[VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » za 29 sep 2018, 11:28

Robonus schreef: do 27 sep 2018, 13:56 Hebben we het hier in een ander topic niet al eens over gehad?
Staat me bij dat ik deze afbeelding uit de Britse ontwerprichtlijnen wel eens heb gedeeld. Rijrichting naar links natuurlijk
SPOILER: TOON

Afbeelding
Dat klopt, het is al eens ter sprake gekomen. De Britse methode is denk ik wat te ingrijpend om nu ineens toe te passen. Die heeft nogal gevolgen voor je wegontwerp. Daarom denk ik dat mijn schets (inleidende dubbele doorgetrokken streep) een stuk eenvoudiger is toe te passen met alleen verf. Nou zijn verfmaatregelen doorgaans weinig effectief, maar je voorkomt er allicht toch een aantal taperkneuzen mee. Zeker de onbewusten, omdat je al een meter of 50 een dubbele doorgetrokken streep krijgt en je dus al 'opgesloten' zit en minder de neiging hebt nog op te schuiven.

Puur theorie, uiteraard. Mensen doen uiteindelijk maar wat.
Enne gojje mins blieft altied leave.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door verfmeer95 » za 29 sep 2018, 19:12

^^ Die dubbele doorgetrokken streek is ook een goede overgang naar het Britse ontwerp. Als automobilisten eenmaal aan die doorgetrokken streep zijn gewend, dan is een verdrijvingsvlak ook niet zo gek.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Jeroen » zo 30 sep 2018, 9:26

sven_engelen schreef: do 27 sep 2018, 21:07 Ik denk dat al die maatregelen niks uitmaken. Je hebt altijd van die runderen die over de doorgetrokken streep, verdrijvingsvlakken en puntstukken gaan. Markering is niet het probleem. Handhaving is het probleem.
Dat is een doodlopend eind, want handhaving op zo een beetje alle verkeersovertredingen behalve snelheid is al nihil.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » di 02 okt 2018, 16:45

Het blauw blauw ging er al vrij snel vanaf, toch wachtte ik maar even of hij afsloeg. Dat werd gewaardeerd :top:
Link
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Attietattie » di 02 okt 2018, 19:02

Slijmbal. :roll:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » di 02 okt 2018, 19:12

Hee, het is je beste vriend! :wijsvinger:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » za 13 okt 2018, 20:17

Tja, je bent groot en sterk of je bent het niet...
Link
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Attietattie » za 13 okt 2018, 21:10

Jij remde ook hè, uit voorzorg?

Inzicht. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » za 13 okt 2018, 21:14

Ja, mocht hij naar links (willen) komen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Durashift » zo 14 okt 2018, 1:56

Toeteren heeft dan toch weinig zin?

Ben met je eens dat het geen nette actie was van de chauffeur.
mavas schreef: vr 28 sep 2018, 11:48 Precies! Ontsnappingsgaatje, mooi woord trouwens.

Tijd dus om de richtlijn aan te passen! :top:
Het is een richtlijn.. de wegontwerper / beheerder hoeft zich daar toch niet aan te houden?

Heb ook nog wel een richtlijn aanpassing voorstel: stoppen met de, in mijn ogen, idioterie van het veelvuldig gebruik van de verplichte rij- richting pijlen bij uitvoegers.. honderden meters lang én dan een stukje van iets meer als honderd meter niet (vrij stukje) zodat men daar, wettelijk, van rijstrook en dus richting mag wijzigen.. Leuk, in theorie en het kan ook wel als het rustig is en er 1 of 2 voertuigen zijn.. maar bij drukte totaal niet realistisch natuurlijk.

Voorbeeld: afrit vanaf de A28 naar de A1 op knooppunt Hoevelaken, komende vanuit richting Nijkerk (net na de Esso dus).

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » zo 14 okt 2018, 9:48

Durashift schreef:Toeteren heeft dan toch weinig zin?
Of het wat toevoegt weet ik niet, maar in the heat of the moment...
Durashift schreef:Ben met je eens dat het geen nette actie was van de chauffeur.
...vond ik het een dusdanig idiote actie dat ik het hem wel even mee wilde geven.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door GuteFahrt » zo 14 okt 2018, 20:26

Toch doet het nog onder voor de totale touringcar van Jean de Blanc. Bij :KP: Beverwijk een jaar of wat geleden van de invoegstrook naar de meest linkerstrook. :nahzeg:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » ma 15 okt 2018, 20:26

Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Attietattie » di 16 okt 2018, 0:56

Ik zie gelijkenissen met mijn weggedrag... :shutup:

Behalve bij het laatste filmpje. :nothanks:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Naturist » di 16 okt 2018, 18:03

T.a.v het filmpje over de roodkruisnegeerder: Ook jij mocht al eerder naar strook 2.
De gemiddelde snelheid lag zowel op 1, 2 als 3 nagenoeg gelijk dus er was ook geen noodzaak om op 1 te blijven plakken.
Je hebt wel gelijk dat die negeerder uit z'n doppen had moeten kijken
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » di 16 okt 2018, 18:36

Netjes rechts houden zou hier betekenen dat je hiaten dicht rijdt of te klein maakt voor verkeer dat nog moet invoegen van rechts naar links. In welk opzicht zou rechts houden van mij de situatie hier helpen? Dat zou mij van weinig inzicht getuigen.

Ook als het wat drukker is blijf ik wel een ietsjes langer links dan noodzakelijk als ik zie dat er rechts iemand zit die wil en zeer waarschijnlijk gaat inhalen. Als ik netjes naar rechts zou gaan, blokkeer ik hem of is er een grote kans dat ik in de remmen moet als hij alsnog gaat inhalen. Dat is gewoon een stukje inzicht.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Jeroen » di 16 okt 2018, 19:09

Dat je in die situatie links blijft hangen begrijp ik wel. Dat je je enorm loopt op te fokken over iemand die een fout maakt waar jij zelf 0,0 last van hebt kan ik met mijn pet niet bij.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » di 16 okt 2018, 20:12

Ik vind een rood kruis negeren en op amper 100 meter van een RWS-pickup pas opschuiven iets groter dan "een fout" :nothanks: Daarmee toon je aan dat je totáál niet door hebt wat er om je heen gebeurt en breng je jezelf en anderen in groot gevaar. Dus ja, om zoiets word ik boos. Dat zoiets jou als medeweggebruiker koud laat is prima, daarin verschillen wij dan. Enorm lopen opfokken is wel wat overdreven verwoord: een handjevol seconden later is alles weer goed.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Naturist » di 16 okt 2018, 21:18

Snelwegfreak schreef: di 16 okt 2018, 18:36 Netjes rechts houden zou hier betekenen dat je hiaten dicht rijdt of te klein maakt voor verkeer dat nog moet invoegen van rechts naar links. In welk opzicht zou rechts houden van mij de situatie hier helpen? Dat zou mij van weinig inzicht getuigen.

Ook als het wat drukker is blijf ik wel een ietsjes langer links dan noodzakelijk als ik zie dat er rechts iemand zit die wil en zeer waarschijnlijk gaat inhalen. Als ik netjes naar rechts zou gaan, blokkeer ik hem of is er een grote kans dat ik in de remmen moet als hij alsnog gaat inhalen. Dat is gewoon een stukje inzicht.
Ik heb ooit, lang geleden geleerd dat je plaats op de weg rechts is tenzij je ander verkeer moet inhalen. Van dat inhalen was weinig sprake. Ik zie het als een onnodige capaciteitsinkrimping van jouw zijde.

Just my :2cents:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » di 16 okt 2018, 21:23

Normaal gesproken: eens. Er zijn echter situaties waarin het minder wenselijk is altijd maar keihard rechts te houden. Dit was er m.i. één van. In mijn post geef ik nog een voorbeeld en weer eentje is een pechgeval op de vluchstrook: als het kan ga ik dan (iets) naar links om wat meer veiligheidsruimte te creëren voor de pechvogel.

Rechts houden, ja, maar er zijn situaties waarin je het niet té strikt moet doen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Naturist » di 16 okt 2018, 22:04

^^ Je laatste voorbeeld voer ik steevast ook uit, binnen de gegeven marges.
Maar over het algemeen houd ik toch wel wat vaker strook 2 en 3 aan dan jij schat ik.

Maar ga vooral door met het plaatsen van video's :top:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Jeroen » di 16 okt 2018, 22:07

Naturist schreef: Ik heb ooit, lang geleden geleerd dat je plaats op de weg rechts is tenzij je ander verkeer moet inhalen. Van dat inhalen was weinig sprake. Ik zie het als een onnodige capaciteitsinkrimping van jouw zijde.

Just my :2cents:
In het huidige drukke verkeer schiet je er vaak niks mee op om steeds te blijven jojoën, integendeel, het hele wegbeeld wordt juist nog onrustiger als je continu blijft wisselen van rijstrook.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Jackbauer1350 » di 16 okt 2018, 22:26

Naturist schreef: di 16 okt 2018, 21:18

Ik heb ooit, lang geleden geleerd dat je plaats op de weg rechts is tenzij je ander verkeer moet inhalen. Van dat inhalen was weinig sprake. Ik zie het als een onnodige capaciteitsinkrimping van jouw zijde.

Just my :2cents:
Of naar links gaan of links aanhouden ter bevordering van de doorstroming. Op de A10-Oost bijvoorbeeld ga ik, wanneer er verkeer op een weefvak rijdt tussen twee aansluitingen, vaak ook een strook naar links zodat het makkelijker kan invoegen vanaf t weefvak. Zeker wanneer er een vrachtwagen tussen zit.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Attietattie » wo 17 okt 2018, 0:34

SWF rijdt hier gewoon rustig mee met het verkeer. De volgafstand tot zijn voorganger wijzigt pas wanneer de Vmax zakt.

Nee, dit kan ik onmogelijk onnodig links noemen, terwijl ik de eerste zou zijn om iemand daarop te wijzen. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » vr 02 nov 2018, 10:24

Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door GuteFahrt » vr 02 nov 2018, 10:33

Je ziet motorrijders dat wel vaker doen, maar zijn er eigenlijk ook regels daaromtrent?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Attietattie » vr 02 nov 2018, 11:01

Snelwegfreak schreef: vr 02 nov 2018, 10:24
Link
Nooit vóór de pijl al naar de vluchtstrook gaan. Je kunt dat beter doen op een plek waar het overige verkeer de vluchtstrook al heeft schoongereden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door kees » vr 02 nov 2018, 13:03

GuteFahrt schreef: vr 02 nov 2018, 10:33 Je ziet motorrijders dat wel vaker doen, maar zijn er eigenlijk ook regels daaromtrent?
Volgens mij moet het verkeer stapvoets rijden voor een motorrijder er tussendoor verkeer mag inhalen, met dien verstande dat het snelheidsverschil niet groter mag zijn dan 20 km/u. .
In het filmpje had ik niet bepaald het idee dat het verkeer stapvoets reed.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Piles » vr 02 nov 2018, 13:22

^^ Nee hoor, dat is iets in de gedragscode staat, maar niet in de wet.

Als ik het goed onthouden heb staat nergens in de wet dat je niet met meerdere voertuigen op 1 rijstrook mag rijden (dus het mag).
Rechts inhalen mag je bij file, alleen is er geen vaste definitie van 'file'. Ik kan me voorstellen dat er achter Snelwegfreak nog een heel rijtje auto's reed. Een rij auto's lijkt al aardig op een file. Dus ja, dan mag dit :woop:

Los van of het mag of niet, met 79 km/u op de linkerbaan zorgt er wel voor dat je als motorrijder wat sneller een gaatje zoekt / maakt ;)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » vr 02 nov 2018, 13:33

Het verkeer rijdt rond de 80 km/h en dat lijkt me toch wat te hoog om tussendoor te rijden. Je verwacht het ook niet als bestuurder. Ik zag hem weliswaar al aankomen, maar ik kan me voorstellen dat het voor andere bestuurders schrikken is.
Attietattie schreef: vr 02 nov 2018, 11:01Nooit vóór de pijl al naar de vluchtstrook gaan. Je kunt dat beter doen op een plek waar het overige verkeer de vluchtstrook al heeft schoongereden.
Goede tip... :top: Ligt vaak genoeg rotzooi op de vluchtstrook, al weet ik dat op dit wegvak verkeer vaker over de vluchtstrook gestuurd werd.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie