Geleiderail met zonnecellen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Geleiderail met zonnecellen

Bericht door Robonus » do 19 jul 2018, 11:13

Snelwegfreak wees mij op dit merkwaardige concept. Geleiderail met geintegreerde zonnecellen.
https://twitter.com/ProvincieNH/status/ ... 5800460289
Afbeelding


In de link staat dat de cellen zelf op flexibele folie zijn geplaatst maar alsnog vraag ik me af of dit een gecertificeerd systeem is. Zelfs de anti-verblindingslamellen moeten bijvoorbeed gecertificeerd zijn volgens norm EN 12676 -1 om te garanderen dat ze de geleiderail niet nadelig beïnvloeden.

Daarnaast introduceer je een geheel nieuw risico. Ik heb me laten vertellen dat één standaard zonnepaneel ongeveer 40V ouptut geeft en deze normaal per 10 (=400V) naar de omvormer gaan. Ik vraag me af hoe ze dat in dit systeem verwerken? Loopt er een dikke kabel door de rail met 100+ volt o.i.d.? Bij een aanrijding gaat die dan gegarandeerd stuk en dat in een stalen, prima geleidende systeem lijkt dat me erg onwenselijk.. :geenlach:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geleiderail met zonnecellen

Bericht door Chris » do 19 jul 2018, 16:45

Nog een artikel hierover: https://www.ensoc.nl/nieuwsarchief/bran ... -vangrail/
  • Het wachten is op de eerste resultaten: is en blijft er een goede elektriciteitsproductie? Blijft de folie goed functioneren langs een weg in alle seizoenen? Kunnen we de energie goed verzamelen en transporteren, ook als er een onderdeel uitvalt? Of de proef met zonnecellen op de vangrail succesvol is, wordt najaar 2019 bekend. De volgende stap is om een onderzoek te doen op grotere schaal, langs verschillende soorten wegen.
En misschien de belangrijkste onderzoeksvraag ontbreekt, hoe werkt dit na een aanrijding? Want daar zijn geleiderails voor bedoeld.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Geleiderail met zonnecellen

Bericht door Schelpenpaadje » do 19 jul 2018, 17:22

Het zal goedkoper, effectiever en veiliger zijn om de zonnecellen op het talud/berm te plaatsen, buiten de geleiderail. Getuige de foto is daar ruimte zat. Scheelt een hoop onderzoek.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Geleiderail met zonnecellen

Bericht door Willem » do 19 jul 2018, 20:50

Even een blanco vraag van mij als totale leek: wordt de hiermee opgewekte stroom gebruikt voor de verlichting van dit wegdeel of om zeg de naburige woningen van stroom te voorzien?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Geleiderail met zonnecellen

Bericht door Attietattie » do 19 jul 2018, 21:31

^^ Ja.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Geleiderail met zonnecellen

Bericht door duikgek89 » vr 20 jul 2018, 9:22

Schelpenpaadje schreef: do 19 jul 2018, 17:22 Het zal goedkoper, effectiever en veiliger zijn om de zonnecellen op het talud/berm te plaatsen, buiten de geleiderail. Getuige de foto is daar ruimte zat. Scheelt een hoop onderzoek.
DIe mogelijkheid heb je niet overal. De test kan best bedoeld zijn om zo'n systeem later op een andere locatie toe te passen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Geleiderail met zonnecellen

Bericht door Lekkere Kwal » vr 20 jul 2018, 11:45

Robonus schreef: do 19 jul 2018, 11:13Ik heb me laten vertellen dat één standaard zonnepaneel ongeveer 40V ouptut geeft en deze normaal per 10 (=400V) naar de omvormer gaan.
De werkspanning is geheel afhankelijk van de configuratie van de cellen. Het is eigenlijk net als bij een accu: daar combineer je ook cellen tot een blok dat 1 voedingspunt heeft. Het aantal cellen dat in serie staat x de piekspanning per cel is de piekspanning van het gehele blok. Een 9V batterij zoals in speelgoed heeft 6 cellen van 1.5V, een 12V autoaccu heeft 6 cellen van 2.1V.

Je kan dus niet zeggen dat 'een accu' altijd 12V piek levert, en dus ook niet dat 'een paneel' altijd 40V piek levert. Dan moet je toch echt de configuratie van deze opbouw weten. Die zal waarschijnlijk anders zijn dan bij een regulier paneel, wellicht heeft men zelfs tussenliggende spanningsregelaars toegevoegd die ervoor zorgen dat gehele 'rail' een lage spanning voor de stroomafvoer kan gebruiken (zoals bijv 24V of 48V). Dan verlies je iets aan efficientie maar haal je ook het electrocutiegevaar weg.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Geleiderail met zonnecellen

Bericht door mavas » vr 20 jul 2018, 12:37

Er is ook een nieuwsbericht van zelfs:
Flexibele zonnecellen in de vangrail
Voor het eerst ter wereld zijn er zonnecellen aangebracht op een vangrail. Het gaat om een stuk van 72 meter op een vangrail naast de provinciale weg N194 bij Heerhugowaard. Het is een proef met flexibele folie met zonnecellen.
Onderzocht wordt of op een veilige en duurzame manier energie kan worden opgewekt voor wegverlichting en matrixborden, of voor levering aan het elektriciteitsnet. De proef duurt een jaar.

Vangrail
Zonnecellen kunnen naast de bekende zonnepanelen ook ingebouwd worden in flexibele folies. Deze technologie is volop in ontwikkeling en het rendement wordt steeds beter. Gedeputeerde Elisabeth Post (Mobiliteit): “Ik ben enorm trots dat wij in Noord-Holland de primeur hebben. Zonnecellen op en langs onze wegen vergroten de mogelijkheden om op nieuwe plaatsen zonne-energie op te wekken, lokaal te gebruiken en beschikbare ruimte slim te benutten.

Praktijkproef
Onlangs werd de flexibele folie met zonnecellen aangebracht in de dubbele vangrail naast de provinciale weg N194 bij Heerhugowaard. Er zijn in deze proefopstelling twee soorten folies gebruikt om de resultaten te vergelijken: met een breedte van 37 cm en 50 cm. Eind juli volgt installatie van de elektrische apparatuur en het trekken van de kabels.

Vorig jaar is ervaring opgedaan met een kleine pilot-opstelling. Dit gaf vertrouwen om de proef bij de N194, onderdeel van project N23 Westfrisiaweg, te bouwen. Nu is het wachten op de eerste resultaten: is en blijft er een goede elektriciteitsproductie? Blijft de folie goed functioneren langs een weg in alle seizoenen? Kunnen we de energie goed verzamelen en transporteren, ook als er bijvoorbeeld een onderdeel uitvalt? Om op deze en andere vragen antwoord te geven, is er apparatuur geplaatst die veel data verzamelt van de pilot en die doorstuurt voor analyse.

Of de proef met zonnecellen op de vangrail succesvol is, wordt najaar 2019 bekend. De volgende stap is dan om een onderzoek te doen op grotere schaal, langs verschillende soorten wegen.

Onderzoek flexibele folies
Het is bekend dat flexibele folies met zonnecellen bruikbaar zijn voor elektriciteitsproductie. Het rendement is iets minder dan van de bekende zonnepanelen. De toepassingsmogelijkheden zijn veel groter en de prestaties verbeteren snel dankzij nieuwe ontwikkelingen in materialen. De partners werken aan verschillende projecten om flexibele folies op allerlei plaatsen toe te passen. Ook wordt er gewerkt aan verbeterde productietechnieken en aan nieuwe technologieën met een hogere efficiency, waardoor zonne-energie goedkoper zal worden.
http://noord-holland.nl/Actueel/Archief ... e_vangrail
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Geleiderail met zonnecellen

Bericht door Robonus » vr 20 jul 2018, 12:50

Lekkere Kwal schreef: vr 20 jul 2018, 11:45
Robonus schreef: do 19 jul 2018, 11:13Ik heb me laten vertellen dat één standaard zonnepaneel ongeveer 40V ouptut geeft en deze normaal per 10 (=400V) naar de omvormer gaan.
De werkspanning is geheel afhankelijk van de configuratie van de cellen. Het is eigenlijk net als bij een accu: daar combineer je ook cellen tot een blok dat 1 voedingspunt heeft. Het aantal cellen dat in serie staat x de piekspanning per cel is de piekspanning van het gehele blok. Een 9V batterij zoals in speelgoed heeft 6 cellen van 1.5V, een 12V autoaccu heeft 6 cellen van 2.1V.

Je kan dus niet zeggen dat 'een accu' altijd 12V piek levert, en dus ook niet dat 'een paneel' altijd 40V piek levert. Dan moet je toch echt de configuratie van deze opbouw weten. Die zal waarschijnlijk anders zijn dan bij een regulier paneel, wellicht heeft men zelfs tussenliggende spanningsregelaars toegevoegd die ervoor zorgen dat gehele 'rail' een lage spanning voor de stroomafvoer kan gebruiken (zoals bijv 24V of 48V). Dan verlies je iets aan efficientie maar haal je ook het electrocutiegevaar weg.
Ik had er in de tussentijd navraag op gedaan en het zijn panelen van 16 volt die per 3 in serie worden gekoppeld en dus maximaal 48 volt output geven. Vraag me dan nog wel af hoe dat zou moeten als je bijv. 10 kilometer van dit systeem hebt. Als ik me nog iets van de natuurkunde lessen op de middelbare school kan herinneren levert lage spanning door een lange kabel veel weerstand op. Dan hou je met 48 volt niet veel over na 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Geleiderail met zonnecellen

Bericht door Schelpenpaadje » vr 20 jul 2018, 14:12

Vermoedelijk door op een kortere tussenafstand omvormers te plaatsen. Of misschien wel accu's, wat ook voor de hand ligt als de stroom wordt gebruikt langs de weg zelf.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Geleiderail met zonnecellen

Bericht door Lekkere Kwal » vr 20 jul 2018, 15:35

Robonus schreef: vr 20 jul 2018, 12:50 Ik had er in de tussentijd navraag op gedaan en het zijn panelen van 16 volt die per 3 in serie worden gekoppeld en dus maximaal 48 volt output geven. Vraag me dan nog wel af hoe dat zou moeten als je bijv. 10 kilometer van dit systeem hebt. Als ik me nog iets van de natuurkunde lessen op de middelbare school kan herinneren levert lage spanning door een lange kabel veel weerstand op. Dan hou je met 48 volt niet veel over na 10 kilometer.
Een dergelijke kabel ga je sowieso niet door een vangrail leggen, dan is hij een dag later in Polen of verder. Je gebruikt gewoonweg de voedingslijn die er al naast in de grond ligt voor de verlichting en signalering, dus inderdaad zoals Schelpenpaadje zegt tussendoor omvormers plaatsen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geleiderail met zonnecellen

Bericht door Rene » vr 20 jul 2018, 22:40

Willem schreef: do 19 jul 2018, 20:50 Even een blanco vraag van mij als totale leek: wordt de hiermee opgewekte stroom gebruikt voor de verlichting van dit wegdeel of om zeg de naburige woningen van stroom te voorzien?
De energie wordt gebruikt om op piekmomenten energie tegen betaling van het netwerk af te voeren, en om als het regent heel oneconomisch weer gascentrales op te starten.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Geleiderail met zonnecellen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 23 jul 2018, 10:33

Het nieuws over het project kwam afgelopen weekend ook voorbij op technologiesite Tweakers.net.

Onder het bericht staan ook wat interessante reacties, meer vanuit technisch perspectief:
https://tweakers.net/nieuws/141233/tno- ... grail.html

Eén van de reacties maakt melding van een soortgelijk initiatief bij de vernieuwing van de A2.
Daar bleken de reinigingskosten hoog en de panelen werden volgens de gebruiker allemaal gestolen.

Ik ben benieuwd in welke vorm deze nieuwe proef verschilt van dat initiatief waardoor men het toch de moeite waard vond het te proberen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Geleiderail met zonnecellen

Bericht door Lekkere Kwal » ma 23 jul 2018, 12:14

^^ dat verbaast me niets. De reinigingskosten zijn de nr 1 operationele kosten van zonne-energie en hebben een veel grotere invloed dan bijvoorbeeld motoronderhoud bij windturbines. Daar komt nog eens bij dat panelen bij voorkeur schuin geplaatst worden, zowel voor de waterafvoer maar ook om ze directer naar de zon te richten (in de hoek die de meeste zon krijgt). Om die redenen zijn panelen in een autodak of op de weg (fietspad) ook niet of nauwelijks economisch voordelig, zeker in ons land.

Plaats reactie