Infrastructuur in Zwolle

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 aug 2018, 23:45

^^ Je zal vast een bekeuring kunnen krijgen, maar de politie maakt zich niet geloofwaardig als ze hier gaan flitsen. Het oogt met die markering wel erg bubeko.

De weg is gesloten voor fietsers en gek genoeg ook voor bromfietsers.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door mavas » di 14 aug 2018, 10:34

Maar een GOW ziet er overal hetzelfde uit: bibeko 50, 70 of bubeko 60 of 80 heeft dezelfde inrichting.
Maar het gaat mij hier om de omgeving, uit de omgeving kun je toch niet halen dat dit binnen de bebouwde kom is.

En als je dan toch bekeurd wordt, is er kans dat je dit terecht kan aanvechten?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door duikgek89 » di 14 aug 2018, 11:33

^^Hebben de inwoners van Overloon dat niet eens gedaan? De komgrens is ooit verschoven zonder verder ook maar iets te veranderen, wat de handhavers als een mooie gelegenheid zagen om eens flink wat "wegpiraten" aan de schatkist te laten bijdragen... Volgens mij is dat ook op het forum
ergens voorbij gekomen.

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door SilentScreamer » di 14 aug 2018, 16:07

Deze nieuwe weg lijkt de nieuwe ontsluitingsweg van Breecamp-Oost richting Zwolle. Ga er maar vanuit dat binnen een paar jaar dit gebied helemaal vol staat met woningen en erftoegangswegen. Dit is waarschijnlijk het eerste gedeelte van Stadshagen wat uitgebreid gaat worden. Vermoedelijk voornamelijk vrije sector en koop, net als een groot deel van de Breecamp.

De Tippe (het gebied tussen Hasselterweg en spoor, waar de nieuwe tunnel is) zal op het programma komen zodra dit gedeelte vol is neem ik aan. De ontsluiting is in ieder geval geregeld met het winkelcentrum, verder ligt het sowieso erg gunstig voor ontsluiting met Zwolle en station Stadshagen (als het ooit open gaat).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » vr 17 aug 2018, 20:34

Wat foto's van Zwolse infrastructuur.

1. De Blaloweg. Onderdeel van de Ring Noord.
Afbeelding
Blaloweg Zwolle-2 by European Roads, on Flickr

2. De nieuwe busbrug over het spoor bij het Station Zwolle.
Afbeelding
busbrug Zwolle by European Roads, on Flickr

3. De fietsbrug over de N331 bij Stadshagen / Westenholte.
Afbeelding
fietsbrug Stadshagen-Westenholte by European Roads, on Flickr

4. Zicht vanaf de fietsbrug op de Hasselterweg (links) en Westenholterallee (rechts).
Afbeelding
Hasselterweg-Westenholterallee by European Roads, on Flickr

5. De Spoolderbrug.
Afbeelding
Spoolderbrug Zwolle-5 by European Roads, on Flickr

6. De spoorbrug van het Kamperlijntje over het Zwolle-IJsselkanaal.
Afbeelding
spoorbrug Kamperlijn Zwolle-IJsselkanaal by European Roads, on Flickr

7. Het viaduct van de A28 over de Kamperweg, Kamperlijn en Rieteweg.
Afbeelding
Viaduct A28 Kamperweg Zwolle-2 by European Roads, on Flickr

8. De Westenholterallee (N331). Vanwege de aangeplante bomen zijn de verkeerslichten veel te laat zichtbaar. De gemeente vindt dat blijkbaar geen probleem, er is al vaak over geklaagd.
Afbeelding
Westenholterallee Zwolle by European Roads, on Flickr

ardjan
polderweggetje
Berichten: 30
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 17:04

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door ardjan » wo 22 aug 2018, 7:50

Mooie serie foto's!

Wat mij opvalt: op de eerste foto staan wijknamen en industriegebieden door elkaar heen (links industrie - wijk - industrie en rechts wijk - industrie - wijk), is er een reden waarom dit niet gegroepeerd wordt?

En verder lijkt me dat in de bocht voor de stoplichten prima een waarschuwingsbord geplaatst kan worden. Kleine moeite, groot plezier.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » di 11 sep 2018, 21:20

De fiets als oplossing voor de files bij Zwolle: https://www.rtvoost.nl/nieuws/298521/Pr ... bestrijden

Ik vraag me toch echt af of de fiets een alternatief is voor verkeer op de A28. Zeker buiten het stukje Zwolle-Zuid - Zwolle-Noord zijn de verplaatsingen via de A28 al standaard langer dan ~98% van de fietsverplaatsingen. En het idee dat de elektrische fiets autoverplaatsingen van 20-30 km gaat vervangen lijkt meer wensbeeld dan realiteit, sterker nog het aantal fietskilometers is in Nederland al jaren aan het stagneren en zelfs aan het dalen als je het rekent per hoofd van de bevolking. De afgelopen 20 jaar zijn we in Nederland grosso modo niet meer gaan fietsen ondanks een bevolkingsgroei en introductie van de elektrische fiets. Langere ritten met e-bikes zijn vooral recreatief van aard.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door verfmeer95 » di 11 sep 2018, 21:40

Bovendien zit Zwolle vastgeklemd tussen de IJssel, de Vecht en het Zwarte Water, waar maar weinig bruggen over liggen. Daardoor is de fietsroute niet korter dan de autoroute.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje » wo 12 sep 2018, 8:47

Het blijft de typische reactie als er geen geld is voor een broodnodige verbreding of aanleg van een weg: geld dat er wel is uitgeven aan zinloze maatregelen.

Mij is vroeger geleerd dat als ik niet genoeg geld heb voor Lego, ik beter kan sparen dan wat ik wel heb te besteden aan snoepgoed.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door sven_engelen » wo 12 sep 2018, 9:54

Ik snap daar dus ook geen donder van. Niks geen zinloze alternatieven maar gewoon verbreden en als dat niet mogelijk is ga je een manier zoeken om de infrastructuur te verbeteren. En dan ga je geen ander vervoermiddel wat geen ruk oplost inzetten als "oplossing".
Svenlo

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Snelwegfreak » wo 12 sep 2018, 10:23

sven_engelen schreef: wo 12 sep 2018, 9:54Ik snap daar dus ook geen donder van.
Dan snap je dus blijkbaar ook geen donder van politiek ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door sven_engelen » wo 12 sep 2018, 10:24

^^ Dat heb ik nooit gesnapt :lol:
Svenlo

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Jeroen » wo 12 sep 2018, 17:48

duikgek89 schreef: di 14 aug 2018, 11:33 ^^Hebben de inwoners van Overloon dat niet eens gedaan? De komgrens is ooit verschoven zonder verder ook maar iets te veranderen, wat de handhavers als een mooie gelegenheid zagen om eens flink wat "wegpiraten" aan de schatkist te laten bijdragen... Volgens mij is dat ook op het forum
ergens voorbij gekomen.
Dat was in Vierlingsbeek.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door sven_engelen » wo 12 sep 2018, 23:00

In Venlo is het niet aangevochten maar ook op de Venrayseweg is de kom verplaatst van de rotonde bij freshpark naar de brug over de A73
Svenlo

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Vinny » do 13 sep 2018, 8:01

Chris schreef: ma 13 aug 2018, 21:00 De nieuwe luchtbeelden in Google Earth bekijkend kwam ik een nieuwe weg in Stadshagen tegen, volgens Open Street Map is dit de Laan der Molens. Het komt op de oude N331 uit bij de Milligerplas.

Het heeft een soort GOW-80 markering maar is gewoon bibeko en 50 km/h.
Vooruitlopend op stadsuitbreiding?
Laatst gewijzigd door Vinny op do 13 sep 2018, 8:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ik zag een pagina met reacties over het hoofd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » vr 21 sep 2018, 16:18

Dit lijkt een kruispuntobservatie te zijn. Locatie: fietspad bij Koggelaan. Het is in de spits een chaotisch kruispunt, samen met nabijgelegen kruispunten heb je een cluster van 5 kruispunten binnen 50 meter.

Afbeelding
traffic study by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door mavas » vr 21 sep 2018, 19:02

Bedoel je 5 kruispunten voor fietsers, of voor auto's?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » vr 21 sep 2018, 19:07

3 kruispunten alleen voor fietsers, 2 gedeeld fietsers/auto. Op de foto zie je er 3, ik nam de foto vanaf kruispunt 4, met rechts van mij kruispunt 5 (waar overigens bijna niemand afslaat). Je hebt dus veel conflicterend verkeer met korte beslismomenten (zelfs op de fiets). Autoverkeer is grotendeels minimaal overigens, zelfs in de spits is het maar af en toe een auto die daar voorbij komt.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door petervdveen » vr 21 sep 2018, 21:49

En vergeet de vele voetgangers niet die hier langs komen.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door SilentScreamer » za 22 sep 2018, 16:59

Het is naar mijn idee vooral een chaos omdat de snelheid heel hoog ligt, gezien dit zo'n beetje het enige fatsoenlijke fietspad is dat Zwolle met Zwolle-Zuid verbindt. Zeker met de stijging van elektrische fietsen die op dezelfde snelheid door de tunnels kunnen is het lastig om in te voegen. Het meeste conflicterende verkeer komt vanaf het station. En tja, in Zwolle-Zuid wonen toch zo'n 32.000 mensen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » ma 24 sep 2018, 10:34

Het gevaarlijkste kruispunt van Zwolle: De rotonde op de Burgemeester Roelenweg en Pannekoekendijk. Ik kom hier niet dagelijks maar wel met enige regelmaat, ik ervaar hem niet als onveilig. Het is wel een vrij drukke rotonde maar je hebt geen tweerichtingenfietspad dat de rotonde kruist o.i.d. Het is wel een rotonde waar veel bezoekers van buiten Zwolle langs komen. Misschien draagt de onbekendheid in combinatie met de drukte toe aan de onveiligheid.

Afbeelding

https://www.destentor.nl/zwolle/gevaarl ... a1cc918a0/

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door GuteFahrt » ma 24 sep 2018, 10:41

Ik schat in dat die rotonde aan de voorkant van het station gevaarlijker is.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 sep 2018, 13:56

^^ Iedereen let daar wel op vanwege de bussen en er is minder (doorgaand) verkeer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » di 23 okt 2018, 16:05

De Spoolderbergbrug is een brug over de Willemsvaart, die Zwolle met de IJssel verbindt. De brug dateert van 1936 en is dus iets minder oud dan de Katerveerbrug (1930). De brug verving toen een draaibrug uit 1882. Tot 1970 was dit de doorgaande route van wat later de rijksweg 28 zou worden.

De brug is recent gerenoveerd. Opvallend is het houten rijdek.

Vroeger zag het er zo uit:
Afbeelding
  • De witte brugwachterswoning werd in 1882 gebouwd. De brug werd toen ook vernieuwd, waarna er in 1889 zelfs ook olieverlichting kwam. De brug waar we nu overheen rijden is gebouwd in 1934-1936 en verving een draaibrug uit 1882. De brug is van beton en is aan de zijkanten voorzien van rode stalen buishekken. Het vormde onderdeel van het Rijkswegenplan. Om met de bouw van de nieuwe brug te kunnen beginnen is destijds 150.000 gulden uit het Wegenfonds gehaald. in die tijd werden veel nieuwe wegen en bruggen gebouwd, onder andere als onderdeel van het Rijkswegenplan (IJsselbrug en Spoolderbergbrug). De brug is nu een monument..
Vroeger was de brug beweegbaar, maar het mechanisme is al jaren geleden vastgezet, ik denk al sinds het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 opende. Het mechanisme is recent verwijderd: http://www.rtvfocuszwolle.nl/oud-mechan ... -meer/amp/

Afbeelding
Spoolderbergbrug-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Spoolderbergbrug-5 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Spoolderbergbrug-6 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Spoolderbergbrug-4 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door GuteFahrt » di 23 okt 2018, 16:18

Dat brugwachtershuisje van indertijd heeft aardig wat weg van die bij de Koningsbrug hier in Harlingen, wat er nu nog staat. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door SilentScreamer » do 29 nov 2018, 14:46

https://www.destentor.nl/zwolle/stadsbu ... ~a0201d26/

De nieuwe busroutes verklaren waarom de Laan der Molens er al ligt ;)

Heuj 2 bushaltes voor de deur :top: .

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje » do 29 nov 2018, 15:23

GuteFahrt schreef: di 23 okt 2018, 16:18 Dat brugwachtershuisje van indertijd heeft aardig wat weg van die bij de Koningsbrug hier in Harlingen, wat er nu nog staat. ;)
Rond met een spits dak, zo worden ze helaas al lang niet meer gemaakt.

Nog een paar fraaie voorbeelden:
https://goo.gl/maps/Y8ZTMxDG9x92
https://goo.gl/maps/2eoPcUBGCWn
https://goo.gl/maps/QwP6KDmp9ev
https://goo.gl/maps/tuu26M21icz
https://goo.gl/maps/NZeirWJUnG32

Het huisje bij de bruggen over het Prinses Margrietkanaal bij Grou (spoor en N32) had ook een dergelijk ontwerp.

Edit: Deze dus

Ik weet niet meer exact welke, maar als ik het mij goed herinner heb ik ze vroeger ook wel met rieten daken gezien.

Waar oorspronkelijke gebouwtjes zijn verdwenen/vervangen zal dat veelal vanwege ouderdom of aangescherpte Arbo-eisen zijn gebeurd.

Ook de modernere huisjes zijn hart op weg relikwieën uit een vervlogen tijd te worden. In Fryslân worden steeds meer bruggen (ook bibeko) bediend vanuit een centraal bedieningscentrum ergens op een Leeuwarder bedrijventerrein.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » wo 19 dec 2018, 12:34

De Van Karnebeektunnel onder het station gaat volgend jaar mogelijk weer tijdelijk open voor al het verkeer: https://www.destentor.nl/zwolle/van-kar ... ~a608ac75/

Er is zelfs gezinspeeld op een volledige openstelling, ook om de wijk Assendorp te ontlasten. Echte fileproblemen zijn hier niet, maar de Hortensiastraat is wat aan de smalle kant en met een beetje verkeersaanbod is het al snel onprettig.
Uitgangspunt bij herinrichting van het hele stationsgebied is dat het rustiger wordt qua gemotoriseerd verkeer. Ook zou het openen van de tunnel sluipverkeer bevorderen en indruisen tegen het voornemen om fietsgebruik te stimuleren. Het idee achter de Van Karnebeektunnel is juist dat fietsverkeer vanuit Zwolle-Zuid een snelle verbinding heeft met het centrum.
Het fietsgebruik wordt echt niet minder gestimuleerd als de tunnel ook voor auto's open gaat. Het zijn gescheiden tunnelbuizen, fietsverkeer ondervindt er helemaal geen hinder van of de tunnel wel of niet open is voor auto's...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Kaaiman » wo 19 dec 2018, 13:52

^^ Het gaat ook niet om hinder voor fietsers, maar om het feit dat de fiets dan voor veel meer verkeersrelaties niet meer de snelste optie is. Met de auto kun je immers alleen bij de Nieuwe Veerallee of de Ittersumallee het spoor kruisen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » za 22 dec 2018, 23:01

Nou, grote verrassing, op de fietsstraat Kamperweg wordt veel "te hard" gereden.

>> https://www.destentor.nl/zwolle/zwolle- ... ~a8b78d43/
  • Op de Kamperweg blijkt structureel te hard te worden gereden, gemiddeld 39 kilometer per uur. Volgens burgemeester en wethouders is het de indeling van de weg (breed, lang, overzichtelijk en weinig bebouwing) die kennelijk uitnodigt tot hard rijden.
Afbeelding

Ik kom daar nog wel eens op de fiets. Vaak rijdt er overigens bijna geen verkeer omdat de weg niet echt een belangrijke verkeersfunctie heeft. De nabijgelegen school trekt parkerend personeel en soms mensen die buiten het centrum gratis willen parkeren. Maar de weg is gewoon lang, breed en overzichtelijk, maar één kruispunt en buiten schooltijden rijden er ook niet zo heel veel fietsers, dus dat er 40-50 wordt gereden is eigenlijk niet verwonderlijk.

Plaats reactie