Verkeersdoden Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Victor » vr 27 apr 2018, 14:56

boe! schreef: vr 27 apr 2018, 9:29 Of er veel fietsers zijn die dit ook zo doen, weet ik niet.
Vorige week nog een dame die ik daarvan "verdacht"...
Ze haalde mij in op een brughelling (ik op een normale fiets), maar na de brug een stuk verderop was ze toch weer langzamer dan ik.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Bluemoon23 » vr 27 apr 2018, 18:33

Mijn beeld is dat de overheid zich erg focust op slachtoffers van auto ongelukken.
Niet alleen de automobilisten, maar ook bijvoorbeeld voetgangersveiligheid (bij aanrijding van een voetganger) is steeds belangrijker bij auto ontwerpen.

Om het aantal slachtoffers onder fietsers te verkleinen zijn er denk ik impopulaire maatregelen nodig zoals de fietshelm verplichten en het begrenzen van de E-bike.
Met als nadeel natuurlijk dat dan vermoedelijk de fiets als vervoermiddel minder populair wordt.....

Ook zou je meer aandacht aan de weginrichting voor fietsers kunnen besteden.
Al die fietsstroken tegenwoordig zijn leuk, maar een echt gescheiden fietspad is toch een stuk veiliger.
Of die paaltjes op fietspaden, bedoeld om gemotoriseerd verkeer te weren, daar zijn ook al aardig wat ongelukken mee gebeurt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Chris » vr 27 apr 2018, 18:48

Er is denk ik specifiek beleid nodig voor ouderen. Zij vormen een steeds groter deel van de verkeersdoden terwijl zij niet meer in dezelfde mate deelnemen aan het verkeer, zelfs als ouderen tegenwoordig mobieler zijn dan ooit.

Personen ouder dan 60 zijn goed voor 288 van de 613 verkeersdoden. Dat is 47% van de verkeersdoden
Personen ouder dan 60 zijn goed voor 149 van de 206 fietsverkeersdoden. Dat is 72% van de verkeersdoden onder fietsers

Voor een algemene helmplicht is geen draagvlak en de cijfers laten ook zien dat het probleem vooral bij de ouderen zit en niet alle fietsers. Van de fietsdoden is maar 12% jonger dan 40 terwijl zij bovengemiddeld veel fietsen. Het aantal kinderen dan omkomt op de fiets is scherp gedaald, van 30 in 2000 naar 4 in 2017. Ook de leeftijd 15-20 heeft een scherpe daling (26 > 4). Dus daar zijn grote vorderingen geboekt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door mavas » vr 27 apr 2018, 19:31

Bluemoon23 schreef: vr 27 apr 2018, 18:33Ook zou je meer aandacht aan de weginrichting voor fietsers kunnen besteden.
Al die fietsstroken tegenwoordig zijn leuk, maar een echt gescheiden fietspad is toch een stuk veiliger.
Juist in de steden zie je dat vrijliggende fietspaden minder goed werken omdat:
- het aantal fietsers drastisch is toegenomen
- er bredere fietsen zijn gekomen (bakfietsen)
- met snorscooters, e-bikes, en gewone fietsers het onderling snelheidsverschil groter is geworden

Daardoor lopen de fietspaden in steden vast en heb je daar juist weer onveiligere toestanden dan op aanliggende fietsstroken (waar mensen gewoon links in kunnen halen(.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Chris » vr 27 apr 2018, 19:41

Een vrijliggend fietspad zou idealiter breed genoeg moeten zijn voor 2x2 fietsers (2 naast elkaar per richting). Maar met name net buiten de bebouwde kom tref je nog veel fietspaden aan van 2 meter breed, soms is dat best vol met wielrenners, trage scholieren en recreatieve fietsers, al dan niet op een e-bike, die elkaar in de weg zitten.

Al die paaltjes zijn inderdaad ook wel een probleem. In een groep zie je ze snel over het hoofd. Volgens mij moeten die gewoon weggehaald worden op de meeste plekken. Die paar keer dat er een auto per ongeluk / expres een fietspad op rijdt lijkt me minder problematisch dan de valpartijen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door duikgek89 » vr 27 apr 2018, 19:51

mavas schreef: vr 27 apr 2018, 19:31 met snorscooters, e-bikes, en gewone fietsers het onderling snelheidsverschil groter is geworden
Maar snorscooters zijn er toch al vele vele jaren? En dan moesten tot pakweg 15 jaar geleden ook de bromfietsen nog op het fietspad.
Of mis ik daar iets?
mavas schreef: vr 27 apr 2018, 19:31Daardoor lopen de fietspaden in steden vast en heb je daar juist weer onveiligere toestanden dan op aanliggende fietsstroken (waar mensen gewoon links in kunnen halen(.
Maar dan krijg je weer het beeld dat snellere jongens telkens tussen het autoverkeer in komen. Hoe wenselijk is dat? Zou het dan niet verstandig zijn om de vrijliggende fietspaden breder te maken (voor zover mogelijk natuurlijk gezien de beperkte ruimte in de stad)? Desnoods trek je in het midden een lijn en voer je de regel in dat men rechts van die lijn moet rijden tenzij men wil inhalen. Maar als je ziet hoe goed het gebod om rechts te rijden op de snelwegen bij/van/naar die grotere steden werkt en daarbij bedenkt hoe weinig discipline of respect voor regels de fietsers en snorfietsers lijken te hebben...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Via » za 28 apr 2018, 12:24

Ik denk dat je in steden beter al het verkeer weer over een gemengde rijbaan kunt afwikkelen gezien de beperkte ruimte en de groter wordende snelheidsverschillen op het fietspad. Met 50 km/h moet dat ook nog wel kunnen...

En paaltjes op fietspaden inderdaad zoveel mogelijk opruimen, sluit me volledig aan bij Chris.

funnydjel
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 19:09

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door funnydjel » zo 10 jun 2018, 19:54

Niet zo heel vreemd, sinds een paar jaar verdwijnen nagenoeg alle gescheiden fietspaden langs 80 wegen en worden fietspaden op de weg. Dit creeert dodenswegen en zijn levensgevaarlijk. Dodentallen zullen nog veel meer stijgen als dit project helemaal afgerond is. Net zo een fiasco als de middenstreep verwijderen waar ze rond 2006 in het Noorden mee zijn begonnen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door waldo79 » zo 10 jun 2018, 20:04

Zou het niet aan meer factoren kunnen liggen dan dat fietsers op 60 km wegen zonder fietspad moeten rijden?

En wat noem je dramatisch stijgende dodentallen? De aantallen lopen niet meer terug, maar ook niet erg omhoog. Al een aantal jaren schommelt het rond 600.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door mavas » zo 10 jun 2018, 20:05

Eerlijk gezegd ken ik in mijn omgeving geen enkele weg waar het fietspad verwijderd is en waar de weg tegelijk naar 60 is gegaan. Ik denk dat dit geen landelijke trend is hoor.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door waldo79 » zo 10 jun 2018, 20:15

Nee, eerlijk gezegd ken ik zo ook geen voorbeeld in mijn omgeving.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Bert65 » zo 10 jun 2018, 21:13

Ik ook niet. Ik zie wel vaak wegen degraderen naar een 60 weg, met fietssuggestiestroken, terwijl het verplichte rijwielpad er nog gewoon ligt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Wouter N14 » ma 11 jun 2018, 7:42

funnydjel schreef: zo 10 jun 2018, 19:54 Niet zo heel vreemd, sinds een paar jaar verdwijnen nagenoeg alle gescheiden fietspaden langs 80 wegen en worden fietspaden op de weg.
Noem er eens een paar?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Chris » di 19 jun 2018, 15:54

De stagnatie van de daling van het aantal verkeersdoden is een Europa-wijd fenomeen:
  • The latest Road Safety Performance Index (PIN) report shows that EU Member States are struggling to make a breakthrough: 25,250 people lost their lives on EU roads in 2017. Although road deaths declined by 2% last year, they have decreased by just 3% over four whole years since 2013.
https://etsc.eu/two-passenger-planes-cr ... very-week/

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door mavas » di 19 jun 2018, 16:13

Ja, de winst is nu maar mondjesmaat te behalen door weginfra te verbeteren of nieuwe aan te leggen. De winst zul je nu vooral behalen als je iets aan afleiding doet in de auto zelf.
Mijns inziens ligt de verantwoordelijkheid hier bij de autofabrikanten, die kunnen hier echt wat mee doen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Chris » di 19 jun 2018, 16:18

Het 12e verkeersveiligheidsrapport: https://etsc.eu/12th-annual-road-safety ... in-report/

Je ziet in veel landen dat vanaf de periode 2010/2012 het aantal verkeersdoden niet structureel meer daalt, maar begint te stagneren of fluctueren in een bepaalde bandbreedte.

Jaar-op-jaarvergelijkingen zijn daarom niet zo zinvol meer, evenals bijvoorbeeld de periode 2010-2017. Omdat het laatste jaar telkens hoger of lager ligt kan een land in de lijst sterk fluctueren. Maar een paar landen hebben sinds 2012 nog echt een structurele daling laten zien (zoals Noorwegen of Estland).

Aantal doden per miljard voertuigkilometer:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door mavas » di 19 jun 2018, 16:28

Zie ik het nou goed dat Nederland het zelfs slechter doet dan Denemarken of Duitsland?!?!?! :o
Ok, dan fluctueert het aantal doden nog, en is er geen echte dalende trend meer, maar dan nog, als we het zelfs structureel slechter doen dan Duitsland of Denemarken dan vind ik dat we wel eens mogen stoppen met bepaalde elementen uit DV.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Chris » di 19 jun 2018, 16:35

Ik denk dat Nederland qua aantal doden per 1 miljard voertuigkilometer relatief slecht scoort vanwege het hoge aandeel fietsdoden op het totaal. Onder auto-inzittenden zou het wel eens de laagste van Europa kunnen zijn. Er zijn denk ik weinig of geen landen waar fietsdoden een derde van het totaal uit maken (zelfs iets meer dan het aantal auto-doden).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Peter » wo 20 jun 2018, 10:40

Wellicht Denemarken. In NW-Duitsland en Vlaanderen wordt ook veel gefietst (met meestal iets onveiligere fietspaden en oversteken), maar dat zal ongedaan worden door streken waar weinig wordt gefietst (Beieren en Wallonie), wielrenners niet meegeteld.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Seat » wo 20 jun 2018, 10:54

De relatieve positie van Nederland is verslechterd omdat andere landen vooruitgang hebben geboekt en wij niet. Ik denk dat meer onderzoek moet uitwijzen welke maatregelen nodig zijn om verder te dalen. De voertuigen zelf? De weginrichting? Gedrag (snelheid, alcohol, telefoongebruik)? Als je naar de statistieken kijkt valt inderdaad op: veel fietsers en veel ouderen.

Ook blijkt uit onderzoek dat mensen zich veiliger wanen indien ze veiligheidsmaatregelen hebben genomen, d.w.z. een helm, airbags, etc. waardoor ze meer risico's nemen en de feitelijke veiligheid juist weer afneemt. Misschien moeten we naar nieuwe maatregelen zoals een maximumsnelheid voor fietsers, verplichte verlichting voor auto's en fietsers (ook overdag), verplicht inschakelen van een automodus op je telefoon waardoor die alleen nog spraakbesturing accepteert, bromfietscertificaat uitbreiden naar e-bikes, alcoholpromillage naar 0,0, puntenaftrek op je rijbewijs als je een ongeval veroorzaakt, verbod op roken in de auto...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Peter » do 21 jun 2018, 9:47

Als de toename vooral komt door valpartijen met e-bikes door ouderen, kan je alleen door ouderen (70+) te verbieden e-bikes te rijden het aantal ongevallen te verminderen. Als je liever hebt dat ouderen achter de geraniums verpieteren dan onze statistieken te bederven iig.

Alle andere niet fiets-gerelateerde oorzaken zoals smart-phone gebruik, spelen ook in de andere landen.

PS Hoe kan een telefoon weten of je bestuurder bent of passagier (in auto, bus of trein) ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door RikB » do 21 jun 2018, 10:58

Misschien dat verkopers en VVN/fietsbond/ANWB massaal 70+ers moeten adviseren de max snelheid van hun ebike te laten verlagen. Gewoon softwarematig (en vrijwillig: 'ik heb de max snelheid aangepast aan uw leeftijd, akkoord?' 8-) ).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Rene » do 21 jun 2018, 14:37

Fietsers appen tijdens het rijden massaal.
Doe daar eens grondig onderzoek naar, zou ik zeggen...

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Basjuh1981 » vr 22 jun 2018, 8:36

Peter schreef: do 21 jun 2018, 9:47 Als de toename vooral komt door valpartijen met e-bikes door ouderen, kan je alleen door ouderen (70+) te verbieden e-bikes te rijden het aantal ongevallen te verminderen. Als je liever hebt dat ouderen achter de geraniums verpieteren dan onze statistieken te bederven iig.
Er wordt toch al jaren geroepen dat de (aankomende) vergrijzing een probleem wordt/is in dit land. Dat probleem lost zich vanzelf wel op.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Peter » vr 22 jun 2018, 9:43

^^ Wil het zoden aan de dijk zetten, dan moet het sterftecijfer onder ouderen nog wel een honderdvoud omhoog.
Jongeren appen dan wellicht vaker onder het fietsen, maar die overleven een aanrijding meestal, terwijl een oudere van 80+er een simpele val met bekkenbreuk niet overleeft. De meeste doden door ongevallen vallen hier thuis overigens, in de douche of badkuip.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Groningen » za 23 jun 2018, 22:54

Rene schreef: do 21 jun 2018, 14:37 Fietsers appen tijdens het rijden massaal.
Doe daar eens grondig onderzoek naar, zou ik zeggen...
Ik denk best wel dat dat invloed heeft. Vandaag ook zo'n mafkikker: al append / klooiend met zijn telefoon komt hij recht op me af. Ik heb even geclaxonneerd: hij schrok enorm. En was het fout gegaan, dan was ik nog degene die 'fout' was geweest ook B(

Maar goed, ik denk dat afleiding in het algemeen een vrij grote rol speelt. En ook dat de telefoon daar een grote rol in speelt. Terwijl volgens mij de wereld er echt niet van omvalt als je een half uur niet met dat ding bezig bent. Mijne ligt dan ook gewoon in mijn jas op de achterbank.

duco
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 13:16

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door duco » ma 16 jul 2018, 14:41

SWOV heeft onlangs een onderzoeksrapport over dodelijke ongevallen in 2016 online gezet.

Wat mij opvalt is de grote rol, en ook grote stijging van kop-staartbotsingen met dodelijke afloop. Dit heeft wellicht te maken met meer drukte, en met meer afleiding van telefoons.

Eerdaags komt de BasisRegistratie Ongevallen in Nederland (BRON) voor 2017 online, dus waarschijnlijk is er binnenkort weer wat media aandacht voor dodelijke ongevallen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Chris » ma 16 jul 2018, 15:01

Passage uit dat rapport:
  • Vijf van de dertien locaties waar een filegerelateerde kop-staartaanrijding plaatsvond waren voorzien van verkeerssignalering (matrixborden). Deze verkeerssignalering stond echter in drie van de vijf gevallen uit. Vijf andere locaties stonden wel bekend als filegevoelig maar waren niet voorzien van verkeerssignalering.
en:
  • Bij 16 van de 27 kop-staartaanrijdingen met een dodelijke afloop reed een vrachtauto (of trekker met oplegger) achterop een voorganger. In dertien van die gevallen reed de vrachtauto achterop een personen- of bestelauto en driemaal op een andere vrachtauto.
Ook relatief veel aanrijdingen met een voetganger:
  • Drie van de acht voetgangers die op de rijksweg werden aangereden bevonden zich daar vanwege een eerder ongeval of pech met hun voertuig. Drie andere voetgangers, waarvan twee jonger dan 18 jaar, liepen onder invloed van alcohol of drugs op de rijbaan. Daarnaast was er eenmaal sprake van een aanrijding van een voetganger bij een benzinestation en eenmaal was het onbekend waarom de voetganger zich op de rijbaan bevond.
Aanbeveling:
  • Smalle enkelbaanswegen voorzien van een cable barrier
    Frontale aanrijdingen op enkelbaanswegen kunnen worden voorkomen door deze wegen te voorzien van een fysieke rijrichtingscheiding. Door de beperkte verhardingsbreedte is er echter vaak geen ruimte voor een geleiderailconstructie. In het buitenland wordt in dergelijke situaties als alternatief de cable barrier toegepast (zie onder anderen Bergh, Carlsson & Moberg, 2005). De kostprijs van de cable barrier is ongeveer de helft van de prijs van de standaard geleiderail-constructie, terwijl de kans op letsel kleiner is dan bij een geleiderail (Hu & Donnell, 2010; Zou et al., 2014).

    (...)

    Recent onderzoek heeft niet kunnen bevestigen noch ontkrachten dat de cable barrier voor motorrijders veiliger of onveiliger is dan de in Nederland meest gebruikte geleiderailconstructie. De onveiligheid op smalle enkelbaanswegen vraagt echter om een maatregel die de kans op dodelijke frontale ongevallen verkleint en daarom om een heroverweging van de eerder genomen beslissing om geen cable barriers toe te passen in Nederland. Een alternatieve maatregel is het verlagen van de snelheidslimiet van 100 naar 80 km/uur. Twee van de acht frontale ongevallen op enkelbaanswegen vonden echter plaats op een 80km/uur-weg. Een snelheidsverlaging naar 80 km/uur is naar verwachting dan ook minder effectief dan de plaatsing van een fysieke rijrichtingscheiding.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Seat » ma 16 jul 2018, 15:31

^^ Heldere conclusies en aanbevelingen. Verder uitbreiden van het inhaalverbod op enkelbaanswegen samen met ene cable barrier, en meer matrixborden op filegevoelige wegen. Helaas heeft het onderzoek zich uitsluitend gericht op de rijkswegen, terwijl het aantal slachtoffers juist lijkt toe te nemen op secundaire wegen vanwege de fietsers.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersdoden Nederland

Bericht door Chris » ma 16 jul 2018, 15:40

Ik ben wel voorstander van cable barriers op 100-wegen. Inhalen kan je daar vaak toch nauwelijks meer. Misschien is een cable barrier ook wel een zetje om een paar inhaalstroken te realiseren. In Zweden geeft zo'n cable barrier toch wel een veilig gevoel.

Plaats reactie