Digitale camera's

Als geregistreerd forumgebruiker kunt u meedoen en stemmen in de Foto van de Maand! (Photocontest/Bilderwettbewerb)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door mavas » di 03 okt 2017, 22:34

De Canon Powershot-serie is ook favoriet bij mij. Veel zoom en steeds meer goede functies. Op mijn laatste heb ik GPS zitten, zodat gelijk de juiste locatie op de foto wordt opgeslagen.
Op een volgende wil ik wel wifi hebben, ik vind het wel erg handig als je een foto direct op facebook of whatsapp kunt delen.

Ik zag vorige week iemand met een digitale camera van Samsung lopen. Die kon het kijkschermpje omklappen zodat je dan een selfie kunt maken. Ook handige functie lijkt me.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Digitale camera's

Bericht door Chris » wo 04 okt 2017, 9:53

Die camera's met een omklapbaar scherm zijn ook populair bij vloggers. Je kan dan zien of je een goed frame hebt (en of de camera scherp stelt). Het schijnt dat veel vloggers geen videocamera's gebruiken, maar gewoon een fototoestel in de filmstand.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Digitale camera's

Bericht door Chris » vr 15 jun 2018, 13:55

Chris schreef: za 05 aug 2017, 20:51Ik heb ook een nieuwe camera besteld voor de foto's onderweg, de Canon Powershot SX 620 HS. Die heeft 25 keer optische zoom maar is toch de helft minder dik dan mijn Canon Powershot SX 150 IS uit 2012. Ook heeft hij panorama en wifi, de SX 150 had dat allemaal niet.
Ik heb dit toestel nu bijna een jaar. Ik ben er toch niet zo tevreden over. Tegen de zon in zijn foto's wel behoorlijk donker en vanuit de auto zijn foto's wel snel een klein beetje onscherp. Ik heb ook vaker dan voorheen foto's die echt onscherp zijn. Het toestel is wel lekker klein met veel zoom, maar als je ver inzoomt heb je ook wel veel ruis. Ik moet elke foto flink nabewerken met extra verzadiging en verscherping. Terugkijkend op fotoseries met mijn oudere camera moet ik concluderen dat die foto's eigenlijk beter waren.

Ondanks het makkelijke formaat gebruik ik het toestel buiten foto's vanuit de auto niet, voor alle andere foto's waar ik niet hoef te zoomen gebruik ik mijn telefoon, die mooiere foto's maakt dan mijn compactcamera's. Toch jammer want die Canon SX 620 was niet heel goedkoop (180 euro meen ik).

Een voorbeeld: ik vind dit echt te onscherp, zo slecht was de belichting niet. (oorspronkelijke resolutie, geen nabewerking).
Afbeelding

Met wat bewerken valt er nog wat van te maken, maar ik vind de kleuren niet levendig en de foto niet echt scherp. (crop, resize, verzadiging en verscherping).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door Wesso » vr 15 jun 2018, 14:49

^^ Ik ben ook niet helemaal tevreden met de kwaliteit van mijn Canon Powershot SX60HS. Het lijkt erop dat de ruisreductie (waar ik hem onder andere voor kocht) te veel afbreuk doet aan scherpte van de foto's. Verder denk ik ook dat er bij de Canon Powershots niet echt meer wordt geïnvesteerd in betere fotokwaliteit, terwijl dat bij smartphones duidelijk wel het geval is.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door Jackbauer1350 » vr 15 jun 2018, 16:59

^^ Smartphones is dan weer minder met zoomen al zijn er nu wel waar die techniek inmiddels verbeterd is.

Vanuit een auto is het sowieso lastig wanneer je het vanachter het stuur doet. Dat zal niet zo snel aan de camera zelf liggen.
Eigenlijk moet je dan een bijrijder hebben om de foto's te maken los vanuit het oogpunt van de verkeersveiligheid.

Ik doe het ook wel eens vanachter het stuur met de camera in de hand. Maar het ding dan stabiel houden is best lastig en de weg is niet altijd even vlak. Met de mobiel doe ik niet. Een keertje geprobeerd maar die is niet zo handig vast te houden en te bedienen buiten het feit dat het niet toegestaan is achter het stuur.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door mavas » di 19 jun 2018, 12:22

Dat valt inderdaad wel wat tegen Chris. Ik heb ook het idee dat met de nieuwe processor of firmware de kwaliteit wat achteruit is gegaan, voor mijn gevoel was mijn oudere Canon beter dan de nieuwere. Hij maakt nu vrij veel onscherpe foto's in een rijdende omgeving.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Digitale camera's

Bericht door nederland24 » wo 20 jun 2018, 19:11

Ik heb dezelfde camera en vaak duurt 1 à 2 seconden voordat de lens helemaal scherp is. Vanuit een rijdende auto zijn ze misschien niet altijd even scherp, maar als je ver wilt inzoomen vanaf stand is de camera erg fijn en scherp. Al moet ik ook zeggen dat ik nog niet zoveel ervaring heb als jullie, dus misschien worden mijn foto's (vanuit een rijdende auto) vanzelf wel beter.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Digitale camera's

Bericht door Chris » di 03 jul 2018, 21:10

Ik heb een Samsung Galaxy S6, die maakt behoorlijk goede foto's. Ik gebruik bijna alleen nog de telefoon voor foto's van wegen/projecten, behalve de drive-by-foto's en een enkele zoomfoto.

Ook handig is dat je panorama's kan maken. Ik maak regelmatig staande panoramafoto's. Dan hou je meer detail dan bij een liggende panoramafoto. Wat ik ook veel doe is slechts een kleine panoramafoto, net iets meer dan je met de gewone stand krijgt, maar zonder het overdreven panorama-effect.

Een voorbeeld: reguliere fotostand:
Afbeelding
rotonde Belvédèrelaan-Havezathenallee Stadshagen-4 by European Roads, on Flickr

Panoramastand:
Afbeelding
rotonde Belvédèrelaan-Havezathenallee Stadshagen-5 by European Roads, on Flickr

Dan krijg je van dichtbij toch de hele rotonde op de foto.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Digitale camera's

Bericht door Chris » za 21 jul 2018, 17:25

nederland24 schreef: wo 20 jun 2018, 19:11 Ik heb dezelfde camera en vaak duurt 1 à 2 seconden voordat de lens helemaal scherp is. Vanuit een rijdende auto zijn ze misschien niet altijd even scherp, maar als je ver wilt inzoomen vanaf stand is de camera erg fijn en scherp. Al moet ik ook zeggen dat ik nog niet zoveel ervaring heb als jullie, dus misschien worden mijn foto's (vanuit een rijdende auto) vanzelf wel beter.
Heb jij ook problemen met de geheugenkaart? Ik heb sinds een paar maanden regelmatig een "memory card error" bij het aanzetten van het toestel of aansluiten van de USB. Soms moet ik de geheugenkaart er wel 4 of 5 keer uithalen voordat hij werkt.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Digitale camera's

Bericht door nederland24 » za 21 jul 2018, 19:12

Nog geen problemen mee gehad, maar ik gebruik de USB-kabel eigenlijk nooit. Meestal doe ik de geheugenkaart gewoon in de computer om zo de foto's te uploaden. Dat probleem treedt wel eens op als de kaart bijna vol is, terwijl er nog een halve GB aan geheugen over zou moeten zijn.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Digitale camera's

Bericht door Naturist » di 14 aug 2018, 22:05

Chris schreef: za 21 jul 2018, 17:25
nederland24 schreef: wo 20 jun 2018, 19:11 Ik heb dezelfde camera en vaak duurt 1 à 2 seconden voordat de lens helemaal scherp is. Vanuit een rijdende auto zijn ze misschien niet altijd even scherp, maar als je ver wilt inzoomen vanaf stand is de camera erg fijn en scherp. Al moet ik ook zeggen dat ik nog niet zoveel ervaring heb als jullie, dus misschien worden mijn foto's (vanuit een rijdende auto) vanzelf wel beter.
Heb jij ook problemen met de geheugenkaart? Ik heb sinds een paar maanden regelmatig een "memory card error" bij het aanzetten van het toestel of aansluiten van de USB. Soms moet ik de geheugenkaart er wel 4 of 5 keer uithalen voordat hij werkt.
misschien een keertje voorzichtig de contacten schoonmaken met de daarvoor geëigende stofjes.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Digitale camera's

Bericht door Chris » ma 17 jun 2019, 18:02

Chris schreef: vr 15 jun 2018, 13:55
Chris schreef: za 05 aug 2017, 20:51Ik heb ook een nieuwe camera besteld voor de foto's onderweg, de Canon Powershot SX 620 HS. Die heeft 25 keer optische zoom maar is toch de helft minder dik dan mijn Canon Powershot SX 150 IS uit 2012. Ook heeft hij panorama en wifi, de SX 150 had dat allemaal niet.
Ik heb dit toestel nu bijna een jaar. Ik ben er toch niet zo tevreden over. Tegen de zon in zijn foto's wel behoorlijk donker en vanuit de auto zijn foto's wel snel een klein beetje onscherp. Ik heb ook vaker dan voorheen foto's die echt onscherp zijn. Het toestel is wel lekker klein met veel zoom, maar als je ver inzoomt heb je ook wel veel ruis. Ik moet elke foto flink nabewerken met extra verzadiging en verscherping. Terugkijkend op fotoseries met mijn oudere camera moet ik concluderen dat die foto's eigenlijk beter waren.

Ondanks het makkelijke formaat gebruik ik het toestel buiten foto's vanuit de auto niet, voor alle andere foto's waar ik niet hoef te zoomen gebruik ik mijn telefoon, die mooiere foto's maakt dan mijn compactcamera's. Toch jammer want die Canon SX 620 was niet heel goedkoop (180 euro meen ik).
SPOILER: TOON

Een voorbeeld: ik vind dit echt te onscherp, zo slecht was de belichting niet. (oorspronkelijke resolutie, geen nabewerking).
Afbeelding

Met wat bewerken valt er nog wat van te maken, maar ik vind de kleuren niet levendig en de foto niet echt scherp. (crop, resize, verzadiging en verscherping).
Afbeelding
Terugkomend van een vakantie moet ik concluderen dat de fotokwaliteit mij wel erg tegenvalt. Het is niet super blurry maar de foto's zijn net niet scherp, de kleuren erg weinig levendig, de foto's grainy en ik blijft die memory card problemen hebben. Bovendien gaat de lensbescherming niet meer vanzelf open en dicht. De resolutie van de foto's is prima maar de kwaliteit is niet meer wat je tegenwoordig mag verwachten vind ik.

Wie heeft een advies voor een compacte fotocamera die mooie foto's maakt? Ik hoef geen uitgebreide functies, ik zal 99% van de tijd in de automatische stand fotograferen. Ik wil geen Canon meer, al zou het wel fijn zijn als de Canon accu's wel in het volgende toestel zouden kunnen passen want die zijn nog goed. Ik weet niet of het gebruikelijk is of dat kan.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Digitale camera's

Bericht door MaartenE » ma 17 jun 2019, 18:44

Accu's zijn bijna altijd exclusief verbonden aan het cameramodel.
Helaas is naar mijn idee de digitale cameramarkt volledig op zijn gat gegaan (DSLR, laatst staan compact camera's), alleen systeemcameras zoals de Fuji T/X en Sony A series lijken het nog redelijk goed te doen.

De Sony RX100 is een goede camera, maar ik vermoed dat 3x optische zoom te weinig voor je zal zijn?
Vaak is het ook zo dat, hoe meer zoom, hoe minder de kwaliteit van de foto vaak is. Je kan van de optiek niet verlangen om wijde foto's te maken zonder vertekening en scherpte, en 20x (600mm) in te zoomen en nog steeds haarscherp te zijn. Zulke camera's zijn altijd een compromis.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door Jackbauer1350 » ma 17 jun 2019, 21:58

Ik heb mijn Nikon Coolpix B700 nu bijna 2 jaar. Ben er nog steeds tevreden mee. Er zit 60x optische zoom op. Alleen in het donker foto's maken is vrij lastig. Al ben ik daar zelf ook niet zo'n held in moet ik eerlijk zeggen. Zolang er voldoende daglicht is lukt het ook aardig om er vanuit een rijdende auto foto's mee te maken.
Met de Snapbridge app is het mogelijk je mobiel als afstandsbediening te gebruiken en via wifi of bluetooth de foto's direct naar de mobiel over te zetten. Kwam er echter pas geleden achter dat de foto's ineens niet meer in volledige resolutie worden overgezet.
Inmiddels heeft Nikon wel weer een opvolger van dit type camera als het goed is.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Digitale camera's

Bericht door Basjuh1981 » vr 21 jun 2019, 20:20

Chris schreef: ma 17 jun 2019, 18:02 Wie heeft een advies voor een compacte fotocamera die mooie foto's maakt? Ik hoef geen uitgebreide functies, ik zal 99% van de tijd in de automatische stand fotograferen. Ik wil geen Canon meer, al zou het wel fijn zijn als de Canon accu's wel in het volgende toestel zouden kunnen passen want die zijn nog goed. Ik weet niet of het gebruikelijk is of dat kan.
Ik heb een 2 maanden geleden een Canon SX740 HS gekocht. Ik heb deze gisteren meegenomen naar mijn werk om foto's te maken van de Sail-In van Sail Scheveningen. Ik vind het prima foto's. Alleen de wifi-functie om automatisch de foto's over te zetten naar mijn laptop ben ik niet zo tevreden over. Daarom haal ik nu de SD-kaart uit de camera en stop deze in mijn laptop. Dan maar zo :D .

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Digitale camera's

Bericht door Robonus » vr 05 jul 2019, 9:26

Basjuh1981 schreef: vr 21 jun 2019, 20:20
Ik heb een 2 maanden geleden een Canon SX740 HS gekocht. Ik heb deze gisteren meegenomen naar mijn werk om foto's te maken van de Sail-In van Sail Scheveningen. Ik vind het prima foto's. Alleen de wifi-functie om automatisch de foto's over te zetten naar mijn laptop ben ik niet zo tevreden over. Daarom haal ik nu de SD-kaart uit de camera en stop deze in mijn laptop. Dan maar zo :D .
Ik heb gisteren zitten kijken bij de Mediamarkt, zag daar de SX730 HS die m'n aandacht trok. Toen thuis even op tweakers gekeken naar de SX740 HS. Mag ik vragen hoe je op de 740 bent uitgekomen met uitzoeken van toestellen? Als ik ze vergelijk kom ik bar weinig verschil tegen.

Ik ben namelijk een beetje huiverig voor deze producten-lijn van Canon omdat Chris schreef dat hij niet zo tevreden was over zijn Canon SX620 HS.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Digitale camera's

Bericht door Basjuh1981 » vr 05 jul 2019, 10:52

^^ Ik zat op de site van Coolblue te kijken naar camera's. Daarna heb ik nog wat op internet zitten zoeken wat het verschil is tussen diverse camera's, bijvoorbeeld met camera's waar de lens van vervangen kan worden. Op basis daarvan besloten dat een camera met een vaste lens beter bij mij past. Ik ben geen professional (wil ik ook niet worden :lol: ), maar ik wil wel redelijk goede foto's kunnen maken van (voornamelijk) mijn treintjeshobby.

Toen kwam ik deze Canon tegen. De recensies bij de camera waren veelbelovend. Dus nog even verder gezocht op andere sites over deze camera.

Met Wifi de foto's overzetten naar mijn laptop werkte in het begin wel. Nu lukt dat op de een of andere manier niet. Dit las ik ook in een van de recensies, dus ik kon het weten :D
Daarom haal ik de SD-kaart er maar uit en zet deze in mijn laptop. Dat gaat eigenlijk net zo vlot.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Digitale camera's

Bericht door Robonus » do 11 jul 2019, 12:26

^^
Ook maar de SX740 SH gekocht. Eerste indruk is positief. Zal eens kijken hoe goed hij bevalt na een vakantie veel plaatjes schieten. :D

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Digitale camera's

Bericht door Basjuh1981 » vr 12 jul 2019, 8:08

Veel plezier ermee :top:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Digitale camera's

Bericht door Km357 » di 16 jul 2019, 14:45

Dit jaar de grote stap gezet van compact naar spiegelreflex met een Nikon 3500 gecombineerd met een 18-55 en 70-300 objectief + SD 64gb en tasje op de kop getikt voor zo'n slordige 850.

Ben er alleszins wel tevreden over. Het groothoekobjectief kan zowat alles nemen dat je "normaal" met je compactcamera of mensen met de smartphone zouden doen, terwijl het zoomobjectief écht wel ver gaat.

Ik ga niet zeggen dat het een apparaat is waar professionelen van gaan watertanden maar als je vakantiekiekjes wil nemen die toch net iets mooier zijn dan met je vestzakcamera'tje kan ik het zeker aanraden. Het is ook nog eens zeer licht en met Vibratiereductie (VR) voor scherpte zelfs in het donker.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Digitale camera's

Bericht door Gaiajohan » di 16 jul 2019, 20:17

^^ mooie set, maar Gewoon als vraag: waarom nog voor spiegelreflex als systeemcamera's veel kleiner zijn en kwalitatief er eigenlijk al voorbij zijn?

Ik heb zelf een jaar of 4 een Canon powershot sx280 gehad, mooie camera goed zoomen, maar toch wilde ik meer. Heb zelf vorig jaar voor een Sony a6000 gekozen. Heerlijk compacte camera, veel accessoires, lenzen vallen qua prijs mee, en een prima accuduur.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door Wesso » di 16 jul 2019, 21:23

Gaiajohan, wat ik me afvraag bij jouw camera: zijn er behalve de bestandsgrootte ook nadelen aan fotograferen met 24,3 megapixels?

Vroeger las ik daar vaak over, dat de kwaliteit achteruit gaat omdat er te veel pixels op elkaar worden gedrukt. De grootte van de lens speelt natuurlijk ook mee.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Digitale camera's

Bericht door Gaiajohan » di 16 jul 2019, 23:38

^^

Het gaat om de lens+sensor. Sony kan lenzen maken, en de sensor van de a6000 is relatief groot. Met een grote sensor kun je grof gezegd meer pixels (kwalitatief) kwijt.
Bij compactcamera's of mobiele telefoons die logischerwijs kleinere sensoren hebben, is het inderdaad het geval dat nogal eens gekozen wordt voor een onevenredig aantal pixels tov sensorgrootte wat de kwaliteit niet ten goede komt.

Zie ook bv:
https://www.cameranu.nl/nl/alles-over-d ... CkQAvD_BwE

Echte nadelen weet ik bij de a6000 niet. Het werkt m.i. subliem.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Digitale camera's

Bericht door Gaiajohan » wo 31 jul 2019, 23:55

Zojuist voor mijn Sony Alpha 6000 even een nieuwe lens gekocht. Dit ivm de korting van 50 euro op de Sony sel 55-210mm lens, waardoor die toch betaalbaarder werd.

Deze lens wil ik vooral gaan gebruiken voor wat meer natuurfotografie, naast de standaard 16-50mm lens


//Edit
En hier is ie dan:
Afbeelding
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Menno88
polderweggetje
Berichten: 31
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 20:06
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door Menno88 » zo 08 mar 2020, 16:03

Voor zover mensen er nog wat aan hebben:
Chris schreef: vr 15 jun 2018, 13:55
Chris schreef: za 05 aug 2017, 20:51Ik heb ook een nieuwe camera besteld voor de foto's onderweg, de Canon Powershot SX 620 HS.[...]
Ik heb dit toestel nu bijna een jaar. Ik ben er toch niet zo tevreden over. Tegen de zon in zijn foto's wel behoorlijk donker en vanuit de auto zijn foto's wel snel een klein beetje onscherp.
Ik heb ook vaker dan voorheen foto's die echt onscherp zijn. Het toestel is wel lekker klein met veel zoom, maar als je ver inzoomt heb je ook wel veel ruis.
Ik moet elke foto flink nabewerken met extra verzadiging en verscherping. Terugkijkend op fotoseries met mijn oudere camera moet ik concluderen dat die foto's eigenlijk beter waren.

Een voorbeeld: ik vind dit echt te onscherp, zo slecht was de belichting niet. (oorspronkelijke resolutie, geen nabewerking).
[..]
Met wat bewerken valt er nog wat van te maken, maar ik vind de kleuren niet levendig en de foto niet echt scherp. (crop, resize, verzadiging en verscherping).
[..]
Foto's tegen de zon in: het dynamische bereik van sensoren is alleen maar vooruit gegaan, dus wat de camera nu als 'helder' ziet, levert daardoor een heel ander beeld op dan pakweg 10 jaar geleden, omdat het verschil tussen helder en donker voor de sensor groter is geworden dan 10 jaar terug: voor ons als mens in de situatie hetzelfde, voor de sensor zijn er nu ineens 2 of wel 3 stappen lichtgevoeligheid extra bij gekomen.

Wat betreft scherpte:
Je auto kan ook het probleem zijn: voorruit-verwarming vind ik zelf al hinderlijk om doorheen te moeten kijken (helemaal in het donker) en ook een fotocamera zal daar last van hebben.
Verder zijn dergelijke camera's kwa scherpte gewoon bijna altijd in het nadeel omdat een lens met dergelijk zoomgetal 1 groot compromis is.

De ruis bij het inzoomen zal hoogstwaarschijnlijk een poging van de camera zijn om de belichting op peil te houden: bij dergelijke compactcamera's, die vaak al relatief beroerde licht-gevoeligheid hebben in de groothoekstand (F3 of hoger komt voor), neemt het F-getal alleen maar toe bij inzoomen: F5,6 en hoger bij volledig inzoomen is geen uitzondering en dat kost je enorm veel licht.
Als je op de automatische stand fotografeert, zal de camera hoogstwaarschijnlijk als eerste de ISO omhoog gooien, omdat de sluitertijd verlagen al snel tot bewegingsonscherpte zal leiden.
Hoe hoger de ISO, hoe meer ruis er in je foto komt.
Over het algemeen geld dat je de ISO zo laag mogelijk wil houden.

Dat die foto van dat bord niet scherp is ligt naast een foto door een autoruit, waarschijnlijk vooral aan het feit dat het beeld zich in de randen van je lens bevindt. Daar treedt de meeste vervorming op inclusief lens-onhebbelijkheden die de fabrikant niet tegen redelijke prijzen volledig kan voorkomen en die het resultaat negatief beïnvloedt, zéker in dergelijke compactcamera's waar de lens 1 groot compromis is.

Daarnaast kan onscherpte ontstaan door het diafragma: als de camera in z'n automatische stand denkt dat jij alles scherp wil hebben in plaats van 1 hoofd-onderwerp, wordt het diafragma behoorlijk 'geknepen'. Maar juist bij flink dichtgeknepen diafragma neemt onscherpte al snel toe: dit wordt ook wel 'klein diafragma-diffractie' genoemd (small aperture diffraction).
Dat is een afwijking in het mechaniek van het diafragma dat naast weinig bladen, waardoor het bij bijna volledig dicht diafragma nog maar weinig van een cirkel weg heeft, de opening ervan ook nog eens uit het midden van de lens kan komen te liggen, waardoor er (relatief) imperfecte delen van de lens gebruikt worden om het plaatje bij de sensor te krijgen.

Vuistregel: vrijwel elke lens doet het in het midden van zijn diafragma-bereik het best.

Beste oplossing voor al het bovenstaande: niet meer op de automatische stand fotograferen.
Chris schreef: ma 17 jun 2019, 18:02 Terugkomend van een vakantie moet ik concluderen dat de fotokwaliteit mij wel erg tegenvalt. Het is niet super blurry maar de foto's zijn net niet scherp, de kleuren erg weinig levendig, de foto's grainy en ik blijft die memory card problemen hebben. Bovendien gaat de lensbescherming niet meer vanzelf open en dicht. De resolutie van de foto's is prima maar de kwaliteit is niet meer wat je tegenwoordig mag verwachten vind ik.
Wat in dit soort gevallen kan helpen is om eens vergelijkingsfoto's te gaan maken. Pak je oude en je nieuwe en neem exact dezelfde foto bij exact dezelfde instellingen en ga eens vergelijken. Is het wel écht zo erg of beeld je je dat alleen maar in?

Ik ben zelf, na 13 jaar met een Sony DSC-R1 fotograferen (ja ik weet het, iets ander model dan 'compact'), overgestapt op een Canon EOS 800D met 15-85 mm lens (das geen kitlens, ik wist al dat dat voor mij een teleurstelling zou worden).

Lang verhaal kort: ik kocht een Canon EOS met EF-S vatting omdat m'n zus daar een heel arsenaal lenzen voor heeft en lenen dus relatief makkelijk zou zijn die ene keer dat mijn eigen lens niet toereikend zou zijn.
Maar technisch was het voor mij een enorme misser: ik was m'n aparte instelwielen voor sluitertijd en diafragma kwijt én had nu een optische zoeker in plaats van een elektronische.
Waar de optische zoeker opzich scherper lijkt dan een elektronische, verteld die mij in het 'fotobeeld' niet of de witbalans, sluitertijd en diafragma juist is. De optische zoeker blijft altijd dezelfde helderheid en geeft alleen onderin een zwart balkje de meest basale instellingen weer (witbalans, sluitertijd, diafragma en ISO-waarde).

Nou, daar kon ik dus niet aan wennen, na 13 jaar een elektronische zoeker te hebben gehad.

Eind november vorig jaar kocht ik daarom tweedehands een GH5 van Panasonic. Daarmee was ik zonder 1 keer de handleiding te lezen, 'gelijk vertrokken' (zoals de Vlamingen zeggen) en sindsdien is de lol weer terug voor mij.

Maar de GH5 heeft, voor mijn gevoel wel een pittige hoeveelheid ruis, vergeleken met m'n Sony DSC-R1.
Daar komen 2 belanrijke oorzaken bij kijken: Mijn Sony DSC-R1 was destijds een baanbreker op het gebied van megapixels. Nog nooit was er een APS-C sensor in een niet-spiegelreflex camera geplaatst met zoveel megapixels (10,4) als in de R1.
Naast het feit dat de sensor in de R1 groter is dan in de GH5 en de laatste op een kleiner oppervlak ook nog eens 2 keer zoveel pixels huisvest, maakt dat de ruis duidelijker waarneembaar.
Daarnaast heeft Canon op fotogebied gewoon een naam, ze lopen op videogebied flink achter, maar als je puur voor foto's gaat is Canon geen verkeerde keus.

Het belangrijkste verschil echter: mijn DSC-R1 heb ik vlak na aankoop op de 3 megapixel stand gezet. Naast een computer met beperkte schijfruimte (we praten over 2006) en kleine monitor waren de foto's op 10 megapixel stand niet om aan te zien zo enorm veel ruis als er in zat.
Op 3 megapixel waren de foto's enorm scherp en was ruis amper zichtbaar zolang je onder de 800 ISO bleef. 800 ISO introduceerde duidelijke ruis maar ging, ISO 1600 was een 'als het echt niet anders kan' stand en ISO 3200 en 6400 waren allebei om te huilen zo slecht.

De GH5 heb ik sinds aankoop op de volle resolutie (17 MP mijn camera staat op 3:2 beeldverhouding, bij 4:3 wordt de resolutie 20 MP uit m'n hoofd) ingesteld staan. Daardoor wordt ruis ook stukken beter zichtbaar.
Zowel voor de Canon als m'n Panasonic heb ik een lens gekocht die exact dezelfde beeldhoeken oplevert als m'n oude Sony, waar de lens niet van verwisseld kon worden.
Maar ondanks de hoge resolutie van beiden zijn de afbeeldingen nog steeds enorm scherp. Juist dóór de hoge resolutie kan ik nu, meer dan een jaar na het gedwongen afscheid van m'n R1, nog altijd met grote verwondering in plaatjes zitten kijken naar alle details, omdat het voor mij zo'n enorme sprong voorwaarts is. Het is min of meer alsof ik, door de stap van 3 naar 24 respectievelijk 17 megapixels extra zoom kado heb gekregen. Het oplossend vermogen is in ieder geval stukken beter geworden.
Wesso schreef: di 16 jul 2019, 21:23 Gaiajohan, wat ik me afvraag bij jouw camera: zijn er behalve de bestandsgrootte ook nadelen aan fotograferen met 24,3 megapixels?

Vroeger las ik daar vaak over, dat de kwaliteit achteruit gaat omdat er te veel pixels op elkaar worden gedrukt. De grootte van de lens speelt natuurlijk ook mee.
Ik vind zelf niet alleen de bestandsgrootte nadelig maar ook de fysieke afmeting: mijn monitor, een ultrawide 2560 x 1080 pixels model, is nog steeds veel te klein om die bestanden goed weer te geven. Zelfs op een 4K scherm passen ze er niet op.
Het is dat de ultrawide nog prima functioneert na pakweg 3 jaar, ik een 4K scherm te pittig geprijsd vond en ik daardoor niet ook nog voor een nieuw scherm ging toen ik recent een 'nieuwe tweedehands' PC aanschafte, anders had ik het mogelijk nog gedaan ook.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Digitale camera's

Bericht door Chris » do 21 mei 2020, 20:29

Een foto van vanmiddag langs de N35, ik vond 'm wel goed gelukt qua belichting en die truck er scherp op. En dat is met een iPhone XR genomen. De rekenkracht van zo'n telefoon is natuurlijk heel groot vergeleken met traditionele compact camera's. Dit was eigenlijk nog tegen de zon in ook. Ik zou willen dat er uit mijn Canon zulke foto's rollen. Behalve een beetje crop zit er geen bewerking op deze foto.

Afbeelding
Vermijd drukke plekken - Samen tegen corona by European Roads, on Flickr

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Digitale camera's

Bericht door jelger » do 21 mei 2020, 21:21

... weg ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 02 mar 2021, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door Wesso » do 21 mei 2020, 23:40

Er zijn zelfs telelenzen voor smartphones verkrijgbaar.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Digitale camera's

Bericht door Chris » za 23 jul 2022, 12:37

Ik wil eigenlijk mijn compactcamera vervangen door een nieuwe, aangezien hij wat problemen heeft (onscherpe foto's zonder duidelijke reden en lenscover gaat niet meer automatisch open).

Echter dit soort camera's zijn eigenlijk niet meer verkrijgbaar. Zowel op Coolblue als Bol.com zijn vrijwel alle modellen niet leverbaar. Behalve de dure high-end camera's van 700+ euro.

Maar ja, ik wil juist een eenvoudige en kleine camera om met één hand, point-and-shoot, in de autostand, snel foto's te kunnen maken. Dus geen spiegelreflex en geen telefooncamera.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Digitale camera's

Bericht door MaartenE » za 23 jul 2022, 12:41

^^
Tweedehands Sony RX100 serie? Lijkt aan de meeste eisen te voldoen.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Plaats reactie