Heen en terug naar Royan vanuit Brugge

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
marcievus
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: di 29 mei 2007, 20:27
Locatie: Brugge

Heen en terug naar Royan vanuit Brugge

Bericht door marcievus » do 12 jul 2018, 19:16

Hallo,

Binnen een goede week (zaterdag 21 juli) vertrekken we vanuit Brugge naar Royan.
We twijfelen nog welke autostrade we zouden nemen:

- langs Duinkerke en Boulogne ( ongeveer 900km)
- langs Parijs (ongeveer 800km)

De peages voor beiden zijn nagenoeg hetzelfde.
Wat zijn jullie bevindingen?
Parijs vermijden op zaterdagochtend?
Lieveren stukje langer in de wagen maar rustiger rijden?

Graag wat reacties, waarvoor dank!

Marc

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Heen en terug naar Royan vanuit Brugge

Bericht door Chris » do 12 jul 2018, 19:27

Dat is één van de 4 drukste zaterdagen van de zomer.

Richting Zuidwest-Frankrijk is Parijs relatief goed te vermijden via de A28.

Ik zou zelfs zeggen: rij via Rouen - Le Mans - Angers - Cholet - La Rochelle. Dus over de A28, A11, A87, A83 en dan binnendoor via La Rochelle naar Royan. Dan vermijd je praktisch alle knelpunten. Een gekend knelpunt op drukke zaterdagen is de samenvoeging van de A83 en A10 bij Niort en de passage van Tours (waar ook werkzaamheden zijn). Deze route is maar 42 kilometer / 30 minuten langer dan via Parijs in filevrije omstandigheden en loont zich op zo'n zaterdag waarschijnlijk al heel snel.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Heen en terug naar Royan vanuit Brugge

Bericht door waldo79 » do 12 jul 2018, 23:15

Goede tip van Chris: perfect logisch vanuit Brugge om de westelijke variant boven Parijs te prefereren. Bijna een zekerheid dat de omreis je tijd gaat besparen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Heen en terug naar Royan vanuit Brugge

Bericht door Pino » do 12 jul 2018, 23:26

^^ Lijkt mij ook. Het belangrijkste knelpunt op deze westelijke route lijkt me het stuk tussen Le Mans en Angers, waar je de A11 zult delen met de nodige Parijsenaars. Maar kijkend naar de voorspellingen voor dit weekend verwacht Vinci Autoroutes dat dat van de grote doorgaande wegen wel de eerste zal zijn die rustiger wordt. Al zo rond lunchtijd.

Het enige waarover ik dan twijfel is het laatste stukje van de A83 naar Royan. Noord-zuid rijden langs La Rochelle lijkt logischer dan buitenom via de A10 en Saintes -Google Maps zegt dat dat nu 20 minuten sneller is en dat geloof ik graag-, maar is dat ook zo op een drukke zaterdag? Dan is een Route Departementale die de kust volgt en door een nationaal park gaat misschien een behoorlijk druk laatste stuk. En is de snelwegroute via Saintes wat beter in staat de drukte op te vangen.

Maar goed, ik speculeer. Lijkt me iets om tijdens de rit nog eens te checken met behulp van je telefoon.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Heen en terug naar Royan vanuit Brugge

Bericht door waldo79 » do 12 jul 2018, 23:42

Ligt eraan, de laatste 30 kilometer naar Royan zijn er wat opties om meer landinwaarts af te zakken naar het zuiden. De kustwegen met recreatieparken en campings zijn af te raden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Heen en terug naar Royan vanuit Brugge

Bericht door Pino » vr 13 jul 2018, 9:45

^^ Op die dertig kilometer vanaf Rochefort loopt de kust ook in een bocht naar buiten, dus die zul je nooit zo volgen. De D733 is de hoofdroute, maar verder landinwaarts kun je ook wel terecht op veel kleinere wegen. Maar al met al gaat daarmee je rijcomfort en snelheid vermoedelijk wel hard achteruit, en dat is dan ook maar het punt dat ik probeer te maken. Het is een 120 kilometer vanaf de A83 tot aan Royan over de binnendoorroute; dat is geen klein grut bij drukte op de enkelbaans stukken ten noorden van La Rochelle en ten zuiden van Rochefort.

Persoonlijk maak ik me juist wat drukker over dat stuk tot aan La Rochelle, door de Marais met zijn combinatie van natuurschoon en nabijheid van de kust. Misschien pakt het uiteindelijk gunstiger om niet de meest directe route te pakken vanaf A83 afrit 7 (bij Sainte Hermine, bewegwijzerde route naar La Rochelle), maar een afrit verder bij Fontenay-le-Comte. Extra kilometers maar je zit wat verder van de kust.

Wellicht is het waardevol om morgen 14 juli eens met Google Maps te kijken hoe het verkeer er in de middag uitziet in deze regio.

hoompey
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: di 10 jun 2014, 13:13

Re: Heen en terug naar Royan vanuit Brugge

Bericht door hoompey » vr 13 jul 2018, 12:44

^^
Ik ben het (uit ervaring) met Pino eens dat het knelpunt meer op het stuk tussen Ste Hermine en La Rochelle ligt, maar dat komt met name door de dorpspassage van Marans. Daar kun je als het druk is zo een kwartier of meer voor het stoplicht staan te wachten, en de route via afrit 8 Fontenay lost dat probleem niet op. Wat wel filevrij en goed uitgebouwd is (maar niet bewegwijzerd) is de route afrit 7 - D137 - D10a - D9.

Plaats reactie