Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Klaasje
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 14:32

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door Klaasje » do 12 jul 2018, 13:16

Ook op de linker strook mag je gewoon 100 of 110 rijden. Je moet dan alleen wat meer je best doen met wanneer je dat wel of niet doet.

Ik krijg hier overigens het idee dat mensen zich in hun vrijheid aangetast voelen als ze niet minimaal iets boven de geldende maximum snelheid kunnen rijden omdat andere weggebruikers eventjes in de weg rijden. Dat vind ik toch ergens tussen sneu en zielig in zitten.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door duikgek89 » do 12 jul 2018, 14:04

^^^Die bewering kun je ook omformuleren:

Ik krijg op de weg overigens het idee dat mensen zich in hun vrijheid aangetast voelen als ze niet minimaal iets onder de geldende maximum snelheid kunnen rijden omdat andere weggebruikers zich daaraan storen en ongeduldig worden*. Dat vind ik toch ergens tussen sneu en zielig in zitten.

*Of op de snelweg geen ruimte maken om de langzamere automobilist in te laten halen.

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door Teetje » do 12 jul 2018, 14:15

^^ Ik heb tijdens de rijles altijd geleerd dat mijn verkeersgedrag andere weggebruikers NIET mag hinderen.

Dat betekent in de praktijk dat wanneer ik géén haast heb ik rechts houdt (snelweg) en verder de maximum snelheid volg op andere wegen/momenten.

Maar onder de toegestane Vmax rijden en dan vinden dat je achterliggers zich niet mogen ergeren vind ik neigen naar opzettelijk treiteren. Overigens zijn het ook vaak dergelijke weggebruikers die op driebaanssnelwegen in het midden blijven plakken. Met diezelfde te lage snelheid.....

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door Victor » do 12 jul 2018, 14:28

Omgekeerd wederzijds ergeren we ons aan elkaar.
Het tonen van ongeduld kan bij mij inderdaad irritatie opwekken. Wat dat betreft heb je aan mij een hele slechte, ik kan behoorlijk stoïcijns reageren als er weer eens een bestelwagentje of een jong adrenalinebommetje achter me zit te duwen. Toch zeker in een woonwijk. Op hobbelige klinkerwegen rij ik nooit hard.

Mensen zijn verschillend, we hebben een hoog of laag adrenalinegehalte. Mensen die van nature een hoog adrenalinegehalte hebben, kunnen zich maar moeilijk een voorstelling maken van hoe het is om een laag adrenalinegehalte te hebben. Met "schiet nou eens op man!" bereik je maar weinig, zo simpel is het gewoon niet. Behalve adrenaline is het een hersen-technisch ding. Snel of minder snel kunnen schakelen en informatie verwerken.

Maar binnen de geldende verkeersregels en wetten hebben we allemaal het recht om van dezelfde weg gebruik te maken.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door duikgek89 » do 12 jul 2018, 14:58

Teetje schreef: do 12 jul 2018, 14:15 ^^ Ik heb tijdens de rijles altijd geleerd dat mijn verkeersgedrag andere weggebruikers NIET mag hinderen.

Dat betekent in de praktijk dat wanneer ik géén haast heb ik rechts houdt (snelweg) en verder de maximum snelheid volg op andere wegen/momenten.
Dat heb ik ook geleerd. Nouja, niet hinderen voor zover dat mogelijk is dan natuurlijk, er zijn altijd situaties te bedenken waar het gewoon niet anders kan.
Als je geen haast hebt, is het wat mij betreft prima als je het kalm aan doet; zolang mensen er voorbij kunnen en je niet zo langzaam doet dat het gevaarlijk wordt omdat anderen het niet verwachten.
Maar onder de toegestane Vmax rijden en dan vinden dat je achterliggers zich niet mogen ergeren vind ik neigen naar opzettelijk treiteren. Overigens zijn het ook vaak dergelijke weggebruikers die op driebaanssnelwegen in het midden blijven plakken. Met diezelfde te lage snelheid.....
Maar zijn dat niet net de bestuurders waar we over spreken?
Ik zou het alleen niet altijd treiteren durven noemen. Soms lijkt het eerder egoïstisch te zijn, bijvoorbeeld hoorde ik eens iemand zeggen: "Ik rij met 110km/h, dat is hard zat, de wegpiraten die 130 willen rijden kunnen best even wachten tot ik de vrachtwagens die 90 rijden heb ingehaald." En in andere gevallen lijkt het eerder op desinteresse en niet opletten.
Victor schreef: do 12 jul 2018, 14:28 Omgekeerd wederzijds ergeren we ons aan elkaar.
Nederland is een vol land, waar de wegen aangelegd worden met de hand op de knip of waar een groot deel van het budget niet in de capaciteit en het comfortabel rijden gestoken wordt. De consequentie daarvan is meer wederzijdse ergernis dan op veel Duitse wegen. "Deze is wel erg traag, maar ach, ik kan er na de bocht vast wel langs."
Victor schreef: do 12 jul 2018, 14:28Het tonen van ongeduld kan bij mij inderdaad irritatie opwekken. Wat dat betreft heb je aan mij een hele slechte, ik kan behoorlijk stoïcijns reageren als er weer eens een bestelwagentje of een jong adrenalinebommetje achter me zit te duwen. Toch zeker in een woonwijk. Op hobbelige klinkerwegen rij ik nooit hard.
Als je maar niet gaat brakechecken. Ik trek me van duwen ook vrij weinig aan, alleen neem ik een heeeeeeel klein beetje gas terug om heel langzaam meer afstand te gaan houden tot mijn voorganger zodat ik het kan oplossen mocht de voorganger op de rem moeten/willen.
Victor schreef: do 12 jul 2018, 14:28Mensen zijn verschillend, we hebben een hoog of laag adrenalinegehalte. Mensen die van nature een hoog adrenalinegehalte hebben, kunnen zich maar moeilijk een voorstelling maken van hoe het is om een laag adrenalinegehalte te hebben. Met "schiet nou eens op man!" bereik je maar weinig, zo simpel is het gewoon niet. Behalve adrenaline is het een hersen-technisch ding. Snel of minder snel kunnen schakelen en informatie verwerken.

Maar binnen de geldende verkeersregels en wetten hebben we allemaal het recht om van dezelfde weg gebruik te maken.
Interessante materie! Misschien verklaard dat waarom ik de handelingssnelheid van veel bestuurders zo enorm traag vind. Heeft dat adrenalinegehalte vooral met concentratie te maken? Want ik ben bij het skiën of duiken helemaal niet zo'n adrenaline junkie. Het mag best eens vlot of diep ofzo, maar alles onder controle, veilig en met name met duiken ook kalm.

Maar toch roept je post bij mij twee vragen op:
Ik rij denk ik 50% van mijn kilometers in Duitsland en 40% in Nederland. Tijdens die kilometers "stoor" ik me in Nederland duidelijk meer aan mensen met trage handelingssnelheid. Hoe zou dat kunnen? Teveel borden waarmee die mensen overladen worden met informatie waardoor ze juist langer nodig hebben?

En ten tweede, zou je van bestuurders niet mogen verwachten dat ze snel genoeg kunnen schakelen en snel genoeg informatie kunnen verwerken om bij goede omstandigheden niet al te ver onder de Vmax te willen/moeten rijden? En hoe kijk je er dan tegenaan als achterliggers harder mogen en de omstandigheden dat ook toestaan, behoudens dan dat er een bestuurder voor zit die het niet zo snel kan? Denk je dat die bestuurder dan de achterliggers in staat moet stellen om er zo nu en dan eens voorbij te gaan?

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door Teetje » do 12 jul 2018, 15:36

Victor schreef: do 12 jul 2018, 14:28ik kan behoorlijk stoïcijns reageren als er weer eens een bestelwagentje of een jong adrenalinebommetje achter me zit te duwen.
En zolang je gewoon de toegestane Vmax rijdt op dat moment zal ik niet zeggen dat je geen gelijkt hebt. Want harder dan toegestaan gaat het nou eenmaal niet ;)

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door Groningen » do 12 jul 2018, 18:20

Jeroen schreef: do 12 jul 2018, 10:06
Km357 schreef: wo 11 jul 2018, 21:11 ^^ Heb ik respect voor. Persoonlijk zie ik me niet een vrachtwagen volgen want dan zie je helemaal niks
Kwestie van ruim voldoende volgafstand houden en cruise control gebruiken. Een beetje vrachtwagenchauffeur doet dat ook namelijk.
Ik rijd er ook ongeveer 40-50 meter achter. Een cruise control heb ik niet, dat was voor de vorige berijder waarschijnlijk te duur voor de bijtelling.
Zo constant mogelijk houden probeer ik wel, gewoon de snelheid van de voorligger volgen. Vanmorgen met (op mijn teller) 90 achter meneer Vlantana. Ging prima.

En het mooiste vind ik dan: ik rijd lekker rustig aan, en iedereen die sneller wil kan mij eenvoudig voor bij :top:

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door Bert65 » do 12 jul 2018, 20:22

Het gedrag van de mens is in Duitsland niet anders dan in Nederland. “We” denken vaak dat in Duitsland beter wordt gereden doch daar is het weggedrag net zo beroerd als in ons land.
duikgek89 schreef:
Teetje schreef: do 12 jul 2018, 14:15

Maar toch roept je post bij mij twee vragen op:
Ik rij denk ik 50% van mijn kilometers in Duitsland en 40% in Nederland. Tijdens die kilometers "stoor" ik me in Nederland duidelijk meer aan mensen met trage handelingssnelheid. Hoe zou dat kunnen? Teveel borden waarmee die mensen overladen worden met informatie waardoor ze juist langer nodig hebben?
De trage handelingssnelheid komt niet door de hoeveelheid borden want 90% ziet ze toch niet staan.
De trage handelingssnelheid heeft te maken met kijken en het kijkgedrag. Bij veel automobilisten lijkt een verkeerssituatie en complete verrassing terwijl je, met goed kijken, dit al aan ziet komen.
Het merendeel van de bestuurders kijken te kort op hun voertuig en gebruiken de spiegels alleen als ze zich moeten verplaatsen terwijl ver vooruit EN naar achter kijken er voor zorgt dat je voor minder verrassingen komt te staan (Duitsers beheersen dat beter door de hoge snelheidsverschillen). Omdat men niet ver vooruit kijkt komt de langzaam rijdende vrachtwagen als een verrassing, moet men nog kijken en eigenlijk afremmen want met 100 km/u heeft men te weinig tijd. Dat probleem lossen ze dan weer op door langzamer te gaan rijden en het liefst op de tweede rijstrook gaan rijden; minder kijken, minder verplaatsen en meer tijd om te handelen.


Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door duikgek89 » do 12 jul 2018, 20:39

Bert65 schreef: do 12 jul 2018, 20:22 Het gedrag van de mens is in Duitsland niet anders dan in Nederland. “We” denken vaak dat in Duitsland beter wordt gereden doch daar is het weggedrag net zo beroerd als in ons land.
Ik schrijf niet dat er beter word gereden. Ik schrijf dat ik het idee heb dat men iets minder traag is.
Overigens denk ik dat er in duitsland minder slecht gereden word dan in Nederland, met uitzondering van het grensgebied.

Bert65 schreef: do 12 jul 2018, 20:22
duikgek89 schreef: Maar toch roept je post bij mij twee vragen op:
Ik rij denk ik 50% van mijn kilometers in Duitsland en 40% in Nederland. Tijdens die kilometers "stoor" ik me in Nederland duidelijk meer aan mensen met trage handelingssnelheid. Hoe zou dat kunnen? Teveel borden waarmee die mensen overladen worden met informatie waardoor ze juist langer nodig hebben?
De trage handelingssnelheid komt niet door de hoeveelheid borden want 90% ziet ze toch niet staan.
De trage handelingssnelheid heeft te maken met kijken en het kijkgedrag. Bij veel automobilisten lijkt een verkeerssituatie en complete verrassing terwijl je, met goed kijken, dit al aan ziet komen.
Het merendeel van de bestuurders kijken te kort op hun voertuig en gebruiken de spiegels alleen als ze zich moeten verplaatsen terwijl ver vooruit EN naar achter kijken er voor zorgt dat je voor minder verrassingen komt te staan (Duitsers beheersen dat beter door de hoge snelheidsverschillen). Omdat men niet ver vooruit kijkt komt de langzaam rijdende vrachtwagen als een verrassing, moet men nog kijken en eigenlijk afremmen want met 100 km/u heeft men te weinig tijd. Dat probleem lossen ze dan weer op door langzamer te gaan rijden en het liefst op de tweede rijstrook gaan rijden; minder kijken, minder verplaatsen en meer tijd om te handelen.
Dat men niet ver genoeg kijkt en niet genoeg vooruit denkt en daardoor steeds in de "problemen" komt die dan "moeilijk" op te lossen zijn, ben ik helemaal met je eens, maar daar doelde ik niet op. Ik had dat wellicht duidelijker moeten verwoorden.

Mijn vraag is eerder of dat met hoog- of laag adrenaline te maken kan hebben en waarom het in Nederland erger lijkt dan in Duitsland en ja, dat is een subjectieve observering.
Misschien wel omdat de Nederlander egoïstischer is en er anders mee om gaat?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door Km357 » zo 15 jul 2018, 20:23

Victor schreef: do 12 jul 2018, 13:05 Ik vind het volledig buiten proportie om mensen die 6 km/h onder de flitslimiet rijden "kachelaars" te noemen.
Heb gewoon eens wat geduld, met 6 km/h minder dan de flitslimiet kom je er ook.
Op wegen waar je niet kunt inhalen bepaalt de langzaamste de snelheid voor allen erachter.
Dat is een gegeven, wen er maar aan.
Altijd weer dezelfde moraalridders, denken altijd van iedereen alles te mogen gebieden.

Tolerantie? Niks jong. :nothanks:

Aanvaard gewoon eens dat niet iedereen aan jouw belachelijk lage snelheid wil rondrijden en laat die dan gewoon voorbij, zo kom je ook thuis. Hoe moeilijk is het?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door Snelwegfreak » zo 15 jul 2018, 20:52

^^ Denken we weer even om de toon waarmee we tegen elkaar praten? :ongeduldig:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door Km357 » zo 15 jul 2018, 22:44

^^ Uiteraard, als er iemand de moraalridder wil spelen dan spreek ik die daar op aan. Mag dat dan ook al niet meer? Mag 1 partij wel de vinger wijzen en de ander niet dan?

De wet is toch voor iedereen gelijk, als mensen dan anderen willen ergeren door te traag te gaan rondtuffen mogen ze toch op hun asociaal gedrag gewezen worden? Laat Victor dus gewoon even antwoorden als hij dat wil.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door jelger » zo 15 jul 2018, 23:21

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door Ds79m » zo 15 jul 2018, 23:28

^^ Waren de stropoppen weer eens in de uitverkoop?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door Palance » zo 15 jul 2018, 23:32

Km357 schreef: zo 15 jul 2018, 22:44 De wet is toch voor iedereen gelijk, als mensen dan anderen willen ergeren door te traag te gaan rondtuffen mogen ze toch op hun asociaal gedrag gewezen worden? Laat Victor dus gewoon even antwoorden als hij dat wil.
Er zijn al diverse posts geweest waarin wordt gesteld dat je niet altijd kúnt weten met welke reden iemand onder de Vmax rijdt. Misschien kun je desondanks ook nog uitleggen hoe je zeker weet dat het altijd om 'willen' ergeren gaat? Of heb je de moeite niet genomen om de eerdere discussies te lezen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door Steyn_E » zo 15 jul 2018, 23:43

Nuance lijkt een beetje zoek in dit draadje.
De mensen die het hier over "hinder" hebben gaat het vast niet om de mensen die met 120 bij 130 rondtuffen, maar de mensen die met 90 een vrachtwagen inhalen op een tweestrooksweg zonder ook maar een beetje gas bij te geven. Da's best irritant.
Om dat dan gelijk in het extreme te trekken (129@130 is dan zeker ook hinder?) is een beetje flauw, zo ook de mensen die een ander niet de linkerstrook gunnen als ze niet ten minste de vMax rijden. Als iemand met 110 besluit een vrachtwagen in te halen en daar netjes een gat voor zoekt lijkt me daar niks mis mee. Ik rijd zelf in de leasebak 138 op te teller (~134 op de GPS) als dat kan, maar in m'n 25 jaar oude 205 cabriootje haal ik dat meestal niet. Daarmee veroorzaak ik nog geen hinder omdat ik niet de maximumsnelheid haal (en iemand anders een paar seconden verliest), wél als ik dat doe zonder rekening te houden met het overige verkeer (knipper aan en gaan volk) of met een snelheidsverschil van 2km/u. Het is namelijk ook heel normaal om, als je niet de maximumsnelheid rijdt, even goed gas bij te geven als je in gaat halen en daarna op de rechterstrook je snelheid weer te laten zakken zoals je ook moet op een 1x2 weg met tegenliggers.
Daar ergens ligt het midden, en wat dan precies de grens is is nogal moeilijk vast te stellen. Uiteindelijk zal een agent die afweging moeten maken, en daarbij denk ik vooral kijkend naar de gevaarzetting. En die zit m niet in de snelheid an sich, maar in de mensen die eigenlijk niet kunnen autorijden en dus niet harder durven. Dat is maar een klein deel van de mensen die langzamer rijdt dan toegestaan, en ik denk dus dat je in ieder geval kunt stellen dat een lagere snelheid alleen géén hinder is, ook niet als er mensen op je moeten wachten. Pas als je je daarbij gevaarlijk gedraagt (niet goed kijken voor het wisselen van rijstrook etc.) is er sprake van hinder.

En als er voor mij geen fatsoenlijke ruimte is op de rechterstrook ga ik er niet heen, ongeacht hoe hard iemand loopt te douwen. Ik vertrouw er dan zelfs in mn 205je maar op dat niemand voor z'n lol schade rijdt. Zelf zal ik ook nooit op m'n rem trappen (voor niks) met een bumperklever, het is leven en laten leven als er 80-110 duizend voertuigen per dag zich over 2x2 rijstroken willen verplaatsen.
Uiteindelijk is niemand op de weg speciaal om je te frustreren, als dat je uitgangspunt is is elke discussie zinloos.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door jelger » ma 16 jul 2018, 10:37

Ds79m schreef: zo 15 jul 2018, 23:28 ^^ Waren de stropoppen weer eens in de uitverkoop?
Wie weet, maar niet bij mij.

Het is een storende paradox dat degenen die anderen moraalridderij verwijten het minste 'leven en laten leven" projecteren, maar eerder een eigen moraal of opvatting op proberen te leggen of dominant ten toon spreiden. Zulks gaat veelal hand in hand samen. Net als hard klagen over de eigen verkeersboetes, maar wel keiharde handhaving eisen, en vooral op de eigen ergernissen in het verkeer. Een maximum snelheid is een maximum. Als iemand er voor kiest om 5 km/u daar onder te rijden - om welke reden dan ook - kan je dat vervelend vinden (ik heb soms ook wel eens haast en moet ook wel eens wat ergernis op dat moment onderdrukken, maar dat is vooral mijn probleem - en niet dat van een ander) maar diegene staat in z'n of haar volste recht.

Dus in antwoord op de vraag in topic: het is primair een recht. De mate waarin en de plek waarop, de situatie waarin, bepaalt of het verschuift richting hinder.

Aanmatigend doen is gewoonweg moreel, ethisch en regeltechnisch niet correct... het staat natuurlijk vrij om dat wel te doen, de brutalen hebben de wereld, maar ik geef hier geen waarde oordeel (wat mij namelijk anders hypocriet zou maken, toch?).

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door duikgek89 » ma 16 jul 2018, 11:20

jelger schreef: zo 15 jul 2018, 23:21 Even moraalridder kompas ijken: Als ik met 130 links rij - waar 100km/u de limiet is - terwijl ik aan het inhalen ben, en Km357 komt achterop, want die rijdt met 145 km/u. Van wie verwacht je de inschikkelijkheid naar de gegeven omstandigheden? Wie is dan de "dictator"?

Dan, hetzelfde met de snelheden 115 en 125.

Dus, twee scenario's met dezelfde vraag. Wat is daarop uw antwoord, km357?

Dit zijn voorbeelden van reële situaties die ik met enige regelmaat mee maak. Maar aangezien ik niet voor moraalridder te boek wil staan wil ik even advies inwinnen wat mij te doen staat: (nog) sneller rijden, (vol) in de rem en rechts in het naar de normen te kleine gaatje prutsen, of heeft km357 dan enig begrip en pas z'n snelheid even aan?
Naar mijn idee is het probleem een beetje dat er twee kampen lijken te ontstaan die meer en meer met extreme voorbeelden komen om het gelijk te halen. Daarbij lijkt het me moeilijk om één (al dan niet relatieve) grens aan te geven. Ik denk echter dat het per situatie enorm verschilt.

Een praktijkvoorbeeld:
Ik rij met de vrachtwagen 90km/h en loop in op een andere die 88km/h doet. Gezien de beschrifting moet hij vermoedelijk nog een flink stuk dezelfde weg volgen. Er is geen inhaalverbod. Kan ik het maken om in te halen?
Naar mijn mening is het antwoord niet zondermeer "nee" of "ja."
Bevinden we ons op een op dat moment drukke 2x2 weg, dan kan ik dat absoluut niet maken. Bevinden we ons op een rustige 2x2 weg waar, ondanks goed zicht, geen achteropkomend verkeer te bekennen is, met daarbij nog een lange bocht naar links, dan kan het antwoord anders zijn.

Met de gewone auto is dat niet heel anders, behoudens dat je een ander snelheidsbereik hebt en minder lang bent. Een passende quote die mij van toepassing lijkt:
Snarfflevoland schreef: Mensen moeten nadenken als ze autorijden
Dat moet je doen als je besluit aan welke snelheid je gaat rijden en voordat je gaat inhalen. En bij die overwegingen zou je ook de impact die de beslissing op anderen heeft moeten meewegen.

Naar mijn mening zou elke bestuurder moeten proberen om zoveel mogelijk rekening met elkaar te houden, veilig en netjes te rijden en de doorstroming soepel te houden.
Daarmee bedoel ik niet dat iedereen per definitie helemaal het heilig boontje moet uithangen maar meer dat men elkaar ruimte zou moeten gunnen (en ook geven) en zou moeten proberen zo samen te werken dat iedereen zoveel mogelijk soepel kan doorrijden. Ik bedoel ook niet dat het een doodzonde is als iemand eens een beetje onhandig doet. We zijn allemaal mensen en we maken allemaal weleens foutjes. Zolang dat geen grote gevaarlijke blunders zijn en we met zijn allen zo rijden dat we elkaars foutjes kunnen opvangen dan is daarmee prima om te gaan.
Als dat in de praktijk ook allemaal zou gebeuren dan zou een discussie zoals hier vermoedelijk heel anders gevoerd worden, daar de irritatie die ik proef en die ik, ik ben ook maar een mens, zelf ook soms ervaar (met name als ik in Nederland onderweg ben) minder aanwezig zou zijn. Volgens mij zie ik op de weg als gevolg van die ergernis juist dat acties als voorgooien, snijden, blokken, kleven en rechts inhalen vaker voorkomen en extremer uitgevoerd worden.

En dat zie je in deze discussie ook terug. Het ene kamp zeurt al als men even iets gas terug moet nemen voor een "treuzelaar" en het andere kamp probeert de argumenten van de "coureurs" bijna in het belachelijke te trekken door die te vergelijken met voorbeelden als "129@130" en "130@100 en er duwt nog iemand die 145 wil rijden." Voorbeelden waarvan de mensen die ze bezigen waarschijnlijk verrekt goed weten hoe ze bij het andere kamp aankomen; wat door de vragende toon weinig verbloemt wordt.

De wereld zou vast veel mooier zijn als we allemaal lief voor elkaar zouden proberen te zijn. Zelfs als we niet iedereen mogen en het heel natuurlijk is dat er mensen zijn die niet goed met elkaar door één deur kunnen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door jelger » ma 16 jul 2018, 11:30

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door duikgek89 » ma 16 jul 2018, 12:29

jelger schreef: ma 16 jul 2018, 11:30 Het enige extreme is mensen voor 6km/u van moraalridderij betichten. Ueberhaupt dat woord (net als hypocriet of politieke correctheid) bijna overal op willen plakken als onderdeel van een waardeoordeel, een waarden strijd.

Mensen die andere (groepen) veel van dubbele moraal betichten hanteren niet zelden zelf een dubbele moraal. Zo ook met verwijten van politieke correctheid. Het is eigenlijk een uiting dat men liever een andere politieke correctheid ziet of voorstaat. En zo ook met moraalridderij verwijten. Het is niets meer dan een andere moraal op willen leggen.
Ik heb hier meer voorbeelden gezien die naar mijn mening in het extreme getrokken leken te worden of die op zijn minst op mij overdreven overkwamen.
Dit zijn typische verwijten over en weer vanuit de eigen schuttersputjes.
Dat ben ik met je eens.
En degenen die er mee strooien weten dat ook. De moraalridder is degene die een andere daarvan beticht vanuit z'n eigen smalle koker en definitie van gewenst gedrag.
Als je daar ook de reacties meetelt waarin het woord "moraalridder" niet expliciet valt, bestaat dit topic dan niet louter uit reacties van moraalridders? We zeggen allemaal iets over het gedrag van anderen...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door Ds79m » ma 16 jul 2018, 12:57

jelger schreef: ma 16 jul 2018, 10:37
Ds79m schreef: zo 15 jul 2018, 23:28 ^^ Waren de stropoppen weer eens in de uitverkoop?
Wie weet, maar niet bij mij.

Het is een storende paradox dat degenen die anderen moraalridderij verwijten het minste 'leven en laten leven" projecteren, maar eerder een eigen moraal of opvatting op proberen te leggen of dominant ten toon spreiden. Zulks gaat veelal hand in hand samen. Net als hard klagen over de eigen verkeersboetes, maar wel keiharde handhaving eisen, en vooral op de eigen ergernissen in het verkeer. Een maximum snelheid is een maximum. Als iemand er voor kiest om 5 km/u daar onder te rijden - om welke reden dan ook - kan je dat vervelend vinden (ik heb soms ook wel eens haast en moet ook wel eens wat ergernis op dat moment onderdrukken, maar dat is vooral mijn probleem - en niet dat van een ander) maar diegene staat in z'n of haar volste recht.

Dus in antwoord op de vraag in topic: het is primair een recht. De mate waarin en de plek waarop, de situatie waarin, bepaalt of het verschuift richting hinder.

Aanmatigend doen is gewoonweg moreel, ethisch en regeltechnisch niet correct... het staat natuurlijk vrij om dat wel te doen, de brutalen hebben de wereld, maar ik geef hier geen waarde oordeel (wat mij namelijk anders hypocriet zou maken, toch?).
Het is allemaal leuk en aardig, maar je zoekt gewoon telkens de extremen op in de hoop daarmee de discussie te winnen. Eerst is het door Km357 bewust neer te zetten als een of andere aso die standaard 45 km/h te snel rijdt en daarna impliciet te vragen wie er fout is. En nu weer een voorbeeld van iemand die 5 km/h te zacht rijdt. Zo'n discussiestijl zorgt ongetwijfeld voor applaus in bepaalde kringen, maar je gaat er echt geen mens mee van standpunt veranderen.

Laten we nu gewoon eens uitgaan van een situatie die wel ruimte laat voor discussie:

2x2-snelweg, het verkeer op de linkerbaan rijdt 120-130, het verkeer op de rechterbaan rijdt 80-90. Vervolgens gaat er iemand met 100 een aantal voertuigen inhalen, waardoor het verkeer links moet afremmen. Is dit een probleem? Moeten er regels voor bedacht worden? Moet de politie hier op gaan letten?*

Dit is waar de discussie voor bedoeld is, niet dat slappe geouwehoer over mensen die een paar of vele tientallen kilometers onder de maximumsnelheid rijden.

*=Nog maar even een disclaimer: Er is geen sprake van een technisch probleem, geen laagstaande zon, geen sneeuw op de weg, geen onwel geworden bestuurder, geen chauffeur met tegenzin op weg naar zijn schoonmoeder... Niets van dat alles, het gaat om iemand die bewust met een relatief lage snelheid rijdt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door jelger » ma 16 jul 2018, 13:40

Ds79m schreef: ma 16 jul 2018, 12:57 2x2-snelweg, het verkeer op de linkerbaan rijdt 120-130, het verkeer op de rechterbaan rijdt 80-90. Vervolgens gaat er iemand met 100 een aantal voertuigen inhalen, waardoor het verkeer links moet afremmen. Is dit een probleem? Moeten er regels voor bedacht worden? Moet de politie hier op gaan letten?*
Lijkt me niet. Maar het is precies wat ik eerder stelde: Verkeersovertredingen worden veelal met een :booooos: afgedaan (ook hier wel), en met dezelfde :booooos: worden er handhavingsmaatregelen gevraagd jegens *anderen* die ergernis oproepen, maar niet perse een overtreding betreffen. Er zit - bij velen - een zekere dubbele moraal in de roep om meer handhaving.

Dus nee, als de limiet op de snelweg 120km/u is en er wordt met 100km/u ingehaald is dat gewoon rechtmatig. Of het in het licht van de verkeerssituatie handig en sociaal is, is vers 2. Dat ik het persoonlijk anders zou doen doet niet ter zake. Ik zou zelf het gas er even op doen, al tijdens de aanloop voor inhalen - vanuit het idee dat ik anderen zo min mogelijk tot last ben. Je zou het niet verwachten van deze quasi moraalridder. :roll:

En passant geef je nog een menselijke paradox weg: er wordt door velen geklaagd dat er (te)veel regels zijn. Maar als mensen de gelegenheid krijgen willen ze alleen maar meer regels om het leven nog verder in een dwangbuis te duwen: "ja, ze laten ons geen keus, die mensen conformeren niet, dus dan maar met dwang". Het is bij jou een vraagteken. Bovenstaand is dan ook niet persoonlijk aan jou, maar algemeen.

Dat is nou precies het hele dilemma dat ik neerzet: tot waar moet conformiteit gaan? Wie past zich aan wie aan? Dat is en blijft een wisselspel. Dat is ook precies waarom ik voornoemde voorbeelden maakte. De ene keer is er niets aan de hand, en moet er iemand maar even op de tong bijten, even van het gaspedaal af, de andere keer zal de langzame zich wat meer ad rem moeten gedragen. En dat neemt alleen maar meer toe met de verschillen ten opzichte van de max. Rijdt iemand flink langzamer dan is er eerder sprak van hinder, maar hoe verder boven de max is er juist meer sprake van "niet zeuren".

Het is een wisselspel, net als met mensen er tussen laten: je kan niet altijd zien of iemand per ongeluk in de verkeerde laan stond, of bewust aan het voordringen was. Er is geen handhaving te verrichten op langzamer rijden dan de max als dit binnen de redelijke bandbreedtes ligt.

Je eigen voorbeeld valt daar - zelf verklaard - gewoon onder. Je wil niet van extremen weten, maar juist dan wordt het pas interessant: Ja, iemand die met 85 inhaalt op 2x2 waar 120 wordt gereden (en dat de limiet is) zal verkeershinder veroorzaken. Dat is de snelheid voor aanhangwagen/caravan rijders, en truckers. Lijkt me relevanter voor de discussie dan kletsende Beppie in haar Aygo die niet oplet met 100km.u.

Want de aanhangwagen rijder houdt zich aan de (eigen) max, maar veroorzaakt tegelijkertijd hinder. En daar zit juist de meeste ergernis. Je weet wel, die verrekte caravanners.

Dan wordt het pas een interessant (juridisch) vraagstuk in plaats van de zoveelste schandpaal discussie.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Palance » ma 16 jul 2018, 20:22

Omdat ik 129@130 als voorbeeld aanhaalde:
duikgek89 schreef: ma 16 jul 2018, 11:20 En dat zie je in deze discussie ook terug. Het ene kamp zeurt al als men even iets gas terug moet nemen voor een "treuzelaar" en het andere kamp probeert de argumenten van de "coureurs" bijna in het belachelijke te trekken door die te vergelijken met voorbeelden als "129@130"
Steyn_E schreef: zo 15 jul 2018, 23:43 Om dat dan gelijk in het extreme te trekken (129@130 is dan zeker ook hinder?) is een beetje flauw,
Ik heb gereageerd op postings als deze waar zonder verdere toelichting werd aangegeven dat onder de Vmax rijden gevaarlijk is:
brytje008 schreef: ma 09 jul 2018, 18:43 Mensen die onder de Vmax rijden zorgen ook net zo goed voor gevaarlijke situaties, net als mensen die flink te hard rijden.
Ik heb daarop niet meer gedaan dan de vraag gesteld die daar logischerwijs uit voortkomt uit de stelling in de quote hierboven:
Palance schreef: di 10 jul 2018, 16:38 Kan iemand mij het gevaar uitleggen van 129@130?
Kortom, ik trek niks in het belachelijke of het extreme, dat is aan de perceptie van die personen die dat suggereren of klakkeloos aanmenen. Ik ben echter iemand die wel graag weten waarom zulke uitspraken gedaan worden of mensen aan het denken zetten wat de gevolgen kunnen zijn van zo'n uitspraak (een enkele lolbroek had het zelfs over 'trollen'), vandaar de vraagstelling. Ik heb ook geen vraag gesteld of 129@130 hinder is. Ook dat is slechts een aanname geweest.

Toch wel frappant om te zien hoe zo'n vraag een geheel eigen leven gaat leiden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door SnarfFlevoland » di 17 jul 2018, 11:47

^^
Misschien beleef je het zelf niet zo, maar eerlijkheidshalve is de vraag naar het gevaar "129@130" op z'n minst provocant in deze discussië. Je geeft zelf al aan dat je "mensen aan het denken wilt zetten". Mensen interpreteren je reactie dan ook precies zoals je het wilt hebben (hinder i.p.v. gevaar), om ze vervolgens een spiegel voor te houden. Het is maar hoe je een debat levendig wilt houden...

jelger schreef: ma 16 jul 2018, 13:40 Maar het is precies wat ik eerder stelde: Verkeersovertredingen worden veelal met een :booooos: afgedaan (ook hier wel), en met dezelfde :booooos: worden er handhavingsmaatregelen gevraagd jegens *anderen* die ergernis oproepen, maar niet perse een overtreding betreffen. Er zit - bij velen - een zekere dubbele moraal in de roep om meer handhaving.

Dus nee, als de limiet op de snelweg 120km/u is en er wordt met 100km/u ingehaald is dat gewoon rechtmatig. Of het in het licht van de verkeerssituatie handig en sociaal is, is vers 2.
Persoonlijk ben ik van mening dat hierin de verkeerswet in Europa verbeterd moet worden. In Zwitserland heeft men recent een minimumsnelheid van 100 km/h op linkerrijstrook ingveoerd bij snelwegen met 2x3 rijstroken (voorheen 80 km/h), mits de maximumsnelheid niet lager ligt. Het is een begin, maar m.i. een volkomen terechte maatregel.

In Duitsland heb je al de regel dat je binnen een afstand van X meter een ander voertuig moet hebben ingehaald. Doe je dat niet, dan ben je in overtreding, waarop ook een boete staat met een strafpunt. Dat is uiteraard moeilijk te handhaven met flitspalen, maar de Autobahnpolizei met camera kan je daarop staande houden. Verder heb je natuurlijk de regel dat je niet zomaar naar links mag gaan, als je daarmee verkeer van achteren hindert. Dat is natuurlijk niet het geval als er een zee van ruimte is en een achterligger z'n gas los moet laten en/of een beetje moet bijremmen, maar wel als je iemand anders volledig in de ankers dwingt. Dat is naar Duits verkeersrecht onder omstandigheden zelfs "Nötigung", en dat is een misdrijf en geen overtreding meer.

In Polen staat er een boete op het zgn. "rijden met een snelheid dat andere verkeersdeelnemers behinderd" met een variabel boetebedrag. In extreme gevallen is de boete daarvan zelfs net zo duur als 30 km/h te hard bubeko, maar ook voor een kleine overtreding in deze vorm betaal je ongeveer evenveel als een boete van 10 km/h te hard. Dat is een duidelijk signaal.

Kortom: Er zijn hier en daar best maatregelen om bestuurders die onnodig langzaam rijden aan te pakken. Zo legaal is het mogelijk niet om anderen door een langzame snelheid te hinderen en/of een inhaalactie eeuwig te laten duren op de snelweg. Uiteraard beslist de politie in elk individueel geval wat men wil handhaven, en dat is ook goed zo, evengoed ook de politie beslist of hij een snelheidsovertreder aan de kant wil halen of niet. Desalniettemin zouden de maatregelen voor (te) langzame bestuurders in heel Europa verscherpt moeten worden, zodat er een duidelijke lijn is.

Fatsoen komt van twee kanten. En of iets nu legaal is of niet, is niet perse de doorslag. Er zitten zoveel lekken in de wet die door mensen en/of bedrijven (legaal) uitgebuit worden (denk bijv. aan vormen van belastingontduiking), maar of dat ook in orde is?! Zo is ook de verkeerswet niet door god gegeven, maar kan (en moet zo af en toe) aangepast worden.
duikgek89 schreef: ma 16 jul 2018, 11:20 Naar mijn mening zou elke bestuurder moeten proberen om zoveel mogelijk rekening met elkaar te houden, veilig en netjes te rijden en de doorstroming soepel te houden.
Precies, en daarmee zou eigenlijk de discussië beëindigd moeten zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door jelger » di 17 jul 2018, 12:01

^^
Het doet me een beetje denken aan die workflow borden van de milieuzones.

Geen hond die het gaat snappen. Of weet hoe het in de praktijk moet uitvoeren.

Wat ik wel snap is dat het verkeer ook een kwestie van geven en nemen is, en dat je die laatste halve zool echt niet met een woud aan oeverloze regels wel binnen de gewenste conformiteit kan duwen. Het is net als met een burka verbod. Voor welk probleem (welke schaal) gaan we nu een oplossing proberen te bedenken?

Ook de regels in Zwitserland gelden weer niet overal. Hoe vaak zul je iemand met 90km/u zien kachelen op de linkerbaan van 2x3 waar 120 de max is? (want bij 2x2 geldt de regel alweer niet). Ja, die is dan sanctioneerbaar. Leuk, maar als er geen politie in de buurt rijdt heb je er weer niks aan. Moet je dan een kliksysteem inrichten met fotobewijs? Eh..wacht even, smartphone bedienen achter stuur... enfin. :shutup:

Het is per saldo een symptoom van een regel zuchtige maatschappij om zulke dingen in regels te willen vatten.
Maar goed, daar zijn wij Hollanders gelukkig wel van. :geenlach:
SnarfFlevoland schreef: di 17 jul 2018, 11:47
duikgek89 schreef: ma 16 jul 2018, 11:20 Naar mijn mening zou elke bestuurder moeten proberen om zoveel mogelijk rekening met elkaar te houden, veilig en netjes te rijden en de doorstroming soepel te houden.
Precies, en daarmee zou eigenlijk de discussië beëindigd moeten zijn.
Daar ben ik het wel mee eens.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door SnarfFlevoland » di 17 jul 2018, 12:25

jelger schreef: di 17 jul 2018, 12:01 Het is per saldo een symptoom van een regel zuchtige maatschappij om zulke dingen in regels te willen vatten.
Van mij part zouden er heel veel minder regels mogen zijn, daar ligt het niet aan. ;) Het punt is dat mensen vaak de grenzen van de wet opzoeken en iets als "ja maar het mag gewoon" dan meteen als excuus geldt om asociaal (rij)gedrag te legitimeren. Om zulke mensen te dwingen fatsoenlijk te rijden, heb je helaas soms extra regels nodig, anders snappen ze het nooit. Uiteraard kijk ik vol verlangen naar het moment uit dat iedereen zich gewoon sociaal in het verkeer gedraagt (rekening met elkaar houden, veilig en netjes rijden, doorstroming waarborgen etc.), zonder (straf)maatregelen nodig te hebben. Helaas is dat utopie.
jelger schreef: di 17 jul 2018, 12:01Hoe vaak zul je iemand met 90km/u zien kachelen op de linkerbaan van 2x3 waar 120 de max is? (want bij 2x2 geldt de regel alweer niet). Ja, die is dan sanctioneerbaar. Leuk, maar als er geen politie in de buurt rijdt heb je er weer niks aan.
Wat dacht je van een flitspaal die ook bij te langzame voertuigen flitst? Lijkt me geen moeilijke handhavingsmethode. Uiteraard zijn veel verkeersregels moeilijk te handhaven, maar dat mag natuurlijk geen excuus zijn om die regels überhaupt niet te hebben. De politie moet m.i. dan gewoon moeizaam met mankracht de zaak handhaven, zoveel en zover als mogelijk is.
jelger schreef: di 17 jul 2018, 12:01 Maar goed, daar zijn wij Hollanders gelukkig wel van.
Vind ik eerlijk gezegd wel meevallen. Nederlanders nemen het m.i. eerder wat minder letterlijk met de wet als bijv. Duitsers. Heeft voor- en nadelen natuurlijk.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door Palance » di 17 jul 2018, 13:03

SnarfFlevoland schreef: di 17 jul 2018, 11:47 Misschien beleef je het zelf niet zo, maar eerlijkheidshalve is de vraag naar het gevaar "129@130" op z'n minst provocant in deze discussië. Je geeft zelf al aan dat je "mensen aan het denken wilt zetten". Mensen interpreteren je reactie dan ook precies zoals je het wilt hebben (hinder i.p.v. gevaar), om ze vervolgens een spiegel voor te houden. Het is maar hoe je een debat levendig wilt houden...
Er is niets provocatief aan. Ik had liever een inhoudelijke reactie gehad van "Dat onder de VMax rijden altijd gevaarlijk is is vooral overdreven". Want zo'n stelling vind ik nou juist provocatief. Dan stel ik ook terecht de vraag waar die persoon het gevaar dan wel in ziet.

Anderzijds: Uiteindelijk denken mensen toch wel wat ze willen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door SnarfFlevoland » di 17 jul 2018, 13:32

^^
Dan had je natuurlijk ook een principiele vraag kunnen stellen: "Wat is het gevaar van onder de Vmax rijden?". De toevoeging "129@130" is hoe je het ook wilt noemen voor velen provocatief, je kan zien wat het onder de forummers teweeg heeft gebracht. Had je de vraag iets anders geformuleerd, was men er mogelijk wel serieus op ingegaan. Just my 2 cents...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door Palance » di 17 jul 2018, 14:27

Dat 'andere forummers' graag iets anders willen zien, of niet genoeg kennis hebben genomen van de context waarin de vraag gesteld is, daar kan ik uiteindelijk ook weinig aan doen. Maar ik vind het wel jammer dat sommigen bepaalde berichten - al dan niet bewust - met een bepaalde perceptie interpreteren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Onder de maximumsnelheid rijden: recht of verkeershinder?

Bericht door jelger » di 17 jul 2018, 14:32

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie