Markering Duurzaam Veilig

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Egbert » do 06 sep 2018, 7:02

Wouter N14 schreef: wo 05 sep 2018, 18:41 Dan zullen ze morgen wel witte fietssymbooltjes plaatsen. De breedte lijkt conform minimaal voor een fietsstrook.
Waar wat is dan de reden om ze zo breed te maken? Dat je er een fietsstrook van maakt houdt alleen maar in dat je er niet op mag stilstaan. Voor het gebruik tijdens het rijden heeft die breedte geen nut en omdat ze zo breed zijn moet je ze wel gebruiken.
Dus heeft het geen beschermend effect.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Gaiajohan » do 06 sep 2018, 8:03

Wouter N14 schreef: wo 05 sep 2018, 21:32 In de oude situatie waren toch geen fietsjes? Als ik het even grof inschat zijn de stroken zo'n 1,5 meter breed.
Die waren er wel
Heerstraat Zuid

https://goo.gl/maps/3hfz5R6JxvG2

De stroken zijn nu denk ik 2+m.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Wouter N14 » do 06 sep 2018, 8:42

^^ Dat zijn er wel weinig. En ook gewoon langs de bushalte :facepalm:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Gaiajohan » do 06 sep 2018, 8:49

Wouter N14 schreef: do 06 sep 2018, 8:42 ^^ Dat zijn er wel weinig. En ook gewoon langs de bushalte :facepalm:
Ben er net langs gereden..
Zat achter een werkverkeer auto die in het geheel over de fietsstrook reed. De nieuwe 'fietsstrook' is net zo breed als dit voertuig (een Mercedes Sprinter Uit 2002 met dubbellucht, kenteken is bij mij bekend)
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Wouter N14 » do 06 sep 2018, 8:57

^^ Breedte fietsstrook 2,00 - 2,25 m (minimaal 1,70 m) excl. markering (CROW 351, Ontwerpwijzer fietsverkeer, V15, p.236, 2016).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Snelwegfreak » do 06 sep 2018, 9:09

Heerhugowaard. 2009 versus 2018. Van GOW-50 naar 'wijktoegangsweg' 50. Fietsstroken van 1,50 meter naar 2,25 meter. Asmarkering verdwenen, vluchtheuvels verdwenen. Er wordt nu nog harder gereden, is mijn persoonlijke indruk.

2009
Afbeelding

2018
Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Egbert » do 06 sep 2018, 11:01

Voor het autoverkeer is die weg ook gewoon breder geworden. Domme ombouw. Maar goed. DV is dom.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Mandelsoft » vr 07 sep 2018, 1:21

^^ DV an sich is niet dom, maar het wordt maar al te vaak door beleidsmakers verkeerd toegepast. Maar goed, niemand leest echt de handleiding...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

ZwolleNoord1
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 24 nov 2017, 19:46

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door ZwolleNoord1 » vr 07 sep 2018, 2:56

Denk dat onze ´duurzaam veilig´ wegen het meeste overeen hebben met de Franse versie.
Volgens mij zijn er verder weinig landen in Europa met dit soort markeringen.

Ook daar veel gescheiden rijbanen, en van rotonde naar rotonde sukkelen. Duitse binnendoor wegen zijn vaak met 100 uitgevoerd met op en afritten....

(Dit is in Frankrijk )


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door mavas » za 08 sep 2018, 15:40

Nahoj schreef: wo 05 sep 2018, 17:15 ^^ Geen idee waarom ze zulks doen,

conform EHK via site CROW:
- in het ideaalprofiel GOW Bibeko is sprake van een fysieke rijrichting-scheiding
- in het minimaalprofiel GOW Bibeko is sprake van een ononderbroken as-markering

Kortom, een GOW zonder fysieke rijrichtingscheiding of middenstreep, doe maar niet.
In welk handboek staat eigenlijk beschreven hoe een GOW-bibeko er uit moet zien? Is dat nog steeds het ASVV? Ben heel benieuwd wat daar in staat over een middenstreep.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door petervdveen » za 08 sep 2018, 21:23

Gaiajohan schreef: wo 05 sep 2018, 18:21 Vandaag hebben ze het zwarte tussen het rode en de strepen opgevuld..
Maar wat een idiote actie.. wat heeft een fietssuggestiestrook voor nut als auto's er op deze manier compleet maling aan hebben.. de breedte zoals het was, was geloofwaardig
Egbert schreef: do 06 sep 2018, 7:02 Waar wat is dan de reden om ze zo breed te maken? Dat je er een fietsstrook van maakt houdt alleen maar in dat je er niet op mag stilstaan. Voor het gebruik tijdens het rijden heeft die breedte geen nut en omdat ze zo breed zijn moet je ze wel gebruiken.
Dus heeft het geen beschermend effect.
Voor het versmallende effect.
CROW heeft enige tijd terug een extra vernieuwde richtlijn uitgebracht voor fietspaden. Hierin staat dat fietsstroken nu extra breed worden gemaakt, zodat auto's meer afstand nemen bij het inhalen en als er een tegenligger aankomt langer achter de fietser blijft hangen en twee auto's niet tegelijk gaan inhalen. Effect is dus wederom afstand, maar ook snelheid.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Wouter N14 » zo 09 sep 2018, 19:02

mavas schreef: za 08 sep 2018, 15:40 In welk handboek staat eigenlijk beschreven hoe een GOW-bibeko er uit moet zien? Is dat nog steeds het ASVV? Ben heel benieuwd wat daar in staat over een middenstreep.
Basiskenmerken Wegontwerp.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door mavas » zo 09 sep 2018, 19:09

Dat is toch alleen voor wegen buiten de bebouwde kom?? Zo staat het althans wel in dat boek.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » zo 09 sep 2018, 20:41

^^ Dat staat volgens mij inderdaad alleen in het ASVV.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Wouter N14 » zo 09 sep 2018, 21:44

Beide basiskenmerk-publicaties zijn voor zowel bi- als bubeko. Alleen gaat het daar niet over maatvoering etc, die heb je uit het ASVV of Handboek te halen. En waar dat conflicteert, zijn de basiskenmerken uitgangspunt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Nahoj » zo 09 sep 2018, 22:35

mavas schreef: za 08 sep 2018, 15:40
Nahoj schreef: wo 05 sep 2018, 17:15 ^^ Geen idee waarom ze zulks doen,

conform EHK via site CROW:
- in het ideaalprofiel GOW Bibeko is sprake van een fysieke rijrichting-scheiding
- in het minimaalprofiel GOW Bibeko is sprake van een ononderbroken as-markering

Kortom, een GOW zonder fysieke rijrichtingscheiding of middenstreep, doe maar niet.
In welk handboek staat eigenlijk beschreven hoe een GOW-bibeko er uit moet zien? Is dat nog steeds het ASVV? Ben heel benieuwd wat daar in staat over een middenstreep.
Uiteindelijke uitvoering staat in ASVV2012, maar die borduurt voort op hetgeen in de EHK staat. Kortom, middenstreep danwel rijrichtingscheiding aanwezig. Uit mijn hoofd is het ideaalprofiel 7.0m breed met een dubbele asmarkering (0.1 - 0.2 -0.1)
Overigens wordt een fysieke rijrichtingscheiding vaak niet toegepast omdat dit de bewegingsvrijheid voor hulpdiensten sterk beknot (inhalen niet mogelijk).

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Wouter N14 » zo 09 sep 2018, 22:48

^^ EHK bestaan niet meer :idea:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Nahoj » zo 09 sep 2018, 23:33

^^ Even nagekeken, heet inderdaad anders, basiskenmerken wegontwerp, hetgeen ik in bovenstaande posts aanhaalde komt daaruit.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Egbert » ma 10 sep 2018, 7:08

petervdveen schreef: za 08 sep 2018, 21:23
Egbert schreef: do 06 sep 2018, 7:02 Waar wat is dan de reden om ze zo breed te maken? Dat je er een fietsstrook van maakt houdt alleen maar in dat je er niet op mag stilstaan. Voor het gebruik tijdens het rijden heeft die breedte geen nut en omdat ze zo breed zijn moet je ze wel gebruiken.
Dus heeft het geen beschermend effect.
Voor het versmallende effect.
CROW heeft enige tijd terug een extra vernieuwde richtlijn uitgebracht voor fietspaden. Hierin staat dat fietsstroken nu extra breed worden gemaakt, zodat auto's meer afstand nemen bij het inhalen en als er een tegenligger aankomt langer achter de fietser blijft hangen en twee auto's niet tegelijk gaan inhalen. Effect is dus wederom afstand, maar ook snelheid.
Het heeft bij mij een averechts effect. Het gedeelte van de rijbaan die voor het gemotoriseerd verkeer bedoeld wordt is te smal om te gebruiken dus is het voor mij normaler om het gedeelte van de rijbaan die niet voor het gemotoriseerd verkeer bedoeld is te gebruiken. Ik rij op zo'n weg vaker op de fietssuggestiestrook dan op een weg waar ik mijn auto wel in zijn totaliteit op de gedeelte buiten de fietssuggestiestrook kan houden.
Daarmee is het beschermde effect van de fietssuggestiestrook verminderd tot afwezig. In feite zie ik het niet meer als fietssuggestiestrook maar als onderdeel van de totale rijbaan.
(en ik weet dat een fietssuggestiestrook geen enkele wettelijke status heeft).

Wat is de volgende stap, dat de hele wegbreedte als fietssuggestiestrook wordt uitgevoerd? Zelfs het CROW moet toch inzien dat dit een nutteloze richtlijn is? Zo niet, dan zijn het nog meer boekengeleerden dan ik al dacht.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Basjuh1981 » ma 10 sep 2018, 9:32

^^ Dan krijg je straks dit soort gedrochten: Auto te gast :nuts:

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door EtienneM » ma 10 sep 2018, 10:22

Egbert schreef: ma 10 sep 2018, 7:08 Wat is de volgende stap, dat de hele wegbreedte als fietssuggestiestrook wordt uitgevoerd?
(...)
Hoe bedoel je? Dat passen ze toch gewoon al toe in Meerssen? :mrgreen:

AfbeeldingSnelfietsroute Maastricht-Sittard: Vliegveldweg by Etienne M., on Flickr
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » ma 10 sep 2018, 10:51

^^ Dit is echt het slechtste ontwerp wat ik in tijden heb gezien...
Слава Україні

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Egbert » ma 10 sep 2018, 11:17

Nee joh! Goed gedaan want volgens de richtlijn!

Maar inderdaad, ik weet dat het wordt gebruikt. Of het wordt een fietsstraat.
Mijn punt is dat de doelstelling van de fietssuggestiestrook (iig zoals ik het altijd gezien heb) als zijnde een gedeelte van de weg waar je als automobilist tijdens het rijden niet komt en waar je als fietser door die suggestie beter beschermd wordt volledig de prullenbak in gaat op het moment dat het weggedeelte voor het gemotoriseerd verkeer zo smal wordt dat je wel op die fietssuggestiestrook moet rijden.

Of is dat een vreemd beeld van mij?

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door EtienneM » ma 10 sep 2018, 12:05

Robbert297 schreef: ma 10 sep 2018, 10:51 ^^ Dit is echt het slechtste ontwerp wat ik in tijden heb gezien...
Link
Dit filmpje heb ik al eerder op het forum gezet. Je ziet hier de gehele weg waar dit wegontwerp is toegepast. De weg is onderdeel van de Fietssnelweg Maastricht-Sittard.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door petervdveen » ma 10 sep 2018, 12:43

Egbert schreef: ma 10 sep 2018, 7:08 Het heeft bij mij een averechts effect. Het gedeelte van de rijbaan die voor het gemotoriseerd verkeer bedoeld wordt is te smal om te gebruiken dus is het voor mij normaler om het gedeelte van de rijbaan die niet voor het gemotoriseerd verkeer bedoeld is te gebruiken. Ik rij op zo'n weg vaker op de fietssuggestiestrook dan op een weg waar ik mijn auto wel in zijn totaliteit op de gedeelte buiten de fietssuggestiestrook kan houden.
Daarmee is het beschermde effect van de fietssuggestiestrook verminderd tot afwezig. In feite zie ik het niet meer als fietssuggestiestrook maar als onderdeel van de totale rijbaan.
(en ik weet dat een fietssuggestiestrook geen enkele wettelijke status heeft).
Dan doe je het goed, je moet namelijk zo veel mogelijk rechts houden.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Egbert » di 11 sep 2018, 7:11

^^
Ja, maar wat is "zoveel mogelijk rechts"? Als ik op een weg met fietssuggestiestroken zit waar het gedeelte van de rijbaan dat niet als fietssuggestiestrook is ingericht breed genoeg is om zonder uitwijken tegemoetkomend verkeer te passeren, dan rij ik niet op de fietssuggestiestrook.
Is dat niet het geval, dan rij ik wel op de fietssuggestiestrook. Want in mijn ogen is dat een tweede rijstrook en omdat die te smal is om in te passen hoor ik daar niet.
Zoals ik het zie is die fietssuggestiestrook er voor om voor mij als automobilist de indruk te wekken "hier moet je eigenlijk niet komen". Dat vind ik geen verkeerde gedachte, maar dan moet je het niet overdrijven. Ik snap best dat wegen in het buitengebied te smal zijn voor 2x2,5 meter grijs asfalt + 2x1 meter rood asfalt, maar ga geen wegen maken met 1x3 meter grijs asfalt en 2x2 meter rood asfalt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Kaaiman » di 11 sep 2018, 13:32

Als ze nou die markering nog iets verder naar het midden hadden aangebracht, had je gewoon een rode GOW gehad. :twisted:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » di 11 sep 2018, 14:41

^^ Over 5 jaar ligt dat er ergens in Nederland. Let maar op. :twisted:
Слава Україні

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Jackbauer1350 » vr 14 sep 2018, 13:57

Egbert schreef: di 11 sep 2018, 7:11 ^^
Ja, maar wat is "zoveel mogelijk rechts"? Als ik op een weg met fietssuggestiestroken zit waar het gedeelte van de rijbaan dat niet als fietssuggestiestrook is ingericht breed genoeg is om zonder uitwijken tegemoetkomend verkeer te passeren, dan rij ik niet op de fietssuggestiestrook.
Is dat niet het geval, dan rij ik wel op de fietssuggestiestrook. Want in mijn ogen is dat een tweede rijstrook en omdat die te smal is om in te passen hoor ik daar niet.
Bij een hoop 60 km-wegen zijn het niet eens fietssuggestiestroken. Die hebben een gescheiden fietspad. Daar zijn de kantlijnen eigenlijk voor optische versmalling. Daar rijd ik overigens ook links straks langs de lijn. Met tegenliggers wijk ik dan uit naar rechts.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door mhkamp » vr 28 sep 2018, 22:48

Klopt dit?

Afbeelding

Afbeelding
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie