Militaire wegnummering

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Militaire wegnummering

Bericht door marcel » za 10 okt 2009, 19:19

In mijn diensttijd had ik toegang tot speciale militaire kaarten, met militaire wegnummers. Ik heb nu spijt dat ik niet veel meer kaarten van andere landen bekeken heb, maar ik heb wel een lijst gemaakt van alle Nederlandse nummers. Die heb ik vandaag op mijn website toegevoegd:
http://sites.google.com/site/roadnumber ... s-military

Weet iemand hier meer over? Hoe worden deze nummers gebruikt, is het de bedoeling ze in oorlogstijd op borden te zetten?

Nog wat wetenswaardigheden:
De nummers lopen bij de grens door, maar met een ander begincijfer. Bijv. weg 329 is in Duitsland weg 729.
De mij bekende begincijfers zijn
1 België
3 Nederland
5 Frankrijk
7 Duitsland
In Duitsland is er behalve het 'militair basiswegennet' nog een 'basisnet van civiele hoofdwegen', met nummers beginnend met 6.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Militaire wegnummering

Bericht door Rene » za 10 okt 2009, 19:54

Ik heb er nooit van gehoord. Maar ja, ik ken Defensie dan ook helemaal niet; ik heb ook gelukkig geen tijd hoeven te verdoen aan "dienst".
Maar misschien dat Paixao er meer van weet ?

@Marcel: weet je zeker dat je geen "militaire geheimen" publiceert ?
Je weet als geen ander hoe moeilijk ze kunnen doen om een scheet op een GE-foto...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Militaire wegnummering

Bericht door Palance » zo 11 okt 2009, 14:02

Interessant lijstje. Het bestaan ervan lijkt me best realistisch, militair gezien kijkt men toch anders naar een infrastructuur dan de burgers.

Ik heb gelukkig ook nooit in dienst gezeten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Militaire wegnummering

Bericht door Paixao » zo 11 okt 2009, 14:36

Gezien de routes, heb ik wel een vermoeden over de herkomst en het doel van die nummers. Ik twijfel echter zéér sterk aan het opschrijven van dat vermoeden, omdat ik niet weet en ook niet kan nagaan of die nummering op dit moment nog steeds operationeel wordt gebruikt. Als er tegenwoordig nog steeds een dergelijke nummering bestaat, dan valt dit zonder meer onder het dienstgeheim en mag ik er verder niks over zeggen...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Militaire wegnummering

Bericht door marcel » zo 11 okt 2009, 20:11

Rene schreef:@Marcel: weet je zeker dat je geen "militaire geheimen" publiceert ?
Daar heb ik ook wel over gedacht, maar ik denk toch niet dat een potentiële vijand nou iets heeft aan zo een nummering.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Militaire wegnummering

Bericht door Paixao » zo 11 okt 2009, 21:23

^^
Niet aan de nummers, maar wél aan de routes :!: (En ik denk niet dat ik meer kan zeggen zonder mijn vermoeden over wat de nummers betekenen ook op te schrijven.)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Militaire wegnummering

Bericht door Palance » ma 12 okt 2009, 8:34

Ach, welke vijand? De Russen komen toch niet meer, en Al Qaeda gebruikt alleen nog vliegtuigen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Militaire wegnummering

Bericht door Paixao » ma 12 okt 2009, 11:18

Een beetje naief, Palance ;)

De hedendaagse "vijand" loopt niet in uniform, heeft geen tanks, straaljagers en een groot leger. De hedendaagse "vijand" is overal en nergens. De hedendaagse "vijand" bestaat vooral uit extremisten van allerlei slag, met als doel het maken van zoveel mogelijk (militaire en/of burger-) slachtoffers "voor de goede zaak". En dat is niet meer alleen met vliegtuigen. Denk ook aan de trein in Madrid en de metro in Londen. En vergeet ook niet dat Duitsland op dit moment serieuze bedreigingen kent. Ook in Nederland is de dreiging met aanslagen nog altijd 'substantieel'.

Gerelateerd aan de wegnummering: van de militaire gegevens is onduidelijk in hoeverre deze tot de militaire geheimen behoren. Het 'zomaar' openbaar maken houdt dus een risico in dat deze gegevens door bovengenoemde personen kunnen worden gebruikt. Dat lijkt mij persoonlijk niet de bedoeling... ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Militaire wegnummering

Bericht door Hajo » ma 12 okt 2009, 12:03

Ik ben van het bestaan van militaire wegnummers op de hoogte, de exacte nummering en routes heb ik echter nooit geweten.

Verder sluit ik mij aan bij Paixao. Net als Paixao heb ik een sterk vermoeden over herkomst en doel van deze wegnummers, maar kan ik er verder niets over zeggen omdat naar mijn weten dit inderdaad nog steeds onder het dienstgeheim valt.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Militaire wegnummering

Bericht door Peter » ma 12 okt 2009, 12:57

Als je geen positie hebt bij Defensie, dan kan je in NL (volgens mij) niet zoveel gebeuren als je informatie legaal hebt gekregen en het niet als geheim geklassificeerd (opdruk) is. Terrorisme is een zaak van vnml de AIVD en niet van Defensie.

Maar sommige informatie is inderdaad (vaak ten onrechte) nog steeds geklassificeerd als geheim, zodat je sommige gebouwen nog steeds niet op stafkaarten ziet staan of mag afbeelden. Achterhaald met de huidige satellietbeelden....

In het buitenland (mn Griekenland en sommige niet-EU landen als Rusland) is het fotograferen van defensievoertuigen of gebouwen (ook vanaf openbaar terrein) verboden. Spotten kan hier makkelijk tot boetes of celstraffen leiden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: Militaire wegnummering

Bericht door rene19663 » ma 12 okt 2009, 13:13

Paixao en Hajo hebben helemaal gelijk over zwijplicht in militaire dienst, daar wordt je onder gesteld op moment dat je in Militaire Dienst komt en dat maakt niet uit of dat vroeger verplicht was of dat je vrijwillig bent gegaan. Detail voor degene die vroeger militaire dienst zaten is dat je met groot of klein verlof bent en gewoon nog oproepbaar in geval dit nodig is. Zwijgplicht blijft trouwens altijd bestaan maakt niet uit hoe lang geleden je tijd bij Defensie was. Vergelijk het maar heel simpel met de RVOI daarin staat ook dat je zwijgplicht hebt over alles wat je ter beschikking wordt gesteld. Breng je dingen naar buiten dan loop je gewoon risico, tenzij je schriftelijke toestemming hebt. Ook hier geldt dat zwijgplicht niet ophoudt als je ergens niet meer werkt.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Militaire wegnummering

Bericht door Paixao » ma 12 okt 2009, 13:31

Peter schreef:Als je geen positie hebt bij Defensie, dan kan je in NL (volgens mij) niet zoveel gebeuren als je informatie legaal hebt gekregen en het niet als geheim geklassificeerd (opdruk) is. Terrorisme is een zaak van vnml de AIVD en niet van Defensie.
Dat is niet helemaal waar:
Wetboek van Strafrecht schreef: Artikel 98
1. Hij die een inlichting waarvan de geheimhouding door het belang van de staat of van zijn bondgenoten wordt geboden, een voorwerp waaraan een zodanige inlichting kan worden ontleend, of zodanige gegevens opzettelijk verstrekt aan of ter beschikking stelt van een tot kennisneming daarvan niet gerechtigd persoon of lichaam, wordt, indien hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat het een zodanige inlichting, een zodanig voorwerp of zodanige gegevens betreft, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.
2. Met dezelfde straf wordt gestraft hij die een inlichting die van een verboden plaats afkomstig is en tot de veiligheid van de staat of van zijn bondgenoten in betrekking staat, een voorwerp waaraan een zodanige inlichting kan worden ontleend, of zodanige gegevens opzettelijk verstrekt aan of ter beschikking stelt van een tot kennisneming daarvan niet gerechtigd persoon of lichaam, indien hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat het een zodanige inlichting, een zodanig voorwerp of zodanige gegevens betreft.

Artikel 98b
Hij aan wiens schuld te wijten is dat een inlichting, een voorwerp of gegevens als bedoeld in artikel 98, openbaar worden gemaakt of ter beschikking komt van een tot kennisneming daarvan niet gerechtigd persoon of lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
Peter schreef:(...) In het buitenland (mn Griekenland en sommige niet-EU landen als Rusland) is het fotograferen van defensievoertuigen of gebouwen (ook vanaf openbaar terrein) verboden. Spotten kan hier makkelijk tot boetes of celstraffen leiden.
Fotograferen op Defensiecomplexen is zonder toestemming van de commandant niet toegestaan. Fotograferen nabij Defensiecomplexen levert op zijn minst een praatje met de KMar op ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Militaire wegnummering

Bericht door Peter » ma 12 okt 2009, 14:49

Je kunt gestraft worden (door een burgerrechtbank als niet militair zijnde), maar Defensie (of AIVD of ander) moet aantonen dat de verspreider had geweten of had moeten weten (heel lastig tenzij je militair bent geweest) dat het staatsgeheimen waren én dat de Staat erdoor ernstig geschaad is. De kans op veroordeling en straf is erg klein igv van fotos of kaarten, tenzij het om gedetailleerde bouwtekeningen of draaiboeken gaat, of je de informatie (zwaar) illegaal verkregen hebt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Militaire wegnummering

Bericht door Paixao » ma 12 okt 2009, 14:58

In de eerste post meldt Marcel inderdaad dat hij (dienstplichtig) militair is geweest. Dus het argument "ich habe es nicht gewusst" gaat niet op ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Militaire wegnummering

Bericht door Kaaiman » ma 12 okt 2009, 17:02

Als ik Marcel was, zou ik voor de zekerheid in elk geval de wegnummers die erchter staan weghalen. Dan wordt het toch net even wat minder exact. Om de nummers en met name de nummersystematiek zelf te vermelden lijkt me geen probleem.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Militaire wegnummering

Bericht door Palance » ma 12 okt 2009, 17:41

Paixao schreef:Een beetje naief, Palance ;)

De hedendaagse "vijand" loopt niet in uniform, heeft geen tanks, straaljagers en een groot leger. De hedendaagse "vijand" is overal en nergens. De hedendaagse "vijand" bestaat vooral uit extremisten van allerlei slag, met als doel het maken van zoveel mogelijk (militaire en/of burger-) slachtoffers "voor de goede zaak". En dat is niet meer alleen met vliegtuigen. Denk ook aan de trein in Madrid en de metro in Londen. En vergeet ook niet dat Duitsland op dit moment serieuze bedreigingen kent. Ook in Nederland is de dreiging met aanslagen nog altijd 'substantieel'.
Juist omdat die "vijand" zo onzichtbaar is, heb je tegenwoordig niks meer aan vaste wegroutes, zoals de strekking van mijn posting eigenlijk bedoeld was. Derhalve zet ik mijn vraagtekens bij het bestaansrecht ervan.

Of er echt een substantiele dreiging is, dat is een hele andere discussie.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Militaire wegnummering

Bericht door Paixao » ma 12 okt 2009, 18:53

^^
Een substantiële dreiging (al of niet van een onzichtbare vijand) en het al of niet bestaan van (vaste) wegroutes hangen nauw met elkaar samen. En daar wil ik het voor de rest van de discussie bij laten ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Militaire wegnummering

Bericht door Vinny » ma 12 okt 2009, 21:00

Ach, dit soort "staatsgeheimen" is meer interessantdoenerij van het ministerie van Defensie dan dat het nou werkelijk strategisch van belang is. Zeker met de dreiging die Paixao noemt is dit routeoverzicht eerder lachwekkend dan serieus te nemen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Militaire wegnummering

Bericht door marcel » za 17 okt 2009, 18:35

Bij nader inzien heb ik de lijst toch maar weer verwijderd.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Militaire wegnummering

Bericht door marcel » wo 12 sep 2018, 18:18

Ik heb dit nogeens bekeken en heb dit gevonden:
http://www.cold-war.de/showthread.php/1 ... ngrundnetz
De attachments zijn niet toegankelijk zonder je aan te melden voor dit forum - dat heb ik niet gedaan.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: Militaire wegnummering

Bericht door Berrychello » wo 12 sep 2018, 19:22

Ik heb ergens een militaire wegenkaart maar nooit andere wegnummers gezien. Ik zal 'm nog eens bekijken.
Die kaart heb ik ooit eens gevonden in een huurauto :)

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Militaire wegnummering

Bericht door Bluemoon23 » za 22 sep 2018, 3:39

Ik heb een Opel Astra, dat is een ex-lease auto van de marine, gekocht bij een handelaar.
In het dashboardkastje lagen nog brieven van Commando zeestrijdkrachten (of zoiets)
En in het navigatiesysteem waren allemaal basissen in binnen en buitenland ingeprogrammeerd :lol:

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Militaire wegnummering

Bericht door Basjuh1981 » za 22 sep 2018, 12:29

^^ Als je de auto inlevert, haal je toch je auto leeg en haal je de historie uit je navigatiesysteem?

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Militaire wegnummering

Bericht door MaartenE » za 22 sep 2018, 15:35

Hoe vaak dat niet wordt gedaan zal je shockeren.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op za 22 sep 2018, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij het reageren op een bericht direct boven je graag de "^^"-tekens gebruiken. Bij voorbaat dank! :)
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Militaire wegnummering

Bericht door Willem » za 22 sep 2018, 16:40

Het zijn natuurlijk dingen die je makkelijk vergeet.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Militaire wegnummering

Bericht door nederland24 » zo 23 sep 2018, 15:11

^^ Maar niet als je in het leger of de politie zit. ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Militaire wegnummering

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 sep 2018, 15:33

^^ Ook dat zijn gewoon mensen die dingen vergeten.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Militaire wegnummering

Bericht door Basjuh1981 » zo 23 sep 2018, 16:07

MaartenE schreef: za 22 sep 2018, 15:35 Hoe vaak dat niet wordt gedaan zal je shockeren.
Tja, shockeren is een groot woord. Maar een beetje scherp zijn op dat soort zaken kan geen kwaad toch? Zeker niet voor een ambtenaar.

Snelweg
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: di 26 jul 2011, 11:13

Re: Militaire wegnummering

Bericht door Snelweg » zo 23 sep 2018, 18:35

Rustig aan, je vraagt nu teveel. ;-)

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Militaire wegnummering

Bericht door Basjuh1981 » ma 24 sep 2018, 8:07

Ik vraag maar een beetje scherpte ;)

Plaats reactie