitsmeister was goed toen het deed waarvoor het gemaakt werd: Flitsers melden. Files melden was ook wel fijn, maar inmiddels is de app te groot, te log en te complex geworden naar mijn mening.

Attietattie schreef: di 12 jun 2018, 22:40
duikgek89 schreef: di 12 jun 2018, 17:47*Als je eigenwijs doet en hij de route opnieuw wilt gaan berekenen, of als hij er ergens niet uitkomt, dan blokkeert de pop-up het zicht op de hele kaart.
Kan me niet heugen dat dat storend is. Ik gebruik mijn scherm gekanteld (horizontaal dus).

Ik vind het een prettige app. Alleen zou de gemiddelde snelheid bij trajectcontroles toegevoegd mogen worden (op tienden km/h aub). Nu schakel ik in de TC over naar Flitsnav. En dat wil ik helemaal niet.
Ik gebruik mijn scherm verticaal. Ik zal eens kijken of het met horizontaal gebruik beter werkt. Goed idee. :top:
Gemiddelde snelheid bij trajectcontrole is ook zeer welkom. Verder ben ik met Waze volledig content.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Pino » wo 13 jun 2018, 13:10

duikgek89 schreef: wo 13 jun 2018, 0:02 Ik bereid mijn route altijd voor (als ik deze nog niet ken, na één keer rijden meestal wel) en rij dan wat ik wil op basis van de bebording. Waze vind ik vooral handig als geheugensteuntje hier en daar, voor het laatste stukje in de stad, de GPS snelheid en voor meldingen betreffende al dan niet flitsende gevaren.
Ook ik rijd zeker de doorgaande stukken zoveel mogelijk op bebording, maar ik heb de navigatiefunctie wel vaak aan staan om de live verkeersinformatie mee te kunnen pakken. Gaat met name om omwegen die je kunt maken om een incident op de reguliere route te kunnen vermijden. Dat betekent dat ik instructies van mijn navigatie ook regelmatig negeer, omdat ik een andere route in gedachten heb. Maar juist dan is het goed om snel te kunnen weten wanneer het op dat moment niet handig is om de reguliere route te pakken en je dus wél moet luisteren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waze

Bericht door Chris » za 23 jun 2018, 17:16

Het viel me ook op bij Waze dat als je een bestemming opzoekt, hij er alvast een afstand bij geeft. Maar als je hem dan kiest en de routeberekening wordt aangezet, dan blijkt het ineens een stuk verder te zijn, voor mijn gevoel vaak in de orde van een derde verder. Bijvoorbeeld dan geeft hij in de lijst 65 km aan en na de routeberekening blijkt het 90 km te zijn.

Zou die lijst met bestemmingen de afstand hemelsbreed zijn?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waze

Bericht door Attietattie » za 23 jun 2018, 17:45

Ja.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Waze

Bericht door Coen Tunnel » zo 24 jun 2018, 12:19

Chris schreef: za 23 jun 2018, 17:16 Het viel me ook op bij Waze dat als je een bestemming opzoekt, hij er alvast een afstand bij geeft. Maar als je hem dan kiest en de routeberekening wordt aangezet, dan blijkt het ineens een stuk verder te zijn, voor mijn gevoel vaak in de orde van een derde verder. Bijvoorbeeld dan geeft hij in de lijst 65 km aan en na de routeberekening blijkt het 90 km te zijn.

Zou die lijst met bestemmingen de afstand hemelsbreed zijn?
Dat is met veel gewone navigatiesystemen ook het geval. Mijn Garmin heeft dat volgens mij ook.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Pino » zo 24 jun 2018, 14:28

En niet te vergeten Google Maps. Het is ergens ook wel logisch, want op het moment dat je bezig bent de bestemming te selecteren, is de route natuurlijk nog niet berekend. Resteert de vraag wat precies de toegevoegde waarde is van die hemelsbrede afstand. Ik zie hem op zich wel, al acht ik hem beperkt.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waze

Bericht door Attietattie » zo 24 jun 2018, 14:35

Pino schreef: zo 24 jun 2018, 14:28Resteert de vraag wat precies de toegevoegde waarde is van die hemelsbrede afstand.
De toegevoegde waarde is de bevestiging op de bestemming. Ik voer de bestemming altijd in door middel van stemherkenning. En Roosendaal is toch echt heel wat anders dan Rozendaal.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Pino » zo 24 jun 2018, 15:20

Dat leek mij inderdaad het voornaamste. Ook als je niet met stem invoert, kan die hemelsbrede afstand helpen een vlugge schifting te maken tussen Beek Limburg en Beek bij Nijmegen. Behalve als je min of meer halverwege die twee zit natuurlijk. Op weg naar Duitse of Franse plaatsjes waarvan er veel zijn, moet je toch echt de naam van de deelstaat of het departement hebben ...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Waze

Bericht door Lekkere Kwal » zo 24 jun 2018, 19:11

^^ vanuit een ver oord als Nederland ja. Maar als je lokaal rondrijdt is het ook een uitkomst dat de verderop gelegen St. Etienne die je intoetst inderdaad 2 km hemelsbreed verwijderd is (ongeacht het departement) en niet die ene 240 km verderop in een hele andere streek.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Rene » zo 24 jun 2018, 20:18

Pino schreef: zo 24 jun 2018, 14:28Resteert de vraag wat precies de toegevoegde waarde is van die hemelsbrede afstand. Ik zie hem op zich wel, al acht ik hem beperkt.
Is ook handig als twee plaatsen een redelijk vergelijkbare naam en spelling hebben. Als je dan weet dat het in de buurt is, is die afstandsaanduiding wel handig.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Pino » zo 24 jun 2018, 21:13

Lekkere Kwal schreef: zo 24 jun 2018, 19:11 ^^ vanuit een ver oord als Nederland ja. Maar als je lokaal rondrijdt is het ook een uitkomst dat de verderop gelegen St. Etienne die je intoetst inderdaad 2 km hemelsbreed verwijderd is (ongeacht het departement) en niet die ene 240 km verderop in een hele andere streek.
Nou, binnen Frankrijk kan dat ook goed fout gaan, hoor. Ik ken verhalen van mensen die op weg van de ene camping in Frankrijk naar de andere camping in Frankrijk een paarhonderd kilometer de verkeerde kant op reden, op weg naar de verkeerde St Michel (oid). Anders gezegd: je punt is volkomen valide voor de vrij korte ritjes, maar op de middellange afstand in een wat groter land is de waarde beperkter.

Zoals ik in mijn eerste post zei: ik zie de toegevoegde waarde wel, maar vind hem niet heel groot.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Waze

Bericht door JB81 » ma 25 jun 2018, 8:13

Pino schreef: zo 24 jun 2018, 15:20 Op weg naar Duitse of Franse plaatsjes waarvan er veel zijn, moet je toch echt de naam van de deelstaat of het departement hebben ...
De postcode kan ook erg waardevol zijn in dit soort gevallen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Pino » ma 25 jun 2018, 9:01

Of toch maar navigeren naar het precieze adres. De kans dat je dan nog totaal de verkeerde kant uit rijdt, wordt dan wel heel klein.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Waze

Bericht door Peter » ma 25 jun 2018, 9:16

Chris schreef: za 23 jun 2018, 17:16Zou die lijst met bestemmingen de afstand hemelsbreed zijn?
As the waze flies .... 8-)
SPOILER: TOON

"As the crow flies" is uiteraard de Engelse versie voor hemelsbreed
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waze

Bericht door Chris » vr 10 aug 2018, 19:34

Hoe is bij Waze eigenlijk gewaarborgd dat kleine wegaanpassingen snel in het systeem staan? Waze staat bekend dat nieuwe situaties nergens zo snel in het navigatiesysteem staan als daar. Dat is met grote openingen wel te tracken, maar hoe zit het met alle kleine wegaanpassingen? De bouw van lokale wegen, rotondes, verleggingen, etc.? Zelfs crowdsourcing heeft zijn beperkingen, vooral in regio's waar de Waze community kleiner is.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Waze

Bericht door Wouter N14 » vr 10 aug 2018, 20:15

Ik gebruik dagelijks Waze maar weet zo gauw even geen voorbeeld helaas... ik kan mij in elk niet heugen voor verrassingen te hebben gestaan.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waze

Bericht door Chris » vr 10 aug 2018, 20:18

Zouden aanpassingen automatisch gegenereerd worden op basis van gebruikersdata? Bijvoorbeeld als Waze detecteert dat mensen ergens rondjes rijden op een doorgaande weg, en er dus wel een rotonde zal liggen? Of dat Waze ziet dat er wel erg veel mensen door een weiland rijden en er dus een verlegging is?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Waze

Bericht door Wouter N14 » vr 10 aug 2018, 20:26

Zou zomaar kunnen. Op privewegen geldt het in elk geval niet, de oprit van mijn werk kent die nog steeds niet goed :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Pino » za 11 aug 2018, 9:29

Ik lees toch dat het hoofdzakelijk om de Waze community zou draaien. Mensen die zelf wijzigingen doorvoeren in combinatie met het snel zichtbaar worden daarvan (iets waaraan Google als bekend nul prioriteit geeft). Voor gebieden waar de community zelf niet groot is, zou mede gezorgd worden door leden in andere gebieden, onder meer door lokale autoriteiten te benaderen en zo de gegevens binnen te krijgen.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Waze

Bericht door JB81 » za 11 aug 2018, 14:31

Ik gebruik waze al sinds eind 2010/begin 2011 ergens. De community (zeker in Nederland) is inderdaad erg actief en dat draagt zeker bij aan de kwaliteit van het kaartmateriaal.

Sinds afgelopen maandag in combinatie met Android Auto. Het 8" scherm van de auto werkt toch net even nog fijner dan een smartphone in zo'n houdertje. De stembediening werkt ook feilloos.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Waze

Bericht door sanderl » zo 12 aug 2018, 9:58

Ik gebruik het ook alleen met Android Auto. Het grote nadeel van Waze vind ik dat files zo slecht te herkennen zijn op je route. Bij Google Maps is dat veel beter, gewoon een dikke rode streep.

Plaats reactie