Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door keokiracer » di 24 jul 2018, 9:21

Ik heb weer een nieuwe manier gevonden om Google Maps te breken:

1) Start een routebeschrijving, stel alleen vertrekpunt in.
2) Probeer ergens Streetview te openen met het poppetje.
3) Tadaa...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » di 24 jul 2018, 9:27

Haha!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » ma 30 jul 2018, 17:17

Google Earth heeft nieuwe satellietbeelden van 21 mei 2018 in Noord-Nederland, vrijwel heel Groningen en het noorden en oosten van Drenthe (net niet inclusief Emmen).

Ook zijn er satellietbeelden van 19 maart 2018 in Noordwest-Nederland, van Den Helder tot Amersfoort.

De rest van Nederland heeft overwegend beelden van 2016 en 2017, maar er zijn nog steeds een paar plekken die nog de oorspronkelijke basisbeelden uit 2005 hebben, zoals bij Doetinchem en delen van Flevoland en Zuidwest-Drenthe (en ook Zwolle als je de tijdlijn niet aan zet).

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Alfa » vr 03 aug 2018, 0:51

Robbert297 schreef: za 10 feb 2018, 16:04 Hey, een nieuwe exoniem van Google! Visé is veranderd in Wezet.

Google neemt alles van Wikipedia over en Wikipedia neemt het over van de Taalunie. Taalunie maar eens even concacteren?
Laat het stoppen... :shutup:
Afbeelding
Van de officiële site van de stad:
http://www.vise.be/loisirs/espace-touri ... anguage=nl
boe! schreef: ma 12 feb 2018, 14:25
Chris schreef: za 10 feb 2018, 16:16 Visé zal buiten de directe regio sowieso al niet zo bekend zijn, of het nou als Visé of Wezet wordt geschreven. De meesten van buiten de regio zullen het kennen van de vakantie naar het zuiden, het is de eerste plaats in België langs de E25, best wel een markant punt. En ik denk dat de meeste van die mensen Wezet helemaal niks zegt omdat het niet aangegeven staat als zodanig. Misschien wel in de Voerstreek?
Volgens mij ook niet in de Voerstreek (althans niet eentalig, wel tweetalig). Wel de andere kant op in de omgeving van Riemst.
https://www.google.be/maps/@50.7537115, ... 6656?hl=nl
Laatst gewijzigd door Alfa op vr 03 aug 2018, 0:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Alfa » vr 03 aug 2018, 0:55

Ds79m schreef: zo 11 feb 2018, 17:12
Robbert297 schreef: za 10 feb 2018, 16:04 Hey, een nieuwe exoniem van Google! Visé is veranderd in Wezet.

Google neemt alles van Wikipedia over en Wikipedia neemt het over van de Taalunie. Taalunie maar eens even concacteren?
Laat het stoppen... :shutup:
Op Wikipedia was het sowieso al aan te raden om de Engelse versie te gebruiken. Blijkbaar geldt dat nu ook voor Google Maps.

Zolang ze daar niet aankomen met Head Village of Seven Mountains natuurlijk...
Wat een onzin weer. Op de Engelstalige versie gebruiken ze ook gewoon de Engelstalige exoniemen. The Hague bv.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Alfa » vr 03 aug 2018, 1:13

Google Maps is nu ook een soort Google Earth geworden. Als je uitzoomt verandert je kaart in een 3D-wereldbol.

Egbert
expressweg
Berichten: 2736
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Egbert » vr 03 aug 2018, 15:06

De impact die google maps al heeft: https://www.nytimes.com/2018/08/02/tech ... names.html
For decades, the district south of downtown and alongside San Francisco Bay here was known as either Rincon Hill, South Beach or South of Market. This spring, it was suddenly rebranded on Google Maps to a name few had heard: the East Cut.

[...]

With decisions made by a few Google cartographers, the identity of a city, town or neighborhood can be reshaped, illustrating the outsize influence that Silicon Valley increasingly has in the real world.

[...]

The Detroit neighborhood now regularly called Fishkorn (pronounced FISH-korn), but previously known as Fiskhorn (pronounced FISK-horn)? That was because of Google Maps.
Als je nog niet gelooft dat Google een te grote speler met te veel invloed is.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Lekkere Kwal » vr 03 aug 2018, 16:01

^^ hier is het originele blog artikel (uit 2012 trouwens) te lezen over de bron van dit soort fouten. Grappig genoeg was het Fishkorn/Fiskhorn foutje overgenomen van een particuliere kaart:
The best, and perhaps the only, shot at mapping them all out was made in 2003 by Cityscape Detroit, a grassroots advocacy group (burgerinitatief, LK) devoted to “good urban planning.” Cityscape president Arthur Mullen researched and identified a total of 97 Detroit neighborhoods and generated a map to display on the organization’s website.

Mr. Mullen’s map, despite its precision, does not provide complete coverage of the city (note the white spaces in the above screenshot) and makes no claim to be the final, comprehensive authority on Detroit’s neighborhood boundaries. However, in a sort of butterfly effect that could have only originated in an earlier decade of the Internet, Mr. Mullen’s map caught on. When Google Maps began to display neighborhood details for the world’s major cities, they simply scraped the Cityscape map. In the months that followed, countless other Internet content providers, in turn, scraped Google’s data. Now, Mr. Mullen’s work has come to be used by pretty much everyone as the de facto Detroit neighborhood map.

How do we know this? Because Mr. Mullen (perhaps unintentionally) introduced a few spelling errors to his 2003 map. Like the fictitious trap streets that commercial cartographers place on road atlases to catch copyright violators, these misspellings allow us to track shameless duplications of Mr. Mullen’s data as they spread across the Internet. And these misspellings — “Van Steuban” instead of Von Steuben, “Fishkorn” instead of Fiskorn, for example — pop up everywhere. Even on Flickr, Yelp, and Trulia. The Mullen/Cityscape/Google/Everyone Else On The Internet neighborhood names have even, at times, served as sort of shibboleth that “real” Detroiters — whatever that means — have used to test the street cred of suburbanites, or to sniff out out-of-town journalists faster than they can say “212.”
Nu is dit natuurlijk allerminst nieuw te noemen, vroeger werd ook alles in de Encyclopedia Britannica als waarheid overgenomen, maar het laat wel zien hoe knullig het soms kan gaan. Al zijn slechts minder officiele begrippen als buurtnamen hier echt kwetsbaar voor, als een soort moderne paper town als Agloe. Een naam die in officiele administraties staat zal niet zo eenvoudig 'per ongeluk' aan te passen zijn.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Alfa » vr 03 aug 2018, 16:53

Fishkorn staat nog altijd op Google Maps: https://www.google.com/maps/place/Fiskh ... 83.1943724

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » vr 03 aug 2018, 17:08

Zelfs hier op het forum zie je het, mensen die in het reisadviezenforum met de naam Laibach komen (Duitse naam voor Ljubljana) omdat dat op Google Maps staat.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Robbert297 » vr 03 aug 2018, 18:40

^^ Ik was vorige week enkele dagen in Ljubljana. Heb godzijdank nergens "Laibach" zien staan. :hap:
Слава Україні

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Pino » vr 03 aug 2018, 20:01

Hebben ze dan goed opgeruimd in de eeuw na de val van het Habsburgse Rijk. Ik heb het idee dat de naam Laibach in Nederland nog vrij lang rond is blijven sluimeren, wat na 1919 dus een exoniem was. Of het door de Taalunie ooit is opgepikt, weet ik niet, maar dit draait niet alleen om Google. Het kwam tot zeker de jaren '80 ook nog terug in sommige aardrijkskunde-boeken. Begreep ik althans van iemand die mij vertelde nog Laibach te hebben geleerd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » vr 03 aug 2018, 20:16

In de jaren '80 behoorde het natuurlijk nog tot Joegoslavië, het had toen niet de status van hoofdstad van een land zoals vanaf 1991. Laibach lijkt me nu toch wel zeer ongebruikelijk als exoniem voor Ljubljana in Nederland. Het wordt eerder geassocieerd met de band Laibach.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Pino » vr 03 aug 2018, 20:27

^^ Ja, nu zeker. En het is zoals je zegt: dit was tot 1989 een provinciestad in de communistische helft van Europa. Maar de nodige mensen boven de 40 kennen het dus wel. En het is dus op exoniemenlijstem geëindigd. Waarna zowel de niet door Nederlanders geprogrammeerde vertaalmachines als de taalpuristen de naam toch leven gaan houden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » vr 03 aug 2018, 21:03

Ook in de Joegoslavische tijd was er helemaal niemand die Laibach gebruikte, niet in Nederland, niet in Joegoslavië. Dat het op de Nederlandstalige GM staat is slechts te danken aan een google-medewerker die niks te doen had en maar wat aanrommelde. Iets anders kan ik daar niet van maken.

Helaas heb ik in het AD al eens een kaartje gezien waar Laibach op stond, dan weten we meteen de bron (en het feit dat er een onnadenkende AD-journalist zat te suffen). Ik heb dat kaartje als eens gepost.

Edit: Deze kaart
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Palance op vr 03 aug 2018, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rene » vr 03 aug 2018, 21:11

Ook in mijn Bosatlas in mijn middelbare schooltijd stond al Ljubljana. Het wordt hoog tijd voor scheiding van de doneinen .nl en .vl Dan kunnen de Vlamingen hun eigen Wikipedia opzetten en zich helemaal botvieren op binnen- en buitenlandse exoniemen, en kan de Nederlandse versie worden opgeschoond van die aperte onzin.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » vr 03 aug 2018, 21:36

Ik heb voor de lol eens gezocht op”Laibach” op het domein .si: Na 50 resultaten ben ik gestopt, alle zoekresultaten gingen over de band Laibach en niet de stad.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Lekkere Kwal » za 04 aug 2018, 8:24

Sterker nog, de band heeft een stortvloed van kritiek gekregen (ik meen al in de jaren '80) toen het zich Laibach noemde, omdat het met de Habsburgse tijd werd geassocieerd. Dat het ook werd gebruikt ten tijde van de Nazi bezetting speelde het image van de band natuurlijk ook in de kaart.

Je zou eigenlijk een Sloveense organisatie die betrokken is bij het Sloveense toerisme of iets dergelijks moeten tippen hierover, wellicht dat die op hoge poten Google aan zouden kunnen spreken hierop. Of wellicht de gemeente Llubjana zelf, je moet denk ik net de juiste persoon vinden die er door 'geraakt' wordt en genoeg trammelant kan maken waardoor Google het wel serieus moet nemen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Vinny » za 04 aug 2018, 12:41

Chris schreef: vr 03 aug 2018, 17:08 Zelfs hier op het forum zie je het, mensen die in het reisadviezenforum met de naam Laibach komen (Duitse naam voor Ljubljana) omdat dat op Google Maps staat.
ik kan de Duitse schrifwijze spellen zonder een aanval van dyslexie te krijgen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door waldo79 » za 04 aug 2018, 14:13

Als je de plaatsnaam in twee stukken breekt gaat het al makkelijker ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » za 04 aug 2018, 16:04

Vinny schreef: za 04 aug 2018, 12:41
Chris schreef: vr 03 aug 2018, 17:08 Zelfs hier op het forum zie je het, mensen die in het reisadviezenforum met de naam Laibach komen (Duitse naam voor Ljubljana) omdat dat op Google Maps staat.
ik kan de Duitse schrifwijze spellen zonder een aanval van dyslexie te krijgen...
Dat kan ik met Ljubljana ook wel, die naam heb ik 25 jaar geleden al op de basisschool bij topografie geleerd. Het is al wat makkelijker als je beseft dat de Lj in het Sloveens één letter is. Ljoeb-ljana, het is echt niet zo ingewikkeld. ;)

En die Duitse naam, die is in Nederland volstrekt onbekend, absoluut niet gangbaar. Het is te belachelijk voor woorden dat die naam nog steeds op de Nederlandse versie van Google Maps te vinden is, echt een grote flater van Google.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Seat Ibiza » za 04 aug 2018, 16:43

^^
Zelfs de Duitse Wikipedia heeft het gewoon over Ljubljana. Met een kleine vermelding dat Laibach vooral in Oostenrijk gebruikt wordt. Ik zou al heel blij zijn als Google de Taalunie zou volgen en al die volstrekt willekeurig gekozen oude Duitse benamingen weer zou plaatsen waar ze horen: in een geschiedenisboek.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Alfa » zo 05 aug 2018, 18:33

Alfa schreef: vr 03 aug 2018, 1:13 Google Maps is nu ook een soort Google Earth geworden. Als je uitzoomt verandert je kaart in een 3D-wereldbol.
Het nieuws duikt ook op in de pers: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/08/05 ... reldkaart/

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Alfa » zo 05 aug 2018, 18:37

Rene schreef: vr 03 aug 2018, 21:11 Ook in mijn Bosatlas in mijn middelbare schooltijd stond al Ljubljana. Het wordt hoog tijd voor scheiding van de doneinen .nl en .vl Dan kunnen de Vlamingen hun eigen Wikipedia opzetten en zich helemaal botvieren op binnen- en buitenlandse exoniemen, en kan de Nederlandse versie worden opgeschoond van die aperte onzin.
Exoniemen zijn geen Vlaams fenomeen. De meeste exoniemen zijn in Nederland even gebruikelijk als in Vlaanderen. De enige uitzondering is Rijsel en enkele kleinere grensstadjes langs de taalgrens waarvan het logisch dat er een gebruiksverschil is omdat die steden nu eenmaal bekender zijn in Vlaanderen. Je beseft het misschien niet, maar hoe jij en anderen hier op dit forum tegen exoniemen aankijken is ook voor Nederlandse begrippen niet gebruikelijk. Jij bent het buitenbeetje, niet wij.

Trouwens: ook in Vlaanderen gebruikt niemand LjubljanaLaibach. Dus je commentaar slaat volledig de bal mis. Laibach is gewoon een fout van Google, dat is geen gebruikelijk exoniem. Zowel de Taalunie als Wikipedia gebruiken ook Ljubljana en vermelden Laibach niet eens. Dus het lijkt me sowieso fout om Laibach als een Nederlands exoniem te beschouwen. Het is slechts een oude Duitse naam, niets meer.
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 05 aug 2018, 18:46, 3 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9080
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Ds79m » zo 05 aug 2018, 18:43

^^ Wat voor fantastisch alternatief hebben ze in Vlaanderen dan weer verzonnen voor Ljubljana?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Alfa » zo 05 aug 2018, 18:44

^^Ljubljana. Waarom denk je dat er exoniemen verzonnen worden? Zoals ik zei: het is toch echt een misvatting dat exoniemen een andere rol hebben in Vlaanderen dan in Nederland.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Robbert297 » zo 05 aug 2018, 19:29

^^ Ik denk inderdaad dat zo'n beetje heel Nederland en Vlaanderen naar Wenen gaat en niet naar Wien. Daarnaast gaat ook iedereen naar Milaan (Milano), Venetië (Venezia), Praag (Praha), Krakau (Kraków), Rome (Roma), Keulen (Köln) en noem ze allemaal maar op. Het is inderdaad echt niet alleen een Vlaams dingetje. Wel zie je in Vlaanderen vaker vertalingen van andere plaatsnamen op bijvoorbeeld de bewegwijzering staan.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » zo 05 aug 2018, 19:52

Behalve bij voetbalclubs, dan zijn endoniemen vaak geen probleem.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » zo 05 aug 2018, 19:55

Ik lees anders nog wel eens over Rode Ster Belgrado (ipv Crvena Zvezda Beograd)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » zo 05 aug 2018, 19:59

De regel is niet in beton gegoten ;)

Al kan je wel concluderen dat exoniemen eerder minder dan meer worden. Velen zijn al verdwenen, velen worden zelden tot nooit gebruikt, want stad is niet belangrijk genoeg, maar er komen er eigenlijk nooit nieuwe bij. Sommigen zullen altijd wel blijven.

Plaats reactie