Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Pino » za 15 sep 2018, 7:49

Chris schreef: vr 14 sep 2018, 22:19 Vallen de Flixbussen ook onder het inhaalverbod van vrachtauto's? Want dan moeten ze ook nog in de LKW Stau staan. En die vertragingen zijn soms enorm.
Ik dacht dat bussen in algemene zin niet vielen onder het verbod van een :F3:

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mhkamp » za 15 sep 2018, 7:50

Chris schreef: vr 14 sep 2018, 22:19 Vallen de Flixbussen ook onder het inhaalverbod van vrachtauto's? Want dan moeten ze ook nog in de LKW Stau staan. En die vertragingen zijn soms enorm.
Als dit bord

Afbeelding

of dit bord

Afbeelding

er staat mag de bus uiteraard niet inhalen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door boe! » za 15 sep 2018, 7:52

Er bestaat geen Duitse variant van 'bij file, lijnbus op vluchtstrook'?

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mhkamp » za 15 sep 2018, 7:57

^^ Knappe chauffeur die de bus over de vluchtstrook weet te rijden bij een file.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door T-hijs » za 15 sep 2018, 8:36

Zoals Pino al suggereerde gelden inhaalverboden voor vrachtwagens niet voor bussen. En zo mogen bussen ook alle rijstroken gebruiken, terwijl vrachtwagens (en personenauto's met aanhanger) op de twee rechter rijstroken moeten blijven.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » za 15 sep 2018, 10:05

krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door T-hijs » za 15 sep 2018, 10:09

^^
Mogen tempo-100-bussen in Zwitserland maar 80 :?:
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » za 15 sep 2018, 10:47

Nee, ze mogen wel 100 maar ze mogen niet op de meest linkerstrook komen bij 3 rijstroken.

@ Chris: ik denk niet dat ze in LKW stau hoeven te staan, maar ik weet het niet zeker. Ik vermoed wel dat ze (veel) hinder ondervinden van de files in Duitsland. Heb onderstaande reportage meer dan eens bekeken. Daar volgen ze een Flixbus chauffeur over 2 dagen op Berlin - München v.v. (Al was het toen nog Meinfernbus):

Link

Daarin wordt gezegd:
Der Fahrplan ist eng getaktet. Große Verzögerungen sollten nicht vorkommen.
Welnu, dat komt vaak voor bij onze oosterburen. Op de rit die ze volgen ook trouwens.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door T-hijs » za 15 sep 2018, 11:42

GuteFahrt schreef: za 15 sep 2018, 10:47 Nee, ze mogen wel 100 maar ze mogen niet op de meest linkerstrook komen bij 3 rijstroken.
Ja, ik snap hem. Was op het verkeerde been gezet door deze zin in de eerste alinea: "Zugelassen sind dort nur noch Fahrzeuge, die mindestens 100km/h fahren können."
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

MINI
dorpsstraat
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 17:51

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door MINI » za 15 sep 2018, 12:15

Chris schreef: zo 09 sep 2018, 14:19 Veel congestie in Noord-Duitsland deze zondag. Het is wel duidelijk dat het niet meer uitmaakt of je in of buiten de vakantie reist: het is altijd filegevoelig in het weekend.

Afbeelding
Klopt dit is al maandenlang zo (en duurt nog een hele tijd).
Zeker de A1 vanaf Osnabrück tot aan Hamburg (Osnabrück , Bremen en Hamburg).
En ja, ook op zondag.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Schelpenpaadje » za 15 sep 2018, 12:45

Hoeveel zouden die vertragingen de Duitse economie kosten?

Als je dat jaarlijkse bedrag zou investeren in een versnelling van de aanleg van de doorgetrokken A20 zou dat zich wel terugbetalen zou je zeggen...

MINI
dorpsstraat
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 17:51

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door MINI » zo 16 sep 2018, 16:48

Zijn er op weg naar Essen vanaf de grens (A77/A57/A42) wegwerkzaamheden/afsluitingen voor langere tijd?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door boe! » zo 16 sep 2018, 17:06

Laatst gewijzigd door boe! op zo 16 sep 2018, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door nederland24 » zo 16 sep 2018, 22:05

Chris schreef: vr 14 sep 2018, 22:19 Ik vraag me af of Flixbus veel hinder ondervindt van het onvoorspelbare karakter van lange-afstandsroutes in Duitsland. Er zijn toch wel erg vaak grote vertragingen bij ongevallen en wegwerkzaamheden, dan moet je behoorlijk wat speling in de dienstregeling hebben, het is niet een kwestie van buiten de spits om plannen. Vallen de Flixbussen ook onder het inhaalverbod van vrachtauto's? Want dan moeten ze ook nog in de LKW Stau staan. En die vertragingen zijn soms enorm.
Van station naar station is een trein vrijwel altijd sneller dan een auto of een bus. Of er nou wel of geen file staat.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 sep 2018, 22:16

GuteFahrt schreef: vr 14 sep 2018, 22:14 ^^ Gaat dat niet overal op dezelfde manier...heb niet de indruk dat dit in Nederland wezenlijk anders is.
In Nederland en zeker ook in België wordt er netter geritst dan in Duitsland.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Egbert » ma 17 sep 2018, 6:59

Chris schreef: vr 14 sep 2018, 22:19 Vallen de Flixbussen ook onder het inhaalverbod van vrachtauto's?
Nee, inhaalverbod voor vrachtwagens geldt niet voor bussen. Ook in Nederland niet.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » vr 21 sep 2018, 14:57

Ik kan het me trouwens niet herinneren ooit te hebben gezien, een Flixbus of touringcar op rijstrook 3, naast bijv. inhalende vrachtwagens zoals bijvoorbeeld hier op de A5 t.h.v. Karlsruhe:

Afbeelding

Maar als er geen duwende Duitsers met 120 km/h of (veel) meer aankomen zeilen denk ik dat menig T-100 chauffeur mogelijk wel gaat inhalen in zo'n situatie en dan krijg je een wat "blokkerend wegbeeld", dat dan weer wel.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door T-hijs » vr 21 sep 2018, 15:02

Kan zijn, maar gelukkig rijdt zo'n T100-bus gewoon 100 (of net ietsje meer), waardoor de inhaalmanoeuvre snel zal zijn afgerond.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Wouter N14 » vr 21 sep 2018, 15:05

GuteFahrt schreef: vr 21 sep 2018, 14:57 Ik kan het me trouwens niet herinneren ooit te hebben gezien, een Flixbus of touringcar op rijstrook 3, naast bijv. inhalende vrachtwagens zoals bijvoorbeeld hier op de A5 t.h.v. Karlsruhe:
Mogen in Duitsland alle voertuigen op de linker rijstrook rijden? In NL mogen voertuigen groter dan 7 meter alleen op de twee rechter stroken rijden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » vr 21 sep 2018, 15:07

^^ Ik ben er nog niet achter. Maar zoals ik eerder al aangaf, in Zwitserland mag het ook niet meer. Dus het zit er dik in dat het in Duitsland ook niet mag denk ik.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door T-hijs » vr 21 sep 2018, 15:32

Wouter N14 schreef: vr 21 sep 2018, 15:05
GuteFahrt schreef: vr 21 sep 2018, 14:57 Ik kan het me trouwens niet herinneren ooit te hebben gezien, een Flixbus of touringcar op rijstrook 3, naast bijv. inhalende vrachtwagens zoals bijvoorbeeld hier op de A5 t.h.v. Karlsruhe:
Mogen in Duitsland alle voertuigen op de linker rijstrook rijden? In NL mogen voertuigen groter dan 7 meter alleen op de twee rechter stroken rijden.
Klopt, maar T100-bussen mogen wél op de overige rijstroken. Die uitzondering is expliciet gemaakt in het RVV.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Pindaklaas » vr 21 sep 2018, 16:29

Wouter N14 schreef: vr 21 sep 2018, 15:05
GuteFahrt schreef: vr 21 sep 2018, 14:57 Ik kan het me trouwens niet herinneren ooit te hebben gezien, een Flixbus of touringcar op rijstrook 3, naast bijv. inhalende vrachtwagens zoals bijvoorbeeld hier op de A5 t.h.v. Karlsruhe:
Mogen in Duitsland alle voertuigen op de linker rijstrook rijden? In NL mogen voertuigen groter dan 7 meter alleen op de twee rechter stroken rijden.
Niet helemaal correct volgens mij. Artikel 43 lid 4 RVV zegt dat die 7 meter of meer alleen gaat om een samenstel van voertuigen. Dan gaat het dus om aanhangers/opleggers. Bussen mogen gewoon op strook 1 van 3 komen. Ik weet niet of dit in Duitsland ook zo is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 21 sep 2018, 19:04

Een kleintransporter is op een vrachtwagen gereden op de A1 bij Wildeshausen. De 23-jarige chauffeur kwam om het leven.

Het ongeval was een kettingreactie. Richting Bremen ontstond file door wegwerkzaamheden, dit zorgde voor een aanrijding bij Groß Ippener, waardoor een nog grotere file ontstond waarin dit ernstige ongeval bij Wildeshausen gebeurde.

Afbeelding

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mhkamp » vr 21 sep 2018, 19:21

Wouter N14 schreef: vr 21 sep 2018, 15:05Mogen in Duitsland alle voertuigen op de linker rijstrook rijden? In NL mogen voertuigen groter dan 7 meter alleen op de twee rechter stroken rijden.
Zover ik weet mogen vrachtwagens alleen de twee buitenste rijstroken gebruiken (of hoe je het ook mag formuleren).
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » ma 24 sep 2018, 10:35

Gisteren was er weer eens een racerij op de Autobahn, ditmaal op de A3 tussen Köln en Frankfurt:

https://www.swr.de/swraktuell/rheinland ... e-100.html

15 wagens aan de kant gezet in de buurt van Montabaur vanwege gevaarlijk rijgedrag en dat soort zaken. Het betrof een rally van Londen naar Frankfurts Oktoberfest via Amsterdam. Benieuwd of men zich in Nederland wat in kon houden.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » di 25 sep 2018, 11:28

Wanneer je na middernacht de Duitse verkeersinfo beluisterd, komen geregeld de meldingen voorbij van uitzonderlijk vervoer/grote/zware transporten die je niet in kunt halen. Is die melding eigenlijk voor iedereen, of voor andere truckers? Ik hoorde afgelopen nacht zo'n melding van Dibbersen richting Heidenau op de A1 tussen Hamburg en Bremen. 't Grootste deel van dat traject heeft 3 rijstroken. Zijn er transporten zo groot dat je zelfs niet in kunt halen op zo'n configuratie?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Pino » di 25 sep 2018, 11:50

Ik ken genoeg verhalen van mensen die in hun personenauto lange tijd achter zo'n transport aan hebben moeten hobbelen met zo'n 80 km/h. Maar ik zou ergens verwachten dat ze meestal twee rijstroken in beslag nemen, dus dat je er op driestrooks-delen op zich langs zou kunnen. Maar goed, heb daar zelf geen ervaring mee, en wellicht heeft men het liever niet ook al is er technisch wel ruimte voor.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » di 25 sep 2018, 11:53

Ik ben op een nachtelijke rit tussen Keulen en Frankfurt een keer erg veel van zulke transporten tegengekomen, maar met 3 rijstroken breed konden ze allemaal gewoon ingehaald worden. Op een weg met 2 rijstroken per richting kan het soms niet mogelijk zijn.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeroen » di 25 sep 2018, 13:11

GuteFahrt schreef: di 25 sep 2018, 11:28 Wanneer je na middernacht de Duitse verkeersinfo beluisterd, komen geregeld de meldingen voorbij van uitzonderlijk vervoer/grote/zware transporten die je niet in kunt halen. Is die melding eigenlijk voor iedereen, of voor andere truckers?
Je ziet het vanzelf als je er achter rijd. De begeleidingsvoertuigen hebben een groot uitgeklapt dynamisch bord met afwisselend borden zoals :F1:, :F3: en :J37:. De boodschap daarvan lijkt me duidelijk.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » di 25 sep 2018, 20:00

Zijn die er altijd bij, die dynamische borden? En is dat in Nederland ook zo?

Heb het ook wel eens meegemaakt hoor, op nachtelijke rit door Duitsland. Op de A28 vlak voor Oldenburg. Daar was een Streifenwagen van de Autobahnpolizei die achter op reed. Het waren windmolen wieken als ik mij goed herinner. Maar aangezien wij zelf ook met vrachtwagen waren zat inhalen er sowieso niet in.

Volgens mij was er tussen Oldenburg en Bremen wel een moment dat ze naar een parking uitweken, maar of dat was om de doorstroming weer een beetje op gang te brengen of dat het pauzetijd was, dat blijft gissen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Plaats reactie