Markering wegen onbegrijpelijk

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door Chris » do 09 aug 2018, 19:42

Ik snap ook niet dat hoe wij ondanks stapels richtlijnen en onderzoek geen coherent wegbeeld kunnen maken op het onderliggend wegennet. Vooral de ETW-60 is een ratjetoe aan ontwerpstandaarden en verschillende markeringen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door boe! » do 09 aug 2018, 20:07

Willem schreef: do 09 aug 2018, 19:36 Om de achterliggende vraag toch maar expliciet te maken: waarom begrijpt de wegbeheerder niet dat deze markering kant noch wal slaat?
Volgens mij is dat niet de juiste vraag.
Heeft de wegbeheerder alleen opdracht gegeven om de nieuwe markering aan te brengen en is zij vergeten om de oude te laten verwijderen?
En als zij toch opdracht heeft gegeven om de oude markering te laten verwijderen, waarom heeft de aannemer dat niet gedaan?

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door Bert65 » do 09 aug 2018, 20:08

Ach, in iedere gemeente schijnt wel iemand te werken die denkt verstand te hebben van borden en strepen en die verzint dan weer wat nieuws. Zo was er iemand in Amsterdam die gek was van streepjes en de stad heeft voorzien van nietszeggende en onduidelijke streepjes. Nu zijn de gemeenteraadsverkiezingen geweest, nieuwe colleges gevormd en nu hebben ze een gek gevonden die overal :rvv0430: ophangt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door duikgek89 » do 09 aug 2018, 21:55

Willem schreef: do 09 aug 2018, 19:36 Om de achterliggende vraag toch maar expliciet te maken: waarom begrijpt de wegbeheerder niet dat deze markering kant noch wal slaat?

Als Nederlanders kunnen we dit soort onzin nog wel negeren. Maar in mijn vrije tijd vind ik het fijn om eens in bv. Zeeland door de duinen of langs het strand te wandelen.
Onderweg kom je genoeg Duitsers of andere buitenlandse vakantiegangers tegen die dit soort markeringen totaal niet begrijpen. En dus midden op een kruispunt stil gaan staan om te bedenken wat de bedoeling is. Of 30 gaan rijden waar 60 de limiet is.

En geef ze eens ongelijk: uiteindelijk moeten wij in Nederland eens leren normale markeringen te gebruiken.
Exact. En als ze dan een veilige logische snelheid kiezen krijgen ze ook zomaar een souvenir van de CJIB graaiers om de oren. Met een bedrag waar een paard de hik van krijgt...
Chris schreef: do 09 aug 2018, 19:42 Ik snap ook niet dat hoe wij ondanks stapels richtlijnen en onderzoek geen coherent wegbeeld kunnen maken op het onderliggend wegennet. Vooral de ETW-60 is een ratjetoe aan ontwerpstandaarden en verschillende markeringen.
Met RONA kan ik me dergelijke puinhoop niet herinneren. En dat was mooie en normale markering die aansluit bij de markering in andere landen.
Wat mij betreft gooit men die hele EHK rotzooi gewoon weg en gaat terug naar RONA. En dat dan vastleggen in standaarden waar niet elke gemeentelijke beunhaas vanaf mag wijken omdat hij/zij denkt slim te zijn.
boe! schreef: do 09 aug 2018, 20:07
Willem schreef: do 09 aug 2018, 19:36 Om de achterliggende vraag toch maar expliciet te maken: waarom begrijpt de wegbeheerder niet dat deze markering kant noch wal slaat?
Volgens mij is dat niet de juiste vraag.
Heeft de wegbeheerder alleen opdracht gegeven om de nieuwe markering aan te brengen en is zij vergeten om de oude te laten verwijderen?
En als zij toch opdracht heeft gegeven om de oude markering te laten verwijderen, waarom heeft de aannemer dat niet gedaan?
Controleert men het werk niet nadat de aannemer is vertrokken?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door boe! » do 09 aug 2018, 22:15

^^ Dat zou je verwachten, maar ik heb in mijn gemeente al mogen meemaken dat dat niet altijd (goed) gebeurt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door Wouter N14 » do 09 aug 2018, 22:23

Chris schreef: do 09 aug 2018, 19:42 Ik snap ook niet dat hoe wij ondanks stapels richtlijnen en onderzoek geen coherent wegbeeld kunnen maken op het onderliggend wegennet. Vooral de ETW-60 is een ratjetoe aan ontwerpstandaarden en verschillende markeringen.
Het zit hem toch primair bij onwil, onvermogen, onkunde, onbenul en/of eigenwijsheid van de wegbeheerder.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Floris
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 08 feb 2016, 16:43

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door Floris » vr 10 aug 2018, 11:37

Bert65 schreef: do 09 aug 2018, 20:08 en nu hebben ze een gek gevonden die overal :rvv0430: ophangt.
Bedoel je A4 ( :A4: ) (en dan met 30)?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door mavas » vr 10 aug 2018, 12:08

Wouter N14 schreef: do 09 aug 2018, 22:23Het zit hem toch primair bij onwil, onvermogen, onkunde, onbenul en/of eigenwijsheid van de wegbeheerder.
Dat heeft weer als oorzaak dat die ETW-60 überhaupt bestaat. Als dat hele ontwerphandboek ETW er niet was geweest hadden we gewoon asmarkering en normale kantmarkering gehad...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door Peter » vr 10 aug 2018, 12:27

De herkenbaarheid is samengegaan met de trend om veel Bubeko zone Vmax 60 te maken. In bijvoorbeeld Duitsland heb je dat (bubeko) niet en worden wegen als vanouds per wegvak in Vmax verlaagd naar meestal 70 of 80.

Oplossing is een dwangmiddel om lagere overheden de Vmax en de weginrichting te laten samengaan (ook al zal dat uit geldgebrek in de regel tot een verlaging van de Vmax leiden). Maar dan moet dat vermoedelijk weer getrapt: staat handhaaft op provincie en provincie op gemeente (en waterschap).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door Bert65 » vr 10 aug 2018, 16:59

Floris schreef:
Bedoel je A4 ( :A4: ) (en dan met 30)?
Sorry.
Inderdaad. Die bedoel ik.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door Wouter N14 » vr 10 aug 2018, 18:15

mavas schreef: vr 10 aug 2018, 12:08
Wouter N14 schreef: do 09 aug 2018, 22:23Het zit hem toch primair bij onwil, onvermogen, onkunde, onbenul en/of eigenwijsheid van de wegbeheerder.
Dat heeft weer als oorzaak dat die ETW-60 überhaupt bestaat. Als dat hele ontwerphandboek ETW er niet was geweest hadden we gewoon asmarkering en normale kantmarkering gehad...
Met de ETW-60 op zich is niet veel mis, alleen staat de theorie te ver af van de praktijk waardoor we er te veel van hebben. Ook met de voorgeschreven inrichting van de ETW-60 is op zich niet veel mis, maar toch wordt te vaak gemeend dat het anders moet. En dat heeft inderdaad ook een relatie met punt 1.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 aug 2018, 18:28

^^ Wat mij betreft krijgen ETW-60-wegen een onderbroken middenstreep en geen kantmarkering. Maar het zou al heel wat zijn als de bestaande vastgelegde markeringsvoorschriften ook worden opgevolgd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door Chris » vr 10 aug 2018, 18:36

ETW-60 is denk ik het grootste probleem van de zogenaamde "grijze weg", een weg die moeilijk in één ontwerp en functie te proppen is.

* mate van erftoegang varieert sterk
* wegbreedte is zeer variabel
* tracé en rechtstanden zijn ook zeer variabel
* overzicht varieert van zeer goed tot slecht
* wel/geen fietspad aanwezig
* verkeersfunctie varieert van landweg tot vrij drukke weg
* kruispuntinrichting varieert, evenals voorrangssituaties

Het resultaat is dus een weinig coherente weginrichting, ondanks dat het één wegklasse is volgens DV.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door Willem » vr 10 aug 2018, 20:01

Of veel ETW-wegen moeten weer omhoog naar 80 zodat de definitie van een ETW eenduidiger wordt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Markering wegen onbegrijpelijk

Bericht door Wouter N14 » vr 10 aug 2018, 20:09

^^ Dat is precies waar de theorie dus tekort schiet. Uitgangspunt is al dat wegen op basis van het gebruik en de functie gecategoriseerd worden en vervolgens als zodanig ingericht. Dat betekent dus dat wegen ook opgewaardeerd hadden moeten worden tot volwaardige GOW. Dat kost uiteraard klauwen met geld dat wegbeheerders niet hebben of niet zo willen besteden. En dus is het veel makkelijker en goedkoper om een weg dan maar als ETW te bombarberen en een kulverhaal op te tuigen waarom het toereikend zou zijn.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie