[A032] Meppel - Leeuwarden

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Coen Tunnel » vr 03 aug 2018, 8:44

GuteFahrt schreef: do 02 aug 2018, 22:20 Zeer zeker. Prachtig om dit te zien. Ik kan me de N32 ook nog vaag herinneren van destijds ter hoogte van Heerenveen. :)

Nog een paar dingen die ik gisteren waarnam: de bermDRIP voor :KP: Heerenveen gaf gisteren info over de afsluiting van de N50. Verkeer Zwolle volg A32. Wie zou vanuit Leeuwarden naar Zwolle rijden via de N50? :s
Tja, er staan een aantal gekke omleidingen. Op de N50 en de Flevoweg vanaf Kampen wordt verkeer naar Zwolle omgeleid via de N307, N306, N309 en A28. Niemand die die route volgt natuurlijk, en de N764 kan het volgens mij ook prima aan.

Komende vanaf Apeldoorn staat bij :KP: Hattemerbroek een bord dat Lemmer verwijst via Zwolle en Heerenveen. Het is dus de bedoeling dat je de A28, A32, A7 en A6 volgt naar Zwolle. Emmeloord vanaf :KP: Hattemerbroek via de A28, N309, N306, N307 en N50.

En natuurlijk staat er weer een fout op het kaartje van RWS, waar men denkt dat de N765 voor de Ramspolbrug op Kampereiland al eindigt, terwijl die gelijkvloerse kruising al enkele jaren is opgeheven en de N765 nu parallel aan de N50 doorloopt tot Ens:

Afbeelding

Ook staat de omleidingsroute vanaf :AS: Kampen-Zuid niet aangegeven op het kaartje terwijl die momenteel wel in gebruik is.

En wat doet in hemelsnaam het Larserpad op dit kaartje?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » za 04 aug 2018, 20:32

GuteFahrt schreef: wo 18 jul 2018, 14:24 Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat men de meeste hobbels inmiddels heeft aangepakt tussen Heerenveen en Grouw. Dat rijdt nu dus weer wat beter.
Uit eigen ervaring kan ik melden dat het nog altijd stevig hobbelt tussen Haskerdijken en Grou, in beide richtingen. De welbekende dwarsliggende richels.

Ook zitten er op de gehele A32 Heerenveen - Wirdum flinke kuilen hier en daar, alsof de weg plaatselijk over de volle breedte is verzakt. Zoals dit op de N31 tussen Wergea en Fonejacht ook het geval is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Coen Tunnel » za 04 aug 2018, 21:43

^^ Dat kan ik inderdaad bevestigen. Ik moest onlangs even op en neer naar Leeuwarden over de A32, maar met 130 km/u voel je dat allemaal wel. Echt lekker ligt het wegdek er niet bij.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » do 09 aug 2018, 17:18

De hobbels in de A32 worden dit jaar niet meer aangepakt maar in 2019.

Om te voorkomen dat de bezoekers van Culturele Hoofdstad de hoogtepunten van de A32 over het hoofd zien worden er morgen borden geplaatst.

Na eerdere berichtgeving in de media over de hobbels wordt nu voor het eerst gemeld dat de oorzaak ligt in de voor de fundering gebruikte hoogovenslakken. De aanpak, die eerder gepland voor dit jaar, is vanwege het Culturele Hoofdstad-jaar uitgesteld. Volgens RWS is de veiligheid niet in het gedrang.

In 2019 wordt op een deel van het traject de asfaltlaag vervangen. Het deel tussen Haskerdijken en Grou wordt pas in 2021 aangepakt, maar dan wel inclusief de fundering.

Bron: Leeuwarder Courant

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Chris » do 09 aug 2018, 20:51

Hier het uitgebreider persbericht:
Rijkswaterstaat schreef:Rijkswaterstaat pakt hobbels A32 aan en attendeert weggebruikers tussentijds op hobbelig wegdek

Rijkswaterstaat gaat de hobbels in het wegdek op de snelweg A32 in 2019 aanpakken. Vooruitlopend daarop en gelet op de vele bezoekers van de Culturele Hoofdstad-activiteiten plaatst Rijkswaterstaat op vrijdag 10 augustus 2018 borden langs de A32 in beide richtingen tussen Heerenveen en Wirdum en langs de snelweg A7 bij knooppunt Heerenveen. Met de borden attendeert Rijkswaterstaat weggebruikers op de hobbels in het wegdek.

Hoewel het wegdek veilig is, blijkt uit reacties van met name weggebruikers die niet bekend zijn op de Friese wegen, dat men zich verrast voelt door de beweging van de auto of motor. Rijkswaterstaat houdt het wegdek continu in de gaten en grijpt zo nodig met een spoedmaatregel in mochten de veiligheidsnormen worden overschreden.

Hoogovenslakken in wegdek A32
De hobbels in het wegdek worden veroorzaakt door de hoogovenslakken die bij de aanleg in de jaren 90 zijn gebruikt. Dit materiaal vormt een goede, stevige fundering voor een snelweg. Na jaren blijkt echter dat de hoogovenslakken op een deel van snelweg A32 uitzetten waardoor de onderlaag en het wegdek omhoog worden gedrukt. Daardoor ontstaan de hobbels.

Uitgestelde wegwerkzaamheden A32
Voor het verwijderen van de hobbels is herstel van de fundering van de weg nodig. Deze reconstructiewerkzaamheden zijn zeer ingrijpend, kostbaar en geven veel hinder voor de weggebruikers. Een deel van het herstel van de A32 stond voor 2018 gepland maar is vanwege alle evenementen en de te verwachten drukte op de wegen in het kader van Culturele Hoofdstad naar 2019 verschoven.

Geplande wegwerkzaamheden A32
Voor de A32 tussen in beide richtingen knooppunt Heerenveen en Haskerdijken en in beide richtingen tussen Grou en Wirdum staat groot onderhoud in 2019 gepland. Hierbij worden de tussenlaag en deklaag vervangen. Voor de A32 in beide richtingen tussen Haskerdijken en Grou staat een ingrijpende reconstructie in 2021-2022 in de planning. Hierbij wordt de fundering en de asfaltlaag vervangen. Volgend jaar wordt op het traject Haskerdijken – Grou in beide richtingen een aantal hobbels op de A32 aangepakt om de periode tot de reconstructie in 2021-2022 te overbruggen. Deze werkzaamheden worden in april/mei 2019 uitgevoerd. Rijkswaterstaat is nu bezig met de planning voor de aanpak van de hobbels op de snelweg A7 bij knooppunt Heerenveen.
In 2021-2022 dus een grootschalige reconstructie. Dat zal wel hetzelfde type werkzaamheden zijn als ze destijds bij Steenwijk hebben uitgevoerd.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Rogier » do 09 aug 2018, 21:40

^^

Dat klopt volgens mij. Totale asfaltverharding opbreken. Fundering afvoeren of behandelen (om hobbels te voorkomen) en vervolgens nieuwe verharding opbouwen. Wel vreemd dat het deel tussen KNP Heerenveen en Haskerdijken en tussen Grou en Wirdum de verharding niet vervangen wordt. Misschien komen hier minder hobbels voor, zodat men de werkzaamheden kan beperken tot het vervangen van de deklaag en tussenlaag en het plaatselijk vervangen van de fundering (en de eerste 2 lagen asfalt).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 aug 2018, 8:14

De ergste hobbels zitten inderdaad rond Akkrum.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » wo 12 sep 2018, 23:07

De Leeuwarder Courant besteed in een uitgebreid artikel aandacht aan de aan te passen afritten van de A32 bij Heerenveen. De werkzaamheden beginnen met het verleggen van gasleidingen.

http://www.lc.nl/friesland/Eerste-aanze ... 32634.html
SPOILER: TOON

Het artikel is ook zonder account te lezen door even te googlen op de titel

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » vr 14 sep 2018, 15:17

Hier nog een artikel van de televisie met video: https://www.omropfryslan.nl/nieuws/8386 ... nt-a32-aan
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » ma 24 sep 2018, 13:07

A32 Grou

Inmiddels is wel bekend dat voor 2019 een grote opknapbeurt op het programma staat als het gaat om de A32 tussen Leeuwarden en Heerenveen. Een Statenlid wil dat Rijkswaterstaat dan ook de brug over de Kromme Grou gaat verhogen naar 2,50 meter om de vaarroute te verbeteren. Woensdag wordt er over gepraat. De persoon in kwestie beweert dat Rijkswaterstaat dit in het verleden al eens heeft toegezegd.

De brug over de Kromme Grou (het verlengde van de Boorn bij Jirnsum, tussen Prinses Margrietkanaal en Pikmeer) ligt ten noorden van de :AS: Grou: https://goo.gl/maps/J1GLKrUYfvx
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » ma 24 sep 2018, 14:56

Het Prinses Margrietkanaal is tussen Grou en Terherne één van de drukst bevaren vaarwegen van de provincie. Het zou allee al daarom zeker mooi zijn deze alternatieve route naar Jirnsum voor meer boten geschikt te maken. Vanuit Grou kan via Jirnsum naar Terherne worden doorgevaren over het Margrietkanaal, maar ook via Akkrum.

Doordat een andere vaste brug (bij het dorp Irnsum) onlangs door de gemeente is verhoogd naar 2m50 ("Middelseehoogte') is de 3m00 die schijnaar voor de A32 is toegezegd overbodig, wat het verhogen van de brug in de A32 eenvoudiger en goedkoper maakt.

De werkzaamheden aan de A32 lijken een mooi moment om zo'n verhoging aan te pakken. Op zich zou dit ook op ander moment kunnen, bijvoorbeeld in de zomervakantieperiode als er op de A32 minder spitsdrukte is, maar juist dan heeft de recreatievaart er veel last van; een stremming van de brug in twee helften betekent een langere volledige stremming voor de boten die er nu al wel onderdoor kunnen.

De hoogte van de vaste brug in de A32 is momenteel 1m85. De snelweg zou ter plaatse dus 65cm omhoog moeten. Met het viaduct van de aansluiting Grou in de buurt zal dat niet al te problematisch zijn.

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben, naast de status van deze "toezegging", is het bestaan van soortgelijke afspraken met ProRail. Direct naast deze brug ligt een vaste spoorbrug over dezelfde vaarweg met eveneens een doorvaarthoogte van 1m85. Verhogen van de brug in de A32 heeft alleen zin als ook deze spoorbrug wordt aangepakt (hetzij verhoogd, hetzij beweegbaar gemaakt). De nabijheid van het station Grou-Jirnsum en een overweg (op maaiveldniveau) maakt het aanpassen daarvan wel iets ingewikkelder.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Vahalis » ma 24 sep 2018, 15:13

^^ dat laatste vroeg ik mij ook al af. Behalve een zo te zien 14 jaar oud artikel, kan ik daar niets over vinden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Vinny » di 25 sep 2018, 19:12

Ik weet niet wie die toezeggingen doet, maar in het Friese Merenplan had de provincie wel ingezet op bevaarbaarheid tot 2,50 meter. Ze zullen dan wel met geld over de brug moeten komen lijkt me.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » wo 26 sep 2018, 18:57

N.a.v. de oproep van het statenlid gaat de gedeputeerde in gesprek met Rijkswaterstaat en ProRail, zo meldt de LC.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Rogier » do 27 sep 2018, 13:23

Kansloos. Het verhogen en vooral het opnieuw aanleggen van de rijbanen kosten veel tonnen extra.
Dat gaat RWS echt niet zo maar doen, als de verharding niet aan vervanging toe is.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » do 27 sep 2018, 14:01

^^ Mja, de aanleiding om dit nu aan te kaarten is juist dat in 2019 de tussen- en deklaag wordt vervangen tussen Grou en Wirdum.
SPOILER: TOON

In 2021 worden tussen Haskerdijken en Grou de rijbanen volledig vervangen, inclusief fundering, maar ik neem aan dat deze brug daar buiten valt
Als je wat wilt dan zou 2019 (of 2021) wel een window of opportunity zijn die voorlopig niet terugkomt.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Rogier » vr 28 sep 2018, 22:04

^^

Bij het verhogen van deze brug, zal de verharding over 500 - 600 meter vernieuwd moeten worden, omdat de overgangen geleidelijk moeten zijn.
Anders krijg je een soort stuiterbaleffect. Dat is een klus dat zo een meerprijs van een paar ton heeft en dan praat je nog niet over de kosten van het verhogen van de brug zelf. Volgens mij zijn er liggers bij deze brug gebruikt en dat maakt het verhogen al wat complexer (en duurder).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Vinny » za 29 sep 2018, 7:39

Het zal ook niet gratis zijn, maar als de provincie gewoon betaalt voor het verhogen van de brug dan zie ik het probleem niet om dat in 2019 te doen. Kom op zeg, het is nou ook niet zo dat er drie jaar aan MER studies voor nodig zijn... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » di 16 okt 2018, 10:15

In opdracht van de gemeenteraad gaat de verkeerswethouder van Heerenveen bij de minister aandringen op het verlagen van de vmax op de A32 tussen het klaverblad en de aansluiting Oranjewoud van 130 naar 100 km/u.

https://www.lc.nl/friesland/Langer-100- ... 72354.html

Deze wens bestaat eigenlijk al sinds de maximumsnelheid overdag in het knooppunt werd verlaagd. Belangrijkste reden is de geluidsoverlast die de snelweg zou geven. Als dit zo'n probleem is begrijp ik niet zo goed waarom een lagere vmax, of liever uitbreiding van de geluidsmaatregelen, niet door de gemeente is bedongen bij het maken van de plannen voor de aanpassingen van de aansluitingen op dit deel van de A32.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Kaaiman » di 16 okt 2018, 10:30

De A32 oogt vrij krap en is behoorlijk druk op dat stuk. Ik vind het nog wel redelijk te verdedigen, al zou ook gekozen kunnen worden voor 100 overdag en 130 's nachts. Een drukke transportroute is de A32 het immers niet.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » di 16 okt 2018, 10:52

Deels mee eens, die drukte en turbulentie komt door ontwerpfouten uit het verleden, al zit de onveiligheid vooral op het weefvak tussen het knooppunt en Heerenveen-Centrum. Daar wordt met de aanpassingen van die aansluiting iets aan gedaan en 100 invoeren op het stuk tot Oranjewoud verandert daar niet veel aan.
Ik kan me wel voorstellen dat ze het daarom op geluid gooien. Ook omdat ten oosten van dit stuk A32 volop is en wordt gebouwd aan een nieuwe woonwijk.

Als 130 op het stuk Heerenveen-Centrum - Oranjewoud overdag onveilig is dan zijn er wel meer drukke snelwegen waar de snelheid omlaag zou moeten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Chris » di 16 okt 2018, 13:15

Ik heb het eerlijk gezegd altijd wel opvallend gevonden dat je daar 130 mag, met al dat wevend verkeer en vele aansluitingen achter elkaar.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » di 16 okt 2018, 17:03

Daar zeg je zowat. Bij Meppel is de Vmax 120 en daar zal dat waarschijnlijk vergelijkbaar of misschien nog een tikje minder zijn qua wevingsbewegingen. Uit mijn hoofd tot voorbij Meppel-Zuid komende vanuit het zuiden een Vmax van 100. Een adviessnelheid die lager is voor de bocht in de verbindingsboog komende vanaf de A28, maar daar kun je comfortabel nog wel wat harder doorheen. ;)

Edit: gelijk even nagekeken, verkeerd onthouden. Vmax 70 bij nat wegdek. Vanaf Meppel-Zuid geldt gelijk al :A1-120: .
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Vinny » di 16 okt 2018, 18:03

Chris schreef: di 16 okt 2018, 13:15 Ik heb het eerlijk gezegd altijd wel opvallend gevonden dat je daar 130 mag, met al dat wevend verkeer en vele aansluitingen achter elkaar.
Wellicht omdat het wegvak in de statistiek niet als 'onveilig' te boek staat. Ik neem aan dat Rijkswaterstaat toch zo slim is om het aantal ongevallen te delen door de verkeersintensiteit...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Chris » di 16 okt 2018, 18:52

Heerenveen lijkt een grote stad als je er doorheen rijdt op de A32, een hele serie afritten en kantoren langs de snelweg. Maar het heeft maar 30.000 inwoners.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door boe! » di 16 okt 2018, 19:00

Heerenveen is vooral langgerekt (6 kilometer) en op het breedste deel slechts 2,5 kilometer breed.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » di 16 okt 2018, 19:14

Naast dat het langgerekt is loopt er ook nog een spoorlijn dwars doorheen. Ook dat is nogal bepalend voor de verkeersstructuur.

Er loopt wel een soort rondweg langs de A32 en A7 tussen de aansluitingen Oranjewoud en Oudejasje maar deze heeft over de volle lengte vmax 50. Mede door het grote aantal aansluitingen is het al gauw sneller om via de snelweg te rijden als je aan de andere kant van Heerenveen moet zijn. En anders moet je dwars door het dorp heen.

Met één of twee aansluitingen minder en een fatsoenlijke parallelstructuur of secundaire rondweg was men beter uit geweest. Dan was er ook meer ruimte geweest om het knooppunt fatsoenlijker vorm te geven. In de tijd dat het werd aangelegd was het 10x beter dan wat er lag (snelwegrotonde en autoweg met deels gelijkvloerse kruisingen) maar nu de plaats de laatste jaren weer flink groeit knelt het steeds meer. Het aanpassen van aansluitingen en het verlagen van de vmax is slechts symptoombestrijding.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door DjIdee » wo 17 okt 2018, 6:23

GuteFahrt schreef: di 16 okt 2018, 17:03 Daar zeg je zowat. Bij Meppel is de Vmax 120 en daar zal dat waarschijnlijk vergelijkbaar of misschien nog een tikje minder zijn qua wevingsbewegingen. Uit mijn hoofd tot voorbij Meppel-Zuid komende vanuit het zuiden een Vmax van 100. Een adviessnelheid die lager is voor de bocht in de verbindingsboog komende vanaf de A28, maar daar kun je comfortabel nog wel wat harder doorheen. ;)

Edit: gelijk even nagekeken, verkeerd onthouden. Vmax 70 bij nat wegdek. Vanaf Meppel-Zuid geldt gelijk al :A1-120: .
De kijklijnen bij Meppel zijn wel beroerder dan bij Heerenveen. De passages onder de spoorlijnen door (hoogteverschillen) en het bochtenwerk maakt het wat krapper ogen en dat heeft denk ik ook zo wel zijn effect op het gedrag. Sneller dan 120 is overigens geen enkel probleem als het erg rustig is, maar bij een beetje drukte gaat bij mij vrij vlot de snelheid eruit, juist omdat het soms lastig een bocht doorkijken is, en het nog wel eens abrupt wil stilstaan (vooral richting zuiden, al is daar deels al wel signalering (vanaf afrit 2))

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » wo 24 okt 2018, 19:53

Schelpenpaadje schreef: di 16 okt 2018, 19:14 Naast dat het langgerekt is loopt er ook nog een spoorlijn dwars doorheen. Ook dat is nogal bepalend voor de verkeersstructuur.

Er loopt wel een soort rondweg langs de A32 en A7 tussen de aansluitingen Oranjewoud en Oudejasje
Oudejasje? Oudehaske?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » di 18 dec 2018, 10:24

Gisteren kwam dit bericht van de LC: https://www.lc.nl/friesland/Volgend-jaa ... 59629.html

Dat de A32 onder handen genomen wordt was wel bekend, maar blijkbaar ook de A31. In 2015/2016 hebben ze daar nochtans tussen Franeker en Marssum in beide richtingen (ri. Leeuwarden uit mijn hoofd enkel Dronrijp-Marssum, ri. Harlingen enkel Dronrijp-Franeker) nog wel opnieuw geasfalteerd.

Geen draad over A31 en iets teveel van het goede om hiervoor een draad te openen
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Plaats reactie