Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 08 aug 2018, 17:01

^^ Mwa, de eerste maatregelen om snel verkeer te vertragen zijn al genomen hoor. Zie bijvoorbeeld hier, wat bepaald in lijn is met wat er is gebeurd op veel andere (planvervangende) rijkswegen waar een autosnelweg naast is gelegd. De N384 door Franeker, vanaf A31 afrit 20, heeft misschien niet meer capaciteit, maar gaat niet door de directe woonomgeving van de mensen daar, dus je kunt raden waarom men verkeer van en naar Franeker en de dorpen daarachter veel liever over die route van en naar de A31 geleidt. Het kruispunt tussen de oude rijksweg en de N384 is echter wel een plaats waar locals beter zullen weten dan "Harlingen (A31)" aanhouden en ter plaatse onbekenden mogelijk in verwarring raken doordat hun navigatie ze een andere kant uitstuurt dan de borden. Vind ik onwenselijk, maar zal wel politiek onvermijdelijk zijn geweest.

Maar goed: terug naar de A31-west en de doelen van afrit 19. Maar een klein deel van Franeker-West is daadwerkelijk sneller via de oude rijksweg; voor bijvoorbeeld de westelijke wijk Het War ligt de A31 buitenom veel meer voor de hand. Dus dan vind ik Franeker-West geen goed doel. De dorpen achter Franeker die je noemt zijn sowieso te klein en te ver van de snelweg om vanaf de A31 bewegwijzerd te worden, dus dan moeten de mensen op hun navigatie maar vrolijk door Herbaijum tuffen. Kortom, bekeken vanaf de A31 kan ik wel leven met dat deel van de gemaakte keuze.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door GuteFahrt » wo 08 aug 2018, 18:15

Voor de duidelijkheid, Midlum en Herbaijum zijn niet op het bord gekomen sinds hier NBN/NBA is geplaatst. Daarvoor stond het er ook altijd al op, waarbij Herbaijum er met een -y op stond. Sexbierum stond er toen nog bij, die bestemming is met NBA verschoven naar afrit Franeker. Verder is in de richting van Leeuwarden t.o.v. destijds veranderd dat de N nummers worden weergegeven.

Afbeelding

Op de A31 Franeker -> Harlingen staan deze exemplaren overigens nog steeds dienst te doen: https://goo.gl/maps/cajVyBeyeGr

Het klopt dus ook dat dit afrit Midlum was. Maar sinds de opening van de verdiepte en verdubbelde N31 door Harlingen niet meer. Deze borden moeten nog worden vervangen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » wo 08 aug 2018, 19:15

Op de A4 is weer een van de portaalborden vervangen door een 4-strooks exemplaar. Wat me opvalt is dat de volgorde van de doelen veranderd is.
En het voetbaldoel is verdwenen. :)

Oud:
Afbeelding

Nieuw:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steyn_E » wo 08 aug 2018, 23:00

Oh jippie, de E-nummers zijn weer geruiterd :top:

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Riva » do 09 aug 2018, 10:52

Het had mij mooier geleken als het linker deel ook op de bovenste regel zou beginnen. Dan staan Ring-Oost en Ring-Noord op dezelfde regel en ook Den Haag-Zuid en Den Haag. Bovendien wordt het beeld m.i. dan evenwichtiger. :idea:
Rainier

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » do 09 aug 2018, 12:06

Desnoods zet je hier een doel bij (bv Breda of Delft dat verderop toch terugkomt bij Ypenburg) zodat je geen lege regels hebt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » do 09 aug 2018, 14:25

Pino schreef: wo 08 aug 2018, 12:21 Die twee zullen hun plek op de borden te danken hebben aan het standaard stramien hoofddoel links/hoofddoel rechts.
Er zijn zeer veel voorbeelden dat er geen (hoofd)doel links of rechts is terwijl er wel een weg loopt (en die uiteraard bestemmingen heeft, maar kennelijk ondergeschikt). Dat die bestemming dan onderaan de afrit er vaak wel staat is weer wat anders, want daar heb je meer plek op de borden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » do 09 aug 2018, 14:29

Riva schreef: do 09 aug 2018, 10:52 Het had mij mooier geleken als het linker deel ook op de bovenste regel zou beginnen. Dan staan Ring-Oost en Ring-Noord op dezelfde regel en ook Den Haag-Zuid en Den Haag. Bovendien wordt het beeld m.i. dan evenwichtiger. :idea:
Men heeft Den Haag wel in beide gevallen boven gezet (in vergelijk oude bord). Dan is het wel raar dat het vervolgens toch nog verspringt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Willem » do 09 aug 2018, 19:26

Vandaag reed ik over de A10-Oost en op de wegwijzers was naast het ruiterjte met het E-nummer een ander ruiterjte geplaatst waarop in zwarte letters op een gele achtergrond 15 stond.

Weet iemand wat die 15 betekent?

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Bert65 » do 09 aug 2018, 19:28

Een route voor bouwverkeer?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » do 09 aug 2018, 21:05

^^ Waarom zou je die ruiteren op portaalborden?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rein » do 09 aug 2018, 21:07

Dat zijn toch aanduidingen voor grootschalige omleidingen rond Amsterdam. Vooral 14 en 15 zie je veel, oa van KP Watergraafsmeer via de A10 noord en de Westrandweg tot aan KP Raasdorp aan toe. Is begin dit jaar uitgerold.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » vr 10 aug 2018, 0:18

^^ Voorbeeld:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » vr 10 aug 2018, 1:22

Ik wist nooit wat die nummers betekenden. Rond Utrecht staan ze in de borden ipv geruiterd. Betekent dat dat er zo vaak omleidingsroutes zijn dat die nummers op de DRIPS worden aangegeven om te volgen?
Svenlo

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » vr 10 aug 2018, 11:15

sven_engelen schreef: vr 10 aug 2018, 1:22Betekent dat dat er zo vaak omleidingsroutes zijn
Het betekent dat er altijd dezelfde omleidingsroutes zijn. Net als de U-routes, maar dan via de snelwegen zelf, in plaats van via het OWN.

In de vorige eeuw is men daarmee begonnen, met route 3 bij Utrecht. Ik weet niet of er toen al DRIPs waren, misschien werden er omklapborden gebruikt.
Bij Utrecht gaat het om de verschillende routes om over de Lek te komen. Na opening van de Lekbrug in de A27 waren er 2 bruggen over de Lek (A2 en A27).
Er is zelfs een vraag geweest in een TV-quiz welk nummer gebruikt werd voor deze omleidingsroute!

In Zeeland hebben ze bijvoorbeeld soortgelijke omleidingsroutes om over de Oosterschelde te komen (N57/N256), en in Rotterdam zijn er al jaren omleidingsroutes voor de Van Brienenoordbrug/Beneluxtunnel.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » vr 10 aug 2018, 15:40

Het zijn tijdelijke routes voor een aantal jaar. Betreft routes voor bevoorradingsverkeer RAI, naar Westpoortlocaties. Losse borden naast de rijbaan waren een probleem uit oogpunt beheer/maaien. Ik heb aangegeven dat men hiervoor de portaalvoeten zou moeten gebruiken. Helaas heeft men ze toch geruiterd. Ik kan me goed voorstellen dat er weggebruikers zijn die deze ruiters niet begrijpen. Helaas kan ik er verder op dit moment niets meer aan doen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » ma 13 aug 2018, 19:08

Bijzonder bordje op de afrit Barneveld ("knooppunt" richting A30):

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » ma 13 aug 2018, 21:14

Vreselijk onduidelijk bord, ja

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Willem » ma 13 aug 2018, 21:40

Alleen als je er geweest bent kun je het begrijpen. Maar borden zijn juist voor mensen die ter plaatse onbekend zijn.

Los daarvan is het de vraag of dit effectief is. Door nu al aan te geven dat om hoek een rijstrook afvalt loop je het risico dat iedereen de rechterrijstrook gaat gebruiken waardoor de capaciteit van het kruispunt onderbenut wordt.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Piles » ma 13 aug 2018, 21:47

^^ waarom zou je dat idd al aangeven? Dat gebeurt toch nergens in zo'n situatie...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » ma 13 aug 2018, 22:13

In de spoiler een rondje over de rotonde van "knooppunt" Velperbroek.
Vijf aftakkingen en één portaalbord. Een combinatie van oude(re) borden en NBA (of iets dat geïnsprireerd is op NBA).

Om de een of andere reden is er meer NBA die je de rotonde afstuurt dan die je op de rotonde houdt. :)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » ma 13 aug 2018, 22:16

Spanje ter inspiratie.... (dat hert, in Spanje zie je op die manier vaak een stier op heuvels).

ardjan
polderweggetje
Berichten: 30
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 17:04

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door ardjan » di 14 aug 2018, 7:03

Dat bordje 'Velp' ziet er wel heel bijzonder uit, met zoveel blauwvlak en dan toch zo smal. Hing hier vroeger een groter bord met meer bestemmingen?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 14 aug 2018, 8:23

Niet dat ik weet. Maar zo te zien is dit opgehangen aan het standaard model dubbele uithouder; men heeft niet een paal willen neerzetten waaraan het rechterbord heel laag zou kunnen blijven. Dus dat verklaart de hoogte. De geringe breedte is bij mijn weten een NBA-ontwerpkeuze. Bij mijn weten hing daar vroeger iets met de breedte van de oude borden die er nog hangen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » di 14 aug 2018, 8:31

Correct, eerst verdween Velp bijna in een zee van blauwvlak: https://www.google.nl/maps/@51.9831922, ... 312!8i6656

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » di 14 aug 2018, 10:09

GuteFahrt schreef: wo 08 aug 2018, 18:15 Voor de duidelijkheid, Midlum en Herbaijum zijn niet op het bord gekomen sinds hier NBN/NBA is geplaatst. Daarvoor stond het er ook altijd al op, waarbij Herbaijum er met een -y op stond. Sexbierum stond er toen nog bij, die bestemming is met NBA verschoven naar afrit Franeker. Verder is in de richting van Leeuwarden t.o.v. destijds veranderd dat de N nummers worden weergegeven.
De N390 staat al minstens 15 jaar aangegeven, behalve op dat vorkbord. Denkbaar zelfs dat Harlingen-Havens over het nummer N390 is heengeplakt. De industriehaven is pas 25 jaar oud en de veerhavens hadden vroeger een route door de stad heen (iig vanuit Zurich). De N384 stond inderdaad lange tijd niet aangegeven, maar verscheen wel voor NBA op een deel van de borden. De weg naar Sexbierum vanuit de N384 is overigens beter aangesloten en iets verbreed, zodat die beperkte omweg vanuit het zuiden wel logischer is geworden.


Ik had zelf gedacht dat men de N390 zou omdopen tot N393, nu deze eigenlijk op elkaar doodlopen (volgens de hm-paaltjes, niet de borden, loopt de N390 nog 400 m door tot de afslag naar de industriehaven) en de gehele N390 maar 2 km lang is of zo. Het zou me overigens niet verbazen als de N393 tussen de N390 en N384 op een dag aan de gemeente(s) wordt overgedragen, dus dat zou behoud van de N390 weer rechtvaardigen, nu er geen enkele bestemming vanaf de snelweg meer via dit stuk loopt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door GuteFahrt » di 14 aug 2018, 14:32

^^ Je hebt gelijk. Foto uit 2010 van Chris:

Afbeelding

Wat je over het vorkbord schrijft zou ook nog wel eens kunnen kloppen. Er was geen 1200/1100/1000 meter bord, dat dan weer niet...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » di 14 aug 2018, 22:39

Rene schreef: ma 13 aug 2018, 21:14 Vreselijk onduidelijk bord, ja
Ik vind het geen mooi bord, maar ik snap meteen wat ze bedoelen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » di 21 aug 2018, 0:10

Steptimer schreef: do 02 aug 2018, 17:28 A58 Zeeland: Nieuwe afstandenborden/aanpassingen bestaande borden richting Bergen op Zoom met foute afstanden richting Breda... :!:

Na de afslag Goes-Zuid staat er een iets ouder NBA-afstandenbord met de correcte afstanden.
Breda 69 Bergen op Zoom 37

Op het volgende afstandenbord, ongeveer 3km verderop(Afslag Kapelle), is Breda zichtbaar gemaakt
Breda 69. De correcte afstand 66/67. Bergen op Zoom 34

Na de afslag Rilland staat een nieuw afstandenbord. Roosendaal is verdwenen en Antwerpen is toegevoegd. De afstand tussen Bergen op Zoom en Breda wordt steeds groter op de afstandenborden...
Breda 53. De correcte afstand 47-48. Bergen op Zoom 14 ----------------------------- Antwerpen 31
Is het bord "Breda route A58 Bergen op Zoom" daarbij verwijderd (of verplaatst)? Het stond na afrit 35a (Goes-Zuid).
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » di 21 aug 2018, 0:18

Coen Tunnel schreef: do 12 jul 2018, 11:03 ^^ Als je dan toch bezig bent met het doorgeven van fouten, deze lijken mij ook niet de bedoeling te zijn ;):
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Apeldoorn-Noord als enige doel op de portaalborden?

Overigens staat dat ook op de parallelbaan van :AS: Apeldoorn (geen foto). Verkeer dat daar de A50 oprijdt ziet bovenaan de toerit enkel Zwolle als doel vermeld, en eenmaal bij de parallelbaan staat er alleen Apeldoorn-Noord.
Zaterdag daar wat foto's gemaakt:
Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie