[A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

NSDaniel
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 20 dec 2014, 21:50
Locatie: Utrecht

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door NSDaniel » wo 27 jun 2018, 22:18

Er komt sowieso geen aquaduct naast het nieuwe knooppunt:

http://www.lc.nl/friesland/Minister-zeg ... 17549.html

(achja, zo ernstig is de vertraging inderdaad nou ook weer niet als dat ding open is)

Beetle
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 16:56

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Beetle » do 28 jun 2018, 2:42

Mee eens. Al zou ik in Friesland nog één aquaduct willen zien dat veel ergernis oplevert op die locatie als de brug weer eens open is. En dat is de Dokkumer Ee brug in de rondweg noord van Leeuwarden. (Mocht die er komen dan is dat een huzarenstuk op zich aangezien de ruimte voor tijdelijke bypasses vrijwel niet aanwezig is.)

Thunderbolt
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 18:53

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Thunderbolt » do 28 jun 2018, 15:17

^^ ik heb begrepen dat ze in 2019/20 bezig gaan met de rotonde bij die brug, incl herinrichting.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Schelpenpaadje » do 28 jun 2018, 15:31

Het knelpunt Eebrug in Leeuwarden bestaat vooral uit de combinatie van een overgang van de ring van 2+2 naar 1+1 in combinatie met de nabijgelegen enkelstrooks rotonde voor de ontsluiting van de naastgelegen wijken. Een combinatie van weinig capaciteit en veel turbulentie. Bij gesloten brug is dit een druk punt en bij brugopeningen staat de boel regelmatig goed op slot. Het uitbreiden van het aantal rijstroken (betekent waarschijnlijk een bredere brug) in combinatie met extra rijstroken of bypasses voor de rotonde zou voldoende moeten zijn om de drukte te verminderen en het verkeer ook rondom brugopeningen beter te laten doorstromen. De ring heeft meerdere bruggen, zoals de Heliconbrug en de Greunsbrug, waar het als ik goed zit drukker is dan op de noordelijke ring en in elk geval minder vertraging is dan bij de Eebrug (deze lost in elk geval vrij vlot op). Uitbreiding van de brug en de rotonde is ook niet eenvoudig, maar nog altijd veel goedkoper en makkelijker dan een aquaduct.

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door martien » ma 02 jul 2018, 18:08

De definitieve maximumsnelheid in de fly-over valt mij een beetje tegen... Van het weekend heb ik een :A1-80: voor de boog Lemmer-Sneek gezien. Ik had stiekem op 100 km/h gerekend, net als in knp Zuidbroek.

Beetle
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 16:56

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Beetle » di 03 jul 2018, 2:43

Thunderbolt schreef: do 28 jun 2018, 15:17 ^^ ik heb begrepen dat ze in 2019/20 bezig gaan met de rotonde bij die brug, incl herinrichting.
Gelukkig. Die rotonde kostte me bijna mijn rijbewijs C tijdens het examen. Bijna geen overzicht als je uit de zijstraat komt en als de brug open is geweest dan kun je net zo goed de motor uitzetten....

Beetle
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 16:56

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Beetle » di 03 jul 2018, 2:46

Schelpenpaadje schreef: do 28 jun 2018, 15:31 Het knelpunt Eebrug in Leeuwarden bestaat vooral uit de combinatie van een overgang van de ring van 2+2 naar 1+1 in combinatie met de nabijgelegen enkelstrooks rotonde voor de ontsluiting van de naastgelegen wijken. Een combinatie van weinig capaciteit en veel turbulentie. Bij gesloten brug is dit een druk punt en bij brugopeningen staat de boel regelmatig goed op slot. Het uitbreiden van het aantal rijstroken (betekent waarschijnlijk een bredere brug) in combinatie met extra rijstroken of bypasses voor de rotonde zou voldoende moeten zijn om de drukte te verminderen en het verkeer ook rondom brugopeningen beter te laten doorstromen. De ring heeft meerdere bruggen, zoals de Heliconbrug en de Greunsbrug, waar het als ik goed zit drukker is dan op de noordelijke ring en in elk geval minder vertraging is dan bij de Eebrug (deze lost in elk geval vrij vlot op). Uitbreiding van de brug en de rotonde is ook niet eenvoudig, maar nog altijd veel goedkoper en makkelijker dan een aquaduct.
Bij de Heliconbrug is de drukte goeddeels verdwenen sinds het gereed komen van de haak. De Greunsbrug is vierbaans dus een openstaande brug is daar sneller opgelost.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Snelwegfreak » di 03 jul 2018, 9:55

Bedankt voor deze mededeling, maar dat heeft vrij weinig met knooppunt Joure te maken ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door martien » zo 08 jul 2018, 18:20

Af- en oprit Joure lijken helemaal in gebruik te zijn:
Afbeelding
bron: Twitter

ardjan
polderweggetje
Berichten: 30
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 17:04

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door ardjan » ma 09 jul 2018, 11:31

Is er een reden waarom de afrit vanuit Heerenveen zo ver van de snelweg zelf afligt? Of lijkt die zandvlakte op de foto groter dan dat het is?
Ik begrijp dat er in het noorden van het land soms minder gewoekerd hoeft te worden met de ruimte, maar dit kan toch efficiënter lijkt me.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Schelpenpaadje » ma 09 jul 2018, 11:38

Aan de westkant was de ruimte er inderdaad en de grond was ook al in eigendom omdat hier voorheen de snelwegrotonde lag.
Aan de oostkant moest er grond worden aangekocht en is ook sprake van bebouwing dichter langs het nieuwe tracé.

Het had aan de westkant ook zeker krapper gekund. Hoewel het ook iets vertekend door de ligging binnenbocht t.o.v. buitenbocht. Dat er nu wat meer afstand is tussen de twee rotondes lijkt me wel gunstig voor de doorstroming en de veiligheid.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Snelwegfreak » ma 09 jul 2018, 11:51

Aan de westkant heb je veel ruimte gewonnen door het opdoeken van de oude rotonde, dus daar kon volgens de richtlijnen ontworpen worden. Aan de oostkant is er sprake van bebouwing en moet je veel sneller aansluiten op de bestaande wegen. Daarom kan er daar niet geheel volgens de richtlijnen ontworpen worden en liggen de op- en afritten dus dichter op de A7.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door harry » ma 09 jul 2018, 12:14

Zou daar nu ruimte zijn voor een verzorgingsplaats? Richting Heerenveen is een vzp vlakbij, maar deze kant op niet.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Schelpenpaadje » ma 09 jul 2018, 12:18

Aan die kant liggen vlakbij de aansluiting een tankstation, McDonalds een hotel en voldoende parkeerruimte, dus ik zie dat niet gebeuren.

Ben wel benieuwd wat er op termijn gaat gebeuren met de grond tussen Joure en het nieuwe knooppunt. Er is vooraf wel over ontwikkeling gesproken maar voor zover mij bekend zijn er, buiten het nieuwe busstation, geen concrete plannen?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door harry » ma 09 jul 2018, 12:20

Schelpenpaadje schreef: ma 09 jul 2018, 12:18 Aan die kant liggen vlakbij de aansluiting een tankstation, McDonalds een hotel
Misschien willen die wel verhuizen naar een beter bereikbare plek (hoewel maar vanaf 1 kant te bereiken, wel direct langs de snelweg).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Peter » ma 09 jul 2018, 12:27

Een benzinepomp met zeer beperkte parkeerplek zou kunnen, maar die worden eigenlijk niet meer gebouwd (De VZP's zonder naam). De afrit wordt ook problematisch, daar de afrit verhoogd ligt en het viaduct geen afrit eronder aankan (hoewel je vermoedelijk de hoofdrijbaan nog kan opschuiven naar links). De grond is niet duur/schaars in dit stuk van Nederland, dus ik verwacht niet dat er iets gebouwd wordt in de lus (kunst of een windmolen niet meegeteld)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Peter » ma 09 jul 2018, 12:33

harry schreef: ma 09 jul 2018, 12:20 Misschien willen die wel verhuizen naar een beter bereikbare plek (hoewel maar vanaf 1 kant te bereiken, wel direct langs de snelweg).
De MacD ligt maar zelden direct aan een VZP (zonder OWN aansluiting) omdat deze vaak ook een regiofunctie heeft en niet echt is ingesteld op truckers. Voor benzine ligt dat wellicht anders, als ze willen inspelen op mensen met haast (of luiigheid in combinatie met een bedrijfstankpas) of trucks/bussen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Jackbauer1350 » ma 09 jul 2018, 12:39

Paar plaatjes bij de afrit en toerit aan de westzijde van de aansluiting:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Schelpenpaadje » ma 09 jul 2018, 13:39

Peter schreef: ma 09 jul 2018, 12:33
harry schreef: ma 09 jul 2018, 12:20 Misschien willen die wel verhuizen naar een beter bereikbare plek (hoewel maar vanaf 1 kant te bereiken, wel direct langs de snelweg).
De MacD ligt maar zelden direct aan een VZP (zonder OWN aansluiting) omdat deze vaak ook een regiofunctie heeft en niet echt is ingesteld op truckers. Voor benzine ligt dat wellicht anders, als ze willen inspelen op mensen met haast (of luiigheid in combinatie met een bedrijfstankpas) of trucks/bussen.
De Mac, hotel, tankstation en parkeerterrein liggen op zo'n 300 meter vanaf de aansluiting.
Zeker met het nieuwe knooppunt lijkt de bereikbaarheid hiervan me geen issue.

Voor zover deze voorzieningen niet voldoen, bijvoorbeeld voor truckers, kan ik me voorstellen dat je daarvoor nog iets extra's maakt. Wellicht kan dat tussen de Geert Knolweg en de Polderboskdyk, met een toerit aan de afrit vanaf de A7 en een uitrit aan de ovotonde bij de Séwei.

Voor een nieuwe volledige VZP zie ik meer mogelijkheden in een combinatie met de aansluiting Oudehaske dan hier bij Joure. Op de manier waarop o.a. in Duitsland aansluitingen en VZP's dikwijls worden gecombineerd. Als je vanaf zo'n VZP via de aansluiting zou kunnen keren naar de A7 richting Groningen kunnen voorzieningen ook (vracht)verkeer op de A32 bedienen. Min of meer als een soort autohof. Klinkt allemaal mooi maar ik zie zelf de noodzaak niet echt voor zoiets groots.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op ma 09 jul 2018, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Jackbauer1350 » ma 09 jul 2018, 13:44

Afbeelding
Het is best breed geworden zo.

Afbeelding
Afbeelding
Het Haskerveldwegviaduct

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Schelpenpaadje » di 10 jul 2018, 15:25

Er zijn weer wat nieuwe luchtfoto's verspreid via de Facebookpagina van het project.

Hier een actueel overzicht van het resultaat tot nu toe:
Afbeelding

Bron en meer foto's

Met het openstellen van de laatste op- en afritten van de aansluiting Joure kan in principe worden begonnen met het opbreken van tijdelijke verbindingswegen, het laatste stukje rotonde en de voormalige A7.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Jackbauer1350 » di 10 jul 2018, 16:25

Met het opruimen van het laatste rotonderestant en oude rijbaan was men gisteren al druk bezig toen ik er liep om de plaatjes hierboven te schieten.

martien schreef: ma 02 jul 2018, 18:08 De definitieve maximumsnelheid in de fly-over valt mij een beetje tegen... Van het weekend heb ik een :A1-80: voor de boog Lemmer-Sneek gezien. Ik had stiekem op 100 km/h gerekend, net als in knp Zuidbroek.
De verbindingsweg Heerenveen -> Sneek ook. Ze hadden A1-80 bordjes over waarschijnlijk...

NSDaniel
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 20 dec 2014, 21:50
Locatie: Utrecht

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door NSDaniel » di 10 jul 2018, 20:53

Naar mijn mening is die snelheid voor de verbindingsbogen ook behoorlijk langzaam. Jammer maar helaas...

Op de luchtfoto's is goed het laatste stukje "grote rotonde" te zien. Gisteren waren ze al volop bezig dit weg te halen.
Het lijkt er daarmee op dat het project ten einde loopt, al is de toeleidende weg naar de tunnel vanaf Joure naar Scharsterbrug nog niet in de definitieve staat (wat een rotzooi daar) en kan de oude tunnel niet verder gesloopt worden doordat nabijgelegen gebouwen iets verzakte. Ook is het busstation nog niet open en wordt de komende dagen de ovonde af gemaakt.

Het is lang chaos geweest, maar uiteindelijk wordt het wel wat...;)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Schelpenpaadje » di 10 jul 2018, 22:46

Het is inderdaad erg stil rond de sloop van de oude Hollandiatunnel. Is daar nog gewerkt sinds het werk werd stilgelegd? Alternatieve methodes lijken me wel bekend toch? Zoals zagen en dan in stukken afvoeren.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Schelpenpaadje » ma 16 jul 2018, 16:46

De afronding van het OWN gaat nog gepaard met enkele afsluitingen.

Van en naar het centrum van Joure gaat het de komende week een stukje offroad:
Afbeelding

Bron en meer foto's

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door GuteFahrt » di 24 jul 2018, 11:37

Gisteren :KP: Joure deels bereden. Er is nog niet al te veel veranderd t.o.v. mijn laatste keer, maar er staat nu wel een doelenbord op de A6 richting zuid na het knooppunt. Amsterdam, Lelystad en Emmeloord boven de streep, en Zwolle eronder i.c.m. [N50] schildje. Helaas geen foto.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Schelpenpaadje » vr 27 jul 2018, 14:34

Volgens de nieuwe maandplanning voor het project wordt het afbreken van de tunnel Hollandiastraat weer opgestart. Zoals verwacht is als alternatieve sloopmethode gekozen om het beton in stukken te zagen. Op de snelwegdelen van het project worden stroefheidsmetingen uitgevoerd om te kijken of de tijdelijke vmax van 90 kan worden verhoogd. Verder wordt gewerkt aan het nieuwe busstation.

Beetle
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 16:56

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Beetle » za 28 jul 2018, 12:05

Schelpenpaadje schreef: ma 09 jul 2018, 11:38 Aan de westkant was de ruimte er inderdaad en de grond was ook al in eigendom omdat hier voorheen de snelwegrotonde lag.
Aan de oostkant moest er grond worden aangekocht en is ook sprake van bebouwing dichter langs het nieuwe tracé.

Het had aan de westkant ook zeker krapper gekund. Hoewel het ook iets vertekend door de ligging binnenbocht t.o.v. buitenbocht. Dat er nu wat meer afstand is tussen de twee rotondes lijkt me wel gunstig voor de doorstroming en de veiligheid.
Dus volgens jou ligt de rechter rotonde niet onnodig ver maar ligt de linker rotonde niet ver genoeg?
Het zou ook mooi zijn als ze de oude rotonde in beplanting nog kunnen doen herleven. Dat in het voorjaar de rotonde terugkomt in Narcissen of zo.

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Teetje » vr 10 aug 2018, 10:08

Ik weet niet of daar al eens over gefilosofeerd is hier, maar nu dat na de ombouw van het knooppunt in de doorgaande route A6 overgaat in A7 en omgekeerd (afhankelijk van je rijrichting) en de A7 feitelijk een afslaande weg is geworden, zou het niet logisch zijn op een of andere manier om de A7 tussen Joure en de grens om te nummeren in A6?

Voorheen eindigde de A6 echt op het verkeersplein, nu bepaald niet meer.

Te meer daar de voorkeursroute Amsterdam-Groningen (kijkend naar de bewegwijzering krijg ik die indruk althans) over de A6-A7 loopt?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Kaaiman » vr 10 aug 2018, 10:18

^^ Daar is op dit forum zeker al eens over nagedacht. Nadeel is alleen dat het nogal prijzig is, omdat alle wegwijzers met A7 en N7 ten oosten van Joure vervangen of overgeplakt moeten worden en dat zijn er nogal wat. Bovendien moeten alle computersystemen dan ook worden aangepast met de nieuwe nummering. Al met al een hoop geld voor iets waarvan het nut eigenlijk vrij beperkt is.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie