[I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova | Viadotto Genova-San Giorgio

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door Hajo » do 23 aug 2018, 12:20

Pino schreef: do 23 aug 2018, 0:06
Hajo schreef: wo 22 aug 2018, 22:13Je gaat je toch afvragen waarom er in hemelsnaam niets aan die brug is gedaan, of althans onvoldoende. Was er te weinig geld beschikbaar? Onwaarschijnlijk, vind ik. Het lijkt er meer op dat vriendjespolitiek, corruptie, smeergeld etc ook hier de oorzaak is. Een voorbarige conclusie wellicht, maar of dat werkelijk zo is zullen we misschien wel nooit weten.

Het lijkt erop dat van het geld dat beschikbaar was voor een grondige renovatie, maar een deel daadwerkelijk daaraan is uitgegeven. Waar is de rest gebleven?
Ik vrees dat je hier mist hoe het concessiemodel werkt en wat dit betekent voor onderhoudsbudgetten. (...) Het verhoogt het rendement van je aandeelhouders namelijk.
Ik was inderdaad niet goed op de hoogte hoe dat met die concessies werkt, dank voor je uitleg.

Wellicht moet ik mijn reactie ook wat nuanceren. Ik ken geen Italianen en ik spreek de taal ook niet. Maar Italië heeft wel een bepaalde reputatie, of bepaald imago. Maffia, vriendjespolitiek, smeergeld, corruptie en een niet slagvaardige overheid. In hoeverre dat beeld overeenkomt met de werkelijkheid durf ik niet te zeggen.

Maar als ook maar een klein deel van dit beeld correct is, lijkt het mij een mede oorzaak te zijn van de slechte staat van de infrastructuur.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door Pino » do 23 aug 2018, 14:49

^^ Ik ken Italië redelijk, maar bepaald niet goed genoeg om dat deel van de cultuur echt aan het werk te zien. Gegeven is dat de Italiaanse infrastructuur er slecht op staat, dat er iets teveel kunstwerken zijn gebouwd die met een paar jaar al grote problemen vertoonden en dat niet slagvaardig is gereageerd op de verslechterende staat van veel andere kunstwerken.

Aan heel concrete gedachten hoe de mix van oorzaken er precies uit ziet, zal ik me niet wagen. Maar ik houd het er wel op dat je tot op behoorlijke hoogte geen corruptie of mafia nodig hebt, wanneer organisaties als ANAS van zichzelf al niet slagvaardig zijn door gebrek aan investeerbaar geld en mankracht. Commerciële organisaties die de zegen van ANAS nodig hebben, sorteren daar namelijk ook op voor. Als goedkeuring van ANAS allerminst een bevestiging is van kwaliteit van je bouwwerk, gaan die commerciële organisaties vanzelf belangen nastreven die meer gekleurd zijn door eigen belang dan door publiek belang. Met doorlopende onderhoudsplichten van concessionairs dreigt niet anders, zeker als je ziet hoeveel slechter het ANAS-netwerk er in het algemeen aan toe is in vergelijking met het netwerk in concessie.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door mavas » do 23 aug 2018, 16:41

Als de keuze van de staat is om de wegen en kunstwerken in eigen beheer terug te nemen, zullen er vanzelf meer toestanden optreden als bij de brug in Genua. Ik hou me hart vast.
Maar je krijgt dan vanzelf dat het publiek het niet meer pikt en men dan alsnog besluit om de wegen door een externe partij te laten onderhouden, omdat die keuze in de toekomst nou eenmaal onafwendbaar lijkt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door Pino » do 23 aug 2018, 17:25

^^ Da's positief benaderd. De negatieve is dat Italianen al heel lange tijd heel veel slikken, en dat bijvoorbeeld ook het gedoe met Duitse infra (gelukkig daar alleen afsluitingen en geen slachtoffers) eerder lijkt te resulteren in een fatalistische houding "We moeten het er maar mee doen". Iets wat de meeste Italianen allang tot levensmotto hadden verheven. Je kunt er ergens niet omheen dat nu een flinke groep mensen het zat was/is en daarom dit voorjaar zo massaal is gestemd op M5S en Lega Nord, partijen die om grote verandering roepen.

Maar voorlopig kan ik nou niet onder de indruk zijn van hoe zij het bestel compleet denken te gaan veranderen. Het is een bonte optocht maatregelen tegen dingen waar men tegen is: grootkapitaal, projecten die ze bestempelen als geldverspilling, immigranten. Positief dingen veranderen vergt een ingreep in een probleem dat ook enorm wijdvertakt is. Hoeveel mensen moet je ontslaan of verbieden nog actief te zijn in de bouw van infrastructuur om het alleen al in die sector goed te krijgen?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door jelger » do 23 aug 2018, 19:36

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 0:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door Schelpenpaadje » do 30 aug 2018, 23:34

Heb zelf de afgelopen weken aardig wat kilometers gemaakt in Italië en denk dat, hoewel er veel te verbeteren valt, Genua wel een exces is. Bij diverse nieuwe autostrade zijn de concessiehouders gepasseerd met alternatieve tolsystemen (pedemontana), de snelle conclusies van de verkeersminister komen op mij over (naast het eigen straatje schoonvegen) als een gelegenheid om de commerciële partijen ook op bestaande trajecten te kunnen wippen, of in elk geval hun vrijheid en commerciële resultaten aan te pakken.

Het lijkt me zelf trouwens juist beter als de staat als publiek orgaan omwille van de veiligheid en rentmeesterschap verantwoordelijk zou zijn voor eigendom en onderhoud (als opdrachtgever) van het snelwegennet en de concessiehouders zich puur zouden richten op de exploitatie. Dit biedt nog steeds ruimte om exploitanten niet alleen mee te laten betalen voor onderhoud maar hen ook te kunnen betrekken bij de financiering van nieuwe trajecten en verbeteringen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door Pino » vr 31 aug 2018, 8:33

Schelpenpaadje schreef: do 30 aug 2018, 23:34 Bij diverse nieuwe autostrade zijn de concessiehouders gepasseerd met alternatieve tolsystemen (pedemontana).
Het alternatieve tolsysteem en het concessiemodel staan op zich los van elkaar. De weg is in concessie gegeven; de wijze van tolheffing is dan aan de beheerder. Maar wellicht staan beheerders die een beetje buiten de klassieke markt staan wat eerder open voor alternatieve tolheffing dan een gigant als Autostrade. De Pedemontana Lombarda is trouwens voor een 78% in handen van Milano Serravalle, de beheerder van de Tangenziali van Milaan en het eerste stuk A7.
Het lijkt me zelf trouwens juist beter als de staat als publiek orgaan omwille van de veiligheid en rentmeesterschap verantwoordelijk zou zijn voor eigendom en onderhoud (als opdrachtgever) van het snelwegennet en de concessiehouders zich puur zouden richten op de exploitatie. Dit biedt nog steeds ruimte om exploitanten niet alleen mee te laten betalen voor onderhoud maar hen ook te kunnen betrekken bij de financiering van nieuwe trajecten en verbeteringen.
Tja. Bouw en onderhoud zijn wellicht niet altijd even goed van elkaar te scheiden. Omgekeerd riep de Italiaanse regering deze week dat het respectloos zou zijn als Autostrade de herbouw van de brug deed; ze mochten het geld op tafel leggen en dan ging de staat het wel doen. Waarop ik dacht "dan legt ANAS op zijn Siciliaans een brug aan en dan moet Autostrade die troep onderhouden?" Maar omgekeerd bestaat dat risico natuurlijk ook.

Kortom, óf je houdt als overheid aanleg, onderhoud en ander wegbeheer onder je en gebruikt de private sector slechts als aannemer, óf je geeft het geheel in concessie. Bij dat laatste is goed toezicht natuurlijk wel een must, en dat lijkt in de twee decennia sinds privatisering nogal matig te zijn geweest. Tot 2012 was Autostrade feitelijk zijn eigen toezichthouder, het sindsdien bestaande toezicht stond bekend als inefficiënt. Als het waar is dat Autostrade dit voorjaar aan de toezichthouder heeft geschreven dat de veiligheid van de brug niet gegarandeerd kon worden, is het duidelijk aan twee kanten fout gegaan. Bij de concessionair die niet afsloot, en bij de toezichthouder bij wie die brief ergens op een stapel lag.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door Vinny » zo 02 sep 2018, 9:19

jelger schreef: do 23 aug 2018, 19:36 Met grote megafoon de problemen "benoemen" en claimen dat ze nu wel serieus worden "aangepakt en opgelost" wekt hoge verwachtingen. Vaak leidt dat tot nog meer deceptie en afkeer van de politiek. Een negatieve spiraal dus die het cynisme alleen maar versterkt.

Het zal mij benieuwen hoe het er over 4 jaar bijstaat in Italie.
Een aantal jaar geleden is deze film uitgekomen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/La_meglio_giovent%C3%B9

Dit geeft een bijzonder kijkje in de Italiaanse cultuur. Je begrijpt dan de achtergrond van een consequent falende overheid en wat voor impact dat op mensen heeft, tot een hoogleraar die tegen zijn studenten zegt: ga maar werk zoeken in het buitenland, het is daar allemaal beter geregeld...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door Jeroen » zo 02 sep 2018, 11:20

Ik heb bij klanten in Italië ook een aantal mensen, zowel jong als oud, gesproken die er zo over dachten. Dat Italië vooral een goed land is om lekker te eten en vakantie te vieren, maar dat je er niet moet willen wonen door de enorme kosten voor regulier levensonderhoud. Op een eerlijke manier een normaal inkomen opbouwen is er nog steeds nauwelijks bij.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door Chris » zo 02 sep 2018, 20:06

Dat lees je toch wel vaak inderdaad. Bijna nergens wonen kinderen zo lang bij hun ouders als in Italië, tot 30-35 is niet ongebruikelijk, soms zelfs als ze getrouwd zijn. Je kan daar nauwelijks een goed bestaan opbouwen. Ik krijg soms ook de indruk dat er nauwelijks nieuwbouwhuizen zijn.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door Palance » zo 02 sep 2018, 20:21

Ach, Italië en Europa ;)
Link
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door Egbert » zo 02 sep 2018, 22:24

:top: Alleen dat met die rij klopt niet. Was eens op Milaan met een overvolle Easyjetvlucht, de rij stond tot in de gang, dus wij lopen daar gewoon aan voorbij, ze werden wild. Ik verstond er alleen geen kut van en uiteindelijk pasten we toch allemaal in hetzelfde toestel.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door Vinny » ma 03 sep 2018, 23:09

Chris schreef: zo 02 sep 2018, 20:06 Dat lees je toch wel vaak inderdaad. Bijna nergens wonen kinderen zo lang bij hun ouders als in Italië, tot 30-35 is niet ongebruikelijk, soms zelfs als ze getrouwd zijn. Je kan daar nauwelijks een goed bestaan opbouwen. Ik krijg soms ook de indruk dat er nauwelijks nieuwbouwhuizen zijn.
Er bestaan ook wel grote familiehuizen waar hele families wonen met voor iedere "telg" een soort mini-appartementje. Je hebt alleen niet zoveel privacy.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door Chris » vr 07 sep 2018, 9:46

De New York Times heeft een analyse gedaan van de instorting: https://www.nytimes.com/interactive/201 ... ridge.html

Eerste reconstructies geven aan dat de zuidelijke betonnen tuikabels afbraken, waardoor het brugdek over zijn lengteas begon te draaien en de brugdekken tussen de aansluitende overspanningen als eerste instortten, gevolgd door het dek van de hoofdbrug zelf, waarna de pyloon als laatste instortte.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door Pino » vr 07 sep 2018, 10:06

Ik vermoed dat men die conclusie baseert op deze simulaties die inmiddels beschikbaar zijn. Het Italiaanse Openbaar Ministerie heeft inmiddels een lijst met 20 verdachten, waaronder zowel Autostrade als toezichthoudende ambtenaren (bron). Maar goed, aanklachten zijn er nog niet en men waarschuwt dat de lijst nog korter en langer kan worden.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door Boerenkool » zo 09 sep 2018, 21:36

Ze slaan nu wel bruggen uh klinknagels uh spijkers met koppen.
https://www.nu.nl/buitenland/5454446/he ... -euro.html
Renzo Piano gaat de brug ontwerpen en het moet in 2019 klaar zijn. Van staal. Hij komt zelf uit Genua.
Dit schept ook wel enige hoop. Hij heeft veel grote gebouwen gemaakt en ook bruggen waaronder in gebieden met strenge aardbevingsnormen. De luchthaven op een kunstmatig en sterk inklinkend eiland in Japan was een huzarenstukje. Bij de grote aardbeving daar bleven de ramen zelfs in de sponningen.

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door Vegi » vr 12 okt 2018, 20:38

We zijn nu meer dan een maand verder, is er nog enig nieuws over wat ze nu gaan doen...?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door GuteFahrt » di 30 okt 2018, 12:55

Ik denk dat het vrij veelzeggend is dat je vrijwel niets meer hoort.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door GuteFahrt » di 13 nov 2018, 1:21

Dit nieuwsbericht was er gisteren: https://www.nu.nl/buitenland/5567999/re ... loopt.html

Over een maand gaan ze dus weer aan de slag als het goed is. Nog een puntje van orde t.o.v. de link van 9 september. Daar is dus een zelfde alinea van gebruikt.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door mavas » di 13 nov 2018, 8:06

Er is dus nog altijd geen onderzoek afgerond. Jammer, duurt wel erg lang zo.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door Rogier » di 13 nov 2018, 12:53

^^

Dit soort onderzoeken duren vaak 6 - 12 maanden, want waarschijnlijk wil men ook de voorgeschiedenis weten en de boel aan de rest van de infrastructuur koppelen. Het is goed mogelijk dat het instorten veroorzaakt is, omdat de wijze van beheren, inspecteren en onderhouden niet goed georganiseerd is.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door Hajo » za 08 dec 2018, 16:20

Ik heb geprobeerd uit te zoeken wat de stand van zaken is met betrekking tot de ingestorte brug.

Met behulp van Google Translate en diverse bronnen kunnen we constateren dat zelfs het onderzoek naar de oorzaak van de ramp onduidelijk is. Er is onenigheid over wie het nu bij dat onderzoek voor het zeggen heeft. De concessionair, de gemeente, de aannemer of de overheid?

Over een herbouw is ook onenigheid. Enerzijds bestaat de wens de brug zo snel mogelijk te herbouwen, maar anderzijds ook weer niet. Een autosnelweg dwars door de stad is niet meer van deze tijd. Ingezet moet worden op de Passante: de snelweg dus noordelijk verleggen, aldus milieupartijen. Werkgevers, de transportsector vooral, willen juist eerst een nieuwe brug.

Kortom: men is het er alleen over eens dat de brug is ingestort. Over de oorzaak en het vervolg zoals een herbouw wordt nog steeds geruzied.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door Willem » za 08 dec 2018, 16:22

In 2035 zal al het verkeer dus nog steeds dwars door Genua moeten rijden.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door Hajo » za 08 dec 2018, 16:27

^^ Als men niet heel snel met oplossingen komt, wel ja. :roll:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door Pino » za 08 dec 2018, 17:57

De Passante is de oplossing die voor zowel verkeer als voor bewoners rondom de huidige snelweg het beste is. Er zal wel een nieuwe brug nodig zijn om lokaal verkeer door de stad te geleiden, maar dat lijkt een secundair belang en zou in die zin kunnen wachten. Echter: de compliciteit van de Passante is ook behoorlijk en een nieuwe brug in de stad kan er dus vele jaren eerder liggen.

Wat trouwens ook niet helpt: M5S is altijd rabiaat tegen de Passante geweest. Zoals ze tegen alle grote nieuwe infra zijn.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door Hajo » za 08 dec 2018, 23:04

^^ Waardoor juist die impasse is ontstaan. Iemand zal water bij de wijn moeten doen.

Eerst de ingestorte brug vervangen ligt uiteraard voor de hand. Dat kan sneller dan de aanleg van de noordelijke Passante. Zodra die gereed is, zou je de snelweg die nu nog dwars door Genua loopt, kunnen afwaarderen of wellicht zelfs slopen.

Maar hoe dan ook: de vervanging van de ingestorte brug alleen al gaat een jaar of drie duren. Voor de aanleg van de noordelijke Passante moet je minstens 10 jaar uittrekken, begreep ik. Ruim 70% van die weg gaat door tunnels en over viaducten.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door Palance » zo 09 dec 2018, 14:05

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door Pino » zo 09 dec 2018, 14:30

^^ Dat artikel suggereert dan weer wel dat de nieuwbouw van de brug volgende week begint?

Wat betreft de nieuwe Passante: die ligt voor 80% in tunnels, zie https://www.grondadigenova.it. En de rest vermoedelijk op bruggen. Voor alle duidelijkheid: dit is alleen maat de westelijke Gronda, dus tot aan de A7. Een oostelijke Gronda boven de A12 ligt ook nog in de planning, maar dat project is veel minder ver.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door Hajo » zo 09 dec 2018, 17:07

Kijk eens aan! Maar eerst zien dan geloven.

Ik begrijp echter de keus voor een stalen brug niet, waarom geen betonnen brug? Hebben de kosten en/of de bouwtijd ermee te maken?

hoompey
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: di 10 jun 2014, 13:13

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door hoompey » za 15 dec 2018, 12:33

Volgens 20minutes.ch zijn de eerste resultaten bekend van het onderzoek naar de oorzaak van de ramp. Het EMPA (Eidgenössische Materialprüfungs- und Forschungsanstalt) in Dübendorf heeft een aantal brokstukken geanalyseerd, en de conclusies zijn nogal vernietigend.

"Het originele project voorzag dat de tuien van de Morandi-brug bedekt zouden worden met een metalen omhulsel. Maar na analyse van de 17 monsters die vanuit Genua zijn verzonden, hebben de Zwitserse experts geconstateerd dat een dergelijke coating volledig afwezig was. De afwezigheid van deze omhulling zou de corrosie van de tuien, maar ook van het beton, aangevallen door de aanhoudende corrosie van het staal, hebben versneld."

Deze conclusies worden nu vergeleken met twee andere analyses, uitgevoerd in Italië. Het eindrapport moet medio januari gepubliceerd worden. Het EMPA spreekt zich niet uit over de verantwoordelijkheid van Autostrade en het bedrijf dat de reguliere controles op de brug uitvoerde.

https://www.20min.ch/ro/news/monde/stor ... e-18713212

Plaats reactie