[A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Chris » za 07 nov 2015, 10:02

Ten oosten van Galder rijden 19.200 vrachtwagens per dag. Ten oosten van St. Annabosch rijden 15.300 vrachtwagens per dag. Dat is toch bijna een kwart verschil, als het ruim over de 15.000 komt zie je dat de rechterrijstrook nauwelijks nog gebruikt wordt door licht verkeer.

Overigens is het sowieso wel noodzakelijk dat op termijn ook Breda - Tilburg verbreed zal worden.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door RSK » za 07 nov 2015, 10:40

Nou ja, het is natuurlijk vooral van belang dat Galder-St. Annabosch naar 2x3 gaat, omdat die weg 2 corridors bedient (A58 en A27). Maar verder heb ik niet echt de indruk dat er een zinnige volgorde is, aangezien het overal bij benadering even druk is. In dat geval zou ik er voor kiezen om vanaf de buitenkant naar binnen te werken vanaf Breda en Eindhoven, zodat je in ieder geval aaneengesloten stukken 2x3 maakt, in plaats van her en der wat. Gelukkig lijkt men dat nu ook van plan.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door duikgek89 » za 07 nov 2015, 11:48

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Mark » za 07 nov 2015, 17:54

^^ Inderdaad. Heb de A58 diverse malen buiten de spits bereden, in vakantieperiodes en niet-vakantieperiodes maar je mag op sommige punten blij zijn als je 100-110 km/u kan rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Chris » za 07 nov 2015, 18:24

Ik vraag me ook af hoe ze knooppunt Sint Annabosch gaan vormgeven. 2x3 doorgaand door het knooppunt, of helaas zoals op veel plekken in Nederland, een afvallende rijstrook en 2x2 doorgaand?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Coen Tunnel » za 07 nov 2015, 19:40

^^ Ik zou het fijn vinden als er in ieder geval twee stroken zouden zijn in de bogen Galder<->Hooipolder.

Nog beter zou een directe verbindingsboog van Galder naar Hooipolder, in plaats van die vervelende krappe lus.

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Jurjen » zo 08 nov 2015, 14:07

Aangezien het na Sint Anabosch niet verbreed wordt, gok ik op een afvallende rijstrook. Een derde doorgaande strook heeft ook niet superveel zin aangezien het daarna toch 2x2 wordt. Pas als ze tussen Tilburg en Breda gaan verbreden wordt zo'n derde rijstrook interessant door het knooppunt.

Veldwachter
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 21:40
Locatie: Rotterdam, NL

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Veldwachter » wo 02 dec 2015, 12:23

Hier nog twee nieuwsberichten over de verbreding van de weg. Zo heeft de Tweede Kamer voor gestemd met het starten van de verbreding in 2020:
- http://www.nu.nl/breda/4175531/breda-bl ... n-a58.html
- http://www.bd.nl/regio/tilburg-e-o/gilz ... -1.5499377
Anticipeer en tolereer (op) andermans fouten.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door orionpax » wo 02 dec 2015, 15:22

5 jaar voor een verbreding die behoudens die ene boom en 2 kunstwerken (waar zonder een vluchstrook ruimte is) overal prima in de middenberm kan. Dan hoop ik dat men met goede plannen voor Galder en St Annabosch komt.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [A058] Bergen op Zoom - Eindhoven: verbreding

Bericht door kees » wo 21 mar 2018, 14:24

Berichtje in Brabants Dagblad over het deel Galder-Sint-Annabosch:
https://www.bd.nl/brabant/er-komt-missc ... ~ac927054/

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Chris » wo 11 jul 2018, 17:05

Al 2,5 jaar geen nieuws meer in dit topic. Ik heb wat nieuws opgezocht:

22 maart 2018:
Innova58 schreef: Terug naar de tekentafel voor knooppunt Sint Annabosch

De uitgewerkte plannen voor de voorkeursvariant van omwonenden van knooppunt Sint Annabosch bleken bij toetsing door verkeerskundigen niet veilig genoeg. Daarom gaan de ontwerpers en omwonenden terug naar de tekentafel. In een bijeenkomst in Bavel legde Rijkswaterstaat aan omwonenden uit wat het probleem is en wat er nu verder gaat gebeuren.

Op een bijeenkomst in Bavel vertelde Rijkswaterstaat dinsdagavond 20 maart aan omwonenden van knooppunt Sint Annabosch dat de plannen die zij voor ogen hadden voor het knooppunt niet door kunnen gaan. Door de verbreding van de A58 moet onder andere de afslag naar Utrecht vanuit de richting Galder een andere invulling krijgen. De bewoners hadden oorspronkelijk zelf een idee aangedragen voor een alternatieve oplossing, maar dat blijkt niet haalbaar.

Minder veiligheid, meer verkeer
Op verzoek van Rijkswaterstaat toetsten verkeersdeskundigen het uitgewerkte en geoptimaliseerde ontwerp. Daarbij kwamen ze tot de conclusie dat de verkeersveiligheid in het geding zou komen. ‘Dat zit niet in één ding, maar in een opeenstapeling van kleine dingen’, vertelt planstudiemanager Marco Bakermans. ‘Het ontwerp heeft een aantal bijzonderheden die voor de automobilist op de weg te snel achter elkaar komen.’ Bovendien zal door de verbreding van de snelweg naar verwachting ook de hoeveelheid verkeer toenemen, zeker omdat er daarnaast plannen zijn voor verbreding van de A58 op het traject Breda – Tilburg even verderop. Bakermans: ‘Die combinatie van extra verkeer en een complexe verkeerssituatie maakt dat de voorkeursvariant van de bewoners echt niet door kan gaan’.

Terugvallen op originele plan
Het ligt voor de hand om nu terug te vallen op het originele plan van de ontwerpers: een fly-over over de snelweg heen. Bakermans: ‘Dat is een makkelijke oplossing en het enige alternatief dat we nu kennen. Maar we weten dat bewoners zich zorgen maken over bijvoorbeeld geluidsoverlast en problemen met fijnstof. We gaan dus nog één laatste keer nadenken of er nog andere alternatieven zijn of misschien is het mogelijk om de fly-over te optimaliseren? Ik heb gemerkt dat er veel professionele bewoners bij zijn met bijvoorbeeld een achtergrond in civiele techniek. Wie weet komen zij met aanvullingen en optimalisaties.’
Volgens mij gaat dat om deze variant. Ik weet niet hoe letterlijk je dit moet lezen, maar een linkse uitvoeger met kort daarna een onderdoorgang lijkt me een slecht idee.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Chris » wo 11 jul 2018, 17:10

Knooppunt Galder:

Afbeelding
Innova58 schreef: Samen plannen maken voor knooppunt Galder

Bij InnovA58, het project om delen van de A58 te verbreden, wil Rijkswaterstaat betrokkenen uit de directe omgeving graag de kans geven om mee te denken over de precieze invulling van de plannen. Daarom organiseren we in maart en begin april voor verschillende locaties rond het traject werksessies voor bewoners om zorgen te bespreken en tips te krijgen. De eerste avond betrof knooppunt Galder.

Twaalf bewoners en vertegenwoordigers van belangenverenigingen uit de buurt van knooppunt Galder gingen op donderdagavond 8 maart in gesprek met Rijkswaterstaat. Op tafel lagen de plannen om de weg bij het knooppunt te verbreden. Op zowel landschappelijke als technische kaarten konden de betrokkenen met stiften intekenen waar zij problemen verwachten, welke oplossingen ze zien en wat voor wensen ze hebben. ‘De mensen zijn positief betrokken en komen met originele ideeën’, vertelt Michèle van der Vlies, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat. ‘Zij kennen de omgeving goed en wijzen ons op dingen waarover zij zich zorgen maken, zoals onveilige situaties voor fietsers en de aantasting van natuur in de buurt.’

Geluidsoverlast
De belangrijkste zorgen van deze omwonenden hebben ermee te maken dat het knooppunt Galder door extra kruisende wegen hoger komt te liggen. Dat leidt volgens bewoners tot meer geluidsoverlast, zeker omdat de hoeveelheid verkeer waarschijnlijk toeneemt. Van der Vlies: ‘We onderzoeken de wens van bewoners om wallen en beplanting te gebruiken en meer groen aan te brengen. De berekeningen moeten nog volgen, maar omdat het een landelijk gebied is met heel verspreide bebouwing, verwacht ik niet dat er op deze locatie veel geluidsschermen komen. Mensen vroegen ons ook of de weg niet meer de diepte in kan, maar dat wordt technisch gezien en qua kosten lastig. Op de precieze hoogteligging en de benodigde geluidsmaatregelen komen we terug rond de zomer.’

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Steyn_E » wo 11 jul 2018, 17:50

^^
Over St. Annabosch heb ik ergens nog gelezen dan RWS heeft gezegd dat, in verband met veiligheid en boogstralen de nieuwe boog met een normale rechtse uitvoeger ontworpen gaat worden. Eigenlijk volgens het oorspronkelijk geplande ontwerp. Schijnbaar wordt er nog gebakkeleid over onder- of bovenlangs, bovenlangs heeft de voorkeur van Rijkswaterstaat ivm de kosten.
Galder krijgt als het goed is inderdaad een directe boog naar het zuiden.
Hopelijk krijgen nog een paar trompetjes in de A58 die behandeling, zeker bij BoZ is het allemaal wel heul krapjes.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Chris » wo 11 jul 2018, 18:11

Het is ook een beetje overdreven om het onderlangs te doen. Dat is onnodig kostbaar. Als het midden in bebouwd gebied is zoals ze bij knooppunt Rijnsweerd plannen, kan ik me nog voorstellen. Maar de eerstelijnsbebouwing van Bavel ligt op 1 kilometer van de geplande flyover. Hetzelfde speelt blijkbaar bij knooppunt Galder, wat gelegen is in landelijk gebied.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Kaaiman » wo 11 jul 2018, 20:49


Steyn_E schreef:^^
Over St. Annabosch heb ik ergens nog gelezen dan RWS heeft gezegd dat, in verband met veiligheid en boogstralen de nieuwe boog met een normale rechtse uitvoeger ontworpen gaat worden. Eigenlijk volgens het oorspronkelijk geplande ontwerp.
Klopt, dat heb ik een paar maanden geleden op het forum gezet met uitgebreide knooppuntontwerpen erbij. Ik weet zo alleen niet meer waar precies. Volgens mij heb ik in datzelfde topic trouwens ook de knooppuntontwerpen van KP De Baars geplaatst.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Victor » wo 11 jul 2018, 23:24

Kaaiman schreef: wo 11 jul 2018, 20:49 Ik weet zo alleen niet meer waar precies.
U vraagt, wij zoeken ;)
viewtopic.php?f=8&t=7153&p=1002130#p1002130

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Steyn_E » do 12 jul 2018, 13:00

Deze inderdaad:
Afbeelding

Mooie 120/130 boog, uitvoeger aan de juiste kant, relatief beperkte hinder voor de omgeving. Ik zeg niks meer aan doen.

Zoomland
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: do 12 jul 2018, 21:10

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Zoomland » do 12 jul 2018, 21:24

Chris schreef: wo 11 jul 2018, 17:05 Al 2,5 jaar geen nieuws meer in dit topic. Ik heb wat nieuws opgezocht:

22 maart 2018:
Innova58 schreef: Terug naar de tekentafel voor knooppunt Sint Annabosch

[...]
Volgens mij gaat dat om deze variant. Ik weet niet hoe letterlijk je dit moet lezen, maar een linkse uitvoeger met kort daarna een onderdoorgang lijkt me een slecht idee.
Afbeelding
Gezien de eerder besproken kaart van het vrachtverkeer is het ook volkomen onlogisch (en gevaarlijk) om het vrachtverkeer wat er bij Galder rechts op komt en blijkbaar voor een flink deel richting Utrecht gaat naar links op te laten schuiven. Dat zouden fijne weefbewegingen zijn (not!)

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Victor » do 12 jul 2018, 23:33

^^ Dat opschuiven van vrachtwagens heb je bij Galder nu ook richting Antwerpen, en dat blijft ook zo na verbouwing.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Kaaiman » vr 13 jul 2018, 15:49

'Linkse uitvoeger' is een misplaatste term. In dat ontwerp wordt alleen de A58 -> A27 de doorgaande richting en moet men afslaan om de A58 te blijven volgen. Gezien de verkeersstromen valt daar op zich nog wel wat voor te zeggen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Steyn_E » vr 13 jul 2018, 19:55

^^
Schijnbaar is het aandeel vrachtverkeer naar de A27 hoger, dan is het toch logischer om dat rechts uit te laten voegen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Chris » ma 17 sep 2018, 21:43

Nieuws. Mijn lijkt voor te sorteren op een flyover bij knooppunt Sint Annabosch (Antwerpen > Utrecht).
Innova58 schreef: Tussenstand ontwerp verbrede A58

De afgelopen maanden is het ontwerp voor de verbrede A58 uitgebreid onderzocht. Dit ontwerp is voor veel locaties nog niet stabiel. Alleen voor het traject Best-Batadorp is duidelijk hoe en waar de verbreding en aansluiting op de omgeving gaat plaatsvinden. Voor de andere weggedeelten, met name op het traject Annabosch-Galder vindt nog nadere uitwerking en overleg plaats.

Om de verkeersveiligheid te verbeteren in de toekomstige situatie bij knooppunt Sint Annabosch is Rijkswaterstaat opnieuw naar de tekentafel gegaan. Vijf varianten hebben we onderzocht, waarvan er twee zijn overgebleven. Dat zijn een fly-over en een dive-under. In beide varianten buigt het verkeer vanuit Galder richting Utrecht rechts af om de A58 te passeren en over de Royaaldreef te gaan richting A27. Bij de fly-over passeert het verkeer de A58 bovenlangs; bij de dive –under onderlangs. De optie voor de flyer-over lijkt hierbij het meest kansrijk vanwege de hogere kosten voor de dive-under (ongeveer 10 miljoen extra investeringskosten) in vergelijking met geringe milieuwinst. In oktober wordt bepaald welke variant in het Ontwerp-Tracébesluit komt. Als de keuze gemaakt is, kunnen de effectenstudies en de benodigde maatregelen voor geluid en inpassing in de omgeving voor de knooppunten Annabosch en Galder worden uitgewerkt.
https://innova58.nl/Nieuws/1096518.aspx

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door orionpax » za 22 sep 2018, 22:31

Zou men de boog A27 => A58 oost ook weer aanpassen naar de originele locatie?

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Victor » za 22 sep 2018, 22:52

^^ Welk nut heeft dat nu nog? Het viaduct Woestenbergseweg is speciaal verlengd om de huidige onderdoorgang mogelijk te maken, en die doorgang is breed genoeg voor 2 rijstroken + vluchtstrook.
https://www.google.nl/maps/@51.552704,4 ... 312!8i6656
Niets meer aan doen, zou ik zeggen... echt mooi met vloeiende bogen wordt het knooppunt toch nooit meer. Niet meer geld aan besteden dan nodig, dan wel gewenst door de directe omgeving.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Chrysa » zo 23 sep 2018, 14:29

Wat is er mis met die boog? Kan je makkelijk met 120 doorheen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Vinny » ma 24 sep 2018, 8:35

Jij wel Chrysa :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Chrysa » ma 24 sep 2018, 8:43

Dikke BMW he ;)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Schelpenpaadje » di 16 okt 2018, 7:42

De eik in de middenberm bij Ulvenhout is verkozen tot Boom van het Jaar

https://nos.nl/l/2255001

De boom moet in 2021 wijken voor de verbreding.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door waldo79 » di 16 okt 2018, 7:52

Dan vraag ik me beroepsmatig af of verplanten naar elders op het landgoed geen optie is...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Schelpenpaadje » di 16 okt 2018, 8:00

Volgens een onderzoek van enkele jaren geleden niet.

Als er met een crowdfundingactie 3,5 miljoen op tafel komt voor de benodigde aanpassingen aan het project is RWS bereid de plannen te "heroverwegen".

Plaats reactie