Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Victor » wo 22 aug 2018, 19:27

Inmiddels weten we meer over de oorzaak:
https://www.nu.nl/binnenland/5426186/gr ... redirect=1

Harde les maar weer eens voor Prorail dat zulke software hufterproof moet zijn. Winkeldiefproof :p
Dan wel: kansberekeningen in de prullenbak, hoe klein de kans ook is dat een trein precies op DIE plek stil komt te staan - het gebeurt een keer!

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » wo 22 aug 2018, 20:59

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Bert65 » wo 22 aug 2018, 21:22

Victor schreef:Inmiddels weten we meer over de oorzaak:
De storing werd niet door de winkeldief veroorzaakt maar door een fout in de software.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » wo 22 aug 2018, 21:28

Er zat blijkbaar een "infinite loop" in de coderegel die alleen bij bepaalde incidenten voor zou kunnen komen. Best spijtig dat dit soort dingen er in zitten, maar ze zijn niet altijd op voorhand te voorkomen.

In lekentaal, er wordt ergens iets door nul gedeeld, en dat mag dus niet omdat elke uitkomst dan onvoorspelbaar wordt ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » wo 22 aug 2018, 21:43

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » do 23 aug 2018, 7:25

Met goede ontwikkel- en testmethoden moet je zien dat die infinite loop mogelijk is en moet je de beslissing gemaakt hebben of je dat accepteert of niet.
Ik vind het een beetje vreemd, want als trein A komt en die heeft nog geen perron toegewezen gekregen dan wijs je hem een perron toe. Komt trein A nog een keer is er iets fout, of je ziet dat hij al een perron toegewezen heeft en je doet niks.
Ben benieuwd van wie dit stukje software is. Prorail zal toch niet zelf VL software maken?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » do 23 aug 2018, 9:52

Het is waarschijnlijk eerder een combinatie van verschillende servers en softwarepakketten. Server 1 bepaalt welk perron vrij is (en of er een trein een perron op wil), vermoedelijk ook gekoppeld met de beeldschermen op het perron, die aangeven welk perron in toegekend (meestal 2 minuten voor aankomst). Server 2 regelt de wissels en de seinen. Die laatste is dus gecrasht, feitelijk net als banken op een dDos aanval, door tienduizenden requests. Moet server 1 minder requests sturen (max 1 per minuut of zo) of moet server 2 er maar tegen kunnen ? Lastig testen in een proefopstelling of softwaretest op server 1. Een reboot zou dit normaal gesproken verhelpen, aannemende dat de trein op dat moment (of vlak daarna) mocht vertrekken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » do 23 aug 2018, 22:42

jelger schreef: wo 22 aug 2018, 21:43 Geef de software maar weer de schuld. ;)

Als er zo'n loop optreedt - wie houdt daar nou rekening mee? eh geen testers zeker? - dan hoort daar natuurlijk een fallback op te zitten. Makkelijker gezegd van de kant, als ik geen idee heb wat voor software er achter zit. B(
Ik wordt serieus boos als ik dit soort kritieken op het forum lees. Er wordt steeds net gedaan alsof er een groot complot tegen de gebruikers/klanten bestaat terwijl het omgekeerde het geval is: er wordt met veel ziel en zaligheid gewerkt aan de verbetering van het product voor reizigers, personeel en de samenleving. Soms werken dingen niet 100% perfect, neem nou van mij aan dat mensen die er aan gewerkt hebben daar zelf ook van balen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » do 23 aug 2018, 23:23

Neem van mij aan dat ik heel goed begrijp dat programmmeurs en andere betrokkenen hier van balen en zeker geen complot tegen klanten vormen.

Ik had gehoopt dat tussen de regels en met emoticons wel een beetje over kon komen dat het met een zekere luchtigheid bedoeld was. De opening gaf het wel weg dacht ik.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » za 25 aug 2018, 17:57

Vanmiddag stopte de ICD, net na vertrek van Amsterdam Centraal vrij plotseling ter hoogte van het Westerpark, waarna dit bericht werd omgeroepen:

“Beste reizigers, we moeten even stoppen omdat er een duif op het balkon zit, die moet er even uitgezet worden”.

Uiteindelijk duurde het oponthoud 2 minuten :lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » zo 26 aug 2018, 20:17

^^ Die moest naar Duivendrecht.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Robbert297 » wo 29 aug 2018, 12:13

Even een filmpje uit den ouden doosch. Ik kan me als klein kind de Wadlopers nog maar al te goed herinneren. 8-)
Station Groningen, 1997.

Link

Toen de Wadlopers werden vervangen door de tot op heden rijdende GTW Spurt's, kregen de Wadlopers een nieuw leven in verschillende andere landen, waaronder Roemenië, waar ze voor TFC gingen rijden.
Link
Слава Україні

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » wo 29 aug 2018, 13:43

En natuurlijk hun genadenbrood bij Veolia in de tijd dat de GTW's nog niet geleverd waren. Daar werden ze echt op de proef gesteld.
En eerlijk gezegd vond ik dat Veolia wit ook heel goed staan op die stellen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 aug 2018, 23:36

Het waren wel fijne treinen. Toen ik nog in Leeuwarden op de hogeschool zat heb ik er vaak mee gereisd. Het meest bijzondere was wel als ze als sneltrein werden ingezet gekoppeld aan een DM'90. Dat zag er grappig uit.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » do 30 aug 2018, 11:37

Ik kan mij alleen maar herinneren dat ze retetraag en lawaaiig waren (op het stuk Hoogezand-Groningen wat ik vaker deed). Goodriddens.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Robbert297 » do 30 aug 2018, 13:17

^^ :lol:

Ik vond het wel karakter hebben. Maar ja, als 7-jarig jongentje ben je ook niet zo veeleisend. 8-)
Слава Україні

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door GuteFahrt » do 30 aug 2018, 13:49

Gisteren was er nog het definitieve afscheid van deze klassieker: https://nos.nl/artikel/2248002-met-de-b ... spoor.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Victor » do 30 aug 2018, 17:39


Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Victor » do 30 aug 2018, 17:47

Peter schreef: do 30 aug 2018, 11:37 Ik kan mij alleen maar herinneren dat ze retetraag en lawaaiig waren
Hun voorgangers waren niet sneller en ook lawaaiig :)

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » do 30 aug 2018, 19:21

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Jeroen » do 30 aug 2018, 20:54

Ik heb in de overgangsperiode bij Veolia veel met de wadlopers gereisd, dat was geen pretje. Het enige Nederlandse treinmaterieel wat nog oncomfortabeler is dan de Wadloper is de Lint. De éénwagenstellen van de Wadloper waren wel weer geinig om te zien.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » vr 31 aug 2018, 8:28

^^ Probleem bij Veolia destijds was dat de Wadlopers te langzaam optrokken en daardoor de dienstregeling eigenlijk niet goed te rijden was; die was ingericht op sneller materieel.

Ja, de treintjes waren niet al te snel en een tikje luidruchtig, maar de stoelen waren best comfortabel, het was nog een echte trein in plaats van veel van die light-railtreinen. Ik vond het altijd wel wat hebben, ik heb het nooit vervelend gevonden om met de Wadlopers te reizen al gaf ik de voorkeur aan de DM'90 als die gecombineerd met een Wadloper reed.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » vr 31 aug 2018, 12:06

Niet alleen te langzaam optrokken, ook gewoon te langzaam reden. Buffels reden 120 (op het stuk tussen Venlo en Nijmegen), Wadlopers mochten maar 100.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » vr 31 aug 2018, 16:41

^^ Dat was natuurlijk bekend van de Wadlopers, maar Veoilia had toen weinig keuze. Ze hadden de GTW's niet op tijd, en de NS wilde er niet aan meewerken om DM'90 beschikbaar te stellen aan een concurrent die net de concessie had overgenomen, wat ook wel begrijpelijk is.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door GuteFahrt » ma 10 sep 2018, 21:19

krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » ma 10 sep 2018, 21:22

Ik betwijfel of een zelfrijdende auto / mobility as a service echt voor minder voertuigbewegingen gaat zorgen. Wellicht wel voor minder parkeerplaatsen, maar uiteindelijk zijn het de mensen die de verplaatsingen bepalen, dat zal niet snel veranderen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » ma 10 sep 2018, 22:36

Ik denk dat het juist meer voertuigkilometers gaat genereren, maar het systeem kan wanneer het "smart" wordt toegepast wel voor minder congestie zorgen. Ik zou overigens een voertuig met auto-piloting niet willen definiëren als vorm van openbaar vervoer trouwens.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door GuteFahrt » wo 17 okt 2018, 22:29

Men is sinds gisteren druk in de weer met de spoorverbinding Leeuwarden-Groningen: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/199834/D ... t?r=nieuws

Een aantal zaken qua railinfra maar ook andere omliggende infrastructuur wordt rigoureus aangepakt zodat over 2 jaar een tweede sneltrein op dit traject kan rijden. Via deze link is er nog een videofragment over dit onderwerp te zien.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door GuteFahrt » zo 21 okt 2018, 13:40

Wel leuk even een paar ervaringen te delen. Ik reis over het algemeen niet heel vaak met de trein, maar de laatste weken heb ik wel weer eens een paar keer een langere reis met zo'n gevaarte gemaakt.

Wat me tegenwoordig in de NS treinen van Nederland opvalt, is dat de omroeper bijna altijd expliciet vermeldt, "we zijn op tijd vertrokken vanaf station (...)", en, "we rijden op tijd binnen op station." Dat kan ik me van eerder niet herinneren dat dit bijna de standaard is. Het komt over alsof men zich genoodzaakt voelt tegengas te geven t.o.v. alle cliché kritieken m.b.t. openbaar vervoer en (niet) op tijd rijden. :p

Gisteren heb ik vanaf Arnhem de trein van Abellio naar Oberhausen genomen (en ook weer terug). Alles wordt in die trein zowel in het Nederlands als in het Duits omgeroepen, maar het meest opvallende vond ik wanneer je richting Nederland reist dat je erop wordt geattendeerd dat station Arnhem Centraal met "Schranken" (Duits voor slagbomen, maar ze bedoelen de check-in poortjes) is uitgerust. Buitenlandse/Duitse reizigers moeten volgens het bericht een QR code opvragen bij de conducteur om die te kunnen openen.

:mrgreen:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » zo 21 okt 2018, 14:21

GuteFahrt schreef: zo 21 okt 2018, 13:40 Wat me tegenwoordig in de NS treinen van Nederland opvalt, is dat de omroeper bijna altijd expliciet vermeldt, "we zijn op tijd vertrokken vanaf station (...)", en, "we rijden op tijd binnen op station." Dat kan ik me van eerder niet herinneren dat dit bijna de standaard is. Het komt over alsof men zich genoodzaakt voelt tegengas te geven t.o.v. alle cliché kritieken m.b.t. openbaar vervoer en (niet) op tijd rijden. :p
Dat het 'altijd' vermeld wordt is niet zo, maar je hoort het inderdaad steeds vaker.
Buitenlandse/Duitse reizigers moeten volgens het bericht een QR code opvragen bij de conducteur om die te kunnen openen.
Ik dacht dat die codes altijd al op internationale biljetten zaten. Ik vraag me trouwens ook meteen af of je poortjes altijd kunt openen met die code, of dat er echt ergens een controle zit op de reisdatum.

Ik heb gisteren ook een OV-tocht gemaakt door het land, met een Primera OV-dagkaart van 19 Euro. De route was
Tram Barendrecht-Rotterdam
Trein Rotterdam-Eindhoven
Bus Eindhoven-Uden
Bus Uden-Nijmegen
Bus Nijmegen-Elst
Trein Elst-Tiel
Trein Tiel-Geldermalsen
Trein Geldermalsen-Dordrecht
Trein Dordrecht-Rotterdam
Tram Rotterdam-Barendrecht

Naar Nijmegen toe verliepen alle aansluitingen prima (telkens een paar minuten, zonder vertraging), maar de terugreis waren de aansluitingen niet best, telkens rond de 20 minuten wachttijd. Ach, het was lekker weer en in het zonnetje wachten op je volgende trein is zeker geen straf. 8-)

Overigens ook op de terugreis vanuit Nijmegen reed alles prima op tijd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie