Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Lekkere Kwal » di 07 aug 2018, 13:42

Hoe het ook zij, door een beetje te Googelen ( ;) ) op 'exonym Google Maps' kwam ik op het Maps productforum uit alwaar men na het melden van deze klacht heeft gereageerd dat 'het geëscaleerd wordt'. Wie weet gaat dit op korte termijn al wat oplossen.

Ik maak me trouwens geen illusies dat Maps een aflopende zaak is, volgens mij zijn dit soort foutjes en scheve informatie al zou oud als de dienst zelf. Ik vind bijvoorbeeld ook de late updates van de kaarten (aansluiting A27 Hilversum is nog steeds half afgesloten) een storender feit, omdat dat ook echt het gebruik van de dienst hindert.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » di 07 aug 2018, 13:51

Voor Streetview is Google Maps erg handig, maar qua kaarten loopt het inderdaad erg achter. Ik gebruik daar dan ook OSM voor. VOor off-line kaarten gebruik ik Maps.Me (een afgeleide van OSM) maar helaas heeft daar ook de exoniementerreur van het kaliber Rijsel/Dowaai/Toerkonje/Valencijn ook al toegeslagen :roll:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Egbert » di 07 aug 2018, 21:29

T-hijs schreef: di 07 aug 2018, 12:01 ^^
Dat neemt niet weg dat de indieners van fouten zich best wel aan een aantal elementaire communicatieregels ten aanzien van beleefdheid mogen houden. Dat kost niks en houdt het voor iedereen leuk.

#gedragiseenkeuze
Tja, het is het internet, dan moet je een dikke huid hebben. Maar ik weet niet wat (een werknemer van) Google wil bereiken door bijvoorbeeld een opmerking "Hee kl**tzak, pas dat eens aan" niet te verwerken als daarmee die opmerking nog 10 keer terug komt. Dan roep je het wel een beetje over jezelf af en het enige wat je creëert is een negatief beeld bij de gebruikers van je produkt. Laten we wel wezen, het zal een uitzondering zijn dat de eerste opmerking met dat taalgebruik is.

Maar ik lees een beetje dat als ik nu een melding bij google doe "zou U alstublieft op de Nederlandse Google maps de naam Laibach in Ljubljana willen veranderen? Dank u." dat per omgaande gedaan wordt?
Die melding kan sowieso niet gemaakt worden, want alhoewel bij "feedback verzenden" staat "klik op een plaats of een weg", kan ik niet op een plaats klikken. Nou ja, het lijkt alsof het iets doet (het verandert van kleur), maar er volgt geen actie. Ik kan alleen op een weg klikken en daar feedback op sturen.
Dus niet alleen doet Google niets met feedback, op de een of andere manier gebruiken ze hun eigen product niet en zien ze niet dat het proces om feedback te verzenden niet goed werkt. En dat heb ik ook al eens als feedback verzonden, maar ook daar wordt niets mee gedaan.

Dus de opmerkingen dat je je aan elementaire communicatieregels ten aanzien van beleefdheid zou mogen houden slaat volstrekt de plank mis. Natuurlijk hoort dat, maar Google mag zich ook eens de algemene kritiek aantrekken dat ze niets of veel te weinig met aan hun gericht commentaar of kritiek doen.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door marcel » wo 08 aug 2018, 10:24

Ik heb het gisteren nog eens aangekaart en nu is Laibach eindelijk gecorrigeerd.

Ik weet niet waar het precies vandaan kwam maar het is niet iets wat iemand bewust met de hand heeft zitten verknoeien.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door mavas » wo 08 aug 2018, 10:29

Fantastisch! Bedankt!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Lekkere Kwal » wo 08 aug 2018, 11:18

Egbert schreef: di 07 aug 2018, 21:29 Maar ik lees een beetje dat als ik nu een melding bij google doe "zou U alstublieft op de Nederlandse Google maps de naam Laibach in Ljubljana willen veranderen? Dank u." dat per omgaande gedaan wordt?
Die melding kan sowieso niet gemaakt worden, want alhoewel bij "feedback verzenden" staat "klik op een plaats of een weg", kan ik niet op een plaats klikken. Nou ja, het lijkt alsof het iets doet (het verandert van kleur), maar er volgt geen actie. Ik kan alleen op een weg klikken en daar feedback op sturen.
Dus niet alleen doet Google niets met feedback, op de een of andere manier gebruiken ze hun eigen product niet en zien ze niet dat het proces om feedback te verzenden niet goed werkt.
Dan heb je over mijn bericht hierboven gelezen, want op het productforum van Google Maps werd wel degelijk op m'n (vriendelijk gestelde) klacht over Laibach gereageerd dat het werd geescaleerd.
En dat heb ik ook al eens als feedback verzonden, maar ook daar wordt niets mee gedaan.
Dat is ook altijd makkelijk om te roepen want nieman kan het nagaan of je de waarheid vertelt. Ik heb zelf eens feedback gestuurd dat (al lang voltooide) knp Badhoevedorp de nieuwe boog van Amstelveen naar Schiphol miste en dat was een paar dagen later opgelost. Nu kan dat ook best door een ander gegeven zijn gebeurd, maar ik vind het ook niet aannemelijk dat de tool zinloos is en er niets mee wordt gedaan. Neemt niet weg dat je ook soms kan zoeken naar een alternatief om het aan te kaarten.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Seat Ibiza » wo 08 aug 2018, 11:36

marcel schreef: wo 08 aug 2018, 10:24 Ik heb het gisteren nog eens aangekaart en nu is Laibach eindelijk gecorrigeerd.
Helemaal top Marcel!

Zou je je ook nog kunnen / willen inzetten voor het corrigeren van de andere foutieve historische benamingen? Om er een paar te noemen (waarbij ik me beperk tot grote plaatsen) :

Wilna (Vilnius)
Memel (Klaipeda)
Elbing (Elbląg)
Landsberg (Gorzów Wielkopolski)
Grünberg (Zielona Góra)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » wo 08 aug 2018, 11:43

marcel schreef: wo 08 aug 2018, 10:24 Ik heb het gisteren nog eens aangekaart en nu is Laibach eindelijk gecorrigeerd.

Ik weet niet waar het precies vandaan kwam maar het is niet iets wat iemand bewust met de hand heeft zitten verknoeien.
:top: En ik denk dat iedereen wel doorheeft dat er bij de automatische gegevensverwerking dit er tussendoor geglipt is. Kan natuurlijk gebeuren, fijn dat het nu eindelijk is aangepast. Dank voor je moeite Marcel! :)
Seat Ibiza schreef: wo 08 aug 2018, 11:36Zou je je ook nog kunnen / willen inzetten voor het corrigeren van de andere foutieve historische benamingen? Om er een paar te noemen (waarbij ik me beperk tot grote plaatsen) :

Wilna (Vilnius)
Memel (Klaipeda)
Elbing (Elbląg)
Landsberg (Gorzów Wielkopolski)
Grünberg (Zielona Góra)
Ja, hopelijk komen die nog een keer aan de beurt want qua plaatsnamen denk je soms aan een vooroorlogse kaart van het Duitse Rijk. :lol:

Maar Laibach was natuurlijk de meest in het oog springende.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door verfmeer95 » wo 08 aug 2018, 15:34

Seat Ibiza schreef: wo 08 aug 2018, 11:36
marcel schreef: wo 08 aug 2018, 10:24 Ik heb het gisteren nog eens aangekaart en nu is Laibach eindelijk gecorrigeerd.
Helemaal top Marcel!

Zou je je ook nog kunnen / willen inzetten voor het corrigeren van de andere foutieve historische benamingen? Om er een paar te noemen (waarbij ik me beperk tot grote plaatsen) :

Wilna (Vilnius)
Memel (Klaipeda)
Elbing (Elbląg)
Landsberg (Gorzów Wielkopolski)
Grünberg (Zielona Góra)
Vergeet Marburg an der Drau (Maribor) niet.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » wo 08 aug 2018, 16:38

marcel schreef: wo 08 aug 2018, 10:24 Ik heb het gisteren nog eens aangekaart en nu is Laibach eindelijk gecorrigeerd.
Dank! :worship:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door keokiracer » wo 08 aug 2018, 18:50

Rotterdam is eindelijk van de oude luchtbeelden af, nu zijn onder andere de A4 MD en het A15 MaVa project bijna helemaal te zien.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Tachi » wo 08 aug 2018, 23:05

Ik heb per toeval een leuke gevonden.
https://www.google.com/maps/@52.3409826 ... 312!8i6656

Kijk wat er gebeurt als je via de onderdoorgang gaat.
SPOILER: TOON

De SV-camera is vermoedelijk hoger dan 2,5 meter. Oeps.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Alfa » do 09 aug 2018, 0:00

Rene schreef: ma 06 aug 2018, 22:39
Palance schreef: ma 06 aug 2018, 9:36 Het exoniem is niet verzonnen, maar er wel door iemand verzonnen dat het nut heeft op een Nederlandstalige kaart. Dat is volstrekt incorrect en er is nu bewust een fout gemaakt.
+1

En hier komt dus ook weer die achterlijke Belgische taalwet om de hoek zeilen.

Niemand heeft problemen met Berlijn, Praag of Parijs. Maar wel met Kleef, Emmerik, Aken, Borgworm, Luik, Rijsel, Bazel, etcetera. En voor dat slechte kaartmateriaal wil Google nu ook nog eens veel geld zien van websites die embedden. Dat wordt de zwanezang van iets wat 10 jaar geleden zo'n mooie start maakte. Jammer.
Jij overschat de aversie tegenover exoniemen. En Luik is echt geen ongebruikelijke naam.

Wat de Belgische taalwetgeving hiermee te maken heeft is mij een raadsel trouwens, je gooit verschillende zaken op een hoop.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Egbert » do 09 aug 2018, 6:56

Lekkere Kwal schreef: wo 08 aug 2018, 11:18
Dat is ook altijd makkelijk om te roepen want nieman kan het nagaan of je de waarheid vertelt.
Dank je wel voor de suggestie dat ik lieg. Ik weet niet hoe jij andere mensen op een forum normaal ziet, maar ik stel dit niet op prijs.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Lekkere Kwal » do 09 aug 2018, 7:45

^^ dan begrijp je niet helemaal wat ik zeg. Je doet een bewering dat het gebruiken van de Feedback tool niets uitmaakt. Jij weet niet of dat echt zo is, wij weten dat niet. Alleen iemand betrokken bij Google Maps kan dat nagaan dan wel bevestigen. Dat is het punt dat het niet na te gaan is of die bewering klopt. Dat is geen liegen, dat maak jij ervan, het is een onstaafbare claim maken.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door jelger » do 09 aug 2018, 9:39

keokiracer schreef: wo 08 aug 2018, 18:50 Rotterdam is eindelijk van de oude luchtbeelden af, nu zijn onder andere de A4 MD en het A15 MaVa project bijna helemaal te zien.
Luie vraag, maar is er ook archivering van oude luchtbeelden?

Nog iets anders, een meer technische vraag voor hen die ook programmatisch bezig zijn met GM: bij de normale Roadmap is er op de hogere zoomlevels (lager dan 12) een laag die relief schaduwen voor bergen, heuvels etc toevoegt voor wat 3D beleving, zoals je dat op papieren kaarten ook wel hebt. Dichterbij, vanaf zoomlevel 13 is deze weg, zodat je dus een echte 'flat surface' blik krijgt.

Voor een eigen projecte ben ik op zoek naar de mogelijkheid om deze relief styling uit zoomlevel 12 (of 11) te krijgen. Weet iemand of dit een door GM extra laag is die via handige css styling te onderdrukken is, of dat deze in de kaartlaag gebakken is? De labels zijn er bijvoorbeeld met wat handige manipulatie uit te krijgen bij de roadmap view, zijn een aparte laag.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door keokiracer » do 09 aug 2018, 9:47

jelger schreef: do 09 aug 2018, 9:39
keokiracer schreef: wo 08 aug 2018, 18:50 Rotterdam is eindelijk van de oude luchtbeelden af, nu zijn onder andere de A4 MD en het A15 MaVa project bijna helemaal te zien.
Luie vraag, maar is er ook archivering van oude luchtbeelden?
In Google Earth wel, niet op Google Maps voor zover ik weet.
Alhoewel de nieuwe beelden die op Google Maps zichtbaar zijn (nog?) niet in Google Earth staan.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door jelger » do 09 aug 2018, 9:52

Ah, dat zou een goede reden zijn om GE weer eens af te stoffen. Alleen jammer dat van bepaalde gebieden de resolutie nog te slecht was destijds. Wil gevolgen van een conflict in kaart brengen. Daar zijn eerder wel beelden van gepubliceerd, maar vroeg me af of het nog met terugwerkende kracht zelf te achterhalen is a.d.h.v. publieke GE/GM beelden om zelf wat samen te kunnen stellen.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Egbert » do 09 aug 2018, 13:32

Lekkere Kwal schreef: do 09 aug 2018, 7:45 ^^ dan begrijp je niet helemaal wat ik zeg. Je doet een bewering dat het gebruiken van de Feedback tool niets uitmaakt. Jij weet niet of dat echt zo is, wij weten dat niet. Alleen iemand betrokken bij Google Maps kan dat nagaan dan wel bevestigen. Dat is het punt dat het niet na te gaan is of die bewering klopt. Dat is geen liegen, dat maak jij ervan, het is een onstaafbare claim maken.
Sorry hoor, maar als je zegt "nieman kan het nagaan of je de waarheid vertelt" dan slaat dat op dat ik zeg dat ik een melding heb gemaakt, niet op wat er door Google mee gedaan wordt.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Lekkere Kwal » do 09 aug 2018, 16:11

^^ zo lees jij het, ik bedoelde dat er niet mee te zeggen. Zie ook de zinnen na de zin die je nu aanhaalt. Voor verdere welles/nietes mag je wat mij betreft een PM sturen.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door marcel » vr 10 aug 2018, 9:38

verfmeer95 schreef: wo 08 aug 2018, 15:34
Seat Ibiza schreef: wo 08 aug 2018, 11:36 Zou je je ook nog kunnen / willen inzetten voor het corrigeren van de andere foutieve historische benamingen? Om er een paar te noemen (waarbij ik me beperk tot grote plaatsen) :

Wilna (Vilnius)
Memel (Klaipeda)
Elbing (Elbląg)
Landsberg (Gorzów Wielkopolski)
Grünberg (Zielona Góra)
Vergeet Marburg an der Drau (Maribor) niet.
Deze zijn nu ook allemaal gecorrigeerd, plus nog een paar andere. Ik weet dat er nog een aantal zijn en ik probeer ook uit te zoeken hoe het meer systematisch verbeterd kan worden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 aug 2018, 10:21

:worship:

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Robbert297 » vr 10 aug 2018, 11:41

Goed bezig, Marcel! :top:

Waarom krijg jij dat wel voor elkaar en wij niet?
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 aug 2018, 17:38

^^ Omdat wij niet bij Google werken en Marcel wel.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Mandelsoft » za 11 aug 2018, 13:42

marcel schreef: vr 10 aug 2018, 9:38]
Deze zijn nu ook allemaal gecorrigeerd, plus nog een paar andere. Ik weet dat er nog een aantal zijn en ik probeer ook uit te zoeken hoe het meer systematisch verbeterd kan worden.
Nu je toch eenmaal bezig bent, d'r zijn nog een paar problemen:
  • "Theresienstadt", "Leutensdorf", "Pürstein", "Mariënbad" en "Brandeis an der Elbe - Altbunzlau", wie kent ze in Tsjechië? Ik zou deze weg doen...
  • "Pleskau" in Rusland kan ook wel weg.
  • Litoměřice, Děčín, Świnoujście hebben problemen met hun accenten, waardoor deze als vraagtekens worden getoond.
  • Chișinău toont helemaal geen plaatsnaam en je ziet alleen een pin.
Maar goed, er wordt dus aan gewerkt :top:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » za 11 aug 2018, 16:22

Mandelsoft schreef: za 11 aug 2018, 13:42 "Theresienstadt", "Mariënbad", wie kent ze in Tsjechië?
Die ken ik toevallig wel, omdat ik er ooit geweest ben (voormalig concentratiekamp) of omdat het leek op Karlsbad. De Nederlandse wikipedia en de Taalunie gebruiken ook de Duitse exoniemen voor deze steden, dus ik denk dat er weinig aan gedaan wordt door Google. De andere punten die je noemt hebben meer kans van slagen. :top:

Nog zo'n vreemd geval: Wegstädtl.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rene » za 11 aug 2018, 16:47

Wesso schreef: za 11 aug 2018, 16:22De Nederlandse wikipedia en de Taalunie gebruiken ook de Duitse exoniemen voor deze steden, dus ik denk dat er weinig aan gedaan wordt door Google.
Daar zit dus de fout in het denken van Google.

Mijn idee voor een meer systeemgerichte aanpak op Google Maps:

1. Gebruik één schrift op een kaartweergave, en wel het schrift van de gebruiker.

2. Als Latijns schrift wordt getoond, dan worden Latijnse transcripties gebruikt voor plaatsnamen die primair geschreven worden in een ander schrift. Andere schrijfwijzen (zoals Cyrillisch of Chinees) kunnen in de latijnse schriftversie klein eronder worden getoond. (In een Cyrillische of Chinese schriftversie uiteraard omgekeerd)

3. Gebruik in geval van Latijns schrift - ongeacht de op het apparaat ingestelde taal van de gebruiker - de schrijfwijze van de plaatsnaam zoals die lokaal op de komborden en de bewegwijzering primair gebezigd wordt, evenals de straatnamen zoals die lokaal primair gebezigd worden. Endoniemen dus, en geen exoniemen.

4. Als een plaats in formeel tweetalig gebied ligt, dan zijn beide namen weer te geven. Als eerste naam is de naam te kiezen die het meest aansluit bij de taal van de gebruiker. Voorbeelden: Biel/Bienne, Brussel/Bruxelles, Bozen/Bolzano, Amel/Amblève

5. Geef voor een aantal zeer bekende grote plaatsnamen tussen haakjes eventueel een exoniem weer achter het endoniem. Voorbeelden: København (Kopenhagen), Warzawa (Warschau), Bucuresti (Boekarest), Praha (Praag), Strasbourg (Straatsburg), Venezia (Venetië), Turino (Turijn), Firenze (Florence), Genova (Genua)etc. Doe dit niet voor kleine plaatsen en voor archaïsche exoniemen (dus geen Maagdenburg, Koningsbergen, Bruinswijk, Laibach)

6. Geef riviernamen weer in de primaire taal van het gebied, eventueel tussen haakjes gevolgd door het exoniem van die riviernaam in de taal van de gebruiker. Voorbeelden: Odra (Oder), Tejo (Taag), Vltava (Moldau), Labe (Elbe), Geer (Jeker)


En GEEN bronnen als Wikipedia of Taalunie meer gebruiken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » za 11 aug 2018, 17:20

De Taalunie is de afgelopen 10 jaar ook geleidelijk afgestapt van verouderde exoniemen. Wikipedia volgt de Taalunie rigide. Het probleem is wellicht dat oude exoniemen nog op de Wikipedia pagina's staan als zijnde "vroeger heette de stad ook wel xxx" of "in het Duits vroeger xxx" en Google die oude namen dan overneemt als actuele naam op Google Maps, ook al staan ze alleen nog ter historische referentie op Wikipedia. Vermoedelijk is dat gebeurd met die vele Duitse plaatsnamen op Google Maps in Centraal/Oost-Europa, namen die sinds 1945 niet meer in gebruik zijn als actuele plaatsnaam.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Ds79m » za 11 aug 2018, 18:18

^^ De vraag is alleen waarom dat voor de Nederlandse versie met oude Duitse namen is gedaan. En ook niet consequent, want het is bijvoorbeeld geen Mülhausen of Kolmar in Frankrijk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » za 11 aug 2018, 19:28

Rene schreef: za 11 aug 2018, 16:47 de schrijfwijze van de plaatsnaam zoals die lokaal op de komborden.
Succes :)

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie