Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Moderator: Moderatoren

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door exroosje » ma 25 jun 2018, 15:00

Ik zie eigenlijk meer in een free flow systeem obv kenteken. Dan zou een transponder niet nodig hoeven zijn. En het meeste zie ik in afschaffen van tol :-)

Maar goed zolang we daar niet zijn ben ik er ook blij mee. Helaas zal hiermee wel het telepeage privilege net als in Frankrijk afnemen als iedereen zo'n badge heeft / kan hebben. Tot nu toe was ik in Italie een hele grote uitzondering met mijn Tolltickets badge. Net zoals de eerste jaren in Frankrijk.

Over tolltickets, ik had daar normaliter al een badge besteld, ware het niet dat ze die nu net veel duurder hebben gemaakt - einde tolltickets zou ik zeggen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 25 jun 2018, 17:53

exroosje schreef: ma 25 jun 2018, 15:00 Tot nu toe was ik in Italie een hele grote uitzondering met mijn Tolltickets badge.
Nou, in Italië had ik anders de indruk dat Italianen flink vrij veel van de Telepass gebruik maken. Toch wat anders dan in Frankrijk. Het is me zelfs eens voorgekomen dat voor de gele Telepass rijbaan een kleine file stond, terwijl de blauwe creditcard rijbaan geheel vrij was. Dat mag mogelijk een uitzondering geweest zijn, maar zo exclusief is de Telepass m.i. niet. Daarvoor maken er al teveel mensen gebruik van. In Frankrijk hebben daarentegen zelfs heel wat Franzosen nog geen télépéage.
exroosje schreef: ma 25 jun 2018, 15:00 Ik zie eigenlijk meer in een free flow systeem obv kenteken. Dan zou een transponder niet nodig hoeven zijn. En het meeste zie ik in afschaffen van tol
Inderdaad, vooral dat laatste vind ik een erg goed idee. ;) Maar op basis van kenteken zou er m.i. ook meer moeten kunnen. Laatst stond er in de nieuwsbrief van m'n Deense tolbadge dat ze vanaf nu ook de service alleen op kenteken aanbieden, zonder tolbadge. En in Oostenrijk functioneert de Videomaut ook uitsluitend op kenteken en kan je er ook met 30 km/h voorbij rijden.

Uiteraard heeft in de winter een transponder het voordeel dat je altijd herkent kunt worden, wanneer je kenteken misschien door sneeuw onleesbaar is geworden. Maar voor die paar momenten kan je ook andere oplossingen vinden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » ma 25 jun 2018, 17:56

Het verschil Italië - Frankrijk is denk ik dat Fransen meer incidenteel op de tolweg rijden. Je hebt immers een relatief okay OWN voor regionale ritten, terwijl je in Italië sneller de autostrade pakt ook voor wat kortere ritten tot zeg 80 km. De toltarieven liggen van oudsher ook wat lager in het grootste deel van Italië, dus dat is ook een lagere drempel.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 25 jun 2018, 18:25

^^ En Frankrijk is natuurlijk een stuk minder dichtbevolkt dan Italië. Zeker het noordelijke deel van Italië is veel dichter bevolkt dan Frankrijk.

Daarnaast is er inderdaad het verschil in OWN, op veel plekken is het Italiaanse OWN nauwelijks een alternatief voor de Autostrada. Het is vaak een aaneenschakeling van lange bebouwde kommen, dorpen en kleine stadjes, en fatsoenlijke rondwegen zijn er vaak niet. Zelfs voor een kort ritje loont het dan al gauw de tolweg te nemen zeker gezien de vrij lage toltarieven. Op de nog geen 40 km lange rit van Bologna naar Imola is het over de A14 al 20 minuten sneller dan over de SS9, om maar eens een voorbeeld te nemen. Dat kost zo'n 50% meer tijd, en dat is dan nog vanuit het centrum berekend. Van Milaan naar Bergamo, een ritje van dik 50 km, loopt het verschil tussen de A4 en de tolvrije route al gauw op richting de drie kwartier, ongeveer een verdubbeling in tijd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » ma 25 jun 2018, 20:20

In Frankrijk is het hebben van een geloofwaardig OWN-alternatief dan ook altijd een voorwaarde geweest om een autosnelweg in concessie te mogen geven. In Italië is dat niet zo, met als min of meer onvermijdelijk gevolg dat in de Italiaanse verstedelijkte regio’s vrijwel iedere rit van redelijke omvang over een tolsnelweg gaat (bedenk jezelf dat ook de snelwegen bij Milaan, Turijn en Napels tolwegen zijn, waarvoor je betaalt bij inrijden of verlaten van het gebied). In Frankrijk heeft de genoemde regel er eerder toe geleid dat snelwegen in de verstedelijkte gebieden die het land kent al snel buiten concessies worden gehouden. Denk niet alleen aan de snelwegen bij de grote steden, maar ook aan het aanzienlijke tolvrije snelwegennet in dichterbevolkte gebieden als Nord-Pas de Calais, Lotharingen en de Elzas. De regio Nice-Cote d’Azur is vermoedelijk het grootste verstedelijkt gebied waar een tolweg doorheen loopt als hoofdader. Conclusie: veel meer Italianen gebruiken tolwegen voor dagelijkse ritjes. Groter telepass-gebruik lijkt daar een logisch gevolg van.

Mogelijke softere factor zou nog kunnen zijn de Italiaanse geografie. In de laars tot aan Napoli heb je een tweetal of drietal grote noord-zuid-tolwegen die voor vrijwel niemand ver weg zijn. Die maken onderdeel uit van (gok ik) 75% van de verplaatsingen in Midden-Italië die het lokale niveau ontstijgen (10% komt voor rekening van de SS3bis waarvoor de concessie-plannen al jaren sluimeren). Frankrijk heeft veel grotere witte vlekken op zijn kaart van gebieden waar de dichtstbijzijnde tolweg tenminste een klein uur rijden is.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door exroosje » di 26 jun 2018, 9:31

Ik bedoelde dat ik een uitzondering was als niet italiaan met een telepass badge.

Zelfde effect als in het begin in Frankrijk: Fransen die niet achter je durven te rijden uit angst te stranden achter je omdat je geblokt wordt in het poortje.

Het was lange tijd redelijk onmogelijk om zelf een telepass badge te krijgen als niet-italiaan. Zonder lokale bankrekening en codici fiscale gebeurt daar niets.

Italianen maken inderdaad zelf er flink gebruik van.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Jeroen » di 26 jun 2018, 10:16

Als ik in Frankrijk een typische toerist zie, probeer ik daar ook niet achter te rijden bij de péages. In Italië ook niet, maar daar is de scheiding tussen telepass, kaart en cash wat duidelijker en zijn er wat minder gecombineerde poorten, waardoor het risico achter een niet telepasshouder stil te komen staan wat kleiner is.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door R-R-L » di 26 jun 2018, 12:54

+1. Wanneer ik iemand vertwijfeld op een poort af zie rijden pak ik uit voorzorg maar een andere, geen zin om lang te wachten op iemand die niet voorbereid is of zelfs de verkeerde poort heeft genomen. In het geval van de Télépéage rij ik doelbewust op de voie réservée af, zodat de persoon achter me kan zien dat ik weet wat ik doe.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Km357 » di 26 jun 2018, 16:43

^^ Doe eigenlijk net hetzelfde, rem dan ook maar pas echt af naar 30 als ik bijna op het betonnen gedeelte ben.

Berry71
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 29 jun 2018, 13:21

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Berry71 » vr 29 jun 2018, 13:30

Hallo,

Ik lees dat jullie ervaren verkeersdeelnemers zijn.
Ik heb een aantal jaren de tolbadge voor Frankrijk via AREA besteld.
Nu wil ik deze omruilen voor de versie MET Italie. Maar in mijn AREA account kan ik nergens een optie vinden om dit om te laten zetten.
Ik zie alleen in het startscherm van AREA (zonder dus in mijn account te zitten) de mogelijkheid om een nieuwe badge aan te schaffen. Maar ik weet niet of het dan goed gaat, omdat ik al een badge heb.
AREA/APRR reageert niet op mijn mails met vragen daarover.
Wie kan mij uit de brand helpen?
Groet, Berry

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » vr 29 jun 2018, 13:32

^^ Ik heb ook een AREA badge en ik vroeg mij dat ook al af... Misschien kan je dat bij de ANWB regelen? Zij hebben indertijd ook die AREA badges verkocht.

Berry71
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 29 jun 2018, 13:21

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Berry71 » vr 29 jun 2018, 13:58

Ik heb contact met de ANWB gehad. Daar zeggen ze dat je wel een kan aanschaffen via hun, maar dat je zelf de opzegging van de huidige badge moet regelen. Ik heb daar nog even de vraag uitstaan of tegelijkertijd nieuwe via ANWB aanschaffen en tegelijkertijd opzeggen bij AREA (volgens mij doe je dat door het retourformulier van de website AREA op te sturen samen met je badge) geen (administratieve) problemen geeft.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door exroosje » vr 29 jun 2018, 17:29

Ik had al een badge bij aprr .
Ik logde in bij aprr en ging toen naar de pagina van topeurop. Als je die besteld wordt je doorgeleid naar AREa nadat je gemeld hebt dat je nederlander bent. Toen werd ik automatisch geleid naar een pagina met een upgrade aanbod.

Als je verder gaat kent ie je al en kun je bestellen.

Bij je nieuwe badge krijg je een envelop waarin je de oude moet terugsturen.
Hoe aprr en area gerelateerd zijn weet ik overigens niet precies

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » vr 29 jun 2018, 18:29

^^ AREA is een 99.82% dochter van APRR.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door R-R-L » vr 29 jun 2018, 23:06

Omwisselen van de badges is een peulenschil. Na het inloggen kan de optie amper gemist worden:
Afbeelding

Beetje informatie. Essentie:
- Activatiekosten € 11 zonder Italië, € 15 met.
- Maandbedrag € 1,70 voor FR en € 2,40 voor SP/PT/IT
- Uitbreidingskosten bij inwisselen van de oude badge € 6 zonder Italië, € 10 met. Ik zit hierbij nog met de twijfel hoe ik dat precies moet lezen. Volgens mij komt dat dan bovenop de activatiekosten. In dat geval vind ik het persoonlijk een prijzig geintje worden.
Afbeelding

Dan het bestelproces:
1. Kiezen welke badge
2. Oude badge vervangen, of nieuwe bestellen
3. Kenteken invoeren
4. Aantal badges en houders
5. Akkoord en akkoord
Plus de notitie dat de oude badge teruggestuurd moet worden.
Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » za 30 jun 2018, 1:07

Hoe zit het overigens met de nieuwe Topeurop bij de APRR en/of AREA als je de transponder meer dan een jaar niet gebruikt? Moeten er dan administratiekosten van €10 betaald worden, zoals bij Bip&Go?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Berry71
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 29 jun 2018, 13:21

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Berry71 » za 30 jun 2018, 15:47

Bedankt voor de uitgebreide visuele stappen, r-r-l !
Ik zie nu ook waar het probleem zat bij mij: als je inlogt op het Nederlandstalig startscherm, krijg je het Topeurop plaatje niet te zien (met doorklikbutton). Als ik dan switch naar Franstalig komt hij wel op het scherm te staan. Daar zit het verschil in wat je op je scherm aangeboden krijgt.
Ik zal morgen de aanvraag doorlopen.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door bas1984 » do 12 jul 2018, 9:14

Chris schreef: vr 29 jun 2018, 13:32 ^^ Ik heb ook een AREA badge en ik vroeg mij dat ook al af... Misschien kan je dat bij de ANWB regelen? Zij hebben indertijd ook die AREA badges verkocht.
Vorige week geregeld bij de ANWB. Daar kun je je oude inruilen voor een nieuwe badge. Zij regeling de opzegging van de oude badge verder. Zo gepiept.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door exroosje » do 12 jul 2018, 14:52

Ik zou ook graag weten wat ik nou ga betalen , maar ik heb nog niets betaald. De credit card heeft nog geen afboeking.
Het lijkt me dat je bij een vervanging van badges juist minder betaald? Dus dan alleen de 10 euro ipv de 15?

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door exroosje » vr 10 aug 2018, 15:29

Op vakantie de badge uitgebreid gebruikt in italie zonder problemen bij de telepass poortjes. Maar op de terugreis bij het oprijden van de snelweg opeens 4 piepjes en de slagboom bleef dicht van de telepass laan. Gelukkig was het rustig en kon ik terug . Maar een kaartje getrokken en bij uitrit toevallig een combi blauwgeel poortje (telepass (creditcard) te pakken. Weer 4 piepjes, dus kaartje erin en maar met de cc betaald.

Ingelogd bij aprr en zag helemaal geen transacties. Heb maar een berichtje achter gelaten. Nog geen antwoord waarom ie het nou niet doet....

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Lekkere Kwal » vr 10 aug 2018, 15:56

^^ de bedoeling is eigenlijk dat je op de meldingknop drukt waarna een persoon kan zien wat er aan de hand is, maar of die ook Engels kan is natuurlijk de vraag. Als je verder geen problemen had (en het zendertje ook niet zo oud is dat de batterij leeg kan zijn) dan zou ik het gewoon als pech beschouwen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Schelpenpaadje » zo 12 aug 2018, 14:42

Wij vertrekken dinsdag richting Italië (met onderweg een stop van een paar dagen in Zwitserland). Ik word door iemand gewezen op de voordelen van een badge.

Nu rekent de ANWB daar intussen 23,95 voor aan niet-leden.
In de begintijd van dit topic waren er nog aanbiedingen rond de 7,50 lees ik.

Is er een goedkopere manier om aan een badge te komen dan via de ANWB?

Leden betalen daar 21,95 maar aangezien pechhulp al via de dealer loopt heeft lidmaatschap verder weinig meerwaarde voor ons (mijn vrouw en ik willen nog niet in dezelfde kleding lopen :mrgreen: ).

We weten nog niet of we de komende jaren wel gemiddeld eens per twee jaar naar Italië of Frankrijk zullen reizen, dus de aanschafkosten iets drukken zou de keus voor een badge wat aantrekkelijker maken.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Km357 » zo 12 aug 2018, 17:29

Rechtstreeks kopen bij SANEF, APRR, Vinci etc etc...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 aug 2018, 20:19

Schelpenpaadje schreef: zo 12 aug 2018, 14:42 Wij vertrekken dinsdag richting Italië (met onderweg een stop van een paar dagen in Zwitserland). Ik word door iemand gewezen op de voordelen van een badge.

Nu rekent de ANWB daar intussen 23,95 voor aan niet-leden.
In de begintijd van dit topic waren er nog aanbiedingen rond de 7,50 lees ik.
Dat was voor de badge die alleen in Frankrijk te gebruiken was. De badge die ook in Spanje, Portugal en Italië te gebruiken is, is uiteraad duurder.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Schelpenpaadje » zo 12 aug 2018, 21:04

Km357 schreef: zo 12 aug 2018, 17:29 Rechtstreeks kopen bij SANEF, APRR, Vinci etc etc...
Dat zal dan ter plaatse moeten ivm de tijd neem ik aan?

Anders wordt het toch gewoon weer betalen met creditcard. Die extra kosten kunnen ook anders besteed en zo heel veel vertraging kan ik me voor die poortjes ook niet herinneren. Daarbij vermijden we de allergrootste drukte al door de dagen waarop we reizen en hebben we de tijd (nog een extra stop voorbij Milaan op onze weg naar bestemming ergens halverwege de laars).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » zo 12 aug 2018, 21:16

Ja, dat krijg je zo snel niet meer rond. Op weg naar Zwitserland zal het eerste tolstation dat je tegenkomt dat langs de A4 bij St Avold zijn. Daar zit een SANEF-kantoortje naast waar je meteen zou moeten kunnen aanschaffen. Weet alleen niet wat je dan bij je zou moeten hebben; wellicht valt dat snel te vinden op de SANEF-website of door ze te mailen/benaderen via Twitter. Behalve het tijdsbeslag weet ik niet of SANEF al de badges verkoopt die je ook in Italië kunt gebruiken. Wie die badges zeker wel heeft is APRR, die je zou tegenkomen wanneer je de A31 afzakt richting Dijon.

EDIT: ik vind op de APRR-website geen informatie meer over een Espace Clients op het tolstation van Gye. Mogelijk is dit gesloten nu?

En ja, nog één keer creditcard is natuurlijk een optie. Meer dan enkele minuten op een vakantie kost het je niet. Het is meer het gebruiksgemak. Voor je volgende trip kun je online bestellen bij APRR/AREA. Goedkoper dan ANWB en ze schijnen vrij snel toe te sturen.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 12 aug 2018, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Schelpenpaadje » zo 12 aug 2018, 22:18

We vertrekken vanuit het noorden van Nederland, dus in Frankrijk komen we niet (via de A35 rijden zou nog kunnen, maar daar is geen tol dus dat wordt alsnog omrijden).

Ik denk dat we al gauw ongeveer evenveel tijd kwijt zullen zijn aan de transactie op locatie dan aan eventuele vertraging bij gebruik van een credit card. Volgende keer maar op tijd aan denken.

Verder ben ik het eens met de eerdere opmerking in dit topic dat de ANWB een steeds minder prettige toko wordt. Ledenprijzen hanteten is tot daar aan toe, maar het personeel in de winkels is ook nog eens zeer onkundig en niet tactvol. Het is dat je er ook als niet-lid soms niet omheen kunt, anders zou ik er niet meer komen. Als ze per se willen verdienen aan vignetten e.d. dan zou ik er een prettiger gevoel bij hebben als de servicekosten boven een bepaald totaalbedrag aan aankopen zouden vervallen. Maar dit terzijde.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door exroosje » ma 13 aug 2018, 9:42

Ik ben gebeld door iemand van APRR die uitlegde dat de badge het gewoon moest doen. Hij is actief, de betalingen zijn OK...
Maar goed dat is ook wel weer een beetje onbevredigend....
Ik heb echter tot vandaag nog geen rekening gezien van de transacties uit Italie. Dat krijg je kennelijk ook niet,

Dat je eigenlijk assistentie moet vragen is mij bekend . Echter ik wil ook gewoon snel door, en als je op kenteken doorgelaten wordt krijg je bij uitrijden wederom hetzelfde probleem. Ik koos dus maar voor een kaartje trekken.

Overigens als het druk is bespaart de badge je echt wel tijd. Bv bij Firenze richting de Fi Pi Li staat de hele afrit vol naar het tolstation. Met een telepass badge rij je daar grotendeels langs (mits je je als italiaan er langs wurmt natuurlijk, hier en daar wat belijning negerend))

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 13 aug 2018, 12:52

^^
Bij grote tolstations zijn de blauwe creditcard-sporen vaak ook leeg. Soms zelfs leger als de gele Telepass-sporen, vooral in de stedelijke gebieden. En met een beetje op z'n Italiaans voordringen kom je ook wat sneller voorwaarts. ;)

Desalniettemin is een Telepass zeker makkelijk, maar deze apart bestellen vind ik nu nog niet nodig. Daarvoor rij ik ook niet vaak genoeg in Italië en zijn er prima alternatieven qua blauwe sporen. Misschien bestel ik wel eens een badge als ik vaker op de A5 moet zijn tussen Aosta en Courmayeur. Dat stuk betaal je geheel vooruit, terwijl je soms veel eerder de snelweg verlaat. Als je een Telepass hebt krijg je het stuk dat je 'te vroeg' eraf gaat vergoed, betaal je contant of per creditcard, dan betaal je de volle meuk. Vooral als je vanaf Aosta-Ovest naar Aosta-Est rijdt betaal je eigenlijk het hele stuk vanaf de Mont Blanc-tunnel bij Entrèves. Afzetters. :geenlach:

Maar goed, de A5 is ook wel een extreem voorbeeld, wat ik elders nog niet gezien heb. Het scheelt namelijk ruim €8.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » di 14 aug 2018, 14:22

De discussie over de tol rond Aosta is verplaatst naar het Italiaanse A5 topic: viewtopic.php?f=197&t=20139

Plaats reactie