Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door GuteFahrt » za 08 sep 2018, 12:27

Saarbrücken kan ik mij niet herinneren van 13 jaar geleden. Dat vind ik wel verrassend om te zien.

Als je verder de E42 opgaat richting Verviers wisselen de bestemmingen elkaar ook in rap tempo af. Soms verschijnt het op de borden, dan weer niet, en inderdaad in verschillende talen (Trier). Verder is het een afwisseling van Prüm, St. Vith, Spa, Saarbrücken en Malmedy...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door nickdh » za 08 sep 2018, 12:57

Sowieso snap ik het nut van Saarbrücken niet vanuit Luik en Aken. Als je het dan toch aan wilt geven zou ik in ieder geval wachten tot na Malmedy. Maar dan stuit je weer op een continuïteitsprobleem omdat in Duitsland alleen Trier, Bitburg(?) en Prüm worden vermeld.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Chris » za 08 sep 2018, 13:06

Dit is het eerste Duitse bord na de grens:
Afbeelding
A60 Winterspelt by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » za 08 sep 2018, 13:44

Het duurt nog behoorlijk lang voordat je weer een bord Saarbrücken zal tegenkomen, ja. De implementatie is ouderwets Waals-brak. Nu kun je het ontbreken van afstandenborden aan Belgische zijde nog wel een beetje verklaren, in de zin dat verre bewegwijzerde doelen door heel het land maar beperkt verschijnen op de afstandenborden, die dan weer voller staan met lokale doelen (vgl bijvoorbeeld Rotterdam op de E19), in combinatie met het feit dat de oude vorkborden met doelen als Trier toch wel uitgefaseerd zouden worden onder Waals NBA. Maar af en toe een beetje routebevestiging was toch wel handig geweest, en afstemming met Duitsland helemaal.

Het vermelden van Saarbrücken (ipv bijvoorbeeld Trier) is indertijd gerechtvaardigd door de noord-zuid-route die de E42 wel enigszins geworden is sinds de completering van de A60 in de Eifel. Het zou, beter dan Trier, de doorgaande route naar Zwitserland (vermoedelijk door de stad zelf naar Franse A4) omschrijven. Daar kan ik nog redelijk inkomen, maar dan moet je het doel vaker als zodanig gebruiken dan alleen op :KP: Battice. Dan is het dubbel treurig dat die beslissingen "au niveau Franco-Allemand" zeker in Duitsland nul uitwerking krijgen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door GuteFahrt » za 08 sep 2018, 17:14

Pino schreef: za 08 sep 2018, 13:44 Het duurt nog behoorlijk lang voordat je weer een bord Saarbrücken zal tegenkomen, ja
T.o.v. Battice niet. Nog voor Verviers staat het ook op de borden.

Voorbeeld: https://goo.gl/maps/Yu7RPo1RRLU2
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door waldo79 » zo 09 sep 2018, 0:52

^^ Dat is maar eenmalig. De volgende vermelding verschijnt pas bij Wittlich.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Chris » zo 09 sep 2018, 9:48

Ik denk dat dat komt omdat dat deel van de E42 in België wordt gezien als noord-zuidroute terwijl de A60 in Duitsland vooral wordt gezien als oost-westroute.

Saarbrücken is wel duidelijk groter dan Trier, en Trier is vanaf Battice nog betrekkelijk ver weg. Aan de andere kant is Trier wel het eerste grote knooppunt van wegen dat je tegenkomt. Wittlich lijkt me te onbekend om vanaf Battice al te bewegwijzeren.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door verfmeer95 » zo 09 sep 2018, 9:52

Zou, als de Hoghmoselübergang straks af is, Mainz of Frankfurt een goed doel zijn? Of blijft dat sneller via Keulen?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 sep 2018, 10:04

^^ Naar Frankfurt zal de afstand vergelijkbaar zijn, en al rijdt de route via de E42, A60, B50, A61 en A60 ongetwijfeld rustiger, ik denk niet dat het in filevrije omstandigheden sneller zal zijn dan de route via Köln.

Naar Mainz zal het iets korter zijn, maar ik denk dat Mainz, ondanks dat het de hoofdstad van Rheinland-Pfalz is, te nietszeggend is en te weinig een knooppuntfunctie heeft om op zo'n afstand al aangegeven te worden. Goed, Saarbrücken is iets kleiner, maar naar mijn smaak wel wat meer richtinggevend.

Naar Mannheim is de route via de Hochmoselübergang ook iets korter, maar het scheelt niet veel met zowel A60-A1-A62-A6 als A44-A4-A61.

En je hebt pas iets aan een grensoverschrijdende verwijzing als de Duitsers die continueren. Ik weet niet of ze staan te springen om doorgaand verkeer over de B50, nu staat pas vanaf :KP: Wittlich een verwijzing naar Mainz. Maar zou het echt iets toevoegen Mainz al vanaf :KP: Battice te vermelden? We praten over zo'n 250 km afstand.
Chris schreef: zo 09 sep 2018, 9:48Ik denk dat dat komt omdat dat deel van de E42 in België wordt gezien als noord-zuidroute terwijl de A60 in Duitsland vooral wordt gezien als oost-westroute.

Saarbrücken is wel duidelijk groter dan Trier, en Trier is vanaf Battice nog betrekkelijk ver weg. Aan de andere kant is Trier wel het eerste grote knooppunt van wegen dat je tegenkomt. Wittlich lijkt me te onbekend om vanaf Battice al te bewegwijzeren.
Je moet de aanduiding Trier nog in het licht zien van het tijdperk dat de A60 nog ophield bij Bitburg (en later Badem) en doorgaand verkeer over de B51 Bitburg-Trier ging. Dat is al lang niet meer het geval. Maar aangezien de Duitsers Trier nu ook verwijzen over de A60-A1-A602 in plaats van de B51, kan Trier in België best blijven staan. Het is de eerste stad van enige betekenis die je tegenkomt.

Saarbrücken is leuk, maar wordt verder niet gecontinueerd, dus voegt weinig toe.

Dat Wittlich nikszeggend is ben ik met je eens, maar dat geldt net zo goed voor Prüm wat op de oude borden van rond 1980 staat. En die staan nog op meerdere plekken. Zelfs bij :KP: Loncin op de E25 komende vanaf Luik staan nog borden met Prüm (ca. 5200 inwoners, ongeveer 113 km vanaf hier): https://www.google.nl/maps/@50.6581209, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Chris » zo 09 sep 2018, 10:14

Sowieso heeft de E42 een lang stuk met alleen maar kleine plaatsjes, die toch wel enige regiofunctie hebben. Zoals Spa, Malmédy, Sankt-Vith, Prüm, Bitburg.

Het bewegwijzeren van Trier via de A60-A1 vanaf Bitburg is sowieso wel discutabel. Het is 5 minuten langer, maar ook bijna 25 kilometer om ten opzichte van de B51. De geleiding van Trier via het oosten geeft toch aan dat de Duitsers de A60 vooral als oost-westroute zien, ook in die regio. Er is nu een rondweg in aanbouw bij het laatste dorp waar de B51 nog doorheen gaat. Daarna is het helemaal free-flow van A60 tot A64, wellicht dat Trier dan weer via de B51 bewegwijzerd gaat worden? Ik vond er nu nog best veel vrachtverkeer rijden, maar dat komt natuurlijk ook omdat de A1 nog ontbreekt.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door nickdh » zo 09 sep 2018, 11:16

@Coen; die lichtbakken op :KP: Loncin zijn inmiddels weggehaald. Sowieso snap ik het nut van die dingen niet als je er zo ontzettend veel op gaat zetten. Had het dan lekker bij St. Vith en Aachen gelaten.

Vanaf :KP: Battice lijkt het me nog steeds niet belangrijk genoeg om vanaf daar al Frankfurt of Mainz aan te geven, zelfs niet met een voltooide HM-Übergang. Hou het daar gewoon maar op Trier en Verviers.

Wellicht zou je nog kunnen werken met een enkele vermelding zoals die op de E25/E411 naar Strasbourg en Lyon (die jammer genoeg weggehaald is) en dan Frankfurt, Mainz, Koblenz en Saarbrücken op dat volgbord zetten.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door GuteFahrt » zo 09 sep 2018, 12:25

waldo79 schreef: zo 09 sep 2018, 0:52 ^^ Dat is maar eenmalig. De volgende vermelding verschijnt pas bij Wittlich.
AfbeeldingEuro Trip Frankrijk 2013 101 by Benjamin Van der Velden, on Flickr
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door nickdh » zo 09 sep 2018, 12:52

^^ Wat een overkill. De andere kant op is het juist erg karig. Aachen en zelfs Köln of Brussel zou hier niet misstaan.

Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door GuteFahrt » zo 09 sep 2018, 17:53

AfbeeldingEuro Trip Frankrijk 2013 184 by Benjamin Van der Velden, on Flickr

^Hoe ze Luxemburg aangeven is ook wel creatief.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » zo 09 sep 2018, 20:50

Coen Tunnel schreef: zo 09 sep 2018, 10:04En je hebt pas iets aan een grensoverschrijdende verwijzing als de Duitsers die continueren. Ik weet niet of ze staan te springen om doorgaand verkeer over de B50, nu staat pas vanaf :KP: Wittlich een verwijzing naar Mainz. Maar zou het echt iets toevoegen Mainz al vanaf :KP: Battice te vermelden? We praten over zo'n 250 km afstand.
Rheinland-Pfalz heeft de Hochmoselübergang mede gerechtvaardigd met het verhaal dat lange-afstandsverkeer er baat bij zou hebben, dus dat zie ik ze wel doen. Nu verschijnt Mainz bij :KP: Wittlich; dat zie ik nog best opschuiven. In de tussentijd zie ik zelfs naar Mainz het verkeer vanaf Luik geen gebruik maken van de B50. Te bewerkelijk, te weinig voorzieningen voor minimale winst in kilometers. Tolmijdend vrachtverkeer heeft misschien interesse, maar dan zullen ze de B50 ook wel snel tolplichtig maken.
Chris schreef: zo 09 sep 2018, 9:48Ik denk dat dat komt omdat dat deel van de E42 in België wordt gezien als noord-zuidroute terwijl de A60 in Duitsland vooral wordt gezien als oost-westroute.
Ik denk dat men er in Duitsland vooral naar kijkt als een uit de kluiten gewassen Zubringer naar de A1 vanuit de ketting aan kleinere steden langs de A60, die Coen Tunnel al noemde (naast, historisch, de luchtmachtbases), waarna de A1 en aantakkende snelwegen je wel naar de rest van Duitsland zouden brengen. Dat is denk ik ook waarom het doel Wittlich er zo prominent staat. De uitbouw van de B50 kan hierin natuurlijk verandering brengen, maar aangezien de A60/E42 als doorgaande verbinding eigenlijk al dood en begraven was, is het moeilijk in te schatten of men op nationaal niveau de luchtfietserij van Rheinland-Pfalz wil gaan volgen.

Een rechtstreekse verbinding België-Saarland (laat staan door naar de Elzas) was naar mijn gevoel meer bijvangst van de oplevering van de A60 in de Eifel.
nickdh schreef: zo 09 sep 2018, 11:16Wellicht zou je nog kunnen werken met een enkele vermelding zoals die op de E25/E411 naar Strasbourg en Lyon (die jammer genoeg weggehaald is) en dan Frankfurt, Mainz, Koblenz en Saarbrücken op dat volgbord zetten.
Dijon/Lyon was het toch bij Neufchateau? Gek genoeg zit in het Waals NBA-systeem wel een beetje ingebakken dat deze verre verwijzingen zeer beperkt blijven. Want als er geen rechtdoorverwijzing op portaal nodig wordt geacht én verre doelen op zijn Belgisch nog weg zullen blijven van de afstandenborden, houd je precies datgene over waarvoor je pleit: een enkele vermelding. Waarbij het verschil tussen dat ding bij Neufchateau en deze vermelding bij Battice is dat die laatste wél op een richtinggevend afslagbord staat en die eerste niet (wat daar, gezien de non-keuze die verkeer richting zuid bij Neufchateau maakt, ergens ook niet gek is).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 sep 2018, 22:00

Pino schreef: zo 09 sep 2018, 20:50Dijon/Lyon was het toch bij Neufchateau?
Correct, in 2009 is het verwijderd maar het is nog wel in de oude Streetviewbeelden te zien: https://www.google.nl/maps/@49.8439668, ... 312!8i6656

Deze met Bonn/Berlin bij Hognoul staat er bij mijn weten nog wel: https://www.google.nl/maps?q=Hognoul,+A ... 22,,0,3.93

En Paris/Lille bij Cheratte: https://www.google.nl/maps/@50.6868226, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Km357 » ma 10 sep 2018, 7:33

Er staat (of stond) er nog zo één Dijon/Lyon op de E411 net na de afrit Han sur Lesse in de afdaling. Maar op Google Earth 2009 is dat al een vernieuwd exemplaar aangezien ik me een kleiner bord herinner uit de jaren 90.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » ma 10 sep 2018, 10:37

^^ Vreemde plek voor zo'n bord. Of zou dat ooit voor het eerst geplaatst zijn omdat je ten noorden van Han (afrit Wellin) tot 1988 een gaatje in de A4 had en hier dus van de N94 weer de snelweg op reed? Dat is op zich denkbaar, maar ik heb tegelijk het idee dat doorgaand verkeer naar Arlon en Frankrijk pas na opening van de volledige snelweg eind 1988 van de N4 weg bewoog naar de A4 toe...

Nog nadenkend over de verwijzing Saarbrücken op de E42: zou dit een poging zijn van de regio om de aanleg van de A27 alsnog te rechtvaardigen? De regio wilde indertijd graag een snelweg en rechtvaardigde die onder meer als achterlandverbinding van Antwerpen richting Zuid-Duitsland. Hierdoor won het wat Vlaamse gunsten en kon het project mooi mee in de Wafelijzerpolitiek. Je kunt je voorstellen dat in het België en Wallonië van rond 2005 alweer wat meer kritiek weerklonk over het hoe en waarom van deze snelweg. Met een mooi klinkend ver buitenlands doel (lees: niet het kort over de grens liggende Trier, maar de hoofdstad van de niet aan België grenzende deelstaat Saarland) kon men die wat beter pareren.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door nickdh » ma 10 sep 2018, 10:43

^^ Dus een lang verhaal kort; bureaucratisch geneuzel om te kunnen zeggen; "zie ons eens een ver onnodig doel bewegwijzeren!"?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Km357 » ma 10 sep 2018, 12:32

De E411 en de A31 zijn zowat gelijktijdig afgewerkt en toen de E411 door Wallonië uitgeroepen werd tot "Autoroute du Soleil" moest er natuurlijk ook een bordje komen dat Lyon aangaf. Ook al is de echte Porte du Soleil de 45ste en die ligt bij Valence.

Ik herinner me inderdaad dat de afslag Courrière in m'n jongste kinderjaren een bepaalde status had, ook al liep de autosnelweg nog even door daarna, de N4 was de snellere verbinding tot zowat rond 1988.

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Teetje » ma 10 sep 2018, 12:59

Chris schreef: za 08 sep 2018, 11:26Afbeelding
Parijs en Maastricht op één en hetzelfde portaalbord, ook niet alledaags...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » ma 10 sep 2018, 13:25

Km357 schreef: ma 10 sep 2018, 12:32 De E411 en de A31 zijn zowat gelijktijdig afgewerkt en toen de E411 door Wallonië uitgeroepen werd tot "Autoroute du Soleil" moest er natuurlijk ook een bordje komen dat Lyon aangaf. Ook al is de echte Porte du Soleil de 45ste en die ligt bij Valence.

Ik herinner me inderdaad dat de afslag Courrière in m'n jongste kinderjaren een bepaalde status had, ook al liep de autosnelweg nog even door daarna, de N4 was de snellere verbinding tot zowat rond 1988.
Tussen 1981 en 1983 zijn enkele stukken ten zuiden van Courrière geopend, tot een moment dat de snelweg nog wel dertig kilometer doorliep vanaf daar. Geen idee hoe dat bewegwijzerd stond in die tijd. Eind 1988 werd de A4 gesloten. Dat is toch 4.5 jaar na de hoofdmoot van de Franse A31, waar in de jaren na 1984 alleen nog de secundaire stukjes bij Thionville en Til-Chatel - Dijon bestonden, naast het 2x2-stukje tussen Nancy en Toul dat pas later werd omgebouwd naar echte autosnelweg.

De Waalse Autoroute du Soleil is trouwens de E25; de E411 staat te boek als Autoroute des Ardennes. Dus die verklaring van het bord bij Wellin kan ik niet rondbreien. Bij Neufchateau misschien nog net, maar op de E25 ten noorden van Neufchateau heeft er nooit iets gestaan. Had het wel mooi gevonden, meteen een bord Dijon/Lyon bij Visé ;)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Km357 » ma 10 sep 2018, 14:23

Ik herinner me in den beginne der jaren 90 toch nog Autoroute du Soleil tussen Brussel en Wavre. Maar goed, niet zo heel belangrijk. Toen m'n ouders eens niet Lille-Paris-Lyon deden in het begin van de jaren 80 gingen ze er af bij Courrière en terug op bij Arlon of zo. Achteraf ook nog Til-Chatel > Dijon met al het verkeer van de autoroute stond eigenlijk gelijk aan "je-hangt-achter-die-vrachtwagen" tot Dijon en daar reed je de A311 terug op (toen nog A31 en oorspronkelijk A37).

Maar goed, België maar weer.

Dat smalschrift, wanneer verdwijnt dat eens?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door harry » ma 10 sep 2018, 17:19

Pino schreef: ma 10 sep 2018, 13:25Eind 1988 werd de A4 gesloten.
Eh... en hij werd daarbij tevens geopend?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » ma 10 sep 2018, 17:36

Voor het eerst gesloten en daarna geopend ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Vinny » ma 10 sep 2018, 23:07

De bewegwijzeringsinconsistentie ligt volgens mij vooral aan het feit dat er meerdere generaties borden staan. En ik verdenk dat er sommige nieuwe borden gemaakt zijn die een exacte kopie van de vorige zijn zonder dat men zich heeft vergewist dat het beleid inmiddels is aangepast. Wat ook opvalt is dat de borden niet voldoen aan de taalwet. Formeel zouden bestemmingen altijd in het Frans moeten staan, maar het Waals gewest geeft sinds 2000 ongeveer de buitenlandse steden met het endoniem aan (geen Maestricht, Aix-de-la-Chapelle en Treves meer). Ik zie op één bord dat Trier gestickerd is, terwijl daar misschien beter Saarbrücken had moeten staan omdat inmiddels is besloten om op de hele E 42 Saarbrücken te promoveren tot Control City.
3) de E42 gaat niet naar Battice / Aubel. Men had hier beter de N3 kunnen aangeven.
Het is een zijtak. Strikt genomen zou je E 42 kunnen vermelden als nummer, maar dat zou ik alleen in omgekeerde richting doen. Ik zou zelf het wegnummer in zijn geheel weglaten. Voor een plaats als Aubel kom je ook niet op de N 3, maar op de N 648. A 27 is ook nog een optie om aan te geven. Dat doen ze een heel enkele keer in België ook nog wel.
https://goo.gl/maps/3u7FmUEiuET2 (hier is de zubringer natuurlijk wel een stuk langer...)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Coen Tunnel » di 11 sep 2018, 7:59

Vinny schreef: ma 10 sep 2018, 23:07Wat ook opvalt is dat de borden niet voldoen aan de taalwet. Formeel zouden bestemmingen altijd in het Frans moeten staan, maar het Waals gewest geeft sinds 2000 ongeveer de buitenlandse steden met het endoniem aan (geen Maestricht, Aix-de-la-Chapelle en Treves meer).
Geldt de taalwet wel per definitie voor buitenlandse steden? In Vlaanderen geeft men steden in Frankrijk vaak tweetalig aan met de Franse naam tussen haakjes: Rijsel (Lille), Parijs (Paris) en Duinkerke (Dunkerque). Dat gebeurt voor Waalse plaatsen uiteraard niet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Vinny » di 11 sep 2018, 8:10

De wegwijzers die geplaatst zijn rond deze kruising hebben wel geleid tot een rechtzaak:
https://goo.gl/maps/bj9pY5jMWPr

De aanklacht was dat de wegbeheerders niet voldeden aan de taalwet op de betrokken wegwijzers, maar met de uitkomst is blijkbaar niet veel gedaan: de consistentie is ver te zoeken. Wellicht is het nu niet meer zo'n heikel thema, want je hoort er maar weinig over.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door nickdh » di 11 sep 2018, 8:19

Coen Tunnel schreef: di 11 sep 2018, 7:59Geldt de taalwet wel per definitie voor buitenlandse steden? In Vlaanderen geeft men steden in Frankrijk vaak tweetalig aan met de Franse naam tussen haakjes: Rijsel (Lille), Parijs (Paris) en Duinkerke (Dunkerque). Dat gebeurt voor Waalse plaatsen uiteraard niet.
Dat doen de Walen ook niet voor Vlaamse steden. Stom eigenlijk. Als je wat Vlaams is, Vlaams laat en alles wat Waals is, Waals laat is er helemaal niks aan de hand.

Oftewel, Antwerpen blijft Antwerpen in Wallonië en Namur blijft Namur in Vlaanderen.

Dan zit je uiteraard nog wel met die taalgrensgevallen zoals Visé en Mouscron. En natuurlijk heb je dan nog het Duitse gedeelte met Amel (Amblève), Sankt-(Saint-)Vith en Lüttich (Liège).

Overigens is het bijna onbegrijpelijk dat Aachen nog steeds niet wordt gecontinueerd op de E42 vanuit Duitsland en pas na Verviers op de borden tevoorschijn komt.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Seat Ibiza » di 11 sep 2018, 11:27

nickdh schreef: di 11 sep 2018, 8:19 Dan zit je uiteraard nog wel met die taalgrensgevallen zoals Visé
Visé is eentalig Frans en geen faciliteitengemeente. Wellicht bedoelde je Voeren / Fourons?

Plaats reactie