Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8658
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Hajo » di 24 jul 2018, 20:52

^^ Zal vrijwel zeker Utrecht worden, niet Rotterdam. Bij Apeldoorn staat in de richting Amersfoort namelijk al een bord met onder de streep: A28 Utrecht 75

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Jackbauer1350 » di 24 jul 2018, 21:02

Een nieuwe foto van het eerste bord van aansluiting 5 bij Almere.
Hier is de afplakking en dat de rechterpijl een sticker is duidelijker te zien
Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mavas » di 24 jul 2018, 22:55

Als ik dat bord zo zie vraag ik me af waarom het eigenlijk overplakt is. De huidige situatie lijkt gelijk aan de eindsituatie.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 24 jul 2018, 22:57

De tape suggereert dat er nog een tweede afslaande rijstrook bij komt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mavas » di 24 jul 2018, 23:04

Jackbauer1350 schreef: ma 23 jul 2018, 13:21
SPOILER: TOON

Afbeelding
In deze foto komt er toch ook een tweede rijstrook bij? Of bedoel je dat de tweede rijstrook in de eindsituatie er eerder bij komt dan nu?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 24 jul 2018, 23:15

Snap wat je bedoelt nu. Misschien dan inderdaad een kwestie van tijd om de tape weg te halen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » wo 25 jul 2018, 0:33

Borden 1100m en 400m hebben in de eindsituatie maar 2 rijstroken onder zich.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mavas » wo 25 jul 2018, 10:34

Duidelijk. Dan had die middelste pijl wel zichtbaar kunnen zijn lijkt mij. Of er is een goede reden voor om hem af te plakken, misschien gewenning dat men niet wil.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » do 26 jul 2018, 0:04

Vanmiddag viel me dit bord bij Tilburg op. Kennelijk zijn er wat subtiele ontwerpwijzigingen geweest.

2013:
Afbeelding

Vanmiddag:
Afbeelding

Geen verslechtering, IMO.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steyn_E » zo 29 jul 2018, 22:57

^^
Ik weet niet helemaal wat ik ervan moet vinden. Dat de streepjes nu wél netjes uitkomen vind ik een plus, maar de "0" van 0-4000 valt zo veel minder op.

Wat mij misschien nog wel meer opvalt is dat het oude bord op een aluminium frame lijkt te staan (van die i-profielen) en het nieuwe bord weer op ouderwetse buispalen. Ik heb het idee dat die i-profielen mogelijk te vaak sneuvelden met storm of iets dergelijks, want het lijkt beleid geworden om weer buispalen te plaatsen (hier bij vervangingen op de A50 Eindhoven-Oss bijvoorbeeld). Ook zijn er een hele berg nieuwe UIT-borden geplaatst in Brabant (ook hier stonden er verdacht veel gele tijdelijke borden), allemaal met een vlak liggende pijl in het nieuwe, lichtere blauw (en op buispalen dus). De schuine pijl lijkt dan toch te verdwijnen (en terecht). Op autowegen zie ik de laatste tijd ook steeds meer "NBA-stijl" UIT-borden in plaats van die omkaderde UIT (zeg maar een Oldschool-handwijzer), hopelijk zet dat door. Beetje uniformiteit kan geen kwaad.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door GuteFahrt » wo 01 aug 2018, 22:15

Pino schreef: di 24 jul 2018, 20:14
GuteFahrt schreef: di 24 jul 2018, 13:43 Op de A1 Azelo richting Apeldoorn heb je ergens bij Markelo een doelenbord met Deventer en Amsterdam, maar ruimte voor 4 bestemmingen. Daar zullen Amersfoort en Apeldoorn nog bij komen?
Het zal één netwerkdoel achter Deventer zijn en één doel dat als kruisend doel onder de streep zou moeten komen. Ik vermoed Utrecht (of Rotterdam) en A50 Arnhem.
boe! had het al juist opgemerkt. Ik zag vandaag vóór :KP: Buren komende vanaf De Lutte al NBA met Utrecht en Arnhem. Tevens een servicebord van Technology Base. Die leek mij ook nog vrij nieuw toe...helaas geen foto's. :sorry:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » do 02 aug 2018, 17:28

A58 Zeeland: Nieuwe afstandenborden/aanpassingen bestaande borden richting Bergen op Zoom met foute afstanden richting Breda... :!:

Na de afslag Goes-Zuid staat er een iets ouder NBA-afstandenbord met de correcte afstanden.
Breda 69
Bergen op Zoom 37

Op het volgende afstandenbord, ongeveer 3km verderop(Afslag Kapelle), is Breda zichtbaar gemaakt
Breda 69. De correcte afstand 66/67.
Bergen op Zoom 34
https://www.google.nl/maps/@51.4742481, ... 312!8i6656

Na de afslag Rilland staat een nieuw afstandenbord. Roosendaal is verdwenen en Antwerpen is toegevoegd. De afstand tussen Bergen op Zoom en Breda wordt steeds groter op de afstandenborden...
Breda 53. De correcte afstand 47-48.
Bergen op Zoom 14
-----------------------------
Antwerpen 31

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » do 02 aug 2018, 17:45

Borden wel gezien maar niet op de afstanden gelet. Ik blijf het toch iedere keer weer een prestatie vinden hoe NBA maar niet goed uitgerold wil worden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » do 02 aug 2018, 18:48

Ach, bekijk het positief. We hebben dan in ieder geval een stap gezet in de goede richting(gevende doelen).

Maar als ik het goed begrijp staat Breda dus weer onder BoZ na afrit Kapelle?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » do 02 aug 2018, 19:01

Nou gut wat richtinggevend. Alles en iedereen wil dat verkeer richting Rotterdam niet via de dammen gaat, maar we gaan het vervolgens niet meenemen bij een complete herziening van de bewegwijzering. Terwijl op allerlei andere locaties in het land Rotterdam is opgehemeld tot prioritair superdoel.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » do 02 aug 2018, 19:06

Denk aan je bloeddruk. ;)
Met "een stap" bedoelde ik Antwerpen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » do 02 aug 2018, 19:09

Wouter N14 schreef: do 02 aug 2018, 19:01 Nou gut wat richtinggevend. Alles en iedereen wil dat verkeer richting Rotterdam niet via de dammen gaat, maar we gaan het vervolgens niet meenemen bij een complete herziening van de bewegwijzering. Terwijl op allerlei andere locaties in het land Rotterdam is opgehemeld tot prioritair superdoel.
Rotterdam had op de A58 vanaf Vlissingen inderdaad niet misstaan. Slordig dat dat niet is meegenomen. Het had zo makkelijk gekund, zonde.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » do 02 aug 2018, 19:52

Steptimer schreef: do 02 aug 2018, 17:28 Na de afslag Rilland staat een nieuw afstandenbord. Roosendaal is verdwenen en Antwerpen is toegevoegd. De afstand tussen Bergen op Zoom en Breda wordt steeds groter op de afstandenborden...
Breda 53. De correcte afstand 47-48.
Bergen op Zoom 14
-----------------------------
Antwerpen 31
Die staat er al rond een maand. Ik dacht dat ik daar Rotterdam ook nog bij gezien had. (zou wel op zn plaats zijn daar in ieder geval.)
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » do 02 aug 2018, 23:41

^
Nee, Rotterdam staat pas aangegeven vanaf knooppunt Markiezaat!
nickdh schreef: do 02 aug 2018, 18:48
Maar als ik het goed begrijp staat Breda dus weer onder BoZ na afrit Kapelle?
Ja, klopt.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » vr 03 aug 2018, 0:09

Wouter N14 schreef: do 02 aug 2018, 19:01 Nou gut wat richtinggevend. Alles en iedereen wil dat verkeer richting Rotterdam niet via de dammen gaat, maar we gaan het vervolgens niet meenemen bij een complete herziening van de bewegwijzering. Terwijl op allerlei andere locaties in het land Rotterdam is opgehemeld tot prioritair superdoel.
Dit wordt het vermoedelijk vanaf het kruispunt(A58) in Vlissingen.
Breda(N)
Bergen op Zoom(PN)
Middelburg(H)

Er is gekozen voor het plaatsvervangend netwerkdoel Bergen op Zoom en het netwerkdoel Breda.
De eerste verschijning van het netwerkdoel Rotterdam op de A58 vanuit Zeeland blijft bij knooppunt Markiezaat.
Antwerpen zal vermoedelijk voor het eerst verschijnen op de afstandenborden na de afslag Yerseke.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » wo 08 aug 2018, 0:30

Bovenaan deze pagina: http://notab.outducks.org/nba/nba031o.html staan een aantal NBA-borden die ik nog niet eerder gezien had.
Opvallend daarbij: bij de afrit Kimswerd zijn diverse oude borden gewoon blijven staan. (Misschien worden ze nog weggehaald?)

Verder, oud:
Afbeelding
En even verderop nieuw:
Afbeelding
("Route" is het moderne woord.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » wo 08 aug 2018, 7:36

^^ Wat onduidelijk, waarom die veerboten verwijzen via iets dat ook verwezen wordt en wat ook eerst vertaald moet worden (Harlingen-Havens = Bedrijventerrein Havens)? Waarom niet één bord met vier verwijzingen voor afrit 19? :dontknow:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Seat » wo 08 aug 2018, 9:05

Het boot-icoon zal t.z.t. verouderd zijn zodra de ferry's elektrisch worden. De auto's in het RVV 1990 zijn ook nog van die hoekige jaren '80-blikken. Is er geen redesign op komst?

Overigens is de 'richting' en 'route' in dit geval op de NBA-borden overbodig omdat Terschelling en Vlieland verderop ook worden aangegeven op de vervolgroute, in witte balken, zoals hier op de rotonde N390/N393. Met boot-icoon zónder stoom.


Afbeelding

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » wo 08 aug 2018, 9:47

Er zijn dus 2 Havens. Industriehavens (met daaraan de zoutfabriek en de vuilverbrander; geen idee waarom Havens een meervoud heeft) en (veer+binnen)havens. Maar ze volgen allemaal de gehele (wel 1,5 km ofzo) N390 inderdaad, hoewel de veerhaven wel een stukje om is vanuit Zurich (maar niet perse langzamer). Maar de parkeerterreinen bevinden zich noorderlijker. Vlieland en Terschelling hadden op de handwijzers eigenlijk wit op blauw moeten zijn (of bruin 8-) ), hoewel het gemeentenamen zijn en geen komnamen. Waarom ze niet gewoon op de A/N31 afrit staan aangegeven is de vraag. Er zullen veel meer mensen (en zeker lokaal niet goed bekende mensen) naar de eilanden gaan dan naar de gehuchten Midlum of Herbaijum die kennelijk wel noemenswaardig zijn als afritbestemming. Midlum heeft 645 inwoners; Herbaijum 253 :facepalm:
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 08 aug 2018, 12:21

Peter schreef: wo 08 aug 2018, 9:47Er zullen veel meer mensen (en zeker lokaal niet goed bekende mensen) naar de eilanden gaan dan naar de gehuchten Midlum of Herbaijum die kennelijk wel noemenswaardig zijn als afritbestemming. Midlum heeft 645 inwoners; Herbaijum 253
Die twee zullen hun plek op de borden te danken hebben aan het standaard stramien hoofddoel links/hoofddoel rechts. Zeker voor de oostelijke richting kun je maar moeilijk iets beters verzinnen. Aan de westkant zou ikzelf Harlingen-Havens als hoofddoel hebben benoemd. Wat nu ook wel bewegwijzerd staat als extra N390-doel, maar ik zou dan Midlum hebben weggehaald.

Wat betreft de eilanden: je zou een uitzondering op het principe 'geen wit en bruin op de reguliere afritbewegwijzering' hier wel kunnen verdedigen, omdat de eilanden zo'n significant deel van het afslaande ter plaatse onbekend verkeer trekken. Maar die benadering is volgens mij nog steeds vloeken in de Rijkswaterstaat-kerk. Je zou toeristisch verkeer denk ik ook wel goed genoeg bedienen door een groot veer-symbool op de reguliere afritborden te zetten naast Harlingen-Havens, vergelijkbaar met hoe Schiphol bewegwijzerd staat. Dus Harlingen-Havens in wit-op-blauw en daarnaast dan een wit vlak met zwart veer-symbool. En dan op het servicebord één paneel met [bruin vlak] Vlieland/Terschelling [wit vlak] Havens/Oostpoort -> afrit 19. Zet eventueel ook nog ergens een bruin toeristisch bord neer voor de twee eilanden een stukje voor het eerste aankondigingsbord. De Waddenzee is UNESCO-werelderfgoed, dus je kunt dit vrij makkelijk scharen onder bestaand beleid voor wat een bruin bord mag krijgen.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » wo 08 aug 2018, 12:56

Pino schreef: wo 08 aug 2018, 12:21
Peter schreef: wo 08 aug 2018, 9:47Er zullen veel meer mensen (en zeker lokaal niet goed bekende mensen) naar de eilanden gaan dan naar de gehuchten Midlum of Herbaijum die kennelijk wel noemenswaardig zijn als afritbestemming. Midlum heeft 645 inwoners; Herbaijum 253
Die twee zullen hun plek op de borden te danken hebben aan het standaard stramien hoofddoel links/hoofddoel rechts. Zeker voor de oostelijke richting kun je maar moeilijk iets beters verzinnen.
Franeker-West !? :dontknow:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » wo 08 aug 2018, 12:58

Noem om te beginnen :AS: 19 gewoon Harlingen-Havens.

1.
:AS: 18
Harlingen
1200 m
-----------
:AS: 19
Harlingen-Havens
3200 m

2.
Industrie Harlingen
Boot Terschelling
Boot Vlieland
:AS: 19

3, 4.
:AS: 18 600 m, 0 m

5.
:AS: 19 600 m

6.
Industrie Harlingen
Boot Terschelling
Boot Vlieland
:AS: 19

7.
:AS: 19 0 m
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 08 aug 2018, 13:02

Uitstekend uitgangspunt. Franeker-West als doel voor afrit 19 ligt ongetwijfeld gevoelig, want dan zou je doorgaand verkeer krijgen in Herbaijum.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door GuteFahrt » wo 08 aug 2018, 14:27

Wouter N14 schreef: wo 08 aug 2018, 12:58 Noem om te beginnen :AS: 19 gewoon Harlingen-Havens.
Dat is het al. :top:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » wo 08 aug 2018, 16:31

Pino schreef: wo 08 aug 2018, 13:02 Uitstekend uitgangspunt. Franeker-West als doel voor afrit 19 ligt ongetwijfeld gevoelig, want dan zou je doorgaand verkeer krijgen in Herbaijum.
Dat is een voormalige rijksweg, die weg is gemaakt voor veel meer verkeer.

Momenteel wordt Harlingen vanuit oostelijke richting op de N384 bewegwijzerd door Franeker over de A31. Dat is drie kilometer om op een afstand van 5 kilometer.... Voor Franeker en voor alle bestemmingen oostelijk aan de N384 zoals Winsum, Wommels en Scharnegoutum zal elke routeplanner je over Herbaijum sturen.

Plaats reactie