[A012] Veenendaal-Ede: Plus- en weefstroken

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Spits
polderweggetje
Berichten: 30
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 9:59

Re: [A012] Veenendaal-Ede: Plus- en weefstroken

Bericht door Spits » di 22 feb 2011, 10:54

Binnenkort weer actie op de A12 tussen Ede en Veenendaal.........
Als het regent in mei, is april al voorbij

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A012] Veenendaal-Ede: Plus- en weefstroken

Bericht door Chris » do 05 jun 2014, 16:29

Centrum PP schreef:Vanaf 5 juni tot en met 16 juli 2014 ligt het ontwerp-verkeersbesluit verruiming openingstijden spitsstroken A12 Veenendaal – Ede ter inzage.

De minister van Infrastructuur en Milieu heeft het voornemen de opening van de spitsstroken op de A12 tussen Veenendaal en Ede niet langer te binden aan de factor tijd en verkeersintensiteit, maar uitsluitend aan de verkeersintensiteit.

Momenteel mogen de spitsstroken op de A12 tussen Veenendaal en Ede tussen 06.00 uur tot 23.00 uur worden geopend, als de verkeersintensiteit het aantal van 1.350 voertuigen per uur per rijstrook overschrijdt. Bij openstelling van de spitsstroken wordt de snelheid dan verlaagd naar 100 km p/u. Om de doorstroming te verbeteren worden op de spitsstroken op de A12 tussen Veenendaal en Ede de huidige openingstijden van 06.00 uur tot 23.00 uur losgelaten. Daarmee wordt de snelweg beter benut en kan het verkeer vlotter doorstromen. Door het loslaten van de openingstijden gaan de spitsstroken per dag gemiddeld een half uur tot een uur langer open. Onderzoek wijst uit dat geen veranderingen in geluidshinder en schade aan de natuur optreden.
http://www.centrumpp.nl/projecten/alle_ ... 2014_.aspx

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A012] Veenendaal-Ede: Plus- en weefstroken

Bericht door hoevenpe » do 05 jun 2014, 16:35

Jammer...

Ik hoopte even dat dit een plan was om de linker rijstrook een paar decimeter te verbreden en de hele bordenbrij op te ruimen... :|

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A012] Veenendaal-Ede: Plus- en weefstroken

Bericht door boe! » do 05 jun 2014, 17:39

Beetje vreemd plan. Er wordt de facto niet gekeken naar intensiteiten. 's Ochtends worden de stroken in vaste volgorde geopend of er nu 1350 voertuigen per rijstrook per uur rijden of niet.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A012] Veenendaal-Ede: Plus- en weefstroken

Bericht door Rogier » vr 06 jun 2014, 10:25

hoevenpe schreef:Jammer...

Ik hoopte even dat dit een plan was om de linker rijstrook een paar decimeter te verbreden en de hele bordenbrij op te ruimen... :|
Misschien iets om bij het eerst volgende groot onderhoud uit te voeren.
Tussen Veenendaal en Bunnik zal het lastiger worden, omdat hier sprake is van een DBFM contract. In dat geval moet dit contract aangepast worden en dat kan met hoge kosten gepaard gaan.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A012] Veenendaal-Ede: Plus- en weefstroken

Bericht door Schelpenpaadje » di 26 jun 2018, 9:40

*stof stof*

De rijstroken van de A12 tussen Veenendaal en Ede worden volop gebruikt. Gisteren in de avondspits vanaf de N233 via de A12 naar de A30 gereden. Het was op de A12 druk genoeg om de vaart er aardig uit te krijgen (al reed het gelukkig nog wel). Doordat ik de A12 niet verder oostwaarts heb gevolgd weet ik niet waar de schoen wringt, maar een gebrek aan rijstroken tussen Ede en Grijsoord kan het inmiddels niet meer zijn.

Is er nooit overwogen om ook tussen de aansluiting met de N233 en knooppunt Maandenbroek een weefstrook aan te leggen? Dit vergt maar een paar honderd meter extra asfalt en voor behoud van een volwaardige vluchtstrook hoeven geen kunstwerken aangepast te worden.

Dit lijkt me een quick win om bij stroperig verkeer op de A12 het aantal in- en uitvoegbewegingen de beperken. Richting Maandenbroek verbeter je ook de afstroming vanaf de N233. Of was het een (on)bewuste keuze om de noord-zuidroute tussen Ochten/Veenendaal en Barneveld niet nog interessanter te maken?

Gebruikersavatar
rikthoff
dorpsstraat
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 mar 2011, 20:51

Re: [A012] Veenendaal-Ede: Plus- en weefstroken

Bericht door rikthoff » di 26 jun 2018, 13:16

Naar mijn idee is dat nog steeds het gevolg van de 2x3-configuratie tussen :KP: Grijsoord en :KP: Waterberg. Ik kwam afgelopen zondagmiddag(!) terug vanuit richting Eindhoven, en dan merk je op de A50-Zuid dat in beide afslagrichtingen er al terugslag is voor :KP: Grijsoord. Na de samenvoeging rijdt het overigens wel weer schokkerig door. Ter hoogte van de VZP De Schaars op de A12 rijd je dan weer "normale" vMax.

Zijn er nog steeds geen concrete plannen om dit (nou eindelijk) eens naar 2x4 te tillen?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A012] Veenendaal-Ede: Plus- en weefstroken

Bericht door Schelpenpaadje » di 26 jun 2018, 13:38

Wat betreft Grijsoord-Waterberg denk ik dat je gelijk hebt.
Hier kom ik vaker en het is er eigenlijk altijd wel druk met een onrustig verkeersbeeld.
Gisteren ook hier langsgekomen; aan het eind van de ochtend van Waterberg naar Grijsoord. Drukker dan je op een maandagochtend rond 11:00 zou verwachten, veel vrachtverkeer op de rechter rijstrook en door de manier waarop de rijstroken aansluiten op de A50 heb je bij de knooppunten vrij veel wisselingen die niet altijd even soepel verlopen.
4+4 tussen de knooppunten, met blokmarkering tussen de middelste twee rijstroken (beetje à la A1 Diemen-Muiderberg), zou zeker geen luxe zijn.

Wordt de drukte die ik rond Veenendaal heb gezien helemaal verklaard door de beperkte capaciteit voorbij Grijsoord? Of kan de A12 ook westelijker nog wat uitbreidingen/optimalisaties gebruiken?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A012] Veenendaal-Ede: Plus- en weefstroken

Bericht door captain007 » di 26 jun 2018, 15:07

De geschetste drukte bij Veenendaal herken ik ook wel. Wat er dan gebeurd is dat het opstroopt op de rechterrijstrook om bij Maanderbroek dat krappe enkelstrooks lusje in te gaan. Dat knelt daar dan en geeft wat filevorming in met name de avondspits voor de keren dat ik er dan langs kom.

Verderop bij Grijsoord is er gewoon een structureel capaciteitsprobleem. Je zit eerst met de afstreping van rijstrook 1 op de hoofdrijbaan. Kort daarna heb je een enorm drukke invoegende taper, waar gewoon twee rijen dik verkeer op zit. In de spits geeft dit file op de A12 zelf die vanaf de VZP nog voor de aansluiting Oosterbeek zo'n beetje begint. Ook op de A50 loopt het vaak al voor de verzorgingsplaats voor Grijsoord vast. Duidelijk is dat het met 2x3 rijstroken knelt doordat alle aansluitende wegvakken reeds 2x3 rijstroken hebben en er eigenlijk voor 2x4 rijstroken verkeersaanbod is. Tel daar ook nog bij dat er veel vrachtverkeer bij zit. Met rond de 130.000 voertuigen per dag moge het duidelijk zijn dat dit dan gaat knellen.

Gebruikersavatar
rikthoff
dorpsstraat
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 mar 2011, 20:51

Re: [A012] Veenendaal-Ede: Plus- en weefstroken

Bericht door rikthoff » di 26 jun 2018, 15:29

Ah excuus, dan heb ik je verkeerd begrepen.

Nee, dat is (denk ik) niet het geval. Wat ik wel weet is dat er in de avondspits veel verkeer op de relatie A30->A12 op :KP: Maanderbroek zit. Daarbij is er onrustig weefgedrag doordat men vanaf deze relatie enkelstrooks zowel dient in te voegen op de A12, als ook vanaf de A12 uit te voegen naar :AS: 24 Wageningen. Daarbij staan de VRI best wel kort op de afrit, waardoor je terugslag op de snelweg kunt krijgen.

Dat zou voorkomen kunnen worden door dat laatste verkeer er voor :KP: Maanderbroek er af te halen, bijvoorbeeld via een dubbelstrooks uitvoegmogelijkheid bij het knooppunt. Dan kan de rechterrijstrook (blauw) de relatie A12 -> A30 bedienen, en de linker (rood) toegang geven tot een fly-over/dive-under bij de aansluiting. Samen met wat extra asfalt richting :AS: Wageningen kun je het geheel dan conflictvrij afhandelen.

Zo te zien is daar prima ruimte voor bij en na het knooppunt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A012] Veenendaal-Ede: Plus- en weefstroken

Bericht door Chris » za 26 sep 2020, 20:01

Vandaag was de A12 bij Veenendaal - Ede dicht vanwege werkzaamheden (richting Arnhem).

Het was wel indrukwekkend om in de tegenrichting te zien hoeveel materieel er wordt ingezet. Vooraan waren meerdere freesmachines bezig om het asfalt te frezen, ongeveer 400 meter daar achter werd het nieuwe asfalt al aangebracht. Er stonden wel iets van 50 vrachtauto's bij die twee ploegen. Nog 2 kilometer daar achter waren ploegen bezig met hoogwerkers om de matrixborden te vervangen / onderhouden. Bijzonder hoeveel werk er verzet wordt in korte tijd.

Ik vroeg mij wel af waarom er zo extreem veel camera's staan rond het knooppunt Maanderbroek. Op een bepaald traject staat wel elke 100 - 150 meter een camera-installatie.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A012] Veenendaal-Ede: Plus- en weefstroken

Bericht door Durashift » za 26 sep 2020, 20:06

Het leverde verkeerschaos op in Veenendaal e.o.:

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/209803 ... p-a12.html


Ps: jammer dat er niet doorgewerkt wordt tot voorbij Waterberg..
T.h.v. Afrit Arnhem (hmp 127 - 129 Li) zit toch een flinke spoorvorming in rijstrook 2 en na de invoeger op 3.. daar kan een voertuig behoorlijk van uit balans raken tijdens een rijstrookwissel.. het schud in ieder geval lekker.. merkte ik van de week.. en dan zit ik niet eens heel hoog met de vrachtauto. :sadley:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A012] Veenendaal-Ede: Plus- en weefstroken

Bericht door harry » za 26 sep 2020, 20:16

Chris schreef: za 26 sep 2020, 20:01Er stonden wel iets van 50 vrachtauto's bij die twee ploegen.
Inderdaad. Vanaf de A30 zag het er uit als een lange file. Op de A30 zelf reed het ook al langzamer.
Van schrik ben ik maar via afrit Veenendaal gegaan (daar geen drukte gezien) en via landweggetjes naar de afrit Ede voor mijn NBA-foto's (zie NBA-topic).
Daar bleek dat er op de A30 richting A12 alleen langzaam gereden werd omdat het verkeer even van 2 naar 1 rijstrook moest. Geen lange file te bekennen. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [A012] Veenendaal-Ede: Plus- en weefstroken

Bericht door Wesso » za 26 sep 2020, 22:57

Durashift schreef: za 26 sep 2020, 20:06 Het leverde verkeerschaos op in Veenendaal e.o.:

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/209803 ... p-a12.html
Wat is dat nou weer voor geouwehoer in het krappe tunneltje bij De Klomp? Altijd ellende, terwijl er een nieuwe ruime tunnel aan de Voorpoort ligt... gaat de omleiding daar niet langs? :dontknow:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A012] Veenendaal-Ede: Plus- en weefstroken

Bericht door Chris » za 26 sep 2020, 22:58

De file op de A12 zelf was minimaal vanmiddag.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A012] Veenendaal-Ede: Plus- en weefstroken

Bericht door boe! » zo 27 sep 2020, 7:44

Wesso schreef: za 26 sep 2020, 22:57
Durashift schreef: za 26 sep 2020, 20:06 Het leverde verkeerschaos op in Veenendaal e.o.:

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/209803 ... p-a12.html
Wat is dat nou weer voor geouwehoer in het krappe tunneltje bij De Klomp? Altijd ellende, terwijl er een nieuwe ruime tunnel aan de Voorpoort ligt... gaat de omleiding daar niet langs? :dontknow:
De omleiding voor doorgaand verkeer gaat via de N418 en N224 naar de A30. Ik weet niet hoe het verkeer richting Veenendaal en Rhenen wordt omgeleid. Je zou verwachten via de Rondweg-West, maar ik weet niet wat er op de omleidingsborden staat aangegeven. Ik heb gisteren bewust de A12 gemeden (er was om 8 uur 's ochtends al een half uur vertraging op de A12 voor de afsluiting) en ben vanaf Leusden omgereden via A1 en A30 (wat geen problemen opleverde). In theorie kom je niet uit bij het tunneltje De Klomp, maar als je op bedrijventerrein De Batterijen de afslag naar de nieuwe tunnel mist dan kom je onherroepelijk bij het tunneltje uit. De verkeerslichten rond het tunneltje zijn zo afgesteld dat je geen tegenverkeer hebt, maar gezien de foto op RTV Utrecht is de boel al zo vastgelopen dat het kruispunt geblokkeerd wordt, waardoor de doorstroming nog verder verslechterd.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [A012] Veenendaal-Ede: Plus- en weefstroken

Bericht door Via » zo 27 sep 2020, 7:53

^^
Dat de rondweg West het niet goed aan kan verbaast me niks. De Kerkewijk ligt er momenteel ook uit en die heeft dezelfde omleidingsroute...

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A012] Veenendaal-Ede: Plus- en weefstroken

Bericht door Durashift » ma 28 sep 2020, 0:17

boe! schreef: zo 27 sep 2020, 7:44 (..) In theorie kom je niet uit bij het tunneltje De Klomp, maar als je op bedrijventerrein De Batterijen de afslag naar de nieuwe tunnel mist dan kom je onherroepelijk bij het tunneltje uit. (..)
Misschien wel bewust, als het verkeer voor de nieuwe tunnel al vaststaat, dat men gekozen had om rechtdoor te rijden en 'het geluk' bij de Klomp te proberen. :?:

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [A012] Veenendaal-Ede: Plus- en weefstroken

Bericht door PeterSchoeber » di 29 sep 2020, 22:24

^^ Het verkeer voor/door de nieuwe tunnel, volgens mij heet die tunnel "Voorpoort" kan niet vast staan omdat er geen verkeerslichten bij staan. Het is gewoon een doorgaande weg met wel links- en rechtsaf mogelijkheden maar die zullen het probleem niet zijn. Het probleem zit hem eerder in het feit dat je op de tweede rotonde, komende vanaf de oude doorgaande weg, linksaf moet om de nieuwe tunnel te nemen. Staat, dacht ik, wel redelijk duidelijk aangegeven maar als je op die tweede rotonde rechtdoor gaat krijg je na een klein stukje een bocht naar links om vlak voor het spoor weer naar rechts te buigen en bij het tunneltje bij De Klomp uit te komen.

Ik kom regelmatig die kanten uit, weet er ook de weg, maar weet dus niet of alle borden wel perfect staan om een argeloze gebruiker de goede weg te wijzen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A012] Veenendaal-Ede: Plus- en weefstroken

Bericht door Durashift » wo 30 sep 2020, 23:14

^^^ Ik ken de weg daar ook wel.. en bij drukte wegens omrijden vanwege de A12 loopt de druk op de verkeerslichten bij de Klomp wel op.. kan ik mij voorstellen. Zoals voorheen (in de oude situatie) ook weleens vanaf de spoorovergang in file naar de Klomp gereden werd..

Plaats reactie