Flitskasten in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » zo 04 feb 2018, 22:07

Pino schreef: zo 04 feb 2018, 10:11 Een Italiaanse Tutor is ruim langer. Heb dat met een maximumsnelheid van 130 km/h ook nooit als problematisch ervaren. Is een kwestie van een nette kruissnelheid aanhouden; pas als je op je teller structureel boven 140 gaat zitten, kun je worden gepakt.
Dat vind ik een ander verhaal. 130 km/u als Vmax is prima, zolang de trajectcontrole ook consequent wordt aangegeven. Op de A9 kwam alleen zo'n standaard bordje als aankondiging, zoals ook normale flitsers worden aangekondigd, maar nergens werd er gerept over een trajectcontrole. 110 km/h als Vmax voor een buitengewoon goed uitgebouwde 2x3 snelweg, zonder afritten, vind ik net als Chris ronduit laag. Om daar dan ook nog eens een trajectcontrole over een flinke lengte van 15 km neer te zetten, vind ik belachelijk. Zo provoceer je natuurlijk dat automobilisten daar de Vmax niet respecteren.

Overigens wordt in Italië op snelwegen buiten trajectcontroles e.d. om regelmatig ook wel massaal te hard gereden. Die indruk heb ik van Franse automobilisten nu niet echt. Hoewel me de rijstijl van de gemiddelde Fransman niet echt bevalt, wordt de Vmax naar mijn beleving op een paar km/h na wel vrij goed nageleeft. Aardig wat automobilisten rijden ruim onder de Vmax was m'n indruk, hetgeen me op het OWN soms wel eens wat irriteerde, maar van dat soort automobilisten zie je er in Duitsland ook steeds meer verschijnen.
Pino schreef: zo 04 feb 2018, 10:11 15 kilometer op 110 controleren vind ik niet superschokkend, mits de 110 zelf geloofwaardig is.
Mee eens, maar dat laatste vond ik dus überhaupt niet het geval. Op de heenweg kwamen we op de A20 bij Noailles (ten zuiden van Brive-la-Gaillarde) ook een trajectcontrole voorbij, waar de Vmax vanwege het bochtige tracé best realistisch was en de lengte van de trajectcontrole ook maar enkele kilometers bedroeg. Ook al had ik er prima wat sneller kunnen rijden, heb ik er alsnog wel begrip voor.

Maar goed, de trajectcontrole bij Montpellier is me vooral negatief opgevallen door het bordenprobleem. Ik vertrouw de Franse justitie voor geen meter dat ze het stuk dat vanwege het tijdelijke "einde alle verboden"-bord per ongeluk 130 was, ook in de berekeningen zullen meenemen. Zeker een mooie gelegenheid om een nikswetende en onschuldige automobilist even €45 armer te maken.
Km357 schreef: za 03 feb 2018, 16:51 90km/h over de hele lengte dus, dan mag je bijna blij zijn als je op de 2x3 gloednieuwe, zonder afritten of andere zooi al 110km/h zou mogen. Ik kan redenen bedenken waarom het geen 130 is maar eigenlijk zijn geen van die redenen eigenlijk logisch of realistisch, maar wel ondertussen zwaar in zwang.
Pff... ongelofelijk! Die Fransen hebben ook wel de waanzin van onnodig lage Vmaxen gevonden.

Maar ach, zolang het op de A709 alleen maar losse flitscamera's zijn kan je er altijd nog 130 rijden en alleen even kort voor die flitsers afremmen. Dat gaat in een trajectcontrole moeilijk. :twisted: :mrgreen:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Basjuh1981 » ma 05 feb 2018, 14:11

Kijk anders even op deze site. Hier staan alle flitskasten en TC's van Frankrijk op.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Km357 » ma 05 feb 2018, 14:23

^^ Daar maakt men melding van een trajectcontrole op de A9 met VMax 110km/h. Maar als er ergens op dat traject een stuk aan 90km/h is wordt het een knoeiboel. Ik dacht ook me vergist te hebben verleden zomer maar dat bord stond er wel degelijk.

En zoals ik al zei maar nu bevestigd zie, op de A709 staan er 2 radars met Vmax 90.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Basjuh1981 » di 06 feb 2018, 8:36

Km357 schreef: ma 05 feb 2018, 14:23 Daar maakt men melding van een trajectcontrole op de A9 met VMax 110km/h. Maar als er ergens op dat traject een stuk aan 90km/h is wordt het een knoeiboel.
Als de TC op 110 blijft staan, heb ik daar niet zo'n moeite mee.

AeroxV8
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 18:45

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door AeroxV8 » wo 07 feb 2018, 18:51

Afgelopen weekend heb ik een wintersportpendel gereden met een touringcar.

Nu ga ik er van uit dat ik in de volgende situatie ben geflitst: https://www.google.nl/maps/@44.6455408, ... 6656?hl=nl

Het stuk voor het binnen rijden van de bebouwde kom is 70km/h.
Ik reed waarschijnlijk ergens rond de 60km/h omdat ik het busje rustig liet uitrollen en het even duurt voordat hij zijn snelheid kwijt is.

Mijn vraag is nu of de flitser flitst voor overtredingen van alles boven de 70km/h omdat hij nog buiten de bebouwde kom staat, of dat hij flitst voor overtredingen van alles boven de 50km/h.
Indien het laatste het geval is, is dit dan legaal gelet op de zeer geringe afstand tussen de flitser en het binnen rijden van de bebouwde kom??

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 07 feb 2018, 19:15

Die situaties zie je af en toe in Frankrijk. Ik weet bijna zeker dat deze flitsen op de maximumsnelheid van dat moment, dat zal daar dus 70 zijn. Men wil voorkomen dat bestuurders van een recht stuk met hoge snelheid de bebouwde kom instuiven. Ik ben in elk geval nog nooit geflitst met zo'n situatie.

Mundial
stadsweg
Berichten: 337
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Mundial » do 08 feb 2018, 13:28

Volgens deze website zou hij op 70 flitsen.
Ik ben ook nog nooit geflitst als ik met meer dan 50 km/h (wat daar nog mag) voorbij zo'n radar reed.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 16 sep 2018, 18:31

De meest geflitste buitenlandse nationaliteiten in 2017: https://www.ledauphine.com/france-monde ... -en-france

- Belgique : 493 092
- Espagne : 452 191
- Allemagne : 378 780
- Italie : 364 388
- Pays-Bas : 345 129
- Suisse : 249 236
- Roumanie : 117 921
- Pologne : 117 053
- Luxembourg : 66 662
- République tchèque : 48 824
- Hongrie : 31 469
- Slovaquie : 20 548
- Autriche : 19 375

Ik vind het nog wel opvallend dat België bovenaan staat, het is toch één van de kleinere buurlanden. Nederland valt me dan weer mee, omdat je werkelijk overal in Frankrijk frequent Nederlanders tegenkomt, maar bijvoorbeeld Spanjaarden, Duitsers en Italianen maar sporadisch buiten de grensregio's.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3537
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door verfmeer95 » zo 16 sep 2018, 21:09

De helft van de Belgen spreekt natuurlijk wel vloeiend Frans, dat maakt het makkelijker om de grens over te gaan. Bovendien zijn er bij de andere natuurlijke barrières (Pyreneeën, Alpen, Rijn) die het aantal grensovergangen drastisch verminderen. Ook liggen de grootste steden (Duinkerke, Lille, Charleville-Mézières) bijna allemaal aan de Franse kant van de grens.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 16 sep 2018, 21:19

Het zou wel voor de hand liggen dat veel Belgen geflitst worden in de grensregio van Noord-Frankrijk. Als je dieper Frankrijk ingaat zie je eigenlijk niet veel Belgische kentekens. Overigens ook niet veel Italianen en Spanjaarden.

Maar ik denk dat Nederland gedaald is op de lijst omdat Nederlanders al meerdere jaren boetes krijgen thuisgestuurd, dus de meesten zullen meer op de snelheid letten wellicht.

Ik heb tot nu toe geen boete ontvangen uit Frankrijk. De laatste keer was in 2015, toen had ik hem binnen 7-8 dagen op de mat liggen.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3537
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door verfmeer95 » zo 16 sep 2018, 21:24

^^ Als je op vakantie bent heb je ook iets minder haast dan dat je even snel de grens over moet voor het een of ander.
Laatst gewijzigd door verfmeer95 op zo 16 sep 2018, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 16 sep 2018, 21:38

In Frankrijk staan dermate veel flitspalen dat je juist op vakantie boetes krijgt, omdat je niet goed bekend bent met de weg. In je eigen omgeving weet je alle flitspalen zo te staan, dat zal voor de Fransen ook gelden. Maar als je ver weg bent hoef je er maar één te missen op een lange rit om een boete van 45 euro te krijgen. Je hoeft echt geen systematische hardrijder te zijn om per ongeluk net een bord of flitspaal te missen. Mijn boetes waren ook allemaal voor een paar kilometer te snel op een autosnelweg waar je 90 of 110 mocht.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Jeroen » zo 16 sep 2018, 21:46

^^ Inderdaad. En een combinatie van veel tempowisselingen en een bergachtige, bochtige weg helpt daarin ook niet mee. Ik heb vandaag de N57 afgereden van Nancy tot aan de Zwitserse grens bij Vallorbe en daar viel het niet altijd mee.

Wat mij ook weer eens opviel is hoeveel verschillende soorten flitskasten Frankrijk kent, waardoor ze soms ook wat lastig als zodanig te herkennen zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 16 sep 2018, 21:52

Veel van die kleine, lage flitskasten gaan nogal makkelijk op tussen alle visuele afleiding die er langs een weg is. Zelfs als Waze er voor waarschuwt zie ik ze soms pas echt kort van te voren (tientallen meters). Als je er elke dag langs rijdt weet je ze wel te staan natuurlijk.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » di 18 sep 2018, 9:41

Chris schreef: zo 16 sep 2018, 18:31Ik vind het nog wel opvallend dat België bovenaan staat, het is toch één van de kleinere buurlanden. Nederland valt me dan weer mee, omdat je werkelijk overal in Frankrijk frequent Nederlanders tegenkomt, maar bijvoorbeeld Spanjaarden, Duitsers en Italianen maar sporadisch buiten de grensregio's.
Er zijn veel Duitsers die door Frankrijk naar Spanje rijden. En opzich gaan er ook steeds meer op vakantie in Frankrijk zelf, plus een aardig aantal die in de Vogezen/Elsas rondrijden.

Toen ik in januari naar de Pyreneeën reed kwam ik onderweg door Frankrijk geen enkele Nederlander tegen, maar wel een aardig aantal bepakte auto's met Duits kenteken. Waarschijnlijk allemaal onderweg naar Spanje.
Chris schreef: zo 16 sep 2018, 21:38 In Frankrijk staan dermate veel flitspalen dat je juist op vakantie boetes krijgt, omdat je niet goed bekend bent met de weg. In je eigen omgeving weet je alle flitspalen zo te staan, dat zal voor de Fransen ook gelden. Maar als je ver weg bent hoef je er maar één te missen op een lange rit om een boete van 45 euro te krijgen. Je hoeft echt geen systematische hardrijder te zijn om per ongeluk net een bord of flitspaal te missen. Mijn boetes waren ook allemaal voor een paar kilometer te snel op een autosnelweg waar je 90 of 110 mocht.
Is inderdaad een flink probleem in Frankrijk. Aan de andere kant worden de flitspalen ook aangekondigd. In Duitsland staan er ook genoeg flitskasten, alleen vaak wel wat opvallender als in Frankrijk en meer op de verdachte punten. Zelf vind ik Zwitserland vooral heel erg verradelijk als je de vaste flitskasten niet kent, plus de mobiele 'vaste' flitskasten die hun locatie regelmatig langs de snelwegen wisselen. Zelfs al weet je de vaste te vinden, heb je op een langere route altijd een 'mobiele' te pakken. In Frankrijk wordt gevoeld zelden mobiel gecontroleerd langs tolwegen of buitenaf (buiten stedelijke gebieden) op N-wegen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 19 sep 2018, 20:18

De media komt met deze lijst met flitspalen die de meeste boetes uitdeelden in 2017.

Opvallend is de A40 bovenaan, ik vraag me af welke dat is, de exacte locatie staat er niet bij. Behalve bij Genève is dat een vrij rustige snelweg. Er is me daar geen flitser opgevallen die erg sneaky staat bij een te lage Vmax. Of men bedoelt wellicht de flitser op de afdaling van de N205 ten westen van Chamonix, die onder de autoroute-concessie van ATMB valt. Ik kan me wel voorstellen dat die lustig flitst want je mag daar bergafwaarts maar 50 km/h.

Afbeelding

https://www.largus.fr/actualite-automob ... 81397.html

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » za 08 dec 2018, 21:11

Er zijn de laatste tijd heel veel flitspalen gesloopt in Frankrijk. Schijnbaar zijn er nu 600 die niet meer werken, waarvan er 170 in 10 dagen in november gesloopt zijn.

>> https://www.capital.fr/economie-politiq ... rs-1317548

hoompey
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: di 10 jun 2014, 13:13

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door hoompey » za 08 dec 2018, 21:21

Klopt, bij ons in de buurt (Genève) zijn alle flitskasten dichtgespoten.

Wat betreft je post uit september, de nummer een flitskast staat bij Annemasse, in het knooppunt met de A411. Daar geldt een Vmax van 70 km/h. Terecht overigens, de bocht in de richting Parijs/Lyon is erg scherp.

https://www.google.ch/amp/s/www.franceb ... 1536918054

ZwolleNoord1
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 24 nov 2017, 19:46

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door ZwolleNoord1 » ma 10 dec 2018, 16:46

Het verbaasde mij juist hoe weinig Nederlanders ik tegenkwam in Zuid Frankrijk.
Was in augustus twee weken in een hotel vlakbij Marseille, op de parkeerplaats van het hotel zag ik wel 2 Spaanse kentekens, 1 motor met Grieks kenteken, en 2 busjes met een Turks kenteken.. Maar geen Nederlanders.

In Marseille zelf ben ik ook geen enkele Nederlander tegengekomen, op de route van Marseille naar Toulon ook niet.
Op de tolwegen van Lyon richting de Spaanse grens barst het wel van de gele kentekens :D

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris » za 12 jan 2019, 10:50

60% van de flitspalen in Frankrijk zijn onklaar gemaakt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Willem » za 12 jan 2019, 16:51

Alleen de plaatselijke bevolking weet dat, dus alleen al die paal heeft effect.

ZwolleNoord1
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 24 nov 2017, 19:46

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door ZwolleNoord1 » za 12 jan 2019, 18:23

Ik kom zelf 2 á 3 keer in het jaar door Frankrijk ( Zwolle - Malgrat De Mar ) en moet ook wel eerlijk toegeven dat het aantal flitspalen erg hoog is in Frankrijk.

Heel veel 110 en op de tolwegen 130 gelukkig heb ik nog nooit een bekeuring opgelopen in al die jaren, maar het is wel goed opletten, in de Ardennen hoef je altijd een stuk minder op te letten.
Ergens begrijp ik dus de Fransen wel, ze rijden ook wel erg krampachtig de snelheid overal door die flitspalen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door GuteFahrt » za 12 jan 2019, 19:19

[Off] Ook in Duitsland komt het voor. Soms "zelfs" afzagen en ontvreemden.

https://www.wz.de/nrw/wuppertal/unbekan ... d-35560567
Westdeutsche Zeitung (10-1-19) schreef:Starenkästen würden zwar häufiger mit Farbe beschmiert oder anderweitig beschädigt, Diebstähle seien allerdings selten, erklärt ein Polizeispeicher im Gespräch mit unserer Redaktion.
[/off]
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Km357 » za 12 jan 2019, 19:23

De boetes in Duitsland zijn echter een stuk lager en eerder pedagogischer van aard, in Frankrijk dienen ze enkel om de staatskas aan te spijzen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Kaaiman » za 12 jan 2019, 21:49

Hoewel ik in principe tegen vandalisme ben, vind ik deze actie nog niet eens zo verkeerd. Veel Franse flitskasten staan op plekken die nou niet direct verkeersonveilig zijn en dan ook nog eens vooral langs wegen buiten concessie. In feite dus gewoon flitstol.

Ik mag hopen dat dit signaal door de politiek serieus wordt genomen. Het zal de meeste Fransen vast niet gaan om het omverwerpen van het democratisch systeem, noch het bevorderen van verkeersonveiligheid, maar wel om het halt toeroepen aan onzinnige geldklopperij en controle van de burger.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

ZwolleNoord1
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 24 nov 2017, 19:46

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door ZwolleNoord1 » zo 13 jan 2019, 3:00

Ergens in Zuid Frankrijk reed ik een dorp binnen, weg was recht en redelijk breed, met een zone 30
Het was erg langzaam, maar houd mij altijd wel aan de verkeersregels in onbekend gebied, en dat was maar goed ook, want iets verder stond een flitspaal verstopt achter een boom...

Als ik 40 had gereden op die weg (wat natuurlijker aanvoelt op die weg dan 30) had ik een bon te pakken.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Willem » zo 13 jan 2019, 8:35

Het scheelt dat flitspalen van te voren aangekondigd staan. Vaak wel verpakt in een indirecte mededeling als "uw snelheid kan worden gemeten".

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 jan 2019, 10:03

ZwolleNoord1 schreef: zo 13 jan 2019, 3:00Als ik 40 had gereden op die weg (wat natuurlijker aanvoelt op die weg dan 30) had ik een bon te pakken.
En gelijk voor 90 euro, want binnen de bebouwde kom... :roll:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door GuteFahrt » zo 13 jan 2019, 12:09

Dat is nogal wat. In Duitsland 15-30 euro.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Willem » zo 13 jan 2019, 15:21

Afgelopen zomer heb ik een bon uit Frankrijk gekregen omdat ik 93 ipv 90 reed, op een snelweg. Dat kostte 48 euro. Eigenlijk was het bedrag 68 euro, maar bij betaling binnen 14 dagen ging 20 euro van het boetebedrag af.

Plaats reactie