[A024] Blankenburgverbinding (Maasdeltatunnel)

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door Pino » ma 06 aug 2018, 21:44

Ik wil best vergelijken met het laatste stuk A4; met een A27-project is feitelijk appels met peren vergelijken. Ik denk dat er meer baat is bij de Blankenburg, al was het maar om Voorne-Putten te ontlasten en verkeer uit Europoort beter noordelijk langs Rotterdam te geleiden. Je kunt de Beneluxtunnel en de A15 niet eeuwig blijven verbreden. De A4 daarentegen zou vooral ontlastend werken op delen van Spijkenisse en een plaats als Oud-Beijerland. Hoewel het een mooi ontbrekend streepje op de kaart is, vind ik het interregionaal niet heel veel voorstellen. Zo'n belangrijke achterlandverbinding van de Rotterdamse haven vind ik dit niet.

Neemt overigens niet weg dat ik ook dit stuk A4 graag zie komen, maar het prioriteren van de Blankenburg begrijp ik volkomen.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door nederland24 » ma 06 aug 2018, 21:50

Om de A24 straks optimaal te laten renderen, zou de N57 en de Veilingroute N222/N223 rechtstreeks moeten aansluiten op deze nieuwe snelweg of in elk geval gestroomlijnd moeten worden.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door verfmeer95 » ma 06 aug 2018, 21:53

^^ Dat was het alternatief, de Oranjetunnel die ter hoogte van de Maeslantkering zou komen te liggen. Dat zou echter voor het verkeer richting Rotterdam en Utrecht te veel om zijn, waardoor de drukte bij de Botlek- en Beneluxtunnel zou blijven bestaan. Met de A24 en de verbreding van de A20 zal die veel meer gaan afnemen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door Schelpenpaadje » ma 06 aug 2018, 21:57

De capaciteit die de Blankenburgtunnel vrijspeelt in de Beneluxtunnel is in de toekomst hard nodig zodra de A4 eenmaal is voltooid :mrgreen:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door Mark » di 07 aug 2018, 7:03

Pino schreef: ma 06 aug 2018, 21:44Ik wil best vergelijken met het laatste stuk A4; met een A27-project is feitelijk appels met peren vergelijken. Ik denk dat er meer baat is bij de Blankenburg, al was het maar om Voorne-Putten te ontlasten en verkeer uit Europoort beter noordelijk langs Rotterdam te geleiden. Je kunt de Beneluxtunnel en de A15 niet eeuwig blijven verbreden.
Dit is precies de reden waarom de Blankenburgtunnel wordt aangelegd. In combinatie met een verbreding van de A20 bij Vlaardingen krijgt het verkeer naar de haven dus een extra route erbij en worden de A15 tussen Rozenburg en KP Benelux en de A4 Beneluxtunnel zelf ontlast. Dat is ook gelijk de reden waarom...
nederland24 schreef: ma 06 aug 2018, 21:50 Om de A24 straks optimaal te laten renderen, zou de N57 en de Veilingroute N222/N223 rechtstreeks moeten aansluiten op deze nieuwe snelweg of in elk geval gestroomlijnd moeten worden.
..de A54 Oranjetunnel is afgevallen. De Oranjetunnel is lastig te verknopen aan de A15 wegens de zeer gelimiteerde ruimte, duurder in aanleg en het oplossend vermogen te weinig. Bovendien vraag ik mij erg af wat een koppeling met de N57 nu echt voor zin heeft. Zolang Rijkswaterstaat een anti-beleid voort wat betreft de N57 (rotondes aanleggen, afwaarderen naar 80 km/h etc. etc.) zie ik deze route niet als een serieus alternatief.

Vergelijken met de A4 Benelux - Klaaswaal is weinig zinvol omdat deze een totaal andere relatie bedient.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door Pino » di 07 aug 2018, 8:51

Schelpenpaadje schreef: ma 06 aug 2018, 21:57 De capaciteit die de Blankenburgtunnel vrijspeelt in de Beneluxtunnel is in de toekomst hard nodig zodra de A4 eenmaal is voltooid
Want je verwacht dat mensen van boven de Waterweg dan ineens heel anders zullen gaan rijden naar West-Brabant, Zeeland en Antwerpen? Ik namelijk niet. Althans die zullen niet meer over het Vaanplein hoeven, maar aan de Beneluxtunnel verandert het niet veel. Op weg van Den Haag (en noordelijker) naar Antwerpen maakt de verlengde A16 de route over Breda ook weer wat logischer en aantrekkelijker.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door Schelpenpaadje » di 07 aug 2018, 9:56

^^ Was licht ironisch bedoeld, vandaar de :mrgreen:

Het bieden van meer mogelijkheden (waaronder zowel de Blankenburg als eventueel een doorgetrokken A4) komt de robuustheid en capaciteit van het netwerk uiteraard wel ten goede. En het voltooien van de A4 zal, hoewel misschien beperkt, de druk op de Beneluxtunnel eerder laten toenemen dan afnemen.

Er is ook sprake geweest van een verbinding tussen de A24 en de A4 bij Delft toch? Is dat helemaal afgeschoten, of is daar op lange termijn nog enig zicht op? Als die er ooit zou komen dan is een verbinding tussen de A24*A15 en de A4 bij Klaaswaal misschien wel nuttiger dan het afmaken van de A4. Het scheelt grote waterkruisingen en voegt meer toe aan de al bestaande opties aan de oostkant van Rotterdam. Al doorsnijd je wel meer landschap.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door Pino » di 07 aug 2018, 13:42

^^ De doortrekking van de A24 van de A20 naar de A4 en de A13 heeft volgens mij alleen 'bestaan' in het Structuurschema Hoofdwegennet van 1966. Naar een concreet Rijkswegenplan heeft zich dat nooit vertaald, en een halve eeuw na dato wordt op dat Structuurschema teruggekeken als een verzameling luchtkasteel-verbindingen. Dat neemt niet weg dat tegenstanders van de Blankenburgverbinding en de A4 Midden-Delfland die noordelijke/oostelijke verlenging van de A24 altijd als ultiem nachtmerriescenario in herinnering hebben weten te houden. Want de A4 Midden-Delfland was erg, de Blankenburgtunnel was erg, maar als die twee er eenmaal zouden liggen, was het een kwestie van tijd totdat er door de tussen die twee in gelegen Vlietlanden een snelweg zou komen te liggen. Dus daarom was men dus ook maar tegen de eerste twee (zie bijvoorbeeld de kaartjes hier).

Dat plan heeft echter nooit concreet op tafel gelegen; het is niet alleen geen onderdeel van de huidige Rijksstructuurvisie Bereikbaarheid Rotterdam, maar zat ook niet in voorafgaande fases als het Masterplan Rotterdam Vooruit. En ik herhaal nog maar eens: wanneer iemand wel serieus over die verbinding begint, zal ik tegen zijn omdat dit wél door waardevol natuurgebied gaat (in tegenstelling tot de Blankenburgtunnel en de A4 Midden Delfland, die slechts door 'gewoon groen' in de buurt van een waardevol natuurgebied gaan).

Wat betreft doortrekken van de A24 aan de zuidkant: Mark kan hier zeker meer over vertellen, maar ik dacht dat zo'n variant met A24 westelijk langs Spijkenisse wel eens is onderzocht en bepaald minder leek op te lossen dan een A4 oostelijk langs Spijkenisse.
Laatst gewijzigd door Pino op di 07 aug 2018, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door Wouter N14 » di 07 aug 2018, 14:20

^^ De A54 heeft in 1996 wel in het regionale bereikbaarheidsplan van het stadsgewest Haaglanden gestaan. Uiteindelijk is dat opgedroogd tot de Veilingroute.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door Ds79m » di 07 aug 2018, 14:36

Pino schreef: di 07 aug 2018, 13:42 Dat plan heeft echter nooit concreet op tafel gelegen; het is niet alleen geen onderdeel van de huidige Rijksstructuurvisie Bereikbaarheid Rotterdam, maar zat ook niet in voorafgaande fases als het Masterplan Rotterdam Vooruit. En ik herhaal nog maar eens: wanneer iemand wel serieus over die verbinding begint, zal ik tegen zijn omdat dit wél door waardevol natuurgebied gaat (in tegenstelling tot de Blankenburgtunnel en de A4 Midden Delfland, die slechts door 'gewoon groen' in de buurt van een waardevol natuurgebied gaan).
Dat zijn inderdaad heel unieke grassprieten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door jelger » di 07 aug 2018, 18:01

Het lijkt me goed om die A24 noordoostwaarts door te trekken naar de verlegde A16 bij de A13. Dat lijkt me dan afdoende om het verkeer voor geruime tijd om Rotterdam heen af te wikkelen, en dient de A20 langs het centrum als een stadssnelweg

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door Wouter N14 » di 07 aug 2018, 19:39

^^ Koppelen aan de N209 en die uitbouwen en doortrekken naar Amsterdam. He, de Stamweg 2.0 :p
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door Jeff » di 07 aug 2018, 20:01

^^ Succes met het overtuigen van de provincie Noord-Holland :P

@A4 discussie: Er leven totaal 7! varianten op "the missing link", als ik de lokale media over de afgelopen 12 jaar mag geloven.
Die discussie komt trouwens alleen onder het stof vandaan als de gemeenteraadsverkiezingen naderen en daarna altijd mag stofhappen met een minister die geen zin heeft...

:offtopic:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door Mark » di 07 aug 2018, 20:03

Schelpenpaadje schreef: di 07 aug 2018, 9:56Er is ook sprake geweest van een verbinding tussen de A24 en de A4 bij Delft toch? Is dat helemaal afgeschoten, of is daar op lange termijn nog enig zicht op? Als die er ooit zou komen dan is een verbinding tussen de A24*A15 en de A4 bij Klaaswaal misschien wel nuttiger dan het afmaken van de A4. Het scheelt grote waterkruisingen en voegt meer toe aan de al bestaande opties aan de oostkant van Rotterdam. Al doorsnijd je wel meer landschap.
Pino heeft het een ander uitgelicht maar als aanvulling hierop. In de Rijksstructuurvisie Bereikbaarheid Regio Rotterdam en Nieuwe Westelijke Oeververbinding is de 'doorgetrokken' A24 tussen Vlaardingen en de Doenkade onderzocht als N24. Houdt in het achterhoofd dat dit onderzoek is gedaan met het ontlasten van de Beneluxtunnel als uitgangspunt.
Rijkstructuurvisie schreef:Een Nieuwe Westelijke Oeververbinding middels een Blankenburgtunnel in combinatie met een N24 (verbinding Blankenburgtunnel – A13/16). De aanleg van een N24 als parallelle route ten noorden van de A20 blijkt niet doelmatig te zijn. Deze optie faciliteert namelijk weinig verkeer. Met een aansluiting op de A4 gaat er in theorie iets meer verkeer over de N24 tussen de A4 en A13/16. Een goed ingepaste aansluiting op de A4 is naar verwachting technisch onuitvoerbaar en in ieder geval kostbaar. Daarnaast zal een dergelijke weg grote impact hebben om de omgeving;
Schermafbeelding 2018-08-07 om 19.51.09.png
Heb voor de liefhebber trouwens de Rijkstructuurvisie hier online gezet.
Pino schreef: di 07 aug 2018, 13:42Wat betreft doortrekken van de A24 aan de zuidkant: Mark kan hier zeker meer over vertellen, maar ik dacht dat zo'n variant met A24 westelijk langs Spijkenisse wel eens is onderzocht en bepaald minder leek op te lossen dan een A4 oostelijk langs Spijkenisse.
Inderdaad in de volksmond bekend als de A4 Welplaattracé. Een variant die duurder is, meer doorsnijding van het landschap en inderdaad minder oplossend vermogen voor bijvoorbeeld de knelpunten Heinenoordtunnel en de Spijkenisserbrug.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door sven_engelen » zo 12 aug 2018, 0:30

Ik weet dat in het rijkswegenplan 1980 een A54 gepland was tussen Delft en de blankenburg verbinding. Uiteindelijk is die niet gekomen en kregen we de halve afrit met de N470 zoals we nu kennen. Als de N24 gemaakt wordt, word die afrit met de N470 ook meer waard. Maar dan ben ik voor het nummer N470 tot de Blankenburgtunnel en niet het nummer N24...
Svenlo

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door Jackbauer1350 » zo 12 aug 2018, 9:16

^^ rwp 1984 bedoel je. ;)
Overigens was dat een uitwerking van het SVV uit 1977 waar rw54 al ingetekend stond.
De aansluiting met de N470 heeft niets met rw54 te maken. Rw54 was gepland om aan te sluiten bij Den Haag-Zuid (Harnaschknoop) waar de N211 aansluit op de A4.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door Willem » zo 12 aug 2018, 13:12

De Veilingroute komt in de buurt van het tracé van de rw54.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door Lekkere Kwal » zo 12 aug 2018, 13:33

sven_engelen schreef: zo 12 aug 2018, 0:30 Ik weet dat in het rijkswegenplan 1980 een A54 gepland was tussen Delft en de blankenburg verbinding. Uiteindelijk is die niet gekomen en kregen we de halve afrit met de N470 zoals we nu kennen. Als de N24 gemaakt wordt, word die afrit met de N470 ook meer waard. Maar dan ben ik voor het nummer N470 tot de Blankenburgtunnel en niet het nummer N24...
Je haalt een paar dingen dingen door elkaar denk ik...

- De A54 is van Wateringen richting Maassluisdijk, dus evt aangesloten op de Oranjetunnel/-verbinding, niet Blankenburg. Te zien als nummer 9 in het kaartje van Mark.
- De N470 (bij Delft de Kruithuisweg geheten) heeft geen concrete doortrekking richting de Nieuwe Waterweg gekend. Ook geen trace voor te zien in het kaartje van Mark noch in andere plannen van de 60/70/80er jaren (zover mij bekend).
- De A24/N24 gaat vanaf Blankenburg niet naar Delft maar boven Schiedam-Noord langs naar wat nu de N209, straks de verlengde A16 is, te zien als nr 8 in het kaartje van Mark.
- Enkel de A54 Wateringen-Maassluisdijk en van de A24 de Blankenburgtunnel waren in het RWP '84 aanwezig, geen verdere doortrekkingen.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door verfmeer95 » ma 13 aug 2018, 0:18

Lekkere Kwal schreef: zo 12 aug 2018, 13:33
- De N470 (bij Delft de Kruithuisweg geheten) heeft geen concrete doortrekking richting de Nieuwe Waterweg gekend. Ook geen trace voor te zien in het kaartje van Mark noch in andere plannen van de 60/70/80er jaren (zover mij bekend).
Volgens Topotijdreis was er in de jaren 80 geen aansluiting met de N223 gepland. In plaats daarvan zou de N223 naar het zuiden afbuigen en onder de Gaag doorgaan, om vervolgens bij de N470 op de A4 aan te sluiten. Ook wordt er gehint op een doortrekking van de N470 naar Schipluiden, wat ook op de bewegwijzering van de N470 nog te zien is.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door Lekkere Kwal » ma 13 aug 2018, 22:52

^^ dat eerste klopt, maar dat was een gevolg van het schrappen van de doorgetrokken N223 naar de Westlandseweg (die eigenlijk te voorbarig zo genoemd was), het is niet een toonbeeld van een doorgetrokken N470. Dat tweede punt kan ik in het geheel niet plaatsen, waar zie je die 'hint' en hoe wijst de bewegwijzering daar nu nog op :s

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door verfmeer95 » ma 13 aug 2018, 23:09

^^ Op de kaart is er bij de A4 een stompje rechtdoor ingetekend, richting de N468. Een verbinding tussen de N470 en de N468 zou Schipluiden en Maasland aansluiting geven op de A4.

Wat betreft de bewegwijzering: Daar staat nu Schipluiden heel prominent op de N470 aangeven, bij de A13 al. Dat is onlogisch voor een dorpje van 4500 mensen waar je nog drie keer voor moet afslaan. In de huidige situatie zou een doel als De Lier of Naaldwijk veel logischer zijn.
In een situatie met een doorgetrokken N470 zou het echter een heel logisch doel zijn. Schipluiden zou het einddoel van de N470 zijn en waarschijnlijk ook de afritnaam op de A4 worden, waardoor het het knooppunt N470xA4 representateerd. Iets wat het nu totaal niet doet.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door Schelpenpaadje » ma 13 aug 2018, 23:47

Het is wel ironisch en getuigend van een beperkte ruimtelijke visie dat het enige deel van het Westland dat gespaard is gebleven van glastuinbouwschimmel uitgerekend dat deel is waar twee verbindingen van een hogere betekenis zouden lopen.

De A4 MD ligt er intussen gelukkig, maar een doorsnijding richting Blankenburg zou zeker ook potentie hebben gehad.

Ik lees dat de tuinbouw in het Westland is ontstaan vanaf het begin van de achttiende eeuw. Hadden ze toen echt niet kunnen bedenken dat ze dat beter wat oostelijker hadden kunnen doen, aan weerszijden van mogelijke rijkswegen waaraan ooit nog behoefte zou ontstaan? ;)

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door Dweep » do 30 aug 2018, 20:55

Sinds deze week is nabij de Harmsenbrug (A15/N57) een projectbord geplaatst, rijdend vanuit Europoort de Thomassentunnel in.
Ik hoop van de week een foto te schieten. :woop:
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door Mark » wo 05 sep 2018, 12:21

De aanleg is daadwerkelijk begonnen afgelopen maandag.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/172517/H ... verbinding

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door Boerenkool » do 06 sep 2018, 14:50

Er is al langer tuinbouw,al druiven in 1261.
Locatie is helemaal niet zo willekeurig als het lijkt.
De zee voorkwam al te veel vorst waardoor ze met windmuren naar de zon druiven konden kweken
Verder zijn de strandwallen van belang. Alleen veen is te nat. Ter plekke kon men zand, klei en veen mengen tot supergrond. Iets wat bijvoorbeeld ook de Bollenstreek verklaard.
Daarnaast is nabijheid tot steden van belang. Vanwege de afzetmarkt maar ook vanwege de aanvoer van (menselijke)mest en huisvuilcompost.

Vraag is ook of de Blankenburgtunnel echt als hoofdtaak heeft om verkeer naar noord te faciliteren. Ik denk eerder aan oost.
Door de tunnel kan je vroeg kiezen of je de Rotterdamse ring bovenlangs of onderlangs gaat doen. Zo kan het net veel gespreider gebruikt worden en kan verkeer ook tegen de spitsrichting in via de overkant rijden.
Geeft ook meer zekerheid voor havenverkeer.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door Lekkere Kwal » do 06 sep 2018, 15:55

^^ Oost lijkt me puur de A15, en dat heeft een prima verbinding sinds de verbouwing van de afgelopen jaren. Of je nou de A20, A4 en en/of A13 richting Westland, Den Haag en Gouda neemt, je rijdt dan toch naar het noorden. Via de A24 naar de A20 en dan terug naar de A15 lijkt me niet voor de hand liggend.

Myquandro
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 21:41

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel): tracébesluit onherroepelijk!

Bericht door Myquandro » do 06 sep 2018, 20:00

Ik denk dat er wel degelijk een component voor verkeer van en naar het westen is dat hiermee een extra keus heeft. Verkeer dat vanuit Utrecht naar de Rotterdamse havens rijdt (en dus bestemming of oorsprong kan hebben in Noord-Oost Nederland, Noord-Duitsland of verder) kan vanaf KP Terbregseplein kiezen voor A16->A15, A20->A4->A15 of A20->A24->A15 om in de havens te komen. Op dit moment is A16->A15 nog in de meeste gevallen de snelste route, maar met de nieuwe verbinding zal in de basis waarschijnlijk A20->A24 de snelste route worden en is er een goed alternatief bij grote file op de A20 tussen KP Terbregseplein en KP Kethelplein.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Chris » ma 17 sep 2018, 13:17

Rijksoverheid schreef: Van Nieuwenhuizen: ‘Nieuwe Rijksweg A24 cruciaal stuk infrastructuur’

Vanaf 2024 hebben automobilisten en vrachtwagenchauffeurs in de regio Rotterdam de beschikking over een nieuwe snelweg. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft vandaag het officiële startsein gegeven voor de aanleg van deze weg: de A24. De nieuwe Rijksweg verbindt de A20 en de A15 met elkaar en zorgt ervoor dat het verkeer in de drukke regio beter kan doorstromen.

Minister Van Nieuwenhuizen: “Met deze nieuwe Rijksweg leggen we een missing link in ons wegennet aan. We verbeteren de bereikbaarheid van de grootste haven van Europa haven en onze industrie. Hierdoor neemt de drukte op de A15 en de Beneluxcorridor af en worden ook de wegen in en om de stad minder zwaar belast. We investeren in een cruciaal stuk infrastructuur en dat is in een regio waar zoveel mensen werken en wonen hard nodig.”

De A24 Blankenburgverbinding loopt tussen de A20 ten westen van Vlaardingen langs de Krabbeplas, onder de Nieuwe Waterweg (‘Het Scheur’) door en wordt ten oosten van Rozenburg aangesloten op de A15. Het gaat om een complex project waarbij de weg zo goed mogelijk wordt ingepast in de omgeving. Zo wordt de snelweg deels verdiept aangelegd en komt er een landtunnel van 510 meter in de Aalkeetpolder. Onder het water wordt een 945 meter lange tunnel aangelegd.De wegverbinding wordt ontworpen als een autosnelweg met drie rijstroken per rijrichting. Daarnaast omvat het project de aanleg van 2 knooppunten (van de A24 op de A20 en de A15) en de verbreding van de A20 tussen de A24 en het Kethelplein.

Het totale project A24 Blankenburgverbinding kost 1,2 miljard euro. Voor de versterking van de kwaliteit van de omgeving van de snelweg trekken Rijk en regio ongeveer 51 miljoen euro uit. Een deel van de aanleg van de weg wordt uit tol betaald. Het gaat om 316 miljoen euro, waarbij wettelijk is vastgelegd dat de tolheffing tijdelijk is en stopt zodra het benodigde bedrag binnen is.
Volledig bericht: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... r%E2%80%99

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Schelpenpaadje » ma 17 sep 2018, 13:57

Klinkt als het begin van een mooie traditie:
- A24 gereed in 2024
- Verbreding A27 beschikbaar in 2027
- Doorgetrokken A30 klaar in 2030

Wie vult aan? :top:

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door RikB » ma 17 sep 2018, 14:11

Verbreding A15 Papendrecht-Gorinchem klaar in 2015 :top:
Verbreding A58 Tilburg-Breda klaar in 2058 :facepalm:
zoiets?

Plaats reactie