Infrastructuur in Amsterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Nahoj » do 24 mei 2018, 15:38

80km/u op de gehele ring, heel handig, nu is de reistijd vanaf de A2 naar de A8/A7 en vice versa linksom en rechtsom ongeveer gelijk. Met alles op 80km/u is de westelijke ring strak het snels / minst traag. Hiermee zal de drukte daar dus toenemen. Juist het gebied dat bijna volledig omgeven is met bebouwing.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » do 24 mei 2018, 16:03

80 op de A10-West en A10-Zuid kan ik me ergens wel voorstellen.
Daar heb je ook de A5 en A9 voor handen, waarbij een lagere vmax op de A10 het gebruik van die (ver)nieuw(d)e alternatieven kan stimuleren.
Op de A10-Noord en Oost is het totaal niet realistisch en lijkt het enige effect automobilistje pesten. De verkeersdruk binnen de ring kan er juist wel eens door toenemen.
Inderdaad maar goed dat de gemeente er niet over gaat.

Dat ontmoedigen van parkeren op de gracht is trouwens een prima maatregel. Amsterdam kent nu al vrij goede P+R-voorzieningen, waar je goedkoop kunt staan en waarmee je toch redelijk vlot in hartje Amsterdam bent. Laat ze de verhoging van de parkeertarieven in het centrum vooral gebruiken om de P+R's en hun OV-verbindingen naar het centrum te verbeteren.
Om auto's van de straat te krijgen zijn en worden de laatste jaren ook enkele nieuwe parkeergarages gebouwd, zoals onder de Boerenwetering en bij het nieuwe metrostation Rokin.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 mei 2018, 0:51

Chris schreef: do 24 mei 2018, 14:26 Mag je nu nog 50 in woonstraten in Amsterdam? Of rekken ze de definitie van woonstraten uit tot alle doorgaande wegen?
Ik neem toch aan dat er geen 30 gaat gelden op wegen als de Wibautstraat-Weesperstraat, de IJtunnel en de Nieuwe Leeuwarderweg. Op wegen als de Overtoom zou ik het wel begrijpen, maar daar kun je nu in de praktijk ook al moeilijk 50 rijden.
Schelpenpaadje schreef: do 24 mei 2018, 16:03Dat ontmoedigen van parkeren op de gracht is trouwens een prima maatregel. Amsterdam kent nu al vrij goede P+R-voorzieningen, waar je goedkoop kunt staan en waarmee je toch redelijk vlot in hartje Amsterdam bent. Laat ze de verhoging van de parkeertarieven in het centrum vooral gebruiken om de P+R's en hun OV-verbindingen naar het centrum te verbeteren.
Wie lang parkeert, gaat sowieso niet aan de gracht staan. Dat mag vaak niet eens voor langere tijd. En voor wie kort parkeert, is een P+R geen goed alternatief door de verhoudingsgewijs lange tijd voor voor- en natransport. Ik ben vaak voor 1-3 uurtjes in Amsterdam. Ik ga dan echt geen P+R opzoeken, kost me teveel tijd. Ik rij gewoon door tot de parkeergarage bij de Bijenkorf of de Kalvertoren. Dat zal ik ook blijven doen als het € 7,50 per uur gaat kosten. Daarvoor is de besparing te klein als ik de auto bij bijvoorbeeld de ArenA ga parkeren en dan met de metro verder moet. Voor die hooguit een paar keer per jaar dat ik in Amsterdam ben...

Heeft de gemeente überhaupt wat te zeggen over de parkeertarieven in parkeergarages die door commerciële partijen geëxploiteerd worden? De Bijenkorfgarage wordt bijvoorbeeld door Q-Park geëxploiteerd en als die de prijs op € 6,00 per uur zou willen houden, gaat de gemeente dan ingrijpen?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door duikgek89 » vr 25 mei 2018, 0:58

Tijdje terug hebben we met Parkbee in de stad geparkeerd, dat ging best goed en was niet zo bezopen duur.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » vr 25 mei 2018, 9:00

Coen Tunnel schreef: vr 25 mei 2018, 0:51
Schelpenpaadje schreef: do 24 mei 2018, 16:03Dat ontmoedigen van parkeren op de gracht is trouwens een prima maatregel. Amsterdam kent nu al vrij goede P+R-voorzieningen, waar je goedkoop kunt staan en waarmee je toch redelijk vlot in hartje Amsterdam bent. Laat ze de verhoging van de parkeertarieven in het centrum vooral gebruiken om de P+R's en hun OV-verbindingen naar het centrum te verbeteren.
Wie lang parkeert, gaat sowieso niet aan de gracht staan. Dat mag vaak niet eens voor langere tijd. En voor wie kort parkeert, is een P+R geen goed alternatief door de verhoudingsgewijs lange tijd voor voor- en natransport. Ik ben vaak voor 1-3 uurtjes in Amsterdam. Ik ga dan echt geen P+R opzoeken, kost me teveel tijd. Ik rij gewoon door tot de parkeergarage bij de Bijenkorf of de Kalvertoren. Dat zal ik ook blijven doen als het € 7,50 per uur gaat kosten. Daarvoor is de besparing te klein als ik de auto bij bijvoorbeeld de ArenA ga parkeren en dan met de metro verder moet. Voor die hooguit een paar keer per jaar dat ik in Amsterdam ben...
Natuurlijk hangt het af van je bestemming, ligging ten opzichte van P+R's en verblijfsduur hoe interessant een P+R is. En zoveel mensen zoveel wensen en prioriteiten.

Ik moet regelmatig in het centrum van Amsterdam zijn, soms ook voor maar een paar uurtjes, en vind de P+R Zeeburg dan een uitkomst. Je staat met 12 minuten op Centraal en binnen een half uur op veel bestemmingen in het centrum. Een groot deel van die tijd ben je ook kwijt met de auto vanaf de ring naar een parkeerplaats of -garage in het centrum, waarbij je voor een parkeerplaats op straat ook nog zult moeten zoeken, en je in veel gevallen je auto verder van je bestemming zult hebben staan dan de dichtstbijzijnde OV-halte. Gebruik van een P+R kost voor een hele dag minder dan één uur parkeren in het centrum en doordat je overal kunt instappen ben je minder plaatsgebonden voor de terugreis.

Ik zeg niet dat een P+R altijd beter is. Zoals je al zegt zijn er meer alternatieven voor parkeren op straat. Genoeg om er voor te zorgen dat blik langs de gracht in elk geval niet meer van deze tijd is.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Rein » vr 25 mei 2018, 9:04

Voor mijn werk moet ik zo af en toe een uurtje of anderhalf uur in het centrum van Amsterdam zijn. In die gevallen parkeer ik vaak op één van de grachten. Als je daar niet meer zou mogen parkeren moet ik waarschijnlijk een stuk verderop parkeren. Erg vervelend, want het kost kostbare werktijd.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door sven_engelen » vr 25 mei 2018, 16:14

Nou hoop ik niet dat wegen als de Gooiseweg, Piet Heintunnel en IJtunnel naar 50km/u of zelfs lager gaan. Of zelfs stadsboulevard worden als in Utrecht.
Svenlo

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Jackbauer1350 » vr 25 mei 2018, 16:31

^^ Met de plannen om een deel van de S103/S104 (ex-N200) af te waarderen naar 50 km/u zal mij niks meer verbazen.

Wat betreft Utrecht, daar is 't Goylaan van 2x2 rijstroken versmald naar 2x1 en dat werkt een partij perfect zeg...
(Zat afgelopen week in het programma Van Onze Centen op SBS6)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door mavas » di 17 jul 2018, 14:30

Vanaf 21 juli zijn er nieuwe hoofdroutes door de binnenstad:
Nieuwe hoofdroutes door de binnenstad
10 juli 2018

Na de succesvolle maatregelen op het Muntplein is er vanaf zaterdag 21 juli 20.00 uur ook geen doorgaand autoverkeer meer mogelijk voor het Centraal Station langs en door de Paleisstraat. Op de Nieuwezijds Voorburgwal geldt dan eenrichtingsverkeer, van het station richting het Paleis op de Dam. Er komt zo meer ruimte voor bewoners, fietsen, wandelen, spelen en groen in de buurt. Tegelijk blijft het gebied goed bereikbaar voor verkeer dat er wél moet zijn, zoals laad- en losverkeer en bewoners. Er is soms wel extra reistijd.

Groei
Amsterdam groeit en blijft groeien. Het groeiend aantal Amsterdammers, bezoekers en toeristen dat zich verplaatst in de stad, zet de schaarse openbare ruimte nog verder onder druk. Vooral in de binnenstad. Het centrum van Amsterdam is niet gebouwd voor de auto. In vergelijking met andere steden zoals Den Haag en Rotterdam is er aanzienlijk minder ruimte voor verkeer.

Nieuwe hoofdroutes
Onderzoek toont aan dat 40 tot 60 procent van het autoverkeer overdag in de binnenstad geen bestemming in het stadshart heeft. Gerichte maatregelen kunnen dit autoverkeer een alternatieve, minder belastende route bieden. Het onderzoek laat verder zien dat het niet efficiënt is het stadshart als doorgaande route te gebruiken. Maar de nieuwe hoofdroutes door de binnenstad zorgen vooral voor minder druk op de openbare ruimte.
https://www.amsterdam.nl/actueel/nieuws ... Banner%201
De routes: https://assets.amsterdam.nl/publish/pag ... -v3web.pdf
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door mavas » di 17 jul 2018, 14:33

De Prins Hendrikkade kan niet meer gebruikt worden voor doorgaand verkeer door bovenstaande maatregelen. Dat betekent dat doorgaand verkeer via de noordzijde langs het station zal moeten rijden, over de S100. De afsluiting van de Prins Hendrikkade heeft te maken met het project de Entree, dat een complete herinrichting van het stationsgebied inhoudt:
Amsterdam krijgt een nieuwe entree. Prettig, veilig en goed bereikbaar voor reizigers, bezoekers en omwonenden. Met minder auto’s, meer ruimte voor voetgangers en fietsers en meer wateren. Vanaf 2018 starten de werkzaamheden aan de centrumkant van Amsterdam Centraal. Het gebied wordt vernieuwd vanaf het stationsgebouw tot Damrak en van Schreierstoren tot de Droogbak. De Entree sluit aan op de Rode Loper en samen vormen zij straks de entree van Amsterdam. Als alles volgens plan verloopt, gaat het werk zo’n vijf jaar duren.

Waar en wat?

■Voor het station komt meer water.
■Onder water komt een fietsenstalling voor 7.000 fietsen.
■De Prins Hendrikkade krijgt een nieuwe inrichting tussen de Schreierstoren en de Droogbak.
■Tussen Damrak en Martelaarsgracht wordt de weg autovrij.
■De Westertoegang, de weg onder de treinsporen aan de westkant van het Stationseiland, wordt verdiept.
■Alle tramhaltes en tramsporen worden vernieuwd. Het stationsplein wordt van natuursteen en de brug wordt verbreed.
■Er komen nieuwe aanlegsteigers en onder de grond komt ruimte voor voorzieningen voor de rederijen.
Meer informatie: https://www.amsterdam.nl/projecten/entree/
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » di 17 jul 2018, 14:52

Gelukkig, een nieuw project waarvoor we nog tien jaar van de straat zullen zijn en waarvoor we, door de overrun, nog lang extra gemeentebelasting zullen mogen betalen. :wall: Desalniettemin vind ik dit stukje Centrum een ramp om me doorheen te verplaatsen, met welk vervoersmiddel dan ook. Een oplossing is gevraagd. Het is wel weer heel makkelijk om auto's de prijs te laten betalen, dus ik zou hopen dat men dan tenminste zorgt voor goede doorsteken naar de S100 aan weerszijden van het projectgebied. Doorsteekjes via Droogbak en Oosterdokskade dus.

Nog los van het feit dat die doorsteekjes niet heel ruim zijn uitgebouwd, zijn ze ook niet lekker toegankelijk. Simpel voorbeeld: ik kwam onlangs van de Singel af en werd eerst naar de Nieuwezijds Voorburgwal gedwongen, om vanaf daar richting Oost geen enkel alternatief te hebben dan deze verkeersfuik in te rijden. En dat terwijl ik had gehoopt op 'gewoon' via Droogbak naar de S100.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door mavas » di 17 jul 2018, 15:10

De Droogbak is dan ook vanaf begin 2018 afgesloten geweest, om de doorrijhoogte te vergroten. Die zul je nu veel beter kunnen gebruiken om door te steken naar de S100.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » di 17 jul 2018, 15:26

Mijn ervaring is nog maar een week of twee terug; weet niet of dat met die verbouwing te maken had. Waar het voor mij fout ging, is dat ik op het kruispunt Martelaarsgracht/Prins Hendrikkade alleen maar rechtsaf kon, waar ik had gehoopt met een vlugge linkerbocht naar de Droogbak te kunnen. Dubbel irritant omdat ik naar dat punt was geleid vanaf de Singel. Had ik op de Singel kunnen blijven, dan was ik uitgekomen op een punt waar ik wél linksaf had gemogen naar de Prins Hendrikkade richting Droogbak. Maar goed, dat lijkt nu wel ten goede te veranderen. Als ik het goed begrijp, zul je vanaf de Martelaarsgracht verplicht linksaf moeten (dus toegang tot Droogbak-onderdoorgang en Haarlemmer Houttuinen), terwijl je vanaf het Damrak juist verplicht rechtsaf moet (dus toegang tot onderdoorgang Oosterdokskade).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Vinny » wo 18 jul 2018, 8:02

Pino schreef:Waar het voor mij fout ging, is dat ik op het kruispunt Martelaarsgracht/Prins Hendrikkade alleen maar rechtsaf kon,
In 2008 kon dat al niet. In 2007 is dat hele plein geherprofileerd, maar ik ben eigenlijk vergeten hoe het daarvoor was. Volgens mij kon je ook toen daar niet naar links.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » wo 18 jul 2018, 9:48

Ik geloof je zo. Maar zo vaak rijd ik daar niet met de auto, dus dat had ik niet paraat. Ik accepteer daarvoor natuurlijk alle schuld en wijs niet met de vinger naar anderen voor mijn ongemak van dat moment. Maar ik veroorloof me wel de structurele opmerking dat verkeer afkomstig uit de binnenstad hier dus verplicht de Prins Hendrikkade op wordt geduwd, terwijl velen misschien wel liever via de Droogbak de ruimte in hadden gewild van de S100. En dan klagen dat de Prins Hendrikkade voor Centraal Station zo'n hopeloze verkeerskluwen is die maar beter afgesloten kan worden. Als deze situatie sinds een jaar of tien bestaat, is tien jaar terug misschien een verkeerde keuze gemaakt.

Maar goed, dit gaat dus veranderen. Ik juich het toe, maar het zal wel tot klachten leiden van mensen die van vanaf deze kant van de binnenstad richting IJtunnel willen...

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Bert65 » wo 18 jul 2018, 10:12

Dat is dus het probleem van het beleid in Amsterdam; men wil het (doorgaande) verkeer uit het centrum weren. Om dat te bereiken zijn straten afgesloten, delen eenrichting geworden en wordt alles via Rokin, Damrak naar de PH-kade geleid. Nu dat projectje gelukt is, komen ze er bij de gemeente achter dat er veel verkeer op de PH-kade bij is gekomen en nu lossen ze dat probleem op door weer nieuwe routes te maken zodat het nu ergens anders vol kan lopen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Vinny » do 19 jul 2018, 8:05

Ze hebben tussen 2000 en 2005 een lusroute door de binnenstad bedacht, echter die is door allerlei uitgelopen werkzaamheden nooit zo uitgevoerd. Ik heb die schetsen toen ook op mijn bureau gekregen en ik moet zeggen dat dat er niet verkeerd uitzag. Met eenrichtingverkeer ben je toch een aantal conflicten kwijt op kruispunten waardoor de doorstroming verbetert.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Kaaiman » za 21 jul 2018, 8:26

Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Groningen » za 21 jul 2018, 21:31

^^ Ja, maar dat wordt het volgende project: bij het uitstappen op CS controle van je rolkoffer om er zeker van te zijn dat er alleen zachte wieltjes onder zitten die geen geluid maken. Dat geeft minder geluidsoverlast en is goed voor de leefbaarheid.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Pino » wo 09 jan 2019, 17:49

Rein schreef: wo 09 jan 2019, 16:50 Inderdaad was/is de gedachte dat IJburg relatief verkeersluw zou worden. Vandaar dat ooit is gedacht dat er maar één ontsluitingsweg zou komen en dat die max 2x1 zou zijn. Dat ooit de tweede brug aan de achterkant is gebouwd is eigenlijk een godswonder. Volgens mij was dat in eerste instantie nooit de bedoeling geweest.
Hadden ze er misschien de metro naartoe moeten leggen als in eerste instantie gepland in plaats van tram 26. En voor fietsers een wat directere verbinding met het centrum dan de Amsterdamse Brug :facepalm:

Overigens is IJburg als zeer autoluwe wijk nog heel redelijk gelukt. Het is toch een wijk met ruim 20.000 inwoners waarvoor iedereen die erin of eruit wil het moet hebben van één van de twee 2x1-invalswegen. Het feit dat dat geen totale verkeerschaos oplevert, zegt iets over het gebruik van andere vervoersmiddelen - denk je eens een kleine stad in die zo slecht over de weg ontsloten was. In de tussentijd blijf ik deze benadering te minimaal vinden; er zijn altijd gevallen waarin OV geen optie is en naarmate het inwonertal groeit, groeit ook het absolute aantal verplaatsingen dat over de IJburglaan moet. Los daarvan wil ik niet weten hoe het zou moeten met hulpdiensten bij een grotere calamiteit op juist die ene as. Of gewoon een simpel spoedgeval ergens achterin IJburg als de boel tijdens de spits gewoon vast staat.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Vinny » wo 09 jan 2019, 20:25

De Piet-Hein tunnel is verkeerd ontworpen: de tram had gewoon aan de noordkant van de S 114 moeten lopen. Dan had je bij afrit IJburg veel minder conflicten gehad en als ik op Open Streetmap wat rondstruin dan wordt Zeeburg nu ook al in hoog tempo volgebouwd op een manier die het ongelijkvloers maken van de kruising Zuiderzeeweg - IJburglaan zo goed al onmogelijk maakt.

Wat mij betreft dikke faal van de gemeente Amsterdam, maar dat gezegd hebbend: ik zie zo snel even geen makkelijke oplossingen. Ik denk dat een uitbreiding van de Zeeburgerbrug waarschijnlijk de enige reeële oplossing is om verkeersgroei in die hoek van Amsterdam te accomoderen. En die gaat er wel komen als IJburg eindelijk zijn gewenste uitbreiding in noord-oostelijke richting krijgt. Dat wordt gezellig aanschuiven in de file vrees ik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Pino » wo 09 jan 2019, 20:55

Vinny schreef: wo 09 jan 2019, 20:25 De Piet-Hein tunnel is verkeerd ontworpen: de tram had gewoon aan de noordkant van de S 114 moeten lopen. Dan had je bij afrit IJburg veel minder conflicten gehad en als ik op Open Streetmap wat rondstruin dan wordt Zeeburg nu ook al in hoog tempo volgebouwd op een manier die het ongelijkvloers maken van de kruising Zuiderzeeweg - IJburglaan zo goed al onmogelijk maakt.
Volgens mij is de kleine afstand tussen die kruising en de tunnel een groter beletsel dan de nieuwbouw op Zeeburgereiland. In het noordoostelijke kwadrant van het kruispunt is nog genoeg ruimte voor een ongelijkvloerse kruising (Haarlemmermeeraansluiting). Met een Haarlemmermeeraansluiting zou je aan de noordwest-kant echter heel snel moeten invoegen voordat je in de 2x2-tunnel komt. In het zuidwestelijke kwadrant zou een korte uitvoeger minder problematisch zijn, maar dan zou de tram weer opzij moeten en dat zal zo kort op de tunnel dan weer niet kunnen. Nou ja, misschien met verlegging van de Zuiderzeeweg, maar dan is het Zeeburgereiland inmiddels inderdaad te vol gebouwd. En ja, die tram had wellicht beter aan de noordkant kunnen liggen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Jackbauer1350 » wo 09 jan 2019, 21:39

Die tram 26 zit behoorlijk aan z'n max. Pas geleden moest ik er voor het eerst sinds vier jaar weer eens gebruik van maken in de ochtend. Leek wel veetransport. Zo vol dat je tegen de deur gedrukt stond.
Nu is in de laatste paar jaar ook het Zeeburgereiland bebouwd waarbij een extra tramhalte is gekomen en ook een extra kruising in de S114. En er komen nog woningen bij. Ook op de ruimte tussen de monding van het Amsterdam-Rijnkanaal en de Zuiderzeeweg is men druk bezig.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » wo 09 jan 2019, 21:48

In theorie zou je tram 26 uit de Piet Heintunnel verdiept diagonaal de kruising IJburglaan-Zuiderzeeweg kunnen laten kruisen. De halte bij de P+R kun je dan vervangen door een halte die min of meer is vormgegeven als de halte Rietlandpark. De S114 moet dan een stukje naar het zuiden opschuiven. Een opwaardering tot een meer volwaardige metrolijn komt dan al een stukje dichterbij.

Als je de ontsluiting van IJburg wilt verbeteren zou ik trouwens niet investeren in meer asfalt maar in een tweede metro of hoogwaardige tram vanaf de kant van Diemen. Dit geeft een snellere toegang tot de trein en metro en bestemmingen met veel banen zoals Zuidoost, de Zuidas en Schiphol dan de route via Centraal. IJburg is als autoluw stadsdeel redelijk geslaagd. Als je (toekomstige) bewoners gaat verwennen met meer capaciteit voor auto's zal dat concept verwateren met alle gevolgen van dien voor de verkeersstructuur die juist is afgeleid van de autoluwe visie.

Als het ooit tot een tweede Zeeburgertunnel zou komen zie ik ook wel wat in een combinatie met een doorgetrokken Ringlijn tot station Amsterdam-Noord.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Pino » wo 09 jan 2019, 22:19

Jackbauer1350 schreef: wo 09 jan 2019, 21:39 En er komen nog woningen bij. Ook op de ruimte tussen de monding van het Amsterdam-Rijnkanaal en de Zuiderzeeweg is men druk bezig.
Dat wordt de Sluisbuurt: ook autoluw maar met hoogbouw. Plannen nog niet definitief, maar reken op een 5000 woningen. Vind het een goede zaak, maar je kunt uittellen wat het met de verkeersdruk in dit deel van Amsterdam zal doen.

Lijn 26 zit niet alleen vol; de frequentie zit ook zo ongeveer aan zijn maximum. De keuze om daar, in afwijking van eerdere plannen, geen metro van te maken is ongelukkig. Ook voor het wegverkeer van en naar het stadsdeel dat je nu eenmaal onvermijdelijk overhoudt. Of die metrolijn vervolgens ook zou moeten worden doorgetrokken (met Diemen doel je op treinstation Diemen-Zuid, voor overstap richting Almere, Amersfoort en Schiphol?) laat ik voor OV-draden en -fora.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Chrysa » wo 09 jan 2019, 22:40

In de nabije toekomst gaat lijn 26 met gekoppelde trams rijden, dat zou al een stuk moeten schelen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Rein » wo 09 jan 2019, 22:53

Schelpenpaadje schreef: wo 09 jan 2019, 21:48 IJburg is als autoluw stadsdeel redelijk geslaagd.
Waar baseer je dat op? Ondanks de beroerde ontsluiting en stevige parkeertarieven (voor een buitenwijk) kan je moeilijk stellen dat er weinig autoverkeer op IJburg is.
Schelpenpaadje schreef: wo 09 jan 2019, 21:48 Als je (toekomstige) bewoners gaat verwennen met meer capaciteit voor auto's zal dat concept verwateren met alle gevolgen van dien voor de verkeersstructuur die juist is afgeleid van de autoluwe visie.
Nou met dat verwennen zal het wel meevallen. De nieuwe eilanden die nu ontwikkeld worden krijgen per woning 0,1 parkeerplaatsen op openbaar terrein. Overigens zal door de toename van bewoners (en daarmee auto's) de druk op de twee ontsluitingswegen van IJburg (en dan met name die aan de kant van de A10) nog verder vergroot worden. De ontsluitingsweg naar de A1 (en A9) heeft overigens nog wel voldoende capaciteit en mocht het daar heel erg druk worden dan kan aan die kant de busbaan nog worden opgeofferd.
Chrysa schreef: wo 09 jan 2019, 22:40 In de nabije toekomst gaat lijn 26 met gekoppelde trams rijden, dat zou al een stuk moeten schelen.
Dat zal vast schelen, maar het aantal inwoners in die hoek van Amsterdam groeit door vele nieuwe bouwprojecten ook stevig. En als gevolg van de lage parkeernormen (en de vrij verre fietsafstand naar de stad) zal lijn 26 alleen maar meer reizigers krijgen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Pino » wo 09 jan 2019, 23:25

Die 0,1 parkeerplaats moet ook wel met enige korrel zout genomen worden; die houdt feitelijk in dat inpandig parkeerplaats moet worden geregeld. Wat je bij heel veel projecten ziet de afgelopen jaren (maakt het er uiteraard niet goedkoper op). Hoe dan ook heb je gelijk waar je zegt dat nieuwbouw natuurlijk meer autoverkeer gaat genereren. Al neemt maar een klein deel van de nieuwe bewoners de auto, dan nog kan het de ontsluiting met gemak over de streep van de volkomen verstopping trekken. Langere trams 26 gaan daarbij ook niet helpen, want dat levert langere roodtijd op bij de kruisingen -> metro of volledig ongelijkvloers graag!

Overigens denk ook ik dat het autoluwe IJburg een redelijk succes is. Dat lees je alleen minder af in het feit dat je nog veel auto's ziet; je moet het concluderen uit het feit dat hier een stadsdeel ter grootte van een kleine stad met één 2x1-weg niet volkomen dicht is geslibd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » wo 09 jan 2019, 23:33

Ik doelde op deze constatering:
Pino schreef: wo 09 jan 2019, 17:49 Het is toch een wijk met ruim 20.000 inwoners waarvoor iedereen die erin of eruit wil het moet hebben van één van de twee 2x1-invalswegen. Het feit dat dat geen totale verkeerschaos oplevert, zegt iets over het gebruik van andere vervoersmiddelen - denk je eens een kleine stad in die zo slecht over de weg ontsloten was.
Ik steek niet de vlag uit voor een doorslaand succes, maar ben het eens dat het beleid er tot op zekere hoogte voor zorgt dat mensen andere keuzes maken. Door dit los te laten zou je meer problemen veroorzaken dan je oplost.

Als je visie is een wijk te ontwikkelen die autoluw is kun je daarin beter consequent zijn. Door de bijzondere keuzes die worden gemaakt qua capaciteit en parkeernormen richt IJburg zich vooral op huishoudens die zo willen en kunnen leven. Als je gaat tornen aan bepaalde elementen, zoals meer capaciteit voor de S114, maak je de wijk interessanter voor een breder publiek. Door het specifieke concept van het stadsdeel te laten verwateren creëer je problemen met bereikbaarheid en parkeren op andere wegen en woonstraten. En ontkom je niet aan nieuwe investeringen om ook de rest van de infrastructuur af te stemmen op een hoger autobezit en -gebruik.

Vooral een OV dat tegen zijn limiet aan loopt is een risico voor een stadsdeel dat hier sterk op leunt, zowel in het dagelijks leven van de huidige bewoners als voor het type bewoners dat er de komende jaren nog bijkomt.

IJburg heeft al een extra ontsluiting op de A1 gekregen maar mist een hoogwaardige OV-ontsluiting in zuidelijke richting. Door het stadsdeel directer te verbinden met bestemmingen waar bewoners werken biedt je een beter alternatief voor mensen die voor hun woon/werkverkeer nu toch afhankelijk zijn van de auto.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Jackbauer1350 » do 10 jan 2019, 1:21

Tram 26 zal in ieder geval nog worden verlengd naar het nieuwe eiland. Misschien is die lijn ook nog wel door te trekken richting Diemen. Of de tramlijn ondersteunen met een paar buslijnen.
Tram 26 is ook een best storingsgevoelige lijn wat met name vanwege de Piet Heintunnel irritant is. Er worden bij storingen wel bussen ingezet maar dat duurt toch even voor dat op gang komt.
Bij de noodbushaltes en de halte van lijn 37 ter hoogte van de P+R staat het er dan zwart van de mensen als zo'n storing tijdens de ochtend- of avondspits gebeurt.

Plaats reactie